J18 nr 122


Kappsegling i Långedrag på 1950-talet. J18 nr 122 "Stardust" med Pelle Lomberg leder,
följd av J18 nr 118 "Flamman" med Calle Båysen, J18 nr 85 "Joker II" och J18 nr 107 "Katja".


Pelle Lomberg seglar J18 nr 122 "Stardust".

Pelle Lomberg i sin J18 nr 122 "Stardust" tar ner storseglet.

Nils-Ove Stahre seglade J18 nr 122 med namnet "Mefa II" någon gång mellan åren 1965-1972.

Så här såg J18 nr 122 "Stardust" 2009.

J18 nr 122 dök upp i en annons på Blocket och var till salu i Göteborg år 2009. 

 
J18 nr 122 "Stardust" ritades av Tage Hellman och byggdes 1955 av Bröderna Karlsson
& Söner vid Svinevikens Båtvarv
, Orust. Längd : 6,20 m. Bredd : 2,10 m. Båten byggdes i ek
med teakdäck, mahognykapp, skarndäck och mittfisk. Båten beställdes av Per-Olof Lomberg
i Västra Frölunda
och fick namnet "Stardust". Pelles Lombergs alla båtar hette "Stardust".
Han ägde med åren J18 nr 30, J18 nr 92, J18 nr 103 och J18 nr 122.  

Jens Lomberg i Stenungsund hade ett album efter sin bror, storseglaren Pelle Lomberg. Här hittade vi
2011 ovanstående bilder från kappseglingar, där Pelle som vanligt låg först. (Mer om Pelle Lomberg
hittar du bl.a. på J18 nr 92). Pelles gast i J18 nr 122 hette Karl Erik Karlsson (*1931). Hans pappa
Karl "Jolly" Karlsson var ägare till Bohusjullen "Jolly" med nr 4 i seglet. Med den båten seglade
Gunnar Persson hem Jullepokalen 1953! Gunnar köpte sedan J22 nr 34 "Puck", men sålde
den senare till Arne Nylén i början på 1950-talet.     

På GKSS Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag den 6/6 2013 berättade Claes-Göran Wahlgren
i Lerum
att han varit gast åt Pelle Lomberg. Kanske var han därmed Pelle Lombergs siste gast?

Peter Skanse fick en notering från Nils-Ove Stahre i Västra Frölunda på Bokmässan i Göteborg
2013 : J18 nr 122 ägdes av Sjökapten Karl-Ivan Stahre, som var god vän med den store kappseglaren
Pelle Lomberg. Hans son Nils-Ove Stahre hade Pelles båt J18 nr 122 "Stardust" efter Pelle Lomberg.

Nils-Ove Stahre återkom med ett välskrivet och intressant E-brev 2013-10-02 :
Det blev lite hastigt på mässan och väl hemma har jag sökt i minnet och försökt komma ihåg.
Följande är dock klart, J18 nr 122 blev registrerad hos LSS i Långedrag 1/5 1965 med namnet
"Mefa II" med mig, Nils-Ove Stahre som ägare, men i verkligheten ägde min far sjökapten
Karl-Ivan Stahre
båten. Han arbetade som sjölots i Göteborg/Vinga.

Jag var endast 17 år och gick i skola och hade inga inkomster, men önskade mig en båt som var
lite större än min första segelbåt, en LSS-ekaDöm om min förvåning när min pappa kom hem
och sa att en bekant till min far kände en person som skulle sälja sin älskade J18 nr 122 "Stardust".
Vi tittade på båten och jag blev störtförälskad i den, så jag övertalade min far att om möjligt köpa
denna och så blev det.

Båten var nu min och den sköttes minutiöst av mig varje säsong. Många seglingar i Bohuslän företogs
med båten och kappseglingar dels hos LSS dels Jullepokalseglingar med varierande resultat. Det var
ingen tvekan om att just denna båt endast använts för kappsegling av Pelle Lomberg. Men för min del
ville jag ju göra mer än bara kappsegla. Vid en Jullepokalsegling i Marstrand minns jag att jag ledde
hela racet med oerhörd marginal och trodde jag segrat när jag klöv mållinjen, men det visade sig att
jag rundat en prick för långt ut!!!! Jag blev diskad! Vilket öde när båten gick som en maskin och
krossade allt motstånd , då var jag ledsen.
 
Båten köptes av Pelle Lomberg som var brevbärare, men Pelle hade en bror som var sjökapten
och hamnlots och på så sätt kände min far. Nåväl, allt vackert har ett slut och min far ville att jag skulle
ägna mig åt min blivande hustru, arbete, karriär, bostad mm. och därför sälja båten och få lite mer tid
till annat. Tyvärr gav jag med mig och båten såldes 1971 eller 1972 till en person i Strömstad, som var
bekant med min farbror och faster, alltså min pappas syster. Personen som köpte båten var ramfabrikör
i Strömstad, en Dansk firma Jydenramar AB och båten skulle vara till sonen som hette Torben.

Härefter slutar all min kunskap om båten. För ett antal år sedan fick jag av en tillfällighet se den vara
helt förfallen och ligga upplagd på varv söder om Göteborg på Killingsholmen tror jag det var.
Jag nästan grät och förbannade mