Irma Börjesson till rors 1937. I seglet står det :
BSF (Badgästernas
Seglar Förbund) J15 nr 3.
Båtarna med BSF:s segelnummer blev senare
omregistrerade : J15 nr 3 blev J14 nr 6. (Se
J14 nr 1).
Bilderna ur
Irmas dotter Ulla Deshayes album.
Ullas bror Börje Börjesson 16 år. Här vid storfallet på J15 nr 3
(J14 nr 6).
Börje "B-son" Börjesson
blev till yrket arkitekt och arbetade bl.a. på Stadsbyggnadskontoret
i Göteborg. Börje var något av en legend i modellflygarkretsar! Han var en mycket duktig flygare,
konstruktör och byggare samt
ungdomsledare. Han
kallades : "Det moderna friflygets fader".
Börje vann fem SM-guld och en
del andraplaceringar, men tävlandet var inte riktigt Börjes grej,
han var teoretiker.
Det var Aerodynamiken
som intresserade honom. Han tenterade i student-
examen i
lågfartsaerodynamik. Den Tyska
boken : Aerodynamik des Flugmodells, från 1942
hade importerats olagligt
under kriget,
och den lade grunden till Börjes kunnande. Börje hade
alltid hade ett
brinnande intresse för det tekniska, men han höll också på med foto, oljemålning,
segling, fiske
och sitt naturintresse. (Se loggboken på
J14 nr 5).
Ett förstapris från Långedrags SS. till J14 nr 6
"Tockalita" 1949-09-11. Priset hittade Michael Bossen
2018-11-05 på : Classic Antik, Aschebergsgatan 33, Göteborg.
Får vi bjuda på lite badgästsegling... Bilder från Hans Deshayes
inskickade 2015-02-24.
Hon och han håller gemensamt i
rodret. Ska det tolkas symboliskt?
Hans skrev : Damen t.h. är påfallande lik "moster Maja", Irmas
äldre syster Maria Lundberg.
Maria var modist och hade atelje i Arkaden. Kanske är de tjusiga
hattarna hennes skapelser?
"Moster Maja" Maria Lundberg till rors i Bohusjullen.
Makrillgarnbåten "Maria" med badgäster. Gasten t.v. Foto från
1950-1952?
Makrillgarnbåten "Maria" med bänkar i lastrummet för badgästerna. Kapten i finkläder
till rors.
"Moster Maja" i solglasögon t.h. Flickan mitt emot studentskan påminner
om min syster Agneta,
och då måste bilden vara tagen ca1950-1952.
Rorgängaren ser ut som min morfar Vilhelm Börjesson.
|
J14 nr 6 "Tockalita" byggdes vid August Svenningssons
Båtvarv? i Marstrand
mellan 1935 och 1937 men registrerades som J14
först 1943.
Förste ägare var Börje Börjesson i Göteborg,
står det i det handskrivna Julleregistret från
1930-talet.
Han var född
1923 och ses här på bilden ovan på fördäck som 16-åring, alltså 1939.
Vid ett
telefonsamtal 2011-12-06 med Börjes syster Ulla Deshayes i Askim
(*1919) framkom
att det var Börjes och Ullas seglingsintresserade mamma
Irma Börjesson i Göteborg som var
förste ägare till båten.
Se översta bilden! Irma seglade med Bibbi Åkermark (se J14 nr 2)
i
Stenungsund på veckoseglingarna : Stenungsön Runt, omkring 1935.
Irma
köpte en Bohusjulle ca1935. Hon döpte båten till "Musse Pigg" och sydde
ett stort märke
i seglet
med en bild av Musse Pigg. Bohusjullen måste
hon sedan ha sålt, då Ulla kommer ihåg att
Irma seglade J15 nr 3 år 1937. Båten hade då inget namn, så långt Ulla
kan minnas. Fotot överst,
som är hämtat ur
Ullas album, är taget 1937 i Stenungsund.
Ulla Deshayes
berättade : Jag kom till Dalsland 1939
och var där under hela kriget. I Dalsland
gifte jag
mig
och fick sonen Hans 1944. Min son Hans och jag var hos mor Irma då
Hans var
2 månader.
Vi stoppade honom i en vanlig korg med handtag, placerade honom på durken i båten
och
seglade iväg. Jag vågade aldrig berätta det för min man!
Uppenbarligen överlevde Hans :
En "selfie" med seglartjej och glöggkopp, Julen 2014 : Mamma
Ulla Deshayes med sonen Hans.
(som låg i korgen). Hans Deshayes har skickat in badgästbildena ovan.
När Hans var
två år frågade han alltid Irma : Segla i dag mormor? I slutet av Juli 1952, väntade jag
tredje barnet, Marie (*1952).
Trots min stora mage seglade vi ut till Stora Askerön. Där var en bit
sandstrand, så vi kunde gräva en grop i sanden och jag fick vila ryggen
genom att ligga på magen
i gropen.
Från 1956 var vi inte mer i Stenungsund. Varför
kommer jag inte ihåg. Vi hyrde då i Mellbystrand,
Viken i Skåne. Jag gissar att mina föräldrar sålde båten, när de
också sålde sommarstugan
i Stenungsund.
