J22 nr 5


Äldsta bilden på J22 nr 5 "Skarven". LSS utlottningsbåtar hade gult märke i seglet med LSS logotype.
Gul färg blev svart på foto. Här ligger J22 nr 5 "Skarven" i Fisketången på segling i norra Bohuslän 1935.


Besättningen i sittbrunnen 1935 : Ordföranden i LSS Bror Persson med fru, "Böttepinnen"
och Nils Hellman (foto). OBS! "Skarven" hade kapp som nybyggd.


Bror Persson med fru, "Böttepinnen" och en ung Nils Hellman med studentmössa, står på botten
av Sotekanalen som var under byggnad 1935. (Läs mer om Nils Hellman på J22 nr 1).


Sällskapet tältar på St.Göransö i Hunnebostrand 1935. Fr. v. "Böttepinnen" (han var född i Bötten),
Nils Hellman och Ordföranden i LSS Bror Persson med fru.  
 
J22 nr 5 "Skarven" utanför Marstrand efter 1939.  Båten hade fått segelnummer, kappen blev ombyggd
till ruff med ventiler av Efon Widén redan 1936 eller 1937 och masten hade fått två vantspridare i stället
för en, som fanns på den ursprungliga riggen. (Jmf. översta bilden!)  Fotot ovan av J22 nr 5 "Skarven"
är hämtat ur boken : Svenska Segelyachter 1943 (sid. 21)
 

Segling i Långedrag efter1939.  J22 nr 1 "Nabben II" leder, följd av J18 nr 13 "Brita",
J18 nr 29 "Zaritza", J22 nr 5 "Skarven" och  J18 nr 16 "Joker". Eftersom den yngsta båten,
J18 nr 29 är byggd 1939 kan bilden inte vara äldre än det året.

Kappseglingsreportage ur Göteborgspressen 1939 :


17/6 1940 :


1940 :


J22 nr 5 med namnet "Octopus" seglades av Anders Nyquist i början av 1970-talet.

J22 nr 5 "Octopus" från Björkö med Anders Nyquist vid rodret.

Anders Nyquist skickade in dessa tre bilder ovan 2014-08-15.

J22 nr 5 med namnet "Enigheten" seglades av Brita och Stefan Svahn åren 1976-1979.

J22 nr 5 "Enigheten" och Kostern "Borta" vid Bullerö i Stockholms södra skärgård sommaren 1979
då vi var några kompisar som seglade ett par veckor ihop. Hans och Inga Bandelin seglade J22
nr 5 "Enigheten" tillsammans med Brita och mig Stefan Svahn. Varannan natt fick man sova i ett
litet fjälltält.                                 (Se tältet i det gröna nedan).

De andra båtarna som var med var Kostern "Borta", jakten "Spray" från 1800-talet, "Sixten" en
Erik Salander-ritad kustkryssare, en Nordisk Folkbåt, en Soling och en Maxi 77. Lite blandat alltså. 

Maxi 77, J22 "Enigheten" och Kostern "Borta".  Det är trevligt att segla många båtar tillsammans!

Johan och Bitten Risholm samt brodern Jacob Risholm var ägare till båten 1979-1990.
Johan skickade 2016-11-28 in bilden av tavlan med båten (se närbild nedan) och namnbrädan.
Bilderna tagna i Bubacka vik, Brofjorden ca. 1981.



Johan Risholm i Falkenberg har kul med att leta bilder på "Enigheten" 2016-12-01, en båt jag
fortfarande hyser kärlek till. Renskarapningen av hela bordläggningen, mättning med linolja/terpentin
och sen många nya lager lack våren 1981.


Från det att vi var inblåsta vid Alvö något dygn sommaren 1981.

Bitten Risholm i J22 nr 5 "Enigheten" med Seagull utombordaren vid Alvö sommaren 1981.



J22 nr 5 "Skarven" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes 1935 av Arvid Karlsson på
Bröderna Karlssons Båtvarv
i Svineviken, Orust.  Längd 6,05 m. Bredd 2.30 m. Båten bygg-
des i fur med översta bordet i ek. Båten fick gjuten järnköl. "Skarven" hade ursprungligen kapp,
som redan 1936 eller 1937 blev ombyggd till ruff med ventiler. (Jmf. de översta svartvita bilderna).
J22 nr 5 var LSS utlottningsbåt 1935. (Se översta bilden, där seglet har lotteribåtens gula märke
med LSS logotype! Den gula färgen blev svart på foto). Förste ägare : Efon Widén, Långedrag.

J22 nr 5 "Skarven" i GÖTEBORG :
"Skarven" deltog med sin förste ägare Efon Widén i SS Fram 40 år Jubileumsregatta 12/7 1936.  
Efon Widén kappseglade flitigt med J22 nr 5 vilket ovanstående tidningsreportage ur Göteborgs-
pressen 1939-1940 visar.     

Jan Johannesson
i Fjällbacka kom till Båtmässan i Göteborg 2011 och berättade om sin far
Einar Johannesson
: Einar var medlem både i LSS och SS Fram. Han jobbade på Nya Varvet
i Göteborg och gjorde krigsförtöjningsplatser. Pansarskeppet "Manligheten" kapades och delarna
blev flytbryggor på Flottbasen i Skredsvik 1954. Einar och jag gjöt landfästena i betong. Pansar-
skeppet "Fylgia" låg som målfartyg i Karlskrona sedan 1952. Pappa var med som eldare på jagaren
"Halland" när de i 35 knops fart sköt skarpt med sina 12 cm kanoner mot "Fylgia".

Jan var eldare i en 150 HK ångmaskin på Röda Bolagets bogserbåtar "Balder" och "Thor".
Daniel Sjöberg ägde varvet i Långedrag. Daniel och pappa var släkt. Pappa arbetade där med att
bygga bryggor och banka ned pålar med pålkranen för GKSS. När Daniels son omkom i en olycka,
köpte Hjalmar Johanssons varvet i Långedrag. Pappa började då arbeta ihop med Efon Widén
i Långedrag. Efon var ägare till J22 nr 5 "Skarven".

Efon och Einar
seglade ofta ihop. Bl.a. seglade de över till Skagen. (Se nedan). De byggde LSS
brygga och en del i GKSS. Pappa bröt benet och Efon och Einar gick isär. Jan som varit med pappa
och bärgat båtar ända sedan han var liten, tog över efter pappa Einar 1963.

Vid ett besök 2016-01-04 på Gustafsberg i Uddevalla för att se J22 nr 5 "Skarven" berättade
Lennart Tornell 
från Barrevik *1936, följande :  Jan Johannessons far Einar Johannesson
seglade J22 nr 5 "Skarven" med Efon Widén. Jan Johannesson var ägare till Stjärnbåt nr 279,
åren kring 1953 och Lennart Tornell var Jans gast. Det var mycket Stjärnbåtskappsegling på
den tiden. Jonny Albrecktsson och Pelle Pettersson var med och vann nästan jämt.

Efon Widén bodde på andra våningen 25 m från slipen i Långedrag. Mormor och morfar bodde på
Hinsholmen. Efon, mormor och morfar seglade ihop i J22 nr 5 "Skarven". Dock ej på kappsegling.
Då stod kampen ofta mellan  J22 nr 1 "Nabben II" och J22 nr 5 "Skarven". Oftast vann "Nabben II"
men inte alltid. När Efon var nykter vann han över "Nabben II".   Läs protokollet :



En gång 1939 seglade de till Skagen i Danmark. Det blev hårt väder utanför Skagens hamn. Tullarna
kom ut och hämtade in fritidsbåtarna i hamnen, men inte "Skarven". Efteråt frågade de tullarna varför 
"Skarven" inte hämtades? Tullarna svarade att den båten seglade så bra att den inte behövde hämtas.

De seglade till Halden samma sommar 1939, utefter kusten från Hälleviksstrand till Stocken. Plötsligt
hördes ett "dunk" i båten! De hade gått på en böe (grund)!  Böen visade torr, sa Efon. Det var ett
grund synligt ovan vattenytan, enligt sjökortet, men eftersom det blåste hårt och gick grov sjö, syntes
inte grundet och de gick på böen från sidan utan att fastna. I dag är grundet utmärkt.

Medan Efon Widén var inkallad under kriget, tog morfar Eddie Isaksson (född i New York) och
Aste Sundén i LSS hand om seglingarna med "Skarven". Efon gifte sig senare med Rosa (Palmqvist?)

Efon byggde om kappen till ruff på varv redan 1936 eller 1937 (se svartvita bilden ovan).

En polis i Göteborg lär ha ägt "Skarven" längst tid. Båten såldes enligt uppgift 1947 till Vänern?

I telefon 2016-03-02 berättade Tore Glittsjö (Johannesson), bror till Jan Johannesson (se ovan),
att J22 nr 5 "Skarven" gick till Huskvarna vid Vättern, enligt vad han kunde minnas. Tore berättade
att han var med som ung och kappseglade i Långedrag i J22 nr 5 "Skarven". När de skulle segla i mål
fick Tore gå ned i ruffen, så att det inte skulle synas att han inte hade mössa på sig. Där nere i ruffen
såg han hur solen lyste genom bordläggningen och färgade den röd. Han tänkte att sådan kärnfura
finns inte att få i dag. - Tore flyttade från Långedrag 1959.

