J22 nr 9 "Kuling II" ritades av Hjalmar Olsson och
byggdes 1937 på Östen Svenssons
Varv i Uddevalla. Enligt det gamla hansdskrivna Julleregistret byggdes endast
en Långedragsjulle
i Uddevalla :
J22 nr 9.
Längd : 6,02 m. Bredd : 2,29 m. Båten var LSS utlottningsbåt 1937.
Det var
Filip Anås som vann båten och blev dess
förste ägare.
Filip Anås var LSS:are
i alla år.
Han var med i LSS styrelse som bl.a. sekreterare.
Båten var registrerad
i SXK 1975 som "Kuling II" med ägare
Sven Irving.
Ägarlängd :
1937
- LSS utlottningsbåt 1937
1937-? ? Filip Anås LSS Göteborg
1975
"Kuling II" Sven Irving SXK
?
? ?
Var J22 nr 9 "Kuling II" finns i dag vet vi inte.
Det fanns fyra varv i Uddevalla som byggde träbåtar
innan Gustaf Thordéns : Uddevallavarvet
1. Gustafsbergsvarvet. (Se ovan!) De byggde större skepp som
Briggar och Snaubriggar.
2. Brattåsvarvet. Detta varv låg under Brattås på den
plats där senare Thordénvarvet startade.
Brattåsvarvet byggde
Hukarjakter och Briggar. Att bygga Briggar var något av en specialitét
i
Uddevalla.
3. Johan Nicklassons Varv. Det låg vid Lövåsberget där
Marinhuset nu har sin sjötapp.
Alltså Bäveåns södra kaj.
De byggde Kosterbåtar och Johan Niklasson själv kappseglade flitigt
i en
Koster. Johan Niklasson dog 1932.
Sönerna bestämde då att alla Johans kappseglingspriser,
ca 2 kg silver,
skulle smältas ned för att skapa ett nytt vandringspris :
Ägirskölden. Om detta
vandringspris seglas än i dag i Svenska
Kosterbåtsförbundet. Johan Niklassons Varv blev senare
Uddevalla Mekaniska Verkstad
när ångan kom. De lagade tuberna i ångpannor. Båtarna drogs
upp på land vid motsatta sidan av Bäveån.
4. Uddevalla Båtvarv. Gustav Lundberg och
Östen Svensson arbetade på varvet som bl.a.
byggde J22 nr 9.
Östen Svensson blev senare anställd av Uddevalla Kommun. Uddevallavarvet
(Thordénvarvet) startade senare svetsarskola i Uddevalla Båtvarvs lokaler.
Förutom dessa fyra varv, där båtar byggdes, fanns Hjalmar Hedlunds Varv.
Detta varv låg på Fröland. Troligen var det endast ett
båtuppläggningsvarv.
(Se de fem bilderna nedan).
(Uppgifter och bilder : Janne Dahl i Uddevalla 2014
-2015).
Byfjorden med Hjulmakarholmen sedd från Sörvikshöjd 1953. Hjalmar Hedlunds Varv
på Fröland
ses t.h. i bild. I dag är Hedlunds varv borta. Hela viken är utfylld och fd.
Volvofabriken, nu Benders
ligger där nu. (Se mer nedan!)
Foto : Bengt G. Runnerström
Hjalmar Hedlunds Varv på Fröland i Uddevalla. I bildens mitt
står en Långedragsjulle,
troligen en J22:a.
Kanske var det J22 nr 9 "Kuling II" som byggdes i Uddevalla, men som
blev
utlottningsbåt i Göteborg.
OBS! Vita livbåten t.v. Gamla livbåtar användes ofta förr
som fritidsbåtar, efter viss
ombyggnad.
Hedlunds Varv på Fröland sett från sjösidan. J22:an akterifrån i bildens
mitt.
Hjalmar Hedlunds Varv på Fröland i Uddevalla, finns inte kvar i dag.
Hela bakgrunden blev helt
förändrad när Gustaf Thordéns Uddevallavarvet byggdes. Hjulmakarholmen
t.v. plansprängdes
och området utfylldes. Där ligger nu Volvofabriken som sedan blivit
Benders. Inte ens berget där
fotografen stod finns kvar! Berget har sprängts bort, malts till grus
och sålts som vägbeläggning.
Vinterbild! Hedlunds Varv på¨Fröland i Uddevalla sett från
sjösidan.
|