Pojkarna som seglade i Viken-Ägir Segelsällskap i Uddevalla, där jag
växte upp på 1950-talet, sa att
"man skulle ha en J18 med en J22:as mast!" Då visste man vad
segling var... trodde jag, och mindes det.
Hösten 1990 var vi på besök i Vänersborg hos kompisar som flyttat
dit. Vi promenerade i Blåsut vid
Göta älv. Där fick vi syn på en vacker segelbåt med en gammal
solkig skylt på masten : Till salu!
Den var låg, bred och verkade vara i fint skick, men full av höstlöv i
sittbrunnen och inget segelnummer.
Det var en J18 med ovanligt kort mast. Vi fick provsegla den, vilket var
lite djärvt för jag hade inte seglat
sedan Sjövärnskåren då jag var 15 år. Läns en bit in i Vänern, men vände
snart och fick kryssa tillbaka.
J18 "Anna" på Uddevalla Marin våren
1991. Vi köpte J18 "Anna"
och fick låna en båtvagn för att rulla
henne från Vänersborg till Uddevalla med vår oranga telebil. När vi dök
upp kom alla
träbåtsägare på
Marinan och inspekterade båten och gav oss goda råd och tips. De
lärde oss grunderna hur
man
sköter
en träbåt, och det ska de ha stort tack för! Särskilt
Evert Yngve som själv hade en väldigt fin
valdäckad
Koster : K22 nr 5 "Barracuda".
De synade båten noga. Någon var säker på
att båten
var amatörbyggd
på 1950-talet.
"Annas" inredningen var fin
med uppfällbar lucka för spisen, utdragbara lådor
under kojerna och hål i alla
durkarna med förvaring i kölsvinet. Allt i mahogny. "Anna" var
6,5 m lång. En J18 är är inte över 6 m lång.
"Anna" visade sig vara
en J22:a! Alltså : Amatörbyggd, oklassad J22
"Anna". Vi vårrustade
efter bästa
förmåga. Fernissade och bytte
till ljusblå bottenfärg, för det hade båtarna på 1950-talet! Vi visste
ingenting
om segling i Bohuslän.
Vi monterade badstege på akterspegeln, köpte toa, hittade ett begagnat
elektriskt ekolod(!) samt bärbar
telefon med 010-nummer, nya sjökort, lanternor, kompass m.m. allt för
säkerheten ombord. Det visade
sig senare att det mesta inte behövdes.
Första seglingen!
J22 "Anna" i Bohuslän sommaren 1991. Bengt Arne och
Margaret Runnerström i sittbrunnen.
J22 "Anna" amatörbyggdes troligen 1952, enligt vad de
första ägarna berättat.
Var J22 "Anna" byggdes vet vi inte, ej heller konstruktörens namn. Båten byggdes i ek med
ruff,
sittbrunn och skarndäck i mahogny. Förste? ägare hette Bäckström? eller Bergstrand?
Han bodde
på St.Pauligatan i Göteborg. Båtens ursprungliga namn
lär ha varit "Maria", men sitt nuvarande namn
"Anna" fick hon
1974 av nästa ägare : Christer och Ann-Kristin Jillnefelt i Västra Frölunda nu i
Lödöse. Deras dotter hette
Anna-Karin. Det är då som den fina namnbrädan i mahogny kom till.
Den
ursprungliga var av plast(!)
Familjen Jillnefelt sålde båten 1976 till Kent
Nordgren i Vänersborg. Han satte skotvinscharna i båten
på klossar av assobeträ, som är mycket hårt. Kent strök båten
invändigt med en blandning av kokt linolja,
lacknafta och motorolja.
Kent hade båten till 1980, då han sålde den till Kurt Nyberg i
Vänersborg.
"Anna" fick nya kölbultar 1983. Under sin tid i
Vänersborg seglades "Anna" varje år in i Vänern, upp
i
Dalslands Kanal
till Nössemark, där båten togs på lastbil till Strömstad. Därifrån
seglades hon söderut
till Göteborg och åter upp i Göta Älv till
Vänersborg. Kurt seglade båten till 1988, då han sålde den till
Sten
Granath i Trollhättan, nu i Uddevalla. Sten köpte båten lite
av nostalgiska skäl och fick väl
aldrig riktigt tid med den.
Han sålde båten 1990 till Bengt Arne och Margaret Runnerström som då bodde i Östergötland,
men vid ett
besök i Vänersborg fick Bengt Arne syn på "drömbåten" liggande i Göta Älv
vid Blåsut.
Efter köpet rullades "Anna" på båtvagn till Uddevalla.
(Se bilden ovan!) Glädjen över båten och årets
första fina segling i Bohuslän 1991,
inspirerade familjen att flytta tillbaka till Bengt Arnes gamla hemstad
Uddevalla. Detta finns
beskrivet i boken : Långedragsjullar och finns att läsa under
bokstaven A på
entrésidan i
www.julleregister.se.
