I tidningen På Kryss 1985 hittade Hugo
Bauer 2014-12-20 en annons där J22 nr 52 var till salu.
Det är det första "avtryck" vi känner till om båten. Familjen
Sjödén i
Stockholm skulle sälja båten.
J22 nr 52 "Jullan", den sist byggda J22:an!
J22 nr 52 "Jullan" har fått sin registrering som den sista J22:an.
"Jullan"
hemma i Björlanda Kile.
"Jullan" vid Frännbun.
"Jullan" klar för sjösättning.
Bill Persson ägare till J22 nr 52, Nisse Dunér SS.Frams
Museistiftelse och Torsten Andersson i LSS
pratar om klassningen av J22 nr 52 "Jullan". Det blir den sista
klassningen jag gör, sa Torsten Andersson.
Bill Persson har lagt ned ett stort arbete på att mäta in
sin båt J22 nr 52 "Jullan" för att få den klassad.
En nöjd Bill Persson framför "Jullan" med Torsten
Andersson LSS efter klassningen av båten 2010.
J22 nr 52 "Jullan" vid GKSS brygga i Långedrag innan kappseglingen den 6
juni 2014.
Sittbrunnen är i möbelskick med inombordsmotor och
bänkar i mahogny. Båten byggdes 1967.
J22 nr 52 "Jullan" med sin nye ägare
Henrik Leffler i ruffen. Träinredningen i den sista : J22 nr 52
byggd 1967, är oerhört lyxig i jämförelse med den första : J22 nr 1 byggd 35 år tidigare 1932.
Inredningen i J22 nr 52 "Jullan" är föregångare till de kommande familjebåtarna i plast.
Skåp med lådor, luckor i durkarna, garderob, kojer och stora ventiler.
Henrik Leffler, Rebecca Emilsson med gasten Johan Wollmar seglade J22 nr 52
"Jullan"
i GKSS och LSS Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag,
Göteborg den 6 juni 2014.
Det var första
gången de kappseglade!
Henrik Leffler skrev 2014-10-03 om ovanstående bild :
Det var en fantastisk
onsdagstur
i maj 2012 efter jobbet mitt i veckan,
precis så som det är som
allra bäst att ha båt!
Man lämnar hamnen och är omedelbart på semester,
om än bara för
några timmar.
J22 nr 52 "Jullan" sjösätts på Tångudden 2016. Foto : Åsa Riestola
Åsa Riestola besökte Gustafsberg 2016-05-30 för att
lära mer om Långedragsjullar och J22 nr 1
i synnerhet (se bilden!) Åsa är Same,
den första som ägt en Långedragsjulle!
Vid besök på Tångudden i Göteborg den 5 juni 2018, tittade J22 nr 52
fram under blå presenning.
Utan tvekan J22 nr 52 "Jullan"! Ser ut att vara kort tid till
sjösättning?
Bosse Theander (J10 nr
537) passerade Tångudden 2018-07-17
och fick se J22 nr 52 "Jullan" vid kaj.
|
J22 nr 52 "Jullan" ritades sannolikt av Tage Hellman och byggdes 1967 vid
Säffle
Båtbyggeri av
Karl-Erik Fäldte
med sin anställde Birger Karlsson, som var en mycket
skicklig
båtbyggare. Det blev den
sista J22:an som byggdes!
Längd : 6.80 m. Bredd : 2.41 m. Köl : "Jullan" har ingen
barlast utan all vikt ligger i järnkölen
på 1007 kg.
Resning : Kölplanka, stävar, resknä, bottenstockar, mastfot, akterspegel
och roder
är ek. Bordläggning :
Europeisk ek av prima kvalité. Spant : Lamellimmad ek. Däck :
Balkvägare,
däcksbalkar och däckskarvlar i fur. Däcket är 12 mm.
plywood med teakläkt 16 x 40 mm. skrå-
spikade. Skarndäck och mittbräda av
mahogny. Ruff : Sargar av mahogny. Ruffbalkar i lamellim-
mad
ek och mahogny. Rufftak av spontad kvistfri fur. Inredning : Mahogny. Sittbrunn och två
längsgående bänkar med stuvfack. Skotbänk. Bänk i
aktern med stuvfack för ankare.
Beställare och förste ägare var
Gunnar Ohlsson med
sambo Julia Andersson 1967-1978.
Båtens fick namnet "Jullan" som den
behållit sedan dess.
I ett E-brev 2012-12-20
skrev Sven-Olof Lundberg i Järfälla följande : J22 nr 52 fanns
i Årstavikens Segelsällskap i Stockholm.
Vi hade båtarna bredvid varandra, J22 nr 15
och J22 nr 52. Ägarna till
J22
nr 52 var glasmästare Gustav
Johansson med fru Stella.
De bytte namn till Skivinger
år 1973. Gustav beställde båten i Säffle. Tyvärr blev han sjuk
och sålde
båten som försvann från klubben ÅSS 1975.
Vart vet jag inte.
Sven-Olof Lundberg skrev ett nytt E-brev 2012-01-12 : Det jag vet är att Gustav
och Stella
Johansson (Skivinger) hade båten 1967-1975 i ÅSS, att den var byggd i
Säffle när
de kom med
den. Då var den nybyggd.
De måste ha varit första
ägare, om ingen annan beställt båten
och sålt
den direkt när den var färdig. I
så fall
måste uppgiften ovan, om Gunnar Olssons och Julia
Andersson som första
ägare, vara
fel? Alternativt att de kan ha varit ägare 1975-78.
Gudrun och Björn Sjödén i Stockholm ägde båten 1978-1985.
