J14 nr 69

Lysekil 1953. Från en Folkbåt i förgrunden ser vi kappseglande J14 nr 59 "Ulla" med
Karl-Wimar Larsson till rors närmast i bild och J14 nr 69 "Andungen", troligen med
Rickard Vikmo från Uddevalla som rorsman.

Två bilder och några sekunders klipp ur filmen : Där sillen och badgästerna stimmar.
En film om Lysekil 1953, regisserad av Åke Falck med foto av Göran Strindberg.
Svenska Filminstitutet. Se filmen : Klicka här.

Så här såg det se ut vid Gustafsbergsbryggan vid SS.Vikens Jubileumskappsegling 18/7 1959.
SS.Viken inledde sin verksamhet 1879. Detta är alltså 80 års jubileet. Båten som satt seglet t.v. och några
av båtarna vid bryggan, är troligen J14 som var en stor klass i Uddevalla under 1950 och 1960-talen
(Läs texten nedan!)
Foto : Inger Zetterberg Nilsson. Bilden införd på uddevallabloggen.se 2021-07-31.

J14 nr 69 ca 2003?

J14 nr 69 till höger i bild. Anton Stoltz kompis Erik Karlssons Ljungströmmare i mitten.

Leif Vikmo:s mamma Gullan Vikmo återser här J14 nr 69 som då hette "Andungen", i en marina
i norra Halland 2012-07-23. Gullan var alltid gast i J14 nr 69 när båten, kappseglades av Gullans
man Rickard Vikmo 1951-1953 i Uddevalla.

Ett kärt återseende av J14 nr 69 "Andungen". Gullan på bryggan.          Foto : Leif Vikmo 2012-07-23.

Kan en J14 bli vackrare?

En båt i möbelskick! J14 nr 69.

J14 nr 69 visade sig på kappseglingen i Långedrag 11/6 2011.

J14 nr 69  liggande i Kungshamn på väg till Råssö. Foto : Claes Verner (se J18 nr 40) augusti 2012.

J14 nr 69 "Kelpie" med nye ägaren Brian Mac Leod seglar Alberts Race på Råssö 2012.
Foto : Jerker Norlander.

Från Albert Race, Råssö i juni 2018.  J14 nr 69 (t.h.) och  J22 nr 22 (t.v.)    Foto : Lars Eriksson

Stellan Eriksson till rors i sin ungdoms J14 nr 69 som nu återfått sitt gamla namn "Muck".
Foto :  Lars Eriksson 2019-08-21.

J14 nr 69 "Muck" ritades av Tage Hellman och byggdes 1951 vid Bröderna Knut och
Nils Jacobssons Båtbyggeri i Munkeby Dragsmark.
Båten kontrollmättes i Lysekil 14/6 1951
av platskontrollanten G. Bundsen. Klassificeringscertifikatet är stämplat och underskrivet av
ordföranden i LSS Gösta Engquist och mätningsman i LSS Olof Andersson den 1/7 1951.

Segelmakare Rickard Vikmo i SS.Ägir Uddevalla, var förste ägare till J14 nr 69 "Andungen"
som båten hette från början. Rickard Vikmo deltog med "Andungen" vid SS Vikens Triangelkapp-
segling utanför Stången, Hafstensfjord, Uddevalla, söndagen den 5 augusti 1951. En vecka senare,
söndagen den 12 augusti 1951 seglade Rickard Vikmo i SS Ägirs regatta I Uddevalla, tillsammans
med J14 nr 59, J14 nr 61, J14 nr 62, J14 nr 67 och J14 nr 68. De seglade om SS Ägirs poängpris.

J14 nr 69 "Andungen" deltog också i kappseglingen Midsommarafton 1952 i Hunnebostrand.
Vid SS.Ägirs regatta i Uddevalla den 9/8 1953 deltog J14 nr 69 "Andungen" med Stellan Eriksson
vid rodret. Året därpå den 8/8 1954 deltog J14 nr 69, som nu fått nytt namn "Muck" med Stellan
Eriksson i SS Ägirs regatta i Uddevalla. Rickard Vikmo har servat J14 nr 69:s segel genom åren.

Stellan Eriksson
, som senare blev Byggmästare, ägde båten 1953-1957.
Stellan berättade i ett E-brev 2012-04-03 : Seglade båten upp till Horten - Moss och tillbaka över
Oslofjorden längst ner. När jag köpte båten fanns ett segelställ av finaste Egyptisk bomull. För fint
för att användas! Båten döpte jag till "Muck" på grund av att det var de pengar jag fick, när jag
muckade från lumpen, som jag köpte båten för. Det fanns också ett Ljungström stormställ, som
var med det bästa man kunde ha när det blåste småspik.

Det kom ett brev 2015-04-15 från Christian Borgh : Vid ägarbytet 1957, från Stellan Eriksson
till familjen Uppström, inträffade en incident. Stellan Eriksson följde med några seglingar för att
visa och lära de nya ägarna hur båten uppförde sig.

