En god slör med Stina Öberg i sin J22 nr 6. Året var 2004. Foto : Carl Erik Eriksson, Gullholmen.
J22 nr 6 med Stina var på väg till Grundsund.
SS.Fram 40 år Jubileumsregatta 12 juli 1936.
Gaffelriggade kostrar och inbjudna J22 från LSS.
Några av de deltagande båtarna namngivna med sina ägares namn.
J22 nr 6 "Gåsungen II" som var båtens ursprungliga namn, syns i mitten
och seglades av sin dåvarande
ägare
Axel V.Abrahamsson. SS Fram och LSS ordnade tre till fyra
gemensamma kappseglingar på
1930-talet.
Inga Pålsson (Öberg)
skickade 2018-10-09 ett E-brev där hon skrivit familjen Öbergs
historik
från 1950-1960-talet. Bilderna nedan är hämtade ur familjen Öbergs
fotoalbum där Långedragsjullarna
J22 nr 6,
J14 nr 25 och
J18 nr 97 finns med.
J18 nr 97 ägdes av Per Heuman. Båten hade han
övertagit från sin pappa. Per var apotekare och
vän till min far Lars Öberg som var ögonläkare. Min far
köpte sina apoteksprodukter från hans apotek,
Apoteket Ejdern i Linnéstaden, Göteborg.
Heumans hade ett hus på Skarvorna, ett
hus utan elektricitet, vatten och avlopp, vilket inte var något
konstigt på den tiden. Men så är det fortfarande. Det var bra på den
tiden, när man inte hade någon
motor och båten var liten för hela familjen att sova i, att ha ett hus
ute i skärgården så man slapp att segla
ända hem in i hamn varje dag. På en liten ö blir det ett
hushåll utifrån vad naturen ger. Till middag
blev
det fisk och musslor som fanns på ön och det var gott om måsfåglar
som la många ägg som gick
utmärkt
att göra pannkaka på.
Familjen Öberg, pappa Lars, mamma
Gullan med barnen Kajsa, Eva,
Stina, Inga och Sven
bodde
på Brännö 1948-1959. Brännö ligger väldigt nära
Skarvorna så barnen i de båda familjerna umgicks
ganska mycket. Transporten mellan öarna gick genom att segla
GKSS-eka, E-112.
År 1946 köpte pappa J14 nr 25 och långseglade med henne
fram till 1957 då J22 nr 6 inköptes.
J14 nr 25 seglades sedan av barnen till 1969 då båten såldes.
År 1955 köpte pappa GKSS-ekan E-112. Man måste börja
någonstans. GKSS-ekan var en bra
nybörjarbåt. Båten såldes 1966.
År 1957 köpte pappa J22 nr 6, då vi fortfarande bodde
på Brännö. Båtern såldes 2018, efter 61 år!
År 1959 flyttade vi till Vargö.
J22 nr 6 år 1957.
Syskonen Öberg. Fr.v. Sven,
Eva, Inga, Stina och
Kajsas... ben.
J22 nr 6 år 1957. Inga spanar i
kikaren.
J22 nr 6 år 1957. Bad vid båten. Stina,
Katja och Inga med kapock,
räddningsväst.
Stina Öberg är behjälplig på en klippa.
Långsegling första året 1957 med J22 nr 6 "Västan"
på väg genom
Sotenkanalen norröver.
Bron är öppen för passage.
En annan J22:a ligger för om J22 nr 6.
Efter en stund är den andra J22:an omseglad i lä, fortfarande innan
bron.
OBS! De två fiskebåtarna fulla med folk som snällt får vänta på att
seglarna ska ta sig förbi bron.
Nästa stopp på långseglingen 1957 med J22 nr 6 var
sannolikt Valön mellan Bovallstrand och Heestrand.
Pappas syster Ulla von Bahr och hennes man PeGe
köpte en tomt på nordsidan vid Valö lera 1955.
Här är man ute och seglar med kusinerna. Stina Öberg
och Lennart von Bahr.
Pappa Lars Öberg med sin syster Ulla von Bahr
seglar J22 nr 6.
Segling i J22 nr 6 med mammas svägerska och dotter.
Ombord är Inga, pappa och Sven i
bakgrunden.
Ann med sin mamma Astrid Davidsson.
Båtliv 1958 i J22 nr 6. Inga och
Sven fikar ombord. De ligger vid fyrplatsen
Tistlarna utanför Vrångö
i Göteborgs södra skärgård.
J22 nr 6. Pappa Lars och mamma Gullan
med två barn i bleke 1959.
J14 nr 25. Segling på 3,5 tim. till Marstrand,
för att delta i GKSS 100-års jubileum 1960.
Fotot taget från J22 nr 6. Med ombord var Margareta Hoppe
till rors, granne på Vargö,
Laura på BB-sidan var utbytesstudent från USA och
Kajsa som sitter på kapptaket.
Fotot taget från J22 nr 6.
"Viking" låg vid kaj i Marstrand under GKSS jubileet 1960.
Fotot taget från J22 nr 6.
Torsten Andersson i LSS, snart 89 år, berättade i
telefon 2018-10-25 att han var i Marstrand
med sin Folkbåt för att kappsegla bland ett 60-tal deltagande båtar,
många från Norge och Danmark.