J22 nr 5 "Skarven" via VÄTTERN? och GÖTA KANAL till STOCKHOLM :
Bertil Sundstedt i Järfälla
skickade 2014-05-06 ett E-brev där han skrev : I dag snubblade jag
över www.julleregister.se.  En mycket trevlig upplevelse som toppades av att vår första egna segelbåt
fanns väl dokumenterad. Jag var ägare till J22 nr 5 under namnet "Octopus".  

Jag köpte henne i ett renoverat skick, dock inte fullständigt genomgången. Hon hade fått sig en
ansiktslyftning. Orsaken till detta vet jag inte, men jag har en känsla av att hon varit i ett dåligt skick
tidigare. Bl.a. var däcket omdukat och hade fått ombyggd fotlist. (Se översta färgbilden). Denna bild
är för övrigt så jag minns "Octopus". Sittbrunnen var avdelad med en skotbänk med stuvningsfack
och plats för en kompass. Jag tror den kom till då.

Jag lät Tekniska Röntgencentralen kontrollera kölbultarna och det visade sig att de var hårt angripna.
Deras expert, som var med i båtklubb, gjorde jobbet. Hans råd var att bara segla den gamla damen
sansat och undvika fasta föremål på en halv meters djup. Det funkade! Jag bytte aldrig kölbultarna!

Av denna anledning och att hon läckte akteröver vid kölplankan, rengjorde jag kölsvinet från färg
och började en kontinuerlig process med att linolja. Detta för att mätta träet och täta eventuell till-
försel av vatten till kölbultarna. Resultatet blev att "Octopus" blev helt torr i de nedre delarna av
kölsvinet. Jag bytte även stävskena som var krokig och hade märken efter någon omild händelse.
Det blev en rostfri stävskena med förstagsinfästning. Jag lät också tillverka nya roderbeslag.   

Octopus var en fantastisk lättvindsseglare. I det vädret kunde vi utmana många moderna båtar,
framför allt på öppna bogar. Det gläder mig oerhört att "Octopus" numera åter heter "Skarven"
och finns kvar samt lever väl.

Detta upprepade Bertil Sundstedt igen i ett E-brev 2015-11-13 : Fantastiskt roligt att se att
"Octopus" fått nytt liv och återgår till sin ursprungliga identitet som "Skarven".

Bertil Sundstedt
återkom 2014-05-09 med ett nytt E-brev : Jag har hittat Anders Nyquist som
jag köpte "Octopus" av 1973. Anders blev lika glad som jag att "Octopus"/"Skarven" fortfarande
finns kvar ​och ​väl bibehållen. Av vårt samtal förstod jag att vi till stor del ​har honom att tacka för det.

Anders hittade henne övergiven och vanvårdad, men lyckades få tag i ägaren och överta båten.
Det jag skrev om i mitt förra mail som en "ansiktslyftning" var sannolikt något mycket mer omfattande.
Jag hoppas vi kan återkomma till detta, tillika att jag själv samlar ihop det jag torde ha i mina gömmor
någonstans. Jag tycker du gjort en stor gärning ​i det att du har lagt upp detta register. Du har utfört ett
stordåd när du samlat in alla fakta och bilder. Jätteroligt att läsa!  Vänliga hälsningar  Bertil

Bertil Sundstedt skrev ett E-brev 2014-05-11 till förre ägaren Anders Nyquist i Stockholm :
Hej Anders! Vad trevligt att få prata med dig igen efter 41 år. Jag förstod att det är du som är pappa
till att båten fortfarande finns kvar.

Anders Nyquist skrev ett svar till Bertil Sundstedt  2014-05-11 :  Kortfattat hittade jag båten
vid Marums brygga i mycket dåligt skick. Seglen hängde obeslagna på bom och däck. Båten låg
i veckor vid bryggan. Jag lyckades få tag på ägaren, som jag tyvärr inte mins namnet på, och fick
köpa båten. Hela båten renskrapades, fick nytt dukdäck, rufftak, skotbänk osv. samt nya
begagnade segel.

Ett E-brev 2013-04-22 från Jan Molde i Östersund, ändrade på uppgifterna om var J22 nr 5
befunnit sig under åren. Han skrev : Den J22:a  jag berättade om var J22 nr 5. Den köptes 1976,
av min gode vän Stefan Svahn tillsammans med Inga och Hans Bandelin. Den var byggd i furu
med översta bordet i ek. Överbyggnaden och inredningen var också i ek. De döpte båten till
"Enigheten", ett passande namn för ett rederi av detta slag. Jag vill minnas att de sålde båten 1979. 
 
Vi hade alla tre båtarna vintertid på en liten båtklubb vid Skurusundet, någon mil utanför Stockholm.
Sommartid låg min båt J18 nr 68 i Långvik, Runmarö, medan de andra två, J22 nr 5 och den oklassade
J18, låg vid båtklubben i Skurusundet. Vi hade trevliga dagar med vårrustning tillsammans, men framför
allt många roliga somrar med seglingar i Stockholms, Ålands och Finlands skärgårdar. Det blev också
ett antal 24-timmars seglingar i regi av SXK.

Stefan Svahn skickade ett E-brev 2014-02-03, på tips från Jan Molde. Stefan skrev : Vi köpte
båten som då hette "Octopus" den 8/10 1976 av Bertil Sundstedt boende på Gärdet i Stockholm.
Han hade köpt båten av Anders Nyquist 1973. Kvittot är otydligt men det står nog den 28/4.
Kvittot var underskivet i Stockholm och då misstänker man att även säljaren bodde här.

Hans Bandelin och jag Stefan Svahn seglade henne från Solna där hon låg, till Björknäs båtklubb
samma dag vi köpt henne, mastade av direkt och dagen därpå var det upptagning. Enligt loggboken
sjösattes hon igen den 29/4 1977. Då döptes hon i Champagne till "Enigheten". Vi skvätte bara lite
på henne och tog hand om resten av Champagnen själva. Alltså inget glaskross, av miljöskäl.

Stefan Svahn skickade ett E-brev 2015-11-18 :  Hej "Skarven"-vänner!  Jag måste stämma in
i lovsången till denna fantastiska båt, som vi alla har så fina minnen av och till dig Bengt Arne som
gör ett så imponerande arbete med henne. Och så är det så roligt att höra från er andra som seglat
henne. Jag har inte så många bilder på den båt man själv seglar, men har tre som jag skickar.
(Se de tre färgbilderna ovan!)
Bilderna togs vid Bullarö i Stockholms södra skärgård sommaren 1979 då vi var några kompisar
som seglade ett par veckor ihop. Hans och Inga Bandelin seglade "Skarven" (då "Enigheten")
tillsammans med Brita och mig Stefan Svahn. Varannan natt fick man sova i ett litet fjälltält.
De andra båtarna som var med var Kostern "Borta", en jakt "Spray" från 1800-talet, en Erik
Salander-ritad kustkryssare "Sixten", en Nordisk Folkbåt, en Soling och en Maxi 77....

Nytt E-brev från Stefan Svahn 2015-11-24 :  Vi seglade tillsammans med Kostern "Borta" några
gånger. Jag har också seglat henne. Två andra Långedragsjullar var med några år. Det var J18 nr 68
"Framåt" och en oklassad J18 "Tapperheten". Andra gånger var det med en 5:a, en Neptunkryssare,
en Mälar 30:a och en Drake. Jag har nog glömt några. Och kul var det! När "Borta" var med kom
hon alltid fram sist. J22 nr 5 "Enigheten" ("Skarven") kom alltid fram i god tid.


Som kuriosa kan nämnas att
Kostern "Borta" (här t.h. i bild) skänktes år 2000 av sin ägare
i Stockholm till SS.Fram i Göteborg. År 2003 lade Bengt Arne Runnerström fram ett förslag
om konstnärlig utsmyckning i Glasellipsen, till styrelsen för
Torps Köpcentrum i Uddevalla.
Takhöjden var hela 13 m. En riggad segelbåt skulle lätt få plats.

Förslaget godkändes! I samarbete med SS.Frams Museistiftelse bestämdes att Kostern "Borta"
skulle placeras som museibåt i Glasellipsen och restaureras inför publik - kunder under 2003.
 
När båten kom till Torp 2003 undrade folk hur det skulle gå..."det där gamla vraket?"
Sexhundra timmar senare var båten restaurerad och klar! Sju lager fernissa blänkte och ingen
sa längre något om... "gammalt vrak".  I stället hördes ofta: "Vi träffas vid båten".
 

Under 2010 fick "Borta" gaffelrigg, nya bomullssegel tillverkade av segelmakare Harald Karlsson
i Rönnäng
. Peket som inte var ursprungligt togs bort. 



De gamla ägarna till Kostern "Borta", familjerna Lars Wiklund och Ben Stenmark från Stockholm.
Kärt återbesök i sittbrunnen på "Borta" i Glasellipsen på Torps Köpcentrum i Uddevalla 2016.

