J18 nr 68


J18 nr 68 "Vanessa" 1971-1973 när Carl Erik Eriksson i Djursholm ägde båten..  Foto : CE Eriksson

Carl Erik köpte J18 nr 68 på annons. Han hittade annonsen från 13/5 1971 i DN:s arkiv : J18 med snurra...

Carl-Erik hittade 2021-08-22 detta kvitto från 1971 när han köpte båten av Kjell Mark.

Carl-Erik hittade 2018-03-25 ovanstående certifikat från SXK : J18 nr 68 "Vanessa".

Carl-Erik hittade 2021-08-22 detta köpekontrakt när han sålde båten 1973 till Jan Molde.

Ålands skärgård 1974-1975.  Fr.v. J18 nr 68 "Framåt", Öresundskostern "Aloma" och den oklassade
J18 "Tapperheten". Bilden inskickad av Jan Molde 2015-12-18.

J18 nr 68 under renovering i Claes Rampeltins Båtbyggarverkstad, Mönsterås. Foto : 1993-05-14.


Sjösättning!

J18 nr 6 vid kaj riggad och klar.

Gamle storseglaren Claes Rampeltin till rors. Han kappseglade Drake runt om i Europa.

J18 nr 68 "Framåt" gör skäl för namnet.

J18 nr 68 med spinnaker!  Varför inte?  Lennart Stark gastar på fördäck.

J18 nr 68 "Famåt" fick ny ägare 2012. Bill Skoglund i Jönköping. Båten seglade på västkusten 2013.

 
J18 nr 68 sittbrunnen akterut och...... förut.


J18 nr 68 "Framåt var till salu på Blocket 2015.

Sittbrunnen.

I båthallen på Ellös.


J18 nr 68 "Framåt" ritades av Tage Hellman och byggdes 1944 av Bröderna Karlsson & Söner
vid Svinevikens Båtvarv
, Orust.  Längd : 6,10 m. Bredd : 2,20 m. (Se SXK-certifikatet ovan).
Båten byggdes i ek på ekspant med kapp och sittbrunn i mahogny. Återförsäljaren Motorfirman Trim
i Stockholm
beställde fyra J18 av Bröderna Karlsson : J18 nr 65, J18 nr 66, J18 nr 67 och J18 nr 68.

Carl Erik Eriksson i Djursholm (J22 nr 25) skrev ett E-brev 2018-01-07 : Vi ägde J18 nr 68 med
namnet "Vanessa" 1971-1973. Köpte från en "snickare" som bodde söder om Stockholm, typ Tyresö.
Han hade arbetat mycket med att fräscha upp båten. Seglade runt omkring i Stockholms skärgård och
även till Åland. Hade bojplats på Hässelmara - Det vill säga långt ute på Värmdön nära Djuröbron
för att slippa transportsträckorna genom mellanskärgården. Jag har hittat en bild på "Vanessa" som
bifogas.  (Se översta bilden).

I ett E-brev 2013-04-22 skrev Jan Molde i Östersund att han under 1970-talet var lycklig ägare till
J18 nr 68 : Den hade jag mycket roligt med, ofta tillsammans med några kompisar, där en av dem hade
en annan J18 och några andra en J22. Ja mycket Långedragsjullar har det varit under åren. Nu seglar
jag som så många andra, en praktisk och välseglande, men fullkomligt charmlös plastbåt.  

Min gamla J18 lever vidare och är nu i toppskick! Jag såg nämligen båten utannonserad på Blocket för
några år sedan och tyckte linjerna var så lika min båt. Men min hade en riktig ruff, och riggen såg inte
lika dan ut, så jag förstod först inte att det var min gamla J18. Jag skickade ändå ett E-brev till säljaren
Claes Rampeltin
Båtvarvet i Mönsterås, och berättade den fantastiska historien om min gamla
båt. Verkligen roligt att den lever vidare!

Jag ägde J18 nr 68 åren 1973-1978, då jag fortfarande bodde i Stockholm. När jag köpte båten
våren 1973 av en då ung familj Eriksson i Djursholm, hette båten "Vanessa". Båten låg då upplagd
på en båtklubb vid Framnäsviken i Djursholm. Jag döpte båten till "Framåt".

