J26 nr 6 "La Folie" ritades av Hjalmar Olsson och
byggdes vid Bröderna Knut och Nils
Jacobssons Båtbyggeri i Munkeby Dragsmark
1951
(1949 är en annan uppgift).
Längd : 7.70 m. Bredd : 2,47 m.
Båten var registrerad i SXK 1952 som "Sibum" med ägaren
Sven T. Nyström, 1953-1955 som "Halali"
med ägaren Manne Ginsburg,
1955-1964 som "La Folie"
med ägarna Alf
Martin, 1965-1968, 1970-
1972 med ägarna Bodil Annersten / Alf Martin,
1973-1978 och 1980 med ägaren Bodil Annersten.
Sven T. Nyström var far till Mariningenjör
Björn T:son Nyström boende i Marstrand.
I boken "Det vill gärna bli bra" av Berit och Göran Valinder
(Båtdokgruppen 2005) finns ett kapitel om
Långedragsjullar. På sid 19 står det : Bröderna Jacobsson byggde en Långedragsjulle med 26 kvm
segel-
yta
år 1951 åt den legendariske seglaren och radiomannen, Manne Ginsburg. Han har utförligt beskrivit
båten
och hennes egenskaper i boken : Mina båtar
(Rabén & Sjögren 1964). Båten bar namnet "Halali".
Bland båtens finesser
fanns en svängbar vattenkran. Vattnet rann tack vare övertryck i
tanken. Den hade
försetts med en cykelslang och ventil. Man satte till
en
cykelpump, pumpade och sedan rann vattnet när
man öppnade kranen.
(Se sidorna ur boken nedan!)
Manne Ginsburg sålde "Halali" till radiomannen Alf Martin i
London och denne tog båten med sig till
England. På flera ställen i
boken Mina båtar urskuldade sig Ginsburg för att han svek henne,
hon var
hans bästa båt. Ett
antal år efter att Manne sålt båten till Alf, reste Manne
till England för att hälsa på,
men båten hade då gått
ner sig och att
han blev sorgsen vid synen.
"La Folie" såldes till
Joachim van Houweninge i
Amsterdam, Nederländerna. Joachim säger
i ett brev 92-01-13 till Torsten Andersson
LSS, att han ska återställa båten
till sitt ursprungliga skick.
Han sålde båten 2006? Hur det sedan gick, ser vi på bilderna längst ned! Vi har
en man på plats som
hjälper oss hitta Långedragsjullar
i Nederländerna. Han skickade ett E-brev med bilder, när han
hittat
J26 nr 6 med ny ägare : Rein Kroes i Oudega, Nederländerna.
Båten är i möbelskick!
Rein Kroes som vi nu fått kontakt med, har skickat
färgbilderna nedan. Han berättar 2010-10-18
i ett E-brev
att han köpte båten 1998. Båten stod övergiven på ett varv i
Edam (provinsen Noord-
Holland). Säljare
var
en ensamstående kvinna som väntade barn. Hon hade tidigare seglat
till England
och Sverige med båten.
Rein skriver : Min entusiasm över båtens rena
linjer och breda däck, blev orsaken till att hon sålde
båten till mig. Jag transporterade båten till min hemstad sommaren 1999. Därefter har
jag renoverat
båten från topp till botten.
Bytt motor,
en 10 HK Vetus
diesel från 1993, till en ny diesel med ett nytt
rostfritt motorfäste.
Översyn av kölbultar och skrov med byte
av träplugg och bronsskruv. Däcket
som läckte, bytte jag till teak med
nya rostfria däcksbeslag. Inredningen i ruffen förbättrades och det
sista storjobbet jag gjorde var att jag förnyade mast och rundhult med
rostfria beslag.
Det är arbetet med båten som är min hobby och jag ser det
inte som ett straff. Under alla år jag haft
båten, har
jag bara fått fina komplimanger för båtens vackra linjer och utseende.
Men som familj an-
vänder vi båten väldigt lite.
Nu när den är färdig
letar jag efter en ny utmaning i form av en kravell-
byggd motorbåt i
mahogny eller ek, som jag ska renovera.
Ulrich Voss från Bremen,
Tyskland skrev ett E-brev 2024-12-14 : Jag köpte båten
2016/2017
av Rein Kroes och tillbringade åtta år med "La Folie".
Men nu tvingar oförutsedda omständigheter
mig att ge henne vidare till en annan ägare. Sedan i går kan du hitta
henne på marknaden för den
tyskbaserade Classic Boat Association ´Freundeskreis Klassischer
Yachten´ om du går till :
https://www.fky.org/marktplatz-und-bootsmarkt/la-folie-mahagoni-geklinkerte-raritat-aus-schweden
Där hittar du också mer information om båtens läge och skick,
kompletterat med länk till en omfattande
bilddokumentation. Kontakta gärna om du vill.
Ulrich Voss (Se text och bilder längst ned).
Ägarlängd :
1951-1952 "Sibum" Sven T. Nyström
1953-1955 "Halali" Manne Ginsburg
1955-1964 "La
Folie" Alf Martin London
England
1965-1972 "La
Folie" Bodil Annersten och Alf
Martin London England
1973-1980 "La
Folie" Bodil Annersten London England
1980-1992? "La Folie"
?
1992-?
"La Folie" Joachim van Houweninge
Amsterdam Nederländerna
? -1998
"La Folie" ensamstående kvinna i
Edam Noord-Holland Nederländerna
1998-2017 "La Folie" Rein Kroes Oudega Nederländerna
2017-
"La Folie" Ulrich Voss Bremen Tyskland
J26 nr 6 "La Folie" är registrerad som seglande i dag.
Båten är till salu från 2024-12-14!
