Läs (ovan) ur GKSS Seglarbladet 10 maj 1928 :
Fjortonde vinsten, en bohusjulle.
Det blir i år 1928, två nya utlottningsjollar i LSS.
J18 nr 2
och J18 nr 3.
Båda båtarna äro 18 kvm jollar
med inombordsbarlast, ritade av båtbyggaren Hjalmar
Olsson vid Arendals båtvarv. De byggas på Arvid Carlssons varv i
Svineviken vid Henån där även fjolårets båt
J18 nr 1 byggdes. Till
skillnad från denna
har de nya båtarna fått bermudas- i stället för
gaffelrigg.
Kappsegling i Långedrag 1938. Ut
tidningsreportaget : J18 nr 16
"Joker" rundar Elfsborg efter länsen.
"Inger" ligger på läns ner mot märket. "Inger" har J 3 i seglet. Ingen
annan J18 heter "Inger", varför detta
måste vara J18 nr 3 "Inger".
SS Fram:s Jubileumsregatta 1946 där J18 nr
3 "Inger" seglades av J.Eklund LSS, Göteborg.
SSMK:s regatta vid Stenungsön den 14 juli 1951. "Inger" tvåa med
Leif
Ahlström GKSS.
Bilder ur Claes Ahlströms familjealbum :
Måndagen den 31/5 1948. Så här kunde det gå till
när man gjorde upp båtaffärer en gång i tiden.
Överlämnande av båtens flaggspel med flagga.
Det gällde köpet eller försälningen av
en J10:a. Mannen med skärmmössan är Claes
Ahlströms
far Leif Ahlström (*1926-1969), här 22 år gammal och t.v. Egon Ahlström, Claes farfar.
Lång bom med skotning av storseglet från ledvagnen på akterdäck till en
pinne under skotbänken.
Inga backstag(!) Diamantstagen har inte kommit på ännu. Leif Ahlström "sitter in" båten
till rors 1947.
Marstrand med fästningen i bakgrunden 1947. Båten har ännu kvar sin långa bom.
Så här ska segling njutas! Sommar, svag vind och varmt.
Spirad fock på plattläns. Bomkicken var inte uppfunnen 1947.
En härlig bild av Dana 17 år med Leif Ahlström! Året var1947. Dana
*1930.
OBS! Ledvagnen är här komplett och i funktion. Stöden har följt med
båten i alla år. (Se nedan!)
Här har nya riggen kommit på plats 20/7 1950. Kompisen
Sven Landahl tar en sväng för fotot.
Bommen har kortats, båten har fått akterstag,
ledvagnen är borttagen, utom stöden som sitter
kvar på akterdäck, och storskotets nya fäste i skotbänken
framför rorsman.
Dana och Leif utanför vårt kära Getskär.
Badtur till Björkholmen. Ännu inga ventiler i ruffen. Fockens
skotskena sitter på rufftaket.
Pappa Leif beslår focken vid Björkholmen.
På kortets baksida står det : "Leif och Bertil går i mål som god etta.
1948". (Båten i mitten i bild.)
Stenungsöregattan, arrangerad av SSMK, Stenungsöns Segel och
Motorbåtsklubb. Seglades på
Askeröfjorden,
precis där starten för Tjörn Runt har gått i alla år. Mamma Dana har ett
flertal
silverbucklor med J18 nr 3 ingraverat.
Kul i sammanhanget är att jag, sonen Claes, har några
nästan likadana
silverpokaler från samma seglingar på 1970-talets mitt med min Jolly Scott
nr1019. Det sägs att SSMK var det sista segelsällskap som hade riktigt
silver i sina prisbucklor.
Leif Ahlström längst till höger med sina kompisar 1947. Vegamössa med GKSS-vimpel på plats.
På kryss i lätt sommarvind. Lagom krängning, väl
hemskotat för dikt bidevind, lovarts backstags-
sträckare ansatt. Svenska
flaggan och kölvattnet i bakgrunden. Skönt tillbakalutad i egen båt med
ett lätt finger på rodret. Seglingens väsen! Så skriver sonen Claes
Ahlström om sin pappa Leif.
J18 nr 3 "Inger" på kryss. Genomgående lattor var inget nytt.
Ny kapten ombord!
Claes Ahlström till rors... med lite
hjälp av pappa Leif.
Mamma Dana Ahlström.
Claes prövar ankring i Fjällbacka.
J18 nr 3 "Inger" i Lysekil.
Claes på kajen i Lysekil. J18 nr 3 med stora bomkapellet. Fendrar
av tygklädda gummidäck.
OBS! J18 nr 3 "Inger" hade fått ventiler på ruffsargen! En på var sida!
