J14 nr 125 "Myra" byggdes av Centrala
Verkstadsskolan i Halmstad 1967.
Förste ägare var Gösta Frejd i Trollhättan. Professorn i partikelfysik Ingemar Bergström
köpte båten 1970. Ingemars hustru kom från norra
Grundsund och hade även hus på Stora Kornö.
Det var däremellan båten seglade.
Jens Strömberg kom till Båtmässan i Göteborg 2017-02-03
och berättade att han seglade J14 nr 125
med sin kompis Lars Bergström, son till Ingemar
Bergström på Stora Kornö.
Här några textrader ur en
skrift om båtbyggare Gösta Johansson i Kungsviken,
skriven av Ingemar Bergström. Det handlar
bl.a. om J14 nr 125 :
I Bertil Quirins bok : Gösta Johansson Båtbyggare
(1984) står det att Gösta sålde två J14
för 800 kr
styck till LSS. Olof Andersson 24/1 1945. (Läs om Gösta Johansson på J10
nr 262).
J14 nr 125 vinterförvarades i alla år hos båtbyggare Gösta Johanssons
Varv i Kungsviken.
J14 nr 125 köptes ca 2004 av Ida, dotter till Runa och Gösta Dahlborg
i Kungsviken.
Ida köpte båten till sig själv i examenspresent som
advokat. Båten döptes till "Myra" men kom
att
kallas "Idas Julle".
Gösta hette ursprungligen Karlsson, men tog sin mammas efternamn Dahlborg. Göstas farmors
släkt hade Johan Nicklassons Varv i Uddevalla. (Läs mer om
Uddevallavarven på J22 nr 9).
Båtbyggare Hjalmar Johansson hade sitt varv i
Kungsviken. Där arbetade
Gösta Dahlborgs far
Einar Karlsson (*1910) och hans
äldre bror Torsten Olsson. (Einar tog sin far, Karl
Amandus
förnamn till sitt efternamn, Karlsson). De följde med Hjalmar
Johansson
när han 1929 flyttade
verksamheten från Kungsviken till Långedrag i Göteborg.
Einar Karlsson var då 19 år.
Einar Karlsson återkom till Kungsviken och arrenderade "Lia" (Liden)
ovanför Kungsviken 1934
och byggde sina första egna båtar där.
Bostadshuset byggde han 1937 och varvet i Kungsviken
byggdes 1938. Under kriget
fanns inga jobb för båtbyggare i Kungsviken, varför Einar Karlsson
flyttade med familjen till Göterborg där de bodde 1940-42.
Einar arbetade på Sverres varv i Göteborg. Det byggdes minsvepare i trä.
På Sverres Varv
träffade Einar Karlsson Harry Hallberg. När Harry
Hallberg kom till Kungsviken ca 1943-
1944 köpte han Strids magasin, byggt
1931. Einar och Harry blev kompanjoner.
Efter kriget var det mycket prat om priser på båtar. Beställarna kunde
gå från varv till varv
i Kungsviken och pruta ned priserna. Den som hade lägsta
pris fick bygga båten, men det blev
ingen förtjänst i det. Harry Hallberg blev trångbodd i
Kungsviken. Harry
Hallberg och Einar
Karlsson gick isär. Harry flyttade till Ellös i början av 1960-talet där han
byggde nytt varv,
det som sedan blev Hallberg-Rassy.
Einar Karlsson som
tyckte att förtjänsten var för dålig, började bygga
fiskebåtar, reparera
fraktskutor och serva fiskebåtar bl.a. skarpsillfiskarnas båtar och Tullbåtarna.
Fiskebåtarna
som Einar byggde blev större och större, varefter han fick bygga ut
varvet. Den största båt
Einar byggde var en 82 fots trålare. Einar
var också redare för en Engelsk kutter på 125 ton.
Men när fiskebåtarna av stål kom, lade Einar ned verksamheten 1962.
Einar ville segla till Medelhavet. Han köpte en nedriggad skonare som hette "Vanda".
Einar riggade henne som skonare och familjen döpte om henne till
M/S "Atene".
Einar
var skeppare på "Atene" vid skutseglingarna i Simrishamn.
Sista seglingen var Tall Ship Race i Kiel 1980.
Einar fick infarkt när han skulle fylla 70 år.
Einar
dog på båten.
M/S "Atene" i Skärhamn.
