Oklassade J22 "Goodwin"


Ett vrak! sa många, men båten visade sig vara bra i träet.  Är det en J26 eller en J22, och vilken?

Den 12 april 2012 kom ett E-brev från Hugo Bauer i Åsa : Detta är mitt nya projekt, som jag
tillsammans med en utbildad båtbyggare ska renovera. Men vad är det för båt?  En långedragsjulle
är det utan tvekan. I det nästan nya seglet står det inget, (om det nu är rätt segel vi hittat). Jag har inte
hittat någon registreringsplåt ännu. Tidigare ägare säger att båten ska vara 7-7,1 m lång och 2,4-2,55 m
bred. Jag vet att båten har anknytning till Göteborg och Bua. Vad tror du att det är för båt? J22 eller J26?
   
Så började en lång serie E-brev med Hugo Bauer. Med det namnet och det båtkunnandet var nog i 60-
årsåldern, men sådana brukar inte ge sig på gamla "vrak" till båtar, och så var det något som inte stämde.
Det blev ett samtal i telefon. Han lät yngre än 60 år, tänkte jag, och till slut var jag tvungen att fråga. 
Hur gammal är du? Fjorton år blev svaret! Va sa du? 14 år!  Ja, men jag har seglat med "Westvind"
sedan jag var 8 år, sa Hugo. Och så har jag seglat Optimistjolle, varit med i Sjöscouterna och seglat
J 97:or. 
   
E-brev 2012-04-20 : Nu har jag själv mätt längden på min Långedragsjulle, som vi pratade om i telefon :
6,6-6,7 m lång.  Då båten är 6,6 m lång tror jag inte att det kan vara en av de J26 som inte registrerades.
Jag tror att det är en J22:a.  Och jag tror att det kan vara J22 nr 7 "Monsunen" eftersom den är lika lång
och väldigt lik i överbyggnaden. Det står att "Monsunen" skulle ha byggts i ganska kraftigt ek, vilket också
stämmer väldigt bra.
 
E-brev 2012-04-21 : Jag var nere vid båten i dag. "Monsunen" ska ha haft däck och mast i gran.
Även detta stämmer med min båt. Överbyggnaden ska ha varit i ek, vilket också stämmer. Vantspridarna
och fiolen tror jag inte är original, då de nuvarande beslagen är gjorda i rostfritt stål. De gamla rostiga röst-
järnen har man senare använt på undersidan för att fästa skenorna för focken. Vilken båt det än är, ska
den bevaras.
  
E-brev 2012-04-27 :  Vi har flyttat ut båten en bit från staketet. Jag har fixat bättre bockar nu och har
börjat med döträt och kölbultarna. Masten är nedtagen och oljad.
   
E-brev 2012-05-14 :  Jag har börjat skrapa bordläggningen. Helt fantastiskt att det blir så fint efter
några skraptag. En fördel är att båten är byggd i ek med tjock bordläggning. Snart ska vi såga upp
en ny köl och nya sambord. När vi ändå är i gång, byter vi akterstäven.
     
E-brev 2012-05-20 :  Nu har jag huggit ut spunningen i den nya akterstäven. Den ska bara monteras.
Masten mätte jag till 12,2 m. Alla som kommer förbi och tittar, säger att masten är på tok för hög. 
(Julleregistrets svar : Skit i vad folk säger!) 
 Järnkölen funderar jag också över. På ritningen ser
den större ut än vad den är på min båt.
  
E-brev 2012-05-21 :  Renoveringsplanen är att återställa båten till det skick den hade för tre år sedan.
 
                        
                         Stötta aldrig båten bara med bräder! En bock på var sida är en livförsäkring!
                        
Masten visade sig var 12,2 m hög. Ovanligt hög! OBS! J18 nr 102 hade en mast
                         på 12 m och ansågs på sin tid vara en "blekeskenare" (snabb i svag vind, bleke).
                         Om en J18 kan ha en mast på 12 m, så kan en J22 ha en mast som är 12,2 m.
                        
