Kappsegling med J18 någon gång mellan 1946-1948. J18 nr
77 "Tärnan" i bildens mitt.
Fr.v. J18 nr
92 "Stardust" med Pelle Lomberg, J18 nr 100 "Puck" med Lennart Bergqvist,
J18 nr 77 "Tärnan", J18 nr 45 "Raggen", J18 nr 79 "Tampas" och J18 nr 93 "Tomahawk"
längst
t.h.
Bilden troligen tagen från Stenpiren i Hovås?
Kappsegling med sju GKSS-ekor och en
Långedragseka L-eka, mellan
Vargö och Känsö 1959.
OBS! J18 nr 77 "Tärnan" (tredje båt
fr.h.) är följebåt, troligen med Farbror Ragnar ombord.
Båtarna fr.v. E-112 "5-Ina" med Stina Öberg, E-14, E-234,
L-84 med fam. Jarland, E-146,
E-349, J18 nr 77 "Tärnan" med Ragnar Myrén,
E-476 och E-406. Bilden är helt unik!
(Se familjen Öbergs albumbilder från 1950-1960-talet på
J22 nr 6).
Bengt Zachrisson i Stenungsund
köpte J18 nr 77 år 1974.
Tre bilder lånade av sonen Olof Zachrisson 2022-06-27.
Pappa Bengt Zachrisson styr och mamma Aina
Zachrisson gastar.
Askeröfjorden på utsidan av Stenungsön.
Troligen i slutet av 1980-talet.
J18 nr 77 "Vanadis" vid hemmabryggan på Stenungsön i Stenungsund,
en regnig dag i Juli 2011.
Seglen är satta den 11 augusti 2011.
"Vanadis" Ragnar Myréns berömda "Tärnan". Minst 56
år senare. (Jmf. översta bilden!)
J18 nr 77 "Vanadis" ritades av Roy Scherman och byggdes 1944
av Bröderna Karlsson & Söner
vid Svinevikens Båtvarv,
Orust. Förste ägare var Ragnar Myrén i Marstrand
Kullavik och Särö.
Båten hette då "Tärnan".
Bo Starmark i Lysekil (72 år 2010) berättade : Min bror och jag deltog som
elever vid GKSS seglar-
läger
på Hovås vid Säröbanan, Göteborg 1951. Vi
seglade GKSS-ekor
och ibland Hovås-ekor.
"Farbror Ragnar" Ragnar Myrén,
junioransvarig i GKSS, hade två funktionärsbåtar som vi
fick segla ibland, nämligen J18 nr 45
"Raggen" och J18 nr 77 "Tärnan". Båda syns på
ovanstående
svartvita kappseglingsbild, som vi fått låna från Jens Lomberg i
Stenungsund. Ragnar Myrén ägde
båda båtarna.
Jag lärde mig
då, vilka utomordentligt goda sjöbåtar J18 är. Ragnar Myrén seglade
alltid den ena av dem
själv
som följebåt och han seglade mycket hårt.
Ragnar Myrén var chef för
elfirman Ragnar Myrén & Co
på Kanaltorgsgatan
i Göteborg.
Ragnar Myrén var välkänd, kunnig och enormt omtyckt av alla
som kom i hans väg. Mina föräldrar
hade stundtals nöjet
att se honom som gäst hemma, eller på Lilla Varholmen. Så långt Bo Starmark.
(Se
J10 nr 30,
J10 nr 31,
J18 nr 45 och
J18 nr 86).
Ragnar Gunér (J10
nr 578) ringde 2016-02-21 och samtalet kom in på "Farbror Ragnar" :
Han var en godmodig och jovialisk person. Omtyckt av alla! När en orolig
mamma ringde till
"Farbror Ragnar" och undrade om hennes son inte kommit iland från
seglingen än, svarade han
att de fortfarande var ute i båten och ännu inte börjat
den farliga cyklingen hem.
Enligt honom
var det betydligt farligare att vara på land än i båt.
Farbror Ragnar köpte ett antal GKSS-ekor till Hovås,
som ungdomar fick låna och segla.
I ett brev 2014-07-08 från Nisse Dunér i Lerum, medlem
i SS.Fram:s Museistiftelse, skrev han
bl.a.
om GKSS :
Lysstrand och "Farbror Ragnar" var en oerhörd tillgång för GKSS på den
tiden.
