Sveriges äldsta foto av en seglande
Långedragsjulle.
J18 nr 7 "Hia Hing" i Fiskebäck 1929. Årtalet
1929 är skrivet på fotots baksida.
Jens
Lomberg 4,5 år gammal sommaren 1931, till rors i
sin fars J18 nr 7 "Hia Hing" iklädd pappa
Knut Lombergs seglarmössa.
Jens blev sedermera Hamnkapten i Göteborg. Bilderna har vi fått låna
av Jens Lomberg i Stenungsund.
J18 nr 7 "Hia Hing" kom 1959 till Helgasjön med
ägaren Gösta Andersson. Här seglar de om "Putt putt:en" som ägdes av
Bo Jonssons mor och far :
Britt-Marie och Bengt Jonsson, innan de köpte J10 nr 270 på
1960-talet.
Carl-Otto Dahlberg ombyggnad av kappen till ruff på
1960-talet i Åhus.
Carl-Otto Dahlbergs lillebror Lars Dahlberg hjälper till att
bottenmåla "Hia Hing".
Carl-Otto Dahlberg med kamrat
seglar J18 nr 7 "Hia Hing" vid Kivik.
J18 nr 7 "Hia Hing" i Kiviks hamn.
Carl-Otto med kamrat på fördäck.
J18 nr 7 "Hia Hing" (uttalas : "Haja Hing")
ritades av Hjalmar Olsson och byggdes 1928? av Bröderna
Arvid
och Gustaf Karlsson i Svineviken, Orust. Längd : 6,0 m. Bredd : 2,35 m.
Förste ägare var Disponent W.Willumsen på Larö. Andre? ägare var
Kurt Lomberg
i Göteborg
1928-1931?
Enligt Bengt Jonsson i Växjö 2011, köptes
båten till Växjö 1959 av Gösta Andersson. Båten såldes
vidare i Växjö till Kurt Olsson
1961 och från Växjö
till en ung grabb i Åhus.
"Den unge grabben från Åhus"... dök upp på Båtmässan i Göteborg
2017-02-08. Hans namn var
Carl-Otto Dahlberg. Han berättade att han köpte båten i
Växjö,
Helgasjön 1964 med pengar
som han fått efter min farmor. Säljarens namn kom han inte ihåg.
(Troligen Kurt Olsson i Växjö?)
Carl-Otto Dahlberg fortsatte berättandet i ett långt E-brev
2017-02-23 : Båten togs på lastbil till
Åhus där hon sjösattes med en stor hamnkran. Dessvärre
hade lastbilstransporten skakat om henne
så att hon läckte. Duken på däcket var ganska dålig, också den läckte.
Jag rev av den efter några år
och plastade däcket.
Som 16-17 åring tyckte jag att båten skulle bli finare med en ruff i
stället för en kapp, så jag gick en
kvällskurs i träslöjd och där tillverkade jag delar för att ruffa båten.
Bl.a. gjorde jag skott och luckor
i mahogny. Däremot klarade jag inte att få till krökta balkar för
rufftaket, så de tillverkade båtbyggare
Sven Ryhl i Åhus. Detta syns på bilderna där min
lillebror hjälper mig att bottenmåla. (Se bild ovan).
OBS! Den ombyggnad till ruff som Carl-Otto gjorde, var betydligt lägre
än den ryff som båten
har i dag, som är en senare ombyggnad. (Se bilderna nedan!)
Färgbilderna med segel är tagna i Kivik dit jag seglade
med en kompis.
Året efter att jag köpt J18 nr7
"Hia Hing", köpte en läkare Trönnberg i
Kristianstad en J18 av lite nyare årgång
som också fick Åhus
som hemmahamn. 1968 flyttade jag till
Göteborg för att börja på Chalmers och
sålde därför båten till
Nils Carlsten från
Kristianstad. Jag fann kvittot som jag också skannat. (Se kvittot ovan).