Kommer nu också ihåg att Hans
gick på
seglarkurs i Sparreviken vid Ljungskile 1955-1956.
Hans var sedan hos
Irma och då fanns Jullen där. - Jag kom tillbaka till Göteborg 1969.
Irma var
med i landslaget i simning, spelade tennis med Kung
Gustav V, hoppat i Hindåsbacken
och var med
och startade simsällskapet
Najaden i Göteborg, samt fick pris av Drottning Louise.
Irma blev 102
år!
Hans Deshayes skrev ett långt följebrev 2015-02 när han
skickade loggboken för J14 nr 5.
"Lite nattkludd"... som han skrev. Kanske fick jag min längtan till
havet, segling och äventyret
från min mormorsmor. Min syster Agneta och jag satt på golvet och
lyssnade på "bestemors"
berättelser om livet på sjön. Spännande var hur hon berättade om stormar
och hur de då band
Oscar vid masten eller stoppade honom i en däckskista. Oscar var mormor
Irmas äldre bror.
"Bestemor" for som 17 årig från Kristiansand till Newcastle och vidare
till Cardiff med sin
trolovade, en Svensk kapten och fartygsägare Lundberg från Göteborg. De
gifte sig efter
att ha fått tillstånd av Oscar II - Hon var ju minderårig!
Morfar, Vilhelm Börjesson var god vän med Ragnar Myrén (se J18 nr 77) och
som
födelsedagspresent fick jag ett juniormedlemskap i GKSS. När jag var 11 år var jag med
på GKSS
seglarläger i Sparreviken (1955-1956).
När jag ser tillbaka, tycker jag att GKSS-
ekan var en perfekt båt
att lära sig segla i. Otimistjollar i all ära,
men i ekan
var man tre, och
fick lära sig att
samsas, sköta sin uppgift och "lyda"
styrman m.m.
(Jmf. vad Nisse Dunér skrev om detta på J18 nr 77).
Den 22-24 juni 1946 seglade J14 nr 6 SS.Frams 50 års Jubileumsregatta
med Hans Nilsson.
(Se startlistan ovan.)
Badgästernas Seglarförbund, BSF:s J15 nr 3 hade då blivit J14 nr 6?
och fått namnet
"Tockalita".
J14 nr 6 var senare registrerad i SXK 1961 som "Malinka"
med ägaren Å.Forsman.
Ingemar Kollén i
Bollebygd skrev ett mail 2013-01-17 : Denna båt seglades
somrarna
1943-1944-1945 och 1946 av min far Hilmer Kollén och
farbror Arne Kollén. Sommaren
1946
kommer jag särskilt ihåg. Jag
var 10 år. Troligen lånade dom båten av Hans Nilsson,
som då
var ägare. Jag är helt säker på att det stod B14 nr 6 i seglet
och båtens namn var
"Tockalita".
I det gamla handskrivna registret från
1930-talet, står det att J14 nr 6 "Tockalita"
byggdes
år
1943! Hur kan då båten segla redan 1937? Översta fotot är taget 1937!
Något är fel!
Antingen att det handskrivna registret från
1930-talet uppger fel byggnadsår, eller så
måste
ägaren Börje Börjesson vara någon annan än Ullas bror, vilket är
uteslutet, då det i registret
står att Börje bodde på Drakenbergsgatan 3
F i Göteborg. Ulla säger att familjen bodde på
Drakenbergsgatan 37,
inte 3F. Lätt felskrivet? Båtens byggnadsår 1943 är alltså fel!
Men Irma ägde
J14 nr 6.
Lösningen kom vid ett telefonsamtal med Torsten
Andersson i LSS januari 2012. Han sade
att de första
J14-båtarna registrerades på 1940-talet, men byggdes tidigare. Det
gällde troligen
de första tio J14-båtarna. Detsamma gällde de
första J18-båtarna som alla registrerades 1938,
men byggdes långt
tidigare. Den första redan 1927!
Båten hade BSF J15 nr 3 i seglet 1937. Badgästernas
Seglar Förbund hade sina egna nummer.
Senare har dessa nummer utgått och
båtarna fick då dispens att segla som J14 med nytt nummer.
BSF J15 nr 3
blev J14 nr 6.
Ingen vet i dag hur detta gick till och vilka nummer BSF-båtarna
senare fick. Jmf. J14 nr 2 : Båten hade J15 nr 1 i seglet och blev J14
nr 2. Då borde J15 nr 3
bli J14 nr 4 och inte nr 6. Det finns
ingen logik i detta! Torsten Andersson i LSS sade 2012
att detta endast gällde sex båtar som hade J15 i seglet och som fick dispens som
J14.
Ägarlängd :
1937-1956? - Irma Börjesson Göteborg
1943-1946 "Tockalita" Hans
Nilsson
(Hilmer, Arne och Ingemar Kollén).
1961 "Malinka" Å.Forsman
? ? ?
Var J14 nr 6 "Tockalita" finns i dag vet vi inte.
|