J26 nr 6 "La Folie" ritades av Hjalmar Olsson och
byggdes vid Bröderna Knut och Nils
Jacobssons Båtbyggeri i Munkeby Dragsmark
1951
(1949 är en annan uppgift).
Längd : 7.70 m. Bredd : 2,47 m.
Båten var registrerad i SXK 1952 som "Sibum" med ägaren
Sven T. Nyström, 1953-1955 som "Halali"
med ägaren Manne Ginsburg,
1955-1964 som "La Folie"
med ägarna Alf
Martin, 1965-1968, 1970-
1972 med ägarna Bodil Annersten / Alf Martin,
1973-1978 och 1980 med ägaren Bodil Annersten.
Sven T. Nyström var far till Mariningenjör
Björn T:son Nyström boende i Marstrand.
I boken "Det vill gärna bli bra" av Berit och Göran Valinder
(Båtdokgruppen 2005) finns ett kapitel om
Långedragsjullar. På sid 19 står det : Bröderna Jacobsson byggde en Långedragsjulle med 26 kvm
segel-
yta
år 1951 åt den legendariske seglaren och radiomannen, Manne Ginsburg. Han har utförligt beskrivit
båten
och hennes egenskaper i boken : Mina båtar
(Rabén & Sjögren 1964). Båten bar namnet "Halali".
Bland båtens finesser
fanns en svängbar vattenkran. Vattnet rann tack vare övertryck i
tanken. Den hade
försetts med en cykelslang och ventil. Man satte till
en
cykelpump, pumpade och sedan rann vattnet när
man öppnade kranen.
(Se sidorna ur boken nedan!)
Manne Ginsburg sålde "Halali" till radiomannen Alf Martin i
London och denne tog båten med sig till
England. På flera ställen i
boken Mina båtar urskuldade sig Ginsburg för att han svek henne,
hon var
hans bästa båt. Ett
antal år efter att Manne sålt båten till Alf, reste Manne
till England för att hälsa på,
men båten hade då gått
ner sig och att
han blev sorgsen vid synen.
"La Folie" såldes till
Joachim van Houweninge i
Amsterdam, Nederländerna. Joachim säger
i ett brev 92-01-13 till Torsten Andersson
LSS, att han ska återställa båten
till sitt ursprungliga skick.
Han sålde båten 2006? Hur det sedan gick, ser vi på bilderna längst ned! Vi har
en man på plats som
hjälper oss hitta Långedragsjullar
i Nederländerna. Han skickade ett E-brev med bilder, när han
hittat
J26 nr 6 med ny ägare : Rein Kroes i Oudega, Nederländerna.
Båten är i möbelskick!
Rein Kroes som vi nu fått kontakt med, har skickat
färgbilderna nedan. Han berättar 2010-10-18
i ett E-brev
att han köpte båten 1998. Båten stod övergiven på ett varv i
Edam (provinsen Noord-
Holland). Säljare
var
en ensamstående kvinna som väntade barn. Hon hade tidigare seglat
till England
och Sverige med båten.
Rein skriver : Min entusiasm över båtens rena
linjer och breda däck, blev orsaken till att hon sålde
båten till mig. Jag transporterade båten till min hemstad sommaren 1999. Därefter har
jag renoverat
båten från topp till botten.
Bytt motor,
en 10 HK Vetus
diesel från 1993, till en ny diesel med ett nytt
rostfritt motorfäste.
Översyn av kölbultar och skrov med byte
av träplugg och bronsskruv. Däcket
som läckte, bytte jag till teak med
nya rostfria däcksbeslag. Inredningen i ruffen förbättrades och det
sista storjobbet jag gjorde var att jag förnyade mast och rundhult med
rostfria beslag.
Det är arbetet med båten som är min hobby och jag ser det
inte som ett straff. Under alla år jag haft
båten, har
jag bara fått fina komplimanger för båtens vackra linjer och utseende.
Men som familj an-
vänder vi båten väldigt lite.
Nu när den är färdig
letar jag efter en ny utmaning i form av en kravell-
byggd motorbåt i
mahogny eller ek, som jag ska renovera.
Ägarlängd :
1951-1952 "Sibum" Sven T. Nyström
1953-1955 "Halali" Manne Ginsburg
1955-1964 "La
Folie" Alf Martin London
England
1965-1972 "La
Folie" Bodil Annersten och Alf
Martin London England
1973-1980 "La
Folie" Bodil Annersten London England
1980-1992? "La Folie"
?
1992-?
"La Folie" Joachim van Houweninge
Amsterdam Nederländerna
? -1998
"La Folie" ensamstående kvinna i
Edam Noord-Holland Nederländerna
1998-
"La Folie" Rein Kroes Oudega Nederländerna
J26 nr 6 "La Folie" är registrerad som seglande i dag.
Båten är till salu från 2016-01-04!
Här nedan en artikel ur tidningen :
Vi Båtägare : |