J14 nr 133






J14 nr 133 "Lättja" sjösatt  i April 2012.  Teakdäck.

J14 nr 133 "Lättjas" styrbordssida i Bua. 

"Lättjas" babordsida 2012.           

"Lättja" till höger vid bryggan. OBS! Sjöbodarna i bakgrunden. Alla är olika. Så ska de se ut!
Jmf. sjöbodarna två bilder ovan! De är alla lika och ser ut som "minkfarmar". Arkitektritade?




J14 nr 133 "Lättja" är en vacker och väl hållen båt med segel som synes vara i nyskick!





J14 nr 133 till salu 2015.







 

J14 nr 133 "Lättja" ritades av Tage Hellman och byggdes 1985-1987 på Najadvarvet?
i Henån, Orust. Ferm
var anställd på varvet och byggde båten i mahogny på ekspant med
teakdäck. En ägare till båten var Professor Ingemar Bergström i Lysekil, sommarboende
i "Saltboa" på Stora Kornö.    

Mikael Häggström i Alingsås
(J14 nr 107) berättade i ett E-brev 2011-09-25 att han köpte
båten 1999 av Lars Åkerlind på Stocken. Båten var mycket fin och en framgångsrik kappseglare.
Lars Åkerlind berättade att en verkmästare hos Hallberg-Rassy byggt båten 1985-1988 som hobby-
projekt. Ett utmärkt bygge med mycket "snickarglädje". Jag köpte nya segel och 2001 ritningar av
LSS och ville ha ett klassningsbevis, vilket tyvärr inte gick att ordna. Den senast registrerade var
J14 nr132. J14 nr 133 är alltså inte inmätt eller klassad enligt Torsten Andersson LSS. Trots det
har båten fått segelnummer 133.

När Mikael köpte K6:an "Lasse Maja" sålde han J14 nr 133 till Nils Erik Bengtsson i Halmstad
år 2006. Nils Erik i sin tur, sålde båten 2009 till nuvarande ägaren Sven Lusensky i Göteborg.
J14 nr 133 har en gång hetat "Snark II" men Sven döpte om båten till "Lättja". Båtens hemma-
hamn blev Bua i Halland.

Hösten 2013 sålde Sven båten till Arne Järnbert i Domsjö. Han skrev ett E-brev 2013-09 30 :
Under många år har jag haft en önskan att få köpa en Långedragsjulle och när jag tidigare under
hösten såg Svens båt utannonserad kändes det omedelbart riktigt att slå till. Nu ser jag mycket
fram till våren förstås! Ska bli en sann glädje att med den båten få utforska skärgården i Höga
Kusten där båten kommer att ha sin hemmahamn i området kring Nordingrå.

Men... livet ändrade planerna för Arne. En förestående flytt utomlands kom ivägen och båten
var till salu på Blocket i april 2015. (Se de sex nedersta bilderna ovan!)

Det kom ett E-brev 2015-07-01 från Jan Hamilton i Stockholm : För uppdatering av registret
vill jag anmäla att jag per den 6 juni i år övertagit J14 nr 133 "Lättja" från Arne Järnbert
i Domsjö
. "Lättja" har nu fått hemmahamn i Flundreviken strax norr om Visby.

Jag har under många år tänkt skaffa mig en mindre dagseglare bl.a. för att kunna segla med barn-
barnen. När så "Lättja" dök upp på Blocket kunde jag inte motstå henne för det är en vacker båt.
Mitt val påverkades säkert också av att jag är uppvuxen på 1960-talet vid Tångudden i Göteborg
och har tillbringat mycket tid i båtar av det här slaget. Som kuriosa kan jag nämna att min syster
var god vän med Aina Hellman, dotter till Tage Hellman som ritat båten. Familjen hellman bodde
då vid Tranereds station utmed "Långedragslinjen".    Vänliga hälsningar   Jan Hamilton
PS! Jan funderar på att döpa om båten från "Lättja" till "Lättjan"....

Jan Hamilton skickade ett nytt E-brev 2015-07-08 : Jag har en fundering. "Lättja" är utrustad med
backstag som jag undrar om de verkligen ska behövas om man inte kappseglar. Dom ställer ju till
en del. Dessutom tror jag inte att allt är rätt arrangerat. På själva backstaget är påkopplat en lina
som löper i ett block till sträckanordningen som är en "arm" som man fäller bakåt då man ska
sträcka staget. Linan löper in under en axel i sträckaren och är sedan fäst vid det tidigare blocket.

Konstruktionen verkar inte särskilt tillförlitlig. Linan har ju dessutom den egenheten att den töjer
eller sträcker sig beroende på fuktighet m.m. Jag har ju sett många sådana backstagssträckare förr
men aldrig funderat på hur de fungerar. Se bilderna nedan!

Vi rekommenderar Jan att be en riggare montera en riktig stålvajer som inte töjer sig.
Har man backstagssträckare ska de användas för att staga masten
, även om man inte
kappseglar
. Men... om man tittar riktigt noga på bilderna här ovan, ser man att "Lättja"
har akterstag! Dessutom är J14 nr 133 veterligen den enda J14 som har backstag! Detta
är märkligt eftersom det är den sista, och den modernaste J14 som byggts.

