J18 nr 77


Kappsegling med J18 någon gång mellan 1946-1948. J18 nr 77 "Tärnan" i bildens mitt.  
Fr.v. J18 nr 92 "Stardust" med Pelle Lomberg, J18 nr 100 "Puck" med Lennart Bergqvist,
J18 nr 77 "Tärnan", J18 nr 45 "Raggen", J18 nr 79 "Tampas" och J18 nr 93 "Tomahawk" t.v.
Bilden troligen tagen från Stenpiren i Hovås?

J18 nr 77 "Vanadis" vid hemmabryggan på Stenungsön i Stenungsund, en regnig dag i Juli 2011.





Seglen är satta den 11 augusti 2011.

"Vanadis" Ragnar Myréns berömda "Tärnan". Minst 56 år senare. (Jmf. översta bilden!)


J18 nr 77 "Tärnan" ritades av Roy Scherman och byggdes 1944 av Bröderna Karlsson & Söner
vid Svinevikens Båtvarv
, Orust. Ingen notering om varv. Förste ägare var Ragnar Myrén i Marstrand Kullavik och Särö.

Bo Starmark i Lysekil (72 år 2010) berättade : Min bror och jag deltog som elever vid GKSS seglar-
läger på Hovås vid Säröbanan, Göteborg 1951. Vi seglade GKSS-ekor och ibland Hovås-ekor.  

"Farbror Ragnar" Ragnar Myrén, junioransvarig i GKSS, hade två funktionärsbåtar som vi 
fick segla ibland, nämligen J18 nr 45 "Raggen" och J18 nr 77 "Tärnan". Båda syns på ovanstående
svartvita kappseglingsbild, som vi fått låna från Jens Lomberg i Stenungsund. Ragnar Myrén ägde
båda båtarna. Jag lärde mig då, vilka utomordentligt goda sjöbåtar J18 är. Ragnar Myrén seglade
alltid den ena av dem själv som följebåt och han seglade mycket hårt. Ragnar Myrén var chef för
elfirman Ragnar Myrén & Co på Kanaltorgsgatan i Göteborg.

Ragnar Myrén var välkänd, kunnig och enormt omtyckt av alla som kom i hans väg. Mina föräldrar
hade stundtals nöjet att se honom som gäst hemma, eller på Lilla Varholmen. Så långt Bo Starmark.
(Se J10 nr 30, J10 nr 31, J18 nr 45 och J18 nr 86).

Ragnar Gunér (J10 nr 578) ringde 2016-02-21 och samtalet kom in på "Farbror Ragnar" :
Han var en godmodig och jovialisk person. Omtyckt av alla! När en orolig mamma ringde till
"Farbror Ragnar" och undrade om hennes son inte kommit iland från seglingen än, svarade han
att de fortfarande var ute i båten och ännu inte börjat den farliga cyklingen hem. Enligt honom
var det betydligt farligare att vara på land än i båt.

Farbror Ragnar köpte ett antal GKSS-ekor till Hovås, som ungdomar fick låna och segla.

I ett brev 2014-07-08 från Nisse Dunér i Lerum, medlem i SS.Fram:s Museistiftelse, skrev han
bl.a. om GKSS : Lysstrand och "Farbror Ragnar" var en oerhörd tillgång för GKSS på den tiden.
"Farbror Ragnar" hade pensionerat sig från sin firma och gick helt in för att bara vara "Farbror Ragnar"
för småungarna med GKSS-ekor! Jag gissar att en stor del av de kostnader GKSS och ungarna borde
belastats med kom ur hans egen plånbok! Farbror Ragnar och Lysstrand var = GKSS för mig.
(Se också J14 nr 6 vad Hans Deshayes skriver om GKSS-ekan).

Nisse Dunér
fortsatte längre ned i brevet med en jämförelse mellan gårdagens ungdomskappsegling
och den som bedrivs i dag : Det byggdes totalt 531 Stjärnbåtar, 602 J10 och 1275 GKSS-ekor
på Västkusten. Alla tre båttyperna var dessutom typiska tvåmansbåtar
, som samtidigt svet-
sade ihop ungarna socialt och ofta gjorde dom till kompisar för livet.
Båtarna seglades till
startplatsen vid kappseglingar och efter målgång åter till hemmabryggan, till skillnad mot
senare plastjollar som fraktas på pappas biltak till och från seglingar.
Efter seglingarna står
nu knattarna och diskuterar taktik, medan pappa och mamma riggar av och surrar jollen tillbaka
på biltaket.