Så kom då första seglingen på egen hand. Ut på Byfjorden från Skeppsviken. Fin vind och några
slag utåt Sunningen, men så måste man vända hemåt. Rundade piren. Där är pålarna vi ska emellan.
Vid styrbord in mellan pålarna. Jädrar, storskotet har fastnat. Full fart mot bryggan, oj, där gick
förstaget av mot bryggan, masten tog emot, gick av och lade sig tvärs över bryggan.

Detta var inte bra. Båt och ägare skulle veckan därpå deltaga i Sjöscouternas eskadersegling.
I största hast beställdes en ny mast hos Karl Andersson i Nötesund. Masten blev inte klar till
seglingen, men när eskadern kommit till Käringön kom Uppströms ifatt, sent en kväll och fick
lägga sig längst ut på bryggan. Ny skinande ljus mast. Den var jättefin. Kl.05.15 på morgonen
kom kabelutläggaren från Grundsund, satte peket i Uppströms rigg. Trasig igen. Inget ont... osv.

Jag, Christer Borgh höll då på att bygga mig en liten segelbåt och behövde bl.a. en mast.
Uppströms avbrutna mast passade precis i längd, så mot att knacka ren järnkölen på J14 nr 69,
spackla och måla den, hade jag en mast.

Kommentar till Rolf Uppströms inlägg : Rolf berättade att han råkat ut för en olycka nära Käll-
vikens Varv m.m. Den omnämnde militären från I17 som reparerade skadan Kapten Uno Sven-
ningson (pappa till tecknaren i GP), som jobbade extra hos Eskil Södergren som hade båtupp-
läggningen vid gamla Badhuset i Uddevalla. Denne Svenningson hade många jobb med småska-
dor som vi pojkar åstadkom både på egna och andras båtar.    M.v.h. /  Christer Borgh

I ett E-brev 2012-10-16 berättade Rolf Uppström i Ljungskile följande : Min far Bengt, bror
Anders och jag Rolf var ägare till J14 nr 69 under åren 1957-1968. Vår J14 var, för att vara en
J14, ovanlig. Den var nämligen ruffad. Hennes namn var "Trollie" i vår ägo.  J14 nr 68 ägdes av
Anders Rhedin. Anders och jag började realskolan i samma klass utan att känna varandra.
Vi upptäckte att vi hade samma skepparjackor. Inte nog med det! På våra jackärmar hade
våra mammor broderat J14 nr 68 resp. J14 nr 69!  Såklart blev vi kompisar direkt!

J14-jullarna var nog något av en innebåt under 1960-talet. J10:orna stod ju still, och vi seglade
ofta förbi både J18 och J22:or. Jag anser att J14 var den mest lyckade av Långedragsjullarna.

J14 nr 69 "Trollie" seglades alltså av pappa Bengt och sönerna Anders och Rolf Uppström
i Uddevalla.  Bengt 1957-1960, Anders 1960-1963 och Rolf 1963-1968. "Trollie" såldes 1968.
De byggde Folkbåt 1969. Anders blev senare Marinofficer på KA-4 och Rolf blev Rörläggare
i POL-Bolaget. Rolf fortsatte att segla Folkbåt, IF och Conkubin.
(Uppgift från Rolf Lundqvist 2008, Anders och Rolf Uppström 2012).

Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med startlistor från olika regattor där J14 nr 69
"Trollie" deltog : SS.Ägirs regatta i Hafstensfjord utanför Uddevalla den 18 augusti 1963
seglades "Trollie" av Anders Uppström i SSV. (Läs mer om regattan på J10 nr 226).

"Pelle Gast" Pelle Nicklasson i Uddevalla var gast på J14 nr 69 med Rolf som rorsman.
Rolf hade själv som 10-åring fått börja som gast hos Urban Bunsen i hans Drake S-76.

Rolf Uppström i GKSS, deltog i SS Gullmars 40 år Jubileumsregatta, Midsommarhelgen 1966.
Orust Runt var annars Rolfs specialitet. Han kom etta och tvåa flera gånger på 1960-talet, och
lade alltid deltagande J18 och J22:or bakom sig. Båten såldes 1968 till Jan Glimstedt
i Stenungsund.

Cara Hansson och Anton Stoltz i Göteborg, berättade på Båtmässan i Göteborg 2011,
att de köpt båten våren 2010, av Jerker Hagberg i Kungälv. Han i sin tur köpte båten
i augusti 1990 av advokat Jan Glimstedt i Stenungsund. Jerker Hagberg hade haft båten
stående i ett skjul bakom "Fars Hatt", ett av tornen på Bohus Fästning, i över tio år, men skött
båten väl. Jerker hade bytt döträ, kölbultar och däcket av plywood, fotlist, avbärarlist och
dukat om rufftaket m.m.

