J10 nr 553 |
Gösta och Håkan Carlberg i J10 nr 553 nybyggd av Eilert Ericson i Dalby 1963. Ur båtbyggare Eilert Ericsons album med bilder från leveransen av J10 nr 553 den 4/8 1963. J10 nr 553 hette från början "Tre Star" enligt Eilert Ericsons notering i sitt album 1963. Thor Ulnes i J10 nr 553 år 1980-85. På långsegling med första barnet. Thor Ulnes med familj på Väderöarna leker med krabbor. De hade ett stort bomtält, och bilden är nog ganska tidstypisk för lyckliga naturromantiker från den tiden 1980-85. I masten hängde tygblöjor och plastsnibbar på tork. Man behöver inte alltid 40 fot båt för att ha skoj! Peter Thielens renovering till 2010. Foto : Peter Thielen J10 nr 553 "Anna" utställd på Båtmässan i Göteborg februari 2011 inför K-märkningen. |
J10 nr 553 "Anna" byggdes i mahogny av båtbyggare Eilert Ericson i
Dalby, Henån, Orust.
(Se också J10 nr 516, J10 nr 533 och J10 nr 561). Båten levererades 4/8 1963 till bröderna Gösta och Håkan Carlberg i Göteborg. Båten fick de av sin far Arne Carlberg som beställt den. (Se svartvita bilderna ovan). Båtens första namn var "Tre Star". Gösta Carlberg kom till Båtmässan i Göteborg 2012 och berättade att de senare sålde båten till Allan Barkman i Hamburgsund. En mycket vänlig man som hade byggt en Drake. De bytte jämt med honom. Pojkarna fick Draken och Allan fick J10 nr 553. Thor Ulnes i Göteborg köpte båten 1980 med hemmahamn i Grebbestad. Båten fick namnet "Dite". Thor lade ner stort arbete på båten. Den var vacker som en möbel när han köpte den, men en del röta, relaterat till att man använt moderna lacker som båten inte tålde, enligt Thor. Han lade om däcket, lagade bordläggningen och bytte kappen. Thor och hans fru hade båten till sin bröllopsresa i juni efter Bohuskusten och har även seglat kusten upp och ned flera gånger med deras första barn. (Se bilden ovan!) Så det var lite känslosamt att återse båten på Båtmässan i Göteborg i februari 2011 inför K-märkningen, säger Thor. Båten såldes 1985. Nuvarande ägaren Peter Thielen, Eriksberg i Göteborg köpte båten 2006 av Ann Karlsson, Camilla Kolm och Tove Wahlin. Peter renoverade båten till ovanstående utmärkta skick, och sjösatte den våren 2010. Här följer Peter Thielens berättelse om sitt seglarliv fram till K-märkningen 2011 : J10 nr 103 köptes 1965. En halvdäckad båt i furu med däck i Oregon pine. Särö var platsen och jag var 12 år. Båten seglades hem till Kungälv genom Nordre älv. Hösten ägnades åt segling i älven fram till upptagningen på Fästningsholmen vid Bohus Fästning. Min slöjdlärare hade fullt upp den vintern med mina projekt. Kojer och beslag skulle tillverkas till 103:an. Mycket tjat om båt i slöjden. Jag skulle ju på semester med båten till sommaren. Marstrand hägrade! Båtplats ordnades på svaj i Kovikshamn. Pappa och jag vårrustade. En Seagull motor lånades av kusin Tomas och båten kom i vattnet. Då var det stor lycka! Båten seglades flitigt under 3-4 år. Det blev turer runt Orust och Tjörn, till Fiskebäckskil för att hälsa på kompisen Dan. Vi hade fantastiska upplevelser, kusinerna Tomas, Janne och jag på dessa turer. Även pappa Wilhelm var med ibland. Eftersom jag spelar bandy i IFK Kungälv på vintern, så föll det sig naturligt att det kom in ett tävlingsmoment i seglingen också. Kusin Tomas och jag började så smått. Vi märkte att här hade vi mycket att lära. J10 klassen var väl förankrad på västkusten och vi hade svårt att hänga med. Gammal båt, gamla segel var ingen hit. Det fanns massor av äldre duktiga seglare i klassen. Ek- och mahognybåtar verkade gå bäst. Kappade båtar var eftertraktade eftersom man lätt kunde övernatta i dem. Vissa hade t.o.m. båtarna på land mellan kappseglingarna för att få dem så lätta som möjligt. Vid sidan av skolan började jag tidigt arbeta hos min far Wilhelm i varvsindustrin. Så småningom fick jag ihop till en ganska ny J10 nr 569, byggd 1964 i Säffle. Då hade jag blivit 16 år. Båten var byggd i mahogny och var kappad. Inköp av Blixtsegel lite begagnade. Blixtsegel från Boråstrakten var vassa! Nu blev det fart på båten, och vi började nå toppen, Tomas och jag. Vi började förstå vad kappsegling innebar. Bra skrov, bra rigg och fina segel. Jag insåg snart, att här handlade det mer om psyke än om fysik, vilket märktes i lättvind. Sitta still och koncentrera sig i oändlighet. J10 nr 569 var en otrolig bra ungdomsbåt! Den hade kapp, två fina kojer och bomtält. Eftersom jag växte upp i Kungälv, var Marstrand hemmavatten som ofta besöktes, och vi hade mycket roligt där, förutom seglingen. Även Fiskebäckskil besöktes ofta. Nu började jag närma mig 20 år och J10:an kändes liten. Det blev en Drake nr 144, ett renoveringsobjekt, eftersom jag var snickare. Ett Oregon pine bygge. Tomas var med, men jag tog över båten. Efter 40 år, hittade jag återigen en J10:a på Blocket Internet. Ett vackert Orustbygge i dåligt skick, men lite smått tokig som man var, slog jag till. Båten var ju inte så stor. Mina nu vuxna barn enga- gerades en del, då kroppen började svikta. J10 nr 553 byggdes av Eilert Ericson i Dalby, Henån. Ett mycket vackert bygge med det rätta stuket. Numera blir det lugna vatten med kaffe. Hälsningar! Peter Thielen. Vi gratulerar till K-märkningen! Eilert
Ericson som byggde J10 nr 553 "Anna" 1963, J10 nr 553 "Anna" var den första J10:a som K-märkts! Den andra var
J10 nr 537 "Ankar-O-Lina". |
www.julleregister.se |