J22 nr 25


J22 nr 25 fanns på Dalarö på 1970-talet.





Familjerna Christer Darrell och Carl-Johan och Kristina Petersén i Stockholms skärgård 1975.

Segelritning till J22 nr 25.  Båtens form är en senare J22-modell med tre ventiler och utan förpikslucka.

Denna lite suddiga bild får presentera den vackra J22 nr 25 "Lyran" seglande på västkusten.

En träbåt i detta fina skick är en njutning för ögat och att segla med!

J22 nr 25 "Lyran" med stor flaggning i hemmahamnen på Gullholmen.

J22 nr 25 "Lyran" i hemmahamnen på Gullholmen 2011.

J22 nr 25 "Lyran" med sin ägare Carl Erik Eriksson vid sjöboden i hemmahamnen på Gullholmen 2016

Interiören i "Lyran". Det har inte blivit mycket segling denna regniga och blåsiga sommar 2016.
Carl Erik fick tips om Bryggsmörja (Roslagsmahogny) :  Blandningen av Rå Linolja och Dalbränd Trätjära
som finns att köpa på Claessons Trätjära i Göteborg. Insidans bord behöver oljas in ordentligt!


J22 nr 25 "Lyran" seglar utanför Gullholmen sommaren 2017.

J22 nr 25 "Lyran" vid Carl Erik Erikssons sjöbod på Gullholmen sommaren 2017.

Grannen knäppte en bild när jag seglade ut ur hamnen, skrev Carl-Erik Eriksson i ett E-brev
2017-08-18 från Gullholmen. Och visst har jag smort båten med den väldoftande blandningen
inombords! Ett jättebra förslag. (Se bilden ovan : Interiören i "Lyran"). Nu är min seglar-
sommar slut - höstfixet och hummertenerna står näst på tur.

J22 nr 25 "Lyran" ritades av Roy Scherman och byggdes 1946 av Bröderna Karlsson
& Söner vid Svinevikens Båtvarv
, Orust. Längd : 6,85m. Bredd : 2,43m. Förste ägare var
Carl Christensson
Styrsö i Göteborg.

Båten var registrerad i SXK 1960-61 som "Juanita" med ägare B.Hellström i Göteborg.  
En annan ägare var Per Thivall. Han gick i kvav med båten och förolyckades 1992, men båten
flöt iland och kunde räddas. Paret Ingemansson och Granhag köpte båten av änkan efter Per.  
De sålde senare båten till nuvarande ägaren Carl Erik Eriksson i Djursholm. Han är sommar-
boende på Gullholmen.

Det kom ett E-brev 2015-08-12 från Carl Erik Eriksson : Så satt jag i går kväll i solen i "Lyran"
och delade lite whiskey med Janne Gullvinger, som bor borta i Klippan på Gullholmen. Han ar-
betade med Per, som förliste med J22 nr 25 "Perlan". Per var Jannes chef. På väggen i sitt hus har
Janne därför sedan länge en ritning som han hade till segelritning för min båt. Passade på att fota den.
(Se översta bilden).
I dag ska det bli en segeltur med barnbarnen till Käringön - det ser vi fram emot!
Och på Käringön har hamnbasen ett särskilt gott öga till seglare med träbåt, utan motor.

Efter många år av samarbete har vi nu äntligen träffats hos Carl Erik Eriksson på Gullholmen.
Jag prövade att segla från Uddevalla 2016-07-26, men denna sommar har inte vädergudarna varit
på humör. Mötte 13 m/sek redan i Byfjorden och det var inte precis kamp jag var ute efter och vände.

Tog resolut bilen 2016-07-27. Mötet med Carl Erik på Gullholmen blev mycket trevligt med lunch
och en fantastisk guidning av Gullholmens guide-geni : Sune Johansson på hans Konstmuseum.
Hans kunnande och minne är enormt! Skepparmuseet på Gullholmen där han också guidar är ett
av världens bästa museer(!)

