J26 nr 2


J26 nr 2 "Eva" på land i Valbodalen, Lysekil 1971.  Jan Ivarssons bilder från Lysekil.



J26 nr 2 på Jacobssons varv vintern 1971.
Installation av ny motor Yanmar 12 HK, ny sittbrunn och ny akterstäv.

Svenska Flottans övningsskonert "Gladan" fångad bakom vanten på J26 nr 2 "Eva"
i Kattegatt på väg till Danmark.

Jan Ivarsson seglade J26 nr 2 "Eva" till Danmark! Från Göteborgs skärgård via Läsö till Skagen.
Vårt enda navigationshjälpmedel var en Silva-kompass. Från Skagen-hem hade vi inget sjökort,
så vi lånade ett och räknade ut kursen som jag skrev ner på en papperslapp. Vi kom bara 200 m.
fel till Gullholme ränna! Året var 1971.

J26 nr 2 "Eva" med peke! Siluetten av Lysekils kyrka i bakgrunden.

J26 nr 2 på Träbåtsfestivalen i Henån 2005.

J26 nr 2 vid Gullholmen 2011-07-07.  Foto : Carl Erik Eriksson i J22 nr 25.

Två av Stefan Henrikssons egna bilder från samma seglingssemester i juli 2011.

 

J26 nr 2 "Eva" i hemmahamnen på Björlanda Kile 2017-06-25.           Foto : Bengt Arne Runnerström

J26 nr 2 "Eva". Hjalmar Olsson ritade båten som en "Långfärdsjulle" i september 1940. 
Ritningen reviderades 1943. Båten byggdes vid Bröderna Knut och Nils Jacobssons
Båtbyggeri i Munkeby Dragsmark 1942.
 Längd : 7,5 m. Bredd : 2,5 m. Djupgåendet :
1,10 - 1,15 m. Vikt : 2,8-3 ton. Kölvikt : 1,6 till 1,8 ton.
 
Förste ägare var Provincialläkare Carl-Gustav Sundell i Grängesberg.  

"Eva" var registrerad i SXK 1955-1970 med ägaren Carl-Gustav Sundell
J26 nr 2 "Eva" byggdes med ett spantavstånd kortare ruff än efter ritningen.
Provincialläkaren Sundell hade stor familj och behövde plats i sittbrunnen,
enligt båtbyggare Knut Jacobsson.

Jan Ivarsson
i Lysekil köpte båten 1970 av Carl-Gustavs son. 

Jan Ivarsson skickade ett brev 2013-02-13 med 6 bilder från 1971. (Se ovan!)  
I ett E-brev 2013-02-21 skrev Jan Ivarsson : J26 nr 2 byggdes i Dragsmark av Bröderna
Jacobsson i deras lada, där de även byggde många J10:or under kriget. Ladan låg långt från sjön,
så de drog båten på stockar ner till sjön. Senare köpte bröderna Jacobsson till marken av bönderna
nere vid sjön. (Läs mer om Bröderna Jacobsson i boken Långedragsjullar C på entrésidan).

Båten hade akterstäv och dödträ i bok. När vi borrade igenom akterstäven för propellerhylsan,
var akterstäven rutten i mitten. Vi bytte den till ek. Bok är bra, men inte i vattenlinjen. Jag hade
"Eva" riggad med bogspröt och klyvare några år. Då hade båten fin balans! Svede Sails i Lysekil
sydde klyvaren. När jag köpte båten, hade den en Seagull utombordare. 

Jan Ivarsson sålde båten 1981-1982 till Hans Harrysson som hade färjorna i Lysekil innan
Gullmarsfärjan. En av sönerna köpte båten. Hasse Harrysson var dykare. De hade ett företag
som hette : Vargen. De gjorde bryggor på kusten. Hasse renoverade båten hösten 1989 och
våren 1990. Han skrapade hela båten, nåtade om däcket och tillverkade ett nytt roder, med
två rostfria dragstänger. Båten seglade bra, men Hasse tog bort bogsprötet, då han tyckte
att det var krångligt att lägga till.
    
Stefan
Henriksson i Hisingsbacka köpte J26 nr 2 mycket nedgången i Lysekil 2002.
Stefan har lagt ner åtskilligt med tid på att rusta upp båten till dagens fina skick. Båten skulle
varit med på Båtmässan i Göteborg 2005, då Långedragsjullarna som båttyp ställdes ut,
men båten var för stor och kom inte in i hissen. (Se Stefans bilder ovan!)
  
Ägarlängd :
1942-1970         "Eva"     Carl-Gustav Sundell  Grängesberg
1970-ca1982     "Eva"     Jan Ivarsson  Lysekil
ca1982-1992     "Eva"     Hans Harrysson  Lysekil
1992-                  -            Stefan Henriksson  Hisingsbacka

J26 nr 2 "Eva" är registrerad som seglande i dag.
 

www.julleregister.se