J10 nr 23 "Mambo II" rustas och får namnet "Blues" på Näset
1961 med hemmahamn i Tjuvkil.
Hjuviks Midsommarregatta den 23 juni 1963. J10 nr
23 "Blues" med Anders Ahrenberg
vann starten, följd av J10 nr 312
"Mi Lord II" med bröderna Lennart och Krister Bergqvist,
J10 nr 156
"Botten Upp"
med
Ulf Ambrusson, J10 nr 385 "Sanni"
med Lars Tholander och gasten Hans
Bergqvist,
J10 nr 185 "Skorpan"
med
Ann-Christine Backman, J10 nr 4 "Antik"("Nalle Puh") med
Henrik Hedlund,
och två båtar t.h.
vars segelnummer inte kan avläsas. (Se startlistan
nedan).
Hjuviks Midsommarregatta 23 juni 1963. Kappseglingen fortsätter.
J10 nr 23 "Blues" med
Anders Ahrenberg leder,
följd av J10 nr 312 "Mi
Lord II" med bröderna Bergqvist,
J10 nr 185
"Skorpan"
med Ann-Christine
Backman, J10 nr 4 "Antik"
("Nalle Puh") med Henrik Hedlund,
J10 nr 156 "Botten upp" med Ulf Ambrusson och J10 nr 385 "Sanni" med Lars Tholander
och
gasten Hans Bergqvist.
Hjuviks Midsommarregatta den 23 juni 1963. Startlistan.
Kappsegling i Långedrag ca 1963. J10 nr 162
"Julita" med Lennart Rutgersson i ledningen
följd av J10 nr 312 "Mi
Lord II" med bröderna Bergqvist, en båt skymd,
J10 nr 140, den blåmålade
J10 nr 98
"Macea" med Hans Eliasson som vänt och seglar babord,
J10 nr 515 "Adele"
med
Örjan Eklund, J10 nr 23
"Blues"(blåmålad) med
Anders Ahrenberg, J10 nr
426 "Rasmus"
med Jörgen eller Peter Kolni, en båt skymd och en oidentifierad båt
framför
J10 nr 4 "Antik"
("Nalle Puh") med
Henrik Hedlund och t.h. J10 nr 418 "Steppo"
med ljusblått kapptak.
Kappsegling i Långedrag ca 1963. Fortsättning. Fr.v :
J10 nr 312
"Mi Lord II" med bröderna Bergqvist
är på väg att vända, J10 nr 162 "Julita"
med Lennart Rutgersson seglar babord,
J10 nr 140,
J10 nr 301
"Sagitta"
med Karl
Ivar Andersson, J10 nr 98 "Macea"
med Hans Eliasson, J10 nr 515 "Adele"
med
Örjan
Eklund, J10 nr 426 "Rasmus"
med Jörgen eller Peter Kolni, J10 nr 23 "Blues"(blå) med Anders Ahrenberg,
J10 nr 537 "Ankar-O-Lina" med
Per Theander, J10 nr 443
"Quick" med Sigvard Milkewitz
i GKSS, J10 nr 4 "Antik" ("Nalle Puh")
med Henrik Hedlund,
och t.h. J10 nr
418 "Steppo" med ljusblått
kapptak. Läs mer om kappseglingen på 1960-talet i tidningsklippen nedan!
GKSS hamn ca 1963. T.v.
J10 nr 162 "Julita" med Lennart
Rutgersson. T.h. den ljusblå
J10 nr 23 "Blues"
med Anders Ahrenberg.
GKSS hamn ca 1963. Fr.v.
J10 nr 162 "Julita" med Lennart
Rutgersson, J10 nr 23 "Blues"
med Anders Ahrenberg och t.h.
J10 nr 98 "Macea" (mörkblå)
med Hans Eliasson i röd tröja.
Den vita tvåmastade Kechen i bakgrunden är "Gullvej II" med ägare Viking
Klase.
OBS! Samtliga foton i denna båtpresentation är
tagna av Anders mamma Ulla Ahrenberg.
J10 nr 23 "Blues" byggdes 1942 vid Myrens Mekaniska Verkstad i
Strömstad.
Första ägare var Särö Båtklubb. Lars och Carina
Ahrenberg berättade i ett
E-brev 2012-02-13 :
Båten köptes av Kjell Andersson på Näset. Den hette då "Mambo
II" och seglades av
Kjell
Andersson vid Kullaviksdagen 1960-07-03 och 1961-07-02.
(Uppgift : Jan Berglund i
Stenungsund 2012).
Familjen Carina och Lars Ahrenberg
skickade 2018-02-20 bilder på båtens båda namnbrädor.
J10 nr 23 köptes av familjen Ahrenberg 1962. Båten döptes om till
"Blues".
Båten
kappseglades av
Anders Ahrenberg vid SSMK:s regatta, troligen i Askeröfjorden
den
21 juli 1962. Efter att båten haft ett
svårt år 1964, med mycket vatten i sig och dålig
vintertäckning,
var hon i ganska dåligt skick. Båten såldes 1965. Sist hon sågs
var hon
uppställd i
Långedrag med uppdrag åt Hjalmar Johanssons Båtvarv att
sälja båten.
J10 nr 23 "Blues" köptes på Hjalmar Johanssons Båtvarv 1965 av Bjarne
Limanders
pappa bosatt i Smögen.
Bjarne berättar i ett E-brev 2013-07-04 att båten döptes till "Pleo".