Efter första rundningsmärket dog vinden ut helt. Det fanns stor risk att
båtarna skulle driva på land,
så
man ankrade upp. De som inte hade tagit med ankare, vilket man kunde bli
diskad för, fick göra
fast
i andras båtar. Kappseglingen vanns av en Dansk F-båt. -
GKSS-jubileet 1960 var det första
året då
Transatlantic Race seglades från Newport i USA över Atlanten med mål i
Marstrand....
Marstrand med massor av båtar vid GKSS jubileum 1960.
...Nils Bensson var där med sin ketchriggade
15 m. R-jakt och Einar Hansson med sin 74 fots "Caprice" som senare
såldes till en rik Italiensk advokat
som döpte om båten till Italienska : "Capricia". Einar Hansson ägde
också "Gratia" som han senare skänkte
till Svenska Kryssarklubben. De hade inte råd att ta emot båten, varför
Einar Hansson skänkte 100.000 kr
som startkapital.
Svenska Kryssarklubbens nya skepp "Gratitude" angör Marstrand
1960.
"Gratitude" angör Marstrand 1960.
"Viking" i Marstrand med många andra gästbåtar från Stockholm
och utomlands vid GKSS jubileum 1960.
J14 nr 25. Hemseglingen från Marstrand 1960. Tur med
vinden även på hemvägen, tog bara 3,5 tim.
Fotot taget från J22 nr 6.
Vargö bygga. J22 nr 6 med stor
flaggning, J14 nr 25 och GKSS-ekan E-112
m.fl. båtar.
Seglade de olika jullarna tillsammans? Det var nog försök till det,
enligt Inga,
men det blev mer
att man hälsade på vid Kålhuvudet när de var där och
kanske gjorde någon
utflykt tillsammans.
Min pappa uttryckte det som att Heumans alltid
behövde uppsöka en affär
och köpa bröd.
De hade hungriga pojkar. Det tog ganska mycket tid att ta
sig till affären på den tiden utan
motorers hjälp, även om det fanns fler handelsbodar i
skärgården på den tiden.
Med andra ord, familjernas olika önskemål var svåra att förena. Vad jag
kommer ihåg,
så var den enda samseglingen mellan J22 nr 6 och J14 nr 25 den till
Marstrand 1960.
Vargö sommaren 1959. Huset dit familjen Öberg flyttade
samma år.
J22 nr 6 som sedan fick namnet "Västan", håller på att släppa förtöjningarna medan
J14 nr 25
kommit iväg.
Familjen Öbergs båda Långedragsjullar vid Vargö
1967. Känsö torn syns
t.h.
Stilstudie 1968. Anna Kilin till rors i J22 nr 6
"Västan". Foto : Stina
Öberg
Anna var en kompis från segling med Svenska
Kryssarklubbens "Gratitude" 1968.
(Se bilderna på "Gratitude" ovan från Marstrand).
Anna sitter i frälsarkransen på ruffluckan.
Anna Kilin seglar J22 nr 6 "Västan" med Peter
Björnhage från Vargö. Foto :
Stina Öberg
Anna Kilin seglar familjen Öbergs andra båt
J14 nr 25 "Vindöga".
Foto : Stina Öberg
J22 nr 6 "Västan" 1972.
"Västan" 1972.
Ett stormsegel designat av Ljungström testas på J22 nr 6. Året var 1972.
Ingemar Pålsson byter bord på J22 nr 6 "Västan".
Tångudden 1976.
Ingemar Pålsson linoljar.
Inga Pålsson skruvar fast bordet.
J22 nr 6 "Västan" utanför Folke och Eilert
Ericsons båtbyggarverkstad i Dalby,
Henån hösten 1981.
Vintern 1981-1982 var båten i Dalby för renovering.
Däcket, sittbrunnssargen, luckorna och rufftduken m.m. skulle bytas.
Båtbyggare Folke Ericson tog in Båten i verkstaden :
Stina Öberg började med att riva bort den gamla duken
och skruva ur skruvar för att få loss däcket under.
Akterdäcket och sittbrunnssargen bortatagna. Februari - mars 1982
:
Folke Ericson bytte sedan däcket, dukade om ruffen,
gjorde nya luckor för piken och ruffentaket.
Marinplaywood lades som underdäck.
Arbetet under mars - april 1982 :
Jullen fick nu däck av teakribbor fastskruvade på marinplaywood, i
stället för det gamla i Oregon pine.
Teakribborna är på plats och nåten är primad.
Nya duken på rufftaket spännlackad.
Rufftakets duköverskottet bortskuret, duken målad med vit linoljefärg
och är därmed klar, liksom pikluckan.
Sittbrunnssargen
färdig. - Vintern 1986 byttes döträet akter om järnkölen med
bottenstrock och kölbult.
Båtmässan i Göteborg 2005.
Systrarna Inga Pålsson
och Stina Öbergs presentation av
J22 nr 6 "Västan" :
J22 nr 6 "Västan" från 1936 på Träbåtsfestivalen i Henån 2005. Bredvid
: J22 "Anna" från 1952.
J22 nr 6 "Västan" vid sommarhamnen på Vargö i Göteborgs skärgård.
Skönheten J22 nr 6 "Västan" är ett givet fotoobjekt på
Vargö! Här sedd
från färjan 2010.
