J22 nr 1                     



Historien om J22 nr 1 började med Joel Hellman från Marstrand som förlovade sig med Ida från Alingsås.
Joels far Severin Hermansson var lots på Ärholmen i Marstrand. Hermansson ändrades av Lotsverket till
Hellman, då alltför många lotsar i Marstrand hette Hermansson. Joel och Ida flyttade till Långedrag 1923.


Familjen Hellman 1938. Sönerna fr.v. Sven-Åke *1917 Nils *1915 Knut *1911 Rolf *1913 Bertil 1910.
Dottern Märta *1906, Mor Ida *1879, Far Joel *1887 och dottern Stina *1918.

GKSS hamn i Långedrag på 1930-talet. Familjens nya segelbåt J22 nr 1 "Nabben II" låg vid stenpiren.

Joel och Ida Hellmans hus Villa Grankullen låg på Brantgatan 3 på Käringberget 2 km från Långedrag.
Från huset hade man tidigare utsikt över Vinga och Göteborgs hamninlopp. Dottern Stina berättade långt
senare för sin son Jan-Eric Bohlin om Andra Världskriget hur de satt på övervåningen och såg på, när
Brittiska torpedbombplan sänkte Tyska transportfartyg på väg till Norge utanför Vinga i ett inferno av
eld och explotioner.


Familjen Hellmans nya båt 1932 : J22 nr 1 Nabben II. Segling i Vargö ränna? Knut Hellman vid masten.
Endast två bilder finns bevarade med den ursprungliga riggen med en vantspridare. Den första masten
var gedigen gran som visade sig fortätta växa och vred sig med skena och allt. En ny mast fick beställas
som var limmad. Det var troligen denna nya mast som fick dubbla vantspridare. Se bilderna nedan.

Knut, Nils och Märta Hellman efter kappsegling på 1930-talet. Enda gången Märta var med på kappsegling.
Åskväder och läns in mot Göteborg. Knut hade märken på ryggen efter hagelskuren! J22 nr 1 med en vant-
spridare. Dessa två bilder ovan är troligen från båtens byggnadsår 1932?

Nils Hellman och pappa Joel i Marstrand 1932.  Nils 16 år ska vi följa åren 1932-2012

Nils Hellman 16 år gammal i J22 nr 1 "Nabben II" 1932. (Jmf. färgbilderna nedan. Nils blev 97 år!)

"Nabben II" byggdes med kapp. Ett litet skott på var sida skapade ruffkänsla.

Kamraterna Arne Gustafsson 18 år och Nils Hellman 17 år seglar "Nabben II" 1933.

Nils Hellman seglar J22 nr 1 "Nabben II" 1933. OBS! Nya limmade masten med två vantspridare.

Nils Hellman till rors i "Nabben II" 1933.

Kappsegling 1933!
J22 nr 1 "Nabben II" och J22 nr 2 "Svanungen". Nabben först som vanligt, sa Nils Hellman.

Startlista 1933. Jullar 22 kvm. Tre J22 fanns då! J22 nr 1 "Nabben II" J22 nr 2 "Svanungen"
och J22 nr 3 som senare fick namnet "Yar-Yar II" men som 1933 var LSS utlottningsbåt med
rorsman A.W.Abrahamsson i LSS.


Kappsegling i Långedrag 1934 ev.1935. Starten har gått vid de röda flaggorna.
Två av båtarna är gaffelriggade! Båten t.v. har nr 24 i seglet och är kappad.
Därefter följer J22 nr 3 "Yar-Yar II", J22 nr 2 "Svanungen", J22 nr 4 "Bylgia III" eller J22 nr 5 "Skarven".
Årets utlottningsbåt markerades med en gul prick i seglet som på foto blev svart, och J22 nr 1 "Nabben II".
Båten i mitten med gaffelsegel har 18 i seglet och verkar vara öppen utan kapp. De båda gaffelriggade
båtarna är väsentligt mindre än J22 men har samma form. Hjalmar Olsson ritade den första J18 med
gaffelrigg 1927, men ändrade riggen redan 1928 till Bermudarigg. Kan detta vara J18? (Se J18 nr 1).


Segling 1936 på Björköfjorden. J22 nr 1, årets utlottningsbåt J22 nr 8? och J22 nr 2. Tre till fyra
kappseglingar genomfördes i samarbete med SS Fram. Gaffelriggade Kostrar och J22 från LSS.
SS Fram 40 år Jubileumsregatta 12 juli 1936. Gaffelriggade Kostrar och J22 nr 1, J22 nr 2, J22 nr 6
och årets utlottningsbåt J22 nr 8? Nils 21 år gammal i studentmössa gastar pappa Joel i J22 nr 1.
 Joel ville ha en lätt båt när det blåste lätta vindar. Rorsman och en gast mot normalt två gastar.




Kappsegling i Långedrag 1939? J22 nr 1 Nabben II" leder följd av J18 nr 13 "Brita", J18 nr 29 "Zaritza",
J22 nr 5 "Skarven" och  J18 nr 16 "Joker".


Kappseglingsresultat Tidningsklipp ur Göteborgspressen 1939 :



17/6 1940 :



1940 :


"Nabben II":s fördäck : Stina Hellman *1918. Hon blev simmerska. Bröstsim 200 m. och simhopp.
Hon fick pris av Norges Kung Håkon. Stina gifte sig med Eric Bohlin i Uddevalla och blev simlärare.

J22 nr 1 i Långedrag. Nils Hellman i Chalmers studentmössa viker segel med "Skånepåg från Tomelilla".

Storseglet beslaget med kapell i GKSS hamn, Långedrag. Nils Hellman i sittbrunnen.

Bröderna Rolf, Knut och Nils Hellman i J22 nr 1 "Nabben II" i GKSS hamn vid piren,
efter distanssegling från Marstrand i stark kuling 20 m/s. Fart 9,5 knop(!) över Rivöfjorden
från Skalkorgarna till Långedrag. I hamnen gick de upp i vind och hade 1 dm till bryggkanten!

På "Nabben II"  Fr.v. Bertil Panzar, okänd, Rolf, Nils och Knut Hellman i GKSS hamn, Långedrag.

Ida Hellman satt mitt i båten. Hon var inte simkunnig och hade korkbälte.
"Man skulle varit båt, då fick man nytt ställ varje år," sa Ida.

Jan-Eric Bohlin (*1948) i Uddevalla, son till Ida och Joels dotter Stina, berättade 2016-10-26 följande
lilla historia som han hört : Joel och Ida kom inseglande med "Nabben II" i Joels hemstad Marstrand.
Joel gick upp i vind och fram på fördäck för att ta törn vid bryggan. En släkting stod på kajen och ropade :
-  Skôdda Ida, de e bakia.
Han hade sett att det kom backvind...bakia, vind akterifrån vilket ökade båtens fart. För att minska
farten bad han Ida... skôdda, dvs. ro baklänges med båtens åra för att bromsa.

Fotografering i "Nabben II". Sven-Åke Hellman till rors.

Segling ca 1938. Nils Hellman till rors, Rolf Hellman t.v. och Knut Hellman t.h.

Knut Hellman till rors. Tröja och skärmmössa med LSS märke. I "Nabben II" fanns en livboj.

Sven-Åke Hellman i helställ.

Rökpaus i båten.

Matlagning ombord! Ägg, kaffepetter i aluminium, kaffekoppar, svagdricka i flaskan. Barfota på durken.

Joel på badtur i Göteborgs eller Marstrands ytterskärgård. Joel älskade salta bad! "Nabben II" t.h.

Mor Ida höll sig gärna en bit från vattnet.

Nils svåger Eric Bohlin fiskar. "Nabben II" förtöjd vid udden. Eric var gift med Stina Hellman.

Joel och Ida dricker kaffe med svärsonen Eric Bohlin i trädgården på Villa Grankullen i Långedrag.
"Nabben II" på Koljöfjorden. Från Slussen till Hunnebostrand. Bara +5C Midsommarafton 1937.

J22 nr 1 "Nabben II" ca 1937.

I väntan på broöppning i Sotenkanalen ca 1937. Sotekanalen blev färdig 1935.

"Nabben II":s limmade mast med två vantspridare. Bomullssegel.

Broöppning för seglare i Sotekanalen.

"Nabben II" i Hunnebostrand ca 1937.

Läns med spirad fock.

Nils Hellman seglar "Nabben II". (Jmf. de första bilderna när han var 16 år!) Segelduken runt masten
var skydd mot taskeblocken i focken och för att inte fockskotet skulle fastna i knaparna.

Möte med två SS Fram Kostrar.

Segling med "Nabben II" i slutet av 1930-talet.

Nils Hellman i Mollösund 1939? Hamnbassängen var torrlagd.

Hela Hamnbassängen var tillfälligt helt torrlagd i Mollösund 1939?

Nils Hellman i Strömstad 1939. Jmf. båttyperna : Långedragsjulle - Skärgårdskryssare.

Nils Hellman har handlat i Strömstad 1939.

Nils Hellman på Bohus Malmön 1939. (Jmf. klädseln!)

Joel och hans söner seglade sin sista kappsegling med J22 nr 1 "Nabben II" 1944.
Efter tre segrar : 1938-1939-1944 togs Vandringspriset "Jullehornet" hem för gott.
Därefter såldes "Nabben II". Joel Hellman, med LSS skärmmössa, i sin nyinköpta
motorbåt
"Nabben" 1945. Joel trivdes aldrig riktigt i den båten, sa Nils.

Nils Hellman i motorbåten "Nabben" 1945.

Prisskåpet som det såg ut 1945 hemma i Villa Grankullen på Käringberget.

Efter 1944 såldes J22 nr 1 "Nabben II"... "till någon magnat", som Nils sa....

Advokat Hugo Stenbeck med fru Märtha. Nya ägare till J22 nr 1 "Nabben II" i Fjällbacka 1945.