Hans Tönnerfors
i Stockholm
var näste ägare1985-1989. Båten var registrerad i SXK 1990
som "Jullan" med
Hans Tönnerfors
som ägare. Hans Tönnerfors hade kontakt med
Karl-Erik Fäldte. Enligt honom skall
J22 nr 52
vara
byggd efter LSS regelmätning för Långedragsjullar. Peter Bryttne i
Göteborg blev näste
ägare
1989-1998.
Han köpte båten på Hunduddens Varv i Stockholm. Peter tog "Jullan"
genom Göta Kanal till västkusten.
Det kom ett E-brev 2013-09-20 från Peter Bryttne. Här återgivet
något kortat :
Hejsan!
Såg av en slump bilderna av ”Jullan” på
nätet. Faktum är att båten också ägdes av min far
Bertil Bryttne.
Det var under de sista tre åren innan Bill Persson, som då var
min granne
ute i Lilleby, köpte henne.
När jag köpte båten låg hon på Hundudden i Stockholm
och var mer eller mindre ett vrak.
Jag köpte henne för ett
par tusen om jag
inte missminner mig och la sedan en massa tid på
att försöka få henne i
någorlunda skick. Framför allt var det däcket som såg för hemskt ut.
Vid
första sjösättningen sjönk hon som en sten och vi hann precis få upp
henne, så hon inte
totalt försvann under vattnet. Pelle varvsägaren, hjälpte mig att få
upp henne på land. Pelle
visade mig hur man drevar en
båt. Sedan stod jag där en hel natt med drevgarn och vax
och tätade. Herregud, vilket jobb!
Men det var en underbar natt och goa vänner kom
på besök och bjöd på fika och glada tillrop.
När hon väl flöt, riggades hon och lades på sin plats
vid Hundudden. Jag använde henne
periodvis som alternativ till
hotell – bodde i Göteborg men med arbetsgivare i Stockholm.
Inte sällan
var min hund Benji med och vi kunde sitta där fina kvällar och bara
njuta.
Resan genom Göta Kanal var otroligt lyckad – den gjordes
ihop med min nära vän ”Laz” från
Götet.
Vi fick sällskap med en dryg 50
fot lång motorbåt. Det blev många skratt tills vi skiljdes
åt vid
Vänern. I Göteborg blev min far Bertil snabbt förälskad i "Jullan" och
fick överta henne
mot att han skötte henne.
Hon låg då i
Hinsholmskilen och mådde rätt bra. Vi gjorde inga
stora renoveringar
utan skötte om henne och njöt av dagseglingar närhelst vi kom åt.
Sedan köpte jag en trimaran på 9x6 meter som vägde
knappt 600 kilo, det var lite skillnad
på båt.
Hon seglade fortare på
bara riggen än vad "Jullan" gjorde med fulla segel. Min far
Bertil
sålde
J22 nr 52 "Jullan" till Bill Persson och båten fick nytt liv. Det
jobb som Bill har
lagt ner
på båten går
knappast att värdera. Jag blir så
jäkla glad när jag ser att en person
som han får
hand om en
sådan båt. - Härligt att se henne segla och må riktigt gott!
Idag har jag en ketch som heter "Nanuk". Det är ett 51 fot
långt projekt som skall sjösättas
till våren 2014.
Många års jobb skall nu krönas med goa turer på havet.
Vänliga hälsningar från Peter Bryttne
Näste ägare blev som sagt Bill Persson i
Torslanda 1998-2011. Bill lade ner mycket arbete
på "Jullan",
då
den
inte var i så bra skick när han köpte den. Dessutom mätte han upp båten
och
fick den klassad av Torsten Andersson i LSS 2010. (Se blderna
ovan!)
J22 nr 52 "Jullan" var den sista Långedragsjullen som klassats?
De nuvarande ägarna Rebecca Emilson och Henrik
Leffler i Göteborg köpte båten
den
18/7 2011. Margaretha och Jean Christer Olsson var ute och
provseglade båten med ägarna.
Kommentar : Kan knappast finnas
något stiligare än en större Långedragsjulle.
Henrik Leffler, Rebecca Emilsson och Johan Wollmar
seglade GKSS och LSS Klassiska
Träbåtsregatta i Långedrag
den 6 juni 2014. Regattan har seglats
varje år sedan 2010. I år var
det tre J22:or som
deltog :
J22 nr 1 (den först byggda 1932), J22 nr 6 (byggd 1936) och J22 nr 52
(byggd
1967). Långedragsjullarna fick därmed en egen start.
Henrik sa att de aldrig kappseglat förut.
För att
vara första gången skötte de sig utmärkt! Återkommer de nästa år, med nya segel blir de...
livsfarliga!
Ett E-brev 2014-10-01 meddelade att båten bytt ägare : Åsa
Riestola i Göteborg är den lyckliga!
Vi hoppas att få se "Jullan" med Åsa Riestola till rors vid GKSS och LSS
Klassiska Träbåtsregatta
den 6 juni varje år!
Ägarlängd :
1967-1975 ? Gustav
och Stella Johansson (Skivinger) Stockholm
1967-1978 "Jullan" Gunnar
Ohlsson och Julia Andersson (Ev. fel. Ägare
1975?-1978)
1978-1985 "Jullan" Gudrun och Björn Sjödén Stockholm
1985-1989 "Jullan"
Hans Tönnerfors Stockholm
1989-1996 "Jullan" Peter Bryttne
Göteborg
1996-1998 "Jullan" Bertil Bryttne Göteborg
1998-2011 "Jullan" Bill Persson Lilleby Torslanda
2011-2014 "Jullan" Rebecca Emilsson och Henrik
Leffler Göteborg
2014-
"Jullan" Åsa Riestola Göteborg
J22 nr 52 "Jullan" är registrerad som seglande i
dag.
|