J22 nr 6 "Gåsungen II" ritades av Jac M. Iversen 1935 och byggdes 1936
på
Sverres
Båtvarv, Göta Älv. Längd : 6,30 m. Bredd : 2,36 m. Båten beställdes av
skeppsfornerare
Axel V.Abrahamsson (tog senare namnet Arneklev).
Alla Axels båtar hette "Gåsungen"
varför han kallades för "Gåsafar". Han kappseglade flitigt
och vann
jämt, enligt sönerna.
Vid SS.Fram:s Jubileumsregatta den 12 juli 1936 kappseglade J22 nr 6
"Gåsungen II"
mot bl.a. J22 nr 1 "Nabben II".
(Se de svartvita bilderna
ovan och Jubileumsprogrammet!)
(Läs om Axel Arneklev på
J26 nr 1. Ur Bengt Jörnstedts
bok : Båtbyggaren Christoph Rassy).
Båten köptes senare av tandläkare Anders S.Sjöholm i Göteborg. Han
döpte om båten till
"Västan". Anders sålde båten 1957
till Lars
Öberg i Göteborg, vars dotter Stina Öberg
i Göteborg övertog ägandet och seglade båten från 1982-2017.
J22 nr 6 "Västan" har seglats av samma familj från 1957 till
2018...
i 61 år!
Stellan Dahlberg kom till Båtmässan i Göteborg
2017-02-06 och berättade
att han seglat
med med Sven och Stina Öberg i J22 nr 6 "Västan".
Den 6 juni 2010, var det dags igen. GKSS 150 år Jubileumsregatta!
Nu skulle J22
nr 6 "Västan" åter kappsegla mot J22 nr 1 "Nabben II".
Första gången 1936, nu 74 år senare... 2010.
(Se bilderna nedan!)
Sedan 2010 har GKSS - LSS - SSF samarbetat för att
hålla den
Klassiska Träbåtsregattan i Långedrag den 6 juni varje år.
Under
alla år från 2010 har J22 nr 6 och J22 nr 1 kappseglat i denna regatta.
Stina Öbergs syster Inga Pålsson
skickade ett E-brev 2018-03-21 : Ledsen att meddela att
Stina gick bort i går (2018-03-20). Nu
söker vi med ljus och lykta efter en ny ägare till J22 nr 6.
Ingemar Pålsson skickade ytterligare ett E-brev
2018-03-25 : Efter en lång kamp mot cancer
har Stina gått bort. J22 nr 6 har varit i familjen Öbergs ägo i 61 år,
men nu finns inte längre några
förutsättningar att ha båten kvar. "Västan" är därför till salu.
Vårarbetet är påbörjat och hon
kommer under alla förutsättningar i sjön. Dödsboet söker alltså en
ny ägare.
www.julleregister.se
har följande synpunkter :
J22 nr 6 "Västan" är inte vilken båt som helst, utan en
kulturhistorisk klenod, väl värd att
bevara för framtiden genom t.ex. K-märkning. Ägandet får ses som ett "lån" i en lång rad
av generationer. En ägare av
denna båt bör ha stor kunskap om träbåtsskötsel och segling.
Av de J22 som kappseglade 1936 (se
ovan) : J22 nr 1, J22 nr 2, J22 nr 5, J22 nr 6,
J22 nr 7
och troligen J22 nr 8 (som
var 1936 års LSS utlottningsbåt?) seglar endast tre :
J22 nr 1, J22
nr 5 och J22 nr 6. Dessa tre
båtar kappseglade första gången redan 1936,
och nu åter 2017 i den Klassiska Träbåtsregattan i Långedrag. Bara 81 år senare!
Detta blev möjligt efter att båtarna räddats och sedan restaurerats.
En ny ägare av J22 nr 6 "Västan" bör om möjligt se till att
båten ska kunna
fortsätta segla
GKSS - LSS - SSF:s Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag
den 6 juni varje år.
(Se bilderna nedan!)
Operation : Leta efter seriös, ansvarsfull, kunnig, seglande ny ägare
till J22 nr 6 inleddes direkt av www.julleregister.se. Oro fanns
att båten skulle hamna i fel händer eller långt från Göteborgsområdet.
Bl.a. kontaktade
www.julleregister.se ägarna
till J22 nr 5 "Skarven" för
att höra om de visste någon
seriös köpare av båten. Då kunde det ju bli ett J22-centrun i
Kullaviksområdet? Martin
Olofsson
kontaktade då bröderna Lennart
och Peter Skoglund, Göteborgs Marine och Kapellteknik,
som
Martin arbetat med. Peter berättade senare att han
övertalade Lennart att köpa båten.
Det
inkom ett E-brev 2018-04-22 från Lennart Skoglund i
Kullavik : Jag vill bara meddela
att
jag träffade Inga Pålsson i dag på Tångudden och inspekterade
"Västan". Inga och "Västan" ville
gärna ha oss som förvaltare av båten i framtiden. Vi kom överens om
affär och nu kommer hon att
segla i Kullavikstrakten fram över.
Jag vill tacka för hjälpen.
Lennart Skoglund återkom med ett E-brev
2018-06-02 på frågan om båtens namn : J22 nr 6
heter fortfarande "Västan" fram tom. kappseglingsdagen den 6 juni
2018, för att hedra den förra
ägaren Stina
Öberg.