Einar Karlsson hade tre barn : Alva,
Gösta och Torvald. Torvald
Karlsson och Bernt Arvidsson
startade
Najadvarvet. Gösta som var mekaniskt intresserad var svetsare
och svarvare. Han startade
mekanisk verkstad i sin pappa Einars Båtvarv.
Vid Öppna Varv i Kungsviken 23-24 augusti 2014 var Gösta Dahlborg skeppare på
M/S "Polstjernan"
byggd i Kungsviken. Gösta är nog bland de sista som kan köra
tändkulemotor i båt!
M/S "Polstjernan" vid kaj. På Öppna Varv 2014-08-24 byggde
de en bro av segelbåtar mellan
Kungsviken och Brattås, så att man för första gången skulle kunna gå
torrskodd över viken.
Gösta Dahlborg berättade 2014-09-08 om de gamla båtbyggarna i
Kungsviken :
Det var Oskar Arvidsson, far till Bernt
Arvidsson som startade Najadvarvet. (Se ovan!)
Johannes Olsson far till Bo och Orvar Olsson som
startade Malövarvet. Bror Olsson
som
var bror till Johannes Olsson, byggde Folkbåtar och
Långedragsjullar. Tore Larsson hade mästar-
brev och byggde Kostrar med sonen Ante Larsson,
som var
först med att bygga Andungar.
Holger Johansson byggde
30-37 fots fiskebåtar med Gösta Johansson. (Se
varvsbilden
ovan).
Allan Johansson byggde Bohusjullar hos min far Einar
Karlsson. Olle Martinsson byggde små
jullar och snipor medan sonen Sigurd Martinsson
byggde L-jullar. Anders Mattsson byggde
jakter på
stranden i Kungsviken på 1930-talet. Sigurd och Olle Martinsson jobbade
ibland med
Anders Mattsson, åtmindstone var de med
när det var sjösättning. John Josefsson och sonen
Harry Josefsson byggde J10 Långedragsjullar och
Stjärnbåtar. Martin Johansson, bror till
Hjalmar Johansson som hade varvet i Långedrag,
byggde Bohusjullar och reparerade skutor
med John Josefsson. Och så var
det Harry Hallberg och min far Einar Karlsson
på västra
sidan av Kungsviken.
Bröderna Antonsson
byggde Sjöbåtar utomhus 1895-1905 ,
den
tidens seglande fiskebåtar
för högsjöfiske. Då stod 12 båtar under byggnad runt stränderna i
Kungsviken. Det fanns 20
platser bara i Kungsviken. Från Orust levererades ett seglande
skepp var tredje månad under
en 5-årsperiod på 1850-talet. Bröderna Antonssons var de
första som byggde båtar inomhus.
Gustav på Dammen Gustav Johansson, bror till Hjalmar
Johansson i Långedrag, byggde
Bohusjullar och Jiggar. De tre sönerna
Gunnar, Erik och John Johansson byggde
J10
Långedragsjullar på Dammen, som låg norr om Kungsviken. Fjärde
sonen Kjell Johansson
flyttade till Svanesund och
arbetade på färjan. Bröderna Gunnar och Henry Andersson
byggde
fiskejullar, Bohusjullar
liknande Gösta Johanssons jullar.
Julius i Kilen, Göstas far Julius Johanssons varv brann ner 1947.
Det var familjevarvet
som brann. Sonen Gösta Johansson byggde nytt varv, det
gröna huset som står där än i dag
som Varvsmuseum. (Se bilden ovan). Grönmålat blev huset då Gösta
inte ville att det skulle
se ut som en lagård.
Henrik hette Gösta Johanssons farbror. Henrik fick problem med lungorna.
Han blev inte
inlagd på sanatoriet i Svenshögen, utan medicinerades på hemmaplan. När
han cyklade till
läkaren för att bli friskförklarad, blev han på hemvägen påkörd av en bil och dog!
Samtidigt när detta hände, ringde Evert Taube och ville ha hjälp av en båtbyggare med sin
Koster.
Det blev något rörigt... Henriks änka arrenderade ut varvet... då brann det
varvet upp.
J14 nr 125
"Myra" har skotbänk och rostfria kölbultar. Bottenstockarna är lamellimmade och
bordläggningen bladlaskad. Den står inomhus i Kungsviken i väntan på att
däcket av teak och
sittbrunssargen ska
renoveras.
Hugo Bauer (se J10 nr 86 och
oklassade J22
"Goodwin") skickade ett E-brev 2013-07-25 :
Här
några båtar
som dök upp under "Westvind":s 100-årsjubileum i Kungsviken.
