Läs (ovan) ur GKSS Seglarbladet 10 maj 1928 :
Fjortonde vinsten, en bohusjulle.
Det blir i år 1928, två nya utlottningsjollar i LSS.
J18 nr 2
och J18 nr 3.
Båda båtarna äro 18 kvm jollar
med inombordsbarlast, ritade av båtbyggaren Hjalmar
Olsson vid Arendals båtvarv. De byggas på Arvid Carlssons varv i
Svineviken vid Henån där även fjolårets båt
J18 nr 1 byggdes. Till
skillnad från denna
har
de nya båtarna fått bermudas- i stället för gaffelrigg.
Jan Lundgren i V.Frölunda skickade ett E-brev
2018-02-12 : Hittade denna bild i en bok om Frölunda.
Boken : Västra
Frölunda Jubileumsbok 1991, utgiven av
Västra Frölunda Hembygdsförening.
Redaktör : Lars Brink. - Vi
lånade boken på Biblioteket :
Det är det äldsta foto vi hittat på J18 nr 2 "Gladan".
Bilden skannad direkt ur boken.
Breviks Segelsällskap av Karl
Larnelius. På sid.109 står det : Breviks segelsällskap
bildades vid
midsommartid 1938. Redan söndagen den 24 juli 1938 hade sällskapet sin
första kappsegling, varvid
ett 60-tal båtar startade. Deltagande båtar var bl.a. Drakar, 22-or,
Najader, kanoter, Långedragsjullar,
Stjärnbåtar, allmogebåtar samt slutligen dingar och ekor med småpojkar
vid rodret. Start och mål var
förlagda utanför Breviks hamn.
Min bror Arne Larnelius och jag deltog
med 18 kvm Långedragsjullen "Gladan" som blev etta i klassen.
Seglingen i sin helhet blev mycket lyckad och kom under åren framöver
att lanseras som Breviksdagen. Brevikskannan
uppsattes 1938 som ett vandringspris för lagkappseglingar.
Det blåste frisk västan ca.10-12 m/sek. Jag minns mycket väl
den där seglingen. Min bror och jag hade
förberett oss väl och skaffat nya segel till "Gladan". De var av
bomullsduk på den tiden och måste inseglas
så där ca.40 timmar för att de skulle stå väl. Men det hjälpte inte.
Långedragsjullen "Carina" (J18 nr
19)
var en hårdvindsbåt och Arne Ehrman vann stort med 2 min. och 12 sek.
före "Gladan". Arne Ehrman
fick första pris. Dessutom första inteckningen i vandringspriset, som
det skulle hålla på att tampas om
fram till 1948 då "Gladan" med Arne Larnelius vid
rodret tog hem priset för tredje
gången och där-
med fick behålla det.
Breviksdagen 1943 var rekorddeltagande med 82 anmälda båtar
varav 73 startade. Det största antal
som något sällskap kommit upp till det året. Massor av
åskådare. Musikunderhållning. Sexton klasser
varav
17 Stjärnbåtar. Breviksdagen 1948 blev en
fullträff med 91 startande båtar. Långedragsjullen
"Gladan"
klass I, 18 kvm. hämtade Eriksson och Ehrmans vandringspris
för tredje och sista gången.
Det var en dag att minnas. Men därmed var det också slutseglat
med "Gladan" på kappseglingsbanorna.
Det fanns inte några båtar kvar i den klassen som ställde upp på
regattorna. Jag hade då varit med och
kappseglat i tjugo år varav 10 år med Långedragsjullen "Gladan" på BSS.
regattor. I fortsättningen kunde
man ta det lite lugnare och ägna sig år nöjessegling.
Breviksdagen 1953 blev en succé. Publikrekord och
deltagarrekord, 133 båtar, vilket lär vara de hittills
största kappseglingsflotta som samlats i Göteborgs närhet. Det kunde
bara jämföras med GKSS jubileums-
regatta 1935, enligt pressen. Breviksdagen 1955... av
135 anmälda båtar infann sig endast en till starten.
Det blåste storm!
Pennteckning av J18 nr 2 "Gladan" kvällen den 1/7
1961 vid Björns Huvud i Stigfjorden.
Sidan är hämtad ur konstnären
Gordon Macfie:s
loggbok för J14 nr 71 "Majvind" 1960-62.