Därefter tror jag
att
vi ändrar namnet tillbaka till "Gåsungen II".
Den 7 juni 2018 återfick J22 nr 6 sitt ursprungliga namn från 1936 : "Gåsungen
II"
Utdrag ur programmet SS.Frams
Jubileumsregatta Söndagen den 12 juni 1936 :
Peter Skoglund kom till Långedrag dagen innan den
Klassiska Träbåtsregattan 6 juni 2018.
Han berättade följande : Vi var tre bröder Conny
(*1953)
Peter (*1958) och Lennart (*1963).
Jag snodde Connys Optimistjolle
och seglade i Låddholmsviken mellan Vallda Sandö och Lerkil.
Min första egna båt var GKSS-Ekan, E16. Sedan hade
jag en Bison 31:a och så byggde jag en
Omega 42 som jag sålde och köpte en Beneton 53 FM, 53 fotare
som jag seglade hem från
Holland en december. Den båten bor jag i nu.
Peter Skoglund är kapellmästare på Marine
och Kapellteknik i Västra Frölunda, där
Martin
Olofsson (J22 nr 5)
jobbat en tid. Det var där Martin läste E-brevet från
www.julleregister.se om
att J22 nr 6 behöver en ny ansvarsfull ägare. Det tog lite tid
för Peter att övertala brodern Lennart.
På Båtmässan i Göteborg
2019 gick ett rykte att kapten på J22 nr 6 Lennart Skoglund
under år
2018 gått kurs i träbåtsrenovering och lackkurs hos
Stjärnbåtsrenoverarna i Nol. För detta utmärkta
initiativ utdelar
www.julleregister.se 3 stjärnor!!!
Men har man två båtar blir det svårt att hinna med.
Lennart Skoglund
gick 2019-06-28 ut på
Facebook om delägarskap i J22 nr 6
: Ni som går och drömmer om att äga en träbåt
men inte
vågar ta steget. Kanske är det för jobbigt, mycket ansvar
och inte ekonomiskt försvarbart.
Jag riktar mig till er som bor nära Göteborgs södra skärgård
eller Norra Halland och kan erbjuda
ett delägarskap utan ekonomisk insats i en av
kustens finaste J22:or. Det jag kräver är att du har
seglingsvana och kan engagera dig i
vår och höst fix. Samt funkar ihop socialt med mig.
Vid intresse, skicka
pm.
Men ingen visade intresse.
Lennart Skoglund lade
då ut J22 nr 6 på Blocket 2019-07-11 under
rubriken "Kustens pärla". Endast seriösa köpare som brinner för kulturarbete och
träbåtar.
Vidare en annons i tidningen Veteranbåten (se nedan). Men ingenting hände.
Carl-Eric Eriksson i
J22 nr 25 fick information om
läget. Han skrev ett E-brev 2020-04-20 :
Den fina båten borde hitta en bra ägare. Jag la upp länken i går kväll
på lämpliga ställen på Facebook
och har redan fått 100-tals som gillat inlägget. Några har hunnit dela
det vidare till sina kompisar....
Klas Wimmerstedt på Käringön har nu
betalt handpenning på båten och kommer att bli ny ägare
till J22 nr 6 "Gåsungen II" våren 2020.
Väldigt trevligt bemötande för nyblivna ägare, skrev Klas
i ett mejl 2020-04-22 : Jag såg att du
uppdaterat julleregistret med mig som ägare. Faktum är att jag mer är
med som moraliskt stöd till
sonen. Det är Albin som är ägare och det är han som ska
sköta om henne. Han är väldigt glad
över detta.
Klas Wimmerstedt presenterade sin son
Albin i ett E-brev 2020-04-23 : Albin har seglat
under hela sin uppväxt. Ibland i
farmors träsnipa och ibland i fasters träeka, som är relativt nybyggd
på en båtbyggarskola. Han kan egentligen ingenting om
träbåtar, men han är händig,
envis, ansvarsfull
och noggrann så det finns ingen anledning till oro. Den unge mannen
som i sommar passande nog
fyller 22 år. (Se bild på Albin längst ned!)
Magnus Hällegård i sin sin vackra Orustsnipa (motorbåt
från 1961, se J26 nr 2) har koll
på vad
som händer på kusten! Magnus fick se en annons på Blocket
och "larmade"
www.julleregister.se :
J22 nr 6 "Gåsungen II" är till salu 2022-04-14 på Blocket!
I annonstexten skriven av ägaren Albin Wimmerstedt,
står det : J22 segelbåt från 1936.
Jag säljer nu en pärla till segelbåt - en J22:a. Anledningen till
säljandet är att den här båten behöver
mer tid än vad som tillåts av mitt jobbschema. Båten är så gott som
färdigfixad för säsongen och
ligger på vinterförvar på Hälleviksstrands Varv.
Det som följer med i köpet är : - Två uppsättningar segel, ett
helt nytt och det andrea av äldre och
vit modell. (Perfekt för båtens arv). - Fendrar. -
Tamp (för en hel flotta). - 4 hk utombordare
samt elmotor = 0,8 hk. - Sittdynor till ruffen.