Efter flera års vårarbete med båten blev båten så småningom i möbelskick.
"Anna" fick nya segel,
nyrenoverad, högre mast med
fiol. En helt ny rigg. Kappsegling i SSVÄ kom att bli det stora
intresset,
samt långseglingar utmed den Bohuslänska kusten på somrarna,
till Kalvö, Havstenssund, Ramsö,
Koster (se bilder nedan) vidare till Halden och
Fredrikstad i Norge.
J22 "Anna"ställdes ut på Båtmässan i Göteborg 2005, då
Långedragsjullarna som båttyp
visades. Det var där Bengt Arne Runnerström mötte Torsten Andersson i LSS
som berättade
om det
handskrivna registret från 1930-talet, som Torsten förde över alla
klassade Långedragsjullar.
Besökare på Båtmässan kom och skrev
ned sina nostalgiska upplevelser de haft i sina Långedragsjullar.
Dessa berättelser och
samarbetet med Torsten Andersson
blev starten till skapandet av Långedrags-
julleregistret,
som sedan blev www.julleregister.se
2009, då det lades ut på nätet av Bengt Arne.
Om det finns ett register, letar man alltid efter nummer ett! Det dröjde
inte så länge förrän J22 nr 1
hittades och köptes av Bengt Arne. J22 nr 1 behövde restaureras för att
senare komma in på ett
båtmuseum. Det var jobbigt att ha två träbåtar, varför beslut tog om att sälja J22
"Anna" 2008 till
nye ägaren Stefan Bergendahl i Uddevalla. Stefan hade båten
knappt ett år och blev tvungen
att sälja båten pga. sjukdom. Så kom båten till Jörgen Werner i Oslo. Han köpte båten
2009.
Den fraktades på lastbil till Isegran i Fredrikstad
Norge,
där J22 "Anna" nu finns.
Besök på Isegransvarvet i Fredrikstad, Norge
2015-11-24. Bård Johansen som arbetar
som båtbyggare på Isegran ska ta över J22 "Anna" efter Jörgen Werner.
Bård ska byta ett bord
i stället för att plasta
båtens undersida. Bra tänkt!
Det kom ett E-brev 2016-01-14 från Bård Johansen
: Takk for samtalen sist du besökte Isegran
i Fredrikstad. Spennende og laerorikt. Har nå overtatt som eier av båten
etter Jörgen Werner og skal
straks sette igang med reparasjoner av nödvendig art. Båten kommer til å
skifte navn, men enda ikke
bestemt hvilket. Gleder meg til förste sesongen på vannet.
Mvh Bård Johansen
Maritim Center Fredrikstad, Isegran
Ägarlängd :
1952?-1974 "Maria" Bäckström? eller Bergstrand? Göteborg
1974-1976 "Anna"
Christer och Ann-Kristin Jillnefelt Västra Frölunda, Lödöse
1976-1980 "Anna"
Kent Nordgren Vänersborg
1980-1988 "Anna"
Kurt Nyberg Vänersborg
1988-1990 "Anna"
Sten Granath Trollhättan, Uddevalla
1990-2008 "Anna"
Bengt Arne och Margaret Runnerström Uddevalla
2008-2009 "Anna"
Stefan Begendahl Uddevalla
2009-2016 "Anna" Jörgen
Werner Oslo Fredrikstad Norge
2016-
"Anna" Bård
Johansen Isegransvarvet Fredrikstad Norge
J22 "Anna" lär fortfarande stå på Isegran. Inget nytt har
inkommit om någon renovering.
Här nedan följer en bildkavalkad med J22 "Anna".
Vi
seglade henne i 18 år... 1991-2008 :
Vi planerade in en två veckors familjesegling i juli... Det blev tursamt
nog i fint väder och lätta vindar!
Natthamn innanför Krokholmen i Hakefjord 1991. Barnen
Jacob och Jessica med mamma Margaret.
Det var i Sjövärnskåren på Krokholmen
Bengt Arne lärde sig segla Bohusjulle med sprisegel 1960-62.
(Se de röda husen på ön i bakgrunden).
Jacob i ruffen. "Kapten" sov på de gröna kuddarna på durken, så att han
lätt skulle kunna komma ut om
något hände på natten.Toan i mitten. Den blev aldrig använd, då toa
ju finns på nästan alla öar i Bohuslän.
Hjältön. "Kapten" i vattnet med kamera. Familjen i grodperspektiv!
Bengt Arnes första element... vatten! Cyklopöga, snorkel och simfenor..."Duckfeet" lånade av Flottan
efter värnplikten för att hålla simningen på topp. (Från 2022 finns
fenorna på Dyktankmuseet i Stockholm).
Bengt Arne Runnerström VPL.Attackdykare i Flottan 1966-1967.