Carl-Axel Hellman i J14 nr 77 "Flu", son till Tage Hellman, konstruktören av bl.a. J14, uttrycker
sig så här i ett E-brev 2015-07-15 : Bommen kortades mycket tidigt och det berodde på att man
gjorde masten högre och därmed bommen kortare! "Flu" har beslag i masten för backstag och
enligt pappa Tage tog han en chans utan backstag. Jag har seglat i 20 meters vind med "Flu"
och lyckats att inte avmasta.

Om nu akterstag finns (bommen är då kortad), och under förutsättning att undervanten
väl stöttar masten bakåt, finns det ingen anledning att ha kvar backstagen, om man nu
inte vill segla sin båt på det gamla sättet. Viktigt är att alltid kontakta en professionell
riggare, innan man tar bort backstagen.


Förr fanns bara en knap där backstaget kunde göras fast via ett block. (Se J22 nr 1).
Sedan kom backstagssträckarna som kallades "björnar" som förenklade hanteringen
och förkortade tiden vid slag. (Se J18 nr 86 , J18 nr 111 samt J22 nr 22). 

Därefter byggdes de fula "björnarna" ned under däck och stålvajern från backstaget
gick ned genom ett litet hål i däcket. (Se J18 nr 118). Riggarna "moderniserades" och
backstag och ledvagn togs bort. Bommen kortades för att få plats med ett akterstag.
Därmed slapp man ett moment vid slag.

Jan Hamilton skrev ett nytt E-brev 2015-07-11 : De senaste dagarna har jag haft stort nöje
med Julleregistret. Jag började med att försöka leta upp vilken J22 som jag och min barndoms-
vän brukade beundra i Långedrags hamn, det var ju min kamrats morbror som ägde den. Jag
fastnade snart för namnet Olle Fälth, det kändes bekant på något sätt.

Olle Fäldt hade ägt J22 nr 29 och mitt antagande bekräftades när jag läste om båten och såg
att Lennart Lagerkvist hade nämt att Olle Fälth var morbror till hans fru som i sin tur är syster
till min barndomsvän, alltså samma morbror.

Jag var i Göteborg för ett år sedan och besökte de gamla barndomstrakterna tillsammanms med
barndomskamraten och träffade då även Lennart och hans fru som jag inte sett på snart 50 år.
Vi kom att tala om olika träbåtar och jag förstod då att han var en entusiast, men visste inte att
han var så engagerad som han är.

Efter den ingången i registret var det inte svårt att komma vidare och hitta J18 nr 86 som Lennart
också ägt och där namnet Ingvar Karlsson dyker upp. Ingvar växte också upp i backarna bakom
Tångudden. Han var enda barnet i familjen och jag har för mig att hans pappa kom uppe från kusten.
Ingvar utrustades i slutet av 1950-talet med en spririggad halvdäckad julle som han seglade flitigt
i några år.

Pappan köpte honom då en J18 som iordningställdes en vinter under ett presenningskjul av två
anställda på varvet på deras fritid. Det var troligen vintern 1960-1961 eftersom båten enligt re-
gistret köptes 1960. Jag minns att vi ofta var och tittade på hur arbetet fortskred och beundrade
resultatet. Det skrapades och sicklades i det oändliga och jag tror knappast att några maskiner
var med i bilden.

Båten blev väldigt fin och pappa Karlsson var nöjd och stolt, men jag kan inte minnas att han seglade
med någon gång. Kalaset kostade nog en hel del och vi andra var lite avundsjuka på Ingvar som hade
en så generös pappa. Ingvar Karlsson blev ju en duktig seglare och intresserade sig tidigt för segel-
sömnad och olika knep däromkring. Han lärde också Lennart Lagerkvists fru, Ann-Sofi, att segla
men det var nog innan Lennart kommit in i bilden.

Det hör visserligen inte till Julleregistret men jag kan nämna att på Tångudden höll också Curt Gelin
till med en Måsunge. Familjen bodde i allén till Nya Varvet och Curt betraktas, efter vad jag förstått,
nästan som en ikon inom seglingsvärlden fast då rör det sig om modernare båtar.
Nu ska jag ta kontakt med Lennart och sedan studera vidare i Julleregistret.          Hälsningar Jan


Ägarlängd :
1985-1988       ?                 Verkmästrare Ferm på Najadvarvet Henån alt.Hallberg-Rassey
?                       ?                 Ingemar Bergström  Lysekil  och Stora Kornö
?      -1999       ?                  Lars Åkerlind  Stocken
1999-2006     "Snark II"     Mikael Häggström  Alingsås SS
2006-2009     "Snark II"     Nils Erik Bengtsson  Halmstad
2009-2013     "Lättja"        Sven Lusensky  Göteborg  och Bua
2013-2015     "Lättja"        Arne Järnbert  Domsjö
2015-             "Lättja"        Jan Hamilton  Stockholm  och Visby

J14 nr 133 "Lättja" är registrerad som seglande i dag.   


J14 nr 133 "Lättja"

Backstagssträckaren med sin felaktiga lina. Det ska vara stålvajer som inte töjer sig.

www.julleregister.se