I telefon 2022-06-09 med Klas Wimmerstedt, pappa till
Albin, krögare och ägare till Lotshotellet
på Käringön, sa Klas att han övertagit båten av Albin. Sådant kallas
båtkulturhistoriskt ansvar!
Ägarlängd :
1936-? "Gåsungen
II" Axel
V.Abrahamsson Göteborg
? -1957 "Västan" Anders S.Sjöholm Göteborg
1957-1981 "Västan" Lars Öberg Göteborg
1982-2018 "Västan" Stina Öberg Göteborg
2018-2020 "Gåsungen
II" Lennart
och Ivonne Skoglund Kullavik
2020-2022 "Gåsungen II" Albin Wimmerstedt Käringön
2022-
"Gåsungen II" Klas Wimmerstedt Käringön
J22 nr 6 "Gåsungen II" är registrerad som seglande i dag.
Här nedan en presentation av J22 nr 6,
från vinterförvaringen på Tångudden i Göteborg,
segling utanför Vargö, i Smögen samt natthamn på Stinas favoritställe i
Gåsöarkipelagen :
J22 nr 6 "Västan" på Tångudden i Göteborg
2012.
J22 nr 6 "Västan" och J22 nr 52
"Jullan" på Tångudden 2015.
Sjösättning av J22 nr 6 "Västan" på Tångudden 2016.
Stina Öberg i sin J22 nr 6 i hemmahamnen på
Vargö 2012-06-05.
Klart för segling i Vargösundet 2012-06-05.
Foto : Ingemar Pålsson.
J22 nr 6 "Västan" passerar Ingemar och Inga Pålssons fina träkoster
"Nymlan".
Segling i frisk vind i Smögen. Stina till rors
i sin J22 nr 6 "Västan" 2012-08-07. Foto : Ingemar
Pålsson
Segling med J22 nr 6 "Västan" 2016-08-21.
Foto : Ingemar Pålsson
Stinas favoritplats i Gåsöarkipelagen. Foto :
Stina Öberg 2015-08-18 kl.18... och nedan kl 20.
Här nedan
GKSS-LSS-SSF Klassiska
Träbåtsregatta i Långedrag varje år sedan 2010 :
|
GKSS 150 år Jubileumsregatta den 5 juni 2010! Efter startgrupperna : Folkbåtar, Drakar,
Andungar och K-6:or, kom startgruppen : Övriga. GKSS-ekor, Stjärnbåtar,
Vega och Vinga-
kryssare, Kostrar och Långedragsjullar : J22 nr 6 "Västan" och
J22 nr 1 "Nabben II". (Se ovan!)
J22 nr 6 "Västan" seglades av Inga Pålsson och
Sven
Sarnell. T.h. J22 nr 1 "Nabben II".
GKSS-LSS-SSF Träbåtsregatta i Långedrag den 11
juni 2011.
Denna gång seglade Stina Öberg med sin syster Inga Pålsson J22
nr 6 "Västan".
J22 nr 6 "Västan" och J22 nr 1 "Nabben II" 2011. Första
gången de möttes var 1936. Se de
svartvita bilderna ovan. Jämför skrovformerna! J22 nr 6 ritades av Jac.M.Iversen
1935 och
byggdes 1936. J22 nr 1 ritades av Hjalmar Olsson 1931 och byggdes
1932.
J22 nr 6 "Västan" på plats : GKSS-LSS-SSF Träbåtsregatta i
Långedrag den 6 juni 2012 :
Starten har gått! Den sedvanliga kampen mellan J22 nr 1 och J22 nr 6.
Skam den som ger sig! GKSS-LSS-SSF Klassiska Träbåtsregatta
i Långedrag 6 juni 2013 :
J22 nr 1 förde bomullssegel 2013! (Det var 60 år sedan sist!) J22 nr
6 närmade sig oroväckande!
Det blåste friskt! J22 nr 1 vann starten och drog ifrån, tack vare rorsman Lennart
Lagerkvist.
Notera hans nöjda leende! Men kampen blev hård!
J22 nr 1 "Nabben II" lyckades vinna första seglingen i den
hårda vinden. Foto : PerWedlin.
Vid den andra seglingen hade det mojnat! Se vad som hände...
J22 nr 6 "Västan" vann starten. J22 nr 1 passerade, men "Västan"
seglade om, trots luffning.
J22 nr 6 "Västan" vann stort, som den erkänt snabba lättvindsseglare hon
är (en riktig"blekeskenare").
Har vi vunnit? Systrarna Stina och Inga. Foto : Per Wedlin
Sveriges vackraste J22:a! Vi gratulerar Stina Öberg och systern Inga Pålsson till
segern 2013!
Prisutdelning! Stina tar det med
ro, medan syster Inga ler...
Yesss! Vi gjorde det. Äntligen!
Så var det dags igen : GKSS-LSS-SSF Klassiska
Träbåtsregatta i Långedrag 6 juni 2014 :
Fr.v :
Fem Stjärnbåtar, en Andunge, J22 nr 1, J22 nr 6, A22 nr 201 och fyra
K6:or m.fl.
Åska, regn, hård vind med byar på 14 m/s!
Kampen mellan J22 nr 6 och J22 nr 1 blev som vanligt hård! Bara
ett par meter mellan båtarna.
Stina Öberg i gult, systern Inga Pålsson i rött. J22 nr 6 förde stormstorsegel, J22 nr 1 revad stor.
