J18 nr 68 "Vanessa" 1971-1973 när Carl Erik Eriksson i
Djursholm ägde båten.. Foto : CE Eriksson
Carl Erik köpte J18 nr 68 på annons. Han hittade
annonsen från 13/5 1971 i DN:s arkiv : J18 med
snurra...
Carl-Erik hittade 2021-08-22 detta kvitto från 1971 när
han köpte båten av Kjell Mark.
Carl-Erik hittade 2018-03-25 ovanstående certifikat från SXK : J18 nr 68 "Vanessa".
Carl-Erik hittade 2021-08-22 detta köpekontrakt när han
sålde båten 1973 till Jan Molde.
Ålands skärgård 1974-1975. Fr.v. J18 nr 68 "Framåt",
Öresundskostern "Aloma" och den oklassade
J18 "Tapperheten". Bilden inskickad av Jan Molde
2015-12-18.
J18 nr 68 under renovering i Claes Rampeltins Båtbyggarverkstad,
Mönsterås. Foto : 1993-05-14.
Sjösättning!
J18 nr 6 vid kaj riggad och klar.
Gamle storseglaren Claes Rampeltin till rors. Han
kappseglade Drake runt om i Europa.
J18 nr 68 "Framåt" gör skäl för namnet.
J18 nr 68 med spinnaker! Varför inte? Lennart Stark
gastar på fördäck.
J18 nr 68 "Famåt" fick ny ägare 2012. Bill Skoglund i Jönköping. Båten
seglade på västkusten 2013.
J18 nr 68 sittbrunnen akterut och...... förut.
J18 nr 68 "Framåt var till salu på Blocket 2015.
Sittbrunnen.
I båthallen på Ellös.
J18 nr 68 "Framåt" ritades av Tage Hellman och byggdes 1944 av Bröderna
Karlsson & Söner
vid Svinevikens Båtvarv, Orust. Längd : 6,10 m.
Bredd : 2,20 m. (Se SXK-certifikatet ovan).
Båten byggdes i ek på ekspant med
kapp och sittbrunn i mahogny.
Återförsäljaren Motorfirman Trim
i Stockholm
beställde fyra J18 av Bröderna Karlsson :
J18 nr 65,
J18 nr
66, J18 nr 67 och
J18 nr 68.
Carl Erik Eriksson i Djursholm (J22
nr 25) skrev ett E-brev
2018-01-07 : Vi ägde J18 nr 68 med
namnet "Vanessa" 1971-1973.
Köpte från en "snickare" som bodde
söder om Stockholm, typ Tyresö.
Han hade arbetat mycket
med att fräscha upp båten. Seglade runt
omkring i Stockholms skärgård och
även till Åland. Hade bojplats på
Hässelmara - Det vill säga långt
ute på Värmdön nära Djuröbron
för att
slippa transportsträckorna genom mellanskärgården. Jag har
hittat en bild på "Vanessa" som
bifogas. (Se översta bilden).
I ett E-brev 2013-04-22 skrev Jan Molde i Östersund att
han under 1970-talet var lycklig ägare till
J18 nr 68 : Den hade
jag mycket roligt med, ofta tillsammans med några kompisar, där
en av dem
hade
en annan J18 och några andra en J22. Ja mycket
Långedragsjullar har det varit under åren.
Nu seglar
jag som så många andra, en
praktisk och välseglande, men fullkomligt charmlös plastbåt.
Min gamla J18 lever vidare och är nu i toppskick! Jag såg nämligen
båten utannonserad på Blocket för
några år sedan och tyckte linjerna var
så lika min båt. Men min hade en riktig ruff, och riggen såg inte
lika dan ut, så jag förstod först inte att det var min gamla J18. Jag skickade ändå ett
E-brev till
säljaren
Claes Rampeltin på Båtvarvet i Mönsterås, och berättade den fantastiska historien om min
gamla
båt. Verkligen
roligt att den lever vidare!
Jag ägde J18 nr 68 åren 1973-1978, då jag fortfarande bodde i Stockholm. När
jag köpte båten
våren 1973 av
en då ung familj Eriksson i Djursholm, hette båten "Vanessa".
Båten låg då upplagd
på en
båtklubb vid
Framnäsviken i Djursholm. Jag döpte båten till "Framåt".
Den var då i mycket gott skick. Rodret var dock
sprucket och dåligt, så jag lät Neglingevarvet göra
ett nytt.