J14 nr 125
skänks bort till den rätte ägaren!
Den står i ett Harry Hallbergs gamla varv i Kungsviken.
(Se bilden ovan!)
På Båtmässan i Göteborg 2014 kom Petra Ahnfors på
besök i Träbåtshallen.
Hon letade efter
en Långedragsjulle. Petra är
sjökapten och befälhavare på stora tankbåtar.
Petras tanker
: "Corrido"
Petra kunde lova att sköta J14 nr 125 "Myra" så att den bevaras
till eftervärlden. Petra fick därefter
kontakt med
Gösta Dahlborg i Kungsviken. Efter överenskommelse
med Gösta och Ida, har J14 nr 125
"Myra" fått ny ägare : Petra Ahnfors i Göteborg.
Petra Ahnfors
skickade ett E-brev 2017-08-25 : Tack för att du la ut en
blänkare.
Det är synd, men
jag vet att jag inte klarar av att dreva om henne själv, och det är
sannolikt att det är orsaken till att hon
läcker. Hon tätade hyfsat efter två-tre dagar, men läcker fortfarande
när man kränger ned henne lite.
Jag blev förälskad i henne, jag insåg väl redan då att
mitt jobb och träbåt inte funkar.
Petra Ahnfors skickade ett E-brev 2019-07-04 : Om du
vill får du gärna ha med att jag lät renovera
hennes däck för närmare 30.000 kr så att hon fick en andra chans. Jag
lade en hel sommar på att få hennes
undervattenskropp i ordning innan dess. Det gick åt en massa Ettan och
Farm100! En sommar med tjärdoft,
liggandes på rygg i Harry Hallbergs gamla varv i Kungsviken. Det blev
rätt ok, fast det trycktes ut när hon
sjönk, stackaren. Han som skulle skött om och tittat till henne när jag
åkte ut på jobb, skäms troligen över
att han struntade i det. Han har inte hört av sig sedan dess.
Så här såg J14 nr 125 "Myra" ut när hon stod på land i Björlanda Kile,
2017-06-25 :
Teakdäck.
Båtens kölregion.
foto : Bengt Arne Runnerström
www.julleregister.se
Tomas Thielen i Kullavik skickade ett E-brev 2018-04-17:
En promenad i Björlanda Kiles
småbåts-
hamn utmynnade i ett båtköp.
J14 nr 125 "Myra" har bytt ägare.
Dag 2. Hemma i väntan på kranbil.
Ägarlängd :
1967-1970 ? Gösta Frejd Trollhättan
1970-ca 2004 ? Ingemar Bergström
Stora Kornö
ca 2004-2014
"Myra" Ida och
Gösta Dahlborg Kungsviken Orust
2014-2018 "Myra" Petra
Ahnfors Göteborg och Hälleviksstrand
2018-2023 "Myra" Tomas Thielen Kullavik
2023 "Myra" Clas Drejer Göteborg och
Björholmen Tjörn.
2023-
"Myra" Gösta Johanssons Varv,
Orust.
J14 nr 125 "Myra" är registrerad som seglande i dag.
Detta är läget efter vinterarbetet 2018-2019. Under
sommarhalvåret gör vi annat. Vi skriver nu okt. 2019.
Att åtgärda : Några bottenstockar ska bytas eller lagas,
lamellimmade spant repareras, alla skarvar- laskar
mer eller mindre skadade. - Det får räcka till och börja med.
Tomas Thielen skrev ett E-brev 2019-09-26 :
J14 nr 125 "Myra" är för närvarande under restaurering.
Jag har startat en Blogg : idasant.blogspot.com
där jag lägger ut lite
bilder på arbetet framöver.
Här nedan följer valda delar av Bloggen :
idasant.blogspot.com.
Tomas Thielens restaurering av J14 nr 125 "Myra"
vinterarbetet 2018-2019 :
2019-10-04.
För att flytta båten in i garaget användes vikingmetod : 2 tum rör
under vaggan och talja.
Garagebilden tagen senare när vaggan var demonterad.
Reparation av kölplankan.
Båten har centrumlyft. Om vi lossar kölbultarna som är
rostfria, borde vi kunna
lyfta skrovet av kölen och komma åt kölplankan. Investerade i en elvinsch
för 2000
kr. Lyfter 800 kg!
Monterades på garagevinden. Sågade hål i taket för lyftet.
