Detta är J26 nr 1. Så här såg båten ut innan Kurt Snygg fick
hand om den
och byggde om ruffen
till utseendet nedan. Båten har byggts om fyra gånger(!) med olika ruffar.
J26 nr 1 "Nautic III". Ett vackert däck och rufftak!
Pliktluckan i mahogny passar inte riktigt in.
J26 nr 1 Man kunde tro att detta är
originalruffen, men det är det inte!
Kurt Snygg i sin J26 nr 1. Det är han som byggt om ruffen till
det ovanstående fina utseende.
J26 nr 1 "Nautic III" ritades 1936 av Jac
M. Iversen (Ritning 611, 1936. Längd : 7,10 m
Bredd : 2,52 m). Båten byggdes 1939 i Göteborg. (Tre
år senare!)
Enligt en uppgift om
varven i Bohuslän och vad de byggde 1940-1950, skulle J26 nr 1 vara byggd
vid
Anders och Olof Karlssons Båtvarv på Söbben, Orust 1941?
(Se nedan!)
Förste ägare var
Skeppsfornerare Axel Abrahamsson i
Göteborg.
"Var det inte Abrahamsson som hade den båten?" sa
Nils Hellman 94 år (*1915)
en dag i januari
2009 när
vi pratade om 1930-talet och kom in på J26 nr 1. Nils kom ihåg
Abrahamsson som var
Skeppsfornerare och bodde i Långedrag,
liksom Nils själv på den tiden. Först hade Abrahamsson
"Gåsungen" en stor oklassad Bohusjulle
med 14 kvm Bermudasegel. Med den kappseglade han
mot
en likadan
båt som hette "Lill-Klas". Detta var tidigt på
1930-talet.
Sedan köpte Axel Abrahamsson J22 nr 6, ritad av Jac M. Iversen
1936. J22 nr 6 sålde han sedan.
J22 nr 6 köptes 1957 av familjen Öberg på Vargö i Göteborg. Familjen
kom att äga båten i över 60 år!
Stina Öberg, som seglade
J22 nr 6 till 2018, berättade att Axel Abrahamsson senare tog sig namnet
Arneklev.
Troligen beställde Axel Arneklev J26 nr 1 redan 1936,
då en sådan båt står upptagen i Jac M.
Iversens katalog över hans ritade båtar (nummer 611). Kanske byggdes
J26 nr 1 inte förrän 1939
eller 1941? -
Totalt klassades bara nio J26:or. Det byggdes ytterligare två J26:or
på Bröderna
Jacobssons Båtbyggeri i Munkeby,
Dragsmark åren 1946-47, då de var noterade i varvets bygglista,
men om de blev klassade och var båtarna finns i dag, visst vare sig Knut eller
Nils Jacobsson.
I Bengt Jörnstedts bok : Båtbyggaren Christoph
Rassy, som utkommer i maj 2020 på förlaget
Aqua Perla, finns ett utdrag publicerat i tidningen Veteranbåten
nr 2/2020 om Axel Arneklev :
Axel Arneklev drev skeppshandel i Göteborg och tillhörde varvets kunder. Han hade beställt
en av
två NC-kryssare som
byggdes på Nötesunds Varv.
På träbåtsvarvens tid var det vanligt att
beställaren dök upp på varvet
var eller varannan veckoända
för att se sin båt växa fram, steg för
steg; varje sådant besök fyllde
kundens seglarsjäl med en varm
våg av förväntan. (Se
J22 nr 44). Axel Arneklev
var inget undantag. Christoph Rassy var i hög
grad engagerad i hans båt och
de två blev bekanta. Ja mer än det;
Arneklev blev något av en mentor
för
Christoph. Det är Arneklev som
aktiverar den process som
gnagt i Christophs inre.
Arneklev anade att Christoph ville bort. Det låg i luften när de
träffades. Och det var också hans
egen uppfattning, unge Rassy måste få bli sin egen lyckas smed. Under deras
samtal gav det ena det
andra, och en dag uttalade Arneklev de förlösande orden : - Jag förstår
inte, Christoph, här jobbar
du hos
Karl-Erik hela dagarna och på kvällen åker du iväg och bygger en egen
båt. Jag förstår inte...
Om andemeningen i den beskrivningen rådde inget tvivel. Christoph hade
varit på Nötesunds varv
i
nästan fyra år. Nu hade Arneklev satt fingret på den springande punkten.
Det var den sista knuff
som
behövdes för att sätta bollen i rullning.
- Tanken var jag med på, den hade jag burit på länge. Hur jag skulle
förverkliga den visste jag inte.
Men nästa vecka åkte vi runt på Orust och letade efter ett ställe där
jag kunde bygga båt. Men vi
hittade inget. Då säger Arneklev, "Du, Harry Hallberg bygger ju nytt i
Ellös, jag ska höra om hans
gamla varv i Kungsviken ska säljas."
Arneklev påpekade att Christoph ju hade byggt en "fin båt" till sig
själv - den förminskade Ballerinan -
som kunde säljas. Arneklev åtog sig att hitta en kund som betalade
fyrtiotvå tusen kronor för den.
Det var mycket pengar, som jämförelse kan nämnas att en ny Folkbåt
kostade omkring elva tusen
kronor vid den här tiden.