Det viktigaste var inte masthöjden, utan segelarean som skulle vara exakt efter
                         ritningen.  Högre mast = kortare bom.
                       
 


Bommen kan vara avsågad. Båten hade troligen ledvagn från början och då slutade bommen ovanför
ledvagnen på akterdäck med en annan typ av skotning för storseglet än den nuvarande.

Interiören i ruffen



Rufftaket

Kranbilen har kommit! Masten har tagits ned och båten ska flyttas till nye ägaren Hugo Bauer.


Järnkölen verkade ovanligt kort. Framtidens provsegling får visa, om den räcker, eller om det
blir aktuellt med inombordsbarlast, vilket inte var ovanligt i de tidiga Långedragsjullarna.

Den gamla trasiga däcksduken har tagits bort.

Delar av kölen har bytts ut. Båten stöds nu av bockar. "Skeppstomten" Hugo Bauer med luva på fördäck.

Hugo Bauer (14 år) med sitt J22-fynd "Goodwin" som han köpte för 500 kr. 





Hugo i Börjes i båtbyggarverkstad i Bua.

Hugo och Börje i verkstaden.

Vi lackade första lagret på den nylimmade masten i dag 2013-03-23. Att göra i ordning masten
tog längre tid än beräknat, eftersom vi fick såga upp den i 3 delar. Sedan hyvlade jag så att pass-
formen stämde och nu är det bara några strykningar kvar innan den är färdig.



Den gjutna järnkölen

Hål i botten!  Arbete pågår.   Däcket ska bytas så småningom.

Samborden klara

Samborden på plats

Reportage i tidningen :  Norra Halland  2013-07-26.

Mindre hål i botten...

Ändå mindre hål i botten...    och snart är det tätt!

Hugo skrev ett E-brev 2014-03-31 : Jag ska ner till "Goodwin" på lördag. Då ska vi ställa den
på en kärra och ta in den i verkstan och sätta in de sista borden under påsken.  Se nedan!  

Nytt E-brev från Hugo 2015-04-22 : Påsklovet blev i år en effektiv arbetsvecka nere i Bua.
"Goodwin" är här på väg in i verkstaden. Notera den nya biten i stäven.

Jag fick bytt ett bord på styrbordsidan. Här är bordet på plats färdigt för att nitas.

Bordbytet färdigt.

Fantastisk form på denna båt : J22 "Goodwin".  Ett år till eller två, så ser hon bra ut också!

Artikel ut tidningen : På Kryss, nr 1 / 2015.

Studiebesök på plats 2012-06-10! www.julleregister.se ville se båten och den unge ägaren
Hugo Bauer
på plats i Bua, Halland.  Båtbyggaren som hjälper honom heter Börje, 64 år.
Han är "allt i allo" som han säger : Båtbyggare, fiskare, musselodlare, och fiskhandlare i Bua,
där han också har en stor båtbyggarverkstad full med maskiner, verktyg och spår av ett mycket
verksamt liv. Där står ett par stora båtar i väntan på reparation och vi hoppas nu att J22:an kan
få komma in i denna utmärkta lokal för att Hugo ska kunna restaurera båten som lärling till Börje
och samtidigt kan Hugo bli en hjälpande hand till Börje, med saker som måste göras.
   
Efter ett telefonsamtal med Janne Borsing i Göteborg, visade det sig att han väl kände till J22
"Goodwin"! Båten hade seglat mycket utmed Hallandskusten. Dessutom visste han att "Goodwin"
ägts av Göte, som kallades "Bullret". Janne kom inte ihåg vad "Bullret" hette i efternamn. "Bullret"
kallades så, eftersom han talade så högt. "Bullret" är död, men hans vän sedan 50-60 år Carl Erik
Olsson lever. Carl Erik, 90 år och Olympiaseglare, vet säkert mycket om "Goodwin". Janne drog
sig till minnes att han har ett foto där Åke Eliasson är ombord i "Goodwin". 