Här var vi på dykuppvisning med syrgas i Vättern för Fallskärms-
jägarna
på Fallskärmsjägarskolan i Karlsborg.
FAB, Föreningen Allmoge Båtar har sina
båtsamlingar vid Bassholmen.
"Columbia" makrillgarnbåten från 1850, där hon stod på land på Bassholmen.
En magnifik träskulptur!
Jag målade henne i aklvarell, som ställdes ut i Norrköpings konstmuseum
1993. Den såldes omgående.
En trevlig kväll runt bordet i "Annas" sittbrunn i stormlyktans ljus,
avslutad med bröd ost och en flaska vin.
En svan hade förstått att få godsaker, om den simmade nära båtarna vid
Bassholmen. Knäckebröd!
Vi seglade ut i havet... söderut mot Marstrand!
Segling med syster Lena.
Vilostund på bryggan.
Ensamsegling norrut!
Första akvarellen målades...
Akvarellen "Rösset" på
Kalvö, Havstenssund. Jordens rundning känns här. Fri horisont ut mot havet.
En vindpinad björk. Bilden fick heta "Vindform". Trädet växer högst upp
på en 10.000 år gammal strand.
(Ca 60 m upp på Kalvö). Svangen och Sydkoster i bakgrunden. Akvarellen
blev senare en litografi.
Trädet kallas nu på Kalvö för "Bengt Arnes björk".
Torgrimmen utanför Kalvö. Min favoritö! Där kan man måla akvarell helt
ostörd.
Gullav. Torgrimmen 1991. Akvarell.
Vi
hade bestämt Träbåtsmöte på Brandskären, norr om Lysekil. Det kom två
båtar!
Lars Sestervik i sin
fina Koster "Peel" K22 nr 7 och jag i J22 "Anna". Jag kom dit först.
Lyckades
segla in i viken och komma iland på ön. (Se
röda linjen ovan). Efter en stund
kom Lars.
(Se blå linjen ovan). Det
blåste syd 10 m/sek. Lars länsade rakt in i viken,
med focken,
passerade just innanför
grundet (se sjökortet).
Så lade han
lugnt ut en svart gummimatta, så att draggen inte skulle repa däcket,
puttade
i draggen så
lina löpte ut. När han var precis mellan lilla och stora ön, gjorde har
en 360
gir, gick
lugnt fram på fördäck, tog upp en
stor, rund, orange "putt-ifrån-kudde" gummi-
kula ur förpiken, och hängde ned den längst fram precis där båten sida skulle gå i
berget.
Så gjorde han fast fram, hoppade i vattnet med en tamp, sam över till den lilla ön, där han
gjorde fast båtens
babordsida. Och där låg båten! Draggen var hans säkerhet att dra sig ut.
Jag bara gapade.
Jag hade aldrig förr sett en sådan
tilläggning! Att han
vågade! Och med
den båten...
K22 nr 7 "Peel" är i spegelskick! Inte en skråma, inte en fläck. Perfekt
finish
i varje
detalj. Den mest välskötta
segelbåt jag sett. Sedan förhalade vi båtarna till samma
ställe vid stora ön. (Se
bilden nedan). Lars avslöjadse senare att han varit på Brandskären
tidigare, kände till undervatrtensgrundet och hur brett det var mellan
lilla och stora ön.
J22 "Anna" och K22 nr 7 "Peel" mellan lilla och stora ön på Brandskären
91-08-24. Lars Sestervik t.h.
Hemma blev det märkliga bilder! Sjömärken i akvarell-collage.
Nytt seglarår 1992. En illustratör och en barnskötare. Årets
segling gick
norrut mot Kalvö.
Utanför Lindö och Ålekråkans kummel i grov sjö.
Vi kom in till Kalvö på utsidan och förtöjde i hamnen. Där var det stor
uppståndelse!
Någon hade tappat sina glasögon i vattnet mellan båten och kajen, men
ingen vågade hoppa i.
Där var "fruktsoppa"... fullt av brännmaneter som drivit in i
viken. - Lugn, sa jag, det fixar jag.
På med badbyxor och en t-shirt, cyklopöga, snorkel och simfenor.
Dykare vet hur brännmane-
ter beter sig under vattnet. "Fruktsoppa" är det
bara uppe vid ytan.
Därunder är det bara några
enstaka maneter som lätt kan viftas bort.
Plaskade lite med ena
simfenan i vattnet för att göra
ett lagom stort hål i "fruktsoppan", och där dök jag rakt ner. - Du e inte klok!
skrek folk.
Under "fruktsoppan" var det nästan tomt på maneter. Där nere på botten i
det klara vattnet
på ca 4 m djup, låg glasögonen! Bara att hämta upp. Under tiden hade
hålet i "fruktsoppan"
gått ihop och blivit heltäckande igen. Varför ta mig upp där, tänkte
jag, när jag lika gärna kan
simma under båten och ta mig upp på utsidan. Där fanns ingen
"fruktsoppa". Jag kom sakta
och ljudlöst upp till ytan med glasögonen i handen. Jag sa ingenting. Efter en lång stund hörde
jag
oroliga röster som skrek : - Men... han kommer ju inte upp!