Det kom ett E-brev 2013-09-26 från Johan Risholm i Falkenberg där han skrev följande :
Hittade av en slump Julleregistret på nätet, och har lite mer info kring J22 nr 5 "Enigheten". 
Min fru Bitten och jag, Johan Risholm köpte båten tidig hösten 1979 för 15000 kr, till-
sammans med min lillebror Jacob Risholm. Vi köpte henne på Skärsätra båtvarv, Lidingö
av Hans Bandelin och Stefan Svahn Vi var unga då, 24 och 18 år. Säljarna hjälpte oss på
våren med sjösättning och riggning. 

J22 nr 5 på Skärsätra Båtvarv, Lidingö.  Svåger Calle inspekterar botten.      Foto : JR.

J22 nr 5 just köpt 1979 från Hans Bandelin och Stefan Svahn.      Foto : JR.

J22 nr 5 "Skarven" åter via GÖTA KANAL till VÄSTKUSTEN och BROFJORDEN :
Sommaren 1980 seglade vi i Stockholms skärgård och sedan via Göta kanal till Bohuslän.
Där hade vi henne vid boj i en vik i Brofjorden och tog på vintern upp henne på strandängarna
med hjälp av liten traktor. Följande år seglade vi henne mycket och ibland ganska hårt. Vi var
unga, hade gott om tid, men ont om pengar. Vi bodde i "Enigheten" sex, åtta veckor per sommar.
Mat lagades på Triangiakök, vi sket i en spann och fiskade längs svenska  västkusten och Norge.
Vi letade bland annat upp varvet där hon byggdes i Svineviken på Orust.


Mats väntar på slussning i Göta Kanal sommaren 1980.     Foto : JR.

Mats fortsätter att vänta på slussning i Göta Kanal sommaren 1980.     Foto : JR.

Jacob 18 år stolt båtägare.  Seagull utombordare maxfart 3,8 knop på full gas. Oljeblandning 10%.
Löst startsnöre som icke fick tappas bort. Inget friläge och ingen back. Sommaren 1980.   Foto : JR.

Slussning. Mats 1980.     Foto : JR.

Göta Kanal, sommaren 1980.     Foto : JR.

Frukost i sjön Viken mellan Vättern och Vänern 1980.     Foto : JR.

Motorgång från Vänersborg till Göteborg - Hela Göta Älv. "Måsen" gick 45 min. på en tankning.
I Ale fick vi lägga till och leta efter en tapp. Soppan var slut och det blåste sydlig kuling och regnade.
Sommaren 1980.     Foto : JR.

Alvö utanför Hunnebostrand sommaren 1980.     Foto : JR.

Koster-Lysekil
sommaren 1980. Segling med Susanne och Erik.      Foto : JR.

Sydkoster
. Fyra ombord och en gitarr. sommaren 1980.     Foto : JR.

Det kan ha varit 1981 i Malmö. Nytt storsegel syddes upp!  Båten renskrapades in- och utvändigt.
Bordläggningen fick en omfattande behandling med linolja och terpentin och tidigare kölsvinsfärg
ersattes med oljning. 


J22 nr 5. Segling 1982.      Foto : JR.



Frukost vid Kälkerön i Stigfjorden 1982.     Foto : JR.

J22 nr 5 i Rågårdsvik bredvid okänd Laurinbåt. Under bogen på "Stångehuvud".     Foto : JR.

Gluppö 1982.     Foto : JR.

Bomtältet "kamelen" gjorde livet drägligt sommaren 1982.     Foto : JR.

J22 nr 5 vid boj i hemmahamnen Bubacka i Brofjorden.     Foto : JR.

Bubacka äng Brofjorden 1982.     Foto : JR.

Segling 1983.     Foto : JR.

Vid Donsö 1983.     Foto : JR.

Lilla Hamburgön 1983.     Foto : JR.

1983.     Foto : JR.

J22 nr 5 "Enigheten" via GÖTA KANAL till OSTKUSTEN och SÖDERKÖPING :
Efter några år, 1984 flyttade vi till Söderköping i Östergötland och "Enigheten" fick då följa med.
Återigen via Göta älv och Göta kanal med en 3hk Seagull utan friläge eller back! Till en boj i
St
. Anna skärgård. Resan via Vänern och Vättern företogs under tre veckor med mig Johan
och Bitten Risholm samt med min 65-årige svärfar liggande i piken!


Eva slussar 1984.      Foto : JR.

Eva fortsätter att slussa 1984.     Foto : JR.

Sommaren 1984.  Göta Kanal, Lysekil-Söderköping. Martini parasoll i flaggfästet.     Foto : JR.

Segling var förbjudet i kanalen men parasollet ökade farten vid medvind så att vi kunde närma oss
stipulerade 4,2 knop som inte "Måsen" riktigt klarade....       Foto : JR.

Idö utanför Västervik 1984.     Foto : JR.

"Enigheten" hade sedan hemmahamn Söderköping i några år. Vi bytte kölbultar 1985. Vi var oroliga
för deras status. "Enighetens" femtioårskalas firades av oss och våra vänner, med stor flaggning, på en
ö i skärgården. J22 nr 5 "Enigheten" var ingen praktisk småbarnsbåt! På grund av att allt fler barn kom
i familjen, sålde Bitten och jag vår halva i båten till min bror Jacob Risholm som då blev ensamägare
år 1986.


Avfärd Söderköping kusten runt till Lysekil 1986.      Foto : JR.

J22 nr 5 "Enigheten" seglade runt Sveriges kust till VÄSTKUSTEN och GÖTEBORG  :

Jacob Risholm seglade henne åter till västkusten, runt Sverige i en vådlig segling som dock gick
bra. Hemmahamn blev nu Göteborg. De närmsta åren seglade Jacob henne mycket, men arbetade
även på hennes välbefinnande. Vintern 1988? bytte han med hjälp av en båtbyggarvän, översta bordet
och däcket varvid aktra däcksluckan kom till.


J22 nr 5 "Enigheten" tillsammans med "Habibi" 1986.     Foto : JR.

Norra Bohuslän tillsammans med Hurly 18 "Habibi" 1986.     Foto : JR.

Danmark sommaren 1987.     Foto  JR.

Sommaren 1987. Tistlarna efter långsegling i Danmark. Filip på fördäck.     Foto : JR.
OBS! Ersättningsrorkulten.

En av de sista seglingarna med J22 nr 5 "Enigheten" gick våren 1990 till Vinga.     Foto : JR.

Så såg J22 nr 5 "Enigheten" ut när hon såldes. Bilden togs några veckor innan på Vinga.   Foto : JR.

På grund av färdiga studier och en ny fas i livet, sålde Jacob "Enigheten" ca 1990. Om jag minns rätt
var det två yngre grabbar som köpte båten. Vi mötte "Enigheten" på Rivöfjorden någon gång på 
1990-talet och fick då en tår i ögat. Vi kände till att hon hetat "Skarven" tidigare, men behöll ändå
namnet "Enigheten". Namnet var kraftfullt och uppfordrande och fungerade bra för vårt lilla "rederi".  
Med vänliga hälsningar Johan Risholm i Falkenberg.

Jacob Risholm
i dag boende i Brastad, bror till Johan Risholm, inkom 2017-05-19 med ett E-brev.
Ett inpirerat inlägg i historieskrivningen om och kring J22 nr 5 : Ytterst trevligt att läsa allt som skrivits
om J22 nr 5 som är en viktig del av min historia. Jag känner igen varje svart fläck, det saknade hörnet
på stora durken och minns detaljer som när vi körde på en järnstång som stack upp från botten i Kung-
älvs gästhamn nedanför Fars Hatt 1980 och skrapade upp en reva i bordet på babordssidan som fort-
farande syns på bilderna.

Ruffen som läckte i framkant hur vi än gjorde. En gast som jobbade som röntgensköterska på Östra
mönstrade på i Danmark 1987 med kateterpåsar i sjösäcken. Vi klippte upp botten och fäste dem med
häftsdtift där det droppade mest och kunde leda ned slangarna i kölsvinet. Det blev lite bättre. Vi arran-
gerade så att man kunde lägga en playwoodskiva mellan kojerna och sova lite torrare tvärskepps.

På väg till Köpenhamn vacklade Fredrik till och knäckte ena dörren till ruffen. Sparade delarna som
Oscar reparerade på Nya Varvets snickeri. Men seglade med provisorisk skiva för den saknade delen
hela sommaren.

Hårt väder i smålandsfarvattnet söder om Fyn och rorkulten gick av. Bitten hade gjort en reservrorkult
på metallslöjden som hängde i förpiken. Fram med den, seglade vidare med den som såg ut som en
hagelbössa ungefär. Jag ser att rorkulten fortfarande är lite kort... Sedan seglade vi till Aerököping och
tangerade Tyska gränsen för principens skull, innan vi gick upp Lilla Bält till Ebeltoft, Anholt, Laesö
och hem.
  
Minns också en halvakut sliptagning i Norrtälje när sambordet glappade som en persienn.
Alla skruvarna som fäste sambordet i kölen hade gått av när kölbultarna byttes. Vi gick upp varje natt
och pumpade sommaren 1985, annars flöt durkarna på morgonen. Bregott var extrasaltat, det hårda
brödet var alltid mjukt ombord men å andra sidan var det mjuka brödet rätt hårt. 