Nytt samtal med Janne Borsing 2012-08-06. Janne sa att Carl Erik Olsson var sjuk, det var ingen
idé att vi ringde honom, för jag vet vad han kommer att svara, sa Janne : "Hör med Janne Borsing",
kommer han att säga. Vad anser du då, frågade jag? Är J22 nr 7 "Monsunen" samma båt som J22
"Goodwin"? Då sa Janne att han var övertygad om att de båda båtarna var en och samma båt.
Det finns så mycket som talar för detta, menade Janne. Båtens byggnadssätt, form m.m.    

Ett E-brev från Janne Borsing dök upp 2012-08-16 där han skrev :  Det är allt i sin riktighet att
Goodwin-Monsunen är Långedragsjulle J22 med tillhörigt klassnummer 7, samt att denna långe-
dragsjulle var den båt som Åke Eliasson tog sig till England med i enlighet med vad Carl-Erik
Olsson säger nu. Det enda som är ett frågetecken är varför båten fick namnet "Goodwin", när
den hade ett så berömt namn som "Monsunen"? 

Vidare : Jag kommer ihåg att den som övertog "Monsunen" var "en student med mörkt krulligt hår",
som kom till båten med en axelväska. Han blev senare pappa till en dotter. Han bör vara i 45-50-år
gammal i dag, enligt Janne Borsing, som träffade mannen flera gånger, utan att fråga om hans namn.
 
Janne berättade att Åke Eliasson hade flera olika båtar efter J22 nr 7 och Kostern "Monsunen".
Det blev först en Laurinkoster, sedan en 11 m. plattgattad Laurinkryssare byggd 1964, därefter
en stålbåt byggd i Holland, sedan en Monsun 31 (passande namn till Åke, sa Janne, alla Åkes båtar
hette ju "Monsunen") och sist en 26 fot Hallberg-Rassey. Den seglade han till 1990-1991.

När Hugo Bauer 2012-08-16 fick reda på detta, skrev han ett E-brev samma dag :  Jag blev riktigt
glad nu när det äntligen är klart. Det är ganska stort att vara 14 år och äga J22 nr 7 "Monsunen"! 
Vad gör jag nu? Går ut till tidningarna?  Detta är helt fantastiskt!   Nu behöver jag inte längre gå runt
och fundera på, om jag ska duka eller inte duka däcket. Det ska vara svart linoljekitt mellan ribben
och lackat. Nu ska båten restaureras till sitt ursprungliga utseende. När det är färdigt, kan vi hoppas
på en långsegling till England! Eller!? Och K-märkning i framtiden?

                                                  
 
Så hittade vi en liten notis i Regattarevyn 1951 : Långedragsjullar, 22 kvm : Godwind, Göte Olsson.
"Bullret" hette alltså Göte Olsson och hans båt : Godwind eller Goodwin. (Det var väl inte så lätt
med
den engelsk stavning 1951. Engelska namn var väldigt populära efter kriget,  enligt Nisse
Dunér i Torslanda).
På den nu 2012 upphittade namnbrädan står det Goodwin!  (Se bilder och text
nedan ur Bengt Andréns album).

Nytt E-brev från Hugo Bauer 2012-10-19 :  I dag ringde en man till mig och sa att han hade sett
min båt på www.julleregister.se. Han berättade att han ägt båten med sin pappa. Mannen visade sig
vara Bengt Andrén i Ljungskile. Han förklarade att båten inte var J22 nr 7 utan J22 "G" som
stod för Göteborg. Det var Åke Eliassons bror Gösta Eliasson som var förste ägare till J22 "G".   

Det visade sig att de båda båtarna :
J22 "G" och J22 nr 7 "Monsunen" var systerbåtar och hade ritats av Hjalmar Olsson och
beställts samtidigt 1935 av de båda bröderna Gösta och Åke Eliasson hos Bröderna Arvid
och Gustav Karlssons Båtvarv i Svineviken på Orust. J22 nr 7 byggdes 1935 och J22 "G"
byggdes 1936. J22 nr 7 "Monsunen" klassades
, men inte J22 "G"som förblev oklassad.

