J18 nr 86


Kappsegling om Jullepokalen 1963 :  Fr.v. J18 nr 100 "Puck" med Lennart Bergqvist.
Det var Lennart som började "burka", gasten satt eller låg i lovart för att tynga ned båten som då
seglade mer lodrät och därmed kunde ta mer vind. Bilden visar detta tydligt! Jmf. med de andra
båtarnas lutning!  J22 nr 33 "Svanungen" med Olof Andersson, J22 nr 36 "Gerana" med Rolf
Nicander och J18 nr 86 "Ducky" med Ingvar Karlsson.  (Läs tidningsreportaget nedan!)


Reportage ur Handelstidningen i Göteborg den 9 september 1963. J18 nr 86 "Ducky" t.h.


Jan Lundgren på akterdäck sätter segel medan Björn Bengtsson håller förtampen till J18 nr 86
i Långedrags Sjöscoutkår 1971.

J18 nr 86 vid bryggan på Tångudden, innan avfärd till Scoutlägret på Kalvö (Henån) 1971.
Jan Lundgren och Björn Bengtsson på däck.

J18 nr 86 seglar 1971.

J18 nr 86 "Vindros" på Lennart Lagerkvists tid 1972-1978. Här i GKSS hamn, Långedrag.



18 nr 86 "Vindros" i Långedrag.

Anders och Annika Cottmans renovering av J18 nr 86, som fått namnet "Andan". 
Hösten 1981 och våren 1982. 


Därefter bara njöt vi!

Anders Cottman till rors. Solen kan bränna rejält på sommaren under långa segelpass!

Anders och Annika seglar sydvart i Kosterfjorden.

Anders Cottman till rors i en god slör.

Annika Cottman håller koll på kursen. OBS! Aktersnurran och den fina namnbrädan!

Romantisk solnedgångsbild på rufftaket.

Efter 9 år i en lada och mycket arbete. Kurt Peterssons renovering av J18 nr 86 i Bromölla 2012.


Skotbänk och ruff.

Ruff och däck.              


Väl linoljade bord i sittbrunnen.

Och sist ska botten målas....

Sjösättning! Båten läckte rejält efter de nio åren i ladan. 

Kurt seglar J18 nr 86 "Vindros" 2012!  Spännande första gången!

Vacker bild på J18 nr 86 "Vindros"! Kurt kom trea av åtta båtar på Klubbtävlingen i Valjeviken 2012.

J18 nr 86 "Vindros" byggdes 1945 på Mobergs Varv, Färjenäs i Göteborg
och var BSF, Badgästernas Seglarförbunds utlottningsbåt 1945. 

Torgny Jange KKKK
seglade J18 nr 86 "Ducky" vid Kullaviksdagen den 6/7 1947.
(Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012).  

Båten var registrerad i GKSS båtförteckning 1948 som "Duchy" (möjligen felstavat).
Men 1951 hade båten namnet "Ducky" i GKSS båtregister med samme ägare Torgny Jange.     

I ett E-brev 2011-11-28 skrev Nils Wedel i Billdal följande : J18 nr 86 seglade jag på 1950-talet.
Båten tillhörde då Örgryte KFUM Scoutkår "Jägarna" och var registrerad i SXK 1955-60 som
"Ducky". Köpet av båten skedde genom Bengt Martenius, som var vår ledare, och med Ragnar
Myrén
som finansiär. (Se J10 nr 30, J10 nr 31, J18 nr 45 och J18 nr 77). Båten hade namnet
"Ducky" och sköttes av oss scouter. Vi hade oerhört mycket kul med båten. En god seglare
var hon, då båten var byggd med tunnare bord för kappsegling.

Hans Strandell kom till Båtmässan i Göteborg 2019 :  Min bror Harry Strandell och jag seglade
J18 nr 86 i Karlstad åren 1952-1955.
  
Per Anders Milde berättade på Båtmässan i Göteborg 2014 att J18 nr 86 och J18 nr 50 fanns
i Långedrags Sjöscoutkår-Kfuk 1960-1972. Kanske var de inlånade till Sjöscouterna1960-1972?
Båtarna låg ihop i Fiskebäck. J18 nr 50 var en bra sjöbåt! Den gick inte att välta, då blåste vinden
bara ur seglen. Tre killar stod på relingen. Även vid fullt skot.

Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med startlistor från olika regattor, där vi hittade J18
nr 86 "Ducky" seglad av Ingvar Karlsson i LSS vid MSS regatta i Marstrand den 13 augusti 1961,
med tre andra J18 och en J22:a. (Se J22 nr 36, J18 nr 100  J18 nr 118 och J18 nr 126).

Jan Hamilton i Stockholm
, men uppvuxen vid Tångudden i Göteborg skickade 2015-07-11 ett
E-brev som finns återgivet på J14 nr 133. Det handlar bl.a. om Ingvar Karlsson och J18 nr 86.

Jan Lundgren i Göteborg skrev ett E-brev 2017-12-12 :  Seglade mycket med Långedrags
Sjöscoutkårs Långedragsjullar J18 nr 86 och J18 nr 50. Fick segla upp med 86:an och eftersom
jag såg stor ut frågade examinatorn inte hur gammal jag var och dessutom gick ju man-över-bord-
manövern utmärkt. (Slå två gånger, lägga bi och driva sidledes ner till den nödställde). Så däremed
fritt fram att låna båten vid 14 år ålder.

Året därpå seglade vi 86:an till Scoutlägret på Kalvö (Henån) 1971. Mycket hård vind och vi revade
i Mollösund inför Kråksundsgap. Grov sjö, men så fort det gick (notera tätningen i akterspegeln!)
(Se tredje bilden uppifrån). Vattnet på slör gick upp hela vägen till däck i aktern i den starka vinden.
Att kryssa i Gullholmehalsar var krävande men det var ju nästan bara vi ute.

Scoutlägret blev en trevlig vistelse, men resan hem blev tuff.  Västlig kuling och motström i Malö-
Strömmar. Men vi var tre samövade killar, så vi kryssade hela vägen igenom.  -  Det är lätt att
glömma, men tillsammans kan man göra mycket mer. Vem skulle ensam kryssa där? Omöjligt!
Utombordare? Kanppast.  -  Vi blev tvungna att gå in i Ellös för att köpa spik för att spika ihop
sittbänkarna och sy en reva i storseglet. Seglen var ganska sköra och nylappade. Sedan kryssade
vi i Gullholmehalsar, fick lugnare väder och nästa dag mot Göteborg.

Det är ovanligt att veta var man befann sig exakt vid en viss tidpunkt tillbaka i tiden. Men... den
15 juli 1971 klockan 12.52 befann sig J18 nr 86 mellan Rättaren och Donsö. Ett tungt dån hördes
från Göteborg och en stund senare syntes en rökpelare. Det var "Poona" som exploderat i Lundby-
hamnen. Syrebärande kemikalier och mycket rapsolja stod för smällen.

I ett nytt E-brev 2017-12-20 skrev Jan Lundgren : Frågade Lennart W. som seglade mycket med
Långedrags Sjöscoutkår om vilket år Ingvar Karlssons J18 nr 86 kom dit. Han var säker på att
den kom till scoutkåren efter 1965, inte tidigare. Själv seglade jag den i scouterna sommaren 1968.
Så där finns ett fönster mellan sommaren 1966 och våren 1968. Bohusjullarna seglades sommaren
1967 på läger. Sedan såldes de?

Lennart Lagerkvist i
Göteborg berättade : J18 nr 86 ägde jag mellan 1972 -1978. Jag köpte
båten från Långedrags Sjöscoutkår. Båten hade tidigare ägts på 1960-talet av en gammal kompis
till mig Ingvar Karlsson, segelsömmare på Ostindiefararen "Götheborg II". J18 nr 86 fick nytt namn :
"Vindros", då alla Lennarts båtar heter så. (Se J22 nr 1 och J22 nr 27).

Lennart seglade Tjörn Runt år 1977 med J18 nr 86 "Vindros" med spinnaker, som han mätt in.
På 1970-talet seglade man på handikapp, innan Lystalen fanns.....


