J22 nr 39 "Roc" ritades av Tage Hellman och
byggdes 1951 vid Bröderna Martinssons
Båtvarv i Svineviken, Orust. Byggd i ek på ekspant, däck
i Oregon pine och ruff i mahogny.
Längd : 6,60 m. Bredd :
2,40 m. Förste ägare var : Gunnar Lückner MSS i
Marstrand.
Efter att ha seglat
J18 nr 113 "Sindbad",
fick Gunnars nya J22 namnet "Roc". Gunnar Lückner skulle
visa framfötterna
i Marstrand liksom Rolf Nicander i J22
nr 36, sa Torsten Andersson LSS.
J22 nr 39 deltog
i kappseglingen Midsommarafton 1952 i Hunnbostrand.
Thomas Hedman skickade ett E-brev 2013-09-24 : Kul att se
att vår gamla "Lova" fortfarande seglar.
Vi köpte J22 nr 39 "Lova" på försommaren 1975. Minns inte vad förre ägaren hette.
Han hade "Lova"
på boj i Ångviken utanför Nyköping. Vi seglade
båten några år på 1970-talet då barna var små.
Vi var
nybörjare och lärde oss mycket av henne.
Jag åtgärdade en del mindre rötskador på däck och
skrov. Hon läckte vid
sjösättning men tätnade snabbt. Hon fick nytt segelställ med genomgående lattor
i storen. Syversen sydde
seglen. Motorfästet ser ut att vara det
jag monterade, liksom grabbräckena.
Fint att se det granna Oregon pine
däcket och rufftaket. Båda var målade
då vi köpte henne.
Vi sålde "Lova" våren 1978.
Båten
var
registrerad
i SXK 1985-88 som "Elisabet" med ägaren Torbjörn
Hellström i Vallentuna.
Under Torbjörns
tid med båten fick den bl.a. dukat däck och rufftak. Hemmahamn i
Näsbyviken
(Näsby Park). Båten seglades 1988 till 1997
av bröderna Broomé som hade den liggande i Mälaren,
Ulvsundasjön
i Bromma. Därefter
ägdes båten 1997-1999 av Bjarne Limander i
Östhammar.
(Se J10 nr 23).
Sedan Martin Bergman
1999-2002 med hemmahamn i Viggbyholm och Sandhamn.
Från Mattias Hector i J22 nr 33 har vi fått det
översta
fotot taget vid en kappsegling i Mälaren i slutet
på 1980-eller i
början av 1990-talet.
I ett E-brev 2012-12-15
skriver Martin Bergman i Stockholm : Vi ägde J22
nr 39 från
1999-2002,
och vår familj hade mycket
kul med båten några somrar. När våra flickor växte, blev det lite i
trängsta
laget, så vi "bytte upp" oss till en åtta
meters plastkoster, en Allegro 27.
Se mer på hemsidan : "båtar som heter
eller hetat "Cypris", "Yachts called Cypris".
Vår J22 nr 39 kallade vi "Cypris
IV". Ola Forsberg med vänner på KTH i Stockholm köpte 2002
"Cypris
IV". Båten flyttades till en båtklubb
på Lidingö (någon av
klubbhamnarna vid Askrikefjärden)
och jag tror jag såg den
där när jag seglade förbi några
år senare. En sommar runt 2005
kände min
pappa igen båten när den seglade ut
från Sandhamn med ganska många ungdomar ombord.
(Information och foto : Martin Bergman
i Stockholm 2012-12-15).
Sedan gick det 17år! 2005-2022. Var tog båten vägen? Ingen
information. Men 2022-04-04
skrev
båtbyggare Sebastian Funger (J14 nr 84)
ett E-brev och bifogade en båtannons.
Översättning av annonstexten :
Folkbåt Segelbåt Koster Trä Delvis restaurerad.
Beskrivning :
Vi säljer en segelbåt i trä. Liknar en Folkbåt, Koster, Ålder okänd.
Skrovet har restaurerats.
Båten är 7,5 m lång. Alla invändiga beslag, mast och segel finns. Båten
tillhörde min man.
Tyvärr kan jag inte ge någon detaljerad information om båten eftersom
jag helt enkelt inte
har någon aning om den. Båten måste hämtas. Trailer är inte tillgänglig.
Båten kan besökas
nästan när som helst.
(Se bilderna och "detektivhistorien" nedan!)
Ägarlängd :
1951-?
"Roc"
Gunnar Lückner Marstrand
? ? Litorin
?
"Lova" person med båten i Ångviken Nyköping
1975-1978 "Lova" Thomas Hedman Oxelösund
1978-1988 "Elisabet" Torbjörn Hellström Vallentuna
1988-1997 ? bröderna Broomé Bromma
1997-1999 ? Bjarne Limander Östhammar
1999-2002 "Cypris IV" Martin Bergman Viggbyholm
2002-?