Så var det väl någon i sällskapet som fick syn på mig, leende med
glasögonen i handen,
på
andra sidan båten. Det blev jubel och jag fick en flaska vin som tack.
Fest på kvällen!
Räkor och Tuborg i sittbrunnen.
Kalvö-akademien på utflykt! Rorsman :
Reiners Sörensson, fr.v. Bengt Arne Runnerström,
Per Mårtensson, Hasse Mårtensson och
Hans Dahlgren. Det var Reiners som skrev boken
Skeppsbrott, dokumentär skildring av
förlisningar i Bohuslän. Nu var vi på väg till Svangen...
...för att se var skonertskeppet "ALEXANDRA"
förliste i orkanen morgonen den 7 november 1872.
Akvarell av Svangens fyr, som jag målade 1982.
Reiners Sörenssons forskning och dokumentära bok :
Skeppsbrott, blev grunden till en ny bok, skriven
av Hans Dahlgren och illustrerad av
Bengt Arne Runnerdström : ALEXANDRA-sista resan.
(Bild och Pedagogik 1993, ISBN 91-630-1625-7). Boken bygger på ett
omfattande rättegångsprotokoll
från skonertskeppet "Alexandras" från Kragerö förlisning på Lilla
Svangen i orkanen den 7 november 1872.
En av 1800-talets svåraste stormar, då många skepp den natten gick under
utmed den Bohuslänska kusten.
Några av illustrationerna : Kapten har kallat besättningen till
kajutan...
- Låt ankarna gå!
Vågorna dånar in i Alexandra och mal sönder henne
mot berget.
Några i besättningen lyckas klänga upp i vanten på mesanmasten.
Bragden på Kalvö! Sex unga ogifta män släpade en sjualning över näset
mellan Kalvö och Lindö.
De satte sig vid årorna och rodde ut till de nödställda för att rädda
dem. Med hjälp av linan kunde
de tre kvarvarande räddas. 4 överlevde men 5 försvann, drunknade.
Efter räddningen rodde de till Lindö som låg närmnast. En besvärlig
rodd! De som inte rodde
fick ösa med sina sjöstövlar. På Lindö kunde alla komma in i hus och
värme. De var räddade!
Kalvö 1993. Arbetet
med utställningen : SKEPPSBROTT. Skivorna ville vi ha "sjögrå".
Margaret på sommarnöje 1994...
med båten full av ungdomar
"Killar alltså!"
J22 "Anna" 1995.
Fotomotiv i de Bohuslänska klipporna. Den undre bilden fick
namnet : HOTET! (Oljespill).
Med bomkapellet blev det ett nytt rum med tak och ståhöjd i sittbrunnen.
Tidigt på morgonen kom Gunnar i sin snäcka. Han har
fiskat i hela sitt liv. Varit på Islandsfiske
i sin ungdom. Han höll på än. Vill inte riktigt sluta. Hans händer var
som klor, efter att ha dragit långa.
Det sägs på Kalvö att... "om det finns en makrill kvar i havet så kommer Gunnar
hem med två".
"Gunnar var hemske frack te å dörje måkrill". Vi köpte
nyfångad makrill dragen vid Persgrunden,
av Gunnar.
Grillparty vid Hasses sjöbod på Kalvö.
Fullt av båtar i Ramsö hamn. Vi låg lite avsides på andra sidan vid
berget.
Midsommarfirande vid Snäckdjupet, inte långt från Bassholmen.
Skärgårdskryssarna!
Seglingssommaren 1996.
Insegling till Gustafsbergsbryggan, hemmahamnen.
Vårrustning inför seglingssäsongen 1997.
Vi får hjälp av syster Lena.
Är det bleke kan man lika gärna bada...
På Ramsö hade Vikingaskeppet "Vidfamne" lagt till. Här med
besättning. J22
"Anna" i bakgrunden.
Traditionella kappseglingen på Ramsö med Bohusjullar och snäckor med
sprisegel.
Eftersnack på stranden.
Kapprodden!
Från Ramsö seglar Lars Sestervik i sin Koster "Peel"
K22 nr 7, och jag i J22 "Anna" till Ursholmen.
Bengt Arne och Lars spexar i solnedgången.
Målar akvarell på Ursholmen.
Fri tolkning av berget på ön.
Sedan var vi tillbaka till lugnet vid Hasses brygga på Kalvö.
Den här gången var vi beredda när Gunnar kom med makrill en tidig
morgon.
Under kapellet stack det plötsligt ut en flaska champagne(!) Den fick
Gunnar.
Han trodde att
vi sov, och blev glatt överraskad.
