Äldsta bilden på J22 nr 5 "Skarven". LSS
utlottningsbåtar hade gult märke i seglet med LSS logotype.
Gul färg blev svart på foto. Här ligger J22 nr 5 "Skarven" i
Fisketången på segling i norra Bohuslän 1935.
Besättningen i sittbrunnen 1935 : Ordföranden i LSS Bror Persson med
fru, "Böttepinnen"
och Nils Hellman (foto).
OBS! "Skarven" hade kapp som nybyggd.
Bror Persson med fru, "Böttepinnen" och en ung Nils Hellman med
studentmössa, står på botten
av Sotekanalen som var under byggnad 1935. (Läs mer om Nils Hellman på
J22 nr 1).
Sällskapet tältar på St.Göransö i Hunnebostrand 1935. Fr. v.
"Böttepinnen" (han var född i Bötten),
Nils Hellman och Ordföranden i
LSS Bror Persson med fru.
J22 nr 5 "Skarven" utanför Marstrand efter 1939. Båten hade fått
segelnummer, kappen blev ombyggd
till ruff med
ventiler av Efon Widén redan 1936 eller 1937 och masten hade fått två vantspridare i stället
för en,
som fanns på den ursprungliga riggen. (Jmf. översta bilden!) Fotot ovan av J22 nr 5 "Skarven"
är hämtat ur boken
:
Svenska Segelyachter 1943 (sid. 21)
Segling i Långedrag någon gång efter1939. J22 nr 1
"Nabben II" leder, följd av
J18 nr 13 "Brita",
J18 nr 29 "Zaritza",
J22 nr 5
"Skarven" och J18 nr
16 "Joker". Eftersom den yngsta båten
J18 nr 29
byggdes 1939 kan bilden inte vara äldre än det året.
J22 nr 5 "Skarven" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes 1935
av Arvid Karlsson på
Bröderna Karlssons Båtvarv i Svineviken,
Orust.
Längd 6,05 m. Bredd 2.30 m.
Båten bygg-
des i fur med översta bordet i ek. Båten fick gjuten järnköl. "Skarven" hade ursprungligen kapp,
som redan 1936 eller 1937 blev ombyggd
till ruff med ventiler. (Jmf. de översta svartvita bilderna).
J22 nr 5 var LSS utlottningsbåt 1935.
(Se översta bilden, där seglet har lotteribåtens gula märke
med LSS logotype! Den gula färgen blev svart på foto). Förste ägare :
Efon Widén, Långedrag.
J22 nr 5 "Skarven" i GÖTEBORG :
"Skarven" deltog med sin förste ägare Efon Widén
i SS Fram 40 år Jubileumsregatta 1936 :
l
l
Årets utlottningsbåt i LSS : J22 nr 8 ses här på
bilden, liksom J22 nr 1. J22 nr 2, 5, 6, 7 ej i bild.
SSF Kostrar med inbjudna J22 från LSS väntar på start i SS.Frams
Jubileumsregatta 1936.
Jan Johannesson
i Fjällbacka kom till Båtmässan i
Göteborg 2011 och berättade om sin far
Einar Johannesson : Einar
var medlem både i LSS och SS Fram. Han jobbade på Nya Varvet
i Göteborg
och gjorde krigsförtöjningsplatser. Pansarskeppet "Manligheten" kapades
och delarna
blev flytbryggor på Flottbasen i Skredsvik 1954. Einar och
jag gjöt landfästena i betong. Pansar-
skeppet "Fylgia" låg som målfartyg
i Karlskrona sedan 1952. Pappa var med som eldare på jagaren
"Halland"
när de i 35 knops fart sköt skarpt med sina 12 cm kanoner mot "Fylgia".
Jan
var eldare i en 150 HK ångmaskin på Röda Bolagets bogserbåtar "Balder" och
"Thor".
Daniel Sjöberg ägde varvet
i Långedrag. Daniel och pappa var släkt. Pappa arbetade där med att
bygga bryggor och banka ned pålar med pålkranen för GKSS. När Daniels
son omkom i en olycka,
köpte Hjalmar Johanssons varvet i Långedrag. Pappa började då arbeta ihop med Efon Widén
i Långedrag. Efon var ägare
till J22 nr 5 "Skarven".
Efon och Einar seglade ofta ihop. Bl.a. seglade
de över till Skagen. (Se nedan). De byggde LSS
brygga och en del i GKSS. Pappa bröt
benet och Efon och Einar gick isär. Jan som varit med pappa
och bärgat
båtar ända sedan han var liten, tog över efter pappa Einar 1963.
Vid ett besök 2016-01-04 på Gustafsberg i Uddevalla för att se J22 nr 5
"Skarven" berättade
Lennart Tornell från Barrevik *1936,
följande : Jan Johannessons far
Einar Johannesson
seglade J22 nr 5 "Skarven" med Efon Widén. Jan
Johannesson var ägare till Stjärnbåt nr 279,
åren kring 1953 och Lennart Tornell var Jans gast. Det var mycket
Stjärnbåtskappsegling
på
den tiden.
Jonny Albrecktsson och Pelle Pettersson var med och vann nästan jämt.
Efon Widén bodde på andra
våningen 25 m från slipen i Långedrag. Mormor och morfar bodde på
Hinsholmen. Efon, mormor
och morfar seglade ihop i J22 nr 5 "Skarven". Dock ej på kappsegling.
Då
stod kampen ofta mellan J22 nr 1 "Nabben II" och J22 nr
5 "Skarven". Oftast vann "Nabben II"
men inte alltid. När Efon var nykter vann han över "Nabben II".
Läs protokollet :
En gång 1939 seglade de till Skagen i Danmark. Det blev hårt väder
utanför Skagens hamn. Tullarna
kom ut och hämtade in fritidsbåtarna i hamnen, men inte "Skarven".
Efteråt frågade de tullarna varför
"Skarven" inte hämtades? Tullarna svarade att den båten seglade så bra
att den inte behövde hämtas.
De seglade till Halden samma sommar 1939, utefter kusten från
Hälleviksstrand till Stocken. Plötsligt
hördes ett "dunk" i båten! De hade gått på en böe (grund)! Böen
visade torr, sa Efon. Det var ett
grund synligt ovan vattenytan, enligt sjökortet, men eftersom det blåste
hårt och gick grov sjö, syntes
inte grundet och de gick på böen från sidan utan att fastna. I dag är
grundet utmärkt.
Medan Efon Widén var inkallad under kriget, tog morfar Eddie
Isaksson (född i New York) och
Aste Sundén i LSS hand om seglingarna med "Skarven".
Efon gifte sig senare med Rosa (Palmqvist?)
Efon byggde om kappen till ruff på varv redan 1936 eller 1937 (se
svartvita bilden ovan).
En polis i Göteborg lär ha
ägt "Skarven" längst tid. Båten såldes enligt uppgift 1947 till
Vänern?
I telefon 2016-03-02 berättade Tore Glittsjö (Johannesson),
bror till
Jan Johannesson (se ovan),
att J22 nr 5 "Skarven" gick till Huskvarna
vid
Vättern, enligt vad han kunde minnas. Tore
berättade
att han var med som ung och kappseglade i Långedrag i J22 nr 5
"Skarven". När de skulle segla i mål
fick Tore gå ned i ruffen, så att det inte skulle synas att han inte
hade mössa på sig. Där nere i ruffen
såg han hur solen lyste genom bordläggningen
och färgade den röd. Han tänkte att sådan
kärnfura
finns inte att få i dag. - Tore flyttade från
Långedrag 1959.
Efon Widén
kappseglade flitigt med J22 nr 5
vilket nedanstående visar.
Kappseglingsreportage ur Göteborgspressen 1939-1940 :
17/6 1940 :
1940 :
J22 nr 5 "Skarven" via VÄTTERN? och GÖTA KANAL till STOCKHOLM :
Bertil Sundstedt i Järfälla skickade 2014-05-06 ett E-brev där han skrev : I
dag snubblade jag
över
www.julleregister.se. En mycket trevlig upplevelse som toppades
av att vår första egna segelbåt
fanns väl dokumenterad. Jag var
ägare till J22 nr 5 under namnet "Octopus".
Jag
köpte henne i ett renoverat skick, dock inte fullständigt genomgången. Hon hade fått sig en
ansiktslyftning. Orsaken till detta vet jag inte, men jag
har en känsla av att hon varit i ett dåligt skick
tidigare. Bl.a. var däcket omdukat och hade fått ombyggd fotlist. (Se översta färgbilden). Denna bild
är för övrigt så jag minns
"Octopus". Sittbrunnen var avdelad med en skotbänk med stuvningsfack
och plats för en kompass. Jag tror den kom till då.
Jag lät Tekniska Röntgencentralen kontrollera kölbultarna och
det visade sig att de var hårt angripna.
Deras expert, som var med i båtklubb, gjorde jobbet. Hans råd
var att bara segla den gamla damen
sansat och undvika fasta föremål på en halv meters djup. Det
funkade! Jag bytte aldrig kölbultarna!
Av denna anledning och
att hon läckte akteröver vid kölplankan, rengjorde jag
kölsvinet från färg
och började en kontinuerlig process med att
linolja. Detta för att mätta träet och täta eventuell till-
försel
av vatten till kölbultarna. Resultatet blev att "Octopus" blev
helt torr i de nedre delarna av
kölsvinet.
Jag bytte även
stävskena som var krokig och hade märken efter någon omild
händelse.
Det blev
en rostfri stävskena med förstagsinfästning.
Jag lät också tillverka
nya roderbeslag.
Octopus
var en fantastisk lättvindsseglare. I det vädret kunde vi utmana
många moderna båtar,
framför allt på
öppna bogar. Det gläder mig oerhört att "Octopus" numera åter heter "Skarven"
och finns kvar samt lever väl.
Detta upprepade Bertil Sundstedt igen i ett
E-brev 2015-11-13 : Fantastiskt roligt att se att
"Octopus" fått nytt liv och återgår till sin ursprungliga
identitet som "Skarven".
Bertil Sundstedt återkom 2014-05-09
med ett nytt E-brev : Jag har hittat Anders Nyquist
som
jag köpte
"Octopus" av 1973. Anders blev lika glad som jag att
"Octopus"/"Skarven" fortfarande
finns kvar och väl
bibehållen.
Av vårt samtal förstod jag att vi till stor del har honom att
tacka för det.
Anders hittade henne övergiven och vanvårdad,
men lyckades få tag i ägaren och överta båten.
Det jag skrev om i mitt förra mail som
en "ansiktslyftning" var sannolikt något mycket mer omfattande.
Jag hoppas vi kan återkomma till detta, tillika att jag själv
samlar ihop det jag torde ha i mina gömmor
någonstans. Jag tycker du gjort en stor
gärning i det att du har lagt upp detta register. Du har utfört
ett
stordåd när du samlat in alla fakta och bilder. Jätteroligt
att läsa! Vänliga
hälsningar Bertil
Bertil Sundstedt
skrev ett
E-brev 2014-05-11 till förre ägaren Anders Nyquist
i
Stockholm :
Hej Anders! Vad trevligt att få prata med dig igen
efter 41 år. Jag förstod att det
är du som är pappa
till att
båten fortfarande finns kvar.