? Ola Forsberg Stockholm
2022 "Roc" Frederick von Hülsen
Prien am Chiemsee, Bauern, Tyskland.
J22 nr 39 "Roc" är registrerad som seglande i dag.
Bilderna på båten (Folkbåt, Koster) från annonsen ovan.
På www.julleregister.se
såg vi direkt
att det inte var
en Folkbåt eller Koster, utan en Långedragsjulle. Längd 7,5 m. stod det i annonsen.
Sittbrunnen avslöjade konstruktören : Tage Hellman.
Rundad sittbrunnsarg, skotbänk med handskfack.
Alltså en J22! Tage Hellman ritade ingen J26.
Men vilken J22?
På första bilden
ser vi att ruffen slutar i en
spets förut. Masten går genom rufftaket. Tage Hellman började rita denna
konstruktion 1951 på J22 nr 38.
Men J22 nr 38 har inte samma form på ventilerna. (Se
bild 2 ovan). Kvar att välja på : J22 nr 39, 43, 50.
J22 nr 43 har vi tyvärr ingen bild på. J22 nr 50 har inombordsmotor
med propeller.
J22 nr 39 är nog rätt!
På
www.julleregister.se
skrev vi ett E-brev 2022-04-07 till de gamla ägarna av J22 nr 39 :
Martin Bergman
svarade : Ja, det ser onekligen ut som
att detta verkligen är S39, vår gamla "Cypris"!
Jag kan i alla fall inte se något
som direkt talar emot denna slutsats, även om en del naturligtvis
saknas
eller är demonterat. Fockskots-knaparna, vinscharna, ventilatorerna.
skorstenen (nu liggande lös på
rufftaket), hålet i akterspegeln (borrat av mig för länsslangens
genomföring), samt förstås den tvådelade
fräsiga sittbrunnen, är alla detaljer som jag känner igen väl.
Roligt att se att hon tjugo år senare
ser för-
vånansvärt fräsch ut.
Thomas
och Agneta Hedman svarade :
Det borde stämma. Känner igen en lagning på översta bordet.
Sista biten gjorde jag, rötan kom inifrån.
Fällde in och tätade, intressant att det fortfarande håller.
Bytte även några bitar av Oregon pine däcket. Så vår gamla "Lova" får
fortsätta i Tyska vatten, kul!
I dag seglar vi
en Vindö 40.
Slutbeviset är hålet i aktersapegeln som inte finns på någon annan J22.
Bara J22 nr 39!
_____
Så kom det ett E-brev 2023-12-25 från Frederick von Hülsen
i Tyskland :
I´am Fredrick, a 20 year old Boatbuilding apprentice from Germany. In my
third year of my
education to become a boatbuilder. About one yaer ago the
Langedragsjulle J22 nr 39 had
been gifted to me. ("Roc" or last name "Cypris IV"). As soon as possible
I started my resto-
ration project of this boat.
At the moment I´m exchanging planks below the waterline and my dream is
to be ready with
the rebuild by summer 2024. You can follow the project at Instagram
(Langedragsjulle@
rebuilding.roc) * Instagram-Fotos und -Videos) or on Youtube (Rebuilding
Roc - YouTube).
I could also send some pictures of the current process. I would love to
have some pictures
from the inside of the boat if you or former owner would have some.
Thanks a lot for this amazing webside its wonderfull to have access to
the history of different
Långedragsjullar. Many greetings and a wonderful Christmas time.
Den 9 januari 2024 kom ett nytt E-brev från Frederick von Hülsen
: I have just returned to
my workshop in Bavaria after I have stayed at my
parents house over the holidays. They live
in Prien am Chiemsee, DE, in
southern Germany, although my Boatbuilding school
is in
Lübeck-Travemünde.
I haven´t spoken to Sebastian Funger so far but I will
now probably reach out to him as it´s
always very interesting to get more information´s. Thanks as well, for
the contacts of the former
owners Thomas Hedman and Martin Bergman!
I am very happy with my choise of "Roc"
and very grateful for all the information and history about my J22 nr
39.
I have detached the deck construction and actually turned the boat
upside-down to do some
keel and planking repairs. I´ve sent some pictures ahead. Thank
you very much. Frederick :)
Nästa E-brev från Frederick von Hülsen 2024-01-11
:
I am very happy with my choise of boat as well even though I have never
sailed it and it has
been a lot of work so far. Never the less I am enjoying working and
restoring the boat
constantly learning new skills. I will try to keep you
updated. Frederick.
J22 nr 39 "Roc"
2023-05-19
Kölen monteras av.
2023-07-27
Ruff och sarg monteras av.
2023-08-08
Båten vänds upp och ned för arbete med bottenborden.
2023-09-02
Byte av bord under vattenlinjen.
2024-01-08
Frederick von Hülsen
ägare till J22 nr 39 "Roc"
arbetar med båten.
|