Jag provar oljepastellkritor : "Solglitter" från Bassholmen och
Snäckdjupet 1998.
Seglingssommaren 1998 började i Lysekil, där det skulle seglas in utan att använda motor.
Seglade full fart in i hamnen bara för att se om det fanns någon plats.
Vände och seglade
ut igen.
Tog ned storseglet
och seglade sakta in igen för focken och lade till utan att använda
motor.
Nästa dag skulle vi ut i gen.
Det var första årert vi hade med vår dinge som vi döpt till "Lilla M".
Stora M (Margaret) står i sittbrunnen. Vi provade att bogsera ut "Anna" med hjälp av "Lilla M"
utan att
använda motor!
Åter vid Hasses brygga på Kalvö! Det börjar bli... tradition! Nu
med Stora M och "Lilla M".
Det blev fler bilder med pastellkrita! Skäret utanför udden vid inloppet till Kalvö i frisk
vind.
Mera pastellmåleri... hemifrån. "Solkväll vid Gustafsberg".
Fotograf Bengt Öhberg på tidningen Bohusläningen, tog bilden 1998 av
Uddevallabron under byggnad.
Han passade på att ta fotot när J22 "Anna" länsade ut genom
Sunningesund. Det stora mot det lilla!
Träseglarnas traditionella årsmöte i Kungsviken 2-3 juli
1999.
Ramsö! Inför den stora kappseglingen med allt som gick att få tag i av
spriseglande jullar och snäckor.
Lars Sestervik med extra peke och specialskotad fock.
Gamla Sjöräddningsstationen kallas av Ramsöborna Dan Wennerby
med familj : "RYC-palatset".
(En parafras på Ramsö Yacht Club och Élysée-palatset i Paris).
Besättningen ror in Vikingaskeppet "Vidfamne" i Ramsö hamn.
Kalvöakademiens sammanträde på toppen av ön Torgrimmen, väster om Kalvö.
Bengt Arne Runnerström, Hans Mårtensson och
Hans Dahlgren.
Uddevallabron invigs år 2000!
Vi fick gå på bron för en dag. Kungen och Silvia var där. Ingen biltrafik!
Mor Karin med sonen Bengt Arne Runnerström på Uddevallabron..
Under bron seglade Evert Yngve i sin fina valdäckade Koster "Barracuda".
Sedan kom de stora segelskeppen länsande in under bron.
In mot Uddevalla hamn där skeppen kunde beskådas på nära
håll...
J22 "Anna" presenterar sina nya segel
2001. Stort tack till
Lars Sestervik i Svanesund för allt arbete
han lade ned på "Annas" mast. Ovärdeligt! Resultatet blev
mycket bra och de nya
seglen satt som gjutna!
Erik, båtgrannen i J22 nr 11 "Klukk" köpte också
nya segel hos Ottossons segelmakeri i Kungälv.
R-Sexan i Lars Sesterviks båthus-ateljé. En fantastisk
båt! En kappseglingsmaskin!
Lars fick uppdraget att renovera denna klenod från 1930-talet..
Båten sedd akterut, invändigt. Ateljétaket syns i sittbrunnens hål.
Båten sedd förut, invändigt. Lars formade varje stålspant individuellt.
Ett otroligt arbete... och vackert!
Sjösättning. Vilken skrovform!
Båten kappseglades i Finland och senare i Medelhavet.
Förutom nya segel och nyrenoverad mast, en nyfernissad sittbrunn i
mörkbetsad mahogny.
Koster, Skärgårds 55:a, Andunge, Folkbåt och... en J22:a.
Vi försökte segla ikapp Vikingaskeppet "Gaia", kopia på
Gokstadsskeppet. Vi hade inte en chans!
Detta Vikingaskepp lyckades vi däremot segla om!
Tillbaka på Usrsholmen.
Svårt segla in i Strömstads hamn! Det blev motor! "Anna"
t.v. Ingen lägger sig utanför en träbåt.
Varför?
Tillbaka på Ramsö!
Målade affischen till årets upplaga av RYC-Regattan "Cupnollette" 20-27 juli
2001.
Roddtävlingen! Bengt Arne i "Lilla M" kom först iväg, men sist i mål... rodde fel väg!
Kappseglingen!
I Bohusjullen "Inger" på väg mot Sydkoster.
Kapten i Bohusjullen "Inger".
Eftersnacket.
Det är lätt att välta ner stenarna i ett sjömärke! Tanklöshet! Aningslöshet!
Okunnighet!
Och det är ett väldigt arbete att återställa det! Sjömärket på Kalvös utsida
kallas "Månstenen".
Det syns från långt håll och har hjälpt fiskarna hålla rätt kurs i
århundraden. Nu låg den stora
stenen nedvält i snåret under högsta punkten. Vi kom på att vi kunde
använda ett stort grönt
fiskenät i nylon som flutit iland från någon trålare. Vi lyckades rulla
in stenen i nätet. Sedan
lyfte vi nätet med stenen i med hjälp av rep och stora träblock, meter för meter upp
upp igen.