Anders Nyquist
skrev ett svar till Bertil Sundstedt
2014-05-11 : Kortfattat hittade jag båten
vid
Marums brygga i mycket dåligt skick.
Seglen hängde obeslagna på bom och däck. Båten låg
i veckor vid bryggan. Jag lyckades få tag på ägaren, som jag tyvärr inte mins namnet på, och fick
köpa
båten. Hela båten renskrapades, fick nytt dukdäck, rufftak, skotbänk osv.
samt nya
begagnade segel.
Ett E-brev 2013-04-22 från Jan Molde i Östersund, ändrade
på uppgifterna om var J22 nr 5
befunnit sig under åren. Han skrev :
Den J22:a jag berättade om var J22 nr 5. Den köptes 1976,
av min gode vän Stefan Svahn tillsammans med
Inga och Hans Bandelin. Den var byggd i furu
med
översta bordet i ek.
Överbyggnaden och inredningen var också i ek. De döpte båten till
"Enigheten", ett passande namn för ett rederi
av detta slag. Jag vill
minnas att de sålde båten 1979.
Vi hade alla tre båtarna vintertid på en liten båtklubb vid
Skurusundet, någon mil utanför Stockholm.
Sommartid låg min båt J18 nr 68 i
Långvik, Runmarö, medan de andra två, J22 nr 5
och den oklassade
J18,
låg vid båtklubben i Skurusundet. Vi hade trevliga dagar med
vårrustning
tillsammans, men framför
allt många roliga somrar med
seglingar i Stockholms, Ålands och Finlands
skärgårdar. Det blev
också
ett antal 24-timmars seglingar i regi
av SXK.
Stefan Svahn skickade ett E-brev 2014-02-03, på tips
från Jan Molde. Stefan skrev : Vi köpte
båten som då hette "Octopus" den 8/10 1976 av Bertil
Sundstedt boende på Gärdet i Stockholm.
Han hade köpt båten av
Anders Nyquist 1973. Kvittot är otydligt men det står nog
den
28/4.
Kvittot var underskivet i Stockholm och då misstänker
man att även säljaren bodde här.
Hans Bandelin och jag Stefan Svahn seglade henne från
Solna där hon låg, till
Björknäs båtklubb
samma dag vi köpt henne, mastade av direkt och
dagen därpå var det upptagning. Enligt loggboken
sjösattes hon igen
den 29/4 1977. Då döptes hon i Champagne till "Enigheten". Vi skvätte
bara lite
på henne och tog hand om resten av Champagnen själva.
Alltså inget glaskross, av miljöskäl.
Stefan Svahn skickade ett E-brev 2015-11-18 : Hej
"Skarven"-vänner! Jag måste stämma in
i lovsången till denna fantastiska båt, som vi alla har så fina minnen
av och till dig Bengt Arne som
gör ett så imponerande arbete med henne. Och så är det så roligt att
höra från er andra som seglat
henne. Jag har inte så många bilder på den båt man själv seglar, men har tre som jag skickar.
(Se de tre färgbilderna ovan!)
Bilderna togs vid Bullarö i Stockholms södra skärgård sommaren 1979 då
vi var några kompisar
som seglade ett par veckor ihop. Hans och
Inga Bandelin seglade "Skarven" (då "Enigheten")
tillsammans med Brita och mig Stefan Svahn.
Varannan natt fick man sova i ett litet fjälltält.
De andra båtarna som var med var Kostern "Borta", en jakt "Spray" från
1800-talet, en Erik
Salander-ritad kustkryssare "Sixten", en Nordisk Folkbåt, en Soling och
en Maxi 77....
Nytt E-brev från Stefan Svahn 2015-11-24 : Vi
seglade tillsammans med Kostern "Borta" några
gånger. Jag har också seglat henne. Två andra Långedragsjullar var med
några år. Det var J18 nr 68
"Framåt" och en oklassad J18 "Tapperheten". Andra gånger var det med en
5:a, en Neptunkryssare,
en Mälar 30:a och en Drake. Jag har nog glömt några. Och kul var det!
När "Borta" var med kom
hon alltid fram sist. J22 nr 5 "Enigheten" ("Skarven") kom alltid fram i
god tid.
J22 nr 5 med namnet "Octopus" seglades av Anders Nyquist i
början av 1970-talet.
J22 nr 5 "Octopus" från Björkö med Anders Nyquist
vid rodret.
Anders Nyquist skickade in dessa tre bilder ovan 2014-08-15.
J22 nr 5 med namnet "Enigheten" seglades av Brita
och Stefan Svahn åren 1976-1979.
J22 nr 5 "Enigheten" och Kostern "Borta" vid Bullerö i Stockholms södra
skärgård sommaren 1979
då vi var några kompisar som seglade ett par veckor ihop. Hans och Inga Bandelin
seglade J22
nr 5 "Enigheten" tillsammans med Brita och mig
Stefan Svahn.
Varannan natt fick man sova i ett
litet fjälltält.
(Se tältet i det gröna nedan).
De andra båtarna som var med var Kostern "Borta", jakten "Spray" från
1800-talet, "Sixten" en
Erik Salander-ritad kustkryssare, en Nordisk Folkbåt, en Soling och en Maxi 77. Lite blandat alltså.
Maxi 77, J22 "Enigheten" och Kostern "Borta".
Det är trevligt att segla många båtar tillsammans!
Johan och Bitten Risholm samt brodern
Jacob Risholm var ägare till båten 1979-1990.
Johan skickade 2016-11-28 in bilden av tavlan med båten (se närbild
nedan) och namnbrädan.
Bilderna tagna i Bubacka vik, Brofjorden ca. 1981.
Johan Risholm i Falkenberg har kul med
att leta bilder på "Enigheten" 2016-12-01, en båt jag
fortfarande hyser kärlek till. Renskarapningen av hela bordläggningen,
mättning med linolja/terpentin
och sen många nya lager lack våren 1981.
Från det att vi var inblåsta vid Alvö något dygn
sommaren 1981.
Bitten Risholm i J22 nr 5 "Enigheten" med Seagull
utombordaren vid Alvö sommaren 1981.
|
J22 nr 5 "Skarven" via VÄTTERN? och GÖTA KANAL till STOCKHOLM :
Bertil Sundstedt i Järfälla skickade 2014-05-06 ett E-brev där han skrev : I
dag snubblade jag
över
www.julleregister.se. En mycket trevlig upplevelse som toppades
av att vår första egna segelbåt
fanns väl dokumenterad. Jag var
ägare till J22 nr 5 under namnet "Octopus".
Jag
köpte henne i ett renoverat skick, dock inte fullständigt genomgången. Hon hade fått sig en
ansiktslyftning. Orsaken till detta vet jag inte, men jag
har en känsla av att hon varit i ett dåligt skick
tidigare. Bl.a. var däcket omdukat och hade fått ombyggd fotlist. (Se översta färgbilden). Denna bild
är för övrigt så jag minns
"Octopus". Sittbrunnen var avdelad med en skotbänk med stuvningsfack
och plats för en kompass. Jag tror den
kom till då.
Jag lät Tekniska Röntgencentralen kontrollera kölbultarna och
det visade sig att de var hårt angripna.
Deras expert, som var med i båtklubb, gjorde jobbet. Hans råd
var att bara segla den gamla damen
sansat och undvika fasta föremål på en halv meters djup. Det
funkade! Jag bytte aldrig kölbultarna!
Av denna anledning och
att hon läckte akteröver vid kölplankan, rengjorde jag
kölsvinet från färg
och började en kontinuerlig process med att
linolja. Detta för att mätta träet och täta eventuell till-
försel
av vatten till kölbultarna. Resultatet blev att "Octopus" blev
helt torr i de nedre delarna av
kölsvinet.
Jag bytte även
stävskena som var krokig och hade märken efter någon omild
händelse.
Det blev
en rostfri stävskena med förstagsinfästning.
Jag lät också tillverka
nya roderbeslag.
Octopus
var en fantastisk lättvindsseglare. I det vädret kunde vi utmana
många moderna båtar,
framför allt på
öppna bogar. Det gläder mig oerhört att "Octopus" numera åter heter "Skarven"
och finns kvar samt lever väl.
Detta upprepade Bertil Sundstedt igen i ett
E-brev 2015-11-13 : Fantastiskt roligt att se att
"Octopus" fått nytt liv och återgår till sin ursprungliga
identitet som "Skarven".
Bertil Sundstedt återkom 2014-05-09
med ett nytt E-brev : Jag har hittat Anders Nyquist
som
jag köpte
"Octopus" av 1973. Anders blev lika glad som jag att
"Octopus"/"Skarven" fortfarande
finns kvar och väl
bibehållen.
Av vårt samtal förstod jag att vi till stor del har honom att
tacka för det.
Anders hittade henne övergiven och vanvårdad,
men lyckades få tag i ägaren och överta båten.
Det jag skrev om i mitt förra mail som
en "ansiktslyftning" var sannolikt något mycket mer omfattande.
Jag hoppas vi kan återkomma till detta, tillika att jag själv
samlar ihop det jag torde ha i mina gömmor
någonstans. Jag tycker du gjort en stor
gärning i det att du har lagt upp detta register. Du har utfört
ett
stordåd när du samlat in alla fakta och bilder. Jätteroligt
att läsa! Vänliga
hälsningar Bertil
Bertil Sundstedt
skrev ett
E-brev 2014-05-11 till förre ägaren Anders Nyquist
i
Stockholm :
Hej Anders! Vad trevligt att få prata med dig igen
efter 41 år. Jag förstod att det
är du som är pappa
till att
båten fortfarande finns kvar.
Anders Nyquist
skrev ett svar till Bertil Sundstedt
2014-05-11 : Kortfattat hittade jag båten
vid
Marums brygga i mycket dåligt skick.
Seglen hängde obeslagna på bom och däck. Båten låg
i veckor vid bryggan. Jag lyckades få tag på ägaren, som jag tyvärr inte mins namnet på, och fick
köpa
båten. Hela båten renskrapades, fick nytt dukdäck, rufftak, skotbänk osv.
samt nya
begagnade segel.
Ett E-brev 2013-04-22 från Jan Molde i Östersund, ändrade
på uppgifterna om var J22 nr 5
befunnit sig under åren. Han skrev :
Den J22:a jag berättade om var J22 nr 5. Den köptes 1976,
av min gode vän Stefan Svahn tillsammans med
Inga och Hans Bandelin. Den var byggd i furu
med
översta bordet i ek.
Överbyggnaden och inredningen var också i ek. De döpte båten till
"Enigheten", ett passande namn för ett rederi
av detta slag. Jag vill
minnas att de sålde båten 1979.
Vi hade alla tre båtarna vintertid på en liten båtklubb vid
Skurusundet, någon mil utanför Stockholm.
