J26 nr 6


                                     J26 nr 6 "La Folie" var till salu i Nederländerna 2016-01-04.





J26 nr 6 "La Folie" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes vid Bröderna Knut och Nils
Jacobssons Båtbyggeri i Munkeby Dragsmark 1951
(1949 är en annan uppgift). 
Längd : 7.70 m. Bredd : 2,47 m. 

Båten var registrerad i SXK 1952 som "Sibum" med ägaren Sven T. Nyström, 1953-1955 som "Halali"
med ägaren Manne Ginsburg, 1955-1964 som "La Folie" med ägarna Alf Martin, 1965-1968, 1970-
1972 med ägarna Bodil Annersten / Alf Martin, 1973-1978 och 1980 med ägaren Bodil Annersten.
Sven T. Nyström var far till Mariningenjör Björn T:son Nyström boende i Marstrand.
     
I boken "Det vill gärna bli bra" av Berit och Göran Valinder (Båtdokgruppen 2005) finns ett kapitel om
Långedragsjullar. På sid 19 står det : Bröderna Jacobsson byggde en Långedragsjulle med 26 kvm segel-
yta år 1951 åt den legendariske seglaren och radiomannen, Manne Ginsburg. Han har utförligt beskrivit
båten och hennes egenskaper i boken : Mina båtar (Rabén & Sjögren  1964). Båten bar namnet "Halali".
Bland båtens finesser fanns en svängbar vattenkran. Vattnet rann tack vare övertryck i tanken. Den hade
försetts med en cykelslang och ventil. Man satte till en cykelpump, pumpade och sedan rann vattnet när
man öppnade kranen. (Se sidorna ur boken nedan!)

Manne Ginsburg sålde "Halali" till radiomannen Alf Martin i London och denne tog båten med sig till
England.
På flera ställen i boken Mina båtar urskuldade sig Ginsburg för att han svek henne, hon var
hans bästa båt. Ett antal år efter att Manne sålt båten till Alf, reste Manne till England för att hälsa på,
men båten hade då gått ner sig och att han blev sorgsen vid synen.  

"La Folie" såldes till Joachim van Houweninge i Amsterdam, Nederländerna. Joachim säger
i ett brev 92-01-13 till Torsten Andersson LSS, att han ska återställa båten till sitt ursprungliga skick. 
Han sålde båten 2006? Hur det sedan gick, ser vi på bilderna längst ned! Vi har en man på plats som
hjälper oss hitta Långedragsjullar i Nederländerna. Han skickade ett E-brev med bilder, när han hittat
J26 nr 6 med ny ägare : Rein Kroes i Oudega, NederländernaBåten är i möbelskick!

Rein Kroes som vi nu fått kontakt med, har skickat färgbilderna nedan. Han berättar 2010-10-18
i ett E-brev att han köpte båten 1998. Båten stod övergiven på ett varv i Edam (provinsen Noord-
Holland). Säljare var en ensamstående kvinna som väntade barn. Hon hade tidigare seglat till England
och Sverige med båten.
 
Rein skriver : Min entusiasm över båtens rena linjer och breda däck, blev orsaken till att hon sålde
båten till mig. Jag transporterade båten till min hemstad sommaren 1999. Därefter har jag renoverat
båten från topp till botten. Bytt motor, en 10 HK Vetus diesel från 1993, till en ny diesel med ett nytt
rostfritt motorfäste. Översyn av kölbultar och skrov med byte av träplugg och bronsskruv. Däcket
som läckte, bytte jag till teak med nya rostfria däcksbeslag. Inredningen i ruffen förbättrades och det
sista storjobbet jag gjorde var att jag förnyade mast och rundhult med rostfria beslag.

Det är arbetet med båten som är min hobby och jag ser det inte som ett straff. Under alla år jag haft
båten, har jag bara fått fina komplimanger för båtens vackra linjer och utseende. Men som familj an-
vänder vi båten väldigt lite. Nu när den är färdig letar jag efter en ny utmaning i form av en kravell-
byggd motorbåt i mahogny eller ek, som jag ska renovera.    

Ulrich Voss från Bremen, Tyskland skrev ett E-brev 2024-12-14 :  Jag köpte båten 2016/2017
av Rein Kroes och tillbringade åtta år med "La Folie". Men nu tvingar oförutsedda omständigheter
mig att ge henne vidare till en annan ägare. Sedan i går kan du hitta henne på marknaden för den
tyskbaserade Classic Boat Association ´Freundeskreis Klassischer Yachten´ om du går till :
https://www.fky.org/marktplatz-und-bootsmarkt/la-folie-mahagoni-geklinkerte-raritat-aus-schweden
Där hittar du också mer information om båtens läge och skick, kompletterat med länk till en omfattande
bilddokumentation. Kontakta gärna om du vill.     
                                                                              Ulrich Voss     (Se text och bilder längst ned).


Ägarlängd :
1951-1952       "Sibum"        Sven T. Nyström
1953-1955       "Halali"         Manne Ginsburg
1955-1964       "La Folie"     Alf Martin  London England
1965-1972       "La Folie"     Bodil Annersten och Alf Martin  London England
1973-1980       "La Folie"     Bodil Annersten  London England
1980-1992?     "La Folie"     ?
1992-?             "La Folie"     Joachim van Houweninge  Amsterdam Nederländerna
?      -1998       "La Folie"     ensamstående kvinna i Edam  Noord-Holland Nederländerna
1998-2017       "La Folie"     Rein Kroes  Oudega Nederländerna
2017-               "La Folie"     Ulrich Voss  Bremen Tyskland

J26 nr 6 "La Folie" är registrerad som seglande i dag.        Båten är till salu från 2024-12-14!