"Månstenen" återställd och fastcementerad! Härifrån ser man hur viktig
stenen är, där den ligger som
inseglingsmärke. Här från norr, Sydkoster och Svangen.
Nu kan gubbarna återgå till filosoferandet och titta ut över havet.
Detta är ett exempel på vad vi som
kommer hitseglandes på somrarna kan hjälpa till med. Kompisarna
Hans M. och Bengt Arne R. Kalvö.
J22 "Anna" och J22 nr 6 "Västan" med Stina Öberg
på sin favoritplats.
Människor roar sig även i vår tid, när de ligger inblåsta i lä vid någon
ö. En labyrint(?) på Gåsö.
Makrillgarnbåten "Blixten" från Bassholmen med FAB:s Bohusjullar och
Kågar på segling i Koljöfjorden.
Segling med mor Karin 91 år (t.h.) med lånad keps. Här
med kompisen som också hette Karin
från äldreboendet i Uddevalla. Vännen Karin var van i båt då hon och hennes man
hade haft båt
i alla år,
men mor Karin hade aldrig seglat förut, och undrade nu varför vi måste
åka än hit och
än dit för
att komma åt ett tredje håll, dit vi skulle. Jag fick förklara för henne
vad det innebär
att kryssa, att gå emot vinden.
Modellbåtbyggarkurs kunde man gå under vinterhalvåret, hemma hos
Lars Winckler (t.v.) i Henån,
med båtbyggaren Eilert Ericson, Dalby (i
mitten) som lärare. Lars Winckler var ordförande i Väst-
kustens Träbåtsförening i många år.
Konstnärlig utsmyckning! Kostern "Borta" i Glasellipsen
på Torps Köpcentrum. Kostern "Borta" hade
ursprungligen en dinge på släp. Den hette "Vinden". Därav namnet "Borta
med vinden" (berömd filmtitel),
när hon seglades i Stockholms skärgård. Därifrån blev hon skänkt till
Segelsällskapet Fram i Göteborg.
Nisse Dunér i SS.Frams museistiftelse behandlade båten
med Polyteylenglykol, som
ersätter vattnet i trä,
liksom Regalskeppet "Vasa", så att båtens bord
inte spricker vid placering inomhus i torr och varm luft.
Restaureringen av Kostern "Borta" inför publik tog 600 timmars arbete.
2002-09-01 - 2003-04-01.
Kostern "Borta" restaurerad och riggad med peke och stor fock,
som hon såg ut när hon seglades.
Några år senare återställde vi riggen till hur den troligen såg ut i
äldre tid :
Gaffelrigg och utan peke.
Nya segel tillverkades av segelmakare Harald Karlsson i
Rönnäng. (SSF = SS.Fram).
Botten renskrapad!
En Isjakt kan nå fantastiska farter! Kul att segla Isjakt!
Västkustens Träbåtsfestival 2003.
Båtbyggare Eilert Ericson, Dalby i bild!
J22 "Anna" och J22 nr 11 "Klukk" länsar hemåt i Koljöfjorden till Gustafsberg i
Uddevalla.
Årets gast 2003 i J22 "Anna" : Henrik Isacsson
16 år. Son till gode vännen Sven-Erik Isacsson,
chef på Etnografiska museet i Göteborg.
Stor Plymritad Skärgårdskryssare på besök på Ramsö!
Se Skärgårdskryssaren "Circe" i albumet med loggboken från 1947 :
J14 nr 5.
"Circe" Ritades av August Plym och byggdes på Neglingevarvet i Stockholm
1918.
Ursprungligen en Skärgårds-95:a men blev nedklassad till 75 kvm. med nr
11 i seglet.
Båten låg vid boj i många år utanför Rörvik där vi hyrde sommarhus i
Byfjorden.
En gång fick vi barn följa med Hr.Wadström
som hade båten. Jag hade aldrig sett en
så fin båt! Blankfernissat däck i mahogny liksom sittbrunnen,
skotvinscharna i polerad
brons glänste som guld! Båten hade en skruvad rorkult i mahogny, som är
ett av Plyms
kännetecken. (Se ovan). Inredningen var något liknande den ovan. Jag minns
att jag
blev rädd när
det kom in grönt vatten på däck. Wadström var skicklig och seglade
gärna
hårt.
Efter den turen till Hjältön, fanns det bara tankar om båtar i mitt
huvud.
Skärgårdskryssaren lämnar Ramsö.
"Endeavour" i Göteborg! Kopia på Kaptens James Cooks barkskepp vid
världsomseglingen 1768-71.
Margaret på kanondäck.
Den vackra akterspegeln krönt av den Brittiska handelsflaggan..
