J18 nr 7


 
                                        Sveriges äldsta foto av en seglande Långedragsjulle.
                    J18 nr 7 "Hia Hing" i Fiskebäck 1929
. Årtalet 1929 är skrivet på fotots baksida. 

Jens Lomberg
4,5 år gammal sommaren 1931, till rors i sin fars J18 nr 7 "Hia Hing" iklädd pappa
Knut Lombergs
seglarmössa. Jens blev sedermera Hamnkapten i Göteborg. Bilderna har vi fått låna
av Jens Lomberg i Stenungsund.


J18 nr 7 "Hia Hing" kom 1959 till Helgasjön med ägaren Gösta Andersson. Här seglar de om
"Putt putt:en" som ägdes av Bo Jonssons mor och far : Britt-Marie och Bengt Jonsson, innan de
köpte J10 nr 270 på 1960-talet.

Carl-Otto Dahlberg ombyggnad av kappen till ruff på 1960-talet i Åhus.

Carl-Otto Dahlbergs lillebror Lars Dahlberg hjälper till att bottenmåla "Hia Hing".

Carl-Otto Dahlberg med kamrat seglar J18 nr 7 "Hia Hing" vid Kivik.

J18 nr 7 "Hia Hing" i Kiviks hamn. Carl-Otto med kamrat på fördäck.  


J18 nr 7 "Hia Hing"
(uttalas : "Haja Hing") ritades av Hjalmar Olsson och byggdes 1928?
av Bröderna Arvid och Gustaf Karlsson i
Svineviken, Orust. Längd : 6,0 m. Bredd : 2,35 m.   
Förste ägare var Disponent W.Willumsen på Larö. Andre? ägare var Kurt Lomberg
i Göteborg
1928-1931? 

Enligt Bengt Jonsson i Växjö 2011, köptes båten till Växjö 1959 av Gösta Andersson.
Båten såldes vidare i Växjö till Kurt Olsson 1961 och från Växjö till en ung grabb i Åhus.

"Den unge grabben från Åhus"... dök upp på Båtmässan i Göteborg 2017-02-08. Hans namn var
Carl-Otto Dahlberg
. Han berättade att han köpte båten i Växjö, Helgasjön 1964 med pengar
som han fått efter min farmor. Säljarens namn kom han inte ihåg.  (Troligen Kurt Olsson i Växjö?)

Carl-Otto Dahlberg
fortsatte berättandet i ett långt E-brev 2017-02-23 :  Båten togs på lastbil till
Åhus där hon sjösattes med en stor hamnkran. Dessvärre hade lastbilstransporten skakat om henne
så att hon läckte. Duken på däcket var ganska dålig, också den läckte. Jag rev av den efter några år
och plastade däcket.

Som 16-17 åring tyckte jag att båten skulle bli finare med en ruff i stället för en kapp, så jag gick en
kvällskurs i träslöjd och där tillverkade jag delar för att ruffa båten. Bl.a. gjorde jag skott och luckor
i mahogny. Däremot klarade jag inte att få till krökta balkar för rufftaket, så de tillverkade båtbyggare
Sven Ryhl i Åhus. Detta syns på bilderna där min lillebror hjälper mig att bottenmåla. (Se bild ovan).
OBS! Den ombyggnad till ruff som Carl-Otto gjorde, var betydligt lägre än den ryff som båten
har i dag, som är en senare ombyggnad.  (Se bilderna nedan!)


Färgbilderna med segel är tagna i Kivik dit jag seglade med en kompis. Året efter att jag köpt J18 nr7
"Hia Hing", köpte en läkare Trönnberg i Kristianstad en J18 av lite nyare årgång som också fick Åhus
som hemmahamn. 1968 flyttade jag till Göteborg för att börja på Chalmers och sålde därför båten till
Nils Carlsten
från Kristianstad. Jag fann kvittot som jag också skannat. (Se kvittot ovan).
Hoppas detta kan bidra till din historieskrivning.   Hälsningar  Carl-Otto Dahlberg

"Hia Hing" var registrerad i SXK 1972-74 med ägaren N. Carlsten och 1987-89 med ägare
Mikael Pettersson
. Nuvarande ägare Tommy Johansson i Norrköping, startade Norrköpings
Veteranbåtklubb. Han arbetar på kommunen och har ett litet snickeri vid sidan om, där han jobbar
med träbåtar. "Hia Hing" ligger på land, men ska renoveras till barnen, är det tänkt. (Se bilder nedan!)
  
