J14 nr 84


J14 nr 84 i Göteborgs skärgård.

J14 nr 84 lägger till vid färjeläget på Saltholmen i Göteborg. Daniel Eek på fördäck 2007.

Båten såldes 2011 till Tyskland! J14 nr 84 fick nytt namn "Ylvi" och ny hemmahamn i Rursee.


Får vi presentera J14 nr 84 "Ylvi" i helfigur... nyrenoverad!  Paul Funger på däck.

Den nye ägaren : Båtbyggare Sebastian Funger sätter focken med pappa Paul Funger.

Fockskoten på plats och sedan storfallet...

Foto : Simone Funger, alla seglingsbilderna.

Puttifrån...


Paddling ut till bryggnocken.

Segelsättning!

J14 nr 84 "Ylvi"
Första provseglingen efter renoveringen.

Paul Funger sitter till rors och Sebastian Funger gastar i J14 nr 84 "Ylvi".











Pappa Paul Funger i klassisk Vegamössa.

Däcket i närbild.  Möbelskick! 

Kapten själv : Båtbyggare Sebastian Funger.

Fockskotets fäste i däck. Original i brons.  


J14 nr 84 "Ylvi" ritades av Tage Hellman och byggdes 1955 i ek vid Bröderna Knut och Nils
Jacobssons Båtbyggeri i Munkeby Dragsmark.
Ursprungligen tillhörde båten Hunnebostrands SS
Jan-Eric Bohlin i Uddevalla
berättar att han var mycket aktiv i SS Vikens styrelse i Uddevalla på den
tiden, och minns att de sålde Tärnungen TU 17 och köpte J14 nr 84 av Gillis Carlberg i Uddevalla
som juniorbåt 1964.

J14 nr 84 gick under namnet "Lufsen", men under SS Vikens flagg fick den namnet "Skabby".
Namnet speglade kanske det slitage som båten utsattes för, när ingen kände ett direkt ansvar för
en mer omsorgsfull skötsel. Det var en liten J14-hause i Uddevalla under några år på den senare
halvan av 1960-talet med stort kappseglingsdeltagande.

Bröderna Uppström, framför allt Rolf med sin J14 nr 69 "Trollie" var så gott som oslagbar.
Men Jan-Erik lyckades faktiskt vinna över dem med J14 nr 84 på SS.Vikens augustiregatta 1967,
tyvärr på grund av att Rolf blev diskad för felaktig rundning, men det var också enda gången.

Ordningen var återställd två veckor senare med Uppströms i topp som vanligt. Bohlin tvåa och
Lundqvist trea, även om kampen var hård enligt tidningen Bohusläningen. SS.Vikens vandringspris
gick för alltid till Uppströms.
 
Det var Jan Brügge och Jan-Erik Bohlin som kappseglade J14 nr 84. Sedan fanns det några
J14-jullar bl.a. J14 nr 73 till med Göran Ekstedt vars far hade bageri, Rolf Lundqvists "Ammie"
och en J14 som ägdes av Magnus Bjurström samt ytterligare några till... 
  
Daniel Eek i Björlanda Kile
var ägare till J14 nr 84 och sålde den år 2007 till Hans J. Spier
från Steinhude i Tyskland, med sommarboende på Böda, Öland, båtbyggare och lärare i segling.
Han sålde båten i sin tur till Båtbyggare Sebastian Funger i Kempen, Tyskland. Sebastian köpte
båten 2007 och döpte den till "Ylvi". Sebastian säger att han hittat en svensk enkrona från 1973,
krossad av en skruv i kölen. Den ligger nu som lyckobringande mynt under mastfoten.    

Sebastian Funger och hans fru Simone, medarbetare på varvet, kom på besök i Uddevalla
till www.julleregister.se 2012-08-24. Sebastian visade bilder på en CD hur han gjort en grund-
läggande restaurering av "Ylvi". (Se bilderna nedan!)  Båten är nu i nyskick! 
 
Tur att vi har tyska vänner som hjälper oss hålla Sveriges båtkulturella arv i gott skick! 


Ägarlängd :
1955-?            ?                 Hunnebostrands SS
?      -1964     "Lufsen"      Gillis Carlberg  Uddevalla
1964-?           "Skabby"     Jan Brügge och Jan-Erik Bohlin  SS Viken  Uddevalla
?                     ?                  ?
?      -2007      ?                 Daniel Eek  Göteborg  Björlanda Kile
2007-2007      ?                 Hans J.Spier  Steinhude  Tyskland och Böda Öland
2007-            "Ylvi"          Sebastian Funger  Kempen  Tyskland

J14 nr 84 "Ylvi" är registrerad som seglande i dag.


Här nedan följer en bildserie om hur J14 nr 84 "Ylvi"
renoverades 2011 av Båtbyggare Sebastian Funger i Kempen, Tyskland :

Sebastian har monterat bort den gjutna järnkölen och vänt båten på sidan för att byta döträt.





En bit av kölen var skadad och huggs bort.

Ny bit på plats.

Biten hyvlas till...


Limmas, skruvas och pluggas.

Klart för järnkölen att sättas på plats igen.


Båten vänds igen.

Båten hissas upp och den gjutna järnkölen rullas in under båten.

Järnkölen och de långa kölbultarna, väl rostskyddsbehandlade, passas in på plats.

Järnkölen fastskruvad!

Skavanker på kapptak och sarg åtgärdas.



Kapptaket spacklas och målas.

Bottenmålning.

Kapptaket målat.

Snobbranden.

När rodret skulle monteras upptäcktes röta i akterstammen.

På det igen... hugga bort med stämjärn in till friskt trä.


Sedan lusa i en bit nytt trä. När allt var klart kunde J14 nr 84 "Ylvi" ställas ut på Båtmässan!

J14 nr 84 "Ylvi" på utställning med hela riggen.

Blänkande fernissa!

Båtbyggare Sebastian Funger visar masttillverkning.



J14 nr 84 "Ylvi" har fått sittbrunnskapell.





Kojerna har fått dynor att sova på.

Praktisk detalj : Hylla under kappen. Tage Hellmans konstruktion.


Klys med hjul för fockskotet. (Se seglingsbildena ovan!)

Sittbrunnen. Bomstötta, skotbänk och rorkult akterut.

Vattenpumpen med grön slang sitter under skotbänken!

Akterspegeln och rodret.


Båtbyggare Sebastian Funger med ett nöjt, mycket välförtjänt leende! 

Familjen Fungers firmabil, helt inredd för att sova i vid resor. Det syns inte att det är en campingbil!
   bootswerft  SEBASTIAN FUNGER  WWW.SCHOENSTES-BOOT-IM-HAFEN.DE

Simone och Sebastian Funger på rundresa i Bohuslän, i båtbyggarland på Orust samt besök
hos Bengt Arne Runnerström www.julleregister.se på Gustafsberg i Uddevalla 2012-08-24.

Simone och Sebastian kom tillbaka tre år senare 2015-08-12.  OBS!  Titta hit alla campare :

Simone och Sebastian... med hunden i framsätet, visar sin campiungbil med full inredning!

Golv, två utdragbara förvaringslådor i marinplaywood och mahogny, värdig en båtbyggare.

Gångjärnsförsett underlag för två madrasser viks ut över lådorna som fungerat som sängstöd.

Madrasserna låg staplade längst bak. Därpå lakan med filtar. Bara att sova... var som helst!

www.julleregister.se