Nils Hellman berättade alltid, att Prinsessorna hade seglat med J22 nr 1....
Fr.v. Margaretha af Ugglas (Stenbeck), Prinsessan Margaretha, Bertil af Ugglas samt utanför bild t.h.
Prinsessorna Desirée och Birgitta på promenad i Marstrand 1960. Flickorna Stenbeck umgicks privat
med Prinsessorna. Bilden är hämtad ur Pär Fjällströms fina dokumentärfilm i SVTV om Jan Stenbeck
2013-01-03. Familjens yngste son Jan var nog för ung för att vara med här.
Familjen Stenbeck ägde J22 nr 1 åren : 1945-1967.




På 1980-talet dök "Nabben II" upp i Onsala.

Familjen Lars-Erik och Ingrid Marting i J22 nr 1.



Henrik Marting med kusinerna Denis och Philipe från Frankrike.

Ny ruff med ventiler, skotvinschar, ledvagnen borttagen, kortad bom och nytt fäste för storskotet.

Njutningsbild!  Ingrid Marting t.h. med sommargästerna : Annika, Hjördis och Lars.

Lars Olof och Henrik Marting. Fullt ställ, flytväst, kikare och sjökort! Det var den gången när de
nödlandade på Vrångös norra sida. Seglet hade skörats och lagades med tråd som de köpte i en affär
på Vrångö. Vinden tog slut, motorn fungerade inte, så de fick ro mot kusten - Särö. Familjen var i upp-
lösningstillstånd, enligt Lars-Erik Marting. De seglade så småningom vidare mot Marstrand och skulle
kryssa genom Albrektssunds kanal. Där rundade de en boj men fastnade i leran och gick på grund.


J22 nr 1 såldes till Leif Berg och Lars Ivar Nilsson. Här vid överlämnandet av båten.
J22 nr 1 hade fått vrickskåra! En träkloss i aktern. Något som fler små segelbåtar borde ha!

J22 nr 1 i Göteborgs hamn. Lars-Erik Marting t.v. Nye ägaren Leif Berg på däck och hans son t.h.

De nya ägarna Leif Berg och Lars Ivar Nilsson seglade "Nabben II" i Göteborg 1991-1995.


J22 nr 1 "Nabben II" i Göteborgs hamn.

"Nabben II" i Sannegårdshamnen. Älvsborgsbron i bakgrunden.

"Nabben II" i Sannegårdshamnen, Göteborg, på Fridrik Bjarnasons tid 1995-1996.





Fridrik Bjarnarson i sittbrunnen på J22 nr 1 "Snaefell" båtens nya namn.

Annikaoch Fridrik under Isländsk flagg i Göteborg.

Fridriks hund Chess i "ankpoolen" på fördäck.

Så här såg J22 nr 1 ut på Blocket 2007 när Lennart Lagerkvist i Göteborg köpte den för 5000 kr.

Lennart döpte båten till "Vindros". Här klar för sjösättning 2007 med svarttjärade bord.

Originaldäcket i oregonpine skrapade och fernissade Lennart sommaren 2007. Pliktluckan infälld i däcket.

J22 nr 1 till salu i september 2007. En "delegation" var på plats för att se båten : Lennart Lagerkvist säljare,
Bengt Arne Runnerström www.julleregister.se köpare, Torsten Andersson LSS, Nisse Dunér SS Fram:s
Museistiftelse och två äldre herrar. Är detta verkligen J22 nr 1? Hur bevisar man det? Då kom de två
äldre herrarna ut på bryggan. De presenterade sig : Nils Hellman 93 år, brodern Sven-Åke Hellman 91.
De sa att deras far Joel Hellman köpte båten ny 1932. J22 nr 1 hade ett kännetecken som ingen annan
båt har : En längsgående spricka i förstammen. (Se bilden ovan!) De gick fram till båten och tittade....
"Ja, men sprickan är lite större nu", sa de. Detta var det första och starkaste beviset! Köpet blev av!

Hemma hos Sven-Åke 91 år och brodern Nils Hellman 93 år efter köpet av J22 nr 1 2007.

Provsegling med Lennart Lagerkvist utanför Hinsholmen i Göteborg. Båten var väldigt fin!

J22 nr 1 "Vindros" gick som ett spjut! Båten var snabb, trots de gamla dacronseglen.

Originalmasten! "Du får köpa båten om du lovar att den ska in på museum när du slutat segla den",
sa Lennart. OK! sa Bengt Arne. Köpet blev av 5000 kr. Nisse Dunér SS Fram:s Museistiftelse bidrog
med hälften. Båten återfick sitt ursprungliga namn : "Nabben II". Lennart Lagerkvist seglade båten till
Uddevalla hösten 2007.

Båten togs upp på land och kom att stå bara 15 min. promenadväg från Nils Hellmans bostad.
Nils var lycklig! Nu kunde han gå och "klappa" sin gamla pojkbåt varje dag. Det fanns ett känne-
tecken till på J22 nr 1 : Den hade blyköl. Vi gjorde en rispa med kniv i den gjuta kölen. Vitt!= Bly!
Allt som Nils berättat om båten stämde!

Vårrustning 2008! Bengt Arne Runnerström och Nils Hellman vid båten. Botten renskrapades
för att kolla sprickor, sedan svartmålad med vit "snobbrand".  Sjösättning!

Första provturen utanför hemmahamnen Gustafsberg i Uddevalla! Foto : Dan Turesson SSVÄ.

Nils kände sig inte riktigt hemma i båten. Storskotet hade för många tampar och block som bara
trasslade till sig, sa Nils. Bommen var avsågad. Ledvagnen borta. Båten hade fått akterstag och
motorfäste bak. Kappen var ombyggd till ruff med ventiler och pliktluckan var nedfälld i fördäcket.
Vi beslöt att J22 nr 1 "Nabben II" skulle restaureras till ursprungligt skick! Båtbyggare Folke Ericson
i Dalby åtog sig jobbet, med början hösten 2008 till våren 2009.

Nils i GKSS mössa 1939! Beslutet gjorde Nils glad! Båten skulle bli som i gamla dar 1932-1944.

Det gick undan även i Byfjorden! J22 nr 1 "Nabben II" var sin tids snabbaste J22:a 1932-1944!

"Den gamle och havet". Förstasidesrubrik i Bohusläningen 2008-09-20. Foto: Lasse Edwartz.




Tidningen Veteranbåten hade ett reportage i nr 5, 2008 : "Långedragsjulle nummer 1 upphittad".


Tidningen Segling hade också ett reportage i nr 1, 2009 : "Möte med den första J22:an".



Så kom restaureringen i oktober 2008 - maj 2009 :
Det började med att rufftak, sarg, pliktlucka, bänkar och motorfäste, allt nytt togs bort.

Båtbyggare Folke Ericson i Dalby, Henån gjorde alla träarbeten. Bengt Arne skrapade och målade.
Förstävens spricka syns tydligt. Den var ju ett kännetecken för J22 nr 1. Nu igenlagd med linoljekitt.

Originaldäcket i Origon pine måste räddas!

Rakbladsvassa skrapor och sicklar var verktygen på däck för Bengt Arne.

Karveln på plats under skarndäck med provisoriska stöd under! Klart för att montera ny sittbrunnssarg.

På Varekils Trä köpte vi ekbrädor för sittbrunnssargen.

Sittbrunnssargen utritad på en av brädorna. Klart att såga och hyvla.

Sittbrunnssargen på plats. Nu kunde de provisoriska stöden under skarndäck tas bort.

Nils Hellman på besök i Folkes verkstad.

Detaljer diskuterades. Nils minne var glasklart! Han visste precis hur båten såg ut.

Folke började bygga kapptak på nya sargen. Originaldäcket i oregonpine fernissat och räddat!

Däcket nåtades med linoljekitt som man gjorde 1932. Kritpulver, linolja och kimrök, svart pulverfärg.

Kapptaket snart färdigt! När nåtningen på däck torkat skrapades överskottet bort.

Folke lägger kapptaket.

Kappen färdig. Folke i berättartagen! Läs Långedragsjullar B www.julleregister.se entrésidan.

På fredagskvällen när Folke var klar med veckans arbete, kunde Bengt Arne fernissa däcket.
En sen vinterkväll med strax över +5C inomhus. Torktid över helgen.

De gamla båtbyggarnas skicklighet med yxan är omvittnat! "Det ska va Hjärtum-yxa", sa Folke.

Pliktluckan färdig. Så såg den ut 1932. Kapptaket grundat med linoljefärg.

Folke målar kapptaket med linoljefärg. Duken lade han på i blöt färg och spikade kanten runt om.

Ett strykjärn utan värme kom till användning för att plana ut duken. Listerna skruvades och pluggades.

Kapptaket dukat, renskuret under listen och målat med tre lager vit linoljefärg.
Grundning-mellanstrykning-slutmålning!

Folke byggde tofter och skotbänk.

Nils inspekterar arbetet på ett av sina besök.

Till sist kollade Folke båten under vattenlinjen. Vi bytte inga bord! Folke tyckte det var bättre att
originalborden var kvar, skruvade i stället fast några bord och lagade med blyplåt på ett ställe.

För säkerheten tillkallades ÅF Ångpanneföreningen som kom med idustriröntgenapparat.

Röntgenplåtarna på plats! Kölbultarna var gjorda av brons 1932. De var helt intakta än i dag!

Båtens ovansida färdig! Snobbranden målad 8 cm bred enligt LSS regler. Återstår svart bottenfärg.

Folke byggde en längre bom i stället för den avsågade. Lång bom för skotning med ledvagn.
Två limmade delar trä med rep i likrännan för att dra bort limrester.

Nils Hellman på slutinspektion. Nu kände han igen sin "Nabben II". Båten har fått ledvagn som förr
på akterdäck, skotbänk med knap, sittbräda, tofter, skåp under akterdäck. Alla detaljer fernissade.