När vi seglade från Söderköping till Lysekil 1986 och utombordaren (Tomos) gav upp i Västervik,
nattseglade vi från Borgholm till Simrishamn med en fotogenlampa i bomnocken. Hela Hanöbukten
var full av drivgarn som verkade gå halvvägs till Riga. Vi kom på att det gick att segla över om man
bromsade med focken lovartskotad så att gasten hann trycka ned garnen med båtshaken och följa
med akteröver... ända tills ett garn fastnade mellan kölen och rodret. Nattbad i mörkret ute till havs
och plötsligt tänds en strålkastare från en ilsken fiskare...

Och dimman i norra Öresund och ljudet från fartygen som närmade sig, vi stirrtade in i det vita och
hörde vågorna slå mot kusten, men såg inget... tills plötsligt Mölles pampiga hotell dök upp snett
framför oss.

Sedan en otippad brottsjö i Laholmsbukten som fyllde sittbrunnen till hälften.

Eller våren 1981 när vi bara skulle segla med vinden. Ensamma på Väderöarna, årets första och
enda gästbåt i Strömstad och i Oslo på suttende maj. En veckas festande i väntan på något annat
än sydlig vind och sedan kryssa ut genom hela Oslofjorden. Inblåsta i Hankö i fem dagar, en morgon
med snö i sittbrunnen i slutet av maj.

Och jag ser på bilderna rester av mina försök att reparera henne vintern 1986-1987 i ett presennings-
skjul i Fiskebäck. Vi köpte Polsk ek på Skandinaviska Träimporten på Ringön. Rev däcket och
översta bordet, bytte ruttna däcksbalkar, hyvlade och sågade med otillräckliga verktyg. Den kallaste
och snöigaste vintern i Göteborg sedan kriget. En vecka på Stena, en vecka på skjulet. Bordet böjde
vi in med en talja och tving, för vi hade ingen bastrumma. Sedan flyttade min kompis som kunde, till
Stockholm. Jag dukade det nya däcket, tog upp akterlucka, monterade backstagsträckare från en
Drake, byggde nya sittbrunnslårar med plats för tvålågigt gasolkök som en gammal båtsman på Stena
Danica haft i sin Vega (200 kr i Bergsjön). Nya kojsarger, bättre länspumparrangemang med bord-
genomföring, ny klosslist för relingen, grabbräcken på rufftaket och nya knapar som satt fast(!)
Allt rätt taffligt gjort men det blev en båt igen som fungerade bättre än förut. Men hon läckte lika
f-bannat i framkant av ruffen.

Men mest minns jag hur hon seglade. Hur hon tog sjön. Som en nöt lyfte hon rumpan för varje våg
i sista stund. Och alla blöta kryssar där stampet ofelbart hamnade i sittbrunnen.

Hur man i kvällsbrisen kunde glida genom sund med hjälp av vinden högt upp tack vare hennes höga
rigg. Eller på en slö läns ge moderna båtar en förvånade match, lång bom och segelytan i storseglet,
medan de bökar med försegel som inte fyller.

Men lite överriggad är hon, vi revade tidigt. Rullrevet blev aldrig bra, men dubbla knytrev tror jag
utökades med ett tredje senare.

En segling startade i Marstrand när krogarna stängde, duggregn och nattbris. Genua (ärvd av en
Neptunkryssare) och full stor, bytte till fock vid Sälö knapp, första revet i norra skärgården, andra
vid Brännö och innan vi på eftermiddagen lämnade sjölä vid Donsö, tredje revet och byte till storm-
focken. Så halvvindade i grov sjö, så pass att frivakten fick sova med flytväst på, till Varberg där vi
surfade in precis när solen gick ned.

Eller att man kunde backa med henne i trång hamn, genom att hålla ut bommen på lovartsidan -
nej nu får jag sluta!      Mvh  Jacob Risholm

Jacob Risholm
skickade 34 diabilder 2017-05-15. Bilderna finns med här, märkta... Foto : JR.
Sommaren 1988 seglades J22 nr 5 "Enigheten" lite, bara en längre segling längs kusten. Hela året 1989
arbetade jag hela sommaren och under våren 1990 mognade ett beslut att skiljas från henne. Båten låg
till salu i Fiskebäck, Göteborg. Jag satte upp en skylt vid mastfoten och två unga killar ringde, kom
och tittade och köpte henne för 20.000 kr. tror jag det var.

Under en 24-timmars med Oscars H6 "Ply" mötte vi dem i gryningen på Hakefjorden i augusti 1990.
På senhösten låg hon fortfarande i med seglen på. Jag blev sorgsen och orolig för hennes framtid.

Flera år senare var Tord Strömdahl var ägare till J22 nr 5 innan båten köptes från Särö 1999 av
Mats Gustafsson
Dyrön, vars son Anders Gustafsson fick båten i 40-årspresent.

Anders Gustavsson sålde sedan båten i Stenungsund vid Nordisk Seglats den 10/7 2003 till :
Tore Sagbakken
i Sandefjord, Norge.  

J22 nr 5 kom till NORGE 2003 :


J22 nr 5 återfick sitt ursprungliga namn "Skarven".   Fotbrädan togs bort liksom däcksduken.

Planer fanns för restaurering av båten, men brist på tid och mycket engagemang i stora skutor
satte käppar i hjulen. J22 nr 5 "Skarven" blev stående på land i flera år, blev senare till salu,
men fann ingen köpare....


Lars Rydbom i Uddevalla letade efter en J22:a och kontaktade Bengt Arne Runnerström.
Det blev en resa till Sandefjord i Norge vårvintern 2008 med båtbyggare Folke Ericson, Dalby
och Lars Rydbom för att titta på båten. Det var J22 nr 5 "Skarven" som gömde sig i snön under
presenningen! Båten befanns vara i gott skick. Det blev dock inget köp. Lars Rydbom köpte året
därpå J22 nr 40 "Älva". "Skarven" har stått på land sedan dess, väl linoljad och under presenning.


Båtens insida oljades varje år. Rå linolja, terpentin och tjära.

Midskepps under kappen sitter registreringsplåten som är båtens identifikation. (Se nedan!)


                                                                   LÅNGEDRAGSJULLE 
                                                     GODKÄND OCH REGISTRERAD AV
                                                     LÅNGEDRAGS SEGELSÄLLSKAP
                                                                     LÅNGEDRAG DEN
                                                                            17/5 1938 
                                                    KLASSNINGSCERTIFIKATETS  N:r      54 
                                                    REGISTRERINGSINTYGETS      N:r      54 
                                                    KAPPSEGLINGS                           N:r   J  22 
                                                                                                                         5


Akterdäck med luckan.  Båten byggdes i fur med översta bordet i ek.


När Tore Sagbakken 2015 sålde fastigheten i Langgangen nära Larvik i Norge, där båten senare
kom att stå, blev han tvungen att snabbt få bort båten, annars var det risk att båten skulle förstöras.
Tore kontaktade då Bengt Arne Runnerström i Uddevalla, www.julleregister.se. Tore ville att båten
skulle räddas och återföras till Sverige, där ju båten kulturhistoriskt hör hemma. Därför skänkte Tore
J22 nr 5 "Skarven" till Bengt Arne Runnerström i Uddevalla..."om du hämtar den inom två veckor!"
Det blev inledningen till...

PROJEKT : RÄDDA "SKARVEN"


Ett "nödrop" med en fråga mejlades 2015-05-17 till alla Julleägare på www.julleregister.se :
Klenoden J22 nr 5 "Skarven" måste räddas! Båten finns i Larvik i Norge och är gratis! Jag åker kranbil
dit (14000 kr) och hämtar den nu! Ställer upp båten här vid vårt hus i Uddevalla i väntan på att en seriös
köpare ska dyka upp som är beredd att sköta och segla båten.

Vill du bidra med 500 kr eller 1000 kr till frakten, så får du pengarna tillbaka om vi lyckas sälja båten.
Ekonomisk redovisning garanteras! BG: 5455-8762  Skriv: "Skarven" ditt namn och adress. Tack vare
denna fråga, insamlades 15000 kr av 15 st entusiaster för Långedragsjullarna! Nu kallade "Änglaskaran"
www.julleregister.se!  Frakten 14000 kr kunde betalas.

J22 nr 5 "Skarven" åter till SVERIGE och UDDEVALLA :
J22 nr 5 "Skarven" hämtades med kranbil den 2015-06-16 av Peter Wallberg, JP-Lyft och
Bengt Arne Runnerström. Färja Strömstad-Sandefjord, vidare till Langangen, nära Larvik
med återresa samma dag. Båten lastades av sent på kvällen på Gustafsberg i Uddevalla.

(
Se bilderna nedan!)      J22 nr 5 får därmed anses vara räddad!

J22 nr 5 "Skarven" ska restaureras fr.o.m. augusti 2015.  Se DAGBOKEN nedan! 
Förhoppningen är att båten så småningom ska få ny ägare, som lovar att sköta och segla den
till kommande generationer.