Sommartid låg min båt J18 nr 68 i
Långvik, Runmarö, medan de andra två, J22 nr 5
och den oklassade
J18,
låg vid båtklubben i Skurusundet. Vi hade trevliga dagar med
vårrustning
tillsammans, men framför
allt många roliga somrar med
seglingar i Stockholms, Ålands och Finlands
skärgårdar. Det blev
också
ett antal 24-timmars seglingar i regi
av SXK.
Stefan Svahn skickade ett E-brev 2014-02-03, på tips
från Jan Molde. Stefan skrev : Vi köpte
båten som då hette "Octopus" den 8/10 1976 av Bertil
Sundstedt boende på Gärdet i Stockholm.
Han hade köpt båten av
Anders Nyquist 1973. Kvittot är otydligt men det står nog
den
28/4.
Kvittot var underskivet i Stockholm och då misstänker
man att även säljaren bodde här.
Hans Bandelin och jag Stefan Svahn seglade henne från
Solna där hon låg, till
Björknäs båtklubb
samma dag vi köpt henne, mastade av direkt och
dagen därpå var det upptagning. Enligt loggboken
sjösattes hon igen
den 29/4 1977. Då döptes hon i Champagne till "Enigheten". Vi skvätte
bara lite
på henne och tog hand om resten av Champagnen själva.
Alltså inget glaskross, av miljöskäl.
Stefan Svahn skickade ett E-brev 2015-11-18 : Hej
"Skarven"-vänner! Jag måste stämma in
i lovsången till denna fantastiska båt, som vi alla har så fina minnen
av och till dig Bengt Arne som
gör ett så imponerande arbete med henne. Och så är det så roligt att
höra från er andra som seglat
henne. Jag har inte så många bilder på den båt man själv seglar, men har tre som jag skickar.
(Se de tre färgbilderna ovan!)
Bilderna togs vid Bullarö i Stockholms södra skärgård sommaren 1979 då
vi var några kompisar
som seglade ett par veckor ihop. Hans och
Inga Bandelin seglade "Skarven" (då "Enigheten")
tillsammans med Brita och mig Stefan Svahn.
Varannan natt fick man sova i ett litet fjälltält.
De andra båtarna som var med var Kostern "Borta", en jakt "Spray" från
1800-talet, en Erik
Salander-ritad kustkryssare "Sixten", en Nordisk Folkbåt, en Soling och
en Maxi 77....
Nytt E-brev från Stefan Svahn 2015-11-24 : Vi
seglade tillsammans med Kostern "Borta" några
gånger. Jag har också seglat henne. Två andra Långedragsjullar var med
några år. Det var J18 nr 68
"Framåt" och en oklassad J18 "Tapperheten". Andra gånger var det med en
5:a, en Neptunkryssare,
en Mälar 30:a och en Drake. Jag har nog glömt några. Och kul var det!
När "Borta" var med kom
hon alltid fram sist. J22 nr 5 "Enigheten" ("Skarven") kom alltid fram i
god tid.
Som kuriosa kan nämnas att Kostern "Borta"
(här t.h. i bild)
skänktes år 2000 av sin ägare
i Stockholm till
SS.Fram i Göteborg. År 2003 lade Bengt Arne Runnerström fram
ett förslag
om konstnärlig
utsmyckning i Glasellipsen, till styrelsen för
Torps
Köpcentrum
i Uddevalla.
Takhöjden var hela
13 m. En riggad segelbåt
skulle lätt få plats.
Förslaget godkändes! I samarbete med SS.Frams Museistiftelse bestämdes att Kostern
"Borta"
skulle
placeras som
museibåt i Glasellipsen och restaureras inför publik - kunder
under 2003.
När båten kom till Torp 2003 undrade folk hur det skulle gå..."det där gamla
vraket?"
Sexhundra timmar senare var båten restaurerad och klar! Sju lager fernissa
blänkte och ingen
sa längre något om... "gammalt vrak". I stället hördes
ofta: "Vi träffas vid båten".
Under 2010 fick "Borta" gaffelrigg, nya bomullssegel
tillverkade av
segelmakare Harald Karlsson
i Rönnäng. Peket som inte var
ursprungligt togs bort.
De gamla ägarna till Kostern "Borta", familjerna Lars
Wiklund och Ben Stenmark från Stockholm.
Kärt återbesök i sittbrunnen på "Borta" i Glasellipsen på Torps
Köpcentrum i Uddevalla 2016.
Det kom ett E-brev 2013-09-26 från Johan Risholm i Falkenberg
där han skrev följande :
Hittade av en slump Julleregistret på nätet, och har lite mer info kring
J22 nr 5 "Enigheten". Min fru Bitten
och jag, Johan Risholm köpte båten tidig hösten 1979 för 15000 kr,
till- sammans med min lillebror
Jacob Risholm. Vi köpte henne på
Skärsätra båtvarv,
Lidingö av Hans
Bandelin och Stefan Svahn Vi var unga
då, 24
och
18 år. Säljarna hjälpte oss på våren med sjösättning
och riggning.
J22 nr 5 på Skärsätra Båtvarv,
Lidingö.
Svåger Calle inspekterar botten. Foto : JR.
J22 nr 5 just köpt 1979 från
Hans Bandelin och
Stefan Svahn. Foto : JR.
J22 nr 5 "Skarven" åter via GÖTA KANAL till VÄSTKUSTEN och BROFJORDEN : Sommaren 1980 seglade vi i
Stockholms skärgård
och sedan via
Göta kanal till Bohuslän.
Där hade vi henne vid
boj i en vik i
Brofjorden
och tog på vintern upp henne på strandängarna med hjälp av liten
traktor.
Följande år seglade vi henne mycket och ibland ganska hårt. Vi var
unga, hade
gott om tid, men ont om pengar. Vi bodde i "Enigheten" sex,
åtta veckor per sommar. Mat lagades
på Triangiakök, vi sket i en spann
och fiskade längs svenska västkusten och Norge. Vi letade bland annat upp varvet där hon byggdes i Svineviken på Orust.
Mats väntar på slussning i Göta Kanal sommaren 1980.
Foto : JR.
Mats fortsätter att vänta på slussning i Göta Kanal
sommaren 1980. Foto : JR.
Jacob 18 år stolt båtägare. Seagull utombordare
maxfart 3,8 knop på full gas. Oljeblandning 10%. Löst startsnöre som icke fick tappas bort. Inget friläge och ingen back.
Sommaren 1980. Foto : JR.
Slussning.
Mats 1980. Foto : JR.
Göta Kanal, sommaren 1980. Foto : JR.
Frukost i sjön
Viken mellan Vättern och Vänern 1980.
Foto : JR.
Motorgång från
Vänersborg till Göteborg
- Hela Göta Älv. "Måsen" gick 45 min. på en tankning. I
Ale fick vi lägga till och leta efter en tapp. Soppan
var slut och det blåste sydlig kuling och regnade. Sommaren 1980. Foto : JR.
Alvö utanför
Hunnebostrand sommaren 1980. Foto : JR.
Koster-Lysekil sommaren 1980. Segling med
Susanne och
Erik.
Foto : JR.
Sydkoster. Fyra ombord och en gitarr. sommaren 1980.
Foto : JR.
Det kan ha varit 1981 i Malmö. Nytt
storsegel syddes upp! Båten renskrapades in- och utvändigt.
Bordläggningen fick en omfattande behandling med linolja och terpentin och tidigare kölsvinsfärg
ersattes med
oljning.
J22 nr 5. Segling 1982. Foto : JR.
Frukost vid
Kälkerön i Stigfjorden
1982. Foto : JR.
J22 nr 5 i
Rågårdsvik bredvid okänd Laurinbåt. Under
bogen på "Stångehuvud". Foto : JR.
Gluppö 1982. Foto : JR.
Bomtältet "kamelen" gjorde livet drägligt sommaren 1982.
Foto : JR.
J22 nr 5 vid boj i hemmahamnen
Bubacka i Brofjorden. Foto : JR.
Bubacka äng Brofjorden 1982.
Foto : JR.
Segling 1983. Foto : JR.
Vid
Donsö 1983. Foto : JR.
Lilla Hamburgön 1983. Foto :
JR.
1983. Foto : JR.
J22 nr 5 "Enigheten" via GÖTA KANAL till OSTKUSTEN och
SÖDERKÖPING : Efter några år,
1984 flyttade vi till
Söderköping i Östergötland
och
"Enigheten"
fick då följa med. Återigen via Göta älv och Göta kanal med
en 3hk
Seagull utan friläge eller back! Till en boj i
St. Anna skärgård. Resan via Vänern och
Vättern företogs under tre veckor med mig
Johan och Bitten Risholm samt med min 65-årige svärfar liggande i piken!
Eva slussar 1984. Foto :
JR.
Eva fortsätter att slussa 1984.
Foto : JR.
Sommaren 1984.
Göta Kanal,
Lysekil-Söderköping. Martini parasoll i flaggfästet.
Foto : JR.
Segling var förbjudet i kanalen men parasollet ökade farten vid medvind
så att vi kunde närma oss stipulerade 4,2 knop som inte "Måsen" riktigt klarade....
Foto : JR.
Idö utanför Västervik 1984. Foto : JR.
"Enigheten" hade sedan hemmahamn
Söderköping
i några år. Vi bytte kölbultar 1985.
Vi var oroliga för deras status. "Enighetens"
femtioårskalas firades av oss och våra vänner, med stor flaggning, på en
ö i skärgården. J22 nr 5 "Enigheten" var
ingen praktisk småbarnsbåt! På grund av att
allt fler barn kom i
familjen, sålde Bitten och
jag vår halva i båten till min bror
Jacob Risholm
som då
blev ensamägare år 1986.
Avfärd Söderköping kusten runt till
Lysekil 1986. Foto : JR.
J22 nr 5 "Enigheten" seglade runt Sveriges kust till VÄSTKUSTEN och
GÖTEBORG : Jacob Risholm seglade henne åter till västkusten,
runt
Sverige
i en vådlig segling som dock gick bra. Hemmahamn blev nu
Göteborg. De närmsta åren seglade Jacob henne mycket,
men arbetade även
på hennes välbefinnande. Vintern 1988? bytte
han
med hjälp av en båtbyggarvän, översta bordet och
däcket varvid aktra däcksluckan kom till.
J22 nr 5 "Enigheten" tillsammans med "Habibi" 1986.
Foto : JR.
Norra Bohuslän tillsammans med Hurly 18 "Habibi" 1986.
Foto : JR.
Danmark sommaren 1987. Foto
JR.
Sommaren 1987.
Tistlarna efter långsegling i Danmark.
Filip på fördäck. Foto : JR. OBS! Ersättningsrorkulten.
En av de sista seglingarna med J22 nr 5 "Enigheten" gick våren 1990 till
Vinga. Foto : JR.
Så såg J22 nr 5 "Enigheten" ut när hon såldes. Bilden togs några
veckor innan på Vinga. Foto : JR.