Christoph sålde sin båt och han minns hur Arneklev stöttade honom även i
fortsättningen : - Han sa
att nu går du till banken och lånar femtio tusen, då har du nittiotvå
tusen. Men du behåller tio för du
måste leva också. Men till nyår har du pengar så du kan betala Harry
Hallberg. Planen gick i lås.
Affären med Hallberg gjordes upp - och Christoph Rassy hade blivit
varvsägare i Kungsviken.
- Arneklev var en riktig seglingsentusiast som hade
glädje av att hjälpa andra. Han märkte att det
var ett livshopp för mig. Ingen kan föreställa sig hur lycklig jag var
att jag hade mitt eget ställe där
jag kunde jobba efter mitt eget gottfinnande. -
(Resten är historia som man brukar säga).
Ursprungligen hade J26 nr 1 en ruff som bör ha sett ut som
den nedersta bilden. Enligt uppgift från
Mats Kuhlin i Göteborg
ägare 1971-ca 1984, blev ruffen
ombyggd till "doghouse" med Vindö-
utseende redan ca 1958. (Se
översta bilden!) Pliktluckan på
fördäck försvann, ruffen förlängdes
förut
och fick taklucka. Rufftaket akterut höjdes, och ruffsargen fick
fyrkantiga ventiler. Det blev
en modernisering till
familjebåt likt de populära Vindö-kryssarna.
Båten förlorade på detta sätt
sin
karaktär som J26:a, men blev kanske praktiskt för ägaren invändigt?
Båten ägdes då av en
man
som kallades "Chap" i Göteborg
och båten kallades för "Chap-Ulla". (Se nedan!)
I mitten på 1970-talet byggdes båten om
igen av Mats Kuhlin. Pentryt gjordes om, däcket och
sittbrunnen, vars
sarg lutade inåt. Masten flyttades längre förut, fick fiol och bommen
kapades,
för att få båten mindre lovgirig. Båten hette "Harmoni" på Mats
tid. År 1983 eller 1984 sålde
Mats Kuhlin båten till Lennart Wärn och hans svåger i Göteborg. Lennart som inte kunde
segla, fick smak för
sjölivet och seglade sedan 24-timmars med båten. Båten har aldrig haft
J26 nr 1 i seglet, så långt Mats Kuhlin kunde minnas, utan hade hela tiden
SXK-märket med
ägarens personliga nummer. Detta stärker misstankarna om att båten
kanske var oklassad.
Kurt Snygg i Göteborg blev ny ägare 1988. Han byggde om ruffen igen, och återställde den
i
sitt ursprungligt skick. (Se de tre nedre bilderna ovan). Kurt Snygg hade båten 1988-2003,
varefter
han sålde båten till någon vid namn
Terje... i Norge 2003.
Kurt Snygg skrev i ett E-brev
2012-10-15 : När jag köpte båten såg den ut som en Vindö,
vitmålad med blått översta bord och teakdäck. Båtens namn var "Fantadey". Jag tyckte att
namnet "Sinuhe",
efter Mika Waltaris bok om Egyptiern Sinuhe, som likt Moses
hittades i
vassen, passade bra, så det hette båten under min tid.
Killarna som sålde båten, en av dem hade hus i Örgryte som han
renoverade, visste inte mycket
om
båtens historia, men sa att den var
byggd 1942 på Tjörn av en båtbyggare Johannes Olsson.
Någon sådan
båtbyggare har aldrig funnits på Tjörn, enligt en kommunanställd. Det närmaste
namnet vi
kan komma är Osvald Olsson i
Mölneforsa, Kållekärr. (Läs om honom i boken
Långedragsjullar
D, femte sidan från slutet). Killarna hade varit med i SXK i slutet av
1980-talet och
då skulle båten
haft
SXK:s nr 241 i seglet.
Vid
efterforskningar på Kryssarklubben i Stockholm 2012-11-20, fanns en notering från
1988
med ägare
Mats Kuhlin i Göteborg. (Se ovan!)
På Båtmässan i Göteborg 2016
kom Lars Holm och berättade att han var född 1957 i J26
nr1.
Alltså fanns båten i familjens ägon 1957. Lars Holm hette tidigare
Johansson men tog sig namnet
Holm. Bertel Johansson, hans far arbetade
på en bank i London och kallades "Chap". Bertels
fru hette Ulla (*1922, 94 år 2016). Därav båtnamnet "Chap-Ulla".
Bertel flyttade till Donsö-
Hönö och
sedan till Långedrag.
Bertel Johansson satt i styrelsen för
Kryssarklubben.
Båten byggdes 1941 enligt Lars Holm. Pappa Bertel
Johansson höjde ruffen
(se bild 1 ovan).
Båten var blåmålad med mörkblå bord. Familjen bestod av far, mor och tre barn =
5 personer
och en hund
ombord.
Segelnumret SXK 246 fanns kvar när Mats Kuhlin köpte båten.
Ägarlängd :
1939-? "Nautic III" Axel
Abrahamsson (Arneklev) Göteborg
? -1957 ? ?
1957-ca1969 "Chap-Ulla" Bertel "Chap" Johansson och Ulla Johansson Göteborg
1969-ca1984 "Harmoni" Mats Kuhlin i Göteborg
ca1984-1988 "Fantadey" Lennart Wärn med svåger Göteborg
1988-2003 "Sinue" Kurt Snygg Göteborg
2003-? ? någon Terje... i Norge
? ? ?
Var J26 nr 1 "Nautic III" finns i dag,
vet vi inte. Kanske i Norge?
|