Utflykt till Valön med vänner. Ibland får man ägna sig åt att lära
Nederländska "sjöjungfrur" dyka.
En dag fick jag se att det låg en mycket vacker svarttjärad Bohusjulle nedanför Villa Drakenborg
på Gustafsberg. Elisabeth Wallström hade köpt båten vid Eriksberg, i
Koljöfjorden 1995. Där
hade jullen legat i många år och var känd som "Eriksbergsjullen". Jullen var byggd
på 1920-talet
i Rånäs.
Elisaberh gav båten ett nytt fyndigt namn : "Espri". Båten hade mast och
spririgg. Familjen
seglade "Espri" några år, men ställde sedan undan jullen i skogen
under en presenning. Där fick jag
se båten och kom på idén att Kostern "Borta" i Glasellipsen på Torp
behövde en kompletterande
båt på andra sidan entrén. Elisabeth skänkte båten till mig och jag tog den
till Torps Köpcentrum.
Restaureringen av "Espri" tog 300 timmars arbete inför publik.
Båtbyggare Sven Gunnarsson
i Grundsund kom till Glasellipsen och fick se jullen.
Efter en lång stunds noggrann genomgång
av alla båtens detaljer, sa han att det troligen var hans far eller
farbror som byggt båten på Rånäs
ca 1920. Sven kom senare tillbaka med en gåva : En
nytillverkad rorkult som båten saknade.
Harald Karlsson sydde nya segel till båten. Det blev hans sista
jobb innan han avled.
Rånäsjullen "Espri" färdigrestaurerad i Glasellipsen på Torps Köpcentrum
2003.
Vintern 2004
April 2004 :
Nepal!
Soluppgång över Mount Everests 8884 m. höga topp kl 06.00. Foto från
Kala Patthar 5545 m.
T.h. Nuptse 7732 m. Lite senare när solen gått högre upp, är synen
en annan i blått, vitt och svart...
Bengt Arne Runnerström på Kala Patthar 5.545 m. I
glaciärdalen nedanför ligger Mount Everests
basläger. Vit snörök blåser från Mount Everests topp. Det blåste 21
m/sek i dag på toppen, sa Sherpas.
Jag var där i jobbet! Skulle skriva och illustrera en bok om Sherpafolket,
hade jag tänkt.
Akvarell som jag målade från baslägret en tidig morgon när klättrarna
var på väg upp i isfallet.
Lhotse 8501 m. i mitten. Jag tyckte plötsligt att det kommit grus i
penseln! Det gick inte att måla
en jämn blå himmel! Upptäckte att det var is i penseln! Det var ca -10C
grader kallt på morgonen!
Akvarell gjord från Kala Patthar : Baslägret nedtill t.v. Isfallet
nett upp mot Mt. Everest topp i gråblått t.h.
Sedan drev molnen in. Genom ett hål i molnen ser jag Mount Everests topp en
sista gång.
Allt man gör på denna höjd, med hälften så mycket syre i luften, blir
sämre och sämre, man
blir håglös, inspiration blir sämre, och är man sjuk eller skadad, blir
det också bara sämre.
Boken blev inte som jag ursprungligen tänkt, en bok om Sherpafolket, utan
kom att handla om
klättringen på Mount Everest, där
Sherpamännen hjälper rika klättrare att nå toppen genom att
montera och surra stegar över
issprickor, fästa rep ända upp till toppen, resa tält på höghjdsläger
och inte minst... laga all deras mat m.m.
Klättertillstånd lär kosta 500.000 kr!
Klättrarens hela utrustning! Målat på plats i baslägret. Syrgastub i
orange med andningsmask t.h.
När jag fyllde 60 år fick jag ett fallskärmshopp i
present av barnen! Jag blev jätteglad!
Hoppet gjordes på Säve flygplats
2005-07-25. Det blev
ett tandemhopp (en
hoppare
med en "passagerare" fastspänd) från ca 2800 m.
Har aldrig varit så sjösjuk som efter fallskärmshoppet! Jag förstår nu
varför Flygvapnets piloter
går i pension redan vid 40 års ålder, sägs det. De klarar inte att
rolla(!) när de blir äldre.
Segling med äldsta barnbarnet Janna.
"Pastoral idyll" från favoritstället vid Hasses sjöbod på Kalvö.
Stilstudie i J22 "Anna".
På Ramsö fick jag låna en kajak,
och då var det kört! Paddlade Ramsö runt..."som i gamla dar"
i värnplikten när vi paddlade Klepperkajaker
1966-1967.
Ramsös vackraste par i Ramsös vackraste snipa. Dan och
Lillemor Wennerby, sommarboende på ön.
Fest i "RYC-palatset" helt enligt traditionen!
Under broarna i Svinesund 2005.
Halden! Fredrikstens fästning på berget ovanför.
J22 nr 22 "Boppan II" som
seglas av Tim och Ann Morris i
Fredrikstad.