Jag kappseglade inte så mycket men seglade runt en hel del i Bohuslän
bl.a. tillsammans med
Roland Bäckman i den J10:a från Hunnebostrand som
han köpte ny ca.1965. På min båt
mekade jag till en löstagbar kapp. J10
nr 23 fanns sedan i Smögen till ca.1968, då jag köpte
Andunge. Kommer
inte ihåg vem som köpte "Pleo" sedan. I slutet av 1990-talet hade jag
J22 nr 39 i Östhammar.
I ett E-brev 2012-10-02 skrev Göran Weiler att båten ägdes
i början av 1970-talet av
Kerstin Bratt.
Klas Wirdemo köpte
den av Kerstin omkring 1975. Kerstin Bratt
köpte tillbaka
båten omkring 1977. Vi känner inte till båtens vidare öden efter
1977.
Klas Wirdemo skrev ett E-brev 2014-01-10
: När jag var inne på din utmärkta hemsida
Långedragsjulleregistret blev jag tveksam. Mitt exemplar
(J10 nr 23) var visserligen blåmålad
men dessutom
utrustat med dukklädd kapp,
på vilken vi bl.a. monterade skotlås till förseglet.
Är
det tänkbart att båten, innan jag köpte den byggts om
och utrustats med kapp? Jag köpte
båten av Kerstin
Bratt, som senare köpte tillbaka den. Kerstin lät
inte bygga
kappen, så det
måste i så fall ha gjorts innan hon köpte
den. Det skulle vara intressant om du har några
funde-
ringar som kan räta ut frågetecknen kring J10 nr
23.
För att vara säker på att det var rätt båt, kollade
man numret på registreringsplåten
ombord, om nu
båten var klassad. Fanns inte registreringsplåten kvar i
båten, var det
segelnumret som gällde. Men båten
kunde ju ha fått överta segel från en annan J10:a,
där
ägaren inte tagit bort numret i seglet. Normalt sett
brukar ändå segelnumret kunna
gälla som identifikation.
Klas säger att hans J10:a var blåmålad. Det vår många
J10:or som var blåmålade på
den tiden! Blått var
då en populär båtfärg! Klas J10:a var kappad. De
flesta J10:or blev
med tiden kappade, då kappen gjorde
båten betydligt sjösäkrare. En kapp var ju dess-
utom
ett bra regnskydd vid övernattning med bomkapell.
Vi ändrar därför ingenting på
www.julleregister.se
förrän Klas kan visa att det inte var
J10
nr 23 han ägde.
Ägarlängd :
1942-?
"Mambo II" Särö
Båtklubb
1960-1962 "Mambo
II" Kjell Andersson Näset
1962-1965 "Blues" Anders Ahrenberg
1965 "Blues" Hjalmar Johanssons Båtvarv i Långedrag
1965-ca1968 "Pleo" Bjarne Limander Smögen
ca1970-1975 ? Kerstin Bratt
1975-1977 ? Klas Wirdemo
1977-?
? Kerstin Bratt
?
? ?
Var J10 nr 23 "Blues" finns i dag vet vi inte.
Här nedan följer en samling tidningsklipp med
kappseglingsresultat från 1960-talet,
inskickade 2016-02-22 av Lars Ahrenberg som seglade
GKSS-ekan E-529 "Esslingen"
medan storebror Anders Ahrenberg seglade J10 nr 23
"Blues" :
Budskärsdagen 1962. J10
nr 98 "Macea" med Hans Eliasson vann av 19 startande J10:or.
GKSS poängkappsegling i Hjuvik den 4 juli 1963.
J10 nr 515 "Adele"
med Örjan Eklund vann.
Grötö 1964.
J10 nr 515 "Adele" med Örjan
Eklund vann igen följd av J10 nr
537 "Ankar-O-Lina"
med Pelle Theander och J10 nr 156
"Botten Upp" med Ulf Ambrusson. Lars Ahrenberg vann i E-529.
Hjuvik den 18 maj 1964. Lars Ahrenberg vinner
igen i sin GKSS-eka E-529 "Esslingen".
Hjuviksdagen. Ur GT den 29 juni 1964.
J10 nr 156 "Botten Upp" med
Ulf Ambrusson vinner igen,
liksom Lars Ahrenberg i sin GKSS-Eka E-529 "Esslingen".
AEolus regatta.
J10 nr 156 "Botten Upp" med
Ulf Ambrusson vinner... som vanligt,
liksom "Esslingen" GKSS-Eka nr 529 med Lars Ahrenberg till rors.
LSS regatta. Ur GT den 19 augusti 1963.
J10 nr 162
"Lulia" med Lennart Rutgersson vann följd av
J10 nr 537 "Ankar-O-Lina" med Per Theander,
J10 nr 23
"Blues" med Anders Ahrenberg,
J10 nr 19 "Bebb" med Lars Thalander? Av 42 (!) startande
GKSS-Ekor vann Lars Ahrenberg i E-529.
Tjuvkil 1962. Full pott för bröderna Ahrenberg! Anders
Ahrenberg vann i J10 nr 23 "Blues"
liksom brodern Lars Ahrenberg vann i E-529 "Esslingen".
Tjuvkilsdagen 1964. "Botten Upp"
J10 nr 156 med Ulf Ambrusson vann liksom den
oslagbare
Lars Ahrenberg i E-529 "Esslingen".
Tjuvkilsdagen 1965. Ulf Ambrusson i J10 nr 156 "Botten Upp" försvarade titeln från förra året
liksom Lars Ahrenberg i E-529 "Esslingen".
Tjuvkilsregattan 1962. Full pott för bröderna Ahrenberg...
igen! Anders Ahrenberg i J10 nr 23
"Blues" vann av 20 startande J10:or. Lars Ahrenberg vann också i sin
GKSS-Eka "Esslingen" E-529.
|