J22 nr 29


J22 nr 29... in action! Stora Pölsan rakt förut. Foto : Mats Lindau 1978.

Familjen Lindau i J22 nr 29 "Bitti III" mellan Långedrag och Vinga. Foto : Mats Lindau 1978.

J22 nr 29 "Amalia" på ett foto från Bohus Malmön 1984.

J22 nr 29 från långt håll vid Tall Ship Race i Göteborg augusti 1997.

J22 nr 29 "Amalia" 2012. Fotot taget innan upphuggning i Karlsborg. Båten var tyvärr i mycket
dåligt skick. Som synes var borden mjuka och intryckta av stöden underifrån. Det var synd på en
så vacker Schermanritad båt!
 

J22 nr 29 "Amalia" ritades av Roy Scherman och byggdes 1947 vid Karl Westins Båtvarv
i Mönsterås. 
Längd : 6,80 m. Bredd : 2,40 m. Båten såldes ny till : Olle Fälth i Göteborg. 
Torsten Andersson LSS berättade att Olle Fälth var en känd Göteborgare, en stor entusiast som hade
J22 nr 29 i många år. Olle var morbror till min fru, sa Lennart Lagerkvist i ett E-brev 2007-05-13.
(Se J22 nr 1).  Båten döptes efter Olles mors andranamn : Amalia.

Olles bror hade J14 nr 66 "Bettan" från början.  J22 nr 29 var registrerad i GKSS 1948 och 1951
som "Amalia" med ägaren Olle Fälth och i SXK 1949-57, 1959-63 som "Amalia" också med ägaren
Olle Fälth
, 1962-64 som "Ann-Ka" med ägaren L-E.Johansson, 1966-69 som "Bitti III" med ägare S.A.Westerström, 1970-71 med ägaren L.Westerström och 1981-82 med ägaren Lars Wrennö.

Jan Hamilton i Stockholm, men uppvuxen vid Tångudden i Göteborg skickade 2015-07-11 ett
E-brev som finns återgivet på J14 nr 133. Jan berättar om båtarna i hans barndom, om Olle Fälth
och J22 nr 29.
     
I ett E-brev 2012-02-03 skriver Mats Lindau i Göteborg : Jag var ägare till "Bitti III" 1973?-1978.
Båten köptes från Stora Höga och låg under min tid på Saltholmen och Långedrag GKSS.
Seglingarna gick mestadels utmed kusten i den Bohuslänska skärgården. Något år övervintrades på
Bohus Varv utanför Kungälv
, en tur som inte var så enkel då fungerande motor saknades. Det var
nog under min ägartid som inombordsmotorn togs bort. Trots stora ansträngningar fick jag aldrig någon
ordning på motorn. 
    
Lars Wrennö
sålde båten i Ellös 1982 till Lars Eriksson i Ljungskile. Lars minns hur kallt det var
att ta in båten till Uddevalla, kvällen den 5 oktober. Jag lindade in mig i storseglet, men det var sagolikt
ändå. Båten stod över vintern 1982 på Uddevalla Marin och jag kommer ihåg att jag skrapade däcket
i Oregonpine trärent under Påsklovet. (Se bilden från 1984). Lars Eriksson sålde båten den 15/6 1986
till Milan Ojurovic och Fredrik Dejby i Göteborg. 

Per Rosquist i Göteborg
berättade 2011-04-06 i ett E-brev att han ägde båten 1989-1996.
Båten låg vid Skintebo bryggor i Billdal. Vi seglade mest omkring i Göteborgs södra skärgård, men
någon gång tog vi oss norrut. När vi var ute hela familjen, två vuxna och tre barn, blev det trångt i ruffen.
Med fulla segel dvs. stor och en rejäl genua gick hon bra i halv vind.  Per Rosquist återkom i ett E-brev
2018-05-30, där det i PS stod : Vi lät J22 nr 29 återta sitt gamla namn "Amalia". (Se också J10 nr 157).
    
De sista ägarna var : Magnus och Inga-Lill Lindstedt i Göteborg. - Enligt Claes Rampeltin som
i dag äger Karl Westins Båtvarv i Mönsterås där båten byggdes 1947, har familjen Lindstedt planer
på att skänka båten tillbaka till varvet som museibåt. Claes Rampeltin hade tyvärr inte plats, då ett av
hans hus ska rivas pga. kommunens nybyggnation av villor i området. 

Oskarshamns Båt och Maskin Museum, som har en fin samling båtar byggda i regionen, tillfrågades
av www.julleregister.se om de kunde placera "Amalia" utanför museet med rigg och segel som dragplåster
på sommaren, och med sedvanlig presenning på vintern. Men Styrelsen för museet avböjde detta förslag
i mars 2012.
 
Magnus och Ingalill Lindstedt skrev ett E-brev 2012-04-01 : Tyvärr blir vi tvungna att skrota båten.
Vi får inte ha den kvar hos Karlsborgs segelsällskap, så de höjer vår avgift med motsvarande en upp-
ställningsplats varje år. Detta år ska vi därför betala för fem uppställningsplatser! Som privatpersoner
är det ju inte heller möjligt för oss att renovera båten till sjödugligt skick. Vi har meddelat Karlsborgs
segelsällskap att de kan skrota båten. 

Hans Westerström i Billdal skickade ett E-brev 2018-01-29 med en tidningsartikel från 2006 : 
En nära vän till mig Sven Cederqvist dog för tolv år sedan. Som ett minne till honom skrev jag bifogad
artikel i tidningen Västpricken nr 4, 2006. Den handlar om "en dramatisk 48-timmars segling med
J22 nr 29 "Bitti III".  Jag som skriver bogserade dig från Lövö tå till Älgögavel förra sommaren.
Vid Älgögavel kom vinden tillbaka. På segling med J22 nr 1 till Sekelskiftesdagarna i Marstrand
20-21/8 2017.     
Hans Westerströms tidningsartikel finns återgiven här nedan.

Sten Westerström skrev ett avslutande E-bev 2023-05-30 : Tack så mycket för allt ditt arbete som
du lagt ner genom åren. Det var så trevligt när vi för ett antal år sedan besökte dig och köpte boken :
Långedragsjullar. Vi har en son som bor i Uddevalla och då och då besöker vi Gustafsberg och då
brukar vi passa på att ta en titt på J22 nr 1 "Nabben II", om årstiden är rätt och hon ligger på sin plats.
Hoppas att hon finner en ny husbonde som för arvet varsamt vidare.
Hälsningar Sten Westerström, Grebbestad.

Har varit med och seglat i ursprungsfamiljens jullar, först J18 nr 18 och sedan J22 nr 29.


Ägarlängd:
1947-1963     "Amalia"      Olle Fälth i Göteborg
1962-1964     "Ann-Ka"     L-E. Johansson
1966-1969     "Bitti III"      S.A.Westerström  Göteborg
1970-1971     "Bitti III"      L.Westerström  Göteborg
1972-1979     "Bitti III"      Mats Lindau i Göteborg
1981-1982     "Bitti III"      Lars Wrennö
1982-1986       ?                  Lars Eriksson i Ljungskile
1986-?             ?                  Milan Ojurovic och Fredrik Dejby i Göteborg
1989-1996      "Amalia"      Per Rosquist i Göteborg
1996-2012       ?                  Magnus och Inga-Lill Lindstedt i Göteborg
2012-               ?                  Thomas Lindberg  Karlsborg

J22 nr 29 "Amalia" är skrotad. 


www.julleregister.se