Vinschen visade sig vara oumbärlig.
Bultarna till centrallyftet avrostade, så det fick bli några
ekkilar och sling runt kölplankan. Efter reparation
och förstärkning av centrumlyftet, kunde vi lossa kölplankan. Den gjutna
grå järnkölen ses under träkilarna.
Den tunga gjutna järnkölen med sina 5 kölbultar ligger
kvar i vaggan medan båten är lyft med elvinschen.
Kölplankan.
Efter dissikering beslutade vi att kölplankan gjort sitt.
2019-10-11. En ekplanka 4700x400x75
köptes hos Werner Abrahamsson, Orust.
Nästa moment :
Såga ur en lämplig bit, rikta, plana, juster-såga. En fräsmall
tillverkades, en kopia av originalet. En stor
utmaning var att borra hålen för kölbultarna i rätt vinkel och rätt
plats.
Anpassning av kölplankan.
2019-10-14. Kölens ovansidan slipades ren från
rost och mönjas. Ett lager tjärpapp limmat med asfaltklister.
Döträt bakom den gjutna järnkölen.
2019-10-14.
Inhyvling och montering av BB sambord.
Sambord BB monterat. Bord 2 byttes till halva längden pga svåråtgärdad
sprickbildning.
Tänkvärt.
2019-10-20. Tillpassning av bord SB.
Niklas Thielen hjälper till med
nitning... Fredrik Thielen... med mothåll... "nagelapa".
Jigg för tillverkning av lamellimmade spant. 6 st. 6 mm. ask
limmas med West sistem epoxi.
Monterad nytillverkad bottenstock. Kölbulten kapad. Det gamla
spantet är avtrappat för att bilda underlag
för nya spantet.
Bottenstock 1 akter består av två delar med ett Gott om plats är det ont om!
överliggande lamellimmat spant. Här har vi sågat
bort det
som var dåligt. Bulten i mitten är rå längd "Erfarenhet är när man upptäcker att man gjort
och håller
döträt bakom kölen. Bulten kapas efter samma misstag förut".
att bottenstocken tillverkats.
Bottenstock 3 med spant är trasig. Fästet för centrumlyftet var
bultat i denna. Bultarna var svårt
rostskadade
och har sprängt sönder bottenstocken. Samma för spant
5.
Foto : 2019-10-24.
Man kan se spanten föröver där bottenstocken
För att komma åt spanten vid bottenstock 2 och 3
saknas. Båda får ersättas med nya. måste bänksidorna demonteras.
Överdelen till bottenstock 2 med fräst hål för kölbulten.
Bottenstock 2 monterad med kölbulten på plats.
Bottenstock 2 monterat med sitt lamellimmade spant. Spant
1 ses akterut.
En bandsåg av hyfsad kvalité underlättar. Jiggen som vi använder till lamell-limning. Det vita
Denna har jag köpt begagnad för 1500. är mallen som formen ritats på. Vi har även några
Med lite kärlek till bandstyrning och bra sågblad klossar som underlägg.
fungerar den utmärkt. Foto : 2019-11-04
Monterad bottenstock nr 3.
Foto : 2019-11-22.
Montering av spant nr 2.
Läge för bottenstock nr 3.
Färdiga spant ämne till nr 3 samt del av botten- Vi
jobbar nu med spant 2 och 3.
stock 3.
Vi har valt att frångå originalkonstruk- Stöttor för att inte skrovet
skall ändra form.
tionen med spant över bottenstocken för att
spara höjd. Det gamla var ett härke av träbitar
som dessutom var bristfälligt hopkomna.
Dags för en omgång rå linolja.
Spantet var också dellaminerat och i behov Det oljas med jämna mellanrum.
av byte. Det blir nu bottenstock med förskjutet
Foto : 2019-11-21
överlappande spant.
Foto : 2019-11-18.
Spant 3 uppifrån. Dom gamla spanten får
sitta kvar tills
de nya har nitats.
Foto : 2019-12-05
Montering av spant 3.
Anpassning av SB spant.
Köper skruv och kopparspik från England.
De har det mesta, billigare och leverans ca 1 vecka.
Och det är enkelt att handla.
Monterade bottenstockar 5 och 6. Foto : 2020-02-08.
Anpassning av mastfot till bottenstock. Infästning av fyrkantbrickor i mastfoten.
Mastfoten pålimmad på längden BB och akterut. Anpassning av bottenstock 5 och 6.
