J18 nr 2




Läs (ovan) ur GKSS Seglarbladet 10 maj 1928 :  Fjortonde vinsten, en bohusjulle.
Det blir i år 1928, två nya utlottningsjollar i LSS. J18 nr 2 och J18 nr 3.  Båda båtarna äro 18 kvm jollar
med inombordsbarlast, ritade av båtbyggaren Hjalmar Olsson vid Arendals båtvarv. De byggas på Arvid Carlssons varv i Svineviken vid Henån där även fjolårets båt J18 nr 1 byggdes. Till skillnad från denna
har de nya båtarna fått bermudas- i stället för gaffelrigg.


Jan Lundgren i V.Frölunda skickade ett E-brev 2018-02-12 :  Hittade denna bild i en bok om Frölunda. 
Boken : Västra Frölunda Jubileumsbok 1991, utgiven av Västra Frölunda Hembygdsförening.
Redaktör : Lars Brink.   -   Vi lånade boken på Biblioteket :

Det är det äldsta foto vi hittat på J18 nr 2 "Gladan".  Bilden skannad direkt ur boken.

Breviks Segelsällskap av Karl Larnelius. På sid.109 står det :  Breviks segelsällskap bildades vid
midsommartid 1938. Redan söndagen den 24 juli 1938 hade sällskapet sin första kappsegling, varvid
ett 60-tal båtar startade. Deltagande båtar var bl.a. Drakar, 22-or, Najader, kanoter, Långedragsjullar,
Stjärnbåtar, allmogebåtar samt slutligen dingar och ekor med småpojkar vid rodret. Start och mål var
förlagda utanför Breviks hamn.

Min bror Arne Larnelius och jag deltog med 18 kvm Långedragsjullen "Gladan" som blev etta i klassen.
Seglingen i sin helhet blev mycket lyckad och kom under åren framöver att lanseras som Breviksdagen. Brevikskannan uppsattes 1938 som ett vandringspris för lagkappseglingar.

Det blåste frisk västan ca.10-12 m/sek. Jag minns mycket väl den där seglingen. Min bror och jag hade
förberett oss väl och skaffat nya segel till "Gladan". De var av bomullsduk på den tiden och måste inseglas
så där ca.40 timmar för att de skulle stå väl. Men det hjälpte inte. Långedragsjullen "Carina" (J18 nr 19)
var en hårdvindsbåt och Arne Ehrman vann stort med 2 min. och 12 sek. före "Gladan". Arne Ehrman
fick första pris. Dessutom första inteckningen i vandringspriset, som det skulle hålla på att tampas om
fram till 1948 då "Gladan" med Arne Larnelius vid rodret tog hem priset för tredje gången och där-
med fick behålla det.

Breviksdagen 1943
var rekorddeltagande med 82 anmälda båtar varav 73 startade. Det största antal
som något sällskap kommit upp till det året. Massor av åskådare. Musikunderhållning. Sexton klasser
varav 17 Stjärnbåtar. Breviksdagen 1948 blev en fullträff med 91 startande båtar. Långedragsjullen
"Gladan" klass I, 18 kvm. hämtade Eriksson och Ehrmans vandringspris för tredje och sista gången.

Det var en dag att minnas. Men därmed var det också slutseglat med "Gladan" på kappseglingsbanorna.
Det fanns inte några båtar kvar i den klassen som ställde upp på regattorna. Jag hade då varit med och
kappseglat i tjugo år varav 10 år med Långedragsjullen "Gladan" på BSS. regattor. I fortsättningen kunde
man ta det lite lugnare och ägna sig år nöjessegling.

Breviksdagen 1953 blev en succé. Publikrekord och deltagarrekord, 133 båtar, vilket lär vara de hittills
största kappseglingsflotta som samlats i Göteborgs närhet. Det kunde bara jämföras med GKSS jubileums-
regatta 1935, enligt pressen. Breviksdagen 1955... av 135 anmälda båtar infann sig endast en till starten.
Det blåste storm!

Pennteckning av J18 nr 2 "Gladan" kvällen den 1/7 1961 vid Björns Huvud i Stigfjorden.
Sidan är hämtad ur konstnären Gordon Macfie:s loggbok för J14 nr 71 "Majvind" 1960-62.
Boken : Dagbok G. Se entrésidan på www.julleregister.se. Kanske är det den nye ägaren
Allan Rutgersson
med vänner som är ute och provseglar båten? J18 nr 2 bytte ägare 1961.