Drömmen är att få se :  J22 nr 5J22 nr 6  och  J22 nr 1  kappsegla igen, som de gjorde
redan 1936. Nu vid GKSS-LSS-SSF:s Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag 6 juni varje år.

Martin Olofsson och Annci Bornhammar i Billdal med kompisen Ragnar Gunér besökte
www.julleregister.se på Båtmässan i Göteborg 2016. De berättade att de seglade Bohusracet
och att Martin seglat GKSS-eka sedan han var 13 år. Martin var intresserad av och ville titta
på J22 nr 5 "Skarven" och kanske bli ägare till båten! Martin skulle titta på dagboken som finns
på J22 nr 5 "Skarven" på www.julleregister.se och läsa boken : Långedragsjullar. Sedan skulle
han ringa senare i vår om ett möte för att se båten på Gustafsaberg i Uddevalla.

Martin Olofsson skrev ett E-brev redan 2016-02-11 : Fick nästan dåligt samvete då jag
på arbetstid inte kunde låta bli att läsa mycket av innehållet i www.julleregister.se om J22 nr 5
"Skarven". Jag köpte din bok : Långedragsjullar och kunde inte låta bli att börja läsa i går kväll.

Mycket intressant om restaureringen av J22 nr 1 "Nabben II". Det kräver en djupare studie
i vad ni gjorde, samt tankar och känslor kring projektet. Jag jobbar på med materialet och mina
planer och tankar kring ett sådant projekt, kall eller livsstil, hur man nu ska uttrycka det. Känns
mycket spännande att få möjlighet att närma sig ett sådant kulturellt och hantverksmässigt intressant
projekt. Detta gör också att det vilar ett stort ansvar, känner jag, på att hantera projektet på ett sätt
som gagnar tradition och den kulturella fortlevnaden.

Redan efter Båtmässan ringde Martin Olofsson. Han ville se båten "live"och prata om planer för
J22 nr 5. Vi träffades 2016-02-18 på Gustafsberg i Uddevalla och gick igenom "Skarven" grundligt.
Vad som gjorts och ska göras. Jag presenterade en "Kravlista" till den som vill äga J22 nr 5 :


Sjupunktsprogrammet undertecknat av Martin Olofsson och Annci Bornhammar 2016-03-09.

Martin Olofsson fick ett E-brev 2016-02-18 av Bengt Arne Runnerström : Vårt möte i dag gjorde
mig mycket glad! Du har övertygat mig om att du är rätt ägare till J22 nr 5 "Skarven". Har man varit
i båt sadan man var 13 och seglar Bohusracet i dag, är man ingen duvunge på seglingens område.
Du har förståelse för min kravlista ovan och kommer att skriva under den. Och du ringde hem din
sambo Annci Bornhammar och frågade om hennes åsikt. Respekt! Att du sedan är entusiast,
gör ju inte saken sämre.

Med detta känner jag att "Skarven" är räddad för framtiden. Båten kommer nu i goda händer och
dessutom återvänder båten till sitt ursprung i Göteborgsområdet. Drömmen börjar gå i uppfyllelse!

Ekonomin! Pierre Dunbar, Veteranbåtsföreningen i Stockholm har bidragit med 10.000 kr
till detta projekt. Pengarna kommer att användas för återbetalning av "Änglaskarans" lån till frakten
av båten Larvik-Uddevalla : 14.000 kr. Priset för båten är direkta utlägg : Båthuset som medföljer,
linolja, kölbultsröntgen och service av 6 hk utombordsmotorn, som ska säljas. Höstens arbete med
restaureringen av båten 2015 och våren 2016, lägger jag på mitt "nöjeskonto".

Svar från Martin Olofsson 2016-02-19 : Det gläder mig/oss, och det är en ära att få möjlighet att
axla "projekt Skarven" vidare. Signerar 7-punktsvillkoren till nästa träff. (Se ovan!)

Martin Olofsson och Annci Bornhammar i Billdal blev ägare till J22 nr 5 "Skarven" 2016-02-23.

Det visade sig att nästan alla i "Änglaskaren" inte ville ha sina utlånade pengar tillbaka! Många tyckte
att vi skulle fira lite för pengarna! Men av det blir det inte! De bidrog med 15000 kr varav 2000 kr
återbetalats = 13000 kr. Av Veteranbåtsföreningen har vi fått 10000 kr. Totalt har vi då 23000 kr.
Båtfrakten kostade 14000 kr. Återstår : 9000 kr. Vad gör vi med dessa pengar? Jo! Vi har startat :
Långedragsjullefonden!  Pengarna ska gå till att rädda bevarandevärda Långedragsjullar.
Om det skulle bli några pengar över, ska de ligga som en symbolisk grundplåt till ett Fritidsbåts-
museum
(arb.namn) som vi hoppas ska byggas vid Bohusläns museum i Uddevalla.


Ägarlängd :
1935               LSS 1935        Utlottningsbåt
1935-?          "Skarven"          Efon Widén  Långedrag
?                    "Skarven"         Polis  Göteborg
1947                ?                     Vänern eller Vättern vid Huskvarna?
?      -1973     "Octopus"        Anders Nyquist  Stockholm
1973-1976     "Octopus"        Bertil Sundstedt  Stockholm
1976-1979     "Enigheten"     Stefan Svahn  Stockholm   Inga och Hans Bandelin Lidingö  
1979-1986     "Enigheten"     Bitten och Johan Risholm samt Jacob Risholm Stockholm Söderköping
1986-1990     "Enigheten"     Jacob Risholm  Göteborg
1990-?             ?                     två yngre grabbar i Göteborg
?                     "Skarven"        Tord Strömdahl
?      -1999     "Skarven"         ?  Särö
1999-2003     "Skarven"         Mats Gustafsson  Dyrön
2003-2015     "Skarven"         Tore Sagbakken  Langangen  Norge
2015-2016     "Skarven"         Bengt Arne Runnerström  Uddevalla  +  bidragsgivarna : "Änglaskaran"
2016-2017     "Skarven"         Martin Olofsson och Annci Bornhammar Billdal
2017-             "Skarven"         Konsortiet :  Martin Olofsson och Annci Bornhammar Billdal,
                                                Göran Berghagen Kullavik, Ragnar Gunér Billdal
                                              
J22 nr 5 "Skarven" är registrerad som seglande i dag 2017-05-15
, efter 14 år på land!



Här nedan följer DAGBOKEN från 2015 och framåt  PROJEKT : RÄDDA "SKARVEN"...


2015-06-16   J22 nr 5 "Skarven" på JP-Lyfts kranbilsflak i väntan på färjan i Sandefjord.

Akterspegeln är som ett vinglas! Bröderna Karlsson i Svineviken byggde båten 1935! (Jmf. J22 nr 1)



2015-06-16    J22 nr 5 "Skarven" är åter i Sverige! Gustafsberg i Uddevalla kl 22.
Peter Wallberg lyfter båten från kranbilen. Margaret Runnerström kollar.




Peter Wallberg
JP-Lyft sänker ned båten till sin nya plats bland ormbunkarna vid Villa Fjällstugan.

Bengt Arne Runnerström www.julleregister.se placerar ut bockstöden under båten.

J22 nr 5 "Skarven" har fått en provisorisk presenning över sommaren 2015.

2015-06-23    J22 nr 5 är nu tömd på allt från Norgefrakten. Här storsegel och fock...

...genuan. Allt i gott skick.

Bomkapellet också i bra skick. Gick igenom alla lådor med tillbehör som som följde med båten.
Delar till inredning, riggdetaljer, skot m.m. Rena "plockepinn!" Båten var helt strippad för att kunna
restaureras grundligt. Allt var i god ordning!

2015-06-23
  DAGBOKEN fortsätter!   Började skissa på ett båthus.
 
2015-06-25
  Köpte tryckimpregnerade brädor och skruv, brickor och mutter till båthuset.
 
2015-07-05   Sågade till, skruvade ihop och reste de tre stommarna.
 
2015-07-06   Hämtade båtbyggare Folke Ericson i Dalby, Orust, för att få båten besiktigad :
Ett bord på SB var sprucket. Det ska tätas med en "varing", sa Folke. En tunn bräda med linojekitt
som skruvas fast över skadan. -  Bordens fäste i akterstammen ska säkras med extra skruv, liksom
borden mot förstäven. -  Överskottet från nåtningen av däcket ska tas bort med stämjärn, trekantskrapa,
sickel och puts med sandpapper. -  Däcket kan dukas liksom rufftaket. -  En skruv ska dras i spant nr 2
från aktern. -  Kölbultarna ser bra ut och är troligen i god kondition, men bör kollas med industri-röntgen.
-  Limmet i masttoppen har släppt. Sprickan ska rengöras, limmas och skruvas från båda håll samt spacklas
med linoljekitt. -  Folke ansåg att J22 nr 5 "Skarven" var i bra skick och att inget arbete på båten
behöver utföras av en professionell båtbyggare.


2015-07-11
  Båthusets stomme är monterbar. Ryggås och snedsträvor skruvade med rostfri skruv.