Pluggat det gamla hålet samt borrat ett nytt.
Lagning av underkant bord 2 i fören. Den ljusa träbiten i nederdelen av
bilden, är en pallning.
(Ingår ej i lagningen). Foto : 2020-02-14.
Limmat i trä i urfräsning och pluggat SB lask vid Slimmat in trä i urfräsningar BB lask vid spant 5.
spant 5. Stödklossen mitt i bild, är för att fixera
bordet medan reparationen pågår.
Fräst bort dåliga partier vid en bordslask föröver vid spant 5. Det
ljusa partiet är en plywood som
skruvats från insidan. Ersätter temporärt den skadade laskbrickan.
Utfräsningar av röta i lask SB föröver.
Här en snedlask där limningen släppt. Vi har rensat så mycket som
möjligt med ett bågfilsblad.
Tryckt in epoxylim i fogen. Lagt en plastfolie på samt skruvat en
plywood som press.
Det blev så bra att man kan tro det var trickfilmat.
Skruvhålen pluggas.
Anpassning och montering av laskbrickor för om spant 6. Foto
: 2020-02-21
Ämne till laskar. Två st. hoplimmade för att öka Montering av laskbricka mellan bottrenstock 3 och 4.
hållfastheten.
Demontering av avbärarlist. Foto : 2020-02-25.
Snedlaskar som släppt 2 st BB och 2 st SB limmas.
Lacksläpp på skarndäck. Skruven dåligt försänkt. Demonterat skruv,
försänkt nya skruv och pluggat dem.
Det blev ett hundratal på var sida. Foto :
2020-02-27
Foto : 2020-03-04.
Efter alla lagningar och skrap av lacksläpp, var det inte mycket kvar
att renskrapa. Knäckt spant.
Foto : 2020-04-16.
Reparation av lamellimmat spant. Foto : 2020-04-17.
BB tredje bord från reling. Tidigare lagning med Fräsmall apterad Foto : 2020-04-17.
någon kletig fogmassa. Här behöver vi fräsa bort
trä och göra en lagning. (Se principskissen nedan).
Foto : 2020-04-16.
Här har vi limmat in trä under press. Översta Lagning på plats. Foto : 2020-05-02.
bordsskarven i bakgrunden har också lagats.
Foto : 2020-04-17
Principskiss över bordsskarv lagning. Foto : 2020-05-01.
Foto : 2020-05-08.
Renskrapning av bänksidor i sittbrunnen.
Detta skott i sittbrunnen plockas bort. Planen är att bara ha en
skotbänk tvärs över. Foto : 2020-05-21.
Skottet enligt ovan demonterat. Nya bänksidor på kortsidorna får
tillverkas. Foto : 2020-05-23
Båten har varit sjunken under föregående ägare. Det innebär massor av
lagningar där limningar har släppt.
Här ett försök att laga faner på sittbrunnsargen. Flera 2 mm. hål borras
och lim injeseras med en spruta och
sätts sedan under press enligt bilden. Foto :
2020-10-23 och 24 Bilden t.h. Sista botenstocken på
plats
och monterad mastfot. Foto : 2020-09-30
Anpassning av sittbrunnsbänkar. Nytillverkade gavlar.
Foto : 2020-10-16
Profilfräsning avbärarlist 15x30 radie 12 i ek.
Foto : 2020-10-07
Avbärarlisten monterad och pluggad.
Foto :
2020-10-30
Fråga till Tomas Thielen : När beräknar du bli färdig
med renoveringen av J14 nr 125 "Myra"?
Svar 2020-11-06 : Jag har beställt nya segel, så nu vrids tumskruvarna
åt.
Ny skotbalk på plats.
Foto :
2020-12-18.
Drevning av bomullsgarn i not. Foto
: 2021-01-27.
Epoxybehandling av köl. Foto : 2021-03-23. Här lägger vi upp en ny vattenlinje
med hjälp av laser.
Foto : 2021-04-06.
Botten målad med mönja. Foto : 2021-08-25. Montering av bänksidor. Foto :
2021-08-28.
Montering
av ny skotbalk. Allt är nu lackat tre gånger.
Foto : 2021-08-09.
Anpassning av befintliga durkar. Tillverkat ny Nya spant tillverkade för att fästa bänkar i.
bänklucka. Original saknas. Foto : 2021-08-22.