Efter en kvivskarp strid vann J22 nr 1 på mållinjen.
"Västan" på Tångudden. Sjukdom förhindrade Stina
att vara med på
årets Klassiska Träbåtsregatta
i Långedrag den 6 juni 2016. Vi saknade både henne och båten... nästa år
kanske?
Så kom nedanstående fina bild inskickad 2016-08-01 av
Martin och Annci Olofsson (se
J22 nr 5) :
Efter tre veckors seglats i Bohuslän och Norge styrde vi kosan hem i
dag. Vid inloppet till Snobbrännan
mötte
oss bifogade skönhet. Det var två damer som seglade och en av dem var
Stina.
Det gladde oss mycket att se systrarna
Stina Öberg och Inga Pålsson segla igen 2016!
GKSS-LSS-SSF Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag 6 juni 2017 :
Inga Pålsson skrev : Jag och min kompis Eva
Sonnert seglade Julleregattan
2017 och då blåste det bra,
så vi seglade med stormstoren.
J22 nr 6 "Västan" t.v. med Inga Pålsson och
Eva Sonnert
passerar starttribunen på Långedrag.
J22 nr 5
J22 nr 1
J22 nr 6
Det blev
en stor framgång för Inga Pålsson med gasten
Eva Sonnert i J22 nr 6 "Västan".
Två säkra andraplaceringar
gav dem segern!
"Skarven" bröt efter första seglingen, och "Nabben II"
missade att runda en boj i den andra seglingen. - Bilden är
den första vi lyckades ta av "De tre Gracerna"
kappseglande igen 2017 :
J22 nr 5, J22 nr 1 och
J22 nr 6 som var med
redan i SSF Jubileumsregatta 1936.
Inga skrev : Jag seglade ensam hem till Vargö i
J22 nr 6 "Västan". Då blåste det också bra,
speciellt lite senare före Korshamn, sundet mellan Asperö, Brännö och Kössö, då kom en riktig
rökare.
Foto : Ingemar Pålsson.
Våren 2018 avled Stina Öberg. En skicklig
seglare, fotograf, keramiker m.m. Hela kusten sörjer henne!
Stina var en skicklig keramiker och seglade gärna
med sin syster Inga.
GKSS-LSS-SSF Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag den 6 juni 2018 :
J22 nr 1 "Nabben II" kom seglande från Uddevalla till
Långedrag den 4 juni. Stor
flaggning!
Den 5 juni dök J22 nr 5 "Skarven" och J22 nr 6
"Västan" upp och lade till utanför J22 nr 1.
Det blev första
gången dessa tre J22:orna låg tillsammans i Långedrag.
J22 nr 6 nye kapten Lennart Skoglund från
Kullavik.
(Se texten ovan om hur ny seriös ägare hittades).
Klart för kappsegling! Här J22:orna och Stjärnbåtarna...
En Andunge kom till bryggan i Långedrag och fler skulle komma....
GKSS hamneka ritad av Roy Scherman och byggd 1933 vid
Hjalmar Johanssons Varv i Långedrag.
Vid bryggan i bakgrunden "de tre gracerna" J22 nr 6, J22 nr 5, J22
nr 1 och alla Stjärnbåtarna.
J22 nr 1 innerst, J22 nr 5 i mitten och J22 nr 6 ytterst vid kajen i
Långedrag.
Besättningarna börjar göra sig klara. Bengt Arne Runnerström
i J22 nr 1, Martin och Annci Olofsson
samt Ragnar Gunér i J22 nr 5 och Lennart
Skoglunds mössa skymtar akterut i J22 nr 6.
Foto : Karin och Jan Slättberg.
Starttribunen i Långedrag. J22 nr 6 "Västan" i väntan på
start. Foto : Ingemar Pålsson.
I väntan på startskottet.... J22 nr 6
J22 nr 1
J22 nr 5
"Det blev ju ett historisk möte", skrev Ingemar Pålsson
till denna bild. (Stinas syster
Ingas man).
Det enda foto som någon lyckats ta av de tre J22:orna seglande på samma
bild. Foto : Ingemar Pålsson.
Kappseglingsdagen den 6 juni 2018 seglade J22 nr 6 med
sitt namn "Västan", till Stina Öbergs
ära!
Dagen efter, den 7 juni ändrade de nya ägarna Lennart
och Ivonne Skoglund i Kullavik båtens
namn
till dess ursprungliga : "Gåsungen II".
Vid nästa års Träbåtsregatta i Långedrag kommer alla tre J22:orna
att segla med samma namn som de hade vid SSF:s Jubileumsregatta 1936 :
J22 nr 1 "Nabben II",
J22 nr 5
"Skarven" och J22 nr 6 "Gåsungen II"....
som nu seglar in i framtiden.
Foto : Karin och Jan Slättberg från sin Segelkanotjakt "Tova".
GKSS-LSS-SSF:s Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag 6 juni 2019
:
J22 nr 5 och J22 nr 6 deltog i årets regatta, men inte J22 nr
1.
22 nr 6 "Gåsungen II" och J22 nr 5 "Skarven" innan
start. J22 nr 6 kom med helt nya segel!
Foto från kappseglingen 11 bilder : Inga Pålsson, fd. ägare
till J22 nr 6.