Den var då i mycket gott skick. Rodret var dock sprucket och dåligt, så jag lät Neglingevarvet göra
ett nytt. Det blev fint. Olyckligtvis seglade jag av masten sommaren 1974. Den nya masten lät jag göra
av en något förkortad Folkbåtsmast, med bara en fiol på Folkbåtsvis. Det blev bra, men inte helt
stilriktigt. Nu har jag sett att båten fått ny rigg igen som passar bättre. Jag sålde båten 1978 när jag
flyttade till Östersund. Men jag har kvar det gamla segelstället i bomull, men återbördar det gärna
till nuvarande ägare av båten.

När det gäller den andra J18-båten så ägdes den av min gode vän Esbjörn Troive. Båten var
oklassad men alldeles tydligt en J18. Den var byggd i ek, kappad och hade rundad sittbrunnssarg
i aktern. En vacker båt var det. Jag vill minnas att han köpte den 1974 och sålde den ca 1979.
Ytterligare några år senare såg jag den i Stockholmstrakten i bedrövligt skick. Om den inte fick
ny ägare kort därefter, tror jag knappt att den finns kvar.

Den J22:a  jag berättade om var J22 nr 5. Den köptes vid samma tid av min gode vän Stefan Svahn
tillsammans med Inga och Hans Bandelin. Den var byggd i furu med översta bordet i ek. Överbygg-
naden och inredningen var också i ek. De döpte den till "Enigheten", ett passande namn för ett rederi
av detta slag. Jag vill minnas att också de sålde båten i slutet av 1970-talet. 

Vi hade alla tre båtarna vintertid på en liten båtklubb vid Skurusundet, någon mil utanför Stockholm.
Sommartid låg min båt i Långvik, Runmarö, medan de andra två låg vid båtklubben i Skurusundet.
Vi hade trevliga dagar med vårrustning tillsammans, men framför allt många roliga somrar med
seglingar i Stockholms, Ålands och Finlands skärgårdar. Det blev också ett antal 24-timmars
seglingar i SXK:s regi.

J10 nr 170 var min bror Kjell Moldes första båt. Det var han som döpte den till "Mumrik".
Om jag minns rätt kom båten från Vättern eller däromkring, då han köpte den 1957. Båten hamnade
därmed i Östersjön med sommarhamn i Långvik, Runmarö. Min bror sålde båten i början av 1960-
talet till familjen Jan Wessel som var grannar på Runmarö. De behöll båten till en bit in på 1980-talet,
troligen 1982 eller 1983. Ny hemmahamn blev någonstans i Mälaren. Om "Mumrik" fortfarande finns
kvar vet jag inte. 

J18 nr 68 "Framåt" ägdes av Claes Rampeltin Rampeltins Båtvarv i Mönsterås. De gjorde
en totalrenovering av båten, som i dag är i nyskick och t.o.m. seglar spinnacker! (Se bilderna ovan!)
Lennart Stark i Mönsterås
på fördäck (se bilden ovan), fick uppdraget att sälja båten 2012.

Det kom ett E-brev 2013-02-20 från Bill Skoglund i Jönköping där han skrev : År 2012 återvände
Långedragsjulle J18 nr 68 till Orust och fick sin nya hemmahamn i Viggholmssund på västra Orust
Hon ligger nu under vintern i hall på Ellös och går i sjön till våren. Båten köpte jag i Mönsterås, på
Claes Rampeltins Båtvarv
, som gjort båten till en pärla! Bilderna ovan stämmer än i dag.

Till sommaren kommer vi att segla på Käringöfjorden, till Mollösund och även upp mot Vasholmarna
utanför Grundsund. En seglats in till Svineviken tillhör väl ett måste, då det var där hon byggdes en
gång i tiden. Hinner vi med, kanske vi kommer till Träbåtsfestivalen i Skärhamn på Tjörn.   
Tack för ett fint register. Hälsningar Bill Skoglund i Jönköping.

E-brev från Bill Skoglund 2013-05-05 : Just hemkommen från en resa över Atlanten med
kryssningsfartyg. Jag mejlar Jan Molde om bomullsseglen, så att de kan användas vid bl.a.
Träbåtsfestivalen i Skärhamn
den 13-14 juli 2013. Lite unikt! Kommande vecka är det
vårrustning som gäller för J18 nr 68 "Framåt".

Nytt E-brev från Bill Skoglund i Jönköping 2015-05-19 : J18 nr 68 "Framåt" har jag haft
några år och seglat på Käringöfjorden. Nu har jag sålt "Framåt" till England, dvs. den lämnar
Västkusten för att seglas i Engelska farvatten framöver.  -  2015-06-02 skrev Bill : J18 nr 68
är nu på väg till England, lastades i går på trailer. Den nye ägaren är Nigel Hodge och hemma-
hamn blir Hamble, inte långt från Southampton, England.