, på den gamla tiden, lärde sig ungarna att navigera och hitta i skärgården och blev
skärgårdsmänniskor
, som sedan naturligt gick över till större båtar t.ex. en Folkbåt som inte
var så dyr när den kom, eller en billig sliten skärgårdskryssare som inte var så rymlig men dock
övernattningsbar, och som det fanns några av. Dom lärde sig dessutom att sköta sina båtar, som
krävde mycket arbete med skrapa, sandpapper och lack som inte behövs i plastjolleåldern. Den
kunskapen kom väl till pass på de senare större båtarna! Plastjolleungarna lär sig mest att
segla runt tre bojar och tillbaka till pappas biltak
. Om familjen inte har båt, hoppar dom
ofta tidigt av seglandet och står snart med en ölburk i ett gäng på ett torg. Det är mycket stor
skillnad på start i livet!     N D.

"Tärnan" vann LSS Jullepokalen 1948 med Harald Myrén vid rodret. (Se J22 nr 9).

Harald Myrén var ett stort namn i Marstrand när jag växte upp, skrev Carl-Axel Hellman
i ett E-brev 2015-02-10. Harald vann bl.a. Skaw Race, totalt, med sin lilla "Honey",
en liten havskappseglare i trä, 35 fot skulle jag gissa, som var den minsta båt som deltog.
Det lilla formatet känns på något sätt igen, med besättning uteslutande från Marstrand.
(Vi gissar att C-A syftar på sin egen båt J14 nr 77"Flu").


Harald Myréns havskappseglare "Honey" i Stockholm. Båten var 40 fot och byggd 1965
av Bröderna Martinsson i Svineviken, Orust.  Bild lånad av Torbjörn Andreasson i Henån 2013.

J18 nr 77 "Tärnan" var registrerad i GKSS båtförteckning 1948 och 1951 med ägaren Ragnar Myrén. 
Enligt Anders Thölén i Göteborg kappseglades "Tärnan" av Bengt Ahrle som rorsman 1950, av Mats
Stanner
1951 och av Anders Lundqvist som rorsman 1953. De fanns med i Seglarbladets resultat-
listor de åren.  

Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med startlistor från olika regattor. Där fanns J18 nr 77
"Vanadis" seglad av Bengt ZachrissonTjörn Runt 1982 i startgrupp K där 3 Långedragsjullar
startade :  J10 nr 384 "Nausica",  J14 nr 91 "Bruse" och  J18 nr 77 "Vanadis".  Bengt Zachrisson
kom i mål som 68:onde båt.

Jens Lomberg i Stenungsund hörde av sig i telefon 2011-07-01 : J18 nr 77 ligger i Stenungsund och
seglas fortfarande! J18 nr 77 heter nu "Vanadis" efter förre ägaren Bagge som hade båten till 1974,
då nuvarande ägaren Docent Bengt Zachrisson i Stenungsund köpte båten. Båten ligger på
Stenungsön i Stenungsund. 
(Se färgbilderna ovan). 

Bengt Zachrisson ringde 2014 till www.julleregister.se. Bengt tyckte att han nu blivit för gammal för
att vårrusta båten ännu en år, och www.julleregister.se hade bett honom att höra av sig vid ägarbyte.
Ragnar Myréns sista båt får inte förstöras! Bengts Zachrissons dotter har visat intresse för att
segla båten. Kanske hon vill ta över kulturklenoden  J18 nr 77 om några år?
 
Ägarlängd :
1944-?           "Tärnan"       Ragnar Myrén  Göteborg
1948              "Tärnan"       Harald Myrén
1950              "Tärnan"       Bengt Ahrle
1951              "Tärnan"       Mats Stanner
1953              "Tärnan"       Anders Lundqvist                     
?      -1974     "Vanadis"     Bagge
1974-             "Vanadis"     Bengt Zachrisson  Stenungsund
   
J18 nr 77 "Tärnan" ("Vanadis") är registrerad som seglande i dag.

          

En solig dag 2016-08-19 passerar J22 nr 1 Stenungsund på väg till Sekelskiftesdagarna i Marstrand.
Vad ligger vid bryggan vid Stenungsön?  Jo,"Vanadis" precis som 2011....Ragnar Myréns "Tärnan".

www.julleregister.se