Pappa Leif och mamma Dana (34 år) med Claes (3 år) i sin röda trampebil som
Claes vann
på den första : Räkans Dag i Smögen 1964. Claes var så liten att han
inte nådde fram
till tramporna i bilen. Mamma Dana fick dra bilen med Claes i ett snöre!
Vid sovdags fick trampebilen stå på fördäck, vilket
inbjöd båtgrannarna till roliga kommentarer.
En nöjd och lycklig pojke!
När Leif Ahlström gick bort 1969 beslutade fru Dana
att
låta hugga in en bild av båten på gravstenen.
Den ultimata kärleksförklaringen till en båt!
(V.Kyrkogården, Göteborg)
Livet gåt vidare! Båten byter ägare...Tomas Rönngren vid J18 nr 3.
Riggen på J18 nr 3, med träblock i racken och i fockens taskeblock.
Ett
par vantspridare och en fiol stagar masten.
Vännerna Magnus och Anders med Västerås vackraste kuttersmycke Bian.
Mälaren 1980-talet!
Vid bryggan i Lögarängshamnen i Västerås.
Sittbrunnen med skotbänk, skotskena och bomstötta.
Sista bilden av J18 nr 3 i vattnet. 1980-talet. OBS! Ventilerna på
ruffsidorna! (Jmf. nedan!)
J18 nr 3 till salu på Blocket, 30 år senare! Ventilerna kändes igen!
(Jmf. ovan!)
J18 nr 3 "Inger" i Kungsör till salu på Blocket
igen 2012-06-13.
Ledvagnsfästena i original satt kvar på akterdäck! (Jmf. svartvita
bilden ovan från 1947!)
Sveriges äldsta kända
Långedragsjulle måste räddas!
J18 nr 3 får ny ägare i augusti 2012 : Bengt Arne Runnerström -
www.julleregister.se.
Peter på JP-Lyft hämtar J18 nr 3 i Kungsör 2012-08-30 för frakt till
Bohusläns Museum.
Peter Wallberg på JP-Lyft.
Foto :
Bengt Arne Runnerström (www.julleregister.se)
som följde med transporten.
J18 nr 3 "Inger" räddad åt eftervärlden i Bohusläns Museums
båtlager 2012-08-30.
Familjen Ahlström på besök i
Bohusläns
Museums båtlager 2013-06-29, till sin älskade
båt J18 nr 3 "Inger". Claes hade med sig
trampebilen som han vann i Smögen 1964.
Mamma Dana (84 år) vid båten med den röda
trampebilen på däck. Jmf. bilden nedan!
Mamma Dana (34 år) med den lycklige vinnaren Claes (3 år). Räkans Dag
lotteriet i Smögen 1964.
Mamma Dana (84 år) och sonen Claes (52 år) bara 49 år senare! (Jmf. bilden
ovan!)
Treåringen Claes har blivit 52 år 2013 och har haft den
röda trampebilen på vinden sedan 1964(!)
|
J18 nr 3 "Inger" ritades av Hjalmar Olsson
och byggdes 1935 antingen av Bröderna
Arvid
och Gustaf Karlsson
i Svineviken på Orust, eller amatörbyggdes av Eliasson 1932
som enligt
uppgift skulle ha byggt båten av ek från ekar fällda i Slottskogen i
Göteborg.
Längd : 6,0 m. Bredd : 2,35 m.
Nils Hellman
i Uddevalla (1915-2012)
(se J22 nr 1) kom ihåg (2011-05-31), att när hans far
Joel, och Nils
bröder kappseglade i
Långedrag 1928 med "Lille Nabben" familjens första båt,
en
gaffelriggad Bohusjulle, fanns det bara tre J18 som seglade : J18 nr 1,
2 och
3. Om detta är
riktigt, byggdes
alla dessa tre båtar 1927-1928
och inte på 1930-talet
som det står i det hand-
skrivna Julleregistret.
Nils mindes att J18 nr 3 ägdes av Bergman,
vars mor hade Postkontoret i Spårvägens vänthall
på Långedrag.
Han var
dessutom biljettkontrollant på spårvagnarna, hade uniform med skärm-
mössa och galloner på ärmarna.
När han åkte spårvagn,
stod hans fru på Postkontoret.
Svartvita bilden ovan : Kappsegling
i Långedrag hösten 1938 : J18 nr 3 "Inger" länsar ned mot
märket
vid Elfsborg, medan J18 nr 16 just rundat. Troligen är det J18 nr 3, då
båten har J3 i
seglet. Det kan också vara så att båten tillhörande
Badgästernas Seglarförbund, som hade en
egen segelmärkning? Sedan följer startlistan från SS Frams Jubileumskappsegling
22-24 juni
1946,
där J18 nr 3 deltog med J.Eklund i LSS vid rodret.
J18 nr 3 "Inger" var registrerad i GKSS båtförteckning 1948 med
ägaren Leif Ahlström.