Boken : Dagbok G. Se entrésidan på
www.julleregister.se. Kanske
är det den nye ägaren
Allan Rutgersson med
vänner som är ute och provseglar båten? J18 nr 2 bytte ägare 1961.
J18 nr 2 "Gladan II" målad av Jan Berglund
1998. Bosse Theander skrev ett E-brev 2016-01-17 :
I går var jag på Frölunda Kulturhus och lyssnade på ett föredrag med
bildvisning som Västra Frölunda
Hembygdsförening anordnat. Utanför visningslokalen sålde de gamla
årsböcker. Jag bläddrade i en av
dem och i årsboken för 2011 fann jag bilden på J18 nr 2 "Gladan II". Det
var en akvarell målad av en
Jan Berglund. Enligt årsboken avled Jan Berglund 78 år gammal 2005.
Vi tar oss friheten att låna
bilden till
www.julleregister.se av kulturhistoriska skäl.
Ibland heter båten "Gladan II" och ibland bara "Gladan".
Vi väljer att kalla båten för "Gladan", då det är
det namnet Karl Larnelius själv använder i sin artikel
om Breviks SS. i V.Frölundas Jubileumsbok 1991.
Vid SS Frams Jubileumsregatta den 22-24 juni 1946 deltog, som synes
nedan,
J18 nr 2.
Det står J18 nr 2 MSS (Marstrands Segelsällskap) 1936, G.Boysen...
Namnet är felskrivet.
Ska vara Calle Båysen. Han seglade ett par av LSS
utlottningsbåtar innan han köpte en egen :
J18 nr 44 "Flamman". (Uppgift : Carl-Axel Hellman 2016-01-18). Årtalet
1936 är troligen inte
byggnadsåret utan året då båten klassades, enligt Torsten Andersson i
LSS.
J18 nr 2 "Gladan" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes av Bröderna
Arvid och
Gustaf Karlsson i Svineviken, Orust. Förste ägare var
Karl och
Arne Larnelius,
Näset,
Västra Frölunda.
Byggnadsåret är inte känt, då de uppgivna årtalen
i det
handskrivna registret
är 1938-1939 för de första trettio J18-båtarna. Detta
måste vara fel. Byggnadsåret för J18 nr 2
bör ha varit 1928. Enligt Torsten Andersson i LSS är åren
1938-1939 troligen de år då
båtarna
klassades i LSS.
J18 nr 2 "Gladan"
var
en av
de allra först
byggda Långedragsjullarna. Troligen hade J18 nr 2
inte gaffelrigg när hon byggdes 1928.
Hjalmar Olssons första ritning av en Långedragsjulle 1927
visar
gaffelrigg. Möjligen hade J18 nr 1 gaffelrigg i början? Detta ändrade
Hjalmar Olsson redan
1928 till Bermudarigg. (Se Ritningar
på entrésidan).
Karin
Nilsson skrev ett E-brev 2009-08-05 : Vi ägde J18 nr 2 under 60-talet.
Allan Rutgersson,
min pappa,
köpte båten 1961 av
Karl Larneluis. Båten
hette "Gladan"
när vi köpte den
och det
namnet fick den behålla.
Vi hade mycket kul med J18 nr 2
"Gladan".
Vi sålde båten ungefär1970.
Min pappa tror sig veta att
båten numera heter "Läcker".
J18 nr 2 byggdes 1924(!) enligt Karin. Om detta skulle vara riktigt, kan
J18 nr 2 ha varit
den allra första provjullen som Hjalmar
Olsson
ritade
för LSS och som blev färdig 1925.
Se vad som är skrivet i historiken om
Långedragsjullarna. (Se entrésidan!)
Ägarlängd :
1928?-1961 "Gladan" Karl och
Arne Larnelius Västra Frölunda
1961-1970 "Gladan" Allan
Rutgersson
1970-? "Läcker" ?
? ? ?
Var J18 nr 2 "Gladan" finns i dag vet vi inte.
Nedan : Klipp ur Göteborgspressen med kappseglingsreportage och
protokoll från 1939,
som visar att Karl och Arne Larnelius kappseglade
flitigt med J18 nr 2 "Gladan" :
1939
17/6 1940
1940
26/8 1940
21/7 1941
24/8 1942
|