Lennart Lagerkvist skickade ett E-brev 2017-12-26 om J10 nr 90 och J10 nr 186 men också om
sina minnen i J18 nr 86 : Även jag hade tuffa seglingar i J18 nr 86. Minns ett tillfälle 1972 när jag gick
ensam från Bohus-Malmön till Göteborg och kryssade ut genom Kråksundsgap i 14 msk när focksko-
tet fastnade stenhårt i biknip runt vinschen och kurs ut mot horisonten. I vågdalarna syntes inget land.
Ni som gått genom Kråksundsgap i sådant väder vet hur vågorna ser ut där. Efter ett antal svettiga
minuter som verkade oändliga, lyckades jag slita loss beknipet och surfade vidare på slören genom
Mollösund. Det finns numera alltid en kniv tejpad runt akterpulpet.

Vi fick ett E-brev 2014-11-30 av Lennart Lagerkvist där han meddelade att han hittat kvittot på
båtförsäljningen 1978. Han sålde båten till Jan-Olof Olausson i Västra Frölunda 28 maj 1978.

Anders och
Annika (Karls) Cottman i Ytterby köpte båten från "några ungdomar" på Särö 1981.
Det var sent i augusti alt. september. Min bror och jag seglade från Särö till Stenungsund i mindre
bra väder, 10 m/s och gråmulet. I Stenungsund startade renoveringen direkt. De döpte båten till
"Andan" och lade ned ett väldigt arbete på renoveringen! De bytte bord, stäv, däck och inredning. 

Familjen Cottman sålde båten hösten 1984 till Pia och Lars Rystadius i Mariefred. Båten återfick
namnet "Vindros" och Pia 23 år, skar namnbrädan till båten. Lars berättade 2016-02-10 i telefon att
Anders Cottmans pappa var inredningsformgivare på Götaverken i Göteborg, så båten var otroligt fin.
Vi köpte båten i Stenungsund 1984 och hemmahamn blev Rinkenäs i Lysekil till 1988 då vi flyttade
till Nyköping. Båten läckte mycket. En dansk båtbyggare på Nyköpings Varv nitade om båten.
Pia och Lars Rystadius seglade "Vindros" åren 1984-1991. 

Maria Lundin var båtens ägare 1991-1998.
 
Därefter seglade Maria Liljemark i Mjölby båten i Sommen 1998-2011. (Se bilderna ovan!)  

Kurt Petersson i Bromölla
blev ägare till båten 2011. Han är medlem i Edenryds Båtklubb.
Eneryd på den Skånska sidan av Valjeviken, nära Blekinge, är J18 nr 86 "Vindros" hemmahamn.
 
E-brev från Kurt Petersson 2012-04-11 : Efter många timmars arbete och 9 år i en lada,
är J18 nr 86 "Vindros" åter i sitt rätta element! Läckte naturligtvis rejält, men tiden läker alla sår. 

Nytt E-brev 2012-06-06 : Jag tog upp båten igen och tätade så gott det gick med Farm 100.
Nu läckte hon mindre och med en batteridriven pump höll jag henne flytande. Den 18 maj var hon
så tät att jag kunde masta på, men pumpen gick fortfarande två till tre gånger i timmen. Någon dag
före Pingst vågade jag mig på första segelturen, en kort tur på en halv timme ut i viken. Oj vad hon
läckte när det kom nya bord under vatten, riktiga rännilar, men annat var inte att vänta efter nio år
på land i en torr lada.

Den 5 juni var årets första klubbkappsegling i Edenryds Båtklubb. Lockande att ställa upp!
Jag kunde ju bryta och gå in i hamn. Strax före start fick jag problem. Jag fick inte upp storen!
Stressad som jag var, upptäckte jag inte orsaken. Först 5-6 min efter att startskottet gått var jag klar.
Frisk vind med 10 m/sek i byarna. Båten lutade rejält på kryssen med strida strömmar vatten in från
borden ovan vattenlinjen. Med två batteripumpar hölls hon flytande, så jag kom i mål som sista båt.
Segrare var en annan Långedragsjulle : Gunnar Kauderns J14 nr 126. Nästa gång ska han få en
match, hoppas jag.  Hälsningar Kurt Petersson.     