Ovala fotot ovan är taget i Fiskebäck 1929. Pappa Knut Lomberg seglade J18 nr 7 "Hia Hing"
med sin då elvaårige son Per-Olof. Familjen Lomberg hade fyra söner : Kurt *1907, Benno *1913,
Per-Olof *1918 och Jens *1927. Pojkarna fick lära sig segla redan vid 6 års ålder! Se nedre bilden
från 1931 där Jens sitter till rors, fyra och ett halvt år gammal. Det var Kurt som var ägare till
"Hia Hing", berättade Jens (2011-05-31).

Kurt hade båten i ungefär tre år 1928-1931? Brodern Per-Olof hade först en Bohusjulle som
hette "Pohl" (Per-Olof Holger Lomberg). Pelle som han kallades, blev senare storseglare i LSS
och seglade J18 nr 30, J18 nr 92J18 nr 103 och J18 nr 122 från 1940 och under 1950-talet.

Bilderna ovan har vi fått låna av Jens Lomberg i Stenungsund. Om årtalet 1929 på ovala fotots
baksida stämmer, måste "Hia Hing" vara byggd mellan åren 1927-1929.

Jens säger att hans bror Kurt hade båten i ungefär tre år 1928-1931? Kurt måste vara andre
ägare till båten, eftersom det gamla handskrivna registret nämner W.Willumsen som förste ägare.
Han kan inte ha haft båten mer än ett år? Möjligen kan han ha varit vinnare av båten om J18 nr 7
var utlottningsbåt? "Hia Hing" måste då vara byggd 1927 eller 1928, vilket är väldigt tidigt i jäm-
förelse med J18 nr 2-14, som alla var byggda på 1930-talet enligt det gamla handskrivna registret.

Vi var ute och seglade med Michael Bossen i hans J14 nr 38 "Tora" den vackra söndagen den
20 sept. 2015. Från Framnäs seglade vi in i Skarvik på Björkö norr om Göteborg. Där träffade vi
Michaels kompis Joakim Petersson som bor på ön. Det är han jag berättade om, som har gamla
bomullssegel från en J18, sa Michael. Joakim gick upp på vinden och letade. Han hittade två säckar.
I den ena låg en fock i bomull stämplad : Henry Hedmark, Göteborg. I den andra låg ett storsegel,
också i bomull märkt : J18 nr 7 och stämplat : LSS. Två namn fanns skrivna med blyertspenna på
den lilla säcken : Jolly och Hia Hin... sannolikt Hia Hing.

Joakom berättade att han och hans fru samsades med en annan familj 1989 i en etta med revove-
ringskontrakt på Gubberogatan i Olskroken, Göteborg. Med en uppsägningstid på två veckor.
Det gick bra då vi ägde skutan "Alba" ihop. En uppförstorad Colin Archer på 51 fot och 36 ton.
Skutan sjönk senare i Karibien!

Då vi var de sista som lämnade huset, kikade vi in på vinden, där folk lämnat massor av saker :
Möbler, en symaskin, ett runt kaffebord med schackbräde och glasskiva, de båda segelsäckarna
och en "spenaker" fanns i röran. Allt på vinden skulle bara slängas. Vi tog hand om segelsäckarna,
som sedan följt med oss i alla våra nya bostäder. Seglen har använts i taket vid fester, utom "spen-
akern" som vi provseglade, men den fungerade inte så bra.

