J18 nr 45


Kappsegling!  J18 nr 92 "Stardust" med Pelle Lomberg, J18 nr 100 "Puck" med Lennart Bergqvist,
J18 nr 77 "Tärnan", J18 nr 45 "Raggen", J18 nr 79 "Tampas" och J18 nr 93 "Tomahawk" (längst t.h.)
Bilden troligen tagen från Stenpiren i Hovås? mellan 1946-1948.

J18 nr 45 seglade i Sparreviken utanför Ljungskile 1971. Se seglen nedan!  Foto : Margaret Marie.

J18 nr 45 i Skärhamn.
J18 nr 45 vitmålad vid Långekärr, Bottnafjorden efter 1985.

J18 nr 45 "Raggen" byggdes 1942 vid Carl H.Mobergs Varv i Färjenäs, Hisingen, Göteborg. 
Den första J18 som Ragnar Myrén i Göteborg lät bygga var J18 nr 45, enligt Torsten Andersson LSS.
 
Båten var registrerad i GKSS 1948 och 1951 som "Raggen" med ägare Ragnar Myrén. 
Enligt Anders Thölén i Göteborg kappseglades "Raggen" av Gunnar Karlsson som rorsman 1950,
av Per Myrén (son till Ragnar?) 1951 och av Lars Myrén (son till Ragnar?) 1952. Alla fanns med
i Seglarbladets resultatlistor de åren. 

Ragnar Myrén var angelägen om att alla juniorer i GKSS skulle få segla. Han ordnade sommarläger
i KFUM vid Askimsviken i Hovås, dit han lånade ut sina båtar J10 nr 31, J18 nr 45, J18 nr 77. 
Dessa två J18-båtar skänkte Ragnar Myrén senare till KFUM i Sparreviken, Ljungskile. 

Enligt Svante Uller i Borås 2015-09-27 var det J18 nr 45 "Raggen" som Sparreviken fick av
Ragnar Myrén på 1950-1960-talet. (Läs mer om Ragnar Myrén, på J10 nr 30, J10 nr 31J18 nr 77
och J18 nr 86).

Svante Uller i Borås skickade ett E-brev 2015-09-27 : I juli 1966 när jag var fjorton år, låg jag på konfirmationsläger på KFUM:s lägergård i Hovås, Askim. Tyvärr sviker mig minnet på de kamrater
som var med, men ledare var Bengt Rosenqvist och "Tomten" Johansson (så har jag för mig att hans
efternamn var, aktiv i KFUM Göteborg). Konfirmationspräst var Harry Wiklander.

En äldre man besökte oss vid några tillfällen, han hette Ragnar Myrén, något som inte sade mig
så mycket. Han hade en J18 att låna ut till oss, men ville ha tre man som skulle segla ner den från
Långedrag tillsammans med honom. Jag och två killar till blev utvalda.

En blåsig dag kördes vi upp till Långedrag, mönstrade på, satte segel och kastade loss med farbror
Ragnar vid rodret. Det blåste bris med mycket vita vågkammar, men vi seglade orevat och Ragnar
seglade hårt, vatten på skarndäck var mer regel än undantag. Vi turades om vid rodret och hade
roligt. Vår skeppare hade ju så mycket att berätta och var, kände man, genuint intresserad av
oss ungdomar.

Det finns en speciell händelse från denna segling som finns kvar i mitt minne och som gjorde oss
något oroliga för Ragnars seglingsförmåga, men också hur det skulle gå på den fortsatta seglingen.
Ragnar hade skickat upp en man på fördäck för att ordna något. Då plötsligt gör han ett slag och
hade inte killen lyckats få tag i förstaget, så hade vi fått göra man-över-bord-manöver. Nu gick allt
bra, men vi var alla tre rätt skrajsna efter det. Jag tror att Ragnar Myrén också kom till insikt att
detta inte var så bra, så efter det blev seglingen inte lika tuff, och inga incidenter hände.

Svante Uller inkom med ett nytt E-brev 2015-09-28 : J18 nr 45 var båten som fanns på Sparre-
viken så länge jag kan minnas och jag kom till Sparreviken 1963 eller 1964. Det fanns bara en J18
på Sparreviken och vad jag vet vinterförvarades hon på Allmags varv. Om J18 nr 77 lånades ut till
Sparreviken vågar jag inte säga, men absolut inte som gåva. Tyvärr är alla som kunnat sprida ljus
över detta, lägerchef och styrelseordförande för Sparreviken, borta sedan länge.