Anton Stoltz, som är båtbyggare behövde bara byta en bit av sambordet. Cara och Anton
döpte båten till "Härja" J14 nr 69 "Härja" var med på LSS Träbåtsregatta i Långedrag 2011-06-11
där hon hävdade sig väl i konkurrensen. På Båtmässan i Göteborg 2012 berättade Rolf Uppström
att han sett sin gamla kappseglingsbåt från 1960-talet : J14 nr 69, vid LSS regatta 2011-06-11
i Långedrag. Rolf erkände att han grät av glädje, när han såg båten. Båten var ju i toppskick.
Det enda var att Rolf tyckte att båten skulle vara "Dupond-blå" Rolfs favoritfärg.
Så var den målad på Rolfs tid :1963-1968.

Rolf  berättade att han råkat ut för en olycka nära Källvikens varv. Det blåste 18-20 m/sek
Gullmarsfjorden, och när han räddat sig in vid Källviken, blåste han emot ön i sundet och lyckades
inte bära ifrån, varpå båten törnade mot berget med stäven. Skadan reparerades av en handlings-
kraftig militär på I 17 i Uddevalla, Henningsson, som resolut högg av en bit av stäven med en yxa,
hyvlade jämt och skruvade på en ny bit.

J14 nr 69 "Härja" bröt masten i maj 2012, precis innan träbåtsregattan i Långedrag den 6 juni.
Turligt nog hade information om J18 nr 40 kommit till www.julleregister.se. Båten låg i en trädgård
utan köl, men masten i Oregon pine var i bra skick. Anton kunde därför frakta hem J18 nr 40:s
mast från Karlskrona. Masten krävde en hel del timmar innan den blev OK. Fin blev den i alla fall!
(Se nedersta bilden).

Cara Hansson och Anton Stoltz i Göteborg
sålde J14 nr 69 "Härja" i augusti 2012
till Brian Mac Leod från Skottland. Han bor i Norge med sommarstuga på Råssö
Båten fick nytt namn : "Kelpie". Den har bojplats på Råssö. "Kelpie" deltog i veteran-
kappseglingen Albert Race på Råssö 2012-08-04.

Rolf Uppström skrev ett E-brev 2019-04-08 : En rolig historia : Vi köpte båten av byggmästare
Stellan Eriksson gissningsvis 1957. Förra året 2018 ringde en av han söner Lars och frågade
om jag ville kappsegla "Alberts Race" på Råssö med 69:an. Vi känner varandra genom våra döttrar.
Och visst det var ju ett erbjudande som jag inte kunde motstå! Vi hade tidigare pratat en del om
"Trollie" så en dag när Lars besökte Råssö kände han genast igen henne där hon stod på bryggan
lutad mot berget! Du får henne bara du kommer och deltager i "Alberts Race" sa ägaren Douglas.

Och där satt jag ju bak pinn och gjorde min första start med henne på 50 år. Det märkvärdiga var
att jag efter bara ett par minuter kände igen hennes själ! Vi gick väldigt bra trots bedrövlig botten-
finish och gamla segel. När vi gick i mål hade vi bara några större båtar strax före oss. Jag var
övertygad om att vi med vårt låga lystal vunnit, men vid prisutdelningen tilldelades vi 14:e plats.

Några månader senare reviderades prislistan och vi blev 4:e!! Förmodligen hade man upptäckt
sin räknefadäs men kunde väl inte ändra mera i prislistan då priserna redan var utdelade!
Ibland ska man nog inte dricka för många öl om man ska räkna!!

Lars Eriksson skrev ett E-brev 2019-09-22 :  Jag fick förtroendet att ta över, och ta hand om
henne 2018. Sist hon var i familjens ägo var på 1950-talet när min pappa Stellan Eriksson ägde
henne. Förra året ställde jag upp i underbara Alberts Race hos Douglas Råssö. Tillsammans
med den tredje ägaren vid rodret Rolf Uppström gick det undan. I år gick det ännu bättre och vi
fick ta hand om bucklan och champagnen. Bifogar foto på Stellan Eriksson i sin ungdoms J14.
J14 nr 69 har fått tillbaka sitt gamla namn "Muck" med hemmahamn på Tjärnö, utanför Strömstad.

Leif Vikmo kom ut på Gustafsbergsbryggan i Uddevalla 2021-09-28. Han hade sett vita segel och
att det stod J22 nr 1. Vi pratade om J14 nr 69 som Leifs pappa Rickard Vikmo var förste ägare till.
Leif skickade sedan två bilder (se ovan) på sin mamma Gullan Vikmo och skrev ett E-brev :
Här är bilderna! De är tagna 2012-07-23. Min mamma som alltid var gast hette då Gullan Vikmo.
Hon gifte senare om sig och hette Gullan Leinfors fram till sin död 2020-06-10. Hon och hennes
arbetskamrat Bror Albinsson startade Uddevalla Segel & Presenningar. Då på Packhusgatan sedan
på Bastiongatan. Brors son Håkan Albinsson driver det nu på varvsområdet.

Ägarlängd :
2010-2012     "Härja"             Cara Hansson o Anton Stoltz  Göteborg
2012-2018     "Kelpie"           Brian Mac Leod  Norge och Råssö
2018-             "Muck"            Lars Eriksson  Tjärnö Strömstad

J14 nr 69 "Muck" är registrerad som seglande i dag.