Blänkande båtar lockar damer! Britta Hellman med Nils och Folke i verkstaden.

Efter 72 dagars arbete, var "Nabben II" klar!  Dags att ta ut båten ur verkstaden i maj 2009.

"Den ska vara som ett vinglas", sa Folke om akterspegeln.
Folke tog ut båten ur verkstaden. Masten låg under gula presenningen vid långväggen.

Nyrestaurerade "Nabben II" utanför Folkes verkstad. Klar för sjösättning i Henån!

Mästaren med sitt verk! Båtbyggare Folke Ericson efter restaureringen av J22 nr 1 i maj 2009.

Peter Wallqvist på JP-Lyft i Ljungskile kom med kranbilen vid sjösättningen i Henån.

J22 nr 1 i sitt rätta element! Riggmästare Nisse Holmdahl Proktor Henån, gjorde riggen klar.

Nya segel från Qvantum. Hemsegling : Henån - Gustafsberg, Uddevalla. Bengt Arne och Axel Loman.

Två J22:or blev en för mycket! J22 "Anna" här till vänster utan bom, såldes till Fredrikstad, Norge.
(Se oklassade J22 "Anna"). Ensam kvar på täppan blev J22 nr 1 "Nabben II".

Gustafsberg, Uddevalla. Nya segel och kapell signerade Andreas Turesson och Qvantum.
J22 nr 1 "Nabben II" blev K-märkt i maj 2009. Detta firades med stor flaggning!

Provsegling! Att segla med nya segel är en njutning!

En nöjd Nils Hellman 94 år seglar "Nabben II" i Uddevalla 2009! 74 år senare! (Se de första bilderna).

J22 nr 1 "Nabben II" ritades 1931 av Hjalmar Olsson och byggdes 1932 vid Bröderna Arvid
och Gustaf Karlssons
Båtvarv i Svineviken, Orust. Längd : 6,0 m. Bredd : 2,28 m. Båten byggdes
i svensk ek under vattenlinjen och polsk eller tysk kvistfri ek ovan vattenlinjen. Däck i Oregonpine.
Kapp, sarg och pliktlucka av ek.

Beställare och förste ägare var Fiskhandlare Joel Hellman i Långedrag, Göteborg.
Han var av gammal lotssläkt från Marstrand. "Jag köper J22 nr 1, om LSS beställer J22 nr 2 som
utlottningsbåt 1932", sa Joel Hellman. Då fick Joel en likvärdig båt att kappsegla mot. (Se J22 nr 2).

Joel och Ida Hellman hade två flickor och fem pojkar. En av dem var Nils Hellman (*1915-2012)
(se bilden ovan). Nils Hellman var kusin med Båtkonstruktören Tage Hellman. Storseglaren Pelle
Lombergs mamma var Joel Hellmans syster. (Se J18 nr 30 och J18 nr 92).

Joel Hellman kappseglade flitigt i LSS med sina söner som gastar. Men vid den första kappseglingen
år 1932, när det första priset vanns, satt Aste Sandén till rors och Joel med sonen Nils (17 år) gastade.
Joel och hans söner vann sedan LSS vandringspris Jullepokalen 1938 och 1939, som sattes upp av
Filip Anås år 1938 för J14, J18, J22.

"Nabben II" vann Jullepokalen tredje gången 1944 och tog därmed hem vandringspriset för gott,
som sin tids snabbaste J22:a. Under åren 1932-1945 seglade Joel Hellman ihop ett helt skåp fullt
av priser. (Se bild!)

Vid SS.Frams Jubileumsregatta den 12 juli 1936 seglade Joel och Nils Hellman J22 nr 1 "Nabben II"
mot J22 nr 6 "Gåsungen" precis som 75 år senare 2011 (se GKSS och LSS Klassiska Träbåtsregatta
i Långedrag den 6 juni 2011 nedan).

Sommaren efter, 1937 hade Joel och pojkarna seglat in nya bomullsegel, genom att segla fram och
tillbaka för halvslör i fint väder och med lagom vind. Mastliket alltid sträckt, men slack i bomliket,
som sedan sträcktes bara med handkraft. En vecka innan varje kappsegling togs båten upp, botten
tvättades ren och fick torka. "Nabben II" hade gjuten järnköl, barlastades upp till durkarna med
kullersten och 30 kg bly att trimma med.

I alla år var J22 nr 1 "Nabben II" snabbare än J22 nr 2 "Svanungen", utom ett år då "Svanungen"
vann. Pojkarna undrade varför. De tog då reda på att "Svanungen" bytt ut järnkölen till en blyköl.
"Den ligger där", sa Hjalmar Olsson på Arendals Båtvarv, när pojkarna kom dit, och pekade på
gjutformen som J22 nr 2 använt. "Nabben II" fick då också gjuten blyköl. Ordningen var återställd!

På somrarna var pojkarna ute och seglade ihop med en B22:a utmed den Bohuslänska kusten.
"Nabben II" var då ny och blankfernissad. Båten rönte stor uppmärksamhet i hamnarna. Långe-
dragsjullen som båttyp var ny och liknade de Bohusjullar som kustens folk var vana vid. Som en
fiskare sade : "Det där är en båt som vi förstår oss på, för den hör egentligen hemma hos oss, den
typen har från början vuxit fram härute". Folk tittade mer på J22 än på B22, som inte ansågs vara
så märkvärdig. Den sortens båtar hade de sett tidigare i skärgården.

J22 nr 1 "Nabben II" såldes 1945 till Advokat Hugo Stenbeck med familj i Fjällbacka.
I ett vänligt brev från 2010-04-18, skriver Hugo Stenbecks dotter Margaretha af Ugglas att hon
mindes många härliga sommardagar i Fjällbacka skärgård ombord på Nabben : Vi gjorde dagseglingar
med Nabben ut till de många öarna i Fjällbacka där det badades och intogs medhavd saftkorg. Vi var
stolta över att Nabben var så snabb och bar så mycket segel. (Margaretha var då 6 år gammal!)

Under senare delen av 1950-talet hade Jan Stenbeck "Nabben II" som sin ungdomsbåt. Här en liten
rar historia med typiska drag av det oskyldiga 1950-talet : "Vi var pojkar i 17-19 årsåldern i tre båtar
som anlöpte Smögens hamn längst in vid stenkajen 1958-59. En Stjärnbåt, en Folkbåt och Jans J22.
Gitarren kom fram, liftartjejer kom förbi och festen var igång. På natten sov flickorna över i båtarna.
Jan hade två flickor i sin J22 nr 1. Mitt i natten väcktes de andra av flickorna rop : Hjälp, han tar oss
på tuttarna! Får vi komma över i din båt? I Stjärnbåten intill sov vi pojkar på gummimadrasser under
ett bomkapell med lattor. Tjejerna kom ned i båten och vi låg som streck. Det var ju Jans tjejer".

Var det så på 1950-talet? Att tjejerna liftade runt? frågade jag damerna i SS Frams Rotunda femtio
år senare. Ja! blev svaret. Varför? frågade jag. Ja, för att få komma ut, skrattade allihop. Nils Hellman
berättade om ett envist rykte som han hade hört för länge sedan : Att Prinsessorna hade seglat J22 nr 1.
Margaretha, Desirée och Birgitta. Någon förklaring till detta rykte fanns inte. När Pär Fjällströms fina
dokumentärfilm om Jan Stenbeck visades i SVTV 2013-01-03 kom en sannolik förklaring :

Hugo Stenbecks två döttrar umgicks med Prinsessorna privat och man kunde se dem promenera
tillsammans på kajen i Marstrand 1960. (Se svartvita bilderna ovan). I Fjällbackabladet 1959 och
1961 finns en artikel om familjen Stenbeck och "sessorna". (Se ovan!)

Familjen Stenbeck ägde också en motorbåt en sk. Rivabåt som hette "Blue Bird". Den och kanske
också "Nabben II" vinterförvarades på Bröderna Martinsson Varv i Svineviken. Båtarna kördes hela
sjövägen fram och åter av Alex Backman på Martinssons Varv. Detta pågick troligen fram till ca 1967
då "Nabben II" såldes. (Uppgift : Bror Jansson 83 år 2014-08-26, Janssons Båtvarv i Fjällbacka).

J22 nr 1 "Nabben II" såldes en bra bit in på 1960-talet, kanske 1967, då båten fanns registrerad i
SXK1967 med nytt namn : "Marfil" med ägaren Reine Hallgren i Hovås. Mer om honom vet vi inte.

Direktör Anders Wedblad i Långedrag
köpte senare båten som seglades av sonen Jan Anders
Wedblad när de flyttat till Koön i Marstrand. Båten hette då "Sisu". - Båten såldes vidare 1970 till
Kurt Karlsson i Göteborg
. Han i sin tur sålde båten 1974 till en Cellist i Göteborgs Symfoniorkester
Peter Svensson i Göteborg
. Peter sålde båten 1977 till Läkaren Karl-Erik Dahlgren i Göteborg.
Han sålde båten 1978 till Lars-Erik Marting i Lerkil, Onsala. (Se färgbilderna ovan).

Hans Pettersson kom till Båtmässan i Göteborg 2017-02-08 och berättade att han hyrde båten några
månader över sommaren 1975-1976. Båten låg då i hamnen där färjorna går till Styrsö.

Båten var i dåligt skick våren 1978. Lars-Eriks första åtgärd var att ta bort dukdäcket. Sedan skrapade
han bort plastmassan på däck och nåtade om det. -  På Båtmässan i Göteborg 2015 kom Lars-Erik
Marting
och berättade att en gång slog blixten ned i masttoppen så den blev svart. Masttoppen hade
sedan svarta ränder.