På grund av färdiga studier och en ny fas i livet, sålde Jacob "Enigheten" ca
1990. Om jag minns rätt var det två yngre grabbar som
köpte båten. Vi mötte "Enigheten" på Rivöfjorden någon gång på 1990-talet och fick
då en tår i ögat. Vi kände till att hon hetat "Skarven" tidigare, men behöll ändå
namnet "Enigheten". Namnet
var kraftfullt och uppfordrande och fungerade bra för vårt lilla
"rederi".
Med vänliga hälsningar Johan Risholm i
Falkenberg.
Jacob Risholm i dag boende i
Brastad, bror
till Johan Risholm, inkom 2017-05-19 med ett E-brev. Ett inpirerat inlägg i historieskrivningen om och kring J22 nr 5 : Ytterst trevligt att läsa
allt som skrivits om J22 nr 5 som är en viktig del av min historia.
Jag känner igen varje svart fläck, det saknade hörnet på stora durken och minns detaljer som när vi körde på en
järnstång som stack upp från botten i Kung- älvs gästhamn
nedanför Fars Hatt 1980 och skrapade upp
en reva i bordet på babordssidan som fort- farande syns på bilderna.
Ruffen som läckte i framkant hur vi än gjorde. En gast som
jobbade som röntgensköterska på Östra mönstrade på i Danmark 1987 med kateterpåsar i sjösäcken. Vi klippte upp
botten och fäste dem med häftsdtift där det droppade mest och kunde leda ned slangarna i
kölsvinet. Det blev lite bättre. Vi arran- gerade så att man kunde lägga en playwoodskiva mellan kojerna och sova
lite torrare tvärskepps.
På väg till Köpenhamn vacklade
Fredrik till och knäckte
ena dörren till ruffen. Sparade delarna som Oscar reparerade på Nya Varvets snickeri. Men seglade
med provisorisk skiva för den saknade delen hela sommaren.
Hårt väder i smålandsfarvattnet söder om Fyn och rorkulten gick av.
Bitten hade gjort en reservrorkult på metallslöjden som hängde i förpiken. Fram med den, seglade vidare med
den som såg ut som en hagelbössa ungefär. Jag ser att rorkulten fortfarande är lite kort...
Sedan seglade vi till Aerököping och tangerade Tyska gränsen för principens skull, innan vi gick upp Lilla
Bält till Ebeltoft, Anholt, Laesö och hem. Minns också en halvakut sliptagning i Norrtälje när sambordet glappade
som en persienn. Alla skruvarna som fäste sambordet i kölen hade gått av när kölbultarna
byttes. Vi gick upp varje natt och
pumpade sommaren 1985, annars flöt durkarna på morgonen. Bregott var
extrasaltat, det hårda brödet
var alltid mjukt ombord men å andra sidan var det mjuka brödet rätt
hårt.
När vi seglade från Söderköping till Lysekil 1986 och utombordaren
(Tomos) gav upp i Västervik, nattseglade vi från Borgholm till Simrishamn med en fotogenlampa i
bomnocken. Hela Hanöbukten var full av drivgarn som verkade gå halvvägs till Riga. Vi kom på att
det gick att segla över om man bromsade med focken lovartskotad så att gasten hann trycka ned garnen
med båtshaken och följa med akteröver... ända tills ett garn fastnade mellan kölen och rodret.
Nattbad i mörkret ute till havs och plötsligt tänds en strålkastare från en ilsken fiskare...
Och dimman i norra Öresund och ljudet från fartygen som närmade sig, vi
stirrtade in i det vita och hörde vågorna slå mot kusten, men såg inget... tills plötsligt Mölles
pampiga hotell dök upp snett framför oss.
Sedan en otippad brottsjö i Laholmsbukten som fyllde sittbrunnen till
hälften.
Eller våren 1981 när vi bara skulle segla med vinden. Ensamma på
Väderöarna, årets första och enda gästbåt i Strömstad och i Oslo på suttende maj. En veckas festande
i väntan på något annat än sydlig vind och sedan kryssa ut genom hela Oslofjorden. Inblåsta i
Hankö i fem dagar, en morgon med snö i sittbrunnen i slutet av maj.
Och jag ser på bilderna rester av mina försök att reparera henne vintern
1986-1987 i ett presennings- skjul i Fiskebäck. Vi köpte Polsk ek på Skandinaviska Träimporten på
Ringön. Rev däcket och översta bordet, bytte ruttna däcksbalkar, hyvlade och sågade med
otillräckliga verktyg. Den kallaste och snöigaste vintern i Göteborg sedan kriget. En vecka på Stena, en
vecka på skjulet. Bordet böjde vi in med en talja och tving, för vi hade ingen bastrumma. Sedan
flyttade min kompis som kunde, till Stockholm. Jag dukade det nya däcket, tog upp akterlucka, monterade
backstagsträckare från en Drake, byggde nya sittbrunnslårar med plats för tvålågigt gasolkök som
en gammal båtsman på Stena Danica haft i sin Vega (200 kr i Bergsjön). Nya kojsarger, bättre
länspumparrangemang med bord- genomföring, ny klosslist för relingen, grabbräcken på rufftaket och nya
knapar som satt fast(!) Allt rätt taffligt gjort men det blev en båt igen som fungerade bättre
än förut. Men hon läckte lika f-bannat i framkant av ruffen.
Men mest minns jag hur hon seglade. Hur hon tog sjön. Som en nöt lyfte
hon rumpan för varje våg i sista stund. Och alla blöta kryssar där stampet ofelbart hamnade i
sittbrunnen.
Hur man i kvällsbrisen kunde glida genom sund med hjälp av vinden högt
upp tack vare hennes höga rigg. Eller på en slö läns ge moderna båtar en förvånade match, lång bom
och segelytan i storseglet, medan de bökar med försegel som inte fyller.
Men lite överriggad är hon, vi revade tidigt. Rullrevet blev aldrig bra,
men dubbla knytrev tror jag utökades med ett tredje senare.
En segling startade i Marstrand när krogarna stängde, duggregn och
nattbris. Genua (ärvd av en Neptunkryssare) och full stor, bytte till fock vid Sälö knapp, första
revet i norra skärgården, andra vid Brännö och innan vi på eftermiddagen lämnade sjölä vid Donsö, tredje
revet och byte till storm- focken. Så halvvindade i grov sjö, så pass att frivakten fick sova med
flytväst på, till Varberg där vi surfade in precis när solen gick ned.
Eller att man kunde backa med henne i trång hamn, genom att hålla ut
bommen på lovartsidan - nej nu får jag sluta! Mvh
Jacob Risholm
Jacob Risholm skickade 34 diabilder 2017-05-15.
Bilderna
finns med här, märkta... Foto : JR. Sommaren 1988 seglades J22 nr 5 "Enigheten" lite, bara en längre segling
längs kusten. Hela året 1989 arbetade jag hela sommaren och under våren 1990 mognade ett beslut att
skiljas från henne. Båten låg till salu i Fiskebäck,
Göteborg. Jag
satte upp en skylt vid mastfoten och två unga killar ringde, kom och tittade och köpte henne för 20.000 kr. tror jag det var.
Under en 24-timmars med Oscars H6 "Ply" mötte vi dem i gryningen på
Hakefjorden i augusti 1990. På senhösten låg hon fortfarande i med seglen på. Jag blev sorgsen och
orolig för hennes framtid.
Flera år senare var Tord Strömdahl
var ägare till J22 nr 5 innan båten köptes från
Särö 1999 av Mats Gustafsson på Dyrön, vars son
Anders
Gustafsson fick båten i 40-årspresent.
Anders Gustavsson sålde sedan båten i Stenungsund vid
Nordisk Seglats
den 10/7 2003 till : Tore Sagbakken i Sandefjord,
Norge.
J22 nr 5 kom till NORGE 2003 :
J22 nr 5 återfick sitt ursprungliga namn "Skarven".
Fotbrädan togs bort liksom däcksduken.
Planer fanns för restaurering av båten, men brist på tid och mycket
engagemang i stora skutor
satte käppar i hjulen. J22 nr 5 "Skarven" blev stående på land i flera år, blev senare till salu,
men
fann ingen köpare....
Lars Rydbom i Uddevalla letade efter en J22:a och kontaktade
Bengt Arne Runnerström. Det blev en resa till Sandefjord i Norge vårvintern 2008 med båtbyggare
Folke
Ericson, Dalby och Lars
Rydbom för att titta på båten. Det var J22 nr 5 "Skarven" som gömde sig
i snön under presenningen! Båten befanns vara i gott skick. Det blev dock inget köp.
Lars Rydbom köpte året därpå J22 nr 40 "Älva".
"Skarven"
har stått på land sedan dess, väl linoljad och under presenning.
Båtens insida oljades varje år. Rå linolja, terpentin och
tjära.
Midskepps under kappen sitter
registreringsplåten som
är båtens identifikation. (Se nedan!)
LÅNGEDRAGSJULLE
GODKÄND
OCH REGISTRERAD AV
LÅNGEDRAGS SEGELSÄLLSKAP
LÅNGEDRAG DEN
17/5 1938
KLASSNINGSCERTIFIKATETS N:r 54
REGISTRERINGSINTYGETS N:r
54
KAPPSEGLINGS N:r J 22
5
Akterdäck med luckan. Båten byggdes i fur med översta bordet i ek.
När Tore Sagbakken 2015 sålde fastigheten i
Langgangen nära Larvik i Norge, där båten
senare kom att stå, blev han tvungen att
snabbt få bort båten, annars
var det risk att båten skulle förstöras. Tore kontaktade då Bengt Arne
Runnerström i Uddevalla, www.julleregister.se.
Tore ville att båten skulle räddas och återföras till
Sverige, där ju båten kulturhistoriskt hör hemma. Därför skänkte Tore
J22 nr 5 "Skarven" till
Bengt Arne
Runnerström i Uddevalla..."om du hämtar den
inom två veckor!" Det blev inledningen
till...
PROJEKT : RÄDDA "SKARVEN"
Ett "nödrop" med en fråga mejlades 2015-05-17 till alla Julleägare på
www.julleregister.se :
Klenoden J22 nr 5 "Skarven" måste räddas!
Båten finns i Larvik i Norge och är gratis! Jag åker kranbil
dit (14000 kr) och hämtar den nu! Ställer
upp båten här vid
vårt
hus i Uddevalla i väntan på att en seriös köpare ska dyka upp som är beredd att
sköta och segla båten.
Vill du bidra med 500 kr eller 1000 kr
till frakten, så får du pengarna
tillbaka om vi lyckas sälja båten. Ekonomisk redovisning garanteras!
BG: 5455-8762 Skriv:
"Skarven" ditt
namn
och adress. Tack vare denna fråga, insamlades 15000 kr av 15 st entusiaster för
Långedragsjullarna! Nu kallade "Änglaskaran"
på www.julleregister.se!
Frakten 14000 kr kunde betalas.