Det blev fint. Olyckligtvis seglade jag av masten sommaren 1974. Den nya masten lät jag
göra
av en något förkortad Folkbåtsmast, med bara en fiol på Folkbåtsvis. Det blev bra, men inte helt
stilriktigt. Nu har jag sett
att båten fått ny rigg igen som passar bättre. Jag sålde båten 1978 när
jag
flyttade till Östersund. Men jag har kvar det gamla
segelstället i bomull, men återbördar det gärna
till nuvarande ägare av båten.
När det gäller den andra J18-båten så ägdes den av min gode vän
Esbjörn Troive. Båten var
oklassad men alldeles tydligt en J18. Den
var byggd i ek, kappad och hade rundad sittbrunnssarg
i aktern. En
vacker båt var det. Jag vill minnas att han köpte den 1974 och sålde den
ca 1979.
Ytterligare några år senare såg jag den i Stockholmstrakten i bedrövligt skick. Om den inte fick
ny ägare kort därefter, tror jag
knappt att den finns kvar.
Den J22:a jag berättade om
var J22 nr 5. Den köptes vid samma tid av min gode vän Stefan
Svahn
tillsammans med Inga och Hans Bandelin. Den var byggd i
furu med översta bordet i ek. Överbygg-
naden och inredningen var också i
ek. De döpte den till "Enigheten", ett passande namn för ett rederi
av
detta slag. Jag vill minnas att också de sålde båten i slutet av
1970-talet.
Vi hade alla tre båtarna vintertid på en liten båtklubb vid
Skurusundet, någon mil utanför Stockholm.
Sommartid låg min båt i Långvik, Runmarö, medan de andra två låg vid
båtklubben i Skurusundet.
Vi hade trevliga dagar med vårrustning
tillsammans, men framför allt många roliga somrar med
seglingar i Stockholms, Ålands och Finlands skärgårdar. Det blev också ett antal
24-timmars
seglingar i SXK:s regi.
J10 nr 170 var min bror Kjell Moldes första båt. Det
var han som döpte den till "Mumrik".
Om jag minns rätt kom båten från
Vättern eller däromkring, då han köpte den 1957. Båten hamnade
därmed i Östersjön med sommarhamn i Långvik,
Runmarö. Min bror sålde båten i början av 1960-
talet till familjen Jan Wessel
som var grannar på Runmarö. De behöll båten till en bit in på
1980-talet,
troligen 1982 eller 1983. Ny hemmahamn blev någonstans i
Mälaren. Om "Mumrik" fortfarande finns
kvar vet jag inte.
J18 nr 68 "Framåt" ägdes av
Claes Rampeltin på Rampeltins Båtvarv i Mönsterås. De gjorde
en totalrenovering av båten, som i dag är i nyskick och t.o.m. seglar
spinnacker! (Se bilderna ovan!)
Lennart Stark i Mönsterås på fördäck (se bilden ovan), fick uppdraget att sälja båten 2012.
Det kom ett E-brev 2013-02-20 från Bill Skoglund i
Jönköping där han skrev : År 2012 återvände
Långedragsjulle J18 nr 68 till Orust och fick sin nya hemmahamn i Viggholmssund på västra
Orust.
Hon
ligger nu under vintern i hall på Ellös och går i sjön till våren. Båten
köpte jag i Mönsterås, på
Claes Rampeltins Båtvarv, som gjort båten till en pärla! Bilderna
ovan stämmer än i dag.
Till sommaren kommer vi att segla på
Käringöfjorden, till Mollösund och även upp mot Vasholmarna
utanför
Grundsund. En seglats in till
Svineviken tillhör väl ett måste,
då det var där hon byggdes en
gång i
tiden. Hinner vi med, kanske vi kommer till Träbåtsfestivalen i Skärhamn
på Tjörn.
Tack för ett fint register. Hälsningar Bill Skoglund i Jönköping.
E-brev från Bill Skoglund 2013-05-05 : Just hemkommen från en
resa över Atlanten
med
kryssningsfartyg.
Jag mejlar Jan Molde om bomullsseglen, så att de kan användas vid
bl.a.
Träbåtsfestivalen i Skärhamn den
13-14 juli 2013. Lite unikt! Kommande vecka är det
vårrustning som gäller för
J18 nr 68 "Framåt".