Nigel Hodge! Congratulations to your ownership of J18 nr 68 "Framåt"! 
Your boat is the second Långedragsjulle that have plowed English waters
by owners living in England.  The first one was  J
26 nr 6 "La Folie", now
in The Nederlands. In 1937 two Långedragsjullar J22 nr 7 "Monsunen"
and J22 "Goodwin" sailed from Göteborg for Dover, rounded the two
lightships Goodwin in The English Channel and then sailed back again.
It was from that lightship one of the two J22 got it´s name "Goodwin".

Nigel Hodge skickade ett E-brev 2015-06-03 som vi återger här på originalspråket :
Thank you for being in touch and much respect for your work you have put in to the website.
I have been trough all the J18s, some of the J22s and some of the J14s so I do appreciate what
I have been lucky enough to acquire and acknowledge that I am now her custodian which is a
bigger responsibility than being her owner.

J18 nr 68 "Framåt" is now on her way to England, arriving Friday (2015-06-05).

She will be kept on what we call a mud-berth on the River Humble, with access from a pontoon,
where she will be just about the prettiest boat on the river. I intend to sail her mostly in the Solent
(Cowes, Yarmouth, Lymington etc) but occasionally - when the weather is fine - going further
westwards to Poole and beyond.

I appreciate that she has been wonderfully restored as I have recently restored a Nordic Folkboat
"Tirrick" and that took longer and more effort and more money than expected. I am finding that
she takes me too long to make her ready for sailing and then, after sailing, making her ready for
leaving on her mooring. (I have a fore-and-aft mooring on the Hamble).


Vi måste ju visa Nigels fina restaureing av sin Nordiska Folkbåt "Tirrick".


Claes Rampeltin, the person who restored her in the 1990s, I should love to know more about
the work done .. and her rig apparently (or at least her mast) is from a Dragon... and she has a
spinnaker.

One point - because of complications at the yard where she is due to go into the water I will not
be able to leave her in the slings of the hoist nor take her directly to her mud-berth; so she will
have to stay on a pontoon berth with pumps. If you were lounching "Framåt" is there anything you
would do to her before launching to minimise the water that will flow in? I have come across ideas
that include soft soap + sawdust; sheep fat (I think this came from your website..); putty; filling her
partially with water + salt (depending on the strength of the cradle) and leaving her for a few days;
enclosing her in a tarpaulin and filling that with water ? sawdust... what would you do?

I will keep in touch and send updates on how "Framåt" fares in English waters. I may change her
name to the name that my father gave his last boat - "Dulcinea"...she has wonderful sweet lines.
kind regards   Nigel

Det kom ett E-brev 2017-06-27 från Scot Yeates :  Kära Herrar   Jag har nyligen köpt "Framåt",
kan du tacka vilket handikapp båtarna seglar under som jag tänker köra lokalt i Storbritannien.
tack så mycket    Scot Yeates   Vänligen acceptera min ursäkt som inte skrivet på svenska.

Dear Sirs
I´ve recently bought "Framåt", can you please advise what handicap the boats sail under as I intend
to race locally in the UK.   many thanks   Scot Yeates    Please accept my apology as not written in
Swedish.

Scot Yeates återkom 2017-06-27 :  Thanks for the response  "Framåt" will be sailed mainly in the
East Coast Blackwater Estuary. I am looking forward to sailing her and doing a few classic races.

Ägarlängd :
1944                -                   Motorfirman Trim  Stockholm (återförsäljare)
1944-?             ?                   ?
?      -1971       ?                   Kjell Mark  Älvsjö
1971-1973     "Vanessa"      Carl Erik Eriksson  Djursholm
1973-1978     "Framåt"       Jan Molde  Stockholm  Runmarö  Östersund
?       -2012     "Framåt"       Claes Rampeltins Båtvarv i Mönsterås
2012-2015     "Framåt"        Bill Skoglund  Jönköping
2015-2017     "Dulcinea"     Nigel Hodge  Hamble, Southampton, England
2017-             "Framåt"        Scot Yates  West Mersea, Essex,  England

J18 nr 68 "Framåt" är registrerad som seglande i dag.  
 

www.julleregister.se