J18 nr 77


Kappsegling med J18 någon gång mellan 1946-1948. J18 nr 77 "Tärnan" i bildens mitt.  
Fr.v. J18 nr 92 "Stardust" med Pelle Lomberg, J18 nr 100 "Puck" med Lennart Bergqvist,
J18 nr 77 "Tärnan", J18 nr 45 "Raggen", J18 nr 79 "Tampas" och J18 nr 93 "Tomahawk"
längst t.h.  Bilden troligen tagen från Stenpiren i Hovås?


Kappsegling med sju GKSS-ekor och en Långedragseka L-eka, mellan Vargö och Känsö 1959.
OBS!  J18 nr 77 "Tärnan" (tredje båt fr.h.) är följebåt, troligen med Farbror Ragnar ombord.
Båtarna fr.v.  E-112 "5-Ina" med Stina Öberg,  E-14,  E-234,  L-84 med fam. Jarland,  E-146, 
E-349,  J18 nr 77 "Tärnan" med Ragnar Myrén,  E-476  och  E-406.    Bilden är helt unik!
(Se familjen Öbergs albumbilder från 1950-1960-talet på J22 nr 6).


Bengt Zachrisson i Stenungsund köpte J18 nr 77 år 1974. 
Tre bilder lånade av sonen Olof Zachrisson 2022-06-27.


Pappa Bengt Zachrisson styr och mamma Aina Zachrisson gastar.


Askeröfjorden på utsidan av Stenungsön. Troligen i slutet av 1980-talet.


J18 nr 77 "Vanadis" vid hemmabryggan på Stenungsön i Stenungsund, en regnig dag i Juli 2011.







Seglen är satta den 11 augusti 2011.


"Vanadis" Ragnar Myréns berömda "Tärnan". Minst 56 år senare. (Jmf. översta bilden!)



J18 nr 77 "Vanadis" ritades av Roy Scherman och byggdes 1944 av Bröderna Karlsson & Söner
vid Svinevikens Båtvarv
, Orust.  Förste ägare var Ragnar Myrén i Marstrand Kullavik och Särö.
Båten hette då "Tärnan".

Bo Starmark i Lysekil (72 år 2010) berättade : Min bror och jag deltog som elever vid GKSS seglar-
läger på Hovås vid Säröbanan, Göteborg 1951. Vi seglade GKSS-ekor och ibland Hovås-ekor.  

"Farbror Ragnar" Ragnar Myrén, junioransvarig i GKSS, hade två funktionärsbåtar som vi 
fick segla ibland, nämligen J18 nr 45 "Raggen" och J18 nr 77 "Tärnan". Båda syns på ovanstående
svartvita kappseglingsbild, som vi fått låna från Jens Lomberg i Stenungsund. Ragnar Myrén ägde
båda båtarna. Jag lärde mig då, vilka utomordentligt goda sjöbåtar J18 är. Ragnar Myrén seglade
alltid den ena av dem själv som följebåt och han seglade mycket hårt. Ragnar Myrén var chef för
elfirman Ragnar Myrén & Co på Kanaltorgsgatan i Göteborg.

Ragnar Myrén var välkänd, kunnig och enormt omtyckt av alla som kom i hans väg. Mina föräldrar
hade stundtals nöjet att se honom som gäst hemma, eller på Lilla Varholmen. Så långt Bo Starmark.
(Se J10 nr 30, J10 nr 31, J18 nr 45 och J18 nr 86).

Ragnar Gunér (J10 nr 578) ringde 2016-02-21 och samtalet kom in på "Farbror Ragnar" :
Han var en godmodig och jovialisk person. Omtyckt av alla! När en orolig mamma ringde till
"Farbror Ragnar" och undrade om hennes son inte kommit iland från seglingen än, svarade han
att de fortfarande var ute i båten och ännu inte börjat den farliga cyklingen hem. Enligt honom
var det betydligt farligare att vara på land än i båt.

Farbror Ragnar köpte ett antal GKSS-ekor till Hovås, som ungdomar fick låna och segla.