"Farbror
Ragnar" hade pensionerat sig från sin firma och gick
helt in för att bara vara "Farbror Ragnar"
för småungarna med GKSS-ekor! Jag gissar att en stor del av de kostnader
GKSS och ungarna borde
belastats med
kom ur hans egen plånbok! Farbror Ragnar och Lysstrand var =
GKSS för mig.
(Se också J14 nr 6 vad
Hans Deshayes skriver om GKSS-ekan).
Nisse Dunér fortsatte längre ned i brevet med en jämförelse
mellan gårdagens ungdomskappsegling
och den som bedrivs i dag : Det byggdes totalt 531 Stjärnbåtar, 602
J10 och 1275 GKSS-ekor på
Västkusten.
Alla tre båttyperna var dessutom typiska tvåmansbåtar, som samtidigt
svetsade ihop
ungarna socialt och ofta gjorde dom till kompisar för
livet. Båtarna seglades
till
startplatsen vid
kappseglingar och efter målgång åter till hemmabryggan, till skillnad
mot
senare plastjollar som
fraktas
på pappas biltak till och från
seglingar. Efter seglingarna står
nu knattarna och diskuterar
taktik, medan
pappa och mamma riggar av och surrar jollen tillbaka
på
biltaket.
Då, på den gamla tiden, lärde
sig ungarna att navigera och hitta i skärgården och blev
skärgårdsmänniskor,
som sedan naturligt gick över till större båtar t.ex. en Folkbåt
som inte
var så
dyr när den kom, eller en billig sliten skärgårdskryssare som inte var så rymlig men dock
övernattningsbar, och som
det fanns några av. Dom lärde sig dessutom att sköta sina båtar, som
krävde mycket arbete med skrapa, sandpapper och lack som inte behövs i
plastjolleåldern. Den
kunskapen kom väl till pass på de senare större
båtarna! Plastjolleungarna lär sig mest att
segla
runt tre bojar och tillbaka till pappas biltak.
Om familjen inte har båt, hoppar dom
ofta
tidigt av
seglandet och står
snart med en ölburk i ett gäng på ett torg.
Det är mycket stor
skillnad på...
start i livet! N D.
"Tärnan" vann LSS Jullepokalen 1948 med Harald Myrén vid
rodret. (Se J22 nr 9).
Harald Myrén var ett stort namn i Marstrand när jag
växte upp, skrev Carl-Axel Hellman
i ett E-brev 2015-02-10. Harald vann bl.a. Skaw Race, totalt, med sin lilla
"Honey",
en liten havskappseglare i trä, 35 fot skulle jag gissa, som var den minsta
båt som deltog.
Det lilla formatet känns på något
sätt igen, med
besättning uteslutande från Marstrand.
(Vi gissar att C-A syftar på
sin egen båt J14 nr 77"Flu").
Harald Myréns havskappseglare "Honey" i Stockholm. Båten var
40 fot och byggd 1965
av Bröderna Martinsson i Svineviken, Orust. Bild lånad av Torbjörn
Andreasson i Henån 2013.
J18 nr 77 "Tärnan" var registrerad
i GKSS båtförteckning 1948 och 1951 med ägaren Ragnar Myrén.
Enligt Anders Thölén i
Göteborg kappseglades "Tärnan"
av Bengt Ahrle som rorsman 1950,
av
Mats
Stanner 1951 och av Anders Lundqvist som rorsman
1953. De fanns med i Seglarbladets
resultatlistor de åren.
Bengt Zachrison seglade Tjörn Runt,
Lilla klassen 1977 med J18 nr 77 "Vanadis" :
Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med startlistor
från olika regattor. Där fanns
J18 nr 77
"Vanadis" seglad av Bengt Zachrisson på
Tjörn Runt 1982 i startgrupp K där 3 Långedragsjullar
startade : J10 nr 384
"Nausica", J14 nr 91
"Bruse" och J18 nr 77 "Vanadis". Bengt Zachrisson
kom i mål
som
68:onde båt. En klar förbättring sedan 1977 då Vanadis kom in som 133:e
båt.