Sedan 1945, då Joel Hellman sålde båten till en "magnat" som Nils Hellman sa, (Hugo Stenbeck),
hade Nils ingen aning om vart båten tagit vägen, tills en dag på 1980-talet då fru Ingrid Marting
satt på bussen på en resa med Röda Korset. Ingrid sade till damen bredvid : Min man ville inte följa
med, då han är ute och seglar träbåt. Damen bredvid var Britta Hellman, Nils fru : Vi hade också
en gammal träbåt, en J22:a. Det var nummer ett. Ingrid svarade : Men det är ju det numret han har!
När Nils fick höra det, dröjde det inte mer än 20 minuter tills han satt i bilen från Uddevalla till
Onsala för att se sin gamla båt igen.

Familjen Marting sålde båten 1991 till Leif Berg och Lars Ivar Nilsson på Slottsberget i Göteborg.
Båda arbetade som Konservatorer, specialister på restaurering av kyrkor. De hade båten i Sannegårds-
hamnen vid Lindholmen i Göteborg. Första vintern nitades båten om under vattenlinjen. Sedan blev
rorkulten stulen. De byggde ny rorkult och nytt roder, med det gamla rodret som mall och återanvände
de ursprungliga beslagen. De bytte röstjärn, skotfäste och mässingsskenan på förstäven.
Båten såldes 1995, efter att Lars Ivar flyttat till Laholm.

Köpare var Fridrik Bjarnason i Nol. Han kom ursprungligen från Island (se bilder ovan).
Han kallade båten "Snaefell" med följande förklaring : Det är namnet på en liten, otroligt vacker glaciär
på västra Island. Min far växte upp där under glaciären. Jules Vernes roman : Resan till jordens medel-
punkt, utgår från denna glaciär. Glaciären var det sista Leif Eriksson såg av Island på väg till Grönland.
Det är också namnet på det fartyg som min morfar byggde. Det största träskepp som byggts på Island!

Fridrik sålde "Snaefell" 1995 till Karl Grimberg i Göteborg. Han bodde på en bogserbåt vid
Tingstadsvassen. Karl Grimberg ägde båten från april 1995 till september 2004. Han köpte båten
som födelsedagspresent på till sin son Aron Florén. Karl lade ner mycket arbete på båten. Han tog
bort ny islagen nåtning i borden, som han lagade, nitade och skruvade ihop för att göra båten tät.
Far och son var sedan med på kappseglingen i Bovallstrand, augusti 1995, och fick pris som :
Äldsta nöjesbåt! Karl och Aron hade båten till 2004.

Det var nära att båten såldes till Finland, men Isabella Heed i Göteborg blev ägare 2004-2007.
Hon älskade att segla båten! Träbåtsägare håller ihop och hjälper varandra! Isabella fick mycket hjälp
med båten på land av Ulf Björnberg i Göteborg, när den låg vid Saltholmen. Ulf skänkte 2010 sina
storsegel av bomull som tillhört Kostern "Pamir" till SS Frams Museistiftelse. Ett av dessa storsegel
passade till J22 nr 1. Bara en meter behövde kortas i toppen samt att sy en ny akterrrunda. Arbetet
utfördes av Segelmakare Harald Karlsson i Rönnäng. "Nabben II" fick därmed sitt ursprungliga
utseende med bomullssegel åter! De kom till användning vid GKSS och LSS Klassiska Träbåts-
regatta i Långedrag den 6 juni 2013. (Se bilderna nedan!)

Lennart Lagerkvist i
Göteborg köpte båten av Isabella Heed 2007. Han döpte om båten
till "Vindros". Lennart lade ner mycket arbete, den korta tiden han hade båten. Bl.a. slipade
och fernissade han däcket.

I ett telefonsamtal 2007 med Bengt Arne Runnerström www.julleregister.se i Uddevalla,
om J22 nr 27, råkade Lennart nämna att han ägde en J22:a till. Vad var det för nummer på den då?
J22 nr 1, sa Lennart. Den båten har jag letat efter i flera år, sa Bengt Arne. Lennart var villig att sälja
båten, om Bengt Arne lovade att den skulle komma in på ett Båtmuseum när han seglat färdigt.
Det löftet fick Lennart!

Joel Hellmans söner Nils 93 år och Sven-Åke 91 år var med vid köpet av båten. De skulle bevisa
att det verkligen var J22 nr 1. De sa att båten hade en lång spricka i förstammen, och det var det
ingen annan båt som hade. (Se bild ovan). Bröderna gick ut på bryggan och tittade. "Men sprickan
är lite större nu", sa de. Det var beviset : J22 nr 1!

Köpet blev av och ny ägare blev Bengt Arne Runnerström i Uddevalla. "Vindros" återfick sitt
ursprungliga namn "Nabben II". Lennart Lagerkvist seglade båten till Uddevalla och Nils Hellman
var glad när hans gamla pojkbåt seglade in i Uddevalla, där han bott sedan 1956. När båten togs
upp på land, visade det sig att den hade blyköl, precis som bröderna Hellman hade sagt.

Det har skrivits mycket i tidningar om J22 nr 1 "Nabben II": Bohusläningen 080920 : Den gamle
och havet. Veteranbåten nr 5 2008 : Långedragsjulle nummer1 upphittad. Segling nr1 2009 :
Möte med den första J22:an.

Från oktober 2008 till maj 2009 har J22 nr 1 "Nabben II" blivit restaurerad till sitt ursprungliga
utseende av Båtbyggare Folke Ericson i Dalby Henån och Bengt Arne Runnerström i Uddevalla.
(Se bilderna ovan).

Ägarlängd :
1932-1945       "Nabben II"      Joel Fritiof Hellman Långedrag                   Fiskhandlare
1945-1967?     "Nabben II"      Hugo Stenbeck Fjällbacka Stockholm         Advokat
1967-1968?     "Marfil"            Reine Hallgren Hovås                                  ?
1968-1970?     "Sisu"               Anders Johan Sixten Wedblad Långedrag   Direktör
1970-1974         ?                     Kurt Karlsson Göteborg                               Byggnadsingenjör
1974-1977         ?                     Peter Svensson Göteborg                             Cellist
1977-1978         ?                     Karl-Erik Dahlgren Göteborg Falun            Läkare
1978-1992         ?                     Lars-Erik Marting Onsala                            Försäljare
1992-1994         ?                     Leif Berg och Lars Ivar Nilsson Göteborg   Konservatorer
1994-1995       "Snaefell"         Fridrik Bjarnason Nol Grafisk                     Ingenjör
1995-2004         ?                     Karl Grimberg Göteborg                              Snickare
2004-2007         ?                     Isabella Heed Västra Frölunda                     Museivärd
2007-2007       "Vindros"         Lennart Lagerkvist Göteborg                       Ekonom
2007-               "Nabben II"      Bengt Arne Runnerström Uddevalla           Illustratör

J22 nr 1 "Nabben II" är registrerad som seglande i dag.

Den 28 maj 2009 blev J22 nr 1 "Nabben II" K-märkt av Sjöhistoriska Museet i Stockholm.
En av de första åtta fritidsbåtarna i landet som K-märktes. Detta resulterade i fler artiklar i pressen :
Bohusläningen 090609 "Nabben II" K-märkt fritidsbåt. GT. 090619 : Ta i trä - vilka skönheter!
Hemmets Jornal juni 2009 : K-märkt segelbåt och Veteranbåten nr 3 2009 : Här är alla K-märkta
fritidsbåtarna.

Den 2010-02-05 fick Nils och Sven-Åke Hellman samt ägaren Bengt Arne Runnerström ta emot
K-märkningsintyget av Fredrik Blomqvist, chefen för Sjöhistoriska Museets i Stockholm
på Båtmässan i Göteborg.  Bilden ur tidningen Veteranbåten nr 1 2010 :


Segling från Uddevalla till Långedrag den 3 juni 2010. "Strandgossar"(Trift) i Marstrand.

GKSS 150 år! Jubileumsregatta i Långedrag den 5-6 juni 2010. J22 nr 1 t.h. med storflaggning.

Träbåtsregatta! SS Frams nio K-6:or dominerade bryggan.

"De brede pôjkarne" i SS.Fram. Skickliga kappseglare allihop!
Fr.v. Lars Kristensson K-6 nr 38 "Tuli", Kent Andreasson K-6 nr 15 "Freja",
Royne Moberg K-6 nr 38 "Tuli", Erik Benjaminsson K-6 nr 48 "Susanna"
och Bengt Åkerman K-6 nr 19 "Gatt".

Starttribunen vid piren i GKSS hamn. Flätad och rödmålad startkorg som i gamla tider.

Lennart Lagerkvist (förre ägaren till J22 nr 1) och Bengt Arne Runnerström seglar ut till start.

Första start 1 : Drakar, 2 : Folkbåtar, 3 : Andungar, 4 : K-6:or, 5 : Övriga. Två seglingar per grupp.

Här andra start i grupp 5 : Övriga. Stjärnbåt, Gkss-eka, Vinga, Wega, K22:a och J22.

"Nabben först som vanligt", sa Nils Hellman. - J22 nr 6 "Västan" och J22 nr 1 "Nabben II"
har kappseglat mot varandra sedan SS.Frams Jubileumsregatta 1936! (Se J22 nr 6).

LSS i uniform! Ordförande Göran Ejdeling hade ordet vid prisutdelningen 2010.

Seglare och fans....

Stolta vinnare av båda seglingarna (grupp 5) i GKSS Jubileumsregatta 5/6 2010!
1:a Pris till Lennart Lagerkvist och Bengt Arne Runnerström i J22 nr 1 "Nabben II".

Nils Hellman 95 år 2010-07-01 gratuleras på födelsedagen med segling i Byfjorden i Uddevalla!