I ett brev 2014-07-08 från Nisse Dunér i Lerum, medlem i SS.Fram:s Museistiftelse, skrev han
bl.a. om GKSS : Lysstrand och "Farbror Ragnar" var en oerhörd tillgång för GKSS på den tiden.
"Farbror Ragnar" hade pensionerat sig från sin firma och gick helt in för att bara vara "Farbror Ragnar"
för småungarna med GKSS-ekor! Jag gissar att en stor del av de kostnader GKSS och ungarna borde
belastats med kom ur hans egen plånbok! Farbror Ragnar och Lysstrand var = GKSS för mig.
(Se också J14 nr 6 vad Hans Deshayes skriver om GKSS-ekan).

Nisse Dunér
fortsatte längre ned i brevet med en jämförelse mellan gårdagens ungdomskappsegling
och den som bedrivs i dag : Det byggdes totalt 531 Stjärnbåtar, 602 J10 och 1275 GKSS-ekor på
Västkusten. Alla tre båttyperna var dessutom typiska tvåmansbåtar, som samtidigt svetsade ihop
ungarna socialt och ofta gjorde dom till kompisar för livet. Båtarna seglades till startplatsen vid
kappseglingar och efter målgång åter till hemmabryggan, till skillnad mot senare plastjollar som
fraktas på pappas biltak till och från seglingar. Efter seglingarna står nu knattarna och diskuterar
taktik, medan pappa och mamma riggar av och surrar jollen tillbaka på biltaket.

Då, på den gamla tiden, lärde sig ungarna att navigera och hitta i skärgården och blev
skärgårdsmänniskor
, som sedan naturligt gick över till större båtar t.ex. en Folkbåt som inte
var så dyr när den kom, eller en billig sliten skärgårdskryssare som inte var så rymlig men dock
övernattningsbar, och som det fanns några av. Dom lärde sig dessutom att sköta sina båtar, som
krävde mycket arbete med skrapa, sandpapper och lack som inte behövs i plastjolleåldern. Den
kunskapen kom väl till pass på de senare större båtarna! Plastjolleungarna lär sig mest att segla
runt tre bojar och tillbaka till pappas biltak. Om familjen inte har båt, hoppar dom ofta tidigt av
seglandet och står snart med en ölburk i ett gäng på ett torg. Det är mycket stor skillnad på...
start i livet!     N D.

"Tärnan" vann LSS Jullepokalen 1948 med Harald Myrén vid rodret. (Se J22 nr 9).

Harald Myrén var ett stort namn i Marstrand när jag växte upp, skrev Carl-Axel Hellman
i ett E-brev 2015-02-10. Harald vann bl.a. Skaw Race, totalt, med sin lilla "Honey",
en liten havskappseglare i trä, 35 fot skulle jag gissa, som var den minsta båt som deltog.
Det lilla formatet känns på något sätt igen, med besättning uteslutande från Marstrand.
(Vi gissar att C-A syftar på sin egen båt J14 nr 77"Flu").


Harald Myréns havskappseglare "Honey" i Stockholm. Båten var 40 fot och byggd 1965
av Bröderna Martinsson i Svineviken, Orust.  Bild lånad av Torbjörn Andreasson i Henån 2013.

J18 nr 77 "Tärnan" var registrerad i GKSS båtförteckning 1948 och 1951 med ägaren Ragnar Myrén. 
Enligt Anders Thölén i Göteborg kappseglades "Tärnan" av Bengt Ahrle som rorsman 1950, av
Mats Stanner
1951 och av Anders Lundqvist som rorsman 1953. De fanns med i Seglarbladets
resultatlistor de åren.  

Bengt Zachrison seglade Tjörn Runt, Lilla klassen 1977 med J18 nr 77 "Vanadis" :


Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med startlistor från olika regattor. Där fanns J18 nr 77
"Vanadis" seglad av Bengt ZachrissonTjörn Runt 1982 i startgrupp K där 3 Långedragsjullar
startade :  J10 nr 384 "Nausica",  J14 nr 91 "Bruse" och  J18 nr 77 "Vanadis".  Bengt Zachrisson
kom i mål som 68:onde båt. En klar förbättring sedan 1977 då Vanadis kom in som 133:e båt.