J18 nr 2 "Gladan II" målad av Jan Berglund 1998. Bosse Theander skrev ett E-brev 2016-01-17 :
I går var jag på Frölunda Kulturhus och lyssnade på ett föredrag med bildvisning som Västra Frölunda
Hembygdsförening anordnat. Utanför visningslokalen sålde de gamla årsböcker. Jag bläddrade i en av
dem och i årsboken för 2011 fann jag bilden på J18 nr 2 "Gladan II". Det var en akvarell målad av en
Jan Berglund. Enligt årsboken avled Jan Berglund 78 år gammal 2005. 
Vi tar oss friheten att låna bilden till
www.julleregister.se av kulturhistoriska skäl.

Ibland heter båten "Gladan II" och ibland bara "Gladan". Vi väljer att kalla båten för "Gladan", då det är
det namnet Karl Larnelius själv använder i sin artikel om Breviks SS. i V.Frölundas Jubileumsbok 1991.


Vid SS Frams Jubileumsregatta den 22-24 juni 1946 deltog, som synes nedan, J18 nr 2.
Det står J18 nr 2 MSS (Marstrands Segelsällskap) 1936, G.Boysen...  Namnet är felskrivet.
Ska vara Calle Båysen. Han seglade ett par av LSS utlottningsbåtar innan han köpte en egen :
J18 nr 44 "Flamman". (Uppgift : Carl-Axel Hellman 2016-01-18). Årtalet 1936 är troligen inte
byggnadsåret utan året då båten klassades, enligt Torsten Andersson i LSS.



J18 nr 2 "Gladan" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes av Bröderna Arvid och
Gustaf Karlsson i Svineviken
, Orust. Förste ägare var Karl och Arne Larnelius, Näset,
Västra Frölunda
. Byggnadsåret är inte känt, då de uppgivna årtalen i det handskrivna registret
är 1938-1939 för de första trettio J18-båtarna. Detta måste vara fel. Byggnadsåret för J18 nr 2
bör ha varit 1928. Enligt Torsten Andersson i LSS är åren 1938-1939 troligen de år då båtarna
klassades i LSS.

J18 nr 2 "Gladan" var en av de allra först byggda Långedragsjullarna. Troligen hade J18 nr 2
inte gaffelrigg när hon byggdes 1928. Hjalmar Olssons första ritning av en Långedragsjulle 1927
visar gaffelrigg. Möjligen hade J18 nr 1 gaffelrigg i början? Detta ändrade Hjalmar Olsson redan
1928 till Bermudarigg. (Se Ritningar på entrésidan).

Karin Nilsson
skrev ett E-brev 2009-08-05 : Vi ägde J18 nr 2 under 60-talet.
Allan Rutgersson
, min pappa, köpte båten 1961 av Karl Larneluis. Båten hette "Gladan"
när vi köpte den och det namnet fick den behålla. Vi hade mycket kul med J18 nr 2 "Gladan".
Vi sålde båten ungefär1970. Min pappa tror sig veta att båten numera heter "Läcker".
 
J18 nr 2 byggdes 1924(!) enligt Karin.  Om detta skulle vara riktigt, kan J18 nr 2 ha varit
den allra första provjullen som Hjalmar Olsson ritade för LSS och som blev färdig 1925. 
Se vad som är skrivet i historiken om Långedragsjullarna. (Se entrésidan!)

Ägarlängd :
1928?-1961     "Gladan"     Karl och Arne Larnelius  Västra Frölunda
1961-1970       "Gladan"     Allan Rutgersson
1970-?             "Läcker"      ?
?                         ?                ?

 
Var J18 nr 2 "Gladan" finns i dag vet vi inte.


Nedan : Klipp ur Göteborgspressen med kappseglingsreportage och protokoll från 1939,
som visar att Karl och Arne Larnelius kappseglade flitigt med J18 nr 2 "Gladan" :  

         1939

      17/6 1940

         1940



         26/8 1940

 21/7 1941

   24/8 1942

www.julleregister.se