J22 nr 5 "Skarven" åter till SVERIGE och UDDEVALLA : J22 nr 5 "Skarven" hämtades med kranbil den 2015-06-16 av
Peter Wallberg, JP-Lyft och Bengt Arne Runnerström. Färja Strömstad-Sandefjord, vidare till
Langangen, nära Larvik med återresa samma dag. Båten lastades av sent på kvällen på
Gustafsberg i
Uddevalla.
(Se bilderna nedan!)
J22 nr 5 får därmed anses
vara räddad!
J22 nr 5 "Skarven" ska restaureras fr.o.m. augusti 2015. Se
DAGBOKEN nedan!
Förhoppningen är att båten så småningom ska få ny
ägare, som lovar att sköta
och
segla den till
kommande generationer.
Drömmen är att få se :
J22 nr 5,
J22 nr 6
och
J22 nr 1 kappsegla igen,
som de gjorde redan 1936. Nu vid GKSS-LSS-SSF:s Klassiska Träbåtsregatta
i Långedrag 6 juni varje år.
Martin Olofsson och Annci Bornhammar i Billdal
med kompisen Ragnar Gunér besökte
www.julleregister.se
på Båtmässan i Göteborg 2016. De berättade att de seglade Bohusracet
och att
Martin
seglat GKSS-eka sedan han var 13 år. Martin var intresserad av
och ville titta på J22 nr 5
"Skarven" och kanske bli ägare till båten! Martin
skulle titta på dagboken som finns på J22 nr 5 "Skarven" på
www.julleregister.se och läsa
boken : Långedragsjullar. Sedan skulle han ringa senare i vår
om
ett möte för att se båten på Gustafsaberg i Uddevalla.
Martin Olofsson skrev ett E-brev redan 2016-02-11 : Fick
nästan dåligt samvete då jag på arbetstid inte kunde låta bli att läsa mycket av innehållet i
www.julleregister.se
om J22 nr 5 "Skarven".
Jag köpte din bok : Långedragsjullar och kunde inte låta bli att börja
läsa i går kväll.
Mycket intressant om restaureringen av
J22 nr 1 "Nabben II". Det kräver
en djupare studie i vad ni gjorde, samt tankar och känslor kring projektet. Jag jobbar på
med materialet och mina planer och tankar kring ett sådant projekt, kall eller livsstil, hur man
nu ska uttrycka det. Känns mycket spännande att få möjlighet att närma sig ett sådant kulturellt
och hantverksmässigt intressant projekt. Detta gör också att det vilar ett stort ansvar, känner jag, på
att hantera projektet på ett sätt som gagnar tradition och den kulturella fortlevnaden.
Redan efter Båtmässan ringde Martin Olofsson. Han
ville se båten "live"och prata om planer för
J22 nr 5.
Vi träffades 2016-02-18 på Gustafsberg i Uddevalla och gick igenom
"Skarven" grundligt. Vad
som gjorts och ska göras. Jag presenterade en "Kravlista"
till den som vill äga
J22 nr 5 :
Sjupunktsprogrammet undertecknat av Martin
Olofsson och Annci Bornhammar 2016-03-09.
Martin Olofsson fick ett E-brev 2016-02-18 av Bengt
Arne Runnerström : Vårt möte i dag gjorde mig mycket glad! Du har övertygat mig om att du är rätt ägare till J22
nr 5 "Skarven". Har man varit i båt sadan man var 13 och seglar Bohusracet i dag, är man ingen duvunge
på seglingens område. Du har förståelse för min kravlista ovan och kommer att skriva under
den. Och du ringde hem din sambo Annci Bornhammar och frågade om hennes åsikt. Respekt! Att du sedan är entusiast,
gör ju inte saken sämre.
Med detta känner jag att "Skarven" är räddad för framtiden. Båten kommer
nu i goda händer och dessutom återvänder båten till sitt ursprung i Göteborgsområdet. Drömmen börjar gå i uppfyllelse!
Ekonomin! Pierre Dunbar, Veteranbåtsföreningen
i Stockholm har bidragit med 10.000 kr till detta projekt. Pengarna kommer att användas för återbetalning av
"Änglaskarans" lån till frakten av båten Larvik-Uddevalla : 14.000 kr. Priset för båten är direkta
utlägg : Båthuset som medföljer, linolja, kölbultsröntgen och service av 6 hk utombordsmotorn,
som ska säljas. Höstens arbete med restaureringen av båten 2015 och våren 2016, lägger jag på
mitt "nöjeskonto".
Svar från Martin Olofsson 2016-02-19 : Det gläder
mig/oss, och det är en ära att få möjlighet att axla "projekt Skarven" vidare. Signerar 7-punktsvillkoren till nästa
träff. (Se ovan!)
Martin Olofsson och Annci Bornhammar
i Billdal
blev ägare till J22 nr 5 "Skarven" 2016-02-23.
Det visade sig att nästan alla i
"Änglaskaren" inte ville ha sina
utlånade pengar tillbaka! Många tyckte att vi skulle fira lite för pengarna! Men av det blir det inte! De
bidrog med 15000 kr varav 2000 kr återbetalats = 13000 kr. Av Veteranbåtsföreningen har vi fått 10000 kr.
Totalt har vi då 23000 kr. Båtfrakten kostade 14000 kr. Återstår :
9000 kr. Vad
gör vi med dessa pengar? Jo! Vi har startat :
Långedragsjullefonden!
Pengarna ska gå till att rädda bevarandevärda Långedragsjullar.
Om
det skulle bli några pengar över, ska de ligga som en symbolisk grundplåt till ett
Fritidsbåts- museum (arb.namn) som vi hoppas ska byggas
vid Bohusläns museum i Uddevalla.
J22 nr 5 "Skarven" blev registrerad som
seglande igen 2017-05-15, efter 14 år på land.
Ägarlängd :
1935 LSS 1935 Utlottningsbåt
1935-? "Skarven"
Efon Widén Långedrag ? "Skarven" Polis Göteborg 1947 ? Vänern
eller Vättern vid Huskvarna? ? -1973 "Octopus" Anders Nyquist Stockholm 1973-1976 "Octopus" Bertil
Sundstedt Stockholm 1976-1979 "Enigheten" Stefan Svahn Stockholm
Inga och Hans Bandelin Lidingö 1979-1986 "Enigheten" Bitten
och Johan Risholm samt Jacob Risholm Stockholm Söderköping 1986-1990 "Enigheten" Jacob
Risholm Göteborg 1990-? ? två yngre grabbar i Göteborg ? "Skarven" Tord Strömdahl ? -1999 "Skarven" ? Särö 1999-2003 "Skarven" Mats Gustafsson Dyrön 2003-2015 "Skarven" Tore Sagbakken Langangen Norge 2015-2016 "Skarven" Bengt Arne
Runnerström Uddevalla + bidragsgivarna :
"Änglaskaran" 2016-2017 "Skarven" Martin
Olofsson och Annci Bornhammar Billdal 2017-
"Skarven" Konsortiet : Martin
Olofsson och Annci Bornhammar Billdal, Göran Berghagen Kullavik, Ragnar Gunér
Billdal
J22 nr 5 "Skarven" är registrerad som seglande.
Båten är till salu 2022-05-22!
Här nedan följer
DAGBOKEN från
2015 och framåt PROJEKT : RÄDDA "SKARVEN"...
2015-06-16 J22 nr 5 "Skarven" på JP-Lyfts kranbilsflak i väntan på färjan i
Sandefjord.
Akterspegeln är som ett vinglas! Bröderna Karlsson i Svineviken
byggde båten 1935! (Jmf.
J22 nr 1)
2015-06-16 J22 nr 5 "Skarven" är åter i
Sverige! Gustafsberg i Uddevalla kl 22.
Peter Wallberg lyfter båten från kranbilen.
Margaret Runnerström
kollar.
Peter Wallberg
JP-Lyft sänker ned båten till sin nya plats bland ormbunkarna
vid Villa Fjällstugan.
Bengt Arne Runnerström
www.julleregister.se placerar ut bockstöden under båten.
J22 nr 5 "Skarven" har fått en provisorisk presenning över
sommaren 2015.
2015-06-23 J22 nr 5 är nu tömd på allt från Norgefrakten. Här
storsegel och fock...
...genuan. Allt i gott skick.
Bomkapellet också i bra skick. Gick igenom alla lådor
med tillbehör som som följde med båten. Delar till inredning,
riggdetaljer, skot m.m.
Rena "plockepinn!" Båten var helt strippad för att kunna restaureras grundligt. Allt var i god ordning!
2015-06-23
DAGBOKEN
fortsätter! Började skissa på ett båthus. 2015-06-25
Köpte tryckimpregnerade brädor och skruv,
brickor och mutter till båthuset. 2015-07-05
Sågade till, skruvade ihop och reste
de tre stommarna. 2015-07-06 Hämtade båtbyggare Folke Ericson i Dalby, Orust,
för att få båten besiktigad : Ett bord på SB var sprucket.
Det ska tätas med en "varing", sa Folke. En tunn bräda med linojekitt
som skruvas fast
över skadan. - Bordens fäste i
akterstammen ska säkras med extra skruv, liksom borden mot förstäven.
- Överskottet från nåtningen av
däcket ska tas bort med stämjärn, trekantskrapa, sickel och puts med
sandpapper. - Däcket kan dukas liksom rufftaket. - En skruv ska dras i spant nr 2
från aktern.
- Kölbultarna ser bra ut och är troligen i god
kondition, men bör kollas med industri-röntgen. - Limmet i masttoppen har
släppt. Sprickan ska rengöras, limmas och skruvas från båda håll samt spacklas
med linoljekitt. -
Folke ansåg att J22 nr 5 "Skarven" var i bra skick och att inget arbete på båten
behöver utföras av en
professionell båtbyggare.
2015-07-11
Båthusets stomme är monterbar. Ryggås och
snedsträvor skruvade med rostfri skruv.
2015-07-12
Första presenningen på plats. Det ska bli dubbla
presenningar och täckta sidor. 2015-07-12 Skrev sista ekonomiska redovisningen till
"Änglaskaran".
Uppdraget slutfört! 2015-07-13 Bygger båthusets stomme färdig. Ska
bli ett krysstag också. Se
bilden ovan! 2015-07-13 Hans Bandelin skrev : Tack för ditt
engagemang och för det fantastiska arbete
du lagt ner på att få "Skarven" åter till Sverige.
Stefan Svahn och jag, som var
ägare till båten på 1970-talet, ser fram emot att komma
och titta till vår gamla
ögonsten. Det känns så gott att hon nu tagits om hand på ett så bra
sätt.
2015-07-14
Båthuset är färdigt!
Två krysstag och dubbla
vita presenningar. Allt är klart för båtrestaurering. Vad har båthuset
kostat? Tryckimpregnerat virke, skruv, brickor, mutter, presenningar, rep och plastöljetter :
3200 kr
med lite eget virke i takås och sidor.