Priserna som Joel Hellman med söner vunnit med "Nabben II" 1932-1944 samlade i originalskåpet :

1932 12/6     LSS I Pris Nabben II Tennpokal (se första bilden nedan).
1932 19/6     BSF 1 Pris Nabben II Silverpokal (se tredje bilden nedan).
1932 28/8     LSS 1 Pris Nabben II Tennpokal med lock och dekor (se tredje bilden nedan, längst t.v.)
1932             LSS I. Lambergs Hederspris Nabben II Tennpokal (se nedre hyllan till vänster).
1932-1934   GKSS Juniorseglare Silverkoppar 6 st (se andra bilden nedan).
1933 9/7       LSS Böttöbons Hederspris Tennpokal (se nedre hyllan till höger).
1933 9/7       LSS II Pris Cigarettask i tenn (se nedre hyllan till vänster om flaggan).
1933 23/7     BSF 1a Pris Nabben II Styrsö Silverkopp (se övre hyllan längst till vänster).
1934 10/6     LSS 1 Pris Nabben II Standar i silver med svensk flagga (se nedre hyllan i mitten).
1934 22/7     LSS 2dra pris Nabben II Tennpokal med lockoch dekor (se övre hyllan tredje fr.v.)
1934 5/8       BSF 2:a pris Nabben II Silverfat (se tredje bilden nedan).
1934 19/8     LSS 2:a pris Nabben II Tennstop med lock (se tredje bilden nedan i mitten).
1935 10/6     LSS II Pris Nabben II Tennpokal med öron och svart träfot (se övre hyllan nr 6 fr.v.)
1935             GKSS Jubileumsregatta 1860-1935 Emaljmärke med nål (se tredje bild nedan vid
                     glaskaraffen).
1937 29/8     LSS II Pris Nabben II Tennpokal med lock och svart träfot (se övre hyllan nr 2 fr.v.)
1938 12/6     LSS 1:a pris Nabben II Kompass i träask med lock (se tredje bilden nedan längst t.h.)
1938 24/7     LSS 1:a Pris Nabben II Tennpokal med öron (se övre hyllan nr 4 från vänster).
1938             Nabben II Fransk fullriggare Jeanne d. Arce... Oljemålning av J.C.Andersen
                     (se tredje bild nedan).
1938             GKSS Vår Regattan 1:a Pris Silverkopp (se övre hyllan nr 6 från höger).
1939 29/5     LSS Nabben II Tennskål (se övre hyllan nr 5 från vänster).
1939             GKSS Regatta II:Pris Silverfat (se tredje bilden nedan nr 2 från vänster).
1940 16/6     LSS Nabben II 1:a Pris Tennpokal med svart träfot (se övre hyllan nr 5 från höger).
1940 21/7     LSS Nabben II 1:a Pris Tennpokal med öron (se övre hyllan nr 7 från vänster).
1940             LSS Arthur Petterssons Poängpris Gåsungen II 1937, Nabben II 1938,
                     Skarven 1939, Nabben II 1940. Tennfat med fiskdekor (se övre hyllan i mitten).
1941 6/7       LSS 1:a Pris Nabben II Tennpokal (se övre hyllan längst till höger).
1941             GKSS 1:a Pris Augustiregattan Mässingsfodral för tändstickor.
                     (Se nedre hyllan t.h. om flaggan).
1941             LSS Harry Perssons Vandringspris Nabben II 1939, Nabben II 1940, Nabben II 1941.
                     Tennpokal med lock och dekor med segelskepp (se övre hyllan längst till höger).
1942 5/7       LSS Nabben II 2:a Pris Tennpokal med svart träfot (se övre hyllan nr 7 från höger).
1942             Miniatyr av Poseidonpokalen erövrad åren 1938, 1941 och 1942 av Nabben II
                     Tennpokal med svart träfot (se övre hyllan nr 2 från höger).
1942             Jullemästare 22 kvm grupp I Tennbägare (se övre hyllan nr 4 från höger).
1942             GKSS Regatta Glaskaraff (se tredje bilden nedan).
1944             LSS Jullepokalen ("Jullehornet") Vandringspris uppsatt av Filip Anås 1938.
                     Graverat på silverlöven : Nabben II Joel Hellman 1938, Nabben II Joel Hellman 1939,
                     Ziba Holger Johansson 1940, Badgästernas S.F.1941, Julie II Arthur Scherman 1942.
                     Skarven Efon Widén 1943, Nabben II 1944.
                     Den Långedragsjulle som vunnit tre gånger med samma besättning, tog hem priset för gott.

Totalt : 35 priser varav 11 första pris, 7 andra pris, 2 hederspris och 2 vandringspris m.m.

Därmed har www.julleregister.se redovisat priserna för Joel Hellman med söner i J22 nr 1 "Nabben II"
1932-1944, och för Pelle Lomberg i J18 nr 92 "Stardust" 1940-1967, som är de två båtar vars ägare
vunnit flest priser, så långt vi känner till. Tämligen heltäckande för Långedragsjullarnas storhetstid åren
1932-1967. (Se Pelle Lombergs J18 nr 92).


Det allra första priset! LSS I Pris Nabben II 12/6 1932.

GKSS hade juniorseglingar där Nils Hellman 16 år deltog med "Nabben II". Kamraterna var gaster.
Från vänster : GKSS I Pris Juniorseglarne 1932 - GKSS I Pris Juniorseglarne 1932 - GKSS Juniortävlingar
I Pr 1933 - GKSS Juniortävlingar I Pr 1933 - (Ej graverad) GKSS 1932-1934? Enligt kappseglingsbanan
seglade Nabben II för långt, så de seglade Starbåtarnas bana och slog dem. Därför fick Nabben II detta
pris utan inskription, enligt Nils Hellman 2010-08-03. - GKSS Juniortävlingar 1: Pr. 1933 -
(Se bilden ovan med Nils och Arne i båten).

Två priser i silver hittades 2012 och hör till samlingen.
Fat : 2:a pris BSF NABBEN II Hönö 5/8 1934 och
Pokal : 1:a pris BSF NABBEN II Långedrag 19/6 1932. ( BSF = Badgästernas Seglar Förbund )

Tennstop med lock. 2:a pris Nabben II 19/8 1934. Silverfat GKSS Regatta II Pris 1938.
Tennstop med lock LSS 2:a pris Nabben II 19/8 1934. Glaskaraff GKSS Regatta 1942.
Emaljmärke med nål GKSS Jubileumsregatta 1860-1935. Kompass i träask med lock
LSS 1:a pris Nabben II 12/6 1938, samt en Oljemålning av J.C.Andersen.
Fransk fullriggare Jeanne d. Arce. Nabben II 1938.

LSS Jullepokalen uppsatt år 1938 av Filip Anås. Den kallades "Jullehornet". Ett horn med silverbeslag.
Jullehornet var ett vandringspris som slutgiltigt kunde tas hem av en Långedrasgsjulle som vunnit tre
gånger med samma besättning. Ingraverat på silverlöven är : NABBEN II Joel Hellman 1938.
NABBEN II Joel Hellman 1939. ZIBA Holger Johansson 1940. Badgästernas S.F.1941.
JULIE II Arthur Scherman 1942. SKARVEN Efon Widén 1943. NABBEN II 1944.


"Nabben II". Vinterförvaring på Gustafsberg. Linoljad under vattenlinjen in-och utvändigt 2011-02-03.

LSS Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag 2011-06-11. Redan tradition! Nils Hellman 96 år
ska kappsegla i Långedrag igen! Han började 16 år gammal 1932 i sin pappas J22 nr 1 "Nabben II".
Han slutade kappsegla 1944 då pappa Joel och Nils vann sista inteckningen i "Jullehornet".
(Se priset ovan!) Nu 67 år senare är det dags igen i samma båt! Övrig besättning : Lennart Lagerkvist,
Michael Bossen och Bengt Arne Runnerström. Nils skärmmössa med GKSS-märket är från 1939!


Segling innan start.... J14 nr 69 och J22 nr 1.

Besättningen i "Nabben II". Gastar Nils, Bengt Arne, Michael. Rorsman Lennart Lagerkvist.

Bland åskådarna märktes Torsten Andersson i LSS. Torsten ansvarade för, och förde i alla år
det gamla handskrivna Julleregistret från 1930-talet, som sedan blev www.julleregister.se.

Första seglingen : Kampen mellan J22 nr 1 och J22 nr 6.

J22 nr 1 drar snabbt ifrån! "Nabben II" har 27 kvm segel! För att ha en geografisk chans
mot plastbåtarna i SSVÄ:s kappseglingar i Byfjorden. J22 nr 6 "Västan" har 22 kvm segel.

Jan-Eric Bohlin kom ut i sin eka och tog en fin serie bilder på "Nabben II" vid passerage
av hans hem utanför Ammenäs i Uddevalla. Jan-Erics pappa var gift med Stina Hellman,
Nils Hellmans syster. (Se släktbilden ovan). "Nabben II" låg under flera somrar för ankar
utanför Bagarekullen, Ammenäs, då Ida och Joel besökte Stina och Erics sommarstuga,
en tradition som fortsatte fram till deras bortgång. När Joel var på besök, hissade han alltid
flaggan kl.8.00 tog sig sedan ett dopp i fjorden och satt sedan och torkade på bänken utanför
sjöboden, rökande en "Chessman". (Se Joels badbild ovan).  Foto : Jan-Eric Bohlin.





Uddevallabron över Sunninge sund, in till Uddevalla hamn.

Byfjordens Träbåtsklubb 2011-09-03.   Foto : Tom Hemréus

Nils Hellman till rors i "Nabben II" (1932) vid Träbåtsklubbens årsmöte i Byfjorden 2011-09-03.
I bakgrunden A22 nr 201 "Finiekette" (1935) och Petterssonbåten "Ila" (1910).

Vi lämnar Byfjorden och seglar österut....

Nils Hellman och Bengt Arne Runnerström seglar J22 nr 1 "Nabben II".

