J14 nr 6


Irma Börjesson till rors 1937. I seglet står det : BSF (Badgästernas Seglar Förbund) J15 nr 3.
Båtarna med BSF:s segelnummer blev senare omregistrerade : J15 nr 3  blev J14 nr 6. (Se J14 nr 1).  
Bilderna ur Irmas dotter Ulla Deshayes album.


Ullas bror Börje Börjesson 16 år. Här vid storfallet på J15 nr 3  (J14 nr 6).
 
Börje "B-son" Börjesson blev till yrket arkitekt och arbetade bl.a. på Stadsbyggnadskontoret
i Göteborg. Börje var något av en legend i modellflygarkretsar! Han var en mycket duktig flygare,
konstruktör och byggare samt ungdomsledare. Han kallades : "Det moderna friflygets fader".
Börje vann fem SM-guld och en del andraplaceringar, men tävlandet var inte riktigt Börjes grej,
han var teoretiker. Det var Aerodynamiken som intresserade honom. Han tenterade i student-
examen i lågfartsaerodynamik. Den Tyska boken : Aerodynamik des Flugmodells, från 1942
hade importerats olagligt under kriget, och den lade grunden till Börjes kunnande. Börje hade
alltid hade ett brinnande intresse för det tekniska, men han höll också på med foto, oljemålning,
segling, fiske och sitt naturintresse. (Se loggboken på J14 nr 5).




Ett förstapris från Långedrags SS. till J14 nr 6 "Tockalita" 1949-09-11. Priset hittade Michael Bossen
2018-11-05 på : Classic Antik, Aschebergsgatan 33, Göteborg.


Får vi bjuda på lite badgästsegling... Bilder från Hans Deshayes inskickade 2015-02-24.
Hon och han håller gemensamt i rodret.  Ska det tolkas symboliskt?

Hans skrev :  Damen t.h. är påfallande lik "moster Maja", Irmas äldre syster Maria Lundberg.
Maria var modist och hade atelje i Arkaden. Kanske är de tjusiga hattarna hennes skapelser?

"Moster Maja" Maria Lundberg till rors i Bohusjullen.

Makrillgarnbåten "Maria" med badgäster. Gasten t.v.  Foto från 1950-1952?

Makrillgarnbåten "Maria" med bänkar i lastrummet för badgästerna. Kapten i finkläder till rors.
"Moster Maja" i solglasögon t.h. Flickan mitt emot studentskan påminner om min syster Agneta,
och då måste bilden vara tagen ca1950-1952.

Rorgängaren ser ut som min morfar Vilhelm Börjesson.
 

J14 nr 6 "Tockalita" byggdes vid August Svenningssons Båtvarv? i Marstrand
mellan 1935 och 1937 men registrerades som J14 först 1943.
 
Förste ägare var Börje Börjesson i Göteborg, står det i det handskrivna Julleregistret från
1930-talet. Han var född 1923 och ses här på bilden ovan på fördäck som 16-åring, alltså 1939.

Vid ett telefonsamtal 2011-12-06 med Börjes syster Ulla Deshayes i Askim (*1919) framkom 
att det var Börjes och Ullas seglingsintresserade mamma Irma Börjesson i Göteborg som var
förste ägare till båten.
Se översta bilden! Irma seglade med Bibbi Åkermark (se J14 nr 2)
i Stenungsund på veckoseglingarna : Stenungsön Runt, omkring 1935.

Irma köpte en Bohusjulle ca1935. Hon döpte båten till "Musse Pigg" och sydde ett stort märke
i seglet med en bild av Musse Pigg. Bohusjullen måste hon sedan ha sålt, då Ulla kommer ihåg att
Irma seglade J15 nr 3 år 1937. Båten hade då inget namn, så långt Ulla kan minnas. Fotot överst,
som är hämtat ur Ullas album, är taget 1937 i Stenungsund.   

Ulla Deshayes berättade : Jag kom till Dalsland 1939 och var där under hela kriget. I Dalsland
gifte jag mig och fick sonen Hans 1944. Min son Hans och jag var hos mor Irma då Hans var
2 månader. Vi stoppade honom i en vanlig korg med handtag, placerade honom på durken i båten
och seglade iväg. Jag vågade aldrig berätta det för min man!  Uppenbarligen överlevde Hans :


En "selfie" med seglartjej och glöggkopp, Julen 2014 : Mamma Ulla Deshayes med sonen Hans.
(som låg i korgen).
  Hans Deshayes har skickat in badgästbildena ovan.

När Hans var två år frågade han alltid Irma : Segla i dag mormor? I slutet av Juli 1952, väntade jag
tredje barnet, Marie (*1952). Trots min stora mage seglade vi ut till Stora Askerön. Där var en bit
sandstrand, så vi kunde gräva en grop i sanden och jag fick vila ryggen genom att ligga på magen
i gropen. 

Från 1956 var vi inte mer i Stenungsund. Varför kommer jag inte ihåg. Vi hyrde då i Mellbystrand,
Viken i Skåne. Jag gissar att mina föräldrar sålde båten, när de också sålde sommarstugan
i Stenungsund.