Den röda startflaggan.
J22 nr 5 "Skarven" tog starten.
J22 nr 6 fick gå i hamn efter kappseglingen och reparera
bommens akterända som spruckit.
J22 nr 5 seglar hem efter vinst i årets upplaga av den Klassiska
Träbåtsregattan i Långedrag.
Lennart Skoglund skrev ett E-brev 2019-07-01 :
Vi lade ett förband på bommen och seglade
hem henne dagen efter tävlingarna. Denna gång med trimmade
segel. Vi fick limma fast den del av
bommen som blev skadad och dragit ihop med korta spännband. Ser
bra ut. Fortsättningsvis så
kommer vi att förankra akterhornet på seglet runt bommen för att minska
kraften.
Inga Pålsson fd. ägare till J22 nr 6, kom till Långedrag i en Bohusjulle för att
fotografera
ovanstående bilder och för att se
hur det gick för gamla familjeklenoden J22 nr 6.
Det är samma Bohusjulle som Holger Johansson
vid 85 års ålder byggde i Kungsviken 2012
och som
finns
på foto i boken : Långedragsjullar
C (se entrésidan : www.julleregister.se)
Lennart Skoglund
gick ut på Facebook 2019-06-28 om delägarskap i J22 nr 6.
Lennart Skoglund lade
2019-07-11 ut J22 nr 6 på Blocket under rubriken "Kustens pärla".
J22 nr 6 "Gåsungen II" i Långedrag.
J22 nr 6 på Tångudden i Göteborg.
J22 nr 6 inredingen i ruffen.
Styrman på "Gåsungen II"? Yngste sonen
Noah
Skoglund 11 år, som i juli 2019
gick seglarskola
i Kullavik. Han tyckte det var jätteroligt
och vill gärna fortsätta i seglarklubben...
Men... i tidningen Veteranbåten 2020/1 dök annonsen upp om att J22 nr 6
"Gåsungen II" skulle säljas :
Albin Wimmerstedt, Käringön
2020-04-25. Ny ägaren till J22 nr 6 "Gåsungen
II".
Albin med dam seglar J22 nr 6 "Gåsungen II" utanför
hemmahamnen Käringön 2020-06-01.
Det här ser underbart trevlig ut! Rena reklambilden för
seglingssemester med traditionsrik träbåt i Bohuslän.
Men skenet bedrar en aning! Det som sägs här nedan om dessa bilder är ingen kritik,
utan är en påminnelse
till oss alla :
Ta det väldigt försiktigt med din träbåt första året du äger den!
Lyckligtvis blåste det
svaga vindar vid seglingen på
bilden ovan. Albin är en ung och oerfaren seglare... än
så länge. Här ligger han
på kryss, med slack i SB bardun, eller backstag.
Masten på J22 nr 6 är en av de högsta av alla J22, ca 12 m.
Inte kul om den
skulle knäckas! Masten måste alltid stagas med bardun
eller backstag i lovart inte bara på
läns och slör utan
även på kryss.
Storskotet är utbytt mot ett nytt med råtta. (Det är från tidigare
ägarens tid med
båten. Se bilden med
Noah till rors ovan!)
Denna skotning gör att rorsman måste halvt vända sig om varje gång
storseglet ska
skotas. Det gamla sättet att skota
storseglet är nog att föredra. (Fler block = mindre kraftåtgång.
Jmf. den svartvita bilden ovan med
Pappa Lars Öberg!) J22 nr 6 är ju en
båt byggd på 1930-talet och
då bör den seglas som en sådan. (Man
byter ju inte växelspak i en gammal T-ford för att få den moder-
nare. Man byter bara däck när de är slitna, däck som ser ut som de
gamla. Motsvarande segel på båt!)
Fockskotet går från vinschen till synes uppåt(!) Fockskotet
ska gå via ett block i däck till fockhornet.
Focken får inte bara vara fäst med en tunn lina i däck! Man sätter en lång
skruv med mutter i stålfästet på
däck, ansluter en svirvel och i den en låshake i vilket man fäster fockens
horn. Det ska hålla i 15 m/s!
Varför är
vantskruven tejpad? Om låsningen av vantskruven är trasig måste hela vantskruven
bytas.
Den främre vantskruven verkar vara
bockad. Den bör också bytas.
OBS!
Undervantet på SB håller på att ge sig. En kardel har släppt! Detta är
allvarligt och båda undevanten
måste bytas samtidigt! I höst bör en professionell riggare se över hela
riggen och byta wire.
Allt detta sagt av säkerhetsskäl! -
När detta är åtgärdat, kan man segla lugnt!
Här Inga Pålssons kommentarer i mejl 2020-06-08 :
Roligt att jullen fått en ny intresserad och seglingsglad ägare. Jag ska
försöka svara på era frågor.
Om det trasiga vantet. Det finns sannolikt inga
standardlängder för jullar, utan de får måttbeställas
hos förslagsvis Seldéns.
När pappa köpte båten (1957) så var det galvad rigg. Den byttes i början
på av 1960-talet till rostfri
och har inte ändrats sedan dess. Kanske dags att förnya. Dimensioner på
riggen får säkert ses över
med tanke på nya material som kommit.