På Klubbseglingen 2012-06-27 gick det betydligt bättre! Trea av åtta båtar! Kurt ska bli bättre
på kryssen, säger han. Seglen med den stora focken står ju mycket fint, enligt sista bilden.      

Kurt skickade ett nytt E-brev 2013-06-16 : Det var ett tag sedan seglingssäsongen inleddes.
Innan dess lade jag ned många timmar på "Vindros" för att få henne tätare än förra året.
Till min glädje har hon blivit det! Jag skrapade och slipade bort den gamla bottenfärgen,
tätade de större sprickorna med Farm 100, sedan målade jag hela botten med Farm 50.
Över vattenlinjen tätade jag med färglös Sikaflex på de ställen som såg misstänkta ut.
Fyra till fem liter rå linolja bladad med Balsamterpentin på insidan har gjort gott.

Hon läcker fortfarande och jag tror det kommer från skarven mellan stäven och kölen,
men det ska jag nog få bukt med. Nu är jag så optimistisk att jag till nästa år tänker skaffa
nya segel. Seglingsmässigt går det... så där. Brukar hamna i mitten på klubbseglingarna med
7-10 startande. Jag skyller på de dåliga seglen.          Hälsningar Kurt Petersson


Till sittbrunnen har jag gjort nya bänkar. De kanske inte är tidsenliga från när båten byggdes, men
ändamålsenliga. Midsommar kommer vi att tillbringa ombord på "Novan" vid en ö i Blekinge skärgård.

Nya durkar!

J18 nr 86 förstäv samt däck.


Nytt E-brev från Kurt Petersson i Bromölla 2013-12-27 : Först tack till Bengt Arne för Julhälsningen
och för allt jobb du lägger ned på Långedragsjulleregistret. Ditt arbete gör att Långedragsjullen blir upp-
märksammad och en raritet bland de gamla träbåtarna och att dom förhoppningsvis behåller sitt värde.

Som ni kan se i registret blev jag ägare till J18 nr 86 "Vindros" 2011, en läckande sak som jag haft
problem med att få tät igen, men det blir bättre efter varje sjösättning. Nu så pass bra att jag vågat
investera i nya segel tillverkade av Hammels Sail i Karlshamn. Bifogar en bild från premiärturen med
de nya seglen.    (Se bilden av "Vindros" ovan och jmf. med bilden nedan). 


Nya segel!

Kan även nämna att jag nästan varje vecka under sommaren tagit mig en tur i Valjeviken och även
deltagit i våra klubbtävlingar med blandat resultat, så nog kan jag med fog påstå att "Vindros" är en
seglande Långedragsjulle, trots att det snart är 70 år sedan hon byggdes. Med en förhoppning om en
fin seglingssommar 2014.      Hälsar Kurt Petersson i Bromölla.

Efter Lennart Lagerkvists E-brev 2014-11-30 (se ovan), fick vi ett svar samma dag från Kurt Persson :
Vad trevligt att få ägarhistoriken komplett på J18 nr 86 "Vindros". Nu ligger hon under presenning och
i väntan på sjösättning har jag påbörjat en del reparationer. Listen längst bak har varit murken i ändträet
sedan jag köpte henne, men nu har jag tagit tag i detta och skarvat in nya delar.


Ett av borden på babords sida har jag kämpat med att få tätt, men nu har jag givit upp och är på väg att
byta det. En längd på ca 1,5 meter är borttagen och ett nytt är under tillverkning, ligger för närvarande i
spänn i garaget i väntan på att skrovet ska torka till och att det blir något varmare att jobba utomhus.
  

Bordbyte på J18 nr 86 "Vindros" våren 2015. En ny del tillverkades, slipades till ett antal gånger och
nitades fast med anhåll utifrån.

Hon blir ju 70 år 2015 och det skall vi väl fira på något sätt, champagne till skepparen och gasten är väl
det minsta, en liten skvätt i fören får vi väl kosta på oss.    Gratulerar till "Vindros" 70 år 2015! 
Lennart Lagerkvist förärade "Vindros" namnbrädan som suttit på hans Långedragsjullar. Vilken hedersgåva!
Vinet i glaset hällde Kurt naturligtvis i kölsvinet. (Med kölsvin.... menas i detta fall mannen med den röda flytvästen!)