Båten var med vid
kappsegling den 17/7 1949 i SS Viken i Uddevalla.
Enligt Anders Thölén
i
Göteborg kappseglade J18 nr 3 "Inger" med Leif Ahlström 1951 och var med
i Seglarbladets
resultatlistor det året.
"Inger" var
registrerad i SXK 1951, 1954-56, 1958, 1960-66 med ägaren Leif Ahlström
och
1967 med ägaren D.Östberg, 1986-87 som "Rönnerdahl" med ägarna
Carl Tomas
Rönngren i Stockholm och
Jan Windahl i Göteborg.
Tomas skickade ett E-brev
2011-10-05 där han berättade om båten och hans kamrat
Jan Windahl. De
studerade
då i Västerås, där båten köptes 1984. Den låg på plats G23
i
Lögarängshamnen i Västerås. I båten fanns en registreringsplåt
med konstruktörens
namn : Hjalmar Olsson och ett årtal 1937? Om det
är riktigt blev båten klassad först 1937,
men byggdes sannolikt 9-10 år
tidigare. Enligt det gamla handskrivna Julleregistret från
1930-talet,
registrerades J18 nr 3 den 10/9 1938. De första J18 var inte klassade,
enligt Nils Hellman.
Båten hade
kvar sina bomullsegel som blivit barkade (rödbrun färg) vilket kan tyda
på att de
var mycket gamla
och kanske var de originalseglen, som blivit fläckiga med tiden och
därför
barkats för att de skulle se snyggare ut.
Jan
berättade att mycket på båten var kvar i original-
skick, bl.a. träblocken
vars stroppar var taglade och hade skydd av läder. Ruffen med ventiler
var nog ett senare bygge, då båten ursprungligen bara hade
kapp eller möjligen
öppen sittbrunn.
J18 nr 3 hade gjuten blyköl (se
J18 nr 4). Tomas och Jan kappseglade Rivön runt
med J18 nr3.
Jan flyttade till Göteborg 1986 och båten
såldes
1987 av Tomas till en dam
i Västerås.
Hugo Bauer i Åsa, 15 år gammal (se
oklassade J22
"Googwin") kontaktade
www.julleregister.se
2012-06-13. Hugo sa att J18 nr 3 var till salu på Blocket! Att en J18
var till salu på Blocket var
klart, men inte att det var
J18 nr 3? Hugo hade sett ventilernas form och kände igen båten
från
bilderna på
www.julleregister.se.
Det var J18 nr 3! Hugo hade rätt! Roger Karlsson i Kungsör
var ägare och sade
att han köpte
båten 2010 från Lindesberg av någon som i sin
tur köpt den från Sala. Båten har alltså funnits
i
Västmanland sedan 1986.
Båten saknade mast, bom, rigg och segel. Roger ville ha 1000 kr för
vagnen. Det fick han, båten osedd!
Chansen att rädda Sveriges äldsta kända, klassade Långedragsjulle,
fick inte gå oss
ur händerna!
Stort tack till Hugo Bauer för den insatsen!
Båten hämtades utanför Kungsör 2012-08-30 med kranbil av
Peter
på JP-Lyft och Bengt Arne
Runnerström (www.julleregister.se) Båten fraktades till Bohusläns
Museum:s båtlager i Färge-
landa (se bilderna ovan). Att bygga en ny Båthall eller Fritidsbåtsmuseum
(arbetsnamn)
i en
snar framtid, står på Bohusläns Museums i Uddevalla önskelista!
På Båtmässan i Göteborg 2013 kom Claes Ahlström i Jörlanda
på besök. Han berättade att
hans föräldrar Leif och Dana Ahlström seglade J18 nr 3 i många år längs
Bohuskusten, till en
början helt utan motor. På den tiden fanns det
ytterst få gästhamnar och man fick ofta lägga sig
utanpå en fiskebåt i
någon av Bohusläns fiskehamnar. Det hände ibland att en fiskargubbe
lutade
sig över relingen på fiskebåten och frågade : "Äder i reger?"
För
att strax därpå langa över en
spann med nykokta räkor. Gratis så klart!
Claes var tre år gammal 1964 när familjen seglade från Göteborg utmed
Bohuskusten. När de
kom till Smögen var det första året de hade "Räkans Dag".
Det var lotteri i
hamnen. Mamma tog
en lott och Lille Claes 3 år vann högsta vinsten, en stor
röd trampebil! Lyckan var gjord!
Den
röda trampebilen lastades så småningom
ombord under fördäck i J18 nr 3 och familjen
seglade vidare. På nätterna
ställdes bilen på fördäck, för att familjen skulle få plats
att sova.
Bilen på fördäck inbjöd ju till roliga kommentarer från grannbåtarna och
passerande.