"Nabben II" seglar in i Bäveån.

Eskadersegling i Bäveån : J22 nr 1 "Nabben II", J22 nr 40 "Älva" (1952) och J14 nr 96 "Seabird" (1960).


Defilering utanför Bohusläns Museum, där vi vände och kryssade ut igen.

Det var trångt men vi klarade det!

"After sail" i Villa Fjällstugan.

GKSS Träbåtsregatta i Långedrag den 6 juni 2012.  K6-orna från SS.Fram.

J22 nr 1 "Nabben II" vid bryggan. Dåtidens kappseglare möter nutidens : GKSS-tjejer seglar 29-er!

"Nabben II" seglar ut till start. Fullt i sittbrunnen! Lennart Lagerkvist till rors, gastar : Nils Hellman,  
Michael Bossen
och Bengt Arne Runnerström.

Fyra taggade gubbar i J22 nr 1 "Nabben II" Klart för start!

Starten har gått och kampen mellan J22 nr 6 och J22 nr 1 började i en laber bris.





Målgång i första seglingen. Foto : Britt-Marie Brovik, Amadeus Text&Bild

Läns in mot mål i andra seglingen. Rorsman : Nils Hellman!

Vi showar för Britt-Marie Broviks kamera! Michael och Bengt Arne "burkar" som man gjorde förr,
på läns in mot mål. När båten "står på näsan", är den betydligt snabbare på länsen. Varför?

Mycket skratt på fördäck! Foto : Britt-Marie Brovik.

Rorsman : Nils Hellman 97år fick stående applåder av hela besättningen efter målgång!

Stående ovationer även från de andra båtarna!

Bengt Arne Runnerström och Nils Hellman efter målgång.

Regattans äldste deltagare Nils Hellman 97 år, intervjuad av John Brovik för GP och tidn.Segling.

Glad kapten : Nils Hellman. Foto : Britt-Marie Brovik, Amadeus Text&Bild.

Långedragsjulleregistrets nestor Torsten Andersson LSS, och gasten Michael Bossen 22 år.

Prisutdelning med LSS Göran Ejdeling vid restaureringsprojekt 2013 : Stjärnbåt nr 415.

Michael, Nils och Bengt Arne fick ta emot förstapriset. Nils fick specialpris som äldste deltagare!

Klipp ur GP tisdagen den 12 juni 2012 :


John Brovik skrev ett E-brev 2012-06-24 : Hälsa superstronge Hellman
och gratulera på födelsedagen! Vi utbringar en skål för sailor emeritus Nils Hellman!


Hemseglingen 2011-06-07 i Hakefjord blev stillsam. Näktergalen sjöng på nära håll från de mörka öarna
vid Stenungsund. Långsam och ljudlös insegling till gästhamnen kl.02.30. Ingen vaknade i båtarna bredvid.


Byfjordens Träbåtsmöte 2012-09-01
. Foto : Peter Szamer.

J22 nr 1 "Nabben II" seglar in i Bäveån med full besättning. Rorsman och fyra gastar! Foto : Peter Szamer

Defilering framför Bohusläns museums båthall.

Kryss ut ur Bäveån.   Foto : Peter Szamer

Bengt Arne Runnerström i J22 nr 1 "Nabben II" fick segla utan Nils Hellman som blivit sjuk.


Detta blev sista bilden av Nils Hellman. Sittande i sin älskade båt "Nabben II" 2012-07-30.

På eftermiddagen 2012-11-23 miste J22 nr 1 "Nabben II" sin kapten : Nils Hellman.
Nils avled stilla på Rosenhäll i Uddevalla efter en tids sjukdom. Nils blev 97 år.

Vi fick fem fantastiska år av vänskap tillsammans, med segling och samtal om gamla tider.
Med sitt glasklara minne var han som en uppslagsboken från 1930-talet och framåt.
Om Långedrag och Långedragsjullarna, från kappsegling till gamla båtägare, från livet
i Långedrag och Göteborg, till olika människoöden som för länge sedan passerat revy,
men som nu bevarats här på www.julleregister.se tack vare Nils Hellman.

Vi saknar honom djupt!



Nils Hellman och Bengt Arne Runnerström arbetar med www.julleregister.se 2008.
Anders Hellman tog 2016 fram fakta om sin far Nils Wilhelm Joel Hellman  *1915 :
Nils gick på Chalmers lägre 1931-1932.  
Plåtslagerielev Bohus Mekaniska Verkstad 3/2-16/6 1933.
Götaverken med ångpannor, ångmaskiner och dieselmotorer 15/11 1936-12/11 1938.
"Sagoland" 3:e maskinist 24/8 1939-18/3 1943.  
Maskinistexamen av andra klass 3/6 1944.
Övermaskinistexamen 23/5 1945.  
"Drottningholm" 4:e maskinist 11/6-16/6 1945. 
"Svaneholm" 3:e maskinist 17/6-19/6 1945. 
"Braheholm" 2:e maskinist 20/6-15/10 1945. 
"Braheholm" 1:e maskinist 10/6 1945-27/3 1946. 
"Malmland" 1:e maskinist 6/6-13/8 1946.
Ingenjörsexamen fackavdelningen för maskinteknik 24/5 1947.
Nils arbetade sedan på Nordiska Syrgasfabriken på Hisingen i Göteborg.
När de byggde fabrik i Uddevalla blev Nils platschef där.
AGA köpte upp företaget och Nils byggde ny fabrik i Uddevalla.
Nils har även varit med och byggt upp företagshälsovården i Uddevalla.

(Detta skrivet för att komplettera ovanstående text ur tidningen).




Våren 2013!

Klart för sjösättning på Gustafsberg!

Livet går vidare! Allan 5 år och farfar Bengt Arne styr "Nabben II" 2013-05-09.

Bomullssegel på "Nabben II". Ulf Björnberg i Göteborg skänkte flera gamla bomullssegel
från Kostern "Pamir" till SS.Frams Museistiftelses båtar. Ett av seglen passade till "Nabben II",
men var lite för högt. Segelmakare Harald Karlsson i Rönnäng kapade en meter av toppen
och sydde en ny akterrunda. Focken syddes av Hedmark ("Focka") i Göteborg 1957.

Så här ska "Nabben II" visas på båtmuseum i framtiden! Total segelyta : 22 kvm!

GKSS och LSS Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag den 6 juni 2013.

Kappsegling med bomullsställ för "Nabben II". Stjärnbåten firade 100 år 2013! De ses vid bryggan t.h. 

Humöret på topp i SS.Fram! Kôrv å brö me kaffe, i sittbrunnen.
Fr.v. Gunborg Thornström K-6 nr 15 "Freja", Gun-Britt Andreasson K-6 nr 48 "Susanna"
Erik Benjaminsson, Gerd Lundin K-6 nr 15 "Freja".

Två Folkbåtar fick plats utanför "Nabben II" på nocken.

K-6:ornas start har gått.

Segling till startlinjen i gruppen : Övriga. OBS! Bomullsseglet!

Vi tog första start och lyckades hålla J22 nr 6 bakom oss. Rorsman : Lennart Lagerkvist.

Den friska vinden passade "Nabben II":s bomullssegel! Avståndet växte! Se rorsmans nöjda leende!

Kampen blev hård! Foto: Per Wedlin

T.v. Nils Hellman seglade "Nabben II" 1933 med bomullssegel! T.h."Nabben II" med bomullssegel 2013!
80 år mellan bilderna! Ser man någon skillnad? Färgbilden ovan t.h. är konverterad till svartvitt.
Skillnaden är att undre vantrspridarna är vinklade bakåt 1933, och att storseglets bomlik är lösfotat 2013.


Fullt i sittbrunnen som vanligt! Fr.v. Hugo Bauer, 15 år från Åsa Halland (se J10 nr 86 och
oklassade J22 "Goodwin"), Båtbyggarna Tom Hemréus och t.h. Ole Langvik-Hansen från
Träbåtsvarvet på Isegran i Fredrikstad, Norge, Rorsman Lennart Lagerkvist från Göteborg,
samt foto : Bengt Arne Runnerström från Uddevalla.


J22 nr 6 "Västan" fick se sig slagen vid första seglingen. Vid andra seglingen mojnade det....







Foto av : Göran Weiler

"Västran" vann!  Hon är känd som en snabb lättvindsseglare, "bleke-skenare".

"Nabben II" fick se sig slagen för första gången sedan 2010!  Foto : Dick Berghede.

Vann vi? Stina Öberg och systern Inga Pålsson i J22 nr 6 "Västan". Foto : Per Wedin.


Prisutdelning! Första pris till de stolta systrarna i J22 nr 6!  Vi gratulerar!  Foto : Per Wedlin

Och tröstpris till "Nabben II".

Stjärnbåten 100 år! GKSS Jubileumsregatta i Långedrag 7-8/6 2013. Se : www.stjärnbåten.se
Stjärnbåtsseglarna är nu betydligt äldre än de 19 år som då var den övre gränsen för denna ungdomsbåt.

Stjärnbåtens mästerseglare : Pelle Pettersson till rors med gasten Stellan Westerdahl.

Stjärnbåtarna seglar in i GKSS hamn efter avslutad segling. J22 nr 1 "Nabben II" vid bryggan t.v.

Prisutdelningen efteråt. Pelle Pettersson i mitten.

Bengt Arne Runnerström www.julleregister.se och Anders Wiss www.stjärnbåten.se.

Byfjordens Träbåtsmöte 2013-08-31. Vid Gustafsbergsbryggan fr.v : A22 nr 210 "Camé" (1936),
J22 nr 1 "Nabben II" (1932), Kostern "Albatross" (1935), J22 nr 40 "Älva" (1952), två plastbåtar,
A22 nr 201 "Finiekette" (1935), Andunge, tre plastbåtar och Kågen "Ida".