Hoppas detta kan bidra till din
historieskrivning. Hälsningar
Carl-Otto Dahlberg
"Hia Hing" var registrerad i SXK
1972-74 med ägaren N.
Carlsten
och 1987-89 med ägare Mikael Pettersson.
Nuvarande ägare Tommy Johansson i Norrköping, startade Norrköpings
Veteranbåtklubb. Han arbetar på kommunen och har ett litet snickeri vid
sidan om, där han jobbar med träbåtar. "Hia Hing" ligger
på land, men ska renoveras till barnen, är det tänkt. (Se bilder nedan!) Ovala fotot ovan är taget i
Fiskebäck 1929. Pappa
Knut Lomberg seglade J18 nr 7 "Hia Hing"
med sin då elvaårige son Per-Olof. Familjen Lomberg hade fyra söner :
Kurt *1907,
Benno *1913, Per-Olof *1918 och
Jens *1927. Pojkarna fick lära sig segla
redan vid 6 års ålder! Se nedre bilden från 1931 där Jens sitter till
rors, fyra och ett halvt år gammal. Det var Kurt som var ägare till
"Hia Hing",
berättade Jens (2011-05-31).
Kurt hade båten i ungefär tre år
1928-1931? Brodern Per-Olof hade först en Bohusjulle
som hette "Pohl" (Per-Olof Holger Lomberg).
Pelle som han kallades, blev senare storseglare i LSS och seglade
J18 nr
30, J18 nr 92,
J18 nr 103 och
J18 nr 122 från 1940 och under
1950-talet.
Bilderna
ovan har vi fått
låna av Jens Lomberg i Stenungsund.
Om årtalet 1929 på ovala fotots baksida stämmer, måste "Hia Hing"
vara byggd mellan åren 1927-1929.
Jens säger att hans bror Kurt hade båten i
ungefär tre år 1928-1931? Kurt måste vara andre ägare till båten,
eftersom det gamla handskrivna registret nämner W.Willumsen som förste
ägare. Han kan
inte ha haft båten mer än ett år? Möjligen kan han ha varit vinnare av
båten om J18 nr 7 var utlottningsbåt? "Hia Hing" måste då
vara byggd 1927 eller 1928, vilket är väldigt tidigt i jäm- förelse med J18 nr 2-14, som alla var byggda på 1930-talet
enligt det gamla
handskrivna registret.
Vi var ute och seglade med Michael Bossen i hans
J14 nr 38 "Tora" den vackra
söndagen den 20 sept. 2015. Från Framnäs seglade vi in i Skarvik på
Björkö
norr om Göteborg. Där träffade vi Michaels kompis Joakim Petersson
som bor på ön. Det är han jag berättade om, som har gamla bomullssegel från en J18, sa Michael. Joakim gick upp på vinden och
letade. Han hittade två säckar. I den ena låg en fock i bomull stämplad : Henry Hedmark, Göteborg. I den
andra låg ett storsegel, också i bomull märkt : J18 nr 7
och stämplat : LSS. Två
namn fanns skrivna med blyertspenna på den lilla säcken : Jolly och Hia Hin... sannolikt Hia Hing.
Joakom berättade att han och hans fru samsades med en annan familj
1989 i en etta med revove- ringskontrakt på Gubberogatan i Olskroken, Göteborg. Med en
uppsägningstid på två veckor. Det gick bra då vi ägde skutan "Alba" ihop. En uppförstorad Colin Archer
på 51 fot och 36 ton. Skutan sjönk senare i Karibien!
Då vi var de sista som lämnade huset, kikade vi in på vinden, där folk
lämnat massor av saker : Möbler, en symaskin, ett runt kaffebord med schackbräde och glasskiva,
de båda segelsäckarna och en "spenaker" fanns i röran.
Allt på vinden skulle bara slängas. Vi tog hand om segelsäckarna,
som sedan följt med oss i alla våra nya bostäder. Seglen har använts i
taket vid fester, utom "spen- akern" som vi provseglade, men den fungerade inte så bra.
Detta är seglen till en av de tidigaste Långedrasgsjullarna i Sverige.