Åke Eliasson seglade med Olle Winroth i J22 nr 7 "Monsunen" till England, så långt som till Dover.
De skrev ett reportage om sin seglingsbedrift och blev mycket uppmärksammade för detta.

Vad få tycks ha känt till, var att Gösta Eliasson i J22 "G" också seglade till England!  
Övriga besättningsmedlemmar, förutom Gösta Eliasson, är okända. Gösta Eliasson i J22 "G"
rundade fyrskeppen : "East Goodwin" och "South Goodwin" i Engelska kanalen. Dessa fyrskepp
gav upphov till J22 "G":s namn : "Goodwin".  Efter att fyrskeppen rundats inleddes hemseglingen
till Sverige. Gösta Eliasson skrev aldrig något reportage om sin seglingsbedrift, som därmed aldrig
blev känd för allmänheten.

År 1948 köptes J22 "Goodwin" av Göte "Bullret" Olsson i Göteborg. Göte tog bort ledvagnen,
kortade bommen och satte storskotet på den plats där det sitter i dag. Fyra år senare 1952 sålde
Göte Olsson "Goodwin" till Bengt Andréns pappa Per-Olof Andrén i Kungälv. Per-Olof skulle
köpt båten av Gösta Eliasson redan 1948, men Gösta Olsson kom emellan.

Under Per-Olof Andréns tid låg J22 "Goodwin" på Saltholmen, nära J22 nr 7 "Monsunen". 
Per-Olof bytte 1972 kölbultar, dukdäck och vinchar, som var omoderna enligt Per-Olof, samt
satte på ett rostfritt beslag på stäven. Per-Olof Andrén sålde J22 "Goodwin" 1987. 
(Uppgifter : Bengt Andrén i Ljungskile 2012-10-22).

Det kom ett E-brev 2016-01-31 från Hugo Bauer J22 "Goodwin" är upphuggen!
"Goodwins" mast, bom, köl, akterspegel, mastfot samt fören finns kvar.

Det gick inte att rädda båten, så som Hugo ville ha det. Ändå var det djärvt att våga sig på
detta stora projekt i så unga år. Det blev ett ungdomsprojekt att lära sig på. Ingen annan
ville ju ha detta "vrak", som man sa.
Hugo berättade att när J22 "Goodwin" höggs upp, såg
han att spanten var ruttna inuti.  -  Hugo fick J10 nr 86 som han restaurerade och sedan seglade.
J10 nr 86 "Lotta" skänkte han till Båt och Sjöfartsmuseet i Onsala.  -  Sedan fick han K-25:an
"Stella" som han restaurerade 2014-2015 och seglade under sommaren 2015. "Stella" ska han
nu sälja för att åka till Norge och köpa en ca 60 fots Seilsköyte(!)   Se nedan! 

Ägarlängd : J22 "Goodwin"    
1936-1937           "Goodwin            Gösta Eliasson  Göteborg
1948-1952           "Goodwin"           Göte "Bullret" Olsson  Göteborg
1952-1987           "Goodwin"           Per-Olof och Bengt Andrén  Kungälv (Ljungskile)
1987-2005           "Goodwin"           Mats Pihlström  Göteborg
2005-?                   ?                          Jörgen och Carin  Bua  Halland
?      -ca2008         ?                          Thomas och Annika Bengtsson  Bua  Halland
ca2008-2009         ?                          Claes Hermansson  Ringhals Halland
2009-2012            ?                           Börje Nilsson  Bua  Halland
2012-2015           "Goodwin"           Hugo Bauer  Åsa  Halland

J22 "Goodwin" är upphuggen i november 2015 i Bua
, Halland.