Jens Lomberg i Stenungsund hörde av sig i telefon 2011-07-01 : J18 nr 77 ligger i Stenungsund och
seglas fortfarande! J18 nr 77 heter nu "Vanadis" efter förre ägaren Bagge som hade båten till 1974,
då nuvarande ägaren Docent Bengt Zachrisson i Stenungsund köpte båten. Båten ligger på
Stenungsön i Stenungsund. 
(Se färgbilderna ovan). 

Bengt Zachrisson ringde 2014 till www.julleregister.se. Bengt tyckte att han nu blivit för gammal
för att vårrusta båten ännu ett år, och www.julleregister.se hade bett honom att höra av sig vid ev.
ägarbyte. Ragnar Myréns sista båt får inte förstöras!  Bengts Zachrissons dotter har visat
intresse för att segla båten. Kanske hon vill ta över kulturklenoden  J18 nr 77?

Olof Zachrisson skickade ett E-brev 2021-05-13 :  Jag fick ta över "Vanadis" från pappa förra
sommaren, hon blir kvar på Stenungsön men är i behov av renovering framför allt gällande kapp,
Oregonpinedäcket och det översta bordet. Det blir förstås gärna ett stort projekt när man börjar
men hon är en fin båt, som vi vill kunna bevara nära originalskick.

Olof Zachrisson hörde av sig 2022-04-02 : J18 nr 77 "Vanadis" finns nu i Henån hos båtbyggare
Thommy Larsson för översyn. Översta borden ska bytas, Oregon pine däcket och kölbultsröntgen.  
(Se bilderna nedan!)

                            Ett mycket viktigt initiativ att satsa på "Vanadis" ("Tärnan").
                                         Heder åt Olof Zachrisson! Båtkulturbevarare!

Olof Zachrisson skrev ett E-brev 2023-07-23 : J18 nr 77 nu i vattnet! Stort tack för din stöttning
i renoveringen av "Vanadis". Hon sjösattes för snart två veckor sedan, har läckt en del men det
börjar stabiliseras.  (Se bilderna längst ned).

 
Ägarlängd :
1944-?           "Tärnan"       Ragnar Myrén  Göteborg
1948              "Tärnan"       Harald Myrén
1950              "Tärnan"       Bengt Ahrle
1951              "Tärnan"       Mats Stanner
1953              "Tärnan"       Anders Lundqvist                     
?      -1974     "Vanadis"     Bagge
1974-2020     "Vanadis"     Bengt Zachrisson  Stenungsund
2020-             "Vanadis"     Olof Zachrisson  Västra Frölunda


J18 nr 77 "Vanadis" ("Tärnan") är registrerad som seglande i dag.

          

En solig dag 2016-08-19 passerar J22 nr 1 Stenungsund på väg till Sekelskiftesdagarna i Marstrand.
Vad ligger vid bryggan vid Stenungsön?


 
Jo, J18 nr 77 "Vanadis" precis som 2011....Ragnar Myréns gamla "Tärnan".
 

Så här såg J18 nr 77 "Vanadis" ut 2021. Bilden insänd av Bengts son Olof Zachrisson som övertagit båten.


J18 nr 77 "Vanadis" på plats hos båtbyggare Thommy Larsson i Henån. 2022-04-02.
Tommy byter de två översta borden, sedan Oregonpine däcket och ev. kölbultarna.


Foto : Olof Zachrisson 2022-04-10.

                                      
                                     
 Bordbytet är färdigt.                               Foto : 2022-04-10
                                       Thommy har nu rivit hela däcket och kappen.




Thommy bygger in några nya balkvägare.


Övre delen av akterspegeln och akterknäna på plats.     


Båtbyggare Thommy Larsson gör ett utmärkt fint arbete på J18 nr 77 i Henån.


Sittbrunnssargen, rufftaket och däcksbalkarna.


Ägaren till J18 nr 77 Olof Zachrisson skickade in fem fina bilder 2022-05-22.


J18 nr 77 som hon ser ut 2022-05-22.


Skrotade delar av båten.


"Tärnan"/"Vanadis", däck- och kapparbete pågående hos Båtbyggare Thommy Larsson i Henån.
Så skrev Olof Zachrisson i ett E-brev 2022-06-24 och bifogade 7 bilder.