J22 nr 25 "Lyran" låg på sin plats som vanligt och blänkte vid Carl Eriks sjöbod i hemmahamnen på
Gullholmen. Det har inte blivit mycket segla av i år och båten har läckt en del. Carl Erik fick tips om
att smörja insidans bord med Roslagsmahogny eller Bryggsmörja som det nu heter nu på Claessons
Trätjära
i Göteborg : Blandningen av Rå Linolja och Dalbränd Trätjära.  Stort tack till Carl Erik
för det gästfria bemötandet!
    Hälsningar!   Bengt Arne Runnerström på www.julleregister.se.

Christer Darrell kom till Båtmässan i Göteborg 2017-02-06 och berättade om en J22:a med ekskrov
som var köpt utanför Dalarö, Stenholmen på 1970-talet. Båten gjordes i ordning och hade hemma-
hamn på Onsala. Men Christer visste inte vilket nummer båten hade i seglet.  

Christer Darrell
inkom med ett E-brev 2017-08-11 : Vill bara meddela att båtens nummer var 25. 
Hittade några fotobilder men inget jag kan överföra på mejl. Fotot visar att det var J22 nr 25.

Christer Darrell skickade ett nytt E-brev 2017-08-12 : Båten stod på land i ett stort båthus när jag
blev intresserad. Vi bodde på Dalarö och vi paddlade över sundet och kom överens med ägaren om köp.
Båten var i dåligt skick så det krävdes en hel del jobb. Båten blev väl omhändertagen och i nyskick nästan.
På den tiden fanns det en olja som hette Benarolja som använder på insidan skrovet. Fick också problem
med en kölbult utanför Lerkil och vatten läckte in så den fick hängas i bryggan för åtgärd. Ja det var en
vacker båt med många fina minnen. Kommer inte ihåg vem som köpte båten tyvärr. Det var på 1970-talet
(ca 1975) som jag köpte båten. Ekskrov, Oregon pine i däcket och mahogny i skarndäck.

Christer Darrell skrev ett E-brev till 2017-08-12 : Vi fraktade ner båten på en trailer till Onsala 1976.
Tror också att båtvarvet hette Ornö båtvarv och det låg mitt emot Dalarö men är inte säker på namnet.
Tittade på bilden av J22 nr 25 "Lyran" på Gullholmen i Bohuslän och det är den båten. Minns tyvärr inget
båtnamn. Det fanns däremot en stötta till bommen för att låsa den. Ser ingen sådan på båten?

Det finns ju massor av diabilder och Super 8 filmer som man filmade med på den tiden, skriver Christer
i ett nytt E-brev 2017-08-26. Om jag minns rätt så hade båten stått på land några år i båtskjulet på varvet
Stensholmen. Vet tyvärr inte varför båten fanns på Dalarö.

Christer Darrell skrev ett nytt E-brev 2017-08-30 : När jag läser om att ägaren efter mig gick i kvav
och båten bärgades, känns det som om båten varit med i ett liknande scenario. Båten gjordes i ordning
i Onsala. Den renskrapades, däcket nåtades om och allt krom förnicklades. Båten var som en möbel.
 
Sjösättning i Gottskärs hamn. Båten läckte lite och den hängdes därför i en flytbrygga. Det blåste upp
till storm och bryggans ägare blev orolig för bryggan och flyttade den till en säkrare plats. J22 nr 25 blev
vattenfylld och när vi kom till undsättning såg vi bara masten. Vi använde oss av tryckluft som vi fyllde
fyra luftkuddar och band fast runt kölen. Båten flöt upp så sakteliga och vi kunde pumpa läns. En vecka
låg hon under vatten? Tät blev hon också. Snipp, snapp, snut så var sagan slut.   -   (Kanske räddades
båten från att slås sönder i stormen, genom att den sjönk?)

                  
Ägarlängd : 
1946-?            ?                Carl Christensson  Styrsö 
1960-1961    "Juanita"     B.Hellström  Göteborg
1970-talet        ?               Rolf Olsson
1975-?             ?               Christer Darrell  Dalarö Onsala
?      -1992     "Perlan"      Per Thivall 
1992-2000       ?               Ingemansson o Granhag
2000-             "Lyran"      Carl Erik Eriksson  Djursholm  Gullholmen

J22 nr 25 "Lyran" är registrerad som seglande i dag.
 

www.julleregister.se