Vad gör Hugo Bauer i dag?  Kolla : http://hlbauer.wixsite.com/emilie1903


Bengt Andrén i Ljungskile har 2012 lånat oss en fantastisk samling bilder ur hans fotoalbum.
Från 1952 då Bengt var en liten pojke, till 1987 då pappa Per-Olof sålde båten och Bengts egen
dotter var lika stor som han själv, när Bengt satt i båten första gången. En hel generations bilder :

Vårarbete på Saltholmen. "Främmat" på besök : Bengt med sin mamma Anna Karin Andrén t.h.

Här kommer J22 "Goodwin"!

Första resan med J22 "Goodwin" till Vrångö.

Till Källö.

Vi har lagt till för natten på Budskär.

Mamma och Bengt nakenbadar utan risk för insyn.

Här får du en smörgås pappa.

Mamma seglar och Bengt äter och trivs.

En lördagskväll på Hönö.

J22 "Goodwin" och "Sailor" samseglar.

Kafferast vid Budskär, en ljuvlig dag!

Avresa från Marstrand.

"Sailor" i hårt väder på Soten.

Är det farligt mamma?

Jag gör bara fast båten.

Här var det fest!

Vi ligger för storm i Gravarne.

Klart för natten.

Något i sikte.

Samma här sa Pockerjoc.

Sjösättning av "Sailor".

Ringögänget - Säljägar´n - 2a

Sjösättning av "Sailor".

Brända destillerade konsumeras med behag.

J22 "Goodwin".

Kaffe med mycket dopp.

Badsöndag utanför Styrsö.


Typiskt fiskeläge.

Genomresa i den vackraste delen av Sotenkanalen.

Sotenkanalen.

På upptäcktsfärd i Gravarne.

Inloppet till Hamburgsund.

J22 "Goodwin".

Regnrock med sydväst.

Lek.

Bengt med mamma Anna Karin.

Öbesök.

Öläge.

Kapten med leksaksbil från Brio.

Full fart!

Revat!

Bad med mamma.

Båtar är pojkmagneter!

Fiskelådorna

Regn.

Förtöjning.

Kaffe i land.

Kapten Bengt på J22 "Goodwin".

Pappa, Per-Olof Andrén.... kallades "Lubbe".

Storfallet.

Elof Olsson med filmkamera i sin K25 "Spray".

Mamma och pappa.

Bengt i J22 "Goodwin"

Du och jag pappa...


Bengt och Pappa Per-Olof.

Lastning.


Fika ombord.

             


    
 








Bengt Andrén till rors 1969.

Seglingen i J22 "Goodwin" fortsätter 1969-1970.

Smögen 1969-1970.

Bomkapellet. Innan dukdäcket 1969-1970.

Bengt och mamma Anna Karin.

Pappa Per-Olof.

Bengt Andrén 1964.

Båtar är "pojkmagneter".       1963-1964

Ett bad!















Jarlens Varv 1982.

J22 "Goodwin" sjösatt. Utan mast men med dukdäck.


Per-Olof 1981.

Budskär 1981.



Budskär 1981.

1982.



Bengt Andrén är nu själv pappa till en liten flicka.

Den lilla flickan med sin farfar. Skrea strand i Falkenberg 1984.



Gullholmen.

Nedan : 
Midsommar!


Nästa ägare till J22 "Goodwin" var Mats Pihlström som här bidrar med bilder från 1999-2003 :


J22 "Goodwin" på Östra Donsö sommaren 1999.

J22 "Goodwin" strax norr om Kyrkesund 1999.

J22 "Goodwin" på slipvagnen sommaren 1999.

Mats Pihlström på däck.  J22 "Goodwin" på Donsö 2003.


Här nedan Annika Bengtssons bilder på J22 "Goodwin" i Bua 2008.




Sittbrunnen och ruffen.

Sittbrunnen och akterdäck.


Härifrån fortsätter historien om J22 "Goodwin" med Hugo Bauers bilder från 2012. (Se ovan!)
 

www.julleregister.se