De är inte de första original- seglen från 1928, då de hade en annan skärning, (se den svartvita bilden
överst), men troligen det andra segelstället. (Se bilden längst ned!) Joakim skänkte
seglen till Bohusläns museum i Uddevalla. Där ska seglet märkas om till
J18 nr 3 som är i museets ägo.
Så är det tänkt.
www.julleregister.se
kontaktade Tommy Johansson, som äger J18 nr 7 "Hia Hing",
hösten 2015. Tommy är intresserad
av seglen! Restaureringen av "Hia Hing" har ännu inte börjat,
säger Tommy. Jag har haft för mycket att göra, men båten står
bra under sin
presenning. Tommy som till yrket är båtsnickare, är nybliven pensionär. Vi hoppas att dessa segel åter
ska hissas på J18 nr 7 "Hia Hing".
Tommy Johansson skickade ett E-brev 2016-06-20 :
Har inte hunnit börja än. Jag har flyttat och bytt hus och så knakar hälsan lite. Har problem med händerna artros
tyvärr. Jag ger inte upp i alla fall!
På en fråga från
www.julleregister.se återkom Tommy Johansson med ett E-brev
2024-02-17 :
Jag har dragit mig tillbaka som båtsnickare p.g.a. ålder.
Båten finns kvar i Herstadberg båtupp-
läggningsplats i Norrköping och jag har segel och
andra tillbehör här lagrade i min lokal.
Vi hoppas att någon vill ta vid och restaurera Sveriges näst äldsta
Långedragsjulle!
Ägarlängd : 1928?-? ? W.Willumsen Larö
1928-1931? "Hia Hing" Kurt Lomberg
Göteborg 1931?-1959 "Hia Hing"
? 1959-1961 "Hia Hing" Gösta Andersson Växjö
1961-1964 "Hia Hing"
Kurt Olsson
Växjö
1964-1968 "Hia Hing" Carl-Otto
Dahlberg Åhus
1972-1974 "Hia Hing" Nils Carlsten
Kristianstad 1974-1987 "Hia Hing"
? 1987-1989 "Hia Hing" Mikael Petterrsson 1989-2003 "Hia
Hing" Anders Romlin 2003-
"Hia Hing" Tommy Johansson Norrköping
J18 nr 7 "Hia Hing" står på land hos båtsnickare
Tommy Johansson i Norrköping.
Tommy visar sin båt, J18 nr 7 "Hia Hing". Båten var ursprungligen kappad
(se
bilderna ovan).
Stävens sluttande form skvallrar om en tidig J18. Ruffen är ett senare
ombygge.
J18 nr 7 hade troligen ingen gjuten järnköl från början, utan
barlastades inombords. (Jmf. J18 nr
1)
Ingen annan Långedragsjulle har en gjuten järnköl som ser ut som J18 nr
7 "Hia Hing".
Vad har hänt här? Lagning efter en grundstötning?
Däck och rufftak i marinplaywood. Under detta finns
originalet, ett ribbdäck i Oregon pine.
Ruff och sittbrunn byggda i Mahogny, vilket skvallrar om ett senare
bygge.
Masthålet på däck och hål för ventilationsrör på rufftaket. Tommy har
planer på att restaurera J18 nr 7 "Hia Hing":
Däcket i marinplaywood ska då bort och ribbdäcket under i Oregon pine
ska friläggas, ruffen bytas ut mot en kapp utan ventiler, sittbrunnen
ska återfå sina bänkar i furu och pliktluckan på fördäck ska byggas om.
Båten ska återfå
sin ledvagn med en lång bom. Vi
önskar Tommy lycka till med sin kulturgärning!
Foto : www.julleregister.se
2012-11-04
Joakim Petersson på Björkö norr om Göteborg, visar
storseglet i bomull till J18 nr 7 som han skänkt till Bohusläns museum i Uddevalla 2015-09-20. Kanske hamnar det åter på
J18 nr 7 i en framtid?
|