J22 nr 7 "Monsunen" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes 1935 vid
Bröderna Arvid
och Gustaf Karlssons Båtvarv i Svineviken, Orust. Det ovan skrivna : Stensvikens Varv
i Bohuslän, ur boken Svenska
Segelyachter 1943, är det gamla namnet på Svinevikens Båtvarv.
Båtens Längd : 6.60 m. Bredd : 2,35 m. J22 nr 7 riggades av Arvid Laurin.
Förste ägare var Åke Eliasson i Göteborg. Åke var slöjdlärare
till yrket.
Han byggde ruffen
själv
av kraftigare dimensioner än normalt och gjorde extra stöd åt
sidorna. "Monsunen" hette alla Åkes
båtar. Åke Eliasson deltog i SS Fram
40 år Jubileumsregatta den 12/7 1936 med sin båt "Monsunen".
"Monsunen" såldes efter seglingen till England 1937
till familjen Curman.
Båten var registrerad i SXK 1951 som
"Monsunen" med ägare Jöran
Curman,
Länsarkitekt Jöran Curman i
Uppsala står som
ägare enligt ovan. Sonen Mats
hade båten i Strömstad
och seglade
mycket på Norge och i norra Bohuslän.
Han berättade att Professor Robert Fries och hans bror Hjalmar hade gift
sig med två systrar Curman.
En gång
stod Robert vid Kapellskär och tittade på J22 "Monsunen" och sa :
Då är det inte som "Sigma"
(Roberts koster
hette "Sigma")
efter sönerna
Sigurd och Mats, för då borde "Monsunen" heta "Masig".
Båten var registrerad i SXK. åren 1953-59, 1961-1971 som "Monsunen" med ägaren
F.Mogensen.
På Båtmässan i Göteborg 2012 kom Niklas Winroth på
besök.
Det var hans farfar Olle Winroth
som
seglade med Åke Eliasson till England 1937.
(Se bilden och
reportaget
nedan!)
Ägarlängd :
1935-1937 "Monsunen" Åke Eliasson Göteborg
1937-1951 "Monsunen"
?
1951-1953? "Monsunen" Jöran och Mats
Curman Uppsala och Strömstad
1953-1971 "Monsunen"
G.F.Mogensen
? ?
?
Var J22 nr 7 "Monsunen" finns i
dag vet vi inte.
Reportaget i tidningen Segel och Motor nr 9
1937
sid. 444-450.
Åke
Eliasson och Olle Winroths segling med J22 nr 7 "Monsunen"
från Göteborg till
Dover i England 1937 :
Enligt Nisse Dunér (091201)
i Torslanda blev Åke och Olof skrämda av Nordsjöns grova sjö.
Åke sa efter Englandsresan : Att segla med den korta sjön, blir det en
oerhörd sjö även på lätt vind.
De öste med hinkar och grytor. Det fick Åke Eliasson att fundera på att bygga en båt med välvt däck,
ett s.k. flushdäck eller valdäck!
Idéerna tog form och resulterade
i bygget av Kostern "Monsunen".
Båten ritades 1942 och byggdes 1943. Atlantseglingen med den
nya båten blev
inte av förrän 1947
på grund av kriget. Det välvda däcket blev en
jättesuccé! Från 1953-1970 byggdes kostrar bara med
flushdäck.
Båtbyggarna nära inte hann med. Det är alltså Åke Eliasson som är pappa
till Flushdäcket.
Laurin ritade skrovet, men fick äran av namnet
Laurinkoster.
Yngve Cassel tillverkade backelitblock. Han seglade också
över Atlanten i "Casella" 1953-1955
och seglade till USA 1956. Båten seglades aldrig tillbaka. Den senare ägaren av
båten ville skänka den
tillbaka till Sverige.
Med "Casella II" 1958-1959 seglade Yngve Cassel till USA t.o.r.
Tillfartsseglingen
från Bermuda och USA
Spotman & Stewens "Casella II" vann sin klass över Atlanten av 18-20
båtar
samtidigt 1960. - Yngve Cassel
var sedan med om olyckan på Atlanten mellan passagerarfartygen
"Stockholm" och "Andrea Doria".
Läs mer i
boken : Monsunens resa i västerled av
Åke Eliasson 2004. (ISBN 91-631-6008-0).
Boken är utgiven av SS.Fram:s Museistiftelse i Göteborg. Kostern
"Monsunen" finns restaurerad
och bevarad som museibåt av
SS Fram:s Museistiftelse och finns i Bohusläns museums båtlager i
Färgelanda, i väntan på byggandet av ett Fritidsbåtsmuseum (arb.namn) i
Uddevalla.
Kostern "Monsunen" blev K-märkt
hösten 2009 av Sjöhistoriska Museet i Stockholm.
I samma tidning Segel och Motor, nr 9 1937 sid. 461, hittar vi
nedanstående annons :
Brev från Åke Eliasson den 14/9 1998. Frågan var : Hade Åkes
Eliassons båt "Monsunen" hittats?
(Det visade sig vara fel båt som hittats 1998).
Var J22 nr 7 "Monsunen" finns i dag vet vi inte.
Läs om J22 nr 7 systerbåt J22 "Goodwin".
|