Detta är seglen till en av de tidigaste Långedrasgsjullarna i Sverige. De är inte de första original-
seglen från 1928, då de hade en annan skärning, (se den svartvita bilden överst), men troligen
det andra segelstället. (Se bilden längst ned!)  Joakim skänkte seglen till Bohusläns museum i
Uddevalla. Där ska seglet märkas om till J18 nr 3 som är i museets ägo. Så är det tänkt.

www.julleregister.se kontaktade Tommy Johansson, som äger J18 nr 7 "Hia Hing", hösten 2015.
Tommy är intresserad av seglen! Restaureringen av "Hia Hing" har ännu inte börjat, säger Tommy.
Jag har haft för mycket att göra, men båten står bra under sin presenning. Tommy som till yrket är
båtsnickare, är nybliven pensionär. Vi hoppas att dessa segel åter ska hissas på J18 nr 7 "Hia Hing".

Tommy Johansson skickade ett E-brev 2016-06-20 :  Har inte hunnit börja än. Jag har flyttat och
bytt hus och så knakar hälsan lite. Har problem med händerna artros tyvärr. Jag ger inte upp i alla fall!

På en fråga från www.julleregister.se återkom Tommy Johansson med ett E-brev 2024-02-17 :
Jag har dragit mig tillbaka som båtsnickare p.g.a. ålder. Båten finns kvar i Herstadberg båtupp-
lägg
ningsplats i Norrköping och jag har segel och andra tillbehör här lagrade i min lokal.

Vi hoppas att någon vill ta vid och restaurera Sveriges näst äldsta Långedragsjulle!


Ägarlängd :
1928?-?             ?                    W.Willumsen  Larö
1928-1931?     "Hia Hing"      Kurt Lomberg  Göteborg
1931?-1959     "Hia Hing"       ?
1959-1961       "Hia Hing"      Gösta Andersson  Växjö
1961-1964       "Hia Hing"      Kurt Olsson  Växjö
1964-1968       "Hia Hing"      Carl-Otto Dahlberg  Åhus
1972-1974       "Hia Hing"      Nils Carlsten  Kristianstad
1974-1987       "Hia Hing"        ?
1987-1989       "Hia Hing"      Mikael Petterrsson
1989-2003       "Hia Hing"      Anders Romlin
2003-               "Hia Hing"      Tommy Johansson  Norrköping

J18 nr 7 "Hia Hing" står på land hos båtsnickare Tommy Johansson i Norrköping.
 


Tommy visar sin båt, J18 nr 7 "Hia Hing". Båten var ursprungligen kappad (se bilderna ovan).

Stävens sluttande form skvallrar om en tidig J18. Ruffen är ett senare ombygge.

J18 nr 7 hade troligen ingen gjuten järnköl från början, utan barlastades inombords. (Jmf. J18 nr 1)

Ingen annan Långedragsjulle har en gjuten järnköl som ser ut som J18 nr 7 "Hia Hing".

Vad har hänt här? Lagning efter en grundstötning?

Däck och rufftak i marinplaywood. Under detta finns originalet, ett ribbdäck i Oregon pine.

Ruff och sittbrunn byggda i Mahogny, vilket skvallrar om ett senare bygge.

Masthålet på däck och hål för ventilationsrör på rufftaket. Tommy har planer på att restaurera
J18 nr 7 "Hia Hing": Däcket i marinplaywood ska då bort och ribbdäcket under i Oregon pine
ska friläggas, ruffen bytas ut mot en kapp utan ventiler, sittbrunnen ska återfå sina bänkar i furu
och pliktluckan på fördäck ska byggas om. Båten ska återfå sin ledvagn med en lång bom.  
Vi önskar Tommy lycka till med sin kulturgärning!   
Foto : www.julleregister.se 2012-11-04



Joakim Petersson på Björkö norr om Göteborg, visar storseglet i bomull till J18 nr 7 som han skänkt
till Bohusläns museum i Uddevalla 2015-09-20. Kanske hamnar det åter på J18 nr 7 i en framtid?

www.julleregister.se