Leverans av mahognybräda från Fredrikssons trä
Detta är den lack jag föredrar. Lättarbetad
i Stora Holm (vad kan en sådan vara värd?) lång öppen tid. Lätt
att få bra resultat.
Foto : 2021-08-24. Foto
: 2021-10-29.
Dags att sätta upp skott mot akterpik. Renskrapat
Mitt lucka tillverkad (saknas) anpassas. Regelverket
och lackat. Foto :
2021-08-29.
för bänkar monteras.
Foto : 2021-09-01.
Anpassning mittdel bänk, akter. Nytillverkad (saknas).
Foto : 2021-09-03.
...Och så något helt annat :
Tomas Thielen skickade ett E-brev 2021-09-05 : Den
förre ägaren lade in en bild på en tankbåt,
så jag tog mig friheten att visa en SPÅRVAGN/SLÄPVAGN från 1917. Denna
har jag varit med
och renoverat från scratch. Det tog 11 år med periodiska arbetsinsatser.
Klar 2015 samtidigt när
jag gick i pension. (Kan
www.julleregister.se
visa båtar på vagnar så varför inte spårvagnar?)
Åter till J14 nr 125 "Myra" :
En liten bild på båtens ventilramar.
Slipas, poleras, ett drygt jobb.
Skall lämnas till förkromning.
2021-11-17
Äntligen får vi se hur mästarna ser ut! Tomas
Thielen skrev ett E-brev 2022-03-27
och bifogade ovanstående foto från 2020-04-10 :
Lille mannen i mitten flankerad av
sina
söner, "nagelaporna" Niklas Thielen t.v. och Fredrik Thielen t.h.
Ett enastående fint arbete värt allt beröm!
Julleregistrets Nobelpris... om det funnits.
Originalrodret var dåligt. Hade ett gammalt J10 roder som efter lite
anpassning funkar. Foto : 2022-02-01
Rorkult saknades. Ny tillverkad.
Foto : 2022-03-02
Alla trädetaljer i sittbrunnen på plats. Liksom de nyförkromade
ventilramarna. Foto : 2022-03-08
Lackning pågår. Foto : 2022-03-13
Och så.... utbaxad från garaget... Första solglimten på 3 år!
Foto : 2022-06-29. Ett mästerverk!
Bilden utsågs här på
www.julleregister.se till :
ÅRETS BILD 2022!
Foto : Tomas Thielen, Kullavik.
Se sidan Nytt! https://www.julleregister.se/lank_reg/nytt.html
J14 nr 125 "Myra". Sjösättning 2022-06-30!
Foto : 2022-07-02 Bara att gratulera!
J14 nr 125 "Myra" dyker upp på BLOCKET och är till
salu!
Tomas Thielen skriver 2023-05-15 :
Åldern tar ut sin rätt!
Nu är det dags att någon annan träbåtsintresserad
tar sig an ett kulturarv.
Båten
är byggd 1965 i ek. Renoverad under 3 år. Dokumentation, se
julleregister.se j14 125 "Myra". Nya
segel. El-utombordare, batteri, länspump. Ligger i Göteborg,
Grefab Hovås. Uppställningsplats :
första träbåt på höger hand.
Tomas Thielen skrev ett E-brev 2023-06-02 :
Tyvärr har jag blivit tvungen att sälja av anledning
att jag inte har råd. Jag har tid, erfarenhet, och gott om pengar är det
ont om. En Clas Drejer, med
i föreningen Gösta Johanssons Varv har köpt den. Han har tom. träffat
Ida, som var en tidigare ägare.
Ligger nu i Skärhamn för att segla vidare till sin hemmahamn i
Björholmen NV Tjörn. Hälsning tt.
Koljöfjorden 2023-09-06! J22
nr 1 "Nabben II" är på långsegling Uddevalla-Sydkoster för ägarbyte!
Var en sväng in i Svineviken (´Swinnwiga` Orustmål = Viken som
försvinner) där "Nabben II" är byggd.
Seglar ut igen och möts av J14 nr 125. Vilken överraskning! Vi är de
enda båtarna på hela Koljöfjorden!
Besättningen på J14 nr 125 "Myra" säger att båten nu tillhör Göstases varv i Kungsviken,
och att man
kan låna båten för provsegling. En utmärkt bra idé för t.ex. alla unga
som vill prova på att segla träbåt!
Så dyker det upp ett reportage om J14 nr 125 "Myra" i den nya fina
tidskriften BÅTKLASSIKER 4 / 2023 :
|