Till det jubileet skulle det passa att montera Lennarts Lagerkvists handgjorda namnskylt.

Kurt Petersson i Bromölla skickade ett E-brev 2015-07-19 : Som jag tidigare berättat läckte hon mer
än som var önskvärt, särskilt från en del av ett bord på BB:s sida. Jag tog mod till mig och sågade av den
del som läckte. Under vinterns slöjd tillverkade jag en ny del med den gamla som mall. Någon vecka före sjösättningen hade jag hjälp från en klubbmedlem att passa in det nya bordet och nita fast. Narturligtvis
kom det in vatten vid sjösättningen, men mindre än tidigare och efter ett par tre veckor var jag ganska
nöjd. Från den bytta delen blev det tätt.

På något sätt skulle vi ju fira att det var 70 år sedan J18 nr 86 "Vindros" byggdes, men det gick den ena
veckan efter den andra och vi blev inte färdiga. Så en dag fick jag ett paket på posten. Undrade vad det
kunde vara. För något år sedan var jag kontakt med Lennart Lagerkvist som ägde "Vindros" 1972-1978.
Jag frågade om han hade kvar namnbrädan som han snidade en gång. Den lovade han att jag vid ett tillfälle
skulle få. Det var den som kom i paketet! Jag kände mig både stolt och hedrad av att få den i min ägo.
På något sätt känner jag att jag blivit godkänd Långedragsjulleägare. Visst är namnbrädan fin!
(Se bilder nedan!)

Kanske det inte blivit så mycket seglat med "Vindros" denna vår, men det har till stor del berott på att jag
haft min Albin Nova till salu och den har nu fått en ny kapten, efter 28 år och över 20000 nm i min ägo.
Lite vemodigt att inse att de lite längre seglingarna tillhör det förgångna. Från och med nu får "Vindros"
hela min uppmärksamhet. För det mesta är hon ute och luftas ett par gånger i veckan. Än är det många
fina seglardagar kvar av sommaren.

Kurt Petersson skrev ett E-brev 2017-04-07 : Med visst vemod, men nu ligger min "Vindros" J18 nr 86
till salu på Blocket. Min ålder börjar kännas, blir 81 nu i vår. Hoppas kunna hitta en köpare som kan
vårda henne, för det är hon värd.  

Kurt Petersson var på besök på Gustafsberg i Uddevalla 2017-05-01 och passade på att provsegla
J22 nr 1 "Nabben II" i det fina vädret, med Bengt Arne Runnerström på www.julleregister.se. Kurt sa
att han sjösatt J18 nr 86 "Vindros" i lördags den 29 april.

Kurt Petersson skrev ett E-brev 2017-08-22 :  Så får vi väl erkänna att även denna sommar närmar
sig sitt slut. En av de trevligaste minnena för mig var att vi träffades och fick segla med din "Nabben II".
Det var en höjdpunkt. 

Något som jag själv tycker är tråkigt är att jag inte hittar någon spekulant på min "Vindros". I våras 2017
hade jag en annons på Blocket. Inget svar! Seglade med henne under sommaren. Nu i höst har jag en ny
annons med ett betydligt lägre pris. Några samtal har jag fått men ingen spekulant eller köpare. Att skänka
bort henne tycker jag inte är rätt. Risken är då stor att hon kommer i händerna på någon som inte vårdar
henne.

Så mitt beslut är att detta blir hennes sista sommar och att jag hugger upp henne i höst. Du ska veta att det
bjuder mig emot, ja det gör riktigt ont. När detta har skett så har jag ett storsegel och en fock tillverkade
2013 som blir lediga att köpa. Även en komplett rigg som är i bra skick. Finns ingen spekulant så blir det
"tippen" som får ta hand om detta.

Du ska veta att det inte har varit ett lätt beslut att fatta. Jag känner mig som en svikare, men jobbet som
hon kräver är inget för en som är 80+. Jag känner att jag vill underrätta dig innan yxan tas fram.