Jens Lomberg i Stenungsund hörde av sig i telefon 2011-07-01 : J18 nr 77 ligger i Stenungsund och
seglas fortfarande! J18 nr 77 heter nu "Vanadis"
efter förre ägaren Bagge som hade båten till 1974,
då nuvarande
ägaren
Docent Bengt Zachrisson i Stenungsund köpte båten.
Båten ligger på
Stenungsön i Stenungsund. (Se färgbilderna
ovan).
Bengt Zachrisson ringde 2014 till
www.julleregister.se. Bengt tyckte att han nu blivit för gammal
för
att vårrusta båten ännu ett år, och
www.julleregister.se hade bett honom att höra av sig vid ev.
ägarbyte. Ragnar Myréns sista båt får inte förstöras! Bengts
Zachrissons dotter har visat
intresse för att
segla båten. Kanske hon vill ta över kulturklenoden J18 nr 77?
Olof Zachrisson skickade ett E-brev 2021-05-13 :
Jag fick ta över "Vanadis" från pappa förra
sommaren, hon blir kvar på Stenungsön men är i behov av renovering
framför allt gällande kapp,
Oregonpinedäcket och det översta bordet. Det blir förstås gärna ett
stort projekt när man börjar
men hon är en fin båt, som vi vill kunna bevara nära originalskick.
Olof Zachrisson hörde av sig 2022-04-02 : J18 nr 77
"Vanadis" finns nu i Henån hos båtbyggare
Thommy Larsson för översyn. Översta borden ska bytas,
Oregon pine däcket och
kölbultsröntgen.
(Se bilderna nedan!)
Ett mycket viktigt initiativ att satsa på "Vanadis" ("Tärnan").
Heder åt Olof
Zachrisson! Båtkulturbevarare!
Olof Zachrisson skrev ett E-brev 2023-07-23 : J18
nr 77 nu i vattnet! Stort tack för din stöttning
i renoveringen av "Vanadis". Hon sjösattes för snart två veckor sedan,
har läckt en del men det
börjar stabiliseras. (Se bilderna längst ned).
Ägarlängd :
1944-?
"Tärnan" Ragnar Myrén Göteborg
1948 "Tärnan" Harald Myrén
1950 "Tärnan" Bengt Ahrle
1951 "Tärnan"
Mats Stanner
1953 "Tärnan" Anders Lundqvist
? -1974 "Vanadis" Bagge
1974-2020 "Vanadis" Bengt Zachrisson Stenungsund
2020-
"Vanadis" Olof Zachrisson Västra
Frölunda
J18 nr
77 "Vanadis" ("Tärnan") är registrerad som seglande i dag.
En solig dag 2016-08-19 passerar
J22 nr 1 Stenungsund på väg till
Sekelskiftesdagarna i Marstrand.
Vad ligger vid bryggan vid Stenungsön?
Jo, J18 nr 77 "Vanadis" precis som 2011....Ragnar Myréns gamla
"Tärnan".
Så här såg J18 nr 77 "Vanadis" ut 2021. Bilden insänd av Bengts son
Olof Zachrisson som övertagit båten.
J18 nr 77 "Vanadis" på plats hos båtbyggare
Thommy Larsson i Henån. 2022-04-02.
Tommy byter de två översta borden, sedan Oregonpine däcket
och ev. kölbultarna.
Foto : Olof Zachrisson 2022-04-10.
Bordbytet
är färdigt.
Foto : 2022-04-10
Thommy har nu rivit hela däcket och kappen.
Thommy bygger in några nya balkvägare.
Övre delen av akterspegeln och akterknäna på plats.
Båtbyggare Thommy Larsson gör ett utmärkt fint arbete
på J18 nr 77 i Henån.
Sittbrunnssargen, rufftaket och däcksbalkarna.
Ägaren till J18 nr 77 Olof Zachrisson skickade in fem
fina bilder 2022-05-22.
J18 nr 77 som hon ser ut 2022-05-22.
Skrotade delar av båten.
"Tärnan"/"Vanadis", däck- och kapparbete pågående hos Båtbyggare Thommy
Larsson i Henån.
Så skrev Olof Zachrisson i ett E-brev 2022-06-24 och
bifogade 7 bilder.
Basning behövdes för däcksribborna. Båtbyggare Thommy
Larsson valde lite tjockare ribb,
hon var byggd mycket lätt. Ursprungsdäcket var 14 mm, nu blir det 17 mm
tror jag.