Billiga presenningar (ca 200 kr) har plåtöljetter som inte
håller! Om man köper lösa gula plastöljetter, som aldrig går sönder (se ovan), håller en sådan presenning i åtskilliga
år! Köp alltid vita presenningar så att man ser att arbeta under, utan att använda lampa. Köp dubbla
presenningar mot kondens.
2015-08-10
Ringde ÅF, Ångpanneföreningen och
beställde
kölbultsröntgen. De kommer den 18/9.
2015-09-17 Äntligen får jag ta på arbetsoverallen och ut till
"Skarven". Började med att krapa rent och putsa en halvmeter på utsidan akterut, bara för att se hur det
skulle se ut. Borden blev som nya! Strök de rengjorda borden med rå linolja. Det blev bra! (Se ovan!) Ska
stå så över vintern.
Ska prova att rengöra resten av borden med målartvätt.
Tog jag med en bit presenning att sitta på inne i ruffen.
Borden är alldeles klibbiga efter år av linoljning. Prövade med att skrapa bort det värsta kletet,
men det var lika klibbigt under. Jag provade med att täcka
med "Roslagsmahogny" eller "Bryggsmörja" som
Claessons Trätjära i Göteborg kallar bland- ning Rå linolja, Trätjära och Balsamterpentin. När
det torkat, kändes ytan linoljad men inte klibbig.
Satte maskeringtejp
på borden där
kölbultarna går ner i den gjutna järnkölen. Kölbultarna ska röntgas
för att se om de är angripna av
rost och måste bytas.
2015-09-18 Hålet i dyvikan (tejpkrysset)
är utgångspunkt
för mätning var kölbultarna sitter. De långa tejpbitarna är kölbult
A, B, C osv. - Så kom
ÅF med industriröntgen :
Företaget heter i dag DEKRA. Utrustningen är
numera digitaliserad. Mörkrum behövs inte längre.
Kalle
och
Madeleine med röntgenkameran. Den digitala "plåten"
står vid
bocken.
Klart för "tagning".....
Röntgenbilderna framträder direkt i datorn. Se
dem alla här nedan :
Kölbult A
längst akterut är
rostangripen. Det syns som en mörkare skugga vid järnet.
Eftersom Kölbult A inte sitter i den gjutna järnkölen, behöver den inte bytas än på några år.
Kölbult B nedre
delen, håller
den gjutna järnkölen Plat.
Bulten är intakt och ej rostangripen.
Kölbult B övre delen.
Kölbultarna B-C-D-E-F fäster
den gjutna järnkölen vid skrovet. De är helt intakta och utan rost!
Bult G är rostangripen, men
eftersom man satt en extra Bult H
som är helt fri från rost, är det OK.
Spetsen på den gjutna järnkölen syns här. Den främre
Kölbult I
är angripen av rost, men den har tillräckligt med gods kvar. Byte behövs kanske om några år?
Kölbultsröntgen är viktigt att göra om man har en båt man inte känner.
Det kan vara direkt farligt att förlora den gjutna järnkölen! Båten kantrar lätt och vatten
sprutar in i kölbultshålen.
DAGBOKEN
fortsätter : 2015-09-28 + 29
Bestämde mig för att skrapa borden trärena på utsidan
ned till vattenlinjen, för att få fram
den vackra
furan som nästan ser ny ut, trots att båten är 80 år gammal.
Brände av fernissan med Gasol.
Farligt ur brandsäkerhetssynpunkt men effektivt och snabbt. Skrapade med
trekantskrapa, putsade med sandpapper, borstade rent och penslade på rå linolja. Två dagars
arbete. Det blev jätte- snyggt! Borden ska stå oljade över vintern. I vår ska de torkas av med
T-röd och fernissas.
2015-10-23
Nästa arbetspass, en månad
senare. Skrapade en fjärdedel av botten, under vattenlinjen för att få en jämn yta. Putsade med sandpapper. Tvättade ytan med målartvätt. Sköljde av.
När borden torkat ska de linoljas, stå över vintern och till våren tätas, målas med primer och
bottenfärg.
2015-10-24 Kom på att det går
snabbare att tvätta hela botten först, sedan skrapa, putsa och linolja
borden när de torkat. Arbetet går nu ut på att få hela båten väl
linoljad både in- och utvändigt till vintern. Sedan kan jag börja med snickeriet, lister m.m. Det går att göra i
minusgrader. Att på detta sätt arbeta sig igenom hela båten i detalj och linolja den, är ett bra sätt att lära
känna sin båt. En skapa en känsla för båten, att "höra ihop med den".
2015-10-27 Borden är nu helt vind-torkade.
De linoljades en gång till liksom den färdiga botten.
2015-10-29 I dag kom Jan Ivarsson
från Lysekil för att hjälpa till! Han fick tag i en kulhammare
och
började knacka rost. Han fick gjort hela den gjutna järnkölen! Jag
fortsatte skrapa, putsa och lin- olja borden under vattenlinjen. Styrbordsidan och kölen är nu färdig.
Tack Jan för värdefull hjälp!
2015-11-01
Tre fjärdedelar av båtens utsida blev färdig och linoljad.
2015-11-02
Hela båtens utsida är nu putsad och linoljad. Så här får
båten stå över vintern.
2015-11-04
Överskott av nåtmassa skärs bort med ett vasst stämjärn. Halva
däcket är klart.
2015-11-09
Två halvdagar på däck (8-9/11). Överskottet av nåtmassa är helt borttaget.
Provslipade sedan en bit av däcket med grovt sandpapper på slipkloss.
Linoljade provytan. Det blev så bra (se bild ovan)
att vidare nedslipning till rent trä inte blir nödvändigt. Båten ska ju inte se ny ut! Putsade
rufftaket och linoljade. Till våren ska alla småskador i nåten lagas,
prickar med vit
linoljekitt färgas i samma bruna färg som däcket och sedan... sju lager
fernissa!
2015-11-11 Nästan hela däcket är nu slipat
för hand med sandpapper på kloss och... linoljat.
2015-11-12
Båtens hela utsida blev slipad
och linoljad. Borden har fått en tredje strykning. Det kan bli rätt snyggt med däck och ruffsidor i brunt mot vitt dukat
rufftak och bord i nyskick.
2015-11-17 Efter utsidan... insidan! Att måla över den klibbiga
ytan med
linolja-tjära-terpentin misslyckades. Nu när det hunnit torka var det lika klibbigt som förut. Skrapade åter bort över- skottet
på borden mellan
tre spant.
Ringde till
Nisse Dunér i Lerum. Han har mångårig erfarenhet av
träbåtar i SS.Frams
Museistiftelse. Jag ringde Claessons Trätjära och Gamols Färg i
Uddevalla...
Resultatet blev ett experiment : Två bord tvättade jag
med T-röd, två med penseltvätt, två med
Balsamterpentin, två med lacknafta,
två med fotogen och två med målartvätt. Sedan
oljade jag : Två bord med kokt
linolja, två med rå linolja och två med
Bryggsmörja (Rå
linolja-Balsamterpentin-trätjära). - Det ska bli intressant
att se vilket som fungerar bäst : Att tvätta bort- eller att
olja över det klibbiga underlaget.
2015-11-25 Resultatet blev att
T-röd vann! Det gav den minst klibbiga ytan. Det syns rätt tydligt på bilden ovan längst upp t.v. där det ser torrt ut. I dag
fortsatte jag att skrapa bort kletigt överskott av linolja(?) spraya T-röd, skrubba borden med diskborte
och sedan torka av dem med lakanväv (rivna bitar av gamla lakan är ovärdeliga som torkdukar vid
båtskötsel!) Sedan ska borden oljas med Bryggsmörja. Gör jag detta ordentligt
från grunden, hoppas jag få en klibbfri ruff i fortsättningen. - En ruff ska vara torr och
sprida en svag, men ljuvlig doft av trätjära!
Med pannlampa och bygglampa behöver man inte bry sig om att det är
mörkt ute redan kl 16.
2015-11-29
Skrapade, sprayade T-röd, borstade med diskborste och torkade med
lakanväv. 2015-11-30
Första snön kom i natt. I dag +6C. Ruffens insida
blev oljad, nästan färdig...
2015-12-01 Äntligen klar med
hela ruffens insida! Allt är nu rent och oljat med Bryggsmörja.
2015-12-02
Kändes härligt att se ruffens insida helt färdig! Fortsatte i
dag med sittbrunnen. Hann med facket mellan de första två spanten i sittbrunnen. Skrapat,
tvättat med T-röd och oljat.
Om man gör en bit i taget 100% färdigt, så tar det sin tid. Men efteråt
känner man sig mer nöjd, än om man snabbt slarvat över det hela.
-
Sherpafolket som
hjälper klättrarna på Mount Everest i Nepal, säger : Om du tar ett steg framåt, så kommer du till slut att nå
bergets topp. 2015-12-03
Två fack i sittbrunnen är nu klara. Två fack samt utrymmet
under akterluckan kvar. 2015-12-05
Tre fack i
sittbrunnen klara. Bara ett fack och akterluckan återstår.
2015-12-06 Får vi presentera en
liten förhandstitt på hur båten ser ut just nu under presenningarna?
Detta var synen man
vaknade upp till på söndagsmorgonen! Båtshuset stod ju i lä från
alla håll! Men... ...under natten kom det några kraftiga vindbyar som
rundade bostadshuset och lyfte hela båthuset som en ballong och välte det på sidan. Man ska inte inbilla sig något
när det gäller vindar! Vindar kan göra vad som helst,
när som helst! Båthuset
hade krysstag, var skruvat och inte spikat. Därför höll det! Det var bara att fästa ett rep i mittstolpen
från en stege, flytta
bilen, dra i repet och välta båthuset tillbaka.
Båthusets nockar surrades till träd och mittstolpen säkrades med
rep runt en kofot nedslagen i backen. Förankrat båthuset skulle jag gjort redan i somras! Jag får
skämmas : Slarvet med Skarven!
2015-12-07
Köpte 5 kraftiga
armeringsjärn ca 70 cm långa. Hamrade ned dem snett i
backen med slägga. Surrade stolparna och nockarna med rep till armeringsjärnen.
Tog bort kofoten och repen till träden. Reparerade en tvärslå till gaveln och sträckte presenningarna.
2015-12-08 Fortsatte skrapa
sista facket och olja det näst sista. 2015-12-09
Skrapade färdigt sista
facket. Sprayade T-röd, torkade av och oljade.
Använda verktyg : Skrapor, kniv, diskborste för att borsta
rent, handskar, plastburk för skräp och kletigt överskott av linolja, sprayflaska med T-röd, torkdukar av
lakanväv, plastburk för Bryggsmörja med diskborste använd som pensel, dunk med Bryggsmörja (rå linolja
+Balsamterpentin + trätjära), dammsugare. Pannlampa och bygglampa ej i bild.
2015-12-11
Skrapade färdigt, tvättade med T-röd, torkade och oljade
utrymmet under akterluckan. Därmed är hela sittbrunnen och båten färdig. Ren och linoljad. Så får
den stå över vintern till våren 2016.