Kommer nu också ihåg att Hans gick på seglarkurs i Sparreviken vid Ljungskile 1955-1956.
Hans var sedan hos Irma och då fanns Jullen där. - Jag kom tillbaka till Göteborg 1969.  
Irma var med i landslaget i simning, spelade tennis med Kung Gustav V, hoppat i Hindåsbacken
och var med och startade simsällskapet Najaden i Göteborg, samt fick pris av Drottning Louise.
Irma blev 102 år!

Hans Deshayes skrev ett långt följebrev 2015-02 när han skickade loggboken för J14 nr 5.
"Lite nattkludd"... som han skrev.  Kanske fick jag min längtan till havet, segling och äventyret
från min mormorsmor. Min syster Agneta och jag satt på golvet och lyssnade på "bestemors"
berättelser om livet på sjön. Spännande var hur hon berättade om stormar och hur de då band
Oscar vid masten eller stoppade honom i en däckskista. Oscar var mormor Irmas äldre bror.
"Bestemor" for som 17 årig från Kristiansand till Newcastle och vidare till Cardiff med sin
trolovade, en Svensk kapten och fartygsägare Lundberg från Göteborg. De gifte sig efter
att ha fått tillstånd av Oscar II - Hon var ju minderårig!

Morfar, Vilhelm Börjesson var god vän med Ragnar Myrén (se J18 nr 77) och som
födelsedagspresent fick jag ett juniormedlemskap i GKSS. När jag var 11 år var jag med
på GKSS seglarläger i Sparreviken (1955-1956). När jag ser tillbaka, tycker jag att GKSS-
ekan var en perfekt båt att lära sig segla i. Otimistjollar i all ära, men i ekan var man tre, och
fick lära sig att samsas, sköta sin uppgift och "lyda" styrman m.m.
(Jmf. vad Nisse Dunér skrev om detta på J18 nr 77).
    

Den 22-24 juni 1946 seglade J14 nr 6 SS.Frams 50 års Jubileumsregatta med  Hans Nilsson.
(Se startlistan ovan.) Badgästernas Seglarförbund, BSF:s J15 nr 3 hade då blivit J14 nr 6?
och fått namnet "Tockalita". 

J14 nr 6 var senare registrerad i SXK 1961 som "Malinka" med ägaren Å.Forsman.   

Ingemar Kollén i Bollebygd
skrev ett mail 2013-01-17 : Denna båt seglades somrarna
1943-1944-1945 och 1946 av min far Hilmer Kollén och farbror Arne Kollén. Sommaren
1946 kommer jag särskilt ihåg. Jag var 10 år. Troligen lånade dom båten av Hans Nilsson,
som då var ägare. Jag är helt säker på att det stod B14 nr 6 i seglet och båtens namn var
"Tockalita". 

I det gamla handskrivna registret från 1930-talet, står det att J14 nr 6 "Tockalita" byggdes
år 1943! Hur kan då båten segla redan 1937? Översta fotot är taget 1937! Något är fel!
Antingen att det handskrivna registret från 1930-talet uppger fel byggnadsår, eller så måste
ägaren Börje Börjesson vara någon annan än Ullas bror, vilket är uteslutet, då det i registret
står att Börje bodde på Drakenbergsgatan 3 F i Göteborg. Ulla säger att familjen bodde på
Drakenbergsgatan 37, inte 3F. Lätt felskrivet? Båtens byggnadsår 1943 är alltså fel!
Men Irma ägde J14 nr 6.

Lösningen kom vid ett telefonsamtal med Torsten Andersson i LSS januari 2012. Han sade
att de första J14-båtarna registrerades på 1940-talet, men byggdes tidigare. Det gällde troligen
de första tio J14-båtarna. Detsamma gällde de första J18-båtarna som alla registrerades 1938,
men byggdes långt tidigare. Den första redan 1927!
  
Båten hade BSF J15 nr 3 i seglet 1937. Badgästernas Seglar Förbund hade sina egna nummer.
Senare har dessa nummer utgått och båtarna fick då dispens att segla som J14 med nytt nummer.
BSF J15 nr 3
blev J14 nr 6.  Ingen vet i dag hur detta gick till och vilka nummer BSF-båtarna
senare fick. Jmf. J14 nr 2 :  Båten hade J15 nr 1 i seglet och blev J14 nr 2. Då borde J15 nr 3
bli J14 nr 4 och inte nr 6. Det finns ingen logik i detta!  Torsten Andersson i LSS sade 2012
att detta endast gällde sex båtar som hade J15 i seglet och som fick dispens som J14. 

Ägarlängd :
1937-1956?       -                   Irma Börjesson  Göteborg
1943-1946      "Tockalita"     Hans Nilsson   (Hilmer, Arne och Ingemar Kollén).
1961                "Malinka"      Å.Forsman
?                        ?                   ?

Var J14 nr 6 "Tockalita" finns i dag vet vi inte.

 

www.julleregister.se