Nytt E-brev från Bill Skoglund i Jönköping
2015-05-19 : J18 nr 68 "Framåt" har jag haft
några år och seglat på Käringöfjorden. Nu har jag sålt "Framåt" till
England, dvs. den lämnar
Västkusten för att seglas i Engelska farvatten framöver. -
2015-06-02 skrev Bill : J18 nr 68
är nu på väg till England, lastades i går på trailer. Den nye ägaren är
Nigel Hodge och hemma-
hamn blir Hamble, inte långt från
Southampton, England.
Nigel Hodge! Congratulations to your ownership of J18 nr 68
"Framåt"!
Your boat is the second Långedragsjulle that
have plowed English waters
by owners living in England.
The first one was J26 nr 6
"La Folie", now
in The Nederlands. In 1937 two Långedragsjullar
J22 nr 7 "Monsunen"
and J22 "Goodwin"
sailed from Göteborg for Dover, rounded the two
lightships Goodwin in The English Channel and then sailed back again.
It was from that lightship one of the two J22 got it´s name "Goodwin".
Nigel Hodge skickade ett E-brev 2015-06-03 som vi
återger här på originalspråket :
Thank you for being in touch and much respect for your work you have put
in to the website.
I have been trough all the J18s, some of the J22s and some of the J14s
so I do appreciate what
I have been lucky enough to acquire and acknowledge that I am now her
custodian which is a
bigger responsibility than being her owner.
J18 nr 68 "Framåt" is now on her way to England, arriving Friday
(2015-06-05).
She will be kept on what we call a mud-berth on the River Humble, with
access from a pontoon,
where she will be just about the prettiest boat on the river. I intend
to sail her mostly in the Solent
(Cowes, Yarmouth, Lymington etc) but occasionally - when the weather is
fine - going further
westwards to Poole and beyond.
I appreciate that she has been wonderfully restored as I have recently
restored a Nordic Folkboat
"Tirrick" and that took longer and more effort and more money than
expected. I am finding that
she takes me too long to make her ready for sailing and then, after
sailing, making her ready for
leaving on her mooring. (I have a fore-and-aft mooring on the Hamble).
Vi måste ju visa Nigels fina restaureing av sin Nordiska Folkbåt
"Tirrick".
Claes Rampeltin, the person who restored her in the 1990s, I should love
to know more about
the work done .. and her rig apparently (or at least her mast) is from a
Dragon... and she has a
spinnaker.
One point - because of complications at the yard where she is due to go
into the water I will not
be able to leave her in the slings of the hoist nor take her directly to
her mud-berth; so she will
have to stay on a pontoon berth with pumps. If you were lounching
"Framåt" is there anything you
would do to her before launching to minimise the water that will flow
in? I have come across ideas
that include soft soap + sawdust; sheep fat (I think this came from your
website..); putty; filling her
partially with water + salt (depending on the strength of the cradle)
and leaving her for a few days;
enclosing her in a tarpaulin and filling that with water ? sawdust...
what would you do?
I will keep in touch and send updates on how "Framåt" fares in English
waters. I may change her
name to the name that my father gave his last boat - "Dulcinea"...she
has wonderful sweet lines.
kind regards
Nigel
Det kom ett E-brev 2017-06-27 från Scot Yeates :
Kära Herrar Jag har nyligen köpt "Framåt",
kan du tacka vilket handikapp båtarna seglar under som jag tänker köra
lokalt i Storbritannien.
tack så mycket Scot Yeates Vänligen
acceptera min ursäkt som inte skrivet på svenska.
Dear Sirs
I´ve recently bought "Framåt", can you please advise what handicap the
boats sail under as I intend
to race locally in the UK. many thanks Scot
Yeates Please accept my apology as not written in
Swedish.
Scot Yeates återkom 2017-06-27 : Thanks for the
response "Framåt" will be sailed mainly in the
East Coast Blackwater Estuary. I am looking forward to
sailing her and doing a few classic races.
Ägarlängd :
1944
- Motorfirman Trim Stockholm (återförsäljare)
1944-? ? ?
? -1971
?
Kjell Mark Älvsjö
1971-1973 "Vanessa" Carl Erik Eriksson
Djursholm
1973-1978 "Framåt" Jan Molde Stockholm Runmarö
Östersund
? -2012 "Framåt" Claes Rampeltins Båtvarv i Mönsterås
2012-2015 "Framåt" Bill
Skoglund Jönköping
2015-2017 "Dulcinea" Nigel
Hodge Hamble, Southampton, England
2017-
"Framåt" Scot Yates
West Mersea, Essex, England
J18 nr 68 "Framåt" är registrerad som seglande i dag.
|