Det översta färgfotot ovan är taget 1971 i Sparreviken vid Ljungskile, av Margaret Marie,
en sommarpraktiserande "girlguide" från Tanzania. Båten användes då som ungdomsbåt vid
KFUM:s kursgård
och seglades bl.a. av Karl Grimberg (se J22 nr 1) som var seglingsinstruktör.

J18 nr 45 "Raggen" såldes senare till Henrik Lilliestierna i Sävedalen. Henrik skickade ett E-brev
2013-03-20, där han skrev : J18 nr 45 "Raggen" skänktes av Ragnar Myrén till Sparreviken. Namnet
"Raggen" användes aldrig på Sparreviken. Där hette båten bara "J-arton". Jag använde heller aldrig
namnet "Raggen", efter att jag köpt båten 1971-1972? Båten låg kvar i Sparreviken, och jag lånade
ut den en hel del till Sparrevikens seglarverksamhet.
 
Jag var nära att tappa kölen en gång. Jag fick slå tampar runt kölen för att inte tappa den helt, in till
Allmags Varv, där båten reparerades av båtbyggare Sven. Jag ägde båten i tre fyra år. Kanske att jag
gjorde mig av med "Raggen" 1976, då jag började bygga en egen större båt (en Player 31-Balladkopia).
Hade då snyggat upp "Raggen" betydligt, med nya bottenstockar och kölbultar m.m. Tyvärr tror jag
inte att jag har namnen på de ägare som kom efter mig.
 
Bengt Edwardson
skickade ett E-brev 2013-03-18 där han skrev : Jag var några veckor på Sparre-
viken varje sommar från det att jag var tio år till dess jag fyllde tjugo 1963-1973. Det var ju ett KFUM-
läger, men GKSS hyrde in sig några veckor i början på somrarna. Jag var med på ett sådant GKSS-
läger en sommar som "halvledare"15-16 år gammal, om jag kommer ihåg rätt. Annars var jag på
KFUM-lägren. Ragnar Myrén var ju en GKSS-man som jag bara hörde talas om, som ägaren
till J18-båtarna. J18 hade hög status, i övrigt var det ju bara GKSS-ekor. Fick man segla J18
blev man stolt!

Lars Wiklund, August, Peter Kolni är namn som jag kommer ihåg som seglingsledare då, och som
kanske var lite äldre än jag. På KFUM-lägren var det andra, Lars Hedberg var en, han blev senare
präst i Stockholm. Karl Grimberg och Joe Engelbrektsson osv. Sedan gick det ett rykte att det inte
var J18 nr 45 "Raggen" utan J18 nr 77 "Tärnan" och att det var seglen som var förväxlade.
   
Ingvar Styhre i Kungälv skrev ett E-brev 2013-06-19 : J18 nr 45 köptes av min svåger
Roland Pettersson i Kållekärr
, jag tror det var 1983 och vi hämtade den i Hinsholmen.
Båten var då i dåligt skick. Den hade knäckt mast och läckte, så vi fick ösa med spänner på
vägen. Roland hade sedan båten i Skärhamn i två år, då jag tog över den från honom (1985).
 
Jag seglade upp båten till Långekärr i Bottnafjorden och har haft den sedan dess.
Båten vitmålades samma år 1985. Tyvärr finns båten inte längre kvar. Den höggs upp 2012.
Det enda som återtår är järnkölen, riggen och seglen. (Se bilderna på seglen nedan!)

Ingvar Styhre skickade ett E-brev 2015-06-02 : Fick kontakt med ett par i Fredrikstad, Norge.
De hade läst på www.julleregister.se Nytt! att jag hade riggen kvar från J18 nr 45. Dom tog
kontakt med mig i slutet av förra sommaren och köpte hela bommen med bombeslagen från
J18 nr 45 till sin J22:a. (Läs mer på J22 nr 22 "Boppan").

Ingvar Styhre skickade ett nytt E-brev 2015-06-24 med ett klipp ur Gulins Pojktidning 1948 :
Seglarpojkarna, där man kan läsa om K.F.U.M. GKSS och Ragnar Myrén. (Se artikeln nedan!)


Ägarlängd :
1942-1952?      "Raggen"     Ragnar Myrén  Göteborg
?      -ca1971     "J-arton"     KFUM  Sparreviken  Ljungskile
ca1971-1976      ?                 Henrik Lilliestierna  Sävedalen
1976-?                ?                 ?
1983-1985          -                 Roland Pettersson
1985-2012          -                 Ingvar Styhre  Kungälv och Bottnafjorden

J18 nr 45 "Raggen" är upphuggen och finns inte längre kvar.





J18 nr 45 "Raggens "segel. (Se färgbilden ovan från 1971!) Foto : Ingvar Styhre 2014-08-05

www.julleregister.se