J14 nr 107 "Pajas" ritades av Tage Hellman och
byggdes 1961 av Karl Johansson,
Stenungsunds Båtvarv. Båten byggdes i mahogny
L. 6 m B. 2,2 m och beställdes av
Göran Andersson på Marimex som återförsäljare
i Marstrand.
Mikael Häggström i Alingsås (J14
nr 133) berättade i
ett E-brev 2011-09-25 :
Båten registrerades
i GKSS den 27/6 1961 (certnr. 89/1961) med namnet "Paillasse II" alt. "Paillass II".
Ägare då,
och troligen förste ägare, var Överste Claes Peyron i Lycke.
Ett E-brev inkom 2016-11-17 från Suzanne Gülich i Marstrand
: Åberopande våra trevliga samtal
häromsisten, vill jag redovisa mina undersökningar om "Pajas"
historik. Jag har kommit fram till att
hon kom i vår ägo 1981 och att Göte Algotsson tog över 1987. Alltså :
1981-1987 Suzanne Gülich
och Kerstin Johnson, Marstrand. 1987-1990 Göte
Algotsson i Västra Frölunda. (Se ägarlängden).
Mikael Häggströms
E-brev igen :
Ägarna före mig (de jag vet) var Göte Algotsson i Mölndal.
Ralf Hultén i Lerum
köpte båten 1990. Ralfs noteringar om årskostnader för båten
slutar 1994.
Kanske sålde han båten då? Jonas Rydberg i Alingsås
köpte båten i södra skärgården 2005-2006.
Jag, Mikael Häggström köpte J14 nr 107 "Pajas" 2008.
Båten
hade då stått mer eller mindre otäckt i
två, tre år. Den hade inte klarat
en vinter till. Jag har ett
stort skjul, så jag köpte båten och
ställde
in den, för att göra det möjligt för någon att renovera båten
någon gång
i framtiden.
Så kan man göra för att rädda en bit av Sveriges båtkulturella arv!
Ett
föredömligt handlande,
anser www.julleregister.se
Eloge till Mikael Häggström i Alingsås! Se nedan vad som
hände :
Mikael Häggström skrev ett E-brev 2012-11-11 : För närvarande är jag utan segelbåt!
Jag har skrapat och lackat träbåtar sedan sent 1950-tal och har känt att
det börjar ta emot under de
senaste åren. Grabbarna kappseglar i veckor
innan jag är någorlunda klar på våren. Och aldrig är jag
nöjd med
resultatet efter
allt slit. Har tänkt mig att köpa något i celluloid som ev. är lite mer
lättskött.
Känns inte det bra, då det ju ännu finns många fina träbåtar
att ta sig an.
Jag minns åren 1950-1968 då min pappa, tillsammans med två andra ägde
en 14 m lång motorbåt :
"Nukuhiva" som inköptes i Stockholm och som
renoverades på Lyckans slip i Fiskebäckskil.
"Nukuhiva" byggdes i
Hamburg runt förra sekelskiftet som lustbåt med fejkad skorsten och
allt.
"Nukuhiva" inkallades både i Tyska och Svenska marinen under
krigen. Calle Möller i Stockholm
ägde båten under en tid.
Calle Möller och Lubbe Nordström åkte utefter Norrlandskusten och
utforskade den. "Nukuhiva" finns omskriven
och avritad i en del av Lubbe
Nordströms böcker.
Vår familj (5-7 personer + hund) hade många fina
somrar ombord under resorna mellan Göteborg-
Fiskebäckskil
och Halden
eller Oslo. På den tiden besökte man ödmjukt,
mer eller mindre levande
kustsamhällen. Det fanns 0 marinor och alltid gott om plats för att
ligga "längs med".
De seglande
familjerna hade Långedragsjullar eller Folkbåtar och
kamratskapet på sjön var oftast mycket bra.
Kul att så många fler får njuta i dag, men det har tyvärr blivit för
många för vad vår västkust mäktar
med, men
det är en annan historia.
Mikael Häggström i Alingsås sålde sin J14 nr 107 "Pajas" till Christian Lackner i
Neustadt
in Holstein Tyskland. Christian Lackner skrev ett
E-brev 2012-03-27 : Jullen J14 med segel-
nummer 107 har flyttat
till Tyskland! Jag skall renovera båten och när
den
är i möbelskick,
så
skall
den delta i kappsegling i maj 2013
på :
Max-Oertz-regatta i Neustadt in Holstein
www.max-oertz-regatta.de Det blir mycket att
skrapa och lackera, ny duk på däck och rufftaket och lite träbyte
i roder och kölsvin. Jag skickar
foton så fort jag har
några resultat. Min svenska är dåligt när jag skriver, men
jag förstår
allt.
Hälsningar från en glad ägare av en Långedragsjulle.
Christian Lackner
J14 nr 107 "Pajas" i Tyskland! Här finns det gott om
kärlek till träbåtar!
Under vattenlinjen har båten varit mönjad, sedan gul, grön
och sist ljusblå bottenfärg.
Det trasiga duken på kapptaket är nu borttagen. Masthålet på kapptaket
t.h.
Rangången med fotlist och avbärarlist. Dukdäcket avlägsnas t.h. Stäven är lamellimmad.
Borden i mahogny renskrapade, putsade och sedan betsade. Fernissa sju
lager = möbelskick!
Claës Brinck skickade ett E-brev 2017-10-31 :
Jag såg av en händelse lite information angående
J14 nr 107, "Pajas". Överste Claes Peyron var
min morfar och jag var ofta tillsammans med honom
och seglade "Pajas" i unga år. Jag undrar om nuvarande ägare
Christian Lackner har skickat bilder
efter renoveringen till er. Det hade varit roligt att se dessa i så
fall.
Svaret till Claës blir att de bilder Christian skickat, är de som
visas här ovan, men att det nu är
dags att vi får se lite fler bilder på båten, för att få veta hur långt
Christian har hunnit med sin
restaurering, så här fem år senare....2012-2017. Vi skickar en
fråga till Christian 2017-10-31.
Var
Långedragsjullarna finns spelar ingen roll, bara de sköts väl och att
ägarna har kontakt med
www.julleregister.se så
att båtarnas kan följas.
Ägarlängd :
1961 - Göran Andersson Marimex Marstrand
1961-? "Paillass II" Claes Peyron Lycke
1981-1987 "Pajas"
Suzanne Gülich och Kerstin Johnson Marstrand
1987-1990 "Pajas" Göte Algotsson Mölndal
1990-1994? "Pajas" Ralf Hultén Lerum
? "Pajas"
?
2005-2006 "Pajas" Jonas Rydberg Alingsås
2008-2012 "Pajas" Mikael Häggström Alingsås
2010- "Pajas" Christian Lackner Neustadt in Holstein Tyskland
J14 nr 107 "Pajas" har fått nytt liv i Tyskland! En blivande
klenod?
|