Här nedan en artikel ur tidningen :
Vi Båtägare : |
J26 nr 6 "La Folie" i Nederländerna 2005. Båten är i möbelskick!
Foto : Rein Kroes
J26 nr 6 "La Folie" i Oudega, Nederländerna 2010 i samma utmärkt fina
skick.
J26 nr 6 "La Folie" åter ute
på marknaden 2024-12-18. Ulrich
Voss bilder och text.
https://www.fky.org/marktplatz-und-bootsmarkt/bootsmarkt/la-folie-mahagoni-geklinkerte-raritat-aus-schweden
"LA FOLIE" MAHOGNY-KLINKER-RARITET FRÅN SVERIGE
:
"Den bästa båt jag ägde var en 26 kvm Långedragsjulle som jag kallade "Halali".
Hon var klinkad
mahogony på ek av bröderna Jacobsson i Dragsmark, skrev
den svenske sjömannen och radio-
mannen Manne Ginsburg i sitt häfte MINA BÅTAR från
1964. "Jag ångrar att jag blev av den här
båten. Nu seglar hon på Engelska kanalen på Englands sydkyst."
"Halali" har länge kallats "La Folie"
och seglar de Frisiska sjöarna, Ijsselmeer
och Waddenzee
med öarna Terschelling, Vlieland,
Texel och staden Harlingen.
Vi kom till byn Oudega 2016 och letade efter en
klassisk, behändig segelyacht gjord av trä.
I "La Folie" hittade vi det vi letade efter, tog
tillfället i akt och tog även över kajplatsen vid
Oudegaster Brekken ( däriftån 45´ till Workums
sjösluss), de Frisiska sjöarna med sina
många, nästan fria förtöjnings- och ankringsmöjligheter direkt framför
Steven. Ett inomhusutrymme,
ett varv med mycket kunnande, båtbyggare, smedjor i rostfritt stål,
elektriker och yachtförnödenheter
på plats eller i närheten, billigt och vänligt, ledde till att vi gav
upp planen att åka till Östersjön efter
några år.
Får jag presentera :
"La Folie" är en stor (26 kvm) Långedragsjulle, byggd
1949, ritad av Hjälmar Olsson, vars livsväg
ledde från Sverige via England till Nederländerna.
Utöver löpande vård har tidigare och nuvarande ägare genomfört en
omfattande restaurering, många
förbättringar och en omfattande teknisk uppgradering.
Längd över däck ca 7,5 m (plus fockbom). Bredd 2,49 m och djupgående ca
1,20 m.
Deplacement ca 2,8 ton. Massiv trämast, ca 11 m lång, stående på kölen.
Storsegel ca 16 kvm (ska förnyas). Fock ca 8 kvm (2021, Rolly Tasker
Sails /Tuchwerkstatt
Greifswald, krämfärgad) på Wykeham-Martin rullsystem. Presenning (ska
förnyas)
Rorkultskontroll. Stående backstag. Löpande backstag på högfältsstag
(backstagen spänns via
spakar). Sjöstaket med fast pushpit. Teakdäck.
Följ länken till FOTODOKUMENTATIONEN med mer än 150 bilder (2017-2024)
av nästan
varje vy, varje nisch och varje enhet ombord : "LA FOLIE"-in-Images.
Teknik och utrustning :
Motor Vetus M204 2 cyl./ 11 HK (1994, professionell
översyn 2019), ca 37 l. bränsletank.
Tillsatsvärmare 0,9 - 2 kw Webasto Airtop 2000 STC (ny 2018).
EFOY Comfort 140 bränslecell (72 W) för oberoende strömförsörjning
ombord (ny 2017).
Plath Merkur kulkompass 120 mm (certifierad översyn 2023, anslutning för
belysning finns).
Alla instrument (nya 2017) : Raymarine plotter a95, ST40 cockpitdisplay,
VHF Ray60,
AIS650 transponder, rorkultspilot ST2000. NASA Clipper 147
vädermottagare.
NASA batterimonitor Clipper BM1. Laddare Waeco MCA 1225 (25A).
2 x AGM batteri Varta 115 Ah. 1 x startbatteri (gammalt).
Mast-Top 3-C + ankarljus samt BB, STB, ångbåt och akterlyktor (alla
LED).
Dometic 972 toalett (bärbar, 2017). 2 x ca 35 l färskvattentankar i
rostfritt stål.
61gråvattenbufferttank med elektrisk pump. Origo spis (1-våning,
kortförvaring).
Kojkuddar (ny 2017), badstege (ny 2023).
Professionell ny expansion av navigationsområdet och skafferiet
inklusive ny el 2017.
Gott om förvaringsutrymme i fördäck, ovan/under kojer,
navigation/galleri och sittbrunn.
Varvsöversyn av skrovet 2019 i De Jong, Joure (-fotodokumentation).
Förnyelse av alla
kölbultar, döträet, kölplankan (fördäck), några golvskenor, skadade
partier av mahogny-
brädan, huvudet på en ekram, räls. Ny lackuppbyggnad i Epiphanes
lövträolja.
Demontering av drivmaskin, komplett inspektion och byte av slitdelar,
installation av Aquadrive axiallager med antivibrationssystem.
Precis som Manne Ginsburg 10-sidiga, penna och bläck illustrerade
kapitel slutade med
meningen "Jag såg aldrig min skönhet igen. Det kommer hon nog
aldrig att förlåta mig för",
det kan finnas omständigheter i livet som tvingar oss att handla i strid
med vår egen natur.
Och så är det tyvärr för mig nu.
Prisidé : 22000 Euro.
Ulrich Voss / 0172 420 62 82 /
uv(at)saltywaters.com
|