Staden brinner!
Häxerirättegången.
Stadens försvaras bakom vallarna.
Kanoneld! - Hela förställningen, iscensatt av
stadens borgare, var av bästa klass! En stor upplevelse!
Lämnade Fredrikstad 2005-07-23
kl. 12 för kunstmuseet i Dypedal, Spaeröy, Hvaleröarna. Middag.
En god slör från Hvaleröarna kl 17. Fem timmar via Svangen till Kalvö.
Framme kl.22.
Hemsegling, men först till Västkustens Träbåtsfestival
i Henån :
Se J22 nr 31 "Zaritsa".
J22 "Anna" 2006.
Till Kalvö... som traditionen bjuder!
SSVÄ Kappsegling i Byfjorden, Uddevalla
2006. J22 "Anna" med ny rigg och segel. Foto : Dan Turesson
Det blåste upp till 13 m/sek!
Foto : Dan Turesson, Uddevalla
Ostindiefararen "Göteborg II" eskorteras ut ur Göteborgs hamn av
hundratals båtar!
"Göteborg II" seglar till Kina.
Akterspegeln!
Ostindiefararen "Göteborg II" kom seglande på besök till Uddevalla
2007-07-09.
Hon möttes av säkert över 100 motorbåtar och två seglande J22:or. Här J22 "Anna".
Foto : Göran Gärberg, Uddevalla.
Med ombord på J22 "Anna" var barnbarnen
Axel, Janna
och Arvid.
Tidningen Bohusläningen skrev stort reportage med foto av
mästerfotografen Lasse Edwartz.
Seglande eskort in mot Uddevalla : J22 nr 11 "Klukk" och J22
"Anna" (t.v. i bild).
Ostindiefararen "Göteborg II" och J22 "Anna" med 3 barnbarn.
Ostindiefararen "Göteborg II" skjuter salut!
Janna provar sittbrunnen i Leif Casperssons A-22 "Finnikette" och Svante
Wingård i sin A-22 "Camé".
Liten vit båt som hittat sin plats vid en Bohuslänsk ö, polerad av
Landisen för 10.000 år sedan.
Bohuslänska kusten!
Solnedgång sedd från Kalvö.
Svangens fyr.
Kalvö.
Gul Vallmo. Rar växt på Kalvö.
Gammalt ilandflutet vrakgods. Så såg det ut förr. Nu är det mest plast.
Fårladan på Lindö.
Tisteläng.
Gammal lantgård på Lindö.
Sjöbodarna på Kalvö och J22 "Anna".
J22 "Anna" när hon var som vackrast! Vid Hasses brygga på Kalvö utanför
Havstenssund 2007.
J22 "Anna" utanför Kalvö, Havstenssund, visar lite av sin fina namnbräda :
Bläckfisk-ANNA-Ankare.
Syster Lena med dotter Maria tolkar efter "Anna".
Åter i Ramsö hamn! OBS! Stegen som står lutad mot Sjöräddningsstationens vägg.
"RAMSÖ GAMLA SJÖRÄDDNINGSSTATION" ville de att det
skulle målas på väggen.
Jag fick uppdraget. Hittade ett passande typsnitt, förstorade
bokstäverna R A M S Ö G L J D N I T
och skar ut bokstäverna i papp att använda som mall. Ritade upp
bokstäverna på väggen och målade
dem med svart linoljefärg på eternitplattorna. Här västra sidan. Det
blev bra och alla
blev nöjda.
Bokstäverna i närbild.
Och... östra sidan likadant.
Ramsö!
Gul-lav.
Kaprifol.
Ursholmens två fyrtorn.
Fri horisont!
Den svarta stenen är lava som trängt upp ur sprickor i stenen. Detta
hände för åtskilliga miljoner år sedan.
Enligt folktron var detta "Hin Håles harvedrag!" Djävulen plöjde med eld
i berget.
J22 "Anna" vid Ursholmen. Sätter man sig där barnen nu sitter, ser man
speglingar av båtarna i vattnet...
Från Ursholmen solnedgång över Sydnorge.
På distans ser man tydligt diabasgångarna på Ursholmen... "Hin Håles
harvedrag!"
Skarvkolonin på Segelskären.
Ramskärs fyr.
Sälarna på Ramskär.
Tjärnö Marinbiologiska forskningstation får besök av Staffan Ullström,
berömd natur, djur och fågelmålare.
Vi får ta del av stationens vetenskapliga illustratör, som visar sig
vara en (blyg) världsstjärna!
Detta är det bästa vi någonsin sett av vetenskaplig illustration!
Ormstjärna.
J22 "Anna" får lämna plats åt J22 nr
1 "Nabben II". Nyrestaurerad 2008-2009. Här med stor flaggning.
Man kan inte ha två båtar. Vi blev tvungna sälja J22 "Anna".....
|