2015-07-12
  Första presenningen på plats. Det ska bli dubbla presenningar och täckta sidor.
2015-07-12
  Skrev sista ekonomiska redovisningen till "Änglaskaran". Uppdraget slutfört!
2015-07-13   Bygger båthusets stomme färdig. Ska bli ett krysstag också. Se bilden ovan!
2015-07-13   Hans Bandelin
skrev : Tack för ditt engagemang och för det fantastiska arbete
                     
du lagt ner på att få "Skarven" åter till Sverige. Stefan Svahn och jag, som var
                      ägare till båten på 1970-talet, ser fram emot att komma och titta till vår gamla
                      ögonsten. Det känns så gott att hon nu tagits om hand på ett så bra sätt.

2015-07-14
  Båthuset är färdigt!  Två krysstag och dubbla vita presenningar.
Allt är klart för båtrestaurering. Vad har båthuset kostat? Tryckimpregnerat virke, skruv,
brickor, mutter, presenningar, rep och plastöljetter : 3200 kr med lite eget virke i takås och sidor.

Billiga presenningar (ca 200 kr) har plåtöljetter som inte håller! Om man köper lösa gula plastöljetter,
som aldrig går sönder (se ovan), håller en sådan presenning i åtskilliga år! Köp alltid vita presenningar
så att man ser att arbeta under, utan att använda lampa. Köp dubbla presenningar mot kondens.

2015-08-10  
Ringde ÅF, Ångpanneföreningen och beställde kölbultsröntgen. De kommer den 18/9.

2015-09-17  Äntligen får jag ta på arbetsoverallen och ut till "Skarven". Började med att krapa rent
och putsa en halvmeter på utsidan akterut, bara för att se hur det skulle se ut. Borden blev som nya!
Strök de rengjorda borden med rå linolja. Det blev bra! (Se ovan!) Ska stå så över vintern.

Ska prova att rengöra resten av borden med målartvätt.

Tog jag med en bit presenning att sitta på inne i ruffen. Borden är alldeles klibbiga efter år av linoljning.
Prövade med att skrapa bort det värsta kletet, men det var lika klibbigt under. Jag provade med att
täcka med "Roslagsmahogny" eller "Bryggsmörja" som Claessons Trätjära i Göteborg kallar bland-
ning Rå linolja, Trätjära och Balsamterpentin. När det torkat, kändes ytan linoljad men inte klibbig.

Satte maskeringtejp på borden där kölbultarna går ner i den gjutna järnkölen.
Kölbultarna ska röntgas för att se om de är angripna av rost och måste bytas.



2015-09-18   Hålet i dyvikan (tejpkrysset) är utgångspunkt för mätning var kölbultarna sitter.
De långa tejpbitarna är kölbult A, B, C osv.    -    Så kom ÅF med industriröntgen :

Företaget heter i dag DEKRA. Utrustningen är numera digitaliserad. Mörkrum behövs inte längre.

Kalle
och Madeleine med röntgenkameran. Den digitala "plåten" står vid bocken.

Klart för "tagning".....

Röntgenbilderna framträder direkt i datorn.  Se dem alla här nedan :

Kölbult A
längst akterut är rostangripen. Det syns som en mörkare skugga vid järnet.

Eftersom Kölbult A inte sitter i den gjutna järnkölen, behöver den inte bytas än på några år.

Kölbult B nedre delen
, håller den gjutna järnkölen Plat. Bulten är intakt och ej rostangripen.

Kölbult B övre delen.




Kölbultarna B-C-D-E-F
fäster den gjutna järnkölen vid skrovet. De är helt intakta och utan rost!

Bult G
är rostangripen, men eftersom man satt en extra Bult H som är helt fri från rost, är det OK.

Spetsen på den gjutna järnkölen syns här. Den främre Kölbult I är angripen av rost, men den har
tillräckligt med gods kvar. Byte behövs kanske om några år?

Kölbultsröntgen är viktigt att göra om man har en båt man inte känner. Det kan vara direkt
farligt att förlora den gjutna järnkölen! Båten kantrar lätt och vatten sprutar in i kölbultshålen.

DAGBOKEN fortsätter :
 
2015-09-28 + 29   
Bestämde mig för att skrapa borden trärena på utsidan ned till vattenlinjen, för
att få fram den vackra furan som nästan ser ny ut, trots att båten är 80 år gammal. Brände av fernissan
med Gasol. Farligt ur brandsäkerhetssynpunkt men effektivt och snabbt. Skrapade med trekantskrapa,
putsade med sandpapper, borstade rent och penslade på rå linolja. Två dagars arbete. Det blev jätte-
snyggt! Borden ska stå oljade över vintern. I vår ska de torkas av med T-röd och fernissas.

2015-10-23    Nästa arbetspass, en månad senare. Skrapade en fjärdedel av botten, under vattenlinjen
för att få en jämn yta. Putsade med sandpapper. Tvättade ytan med målartvätt. Sköljde av. När borden
torkat ska de linoljas, stå över vintern och till våren tätas, målas med primer och bottenfärg.

2015-10-24    Kom på att det går snabbare att tvätta hela botten först, sedan skrapa, putsa och linolja
borden när de torkat. Arbetet går nu ut på att få hela båten väl linoljad både in- och utvändigt till vintern.
Sedan kan jag börja med snickeriet, lister m.m. Det går att göra i minusgrader. Att på detta sätt arbeta
sig igenom hela båten i detalj och linolja den, är ett bra sätt att lära känna sin båt. En skapa en känsla
för båten, att "höra ihop med den".

2015-10-27   Borden är nu helt vind-torkade. De linoljades en gång till liksom den färdiga botten.

2015-10-29   I dag kom Jan Ivarsson från Lysekil för att hjälpa till! Han fick tag i en kulhammare
och började knacka rost. Han fick gjort hela den gjutna järnkölen! Jag fortsatte skrapa, putsa och lin-
olja borden under vattenlinjen. Styrbordsidan och kölen är nu färdig.  Tack Jan för värdefull hjälp!

2015-11-01  
Tre fjärdedelar av båtens utsida blev färdig och linoljad.

2015-11-02 
 Hela båtens utsida är nu putsad och linoljad. Så här får båten stå över vintern.

2015-11-04  
Överskott av nåtmassa skärs bort med ett vasst stämjärn. Halva däcket är klart.

2015-11-09  
Två halvdagar på däck (8-9/11). Överskottet av nåtmassa är helt borttaget.
Provslipade sedan en bit av däcket med grovt sandpapper på slipkloss. Linoljade provytan.
Det blev så bra (se bild ovan) att vidare nedslipning till rent trä inte blir nödvändigt. Båten ska
ju inte se ny ut! Putsade rufftaket och linoljade. Till våren ska alla småskador i nåten lagas,
prickar med vit linoljekitt färgas i samma bruna färg som däcket och sedan... sju lager fernissa!

2015-11-11   Nästan hela däcket är nu slipat för hand med sandpapper på kloss och... linoljat.


2015-11-12  
Båtens hela utsida blev slipad och linoljad. Borden har fått en tredje strykning.
Det kan bli rätt snyggt med däck och ruffsidor i brunt mot vitt dukat rufftak och bord i nyskick.

2015-11-17
   Efter utsidan... insidan! Att måla över den klibbiga ytan med linolja-tjära-terpentin
misslyckades. Nu när det hunnit torka var det lika klibbigt som förut. Skrapade åter bort över-
skottet på borden mellan tre spant. Ringde till Nisse Dunér i Lerum. Han har mångårig erfarenhet
av träbåtar i SS.Frams Museistiftelse. Jag ringde Claessons Trätjära och Gamols Färg i Uddevalla...

Resultatet blev ett experiment : Två bord tvättade jag med T-röd, två med penseltvätt,
två med Balsamterpentin, två med lacknafta, två med fotogen och två med målartvätt.
Sedan oljade jag : Två bord med kokt linolja, två med rå linolja och två med Bryggsmörja
(Rå linolja-Balsamterpentin-trätjära).  -  Det ska bli intressant att se vilket som fungerar bäst :
Att tvätta bort- eller att olja över det klibbiga underlaget.

2015-11-25   Resultatet blev att T-röd vann! Det gav den minst klibbiga ytan. Det syns rätt
tydligt på bilden ovan längst upp t.v. där det ser torrt ut. I dag fortsatte jag att skrapa bort kletigt
överskott av linolja(?) spraya T-röd, skrubba borden med diskborte och sedan torka av dem
med lakanväv (rivna bitar av gamla lakan är ovärdeliga som torkdukar vid båtskötsel!) Sedan ska
borden oljas med Bryggsmörja. Gör jag detta ordentligt från grunden, hoppas jag få en klibbfri
ruff i fortsättningen.  -  En ruff ska vara torr och sprida en svag, men ljuvlig doft av trätjära!


Med pannlampa och bygglampa behöver man inte bry sig om att det är mörkt ute redan kl 16.

2015-11-29     Skrapade, sprayade T-röd, borstade med diskborste och torkade med lakanväv.
2015-11-30    
Första snön kom i natt.  I dag +6C.  Ruffens insida blev oljad, nästan färdig...


2015-12-01     Äntligen klar med hela ruffens insida! Allt är nu rent och oljat med Bryggsmörja.