2016-02-23 "Skarven" har fått nya ägare : Martin
Olofsson och Annci Bornhammar i Billdal.
2016-03-09 Martin Olofsson
och
Annci Bornhammar kom på besök till Gustafsberg i Uddevalla.
De undertecknade sjupunktsprogrammet (se ovan) och lastade
bilen full med allt löst till båten : Rodret, skockar, tamp, wire, lådor med utrustning, vinschar, ventiler, skruv
m.m. samt segel och bomkapell.
2016-04-16 Bengt Arne Runnerström
provmålar fernissa på "Skarvens" trärena bord.
I veckan började vårarbetet på "Skarven". Borden har skrapats trärena, slipats,
spacklats
ovan vattenlinjen med gult linoljekitt (kritpulver + linolja +
guldochra i pulver), samt tvättats
med T-röd. Martin Olofsson
kom från Billdal för att måla det första lagret fernissa + terpentin
på borden. Under tiden tryckte Bengt
Arne in fårtalj i träsprickor i borden
under vattenlinjen.
Martin tvättade med T-röd. Efter att ha märkt
ut vattenlinjen med maskeringstejp, målade vi
sedan Primer under vattenlinjen
:
2016-04-22 Martin Olofsson
"Skarvens" nye ägare, fernissar borden.
Tredje gången....
2016-05-02
Femte lagret fernissa och en vecka senare ett lager till. Därefter
8 cm vit vattenlinje.
2016-05-18
Kojerna blev oljade...
2016-05-19 Förpiken blev vit med
linoljefärg.....
...och samma dag fick "Skarven" vattenlinjen färdig med
svart bottenfärg, handmålad utan tejp!
J22 nr 5 "Skarven" är
därmed färdig för leverans till nye ägaren Martin Olofsson i
Billdal.
2016-05-21
Presenningarna tas ned. Ett par surrade läkt
blir takås för presenningen på båten.
Båthuset monteras ned.
"Skarven" väntar nu på transport till Billdal den 7 juni.
2016-05-23
Martin Olofsson, ny stolt ägare till J22 nr 5 "Skarven".
2016-05-23
DAGBOKEN från Gustafsberg i Uddevalla avslutas här
på www.julleregister.se med Bengt Arne
och Margaret Runnerström
Peter på JP-Lyft från Ljungskile lyfter "Skarven" för frakt
till Billdal.
J22
nr 5 "Skarven" har anlänt till Billdal 2016-06-07. Martin
Olofsson med champagneflaskan.
Annci Bornhammar firar familjens nya båt med Martin Olofsson.
Skål!
Grannarna skickar bilder på de lyckliga! Datorerna går varma! Ryktet sprider sig! Foto : Sven
Torring.
Båthuset var noga uppmärkt, så det var inte svårt för Martin
Olofsson att montera upp det igen. OBS!
Plastkjolen från vattenlinjen ned till backen under båten. Med
vattentråg under plastduken håller sig båtens bord i botten fuktiga även om det skulle bli en torr
sommar. Rekommenderas till alla som inte ska sjösätta, utan ha sin träbåt på land över sommaren!
För att stilla alla passerandes nyfikenhet, har Martin satt upp en
skylt om vad det är för båt. Bra reklam och inspiration till andra att ta sig an ett liknande
projekt, kanske bilda båtlag och ha kul!
Lycklig ägare provsitta ruff. Annci Bornhammar
i J22 nr 5 "Skarven".
Det är bra med lite skitväder, så får "Skarven" lite kärlek :-)
skrev Martin Olofsson i ett E-brev 2016-08-28 från Billdal.
Martin har börjat skrapa ren ruffsidorna.
Ruffen färdig att fernissa! Lyxigt och bra med lysrör i taket!
Martin Olofsson
vid "Skarvens" båthus 2016-09-11 när
www.julleregister.se kom på
besök.
Martin Olofsson
har fernissat ruffen innan takduken ska läggas på....
...samt provat att fernissa en bit av däcket.
Det gäller att vara noga! Lagning av däcksnåten 2016-09-26. Maskeringstejp på båda sidor
om nåten.
Nordrevikens dalgång. Där nere vid bryggan ska
"Skarven" ligga från 2017.
Dukning av rufftaket 2016-10-29. Detta fixade Martin och
Annci själva, vilket är ett bevis på att de är de rätta nya ägarna till "Skarven". De fick lite tips från Båtbyggare
Torsten Sörvik på www.shbat.se
i Göteborg samt från www.julleregister.se.
Resultatet blev mycket bra som synes!
Duken på rufftaket ska linoljemålas och sedan skruvas listerna fast.
E-brev från Martin Olofsson 2016-11-21 :
Att montera eklisterna till rufftaket utan att förböja
dessa var inte så lätt. En list gick av, då jag förborrat den.
Försökte koka/ånga listerna över ett par
grytor men det gick inte bra. Fick konstruera en bättre variant från ett
aluminiumrör och en kaffepetter.
Den blev riktigt bra. Efter 1½ tim kokande krökte jag en list. Hmm fortfarande tufft. Eken
kanske
behöver värmas mycket längre, då den är så hård. Nya försök. Skam den som ger sig.
Jag får köpa
nya lister i dag. Läste på nätet att de behöver ligga i blöt 14 dagar innan man basar dem. Köpt ett
plaströr så här ska badas lister... Det är svårt att få riktigt bra fäste med skruvarna. Därför måste
jag
kröka listerna för att minska spänningen.
Ruffens förliga list på plats....
...sedan listen ovan ruffen i sittbrunnen. Durkarnas placering
provas och sittbrunnsbänkarnas sidor.
Martin sitter på durken i ruffen och plåtar akterut. Viktigt med bra
ljus mitt i mörka november!
Sittbrädan för rorsman på plats.
Är detta skotbänken? Hur har den suttit fast? Var den löstagbar?
Många frågor i detta "plockepinn".
Martin Olofsson har monterat de gamla
skotvinscharna 2016-11-27.
Nytt E-brev 2017-03-19 från Martin Olofsson
: Listerna på plats och oljade. Dukningen av
rufftaket väntar på sista strykningen.
Ventilerna med sina ramar har också monterats.
Inredningen börjar komma på plats.
Dörrarna monterade. Nu börjar det likna något!
Rorkulten på plats. Ledvagn är beställd...
... och rodret på plats.
Kantlister hyvlas. Skönt med en snickarbod!
Kantlisterna är på plats. Martin satte dem i Sikaflex och skruvade
fast dem.
Linoljekitt användes förr. Kritpulver, linolja och färgpulver (svart
eller guldochra).
Och så... masten! Många "snören" är det... men efter Påsksnaps gick det bättre.
Likrännan av brons fastskruvad på masten, stag och vant likaså.
Målat kappen sista gången. Rensat masttoppen inför limningen.
Epoxylimmat masttoppen 2017-04-15.
Nya fästet för storskotet på plats under durken i sittbrunnen.
Durken på plats
med hålet för storskotfästet..
Däcket fernissat första gången 2017-04-19.
Ska man kappseglas så ska man. Bort med dom grova bultarna och ersatt dom med kopparnitar.
Glad att man gick båtbyggarkurs i vintras och bl.a. lärde mig nita,
sa Martin i ett E-brev 2017-04-22.
Här går det undan!
Rufftaket färdigstruket med vit Linoljefärg...
Däcket fernissat igen!
Ragnar
Gunér har hjälpt mig att fräsa ringen till ventilen 2017-05-03.
Däcket klart!
Avtäckning! Sjösättningen av skönheten "Skarven" närmar sig!
Ledvagnen ska monteras på akterdäck 2017-05-10. Får vi presentera Göran Berghagen, Kullavik i GKSS
snobbjacka med håljeans och mockaboots. Gammal vän,
granne och ny delägare i J22 nr 5 "Skarven" tillsammans med
Martin Olofsson och Annci Bornhammar.
Göran har seglat med Martin i många år och har entusiastiskt följt
projektet "Skarven". Göran säger att
han ska gå in för projektet med hull och hår. Det här är början på något
som kommer att bli
jättebra. Även Ragnar Gunér, Drakseglare (se ovan)
har 2017-05-11 gått med i nystartade Skarvenkonsortiet. Bra att kunna dela på glädjen
att äga en så fin båt!
Sjösättning i Kullavik 2017-05-11 kl 14!
Ragnar Gunér,
Martin Olofsson,
Göran Berghagen och... fotografen
Annci Bornhammar. J22 nr 5 "Skarven" - konsortiets 4 medlemmar.
J22 nr 5 "Skarven" har inte varit i vattnet sedan 2003 (14 år).
Dränkpump är en nödvändighet för säkerheten.
Blå pumpslang, storskotfästet i durken samt en av bardunsträckarna
på däck.
En skönhet i sitt rätta element!
Premiärturen!
2017-05-15 Kl. 09.16 Masten på plats, stag och vant
likaså. Seglen satta!
Bardunsträckare, ledvagn,
bomrack, storskot... allt är på plats. Men ännu inga lattor i
storseglet.
Embarkering! Många kom ut på
bryggorna, filmade och gav oss glada tillrop.
Martin Olofsson rorsman, Ragnar Gunér
gast.
Test av skotpunkt för genuan.
Ragnar Gunér till rors.
OBS! Paddel och ölburk.
J22 nr 5 "Skarven" förtöjd efter första seglingen. Hon är nu åter
registrerad som seglande!
Den övre
vantspridaren har monterats en aning snett. Det ska fixas!
Liksom skotpunkter
för fock och genua.
Ragnar Gunér på däck. Skotpunkterna för focken ska
hittas.
Mastat av för att kolla spridarna. Beslagen satt fel.
Sedan bar det av till GKSS Klassiska Träbåtsregatta
i Långedrag 6 juni 2017.
Ragnar Gunér
till rors och Göran Beghagen gastar.
J22 nr 5 "Skarven" anländer till Långedrag igen, efter
att ha varit borta i nästan 80 år!
Besättningen i J22 nr 5 : Gastarna Ragnar Gunér
och Göran Berghagen,
rorsman Martin Olofsson.
Annci Bornhammar (ej med på bilden).
Kappseglingen! "Skarven" ledde stort efter en dålig start
av "Nabben II".
J22 nr 5 "Skarven" gick som ett spjut!
"Skarven" vann första seglingen, J22 nr 6 "Västan" kom tvåa.
J22 nr 5
J22 nr 1 J22 nr 6
Enda bilden vi lyckades ta av alla tre J22 orna!
De kappseglade
ihop redan på SS.Fram 40 år Jubileumsregatta 1936.
Hembogsering!
Efter första seglingen var "Skarven" tvungen att bryta, då den
läckte svårt. Påfrestningarna i den hårda vinden hade blivit för stora. "Skarven" har
ju stått på land i 14 år och då tro att båten kan bli tät på en vecka är lite väl optimistiskt.
Nu torkar vi ut skarven på land, skriver Martin Olofsson i ett
E-brev 2017-06-07.