Kurts E-brev föranledde ett svar samma dag från Bengt Arne Runnerström www.julleregister.se :

Ställ dig frågan : Vad är det jag gillar med att ha segelbåt? Är det att meka med den, eller är det
att segla den? Du orkar inte längre med arbetet att sköta båten som är betungande för dig. Men...
om du gillar att segla båten? Då ska du naturligtvis inte sälja båten!

Jag föreslår att du lägger ut det betungande jobbet med vårrustningen på en båtbyggare eller
annan båtkunnig person, som mot betalning gör detta arbete för dig fram till att båten är sjösatt
och tät.  Då tar du över och seglar din båt!

Det kostar en slant! Men är man 80+ så tycker jag att man ska få unna sig lite. Vem har sagt att
bara för att man har en träbåt måste man klara allt själv? Jag vet att du kan det, men andra kan
nu få hjälpa dig. Plastbåtsägare får ju hjälp med allt!

Men om du tröttnat även på att segla, då ska du sälja båten!  Ge bara inte upp för tidigt!
Det kan ta lång tid att hitta rätt köpare. Priset 9000 kr är OK, tycker jag... eller högstbjudande.

Sätt in annons i tidningen Veteranbåten och fortsätt annonsera på Blocket!

Om du ska skänka bort båten, vilket en del gör, ska det vara till en person som bevisligen vill och
kommer att sköta båten som den kulturklenod hon är.

Gör så här :  Ta upp båten nu i höst, ställ in den i ditt båthus, städa ur, låt båten torka en månad
och linolja sedan borden under vattenlinjen. Våren 2018 skjuter du fast byggplast med häftpistol
från vattenlinjen ned till marken, vik ut plasten på backen, lägg stenar runt om så att det blir tätt,
ställ sedan in vattentråg, hinkar od. under båten och stäng till. Då bevarar du fukten under båten!
Så kan en träbåt stå i flera år på land utan att borden torkar ur. Sedan behöver du inte bekymra
dig mer för din båt tills den blir såld.         

Lennart Lagerkvist i Göteborg, tidigare ägare inkom med ett E-brev 2017-08-27 :  Hej alla.
Min gamla "Vindros" var en underbar båt, seglade fantasktiskt i många kappseglingar och var unikt vacker
med sitt Polska ekskrov och mast i spruce. När nu skicket på båten är så bra borde det inte vara så svårt
att hitta en eldsjäl som vill ta över. Jag ägde två J22 för tio år sedan och den sista galningen är inte född.
Tålamod så dyker hen upp. Själv måste jag tyvärr avstå. Jag hade möjlighet att köpa tillbaka min gamla
IW31 i veckan - men fick även avstå denna vackra båt, vilket var svårt.  Hoppas "Vindros" räddas från
yxan!

Lars Rystadius
i Mariefred, också tidigare ägare, skrev ett E-brev 2017-08-23 :  Det är ju väldigt
sorgligt om "Vindros" skulle huggas upp. Hon är fortfarande den vackraste J18 jag har sett. Vi får hoppas
att det dyker upp någon lösning. Själva har vi tyvärr inte möjlighet att ta nya tag med denna underbara båt.

Nytt E-brev 2017-09-06 från Kurt Petersson :  En och annan hör av sig med frågor om "Vindros",
till och med en Fransman mejlade några gånger. Föll naturligtvis på den långa transporten. Fortfarande
är det en person från Umeå som är intresserad, men även där är det en lång transport.

Jag har nu beslutat att hon kommer att övervintra under presenning, så får vi se vad som händer när det
våras igen. Tack för ditt engagemang i bevararandet av "Vindros", det värmer. Vill inget hellre än att hon
ska finnas kvar, men inte med mig som ägare.

Kurt Persson skickade ett E-brev 2017-10-17 :  Jag har ett mycket glädjande meddelande att lämna.
Jag har en köpare till "Vindros". Det gläder mig ofantligt att hon kommer att leva vidare.

Robert Dirksen
från Åhus (endast 25 km från där "Vindros" ligger i dag) var här tillsammans med sin
sambo och tog en ordentlig titt på henne i lördags. Båda var imponerade av henne men ville hem och
diskutera hur gå vidare.

