J14 nr 125


J14 nr 125 "Myra"




J14 nr 125 "Myra" i Harry Hallbergs gamla varvsbyggnad i Kungsviken.

Öppna Varv i Kungsviken 23-24 augusti 2014. Gösta Johanssons Varvsmuseum syns i bakgrunden.
Där hade två Långedragsjullar J10 nr 262 och J14 nr 125 ställts ut. I vattnet utanför låg J22 nr 1.

J14 nr 125 "Myra" utställd i Kulturföreningen Gösta Johanssons Varv i Kungsviken, Orust. 

J14 nr 125 "Myra"  byggdes av Centrala Verkstadsskolan i Halmstad 1967. 
Förste ägare var Gösta Frejd i Trollhättan. Professorn i partikelfysik Ingemar Bergström
köpte båten 1970. Ingemars hustru kom från norra Grundsund och hade även hus på Stora Kornö.
Det var däremellan båten seglade.

Jens Strömberg kom till Båtmässan i Göteborg 2017-02-03 och berättade att han seglade J14 nr 125
med sin kompis Lars Bergström, son till Ingemar Bergström på Stora Kornö.

Här några textrader ur en skrift om båtbyggare Gösta Johansson i Kungsviken,
skriven av Ingemar Bergström. Det handlar bl.a. om J14 nr 125 :


I Bertil Quirins bok : Gösta Johansson Båtbyggare (1984) står det att Gösta sålde två J14
för 800 kr styck till LSS. Olof Andersson 24/1 1945. (Läs om Gösta Johansson på J10 nr 262).

J14 nr 125 vinterförvarades i alla år hos båtbyggare Gösta Johanssons Varv i Kungsviken.
 
J14 nr 125 köptes ca 2004 av Ida, dotter till Runa och Gösta Dahlborg i Kungsviken.
Ida köpte båten till sig själv i examenspreset som advokat. Båten döptes till "Myra" men kom
att kallas "Idas Julle". 

Gösta hette ursprungligen Karlsson, men tog sin mammas efternamn Dahlborg. Göstas farmors
släkt hade Johan Nicklassons Varv i Uddevalla. (Läs mer om Uddevallavarven på J22 nr 9). 

Båtbyggare Hjalmar Johansson hade sitt varv i Kungsviken. Där arbetade Gösta Dahlborgs far
Einar Karlsson
(*1910) och hans äldre bror Torsten Olsson. (Einar tog sin far, Karl Amandus
förnamn till sitt efternamn, Karlsson). De följde med Hjalmar Johansson när han 1929 flyttade
verksamheten från Kungsviken till Långedrag i Göteborg. Einar Karlsson var då 19 år.
 
Einar Karlsson återkom till Kungsviken och arrenderade "Lia" (Liden) ovanför Kungsviken 1934
och byggde sina första egna båtar där. Bostadshuset byggde han 1937 och varvet i Kungsviken
byggdes 1938. Under kriget fanns inga jobb för båtbyggare i Kungsviken, varför Einar Karlsson
flyttade med familjen till Göterborg där de bodde 1940-42.

Einar arbetade på Sverres varv i Göteborg. Det byggdes minsvepare i trä. På Sverres Varv
träffade Einar Karlsson Harry Hallberg. När Harry Hallberg kom till Kungsviken ca 1943-
1944 köpte han Strids magasin, byggt 1931. Einar och Harry blev kompanjoner.

Efter kriget var det mycket prat om priser på båtar. Beställarna kunde gå från varv till varv
i Kungsviken och pruta ned priserna. Den som hade lägsta pris fick bygga båten, men det blev
ingen förtjänst i det. Harry Hallberg blev trångbodd i Kungsviken. Harry Hallberg och Einar
Karlsson gick isär. Harry flyttade till Ellös i början av 1960-talet där han byggde nytt varv,
det som sedan blev Hallberg-Rassy.

Einar Karlsson som tyckte att förtjänsten var för dålig, började bygga fiskebåtar, reparera
fraktskutor och serva fiskebåtar bl.a. skarpsillfiskarnas båtar och Tullbåtarna. Fiskebåtarna
som Einar byggde blev större och större, varefter han fick bygga ut varvet. Den största båt
Einar byggde var en 82 fots trålare. Einar var också redare för en Engelsk kutter på 125 ton.
Men när fiskebåtarna av stål kom, lade Einar ned verksamheten 1962.

Einar ville segla till Medelhavet. Han köpte en nedriggad skonare som hette "Vanda".
Einar riggade henne som skonare och familjen döpte om henne till  M/S "Atene".
Einar var skeppare på "Atene" vid skutseglingarna i Simrishamn.

Sista seglingen var Tall Ship Race i Kiel 1980. 
Einar fick infarkt när han skulle fylla 70 år. Einar dog på båten.

M/S "Atene" i Skärhamn.

Einar Karlsson hade tre barn : Alva, Gösta och TorvaldTorvald Karlsson och Bernt Arvidsson
startade Najadvarvet. Gösta som var mekaniskt intresserad var svetsare och svarvare. Han startade
mekanisk verkstad i sin pappa Einars Båtvarv.     