Dougald Macfie till rors i J22 nr 1 "Nabben II". I bakgrunden Kågen "Ida" och Kostern "Albatross".

Den eleganta A22 nr 210 "Camé" från 1936 med Svante Wingård till rors.

Lite otur med vädret.  T.v. Kristinehamnaren "Kantippa" (1939) och motorbåten "Styrbjörn" (1912).

Datorlärare Morgan Söderqvist är förutsättningen för att www.julleregister.se ska fungera.
Han hade aldrig seglat förut!
Det blev en fin tur i Byfjorden med "Nabben II". Morgan var lyrisk!
Foto : Morgan Söderqvist.   Kolla filmen som han tog med sin mobiltelefon :

Segling i Byfjorden 2013-07-01: https://www.dropbox.com/s/jux8t6ayy6izztf/2013-07-01 18.32.50.mp4

Så var det dax igen :


Beskrivning av båten till Lennart Lagerkvist som seglade "Nabben II" från Uddevalla till Långedrag.

Fullt vid GKSS Träbåtsbrygga i Långedrag som vanligt.

Till start! J22 nr 1 med revat storsegel. J22 nr 6 bytte till stormstor! J22 nr 52 seglade fullt ställ!

Lennart Lagerkvist till rors med "kycklinggastarna" Bengt Arne och Lars-Erik. Foto : Lena Linn.

Rorsman : Lennart Lagerkvist, Göteborg. Kappseglare av rang!

Gast : Lars-Erik Palm 96 år, Hovås. J10-räddare och arbetar i Stjärnbåtskonsortiet i Nol.

Gast : Hugo Bauer 16 år Åsa Halland. Ägare till : J10 nr 86 "Lotta", J22 "Goodwin" och K25...

Vädret vid start : Åska, regn och hård vind med byar upp till 14 m/s.

De tre deltagande Långedragsjullarna fick en egen startgrupp. Kampen mellan J22 nr 1 och J22 nr 6
blev som vanligt hård. Det skilde inte mer än några meter mellan båtarna på kryssen! Den tredje båten,
J22 nr 52 "Jullan" kappseglade för första gången. J22 nr 1 tog hem båda seglingarna 2014! 


Hemsegling från Träbåtsregattan i Långedrag 2014-06-09 till Gustafsberg i Uddevalla kl.23.15.
Nattsegling i tystnad är underbart! Man följer vindbältena i en vid båge...      Foto : Claes Ahlin.

...vinden kommer från land...

...man vänder vid Lillön...                                                                               ...tar ned focken...



...går upp i vind...



...tar ned storseglet i rätt ögonblick och båten glider tyst in på sin plats. Ingen motor!  Foton : Claes Ahlin.

Byfjordens Träbåtsklubb
hade sitt traditionella årsmöte 2014-09-06.

"After Sail"
i Villa Fjällstugan på Gustafsberg utanför Uddevalla 2014-09-06.

GKSS-LSS-SSF:s Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag 2015-06-06.
Besättningen i J22 nr 1 "Nabben II" : Lennart Lagerkvist och Bengt Arne Runnerström
samtalar med Torsten Andersson i LSS, i väntan på start.

Klart för utsegling till start.

Gruppen : Övriga... Två Drakar, två Folkbåtar och en J22:a just innan start.

Starten har gått! J22 nr 1 förde revat storsegel. Ingen att tampas mot i år, då J22 nr 6 inte var med.

Insegling i GKSS hamn i Långedrag efter målgång.

Prisutdelning. Vi kom sist men fick första pris för att vi vann vår klass : Långedragsjullarna.

Kommande seglargeneration? Bengt Arne med barnbarnet Ingrid.

Läs John Broviks fina reportage i GP, från den Klassiska Träbåtsregattan i Långedrag 2015-06-06.

Hemseglingen från Långedrag 2015-06-07 var ett kapitel för sig! Sådant går inte att plåta :
SMHI hade sagt SV-V 9 m/sek. och det blev det naturligtvis inte, skulle det visa sig. Med bottenrevade
segel, både stor och fock stack jag iväg kl.10. Jag hade problem med att slå mig ut ur GKSS-bassängen
västerut. Att ta sig förbi Skalkorgarna gick bara inte som det blåste, så jag chansade och gick innanför.
Jag visste ju var grynnorna låg på kortet, och nog syntes de alltid. Vitt skum!

Från Framnäs var det slör hela vägen till Älgö. Där visade det sig att vinden ökat till mer än 14 m/sek.
Väldiga vågor med rykande vita toppar vällde in mot Älgö gavel. Det kokade runt båten som nästan
försvann i skum. Det märkliga var att Sjöräddningens största fartyg råkade ha samma kurs och låg en
bit för om mig. De skulle mot Rönnäng. Säkert hade de ett öga på mig, då jag seglade ensam i en liten
träbåt och var den enda båten på sjön denna dag. Jag lyckades runda Älgö gavel....

Läns in i Hakefjord. Rena surfen! Så fort focken ville över på lovart, gällde det att parera för att undvika
slänggipp som hade varit förödande för riggen. Fick lite lä under Tjörnbroarna för en smörgås, sedan var
det dags igen. Det rök över Halsefjord in mot Svanesund, där jag trodde att det skulle läa lite, men...
vinden följer inte riktningar utan fjordarna, så det var bara att stå på... Ljungskile passerades i rekordfart!

Ute på den öppna Havstensfjord blev det helt hysterisk! Det var bara att släppa all vid ur storen och gå
på bara riggen. Trots det slog nog "Nabben II" sitt fartrekord. Räddade mig in bakom Korstensholmen
med en avslutande surf in i Byfjorden under Uddevallabron.

Kunde äntligen gå upp i vind i lä vid Gustafsberg och göra en snygg tilläggning, som vanligt utan motor.
Hemma kl.18 efter 8 timmars segling från Långedrag. Den värsta seglingen jag någonsin gjort! Märkligt
att riggen och allt annat ombord höll. Långedragsjullar är mycket bra sjöbåtar och passar utmärkt för
segling i Bohuslän!

Nu linkar jag runt med värkande axlar, armar och ömmande händer. Fingrarna ser ut som kokta korvar.
I sådan vind håller jag storskotet för hand av säkerhetsskäl. Vädret får allt lugna ner sig innan jag seglar
igen. Abstinensen är tillgodosedd för ett bra tag framåt!  -  Varför gör man sånt här?        
Inte för att det är tråkigt, utan för att det är roligt! Var det inte det livet handlade om?             BAR


Byfjordens Träbåtsklubb hade sitt årliga möte 2015-08-22. Här : Gustafsbergsbryggan innan utsegling.

Fr.v. med segel : Folkbåten "Gleden" NOR 9384 fra Fredrikstad i Norge med Ole Langvik-Hansen,
"Älva" J22 nr 40  med Lars Rydbom,  "Stella" Koster med Tom Hemréus och "Finiekette" A22 nr 201
med Leif Caspersson. Plåtat av Bengt Arne Runnerström i "Nabben II" J22 nr 1 förande Svensk flagg.


På Byfjorden : Fr.v. Folkbåten "Gleden", Folkbåten nr 192, J22 nr 1 "Nabben II", A22 nr 201 "Finiekette"
och Kostern "Albatross" med ny gaffelrigg och barkade segel, samt Kostern "Stella".

Vi länsar in i Bäveån för att defilera framför Bohusläns museum och sätta båda handflatorna i Västerbron.

"After Sail" i Villa Fjällstugan på Gustafsberg...

...med efterföljande traditionsenlig fest!


Sjösättning 2016-05-09. I båthuset under "Nabben II" står systerbåten J22 nr 5 "Skarven".

I rondellen med spegelkulan (anno 1890) växer vitsippor så här års. "Skarven" ska till Billdal den 7 juni.

"Nabben II" sjösatt!  Åsa Riestola, nybliven ägare till J22 nr 52 kom på besök för att få veta mer om
Långedragsjullarna. Åsa är Same! Sveriges första att äga en Långedragsjulle. Vi gratulerar!
Dagens urfolksskämt : Alla Samer har rött hår! Det är inte renar Samer har, utan Långedragsjullar.


Sjunde året i rad : GKSS-LSS-SS.Fram:s Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag den 6 juni 2016.

Stor flaggning på "Nabben II".  Det började med VM i Stjärnbåt 4-5 juni. Se båtarna till vänster.

Klassiska Träbåtsregattan! En Ölandssnipa möter dagens GKSS-seglare i 29:er.

Besättningen på "Nabben II" : Rorsman Lennart Lagerkvist, gastarna William och Dougald Macfie...

...samt båtens ägare Bengt Arne Runnerström.          Foto : Dougald Macfie

Bomullssegel för att hedra segelmakare Harald Karlsson i Rönnäng. Han gick bort i maj 2016.

Vi lyckades inte slå Vingakryssaren i år.  

Hemseglingen Långedrag-Uddevalla den 7 juni gick på 9,5 tim.

Så var det dax för årets upplaga av Byfjordens Träbåtsklubbs möte 2016-08-13 :

Tom Hemréus och Bengt Arne Runnerström på Gustafsbergsbryggan i Uddevalla.

Blåsigt i dag! Bengt Arne revar storseglet på J22 nr 1 "Nabben II".   Foton : Tapio Andersson.

Full fart ändå... vattnet sprutar om förstäven!    J22 nr 40 "Älva" och J22 nr 1 "Nabben II".

"Nabben II" visar botten...        Foto : Johan Wockatz

Det friskar i ytterligare! "Nabben II" följd av "Älva" och Pettersonbåten "Ila".   Foton : Johan Wockatz


Inseglingen i Bäveån.     Foto : Tapio Andersson.

Nästan ända fram till Västerbron i år.  Det är så långt man kan komma österut...   Foto : Johan Wockatz

...och så kryss ut ur Bäveån igen. "Nabben II" och Pettersonbåten "Ila".      Foto : Johan Wockatz




Foton : Tapio Andersson

Ute i Byfjorden igen mötte regn och Uddevallas Skärgårdsbåt "Sunningen" (byggd 1911).