Om riggens ansättning. Det är bra att inte sätta åt för
hårt med en gång. Mitt förslag är att sätta åt så
hårt man kan skruva för hand, dvs. utan verktyg. De ska vara sträckta
men inte översträckta, de kan
slacka lite i lä när man seglar.
Akterstaget. För och akterstag stagar upp toppen på
masten. Det blir inte så stora laster att det räcker
med en tamp. Både för och akterstag är bra att ha för att hålla sig i
när man går ombord. Riktigt att de
inte klarar alltför stora laster. Masttoppen har gått av en gång.
Stina var väldigt noga med att sätta an backstagen vid
varje vändning för att staga masten. Kanske kan
man göra en bättre lösning än de råttfällor som är där.
Ni har satt det nedre sidovantet främst, vilket är bra
för masten. Stina hade det bakerst för hon tyckte
att focken gick emot vantet. Ser att denna nya fock är skotad utanför
vanten. Går det då att skota den
tillräckligt vid kryss? Det är en skotskena på däcket till focken. Fäst
skotet i den och sedan upp till focken
genom ett block och sedan tillbaka till skotskenan på däcket. Placering
av skot och block får göras så att
seglet skotas i rätt vinkel.
Storskotet har en ursprunglig skotning som är som en
triangel. Dvs.ett block i var sida utanför ledvagnen,
ett dubbelblock i bommen och ett enkelblock i ledvagnen. Kanske har ni
fått med de gamla blocken. Med
den skotningen så kan man skota både i lä och lovart. Om man ska ta hem
på seglet i frisk vind får man
väldig kraft genom att hänga sig i skotet på läsidan med den skotningen.
J22 nr 6 "Gåsungen II" vid boj utanför Käringön 2020-07-02.
Foto : Martin Olofsson (J22 nr 5)
Klas Wimmerstedt, pappa till Albin och krögare på
Käringön, har kontaktat
www.julleregister.se
2022
och meddelat att han tar över ansvaret för J22 nr 6 "Gåsungen II".
Albin hinner inte med och det
är
viktigt att båten får den vård hon behöver, som den kulturklenod
hon är.
Klas skickade bilder på ett problem som dykt upp.
Bilderna här visar vi inte för att nedvärdera vara sig
ägaren eller hans båt, utan för att lära oss att lösa
problem som
uppstått, och som kan drabba alla träbåtsägare. - Skarndäck eller som det heter på
Norska "dollbord" flagnar... fernissan spricker, då
det kommit in vatten under. Skarven mellan teak-
däcket och skarndäck har inte varit tät!
Stina ville ha teakdäck,
när båtbyggare Folke Ericson i Dalby hjälpte henne med
renoveringen 1986.
(Se svartvita bilderna ovan). Obehandlad teak är
underhållsfri, men skarndäcket av ek måste fernissas. Teakdäcket avslutas
med en svart nåt mot skarndäck. Där finns problemet! Detta måste
åtgärdas.
Gör så här :
Skrapa bort all lös fernissa. Olja lätt för att skydda träet,
men fernissa inte.
När båten tas upp i höst,
ska den torka under presenningar eller i ett båthus. Kanske hela vintern
till våren? Man kan kolla efter ett par månader om det är torrt. Då slipar man "dollbordet" och ser
över
nåtningen i skarven mellan
teakdäck och skarndäck. Om det finns risk för läckage, måste man
nåta om i skarven. Sedan är det dags att lägga upp lager fernissa... Du kan fernissa fem lager vått
i
vått, sedan låta det torka ordentligt,
slipa, borsta rent, tvätta med T-röd och lägga på tre nya lager,
låta
torka igen och samma procedur två lager till = 10 lager fernissa.
Vi skickade texten ovan till båtbyggare Tom Hemréus på Sydkoster
2022-08-31.
Han har många
års erfarenhet av det berömda varvet på ön Isegran
i Fredrikstad, Norge : Isegran Fartöyvern
AS.
Tom säger : Överlag tycker jag att det stämmer bra. Jag tror
inte nödvändigtvis att skadan har uppstått
av ett dåligt nåt, utan kan bero på lackens (fernissans) bristande
underhåll. Det är ett sårbart område som
kan kräva lite extra tillsyn. Optimalt är ju så klart att ta upp båten
och täcka över den innan den skrapas
ren så att den inte ligger exponerad mer än nödvändigt. Då kan ju
behovet av den första oljningen disku-
teras. Sedan är det inte dumt att grunda träet med olja innan lack,
traditionellt med rå linolja i botten,
sedan kokt linolja som får torka/oxidera, eller med en
lite modernare typ Owatrol D1 som appliceras
vått i vått och sedan torkar, och slutligen lack (fernissa). Slipdammet
mellan lackningarna avlägsnar man
företrädesvis med dammsugare och en Wettex-trasa med ljummet vatten.
Blir otroligt rent, luddar inte.
Det är viktigt att det är en Wettex-trasa för luddets skull, och torkar
inte ut händerna.
På bilden nedan har en bit av skarndäck i ek skrapatsa trärent.
Det verkar som det är dags att ta upp båten på land!
På bilden nedan har skarndäck fått torka och slipats rent. Det tycks
inte se så farligt ut, men nåten måste
tätas, skarndäck ses över, och återfå sina 10 lager fernissa. Detta görs
bäst när båten står torrt och på land!
|