2015-12-02    
Kändes härligt att se ruffens insida helt färdig! Fortsatte i dag med sittbrunnen.
Hann med facket mellan de första två spanten i sittbrunnen. Skrapat, tvättat med T-röd och oljat.

Om man gör en bit i taget 100% färdigt, så tar det sin tid. Men efteråt känner man sig mer nöjd, än
om man snabbt slarvat över det hela.  -  Sherpafolket som hjälper klättrarna på Mount Everest
i Nepal, säger : Om du tar ett steg framåt, så kommer du till slut att nå bergets topp.

    
2015-12-03    
Två fack i sittbrunnen är nu klara. Två fack samt utrymmet under akterluckan kvar.
2015-12-05     Tre fack i sittbrunnen klara. Bara ett fack och akterluckan återstår.


2015-12-06     Får vi presentera en liten förhandstitt på hur båten ser ut just nu under presenningarna?
Detta var synen man vaknade upp till på söndagsmorgonen! Båtshuset stod ju i lä från alla håll! Men...
...under natten kom det några kraftiga vindbyar som rundade bostadshuset och lyfte hela båthuset som
en ballong och välte det på sidan. Man ska inte inbilla sig något när det gäller vindar! Vindar kan
göra vad som helst
, när som helst! Båthuset hade krysstag, var skruvat och inte spikat. Därför höll det!
Det var bara att fästa ett rep i mittstolpen från en stege, flytta bilen, dra i repet och välta båthuset tillbaka.

Båthusets nockar surrades till träd och mittstolpen säkrades med rep runt en kofot nedslagen i backen.
Förankrat båthuset skulle jag gjort redan i somras!  Jag får skämmas :  Slarvet med Skarven!

2015-12-07    
Köpte 5 kraftiga armeringsjärn ca 70 cm långa. Hamrade ned dem snett i backen med
slägga. Surrade stolparna och nockarna med rep till armeringsjärnen. Tog bort kofoten och repen till
träden. Reparerade en tvärslå till gaveln och sträckte presenningarna.

2015-12-08     Fortsatte skrapa sista facket och olja det näst sista.
2015-12-09    
Skrapade färdigt sista facket. Sprayade T-röd, torkade av och oljade.


Använda verktyg :
Skrapor, kniv, diskborste för att borsta rent, handskar, plastburk för skräp och
kletigt överskott av linolja, sprayflaska med T-röd, torkdukar av lakanväv, plastburk för Bryggsmörja
med diskborste använd som pensel, dunk med Bryggsmörja (rå linolja +Balsamterpentin + trätjära),
dammsugare. Pannlampa och bygglampa ej i bild.


2015-12-11   
 Skrapade färdigt, tvättade med T-röd, torkade och oljade utrymmet under akterluckan.
Därmed är hela sittbrunnen och båten färdig. Ren och linoljad. Så får den stå över vintern till våren 2016.

2016-02-23     "Skarven" har fått nya ägare : Martin Olofsson och Annci Bornhammar i Billdal.

2016-03-09     Martin Olofsson
och Annci Bornhammar kom på besök till Gustafsberg i Uddevalla.
De undertecknade sjupunktsprogrammet (se ovan) och lastade bilen full med allt löst till båten : Rodret,
skockar, tamp, wire, lådor med utrustning, vinschar, ventiler, skruv m.m. samt segel och bomkapell.

 
2016-04-16    
Bengt Arne Runnerström provmålar fernissa på "Skarvens" trärena bord.
I veckan började vårarbetet på "Skarven". Borden har skrapats trärena, slipats, spacklats
ovan vattenlinjen med gult linoljekitt (kritpulver + linolja + guldochra i pulver), samt tvättats
med T-röd. Martin Olofsson kom från Billdal för att måla det första lagret fernissa + terpentin
på borden. Under tiden tryckte Bengt Arne in fårtalj i träsprickor i borden under vattenlinjen.
Martin tvättade med T-röd. Efter att ha märkt ut vattenlinjen med maskeringstejp, målade vi
sedan Primer under vattenlinjen :



2016-04-22     Martin Olofsson "Skarvens" nye ägare, fernissar borden. Tredje gången....

2016-05-02     Femte lagret fernissa och en vecka senare ett lager till.  Därefter 8 cm vit vattenlinje.

2016-05-18    
Kojerna blev oljade...

2016-05-19    
Förpiken blev vit med linoljefärg.....

...och samma dag fick "Skarven" vattenlinjen färdig med svart bottenfärg, handmålad utan tejp!

J22 nr 5 "Skarven" är därmed färdig för leverans till nye ägaren Martin Olofsson i Billdal.



2016-05-21     Presenningarna tas ned. Ett par surrade läkt blir takås för presenningen på båten.

Båthuset monteras ned.

"Skarven" väntar nu på transport till Billdal den 7 juni.

2016-05-23     Martin Olofsson
, ny stolt ägare till J22 nr 5 "Skarven".

2016-05-23     DAGBOKEN från Gustafsberg i Uddevalla avslutas här på
www.julleregister.se med
                        Bengt Arne
och Margaret Runnerström  

Peter
på JP-Lyft från Ljungskile lyfter "Skarven" för frakt till Billdal.
J22 nr 5 "Skarven" har anlänt till Billdal 2016-06-07. Martin Olofsson med champagneflaskan.

Annci Bornhammar
firar familjens nya båt med Martin Olofsson. Skål!

Grannarna skickar bilder på de lyckliga! Datorerna går varma! Ryktet sprider sig!  Foto : Sven Torring.

Båthuset var noga uppmärkt, så det var inte svårt för Martin Olofsson att montera upp det igen.
OBS!
Plastkjolen från vattenlinjen ned till backen under båten. Med vattentråg under plastduken
håller sig båtens bord i botten fuktiga även om det skulle bli en torr sommar. Rekommenderas till
alla som inte ska sjösätta, utan ha sin träbåt på land över sommaren!


För att stilla alla passerandes nyfikenhet, har Martin satt upp en skylt om vad det är för båt.
Bra reklam och inspiration till andra att ta sig an ett liknande projekt, kanske bilda båtlag och ha kul!


Lycklig ägare provsitta ruff.  Annci Bornhammar i J22 nr 5 "Skarven".

Det är bra med lite skitväder, så får "Skarven" lite kärlek :-) skrev Martin Olofsson i ett E-brev
2016-08-28 från Billdal. Martin har börjat skrapa ren ruffsidorna.


Ruffen färdig att fernissa! Lyxigt och bra med lysrör i taket!

Martin Olofsson
vid "Skarvens" båthus 2016-09-11 när www.julleregister.se kom på besök.

Martin Olofsson
har fernissat ruffen innan takduken ska läggas på....

...samt provat att fernissa en bit av däcket.

Det gäller att vara noga! Lagning av däcksnåten 2016-09-26. Maskeringstejp på båda sidor om nåten.

Nordrevikens dalgång. Där nere vid bryggan ska "Skarven" ligga från 2017.



Dukning av rufftaket 2016-10-29. Detta fixade Martin och Annci själva, vilket är ett bevis på att de
är de rätta nya ägarna till "Skarven". De fick lite tips från Båtbyggare Torsten Sörvikwww.shbat.se
i Göteborg samt från www.julleregister.se.

Resultatet blev mycket bra som synes!

Duken på rufftaket ska linoljemålas och sedan skruvas listerna fast.

E-brev från Martin Olofsson 2016-11-21 :  Att montera eklisterna till rufftaket utan att förböja
dessa var inte så lätt. En list gick av, då jag förborrat den. Försökte koka/ånga listerna över ett par
grytor men det gick inte bra. Fick konstruera en bättre variant från ett aluminiumrör och en kaffepetter.
Den blev riktigt bra. Efter 1½ tim kokande krökte jag en list. Hmm fortfarande tufft. Eken kanske
behöver värmas mycket längre, då den är så hård. Nya försök. Skam den som ger sig. Jag får köpa
nya lister i dag. Läste på nätet att de behöver ligga i blöt 14 dagar innan man basar dem. Köpt ett
plaströr så här ska badas lister...  Det är svårt att få riktigt bra fäste med skruvarna. Därför måste
jag kröka listerna för att minska spänningen.



Ruffens förliga list på plats....

...sedan listen ovan ruffen i sittbrunnen. Durkarnas placering provas och sittbrunnsbänkarnas sidor.

Martin sitter på durken i ruffen och plåtar akterut. Viktigt med bra ljus mitt i mörka november!

Sittbrädan för rorsman på plats.

Är detta skotbänken? Hur har den suttit fast? Var den löstagbar? Många frågor i detta "plockepinn".

Martin Olofsson har monterat de gamla skotvinscharna 2016-11-27.

Nytt E-brev 2017-03-19 från Martin Olofsson : Listerna på plats och oljade. Dukningen av
rufftaket väntar på sista strykningen. Ventilerna med sina ramar har också monterats.


Inredningen börjar komma på plats.

Dörrarna monterade. Nu börjar det likna något!

Rorkulten på plats. Ledvagn är beställd...

... och rodret på plats.

Kantlister hyvlas. Skönt med en snickarbod!  