Nu har betalningen kommit in på mitt konto, så då får jag betrakta affären som genomförd. Hon kommer
att ligga kvar i Eneryds hamn. Jag har lovat bistå med råd kring vårrustningen, sjösättning, mastning m.m.

Det har varit en stor glädje att deltaga i Julleregistret och den mejlkonversation vi har haft och inte minst
vår segling i somras med din J22 nr 1 "Nabben II" kommer jag att minnas. Även i framtiden kommer jag
att följa vad som händer på registret. Än en gång tack för det arbete du lagt ned och fortfarande gör på
Julleregistret.   Lev väl, segla lugnt och njut av livet, vi har bara ett.

Lars Rystadius skrev 2017-10-18 :  Det var väldigt glädjande nyheter! Vi får önska den nye ägaren
både lycka och mycket nöje med denna fina J18.

Robert Dirksen skrev 2017-10-22 :  Först och främst tackar jag Kurt Persson att han anförtror mig
"Vindros"! Sedan tackar jag er för era uppmuntrande ord, det känns tryggt att så mycket kunskap finns.
Jag kommer att höra av mig vid behov, dessutom har Kurt lovat mig att ställa upp som min mentor. Jag
lovar att hålla er informerade om mina äventyr med "Vindros".

Lennart Lagerkvist skrev 2017-10-23 till Robert Dirksen :  Det värmer ett hjärta hos Julleseglare
att "Vindros" seglar vidare. Det är inte bara en båt Robert. Du bär vidare ett arv som Bengt Arne och
Kurt bevarat. Önskar dig många fina seglingar med en båt som tar grym höjd på kryssen om man finlirar
med rodret.

Kurt Petersson skickade ett E-brev 2018-05-18 :  Jag har bistått den nye ägaren, Robert Dirksen
med att få stag och linor på plats. Sänder en bild där Robert paddlar "Vindros" till mastkranen. Önskar
dig en trevlig sommar, själv seglar jag nu en Compis 28. 

Kommentar : Detta kallas att ta kulturhistoriskt ansvar, att hjälpa den nye båtägaren det första
året, då allt känns nytt och ovant. Föredömligt!    Lycka till Robert i din J18 nr 86 "Vindros"....


Robert Dirksen i sin J18 nr 86 "Vindros" 2018-05-16.


Ägarlängd :   
1945-1952       "Ducky"       Torgny Jange KKKK
1952-1955       "Ducky"       Hans och Harry Strandell  Karlstad
1955-1960       "Ducky"       Örgryte KFUM Scoutkår Jägarna
1960-1965       "Ducky"       Ingvar Karlsson  Göteborg
1965-1972       "Ducky"       Långedrags Sjöscoutkår  Göteborg
1972-1978       "Vindros"     Lennart Lagerkvist  Göteborg
1978-1981       "Vindros"     Jan Olof Olausson  Västra Frölunda
1981-1984       "Andan"       Anders och Annika (Karls) Cottman  Ytterby
1984-1991       "Vindros"     Pia och Lars Rystadius  Lysekil  Nyköping  Mariefred
1991-1998       "Vindros      Maria Lundin
1998-2011       "Vindros"     Maria Liljemark  Mjölby
2011-2017       "Vindros"     Kurt Petersson  Bromölla
2017-               "Vindros"     Robert Dirksen  Åhus

J18 nr 86 "Vindros" är registrerad som seglande i dag.
 
 


Knut Petersson seglade J18 nr 86 "Vindros" till 2017.

Peter Sjögren i grannklubben till Edenryds Båtklubb skickade tre beundrarbilder på J18 nr 86.


Kurt Petersson skrev ett E-brev 2015-09-11 :  Seglingssäsongen börjar närma sig sitt slut men än
är det fyra veckor till upptagning. Bifogar en härlig bild från vår klubbsegling. En fin kryssbog mot mål
och J18 nr 86 "Vindros" ligger ett par längder före en Misil med högre lystal.  Då mår skepparn gôtt!


www.julleregister.se