Ökad tjocklek medförde behov av basning för att få ribborna att följa
skarndäck såsom ursprungligen.
Hur löste Thommy detta? (Se bilden ovan!) Röret hittade Thommy
i sin källare och kopplade till sitt lilla
basningsaggregat. (Resultatet blev ju glimrande! Se nedan!)
Däcket är på plats och halva kapptaket.
Aktersapegeln på J18 nr 77. Båten ritad av Roy Scherman och byggd
1944.
Jämför : Akterspegeln på J22 nr 1. Båten ritad av Hjalmar
Olsson och byggd 1932.
"Akterspegeln ska vara som ett vinglas", sa
båtbyggare Folke Ericson i Dalby,
när han restaurerade J22 nr 1 år 2009.
Fint "släpp" bakom dessa båda akterspeglar.
Båda båtarna
är byggda av två generationer Karlsson i
Svineviken på Orust :
Arvid och Gustav Karlsson 1932 och
Bröderna Karlsson & Söner 1944.
J18 nr 77 fortsättning...
Ett båtsmycke!
Och mästaren själv : Båtbyggare
Thommy Larsson i Henån. J18 nr 77
börjar närma sig fullbordan!
Lackverkstad 2022-08-01 med båtbyggare Thommy Larsson.
Olof Zachrisson undrade om jag kunde måla ett porträtt på hans
båt. Det kunde jag väl försöka med.
Jag... Bengt Arne Runnerström på
www.julleregister.se är ju
illustratör till yrket. -
En förlaga var jag
ju tvungen att ha. Vi valde bilden med seglande pappa
Bengt och mamma Aina från Stenungsund frånslutet på 1980-talet. (Se första bilderna ovan).
Jag kom på att jag hade en väldigt speciell duk hemma som aldrig blivit
färdigmålad.
Duken som liknade ett bomullssegel, kom från ett gammalt cirkustält som
lagats.
Lagningen, rutan i mitten, hade jag grundat för att göra en oljemålning.
Vattnet vid stranden,
vågen och himlen med molnen hade jag målat på Samoa(!) i Stilla Havet
för många år sedan,
men bilden hade aldrig blivit färdig. Nu kom duken väl till pass.
Båtporträttet med skogen
bakom målade jag i min ateljé. Bilden kallade jag : "Resan från
Samoa till Stenungsund".
Olof kom på att han skulle vilja ha två bilder. Pappa Bengt skulle fylla
88 år och då kunde han få välja bild.
Därför målade jag också en akvarell på samma förlaga, men som blev lite
mera svensk natur. (Se ovan).
Olof skickade bilden ovan för att visa tavlorna ramade i hans hem. Pappa
Bengt valde oljemålningen t.h.
Vi var på
besök med Olof
Zachrisson hos båtbyggare Thommy
Larsson 2022-08-02 i båthallen
där J18 nr 77 står i
Henån.
Då blir det "ôkte-kaffe" (eftermiddagskaffe på Orustmål)
sa Thommy
och berättade att båtbyggarna gärna byggde båtar,
men att vara ute på sjön och segla var inte så
intressant. Thommy sa att han varit ute
någon gång... - "Vi kryssade och hade oss..." som han
uttryckte det på Orustmål.
Olof Zachrisson med sin båt J18 nr 77 "Vanadis" i Henån
2022-08-02.
Den 28 augusti 2022 var det Öppna Varv på Orust! På Gösta
Johanssons varv i Kungsviken
visade båtbyggare Thommy Larsson sitt arbete med J18 nr
77 som blev beundrat av många.
J18 nr 77 Byggd 1944 Bröderna Karlsson & söner
Svinevikens Båtvarv, står det på skylten.
Båtbyggare Thommy Larsson t.h. och på bilden och nedan
2022-08-28.
Och så... ett år senare är J18 nr 77 nu i vattnet!
Olof Zachrisson skrev 2023-07-23 : Hon sjösattes
för snart två veckor sedan. Har läckt en del men
det börjar stabiliseras.
J18 nr 77 "Vanadis" i skick som ny 2023-07-22.
Jmf. "Vanadis" som hon såg ut i juli 2011. (Se bild 8 uppifrån).
|