Vid Öppna Varv i Kungsviken 23-24 augusti 2014 var Gösta Dahlborg skeppare på M/S "Polstjernan"
byggd i Kungsviken. Gösta är nog bland de sista som kan köra tändkulemotor i båt! (Se bild nedan!)


M/S "Polstjernan" vid kaj. På Öppna Varv 2014-08-24 byggde de en bro av segelbåtar mellan
Kungsviken och Brattås, så att man för första gången skulle kunna gå torrskodd över viken.

Gösta Dahlborg berättade 2014-09-08 om de gamla båtbyggarna i Kungsviken : 
Det var Oskar Arvidsson, far till Bernt Arvidsson som startade Najadvarvet. (Se ovan!)  
Johannes Olsson
far till Bo och Orvar Olsson som startade MalövarvetBror Olsson som
var bror till Johannes Olsson, byggde Folkbåtar och Långedragsjullar. Tore Larsson hade mästar-
brev och byggde Kostrar med sonen Ante Larsson, som var först med att bygga Andungar. 
Holger Johansson
byggde 30-37 fots fiskebåtar med Gösta Johansson. (Se varvsbilden ovan).

Allan Johansson
byggde Bohusjullar hos min far Einar Karlsson. Olle Martinsson byggde små
jullar och snipor medan sonen Sigurd Martinsson byggde L-jullar. Anders Mattsson byggde
jakter på stranden i Kungsviken på 1930-talet. Sigurd och Olle Martinsson jobbade ibland med
Anders Mattsson, åtmindstone var de med när det var sjösättning. John Josefsson och sonen
Harry Josefsson
byggde J10 Långedragsjullar och Stjärnbåtar. Martin Johansson, bror till
Hjalmar Johansson som hade varvet i Långedrag, byggde Bohusjullar och reparerade skutor
med John Josefsson. Och så var det Harry Hallberg och min far Einar Karlsson på västra
sidan av Kungsviken.

Bröderna Antonsson byggde Sjöbåtar utomhus 1895-1905 , den tidens seglande fiskebåtar
för högsjöfiske. Då stod 12 båtar under byggnad runt stränderna i Kungsviken. Det fanns 20
platser bara i Kungsviken. Från Orust levererades ett seglande skepp var tredje månad under
en 5-årsperiod på 1850-talet. Bröderna Antonssons var de första som byggde båtar inomhus.

Gustav på Dammen Gustav Johansson, bror till Hjalmar Johansson i Långedrag, byggde
Bohusjullar och Jiggar. De tre sönerna Gunnar, Erik och John Johansson byggde J10
Långedragsjullar på Dammen, som låg norr om Kungsviken. Den fjärde sonen Kjell Johansson
flyttade till Svanesund och arbetade på färjan. Bröderna Gunnar och Henry Andersson byggde
fiskejullar, Bohusjullar liknande Gösta Johanssons jullar.

Göstas far Julius i Kilen, Julius Johanssons varv brann ner 1947. Alfred byggde upp varvet igen
och sonen Gösta Johansson byggde nytt.  (Se varvet ovan).   

J14 nr 125 "Myra" har skotbänk och rostfria kölbultar. Bottenstockarna är lamellimmade och
bordläggningen bladlaskad. Den står inomhus i Kungsviken i väntan på att däcket av teak och
sittbrunssargen ska renoveras. 

Hugo Bauer (se J10 nr 86 och oklassade J22 "Goodwin") skickade ett E-brev 2013-07-25 :  
Här några båtar som dök upp under "Westvind":s 100-årsjubileum i Kungsviken. J14 nr 125
skänks bort till den rätte ägaren! Den står i ett Harry Hallbergs gamla varv i Kungsviken. 
(Se bilden ovan!) 

På Båtmässan i Göteborg 2014 kom Petra Ahnfors på besök i Träbåtshallen.
Hon letade efter en Långedragsjulle. Petra var sjökapten och befälhavare på stora tankbåtar.
Här nedan Petras tanker : "Corrido"


Petra  kunde lova att sköta J14 nr 125 "Myra" så att den bevaras till eftervärlden. Petra fick därefter
kontakt med Gösta Dahlborg i Kungsviken. Efter överenskommelse med Gösta och Ida, har J14 nr 125
"Myra" fått ny ägare : Petra Ahnfors i Göteborg.  

                                              
                                                J14 nr 125 var till salu 2017-04-16-19!



Utlagd bild på Facebook 2017-05-24.

J14 nr 125 "Myra" upptagen på land på Björlanda Kile juni 2017.


Teakdäck.

Båtens kölregion.







Båtens utseende 2017-06-25.

                                                                  
Ägarlängd :
1967-1970            ?             Gösta Frejd  Trollhättan
1970-ca 2004       ?             Ingemar Bergström Stora Kornö
ca 2004-2014     "Myra"     Ida och Gösta Dahlborg  Kungsviken Orust
2014-                 "Myra"     Petra Ahnfors  Göteborg och Hälleviksstrand

J14 nr 125 "Myra" är registrerad som seglande i dag.                     
 

www.julleregister.se