Kantlisterna är på plats. Martin satte dem i Sikaflex och skruvade fast dem.

Linoljekitt användes förr. Kritpulver, linolja och färgpulver (svart eller guldochra).


Och så... masten!   Många "snören" är det... men efter Påsksnaps gick det bättre.

Likrännan av brons fastskruvad på masten, stag och vant likaså.

Målat kappen sista gången.  Rensat masttoppen inför limningen.

Epoxylimmat masttoppen  2017-04-15.

Nya fästet för storskotet på plats under durken i sittbrunnen.
Durken på plats med hålet för storskotfästet..

Däcket fernissat första gången 2017-04-19.


Ska man kappseglas så ska man. Bort med dom grova bultarna och ersatt dom med kopparnitar.
Glad att man gick båtbyggarkurs i vintras och bl.a. lärde mig nita, sa Martin i ett E-brev 2017-04-22.

Här går det undan!

Rufftaket färdigstruket med vit Linoljefärg...

Däcket fernissat igen!

Ragnar
Gunér har hjälpt mig att fräsa ringen till ventilen 2017-05-03. Däcket klart!

Avtäckning!  Sjösättningen av skönheten "Skarven" närmar sig!

Ledvagnen ska monteras på akterdäck 2017-05-10.
Får vi presentera Göran Berghagen, Kullavik i GKSS snobbjacka med håljeans och mockaboots.
Gammal vän, granne och ny delägare i J22 nr 5 "Skarven" tillsammans med Martin Olofsson och
Annc
i Bornhammar. Göran har seglat med Martin i många år och har entusiastiskt följt projektet
"Skarven". Göran säger att han ska gå in för projektet med hull och hår. Det här är början på något
som kommer att bli jättebra. Även Ragnar Gunér, Drakseglare (se ovan) har 2017-05-11 gått
med i nystartade Skarvenkonsortiet.  Bra att kunna dela på glädjen att äga en så fin båt! 

Sjösättning
i Kullavik 2017-05-11 kl 14!


Ragnar Gunér
, Martin Olofsson, Göran Berghagen och... fotografen Annci Bornhammar.
J22 nr 5 "Skarven" -  konsortiets 4 medlemmar.

J22 nr 5 "Skarven" har inte varit i vattnet sedan 2003 (14 år).
Dränkpump är en nödvändighet för säkerheten.

Blå pumpslang, storskotfästet i durken samt en av bardunsträckarna på däck.

En skönhet i sitt rätta element!

Premiärturen! 
2017-05-15 Kl. 09.16   Masten på plats, stag och vant likaså. Seglen satta!

Bardunsträckare, ledvagn, bomrack, storskot... allt är på plats. Men ännu inga lattor i storseglet.

Embarkering!  Många kom ut på bryggorna, filmade och gav oss glada tillrop.

Martin Olofsson rorsman, Ragnar Gunér gast.

Test av skotpunkt för genuan.

Ragnar Gunér
till rors.  OBS! Paddel och ölburk.

J22 nr 5 "Skarven" förtöjd efter första seglingen. Hon är nu åter registrerad som seglande!
Den övre vantspridaren har monterats en aning snett. Det ska fixas! Liksom skotpunkter
för fock och genua.


Ragnar Gunér på däck. Skotpunkterna för focken ska hittas.

Mastat av för att kolla spridarna. Beslagen satt fel.

Sedan bar det av till GKSS Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag 6 juni 2017.
Ragnar Gunér
till rors och Göran Beghagen gastar.   

J22 nr 5 "Skarven" anländer till Långedrag igen, efter att ha varit borta i nästan 80 år!

Besättningen i J22 nr 5 :  Gastarna Ragnar Gunér och Göran Berghagen
rorsman Martin Olofsson Annci Bornhammar (ej med på bilden).


Kappseglingen!  "Skarven" ledde stort efter en dålig start av "Nabben II".

J22 nr 5 "Skarven" gick som ett spjut!

"Skarven" vann första seglingen, J22 nr 6 "Västan" kom tvåa.

                                                    
 J22 nr 5                            J22 nr 1                                      J22 nr 6
Enda bilden vi lyckades ta av alla tre J22 orna!
De kappseglade ihop redan på SS.Fram 40 år Jubileumsregatta 1936.

Hembogsering!  Efter första seglingen var "Skarven" tvungen att bryta, då den läckte svårt.
Påfrestningarna i den hårda vinden hade blivit för stora. "Skarven" har ju stått på land i 14 år
och då tro att båten kan bli tät på en vecka är lite väl optimistiskt.

Nu torkar vi ut skarven på land, skriver Martin Olofsson i ett E-brev 2017-06-07.

Sedan ska vi skrapa rent vid borden som läcker. Man ser att det har gett sig i de främre partierna.

Efter att ha skruvat in bord 9 och 10 i stäven, sjösatte vi igen. "Skarven" har legat i sedan den 16/6.

Vi har fått en andrahands lä-plats i Nordreviken. Avsegling till nya hemmahamnen gjordes den 19/6.
Det visade sig vid segling bidevind att hon läckte mycket i ett bord strax baskom masten på BB-sidan.
Bordet är sprucket. Detta har vi inte sett tidigare. Kanske nya spänningar efter att ha skruvat ihop borden
i fören samt bottenstocken. Till vår glädje var lagningen i stäven tät. När vi föll av minskade trycket och
det läckte inget i bordet. Ragnar har monterat en solcell på akterdäck som lätt monteras av vid seglats.
Vi kommer förmodligen att skruva på en täcklask med mycket klet inifrån för att se om vi kan stoppa
rörelsen i bordet vid segling.

Seglade förbi Vargö i lördags och hejade på Stina som satt i J22 nr 6 "Västan". Hon verkade trivas och
var intresserad av hur det var med "Skarven". På söndag seglade "Västan" så fint utanför Styrsö när vi
passerade på avstånd.


Vi valde att sätta plywood på insidan. Syftet var att hålla ihop bordet/sprickan så att det inte
gick isär vid segling på babords halsar. Trångt att få bitarna på plats men det gick.   
Vi satte det med typ Pl 400 som är ett sättlim, för att öka styrkan/vidhäftningen.

Vid provsegling ner till Kullavik i tidvis frisk måttlig vind i går den 28 juni 2017.
Det visade det sig att vi lyckats riktigt bra. Nu kan vi börja njuta av att segla "Skarven".


Men först måste vi bara skruva tillbaka delar av mastskenan, då den gav sig under de hårda
bataljerna i Långedrag den 6 juni.


Segling ut till Vrångö i lördags 2017-07-01 med tranga kök och sovsäck. Vaknade på söndag
morgon med att det blåste 10 m SV. Spännande utsegling med tre slag mellan stenpirarna för att
ta sig ut. Det var på vippen! Satte enbart focken då det blåste så mycket och jag var ensam.     
Skrev : Martin Olofsson.

Blåsig sommar, som gjort att vi inte kunnat vara ute i den omfattning som vi hoppats på.
Så skrev Martin Olofsson i ett E-brev 2017-08-10. Annci och jag har seglat Luffen
i Danmark under nästan tre veckor, så det är först nu vi har möjlighet att segla "Skarven".
Göran har varit ute några turer.


Fick min dröm att gå i uppfyllelse i tisdags då det var bleke och vi kunde gå ned i "Skarven" och
ha picnic på kvällen. Ljuvligt att sitta där med flaggan uppe och känna doften av lack och linolja
och smutta på ett glas rött i den underbara miljön. 


Nu hoppas vi på stabilare väder så att vi kan få komma ut och övernatta i "Skarven" innan
säsongen är slut. Måste investera i en fotogenlampa, då mörkret kommit oroväckande fort
på kvällarna.

Annci och jag försökte nå Tistlarna 2017-09-16. Detta har varit ett av målen denna säsong.
Vinden avtog och vred emot + motström, gjorde att vi fick avbryta trots att vi var ända ute vid
inre Tistlarna. Mörka moln med åska påskyndade beslutet. Nästa år ska vi dit och övernatta.   
I går kväll seglade jag ner till Särö Blomstermåla. Det måste sitta drivor med havstulpaner i
botten på "Skarven" för den rör sig knappast framåt längre trots god vind. (Se bilden ovan!)


När jag till slut lagt till och beställt en pilsner, märkte jag att vinden börjat avta betänkligt.
Det blev en snabb öl och sedan vände jag kosan hemåt. Ragnar ringde och erbjöd sig komma
ut med lillebåten och bogsera. Men då det fortfarande blåste ca 1 m. och jag var halvvägs,
trodde jag att det skulle räcka ända hem. Det gjorde det... nästan, fick vricka mig in de sista
50 metrarna. Detta får bli avslutningen på första säsongen med "Skarven". Förhoppningsfullt
blir det några fler tillfällen att segla och övernatta i "Skarven"... nästa år 2018.



Här nedan : Klassificeringssertifikatet från 1938,
en Överlåtelse från 1973 och ett Köpekontrakt från 1976 m.m.




















Här nedan ett bra exempel på ett "Rederiavtal". Samarbete, skötsel och användning av båten :


www.julleregister.se