Sedan ska vi
skrapa rent vid borden som läcker. Man ser att det har gett sig i de
främre partierna.
Efter att ha skruvat in bord 9 och 10 i stäven, sjösatte vi igen.
"Skarven" har legat i sedan den 16/6.
Vi har fått en andrahands lä-plats i Nordreviken.
Avsegling till nya hemmahamnen gjordes den 19/6. Det visade sig vid segling bidevind att hon läckte mycket i ett bord
strax baskom masten på BB-sidan. Bordet är sprucket. Detta har vi inte sett tidigare. Kanske nya
spänningar efter att ha skruvat ihop borden i fören samt bottenstocken. Till vår glädje var lagningen i stäven tät.
När vi föll av minskade trycket och det läckte inget i bordet. Ragnar har monterat en solcell på akterdäck
som lätt monteras av vid seglats. Vi kommer förmodligen att skruva på en täcklask med mycket klet inifrån
för att se om vi kan stoppa rörelsen i bordet vid segling.
Seglade förbi Vargö i lördags och hejade på Stina som satt i J22 nr 6
"Västan". Hon verkade trivas och var intresserad av hur det var med "Skarven". På söndag seglade "Västan"
så fint utanför Styrsö när vi passerade på avstånd.
Vi valde att sätta plywood på insidan. Syftet
var att hålla ihop bordet/sprickan så att det inte
gick isär vid segling på babords halsar. Trångt
att få bitarna på plats men det gick.
Vi satte det med typ Pl 400 som är ett sättlim, för att öka
styrkan/vidhäftningen.
Vid provsegling ner till Kullavik i tidvis frisk måttlig vind i går
den 28 juni 2017.
Det visade det sig att vi lyckats riktigt bra. Nu kan vi börja njuta av
att segla "Skarven".
Men först måste vi bara skruva tillbaka delar av mastskenan, då den
gav sig under de hårda
bataljerna i
Långedrag den 6 juni.
Segling ut till Vrångö i lördags 2017-07-01 med tranga kök och
sovsäck. Vaknade på söndag
morgon med att det blåste 10 m SV. Spännande utsegling med tre slag mellan
stenpirarna för att
ta sig ut. Det var på vippen! Satte enbart focken då det blåste så mycket och jag var
ensam.
Skrev : Martin Olofsson.
Blåsig sommar, som gjort att vi inte kunnat vara ute i den
omfattning som vi hoppats på.
Så skrev Martin Olofsson i ett E-brev 2017-08-10.
Annci och jag har seglat Luffen
i Danmark under nästan tre veckor, så det är först nu vi har
möjlighet att segla "Skarven".
Göran har varit ute några
turer.
Fick min dröm att gå i uppfyllelse i tisdags då det var bleke
och vi kunde gå ned i "Skarven" och
ha picnic
på kvällen. Ljuvligt att sitta där med flaggan uppe och känna doften
av lack och linolja
och smutta på ett glas rött i den underbara miljön.
Nu hoppas vi på stabilare väder så att vi kan få komma ut och
övernatta i "Skarven" innan
säsongen är slut. Måste investera i en
fotogenlampa, då mörkret kommit oroväckande fort
på kvällarna.
Nordreviken Billdal.
Annci och jag försökte nå Tistlarna 2017-09-16. Detta har varit
ett av målen denna säsong.
Vinden avtog
och vred emot + motström, gjorde att vi fick avbryta trots att vi var
ända ute vid
inre Tistlarna.
Mörka moln
med åska påskyndade beslutet. Nästa år ska vi dit och övernatta.
I går kväll seglade jag ner till Särö Blomstermåla. Det
måste sitta drivor med havstulpaner i
botten på "Skarven" för den rör sig knappast framåt längre trots god
vind.
ÅRETS BILD
2017!
Foto : Martin Olofsson, Billdal
Vi gratulerar!
Kommentar av Carl Axel Hellman :
Bilden innehåller allt som en seglare kan begära.
En trygg hamn, goda vilstolar,
ett glas öl, uppsikt över den egna båten, något krusigt vatten och
lite sol.
Martin Olofssons egen biltext :
När jag till slut lagt till och beställt en pilsner, märkte jag
att vinden
börjat
avta betänkligt.
Det blev en snabb
öl och sedan vände jag kosan hemåt. Ragnar ringde och erbjöd
sig
komma
ut med lillebåten och bogsera.
Men då det fortfarande blåste ca 1 m. och jag var halvvägs,
trodde
jag att det
skulle räcka ända hem.
Det gjorde det... nästan, fick vricka mig in de sista
50 metrarna.
Detta får bli avslutningen på första säsongen
med "Skarven". Förhoppningsfullt
blir det några fler tillfällen
att
segla och övernatta i "Skarven"... nästa år 2018.
GKSS-LSS-SSF:s Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag 6 juni 2018 :
Den
4 juni kom J22 nr 1 "Nabben II" seglande från Uddevalla.
Stor flaggning! Den 5 juni kom
J22 nr 5 "Skarven" och J22 nr 6 "Västan" från Kullavik och lade sig
utanpå vid bryggnocken i
Långedrag. För första gången låg de "tre
gracerna" ihop.
Synbarligen
nöjda besättningsmedlemmar... Ragnar Gunér med ett lyckligt leende i
J22 nr 5.
Det blev sittbrunnstjôt i J22 nr 5.
Klart för kappsegling den 6 juni... J22:or och Stjärnbåtar i
solnedgången.
En Andunge seglade in på kvällen... och fler skulle komma.
GKSS hamneka ritad av Roy Scherman och byggd
1933 vid Hjalmar Johanssons Varv i Långedrag.
Vid bryggan i bakgrunden "de tre gracerna" J22 nr 6, J22 nr 5,
J22 nr 1 och alla Stjärnbåtarna.
Tre J22 med informationsblad om båtarna för besökare på
bryggan.
Båtarna görs klara för kappsegling den 6 juni. Bengt
Arne Runnerström i J22 nr 1 närmast,
Martin Olofsson och Ragnar Gunér står och Annci
Bornhammar sitter i J22 nr 5 samt
Lennart Skoglunds mössa syns t.h. i J22 nr 6.
Foto : Karin och Jan Slättberg.
I väntan på startskottet... J22 nr 6
J22 nr 1
J22 nr 5
"Det blev ju ett historisk
möte", sa Ingemar
Pålsson om
denna bild.
(Stinas
syster Ingas
man i J22 nr 6).
Det enda foto som någon lyckats ta av de tre
J22:orna seglande på samma bild. Foto :
Ingemar Pålsson.
Drömmen har gått i uppfyllelse!
Kappseglingen blev mycket vind och lång bana.
J22 nr 5 "Skarven"
vann båda seglingarna!!
Foto : Karin och Jan Slättberg från sin Segelkanotjakt "Tova".
Intressant är att J22 nr 5 "Skarven" är så snabb!
Det har ju inte längre med Efon Widéns nykterhet
att göra. (Se texten om "Skarven" i Göteborg ovan). Nu satt det ett gäng
kappseglingsrävar av rang
i J22 nr 5 "Skarven". I J22 nr 1 "Nabben II" satt rorsman Lennart Lagerkvist
som också har många års
kappseglingerfarenhet. Det måste ha varit något annat! J22 nr 5 har
22 kvm segel J22 nr 1 har ca 26(!)
Det hjälpte inte!
J22 nr 5 seglades nu med tre gastar och en rorsman.
J22 nr 1 med en gast och en rorsman.
J22 nr 5 har
hjälpmedel som skotvinschar och bardunsträckare. J22 nr 1 seglas
som på 1930-talet med endast knapar
att lägga fast skot och barduner, alltså inga "moderniteter
eller björnar" som Nils Hellman sa om bardun-
sträckarna. Pappa Joel seglade alltid med två gastar i J22 nr 1, en
för bardunerna och en för fockskoten.
Då var det lätt att hinna med i vändningarna. Vi vet inte om detta
var orsaken, men det vore intressant att
se vad som händer om antalet gastar är lika.... två i var båt.
Göran Berghagen skickade dessa två bilder 2018-07-07 :
Så här har vi det just nu!
Martin Olofsson seglar "Skarven".
Göran Berghagen
seglar
"Skarven".
Annci Bornhammar på bryggan inför seglingen med J22 nr 5
"Skarven" till
Tistlarna 2018-07-07.
Martin Olofsson
och Anci Bornhammar med J22 nr 5 "Skarven" på
Tistlarna.
Vilken helg! Så många soliga dagar, den fantastiska sommaren
2018.
Kapten korkar upp...
att Martin seglat SSVÄ:s
Bohusracet, ses på
tröjan!
Grillning på Tistlarna. Fint ska det vara.
Ostindiska porslinet var med dagen till ära.
GKSS-LSS-SSF:s Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag 6 juni
2019 :
I år deltog J22 nr 5 och J22 nr 6, men inte J22 nr 1.
Rorsman Martin Olofsson, gast Annci Bornhammar.
Foto : Bengt Arne Runnerström som också gastade.
J22 nr 6 med Lennart Skoglund kom med nya segel.
J22 nr 6 "Gåsungen II" och J22 nr 5 "Skarven" i väntan på
start...
Den röda startflaggan. J22 nr 5 "Skarven" tog starten...
"Skarven" rundar banans första boj.
In mot mål...
J22 nr 5 "Skarven" tog hem segern i sin klass.
Prisutdelning. J22 nr 5 "Skarven" vann sin klass liksom
förra året, med Martin Olofsson som rorsman
och Annci
Bornhammar som gast. I år med Bengt Arne Runnerström (J22
nr 1) som "gästgast".
Hemsegling från Långedrag 2019-06-06.
Efter en underbar vecka i norra Italien kom vi hem och i dag
2019-09-22 fick vi en kortare men härlig
sensommarsegling med "Skarven".
Annci seglar om en Tvåkrona.
Så blev det sjösättning
2020-05-15 :
I dag fick vi äntligen till det... 2020-07-15.
Konsortiet seglade till Särö med "Skarven" och avåt en god
middag.
"Gottegrisarna" Göran Berghagen, Ragnar Gunér och
Martin Olofsson (foto).
Göran Berghagen och Ragnar Gunér, nöjda herrar i Skarvens
sittbrunn. Foto : Martin Olofsson
J22 nr 5 "Skarven" på Särö.
Johan Risholm, ägare till J22 nr 5 "Skarven" 1979-1986, skickade
ett E-brev 2023-09-06 några
nostalgiska bilder från hans tid med "Skarven". (Se ovan och
nedan). Johan skriver : Skickar några
bilder på nr 5. Bilder från Stockholms skärgård och Bohuslän.
Hon seglade bra. Hade så hög rigg
för sin korta längd. Lite blöt men trevlig att bo i.
Klassificeringscertifikatet 1938.
Överlåtelse 1973. Köpekontrakt
1976... m.m.
Här nedan ett bra exempel på ett "Rederiavtal". Samarbete,
skötsel och användning av båten :
|