"Ska du inte ha med garaget ock", var det någon som sa.
Claes berättade att trampebilen
fortfarande finns kvar. Den står på
vinden hemma!
Kanske kan bilen blir med på utställningen av J18 nr
3, placerad på fördäck, i ett kommande
Fritidsbåtsmuseum,
då båten i dag
ägs av Bohusläns Museum. Claes berättade vidare att båten
var byggd
med bord av ek
på ekspant. Ekvirket kom från Slottskogen i Göteborg och
att det
var Claes pappa Leif som byggde om kappen
till ruff i slutet av 1950-talet, men utan att ändra
formen på kappen,
sågade han hål på sidorna för ventiler, byggde skott och dörrar.
Ett par timmar senare, samma dag på
Båtmässan i Göteborg 2013, kom Rolf Gustafsson och
fick höra om den röda trampebilen.
Det var vi som fällde kommentaren : "Tänk om man tog upp
garaget ock".
Vi låg i Lysekil med våra K6:or. K6 nr 35 och K6 nr 31. Året var
1964.
Tänk vad världen är liten!
Fortsättningen fick vi i ett E-brev 2013-02-18 från Claes
Ahlström i Jörlanda : På väg hem
från båtmässan i Göteborg, åkte vi raka vägen hem till mamma, Dana Ahlström och visade
boken och
www.julleregister.se.
Hon blev
så klart helt tagen av detta att få återse "vår" båt igen.
För det är
ju, och kommer alltid att vara "våran båt" även om det för
tillfället är någon annan som
äger den. Ytterst melankoliskt men ändå
jättekul att den finns kvar
och
inte är skrotad.
Tyvärr i
lite dåligt skick, för min pappa skulle ha superfinish på allt.
Det blev en lång kväll
med många
minnen och
letande efter bilder. Skulle vara kul att få tillfälle att titta på
båten igen.
Jag är säker på att ruffen inte är förlängd eller förhöjd, utan
pappa bara satte dit skott och dörrar,
som hade fina
ventiler i form av liggande snedställda träribbor. Jag tycker att det
skulle vara väldigt
tråkigt om man gav sig till
att
bygga om båten till original igen, den har ju levt större delen av
sitt liv
med ruff. Finns riggen kvar? Jag har även originalritningar på den ombyggda riggen. Signerade av
honom själv. Han
var ritare till yrket.
Familjen Ahlström besökte Bohusläns Museums båtlager 2013-06-29
med
www.julleregister.se.
Ett känslosamt återseende av båten, speciellt för fru Dana Ahlström,
mamma till Claes, nu var 52 år.
Det var
han som vann den röda
trampebilen som 3-åring på den första "Räkans dag" i Smögen 1964.
Bilen var med på utfärden och var i nyskick då den stått på vinden sedan
1960-talet! (Se ovan!)
Även pappa Leifs ritningar
av
båten och
riggen av det professionella slaget, var med på utfärden.
Vi kunde se att Leif lagt igen det gamla masthålet i däck
och tagit upp ett nytt hål alldeles bakom
det gamla, för att få masten
längre bak och därmed få bättre seglingsegenskaper.
Claes skriver i ett E-brev samma dag : Tack för en trevlig dag med
båtbesök och mycket båtsnack,
"Våran" J18
nr 3 "Inger" tycktes ha hälsan även om åren tagit hårt på vissa partier.
Väl hemkomna
vidtog ett väldigt analysrande
av vad som ändrats, sedan båten lämnade vår familj.
Vi konstaterade att rorkulten måste ha bytts, då den inte stämmer med
våra gamla albumbilder.
Originalet måste
ha varit lågt nära rodret för att kunna gå under ledvagnen och sedan
något
uppåtböjd för att komma över sittbrunnssargen. Rorkulten som sitter på båten nu, verkar
vara tvärtom. Vidare har
någon byggt om sittbrunnstofterna med "tvåtumtvå" byggvirke
och råspont. Kojerna i ruffen har också utsatts för snabb ombyggnad.
Ägarlängd :
1928?-? "Inger" Bergman Långedrag
1946 "Inger" J.Eklund LSS
Göteborg
1949-1966 "Inger"
Leif Ahlström Jörlanda
1967-? "Inger" D.Östberg
1986-1987 "Rönnerdahl" Carl Tomas Rönngren
Stockholm och Jan Windahl Göteborg
1987-? ? dam i Västerås
? ? någon i Sala
? -2010 ? någon i Lindesberg
2010-2012 ?
Roger Karlsson Kungsör
2012-2012 "Inger"
Bengt Arne Runnerström Uddevalla
2012- "Inger"
Bohusläns Museum Uddevalla
J18 nr 3 "Inger" finns i dag i Bohusläns Museums båtlager i Färgelanda.
|