Blöt hemsegling till Gustafsberg.          Foton : Johan Wockatz

Erik Henningsson i sin Koster "Albatross", "Nabben II" ska just runda A22 "Camé". Lars Rydbom kollar.

"Camé" i vattenspegel.             Foto : Johan Wockatz

Dagen, 2016-08-13 avslutades traditionsenligt med "After Sail" i Villa Fjällstugan på Gustafsberg,
varvid nedanstående text av Hasse Z. alltid måste läsas... och på en något släpig Stockholmsdialekt.
Bladet med texten hittades i gräset, något blöt och tilltygat på Ramsö för många år sedan.
Troligen är detta det roligaste som Hasse Zetterström skrivit?



Lars-Erik Marting från Onsala på besök 2016-08-17. Han var ägare till "Nabben II" 1978-1992.

Sekelskiftesdagarna i Marstrand 20-21 augusti 2016.   Seglingen från Uddevalla gick bra, men
i Stenungsund kom hårda vindbyar. En mörkt molnbank över Stenungsund där de övre molnen rörde sig
med hög fart. Jag tänkte : Den vinden kommer nog ner om en halvtimme. Gick upp i vind, revade storen
och tog ned focken. Seglade lugnt och stilla genom Stenungsund, men väl ute i Hakefjord ökade vinden
till ca 18m/sek. I det läget gällde det att rädda sig undan bakom öarna vid Tjörnbron och kryssa tillbaka
till Stenungsund. Det tog två timmar. Övernatt i Stenungsund.

Dagen därpå gjorde jag ett nytt försök i Hakefjord. Men nu bjöd fjorden på bleke i flera timmar.
Fick till slut draghjälp av Hans Westerströms motorbåt. (J22 nr 29). Som gammal J22 ägare kände
han igen "Nabben". Hans tog fotot ovan med en lite större båt på väg ut ut Wallhamn i bakgrunden.


Utställningsbåten "Nabben II" vid bryggan i Marstrand tillsammans med Stjärnbåtarna från Långedrag

Kung Oscar II kommer på besök i Ångaren "Bohuslän".

Kung Oscar II stiger ombord i den hästdragna vagnen fylld med galanta damer.

Förra sekelskiftets alla samhällsklasser var representerade på gatorna i Marstrand.

Hemsegling från Marstrand 2016-08-21 norrut via Kyrkesund och Stigfjorden.    Foto: Hugo Bauer

I Kyrkesund tog vinden tog slut. Rodde de sista tagen runt udden till den fantastiska 1700-talsgården
Kålhufvudet. Gulmålad ut mot havet, rödmålad inåt land. Här var förr trankokeri.

Träffade gårdens ägare Patrik Heuman som gav mig tillstånd att ligga vid bryggan över natten.

Jag berättade för Patrik att jag, som illustratör för tidningen Natur nr 5 år 2001, suttit uppe på berget
och målat en rekonstruktion av gården Kålhufvudet som det kunde ha sett ut på 1700-talet :


Här ovan hela uppslaget i tidningen Natur.       Nedan : Varje sida för sig så texten blir läsbar.




Martin Olofsson (J22 nr 5) på hemväg till Billdal för motor i den nästan obefintliga vinden, passerade
inloppet till Stigfjorden och fick syn en bekant siluett : "Nabben II" seglande Orust runt 2016-09-18.





I Stigfjorden moljnade vinden nästan helt. Det tog tre timmar att långsamt segla till Hällsö, mitt i fjorden.
Söndagskväll. Alla skulle hem för att jobba på måndag. Långa rader med motorbåtar och seglare.
"Nabben II" har ingen motor!
 
Motorbåtar med höga farter stör tystnaden, det luktar avgaser efter dem och sedan kommer vågorna...
som får en liten segelbåt att gunga i sidled. Det tar en stund att få upp farten igen när det är bleke...
tills nästa motorbåt kommer. Efter 10 motorbåtar är man ganska less! Det är få motorbåtar som saktar
in ordentligt. De tycks inte förstå hur det är att segla eller varför man seglar?

Jag blev ensam kvar med "Nabben II" på Hällsö. Några gäss och fåren på ön var det enda som hördes.
Bleke! Det blev så tyst att jag kunde höra mina egna hjärtslag. Så här måste tystnaden ha känts före...
motorerna.      Jag kände samhörighet med 1800-talet... Vikingatiden... Järnåldern... Stenåldern...

Orust runt tog tre dagar 17-19 september 2016. Den 18/9 var det nästan bleke.


Seglingsåret avslutades 2016-10-02 med en tur med barnbarnen Ingrid 6 år och Allan 8 år.


Och så kom båten upp på land... Gubben börjar bli gammal och funderade på att sätta fler rev i focken.
Ska det fortsätta blåsa som det gjort i somras, bör du ha rullfock, sa Carl-Axel Hellman (J14 nr 77)
när vi hade möte med temat...  Säkehet till sjöss för ensamseglare i små segelbåtar :

När jag ensamseglar har jag förutom flytväst med grenrem och livlina, en 30 m lång röd flytlina
släpande efter båten, samt en repstege liggande akterut på skarndäck. Går jag över bord, går båten
upp i vind, stannar och ställer sig bidevind. Under tiden har jag förhoppningsfullt fått tag i flytlinan och
dragit mig till båten, där jag rycker i snöret så repstegen faller ned. Att ta sig upp i båten på repstegen
är svårt och tungt, då stegen drar sig in under båten. Jag har ännu inte hittat någon bra lösning på detta
problem! Och jag vill inte ha en nedfällbar metallstege på akterspegeln. Det finns vissa båtar som har
ett fotsteg monterat på förstäven....

"Nabben II" seglas som på 1930-talet. Inga fall finns neddragna till sittbrunnen. Att reva segel måste
skötas från däck vid masten. Att gå fram på fördäck i hårt väder, är farligt och kräver en livlina på var
sida om masten, från knapen på fördäck till skotbänken akterut, med en knop på kapptaket. På denna
lina krokar jag fast mig. Rodret måste kunna låsas med hackbräda eller Tillerlock. När rodret är låst
får jag inte trilla över bord, eftersom båten då inte kan gå upp i vind, stanna och lägga sig bidevind.

Frågan om utrustning för hårt väder har jag ställt till segelmakare Andreas Turesson North Sails
i Göteborg. Han skrev ett E-brev 2016-10-17 :  Nu har jag räknat lite på en fock och extra rev till din
"Nabben II". Det går självklart att montera ett rullsystem, men jag kan tycka att det är lite våldtäckt på
gamla "Nabben II". För att seglet ska bli revningsbart, måste man ha vridstyva aluminiumprofiler i för-
staget vilket i sin tur leder till att du inte kan hissa dina andra segel. Om man har ett system där man
bara rullar vajern, så går det inte att reva seglet genom inrullning, utan skall endast ses som en förvaring.
I runda slängar landar dessutom ett sådant rullsystem på runt 15000 kr vilket jag tycker är lite dyrt för
att vanställa en så vacker båt. Missförstå mig rätt. Det går att göra och funktionen blir kanon, men det
känns lite fel på "Nabben II", det är ju ingen Maxi 77:a precis.  Jag tror att du kommer att få en mycket
jobbigare uppgift på fördäck med att ta det tredje revet än att sätta en specialanpassad stormfock....

Det blev ingen rullfock, inga nya rev i stora focken, utan en liten ny stormfock utan lattor att sätta ovanpå
den nedtagna stora focken (se bilden!)


GKSS Klassiska Träbåtsregatta 6 juni 2017 i Långedrag för åttonde året! I år deltog tre Långedragsjullar.
J22 nr 1 "Nabben II", J22 nr 5 "Skarven", J22 nr 6 "Västan" och  J14 nr 38 "Tora", bland Folkbåtar, Drakar
Andungar, Stjärnbåtar och 50-årsjubilerande IF m.fl.  Fint väder och stor flaggning på "Nabben II".


En välkomstwisky i J22 nr 5 "Skarven". Ragnar Gunér t.v. Bengt Arne Runnerström skeppare på
J22 nr 1 "Nabben II" som ligger intill, och Göran Berghagen t.h.


                                                     J22 nr 5                            J22 nr 1                                           J22 nr 6
Den enda bild vi lyckades ta av "De tre Gracerna" tillsammans under kappseglingen.
Dessa tre J22:or kappseglade ihop redan vid SS.Frams 40 år Jubileumskappsegling 1936!


Starten har gått i andra seglingen. Fr.v. J14 nr 38 "Tora" med Carl-Axel Hellman till rors och
Michael Bossen gastar, Folkbåt 777 och J22 nr 1 "Nabben II" med Lennart Lagerkvist till
rors och Bengt Arne Runnerström gastar. OBS! "Nabben II" för bomullssegel dagen till ära!


Stenungsund.  Hemseglingen 2017-06-08 genom två regnområden. På långsegling för "Nabben II" numera
nästan alltid bottenrevat storsegel, stora focken, revad fock eller stormfock. Sedan får det blåsa vad det vill.
Segelytan kan lätt minskas eller ökas med hjälp av förseglen. Det är svårt att ensam reva storseglet till sjöss.
Speciellt i hårt väder. Reva storseglet ensam gör man lämpligen innan avsegling från kaj. (Se bilden ovan!)



"Till Bengt Arne. Såg din båt segla i dag.   Cajsa"    (grannarnas barnbarn 7 år    juni 2017)

Barnbarnet Kerstins (nästan 2 år) första segeltur med farmor och farfar i Uddevalla hamn 2017-07-01.

Badsegling i bleke!   Hoppa i... simma ut... klättra ombord... och om igen...

                        www.julleregister.se