Basning behövdes för däcksribborna. Båtbyggare Thommy Larsson valde lite tjockare ribb,
hon var byggd mycket lätt. Ursprungsdäcket var 14 mm, nu blir det 17 mm tror jag.
Ökad tjocklek medförde behov av basning för att få ribborna att följa skarndäck såsom ursprungligen.
Hur löste Thommy detta? (Se bilden ovan!) Röret hittade Thommy i sin källare och kopplade till sitt lilla
basningsaggregat. (Resultatet blev ju glimrande! Se nedan!)




Däcket är på plats och halva kapptaket.


Aktersapegeln på J18 nr 77.  Båten ritad av Roy Scherman och byggd 1944.


Jämför : Akterspegeln på J22 nr 1.  Båten ritad av Hjalmar Olsson och byggd 1932.
 
"Akterspegeln ska vara som ett vinglas", sa båtbyggare Folke Ericson i Dalby,
när han restaurerade J22 nr 1 år 2009.  Fint "släpp" bakom dessa båda akterspeglar.
Båda båtarna är byggda av två generationer Karlsson i SvinevikenOrust :
Arvid och Gustav Karlsson
1932 och Bröderna Karlsson & Söner 1944.



J18 nr 77 fortsättning...


Ett båtsmycke!


Och mästaren själv : Båtbyggare Thommy Larsson i Henån. J18 nr 77 börjar närma sig fullbordan!







Lackverkstad 2022-08-01 med båtbyggare Thommy Larsson.




Olof Zachrisson
undrade om jag kunde måla ett porträtt på hans båt. Det kunde jag väl försöka med.
Jag... Bengt Arne Runnerströmwww.julleregister.se är ju illustratör till yrket. -  En förlaga var jag
ju tvungen att ha. Vi valde bilden med seglande pappa Bengt och mamma Aina från Stenungsund frånslutet på 1980-talet. (Se första bilderna ovan).


Jag kom på att jag hade en väldigt speciell duk hemma som aldrig blivit färdigmålad.
Duken som liknade ett bomullssegel, kom från ett gammalt cirkustält som lagats.
Lagningen, rutan i mitten, hade jag grundat för att göra en oljemålning. Vattnet vid stranden,
vågen och himlen med molnen hade jag målat på Samoa(!) i Stilla Havet för många år sedan,
men bilden hade aldrig blivit färdig. Nu kom duken väl till pass. Båtporträttet med skogen
bakom målade jag i min ateljé. Bilden kallade jag : "Resan från Samoa till Stenungsund".


Olof kom på att han skulle vilja ha två bilder. Pappa Bengt skulle fylla 88 år och då kunde han få välja bild.
Därför målade jag också en akvarell på samma förlaga, men som blev lite mera svensk natur. (Se ovan).


Olof skickade bilden ovan för att visa tavlorna ramade i hans hem. Pappa Bengt valde oljemålningen t.h.


Vi var på besök med Olof Zachrisson hos båtbyggare Thommy Larsson 2022-08-02 i båthallen
där J18 nr 77 står i
HenånDå blir det "ôkte-kaffe" (eftermiddagskaffe på Orustmål) sa Thommy
och berättade att båtbyggarna gärna byggde båtar, men att vara ute på sjön och segla var inte så
intressant. Thommy sa att han varit ute någon gång... - "Vi kryssade och hade oss..." som han
uttryckte det på Orustmål.


Olof Zachrisson med sin båt J18 nr 77 "Vanadis" i Henån 2022-08-02.


Den 28 augusti 2022 var det Öppna Varv på Orust!  På Gösta Johanssons varv i Kungsviken
visade båtbyggare Thommy Larsson sitt arbete med J18 nr 77 som blev beundrat av många.


J18 nr 77  Byggd 1944   Bröderna Karlsson & söner   Svinevikens Båtvarv, står det på skylten.
Båtbyggare Thommy Larsson t.h. och på bilden och nedan 2022-08-28.



                Och så... ett år senare är J18 nr 77 nu i vattnet!

Olof Zachrisson skrev 2023-07-23 :  Hon sjösattes för snart två veckor sedan. Har läckt en del men
det börjar stabiliseras.


J18 nr 77 "Vanadis" i skick som ny 2023-07-22.

                        
                       Jmf. "Vanadis" som hon såg ut i juli 2011.  (Se bild 8 uppifrån).
 

www.julleregister.se