 
       
Här nedan en artikel ur tidningen : Vi Båtägare :



J26 nr 6 "La Folie" i Nederländerna 2005. Båten är i möbelskick!  Foto : Rein Kroes










J26 nr 6 "La Folie" i Oudega, Nederländerna 2010 i samma utmärkt fina skick.















J26 nr 6 "La Folie" åter ute på marknaden 2024-12-18.         Ulrich Voss bilder och text.
https://www.fky.org/marktplatz-und-bootsmarkt/bootsmarkt/la-folie-mahagoni-geklinkerte-raritat-aus-schweden

                           "LA FOLIE" MAHOGNY-KLINKER-RARITET FRÅN SVERIGE :



"Den bästa båt jag ägde var en 26 kvm Långedragsjulle som jag kallade "Halali". Hon var klinkad
mahogony på ek av bröderna Jacobsson i Dragsmark, skrev den svenske sjömannen och radio-
mannen Manne Ginsburg i sitt häfte MINA BÅTAR från 1964. "Jag ångrar att jag blev av den här
båten. Nu seglar hon på Engelska kanalen på Englands sydkyst."

"Halali" har länge kallats "La Folie" och seglar de Frisiska sjöarna, Ijsselmeer och Waddenzee
med öarna Terschelling, Vlieland, Texel och staden Harlingen.

Vi kom till byn Oudega 2016 och letade efter en klassisk, behändig segelyacht gjord av trä.
I "La Folie" hittade vi det vi letade efter, tog tillfället i akt och tog även över kajplatsen vid
Oudegaster Brekken ( däriftån 45´ till Workums sjösluss), de Frisiska sjöarna med sina
många, nästan fria förtöjnings- och ankringsmöjligheter direkt framför Steven. Ett inomhusutrymme,
ett varv med mycket kunnande, båtbyggare, smedjor i rostfritt stål, elektriker och yachtförnödenheter
på plats eller i närheten, billigt och vänligt, ledde till att vi gav upp planen att åka till Östersjön efter
några år.

                                                             Får jag presentera :

"La Folie" är en stor (26 kvm) Långedragsjulle, byggd 1949, ritad av Hjälmar Olsson, vars livsväg
ledde från Sverige via England till Nederländerna.

Utöver löpande vård har tidigare och nuvarande ägare genomfört en omfattande restaurering, många
förbättringar och en omfattande teknisk uppgradering.

Längd över däck ca 7,5 m (plus fockbom). Bredd 2,49 m och djupgående ca 1,20 m.
Deplacement ca 2,8 ton. Massiv trämast, ca 11 m lång, stående på kölen.

Storsegel ca 16 kvm (ska förnyas). Fock ca 8 kvm (2021, Rolly Tasker Sails /Tuchwerkstatt
Greifswald, krämfärgad) på Wykeham-Martin rullsystem. Presenning (ska förnyas)

Rorkultskontroll. Stående backstag. Löpande backstag på högfältsstag (backstagen spänns via
spakar). Sjöstaket med fast pushpit. Teakdäck.

Följ länken till FOTODOKUMENTATIONEN med mer än 150 bilder (2017-2024) av nästan
varje vy, varje nisch och varje enhet ombord : "LA FOLIE"-in-Images.



                                                           Teknik och utrustning :

Motor Vetus M204 2 cyl./ 11 HK  (1994, professionell översyn 2019), ca 37 l. bränsletank.
Tillsatsvärmare 0,9 - 2 kw Webasto Airtop 2000 STC (ny 2018).
EFOY Comfort 140 bränslecell (72 W) för oberoende strömförsörjning ombord (ny 2017).
Plath Merkur kulkompass 120 mm (certifierad översyn 2023, anslutning för belysning finns).

Alla instrument (nya 2017) : Raymarine plotter a95, ST40 cockpitdisplay, VHF Ray60,
AIS650 transponder, rorkultspilot ST2000. NASA Clipper 147 vädermottagare.
NASA batterimonitor Clipper BM1. Laddare Waeco MCA 1225 (25A).
2 x AGM batteri Varta 115 Ah. 1 x startbatteri (gammalt).

Mast-Top 3-C + ankarljus samt BB, STB, ångbåt och akterlyktor (alla LED).

Dometic 972 toalett (bärbar, 2017). 2 x ca 35 l färskvattentankar i rostfritt stål.
61gråvattenbufferttank med elektrisk pump. Origo spis (1-våning, kortförvaring).
Kojkuddar (ny 2017), badstege (ny 2023).

Professionell ny expansion av navigationsområdet och skafferiet inklusive ny el 2017.
Gott om förvaringsutrymme i fördäck, ovan/under kojer, navigation/galleri och sittbrunn.

Varvsöversyn av skrovet 2019 i De Jong, Joure (-fotodokumentation). Förnyelse av alla
kölbultar, döträet, kölplankan (fördäck), några golvskenor, skadade partier av mahogny-
brädan, huvudet på en ekram, räls. Ny lackuppbyggnad i Epiphanes lövträolja.
Demontering av drivmaskin, komplett inspektion och byte av slitdelar,
installation av Aquadrive axiallager med antivibrationssystem.

Precis som Manne Ginsburg 10-sidiga, penna och bläck illustrerade kapitel slutade med
meningen  "Jag såg aldrig min skönhet igen. Det kommer hon nog aldrig att förlåta mig för",
det kan finnas omständigheter i livet som tvingar oss att handla i strid med vår egen natur.
Och så är det tyvärr för mig nu.

Prisidé : 22000 Euro.

Ulrich Voss / 0172 420 62 82 /  uv(at)saltywaters.com


www.julleregister.se