Kappsegling vid Långedrag ca 1939 : J22 nr 1 "Nabben II" leder, följd av J18 nr 13
"Brita",
J18 nr 29 "Zaritza",
J22 nr 5 "Skarven" och
sist
J18 nr 16 "Joker".
J18 nr 29 "Zaritza" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes
1939 av Abel Johanssons Varv
i Henån. Båtens förste ägaren var Henry Kopp, som var känd
skrädderimästare i Göteborg.
(Se översta bilden. Ur boken : Svenska Segelyacher, tryckt 1943). Bilden
ovan hittades 2011 :
Segling vid
Långedrag någon gång
efter 1939. Den yngsta båten, "Zaritza" byggdes det året.
J18 nr 29 "Zaritza" var flitigt representerad i
kappseglingsrullorna, vilket nedanstående tidningsreportage
visar. J18 nr 29 "Zaritza" var en av fyra J18 som 1940 kämpade om
H.M. Konungens 1936 instiftade
vandringspris "Kungakannan", som seglades i Långedrag och där
J18 nr 36 "Trio"
vann.
(Se tidningsreportaget nedan!)
J18 nr 29
var registrerad i GKSS båtförteckning 1948 som "Zaritsa"
med ägaren Eskil Borre.
Ägarlängd :
1939-1948? "Zaritza"
Henry Kopp Göteborg
1948-?
"Zaritza" Eskil Borre GKSS
?
?
?
Var J18 nr 29 "Zaritza" finns i dag vet vi inte.
Här nedan 6 tidningsreportage om kappsegling ur Göteborgspressen
1939-1942. OBS! Att man på den tiden arbetade även lördagar.
Söndagar var den enda lediga dagen i veckan som kunde användas till
kappsegling.
1939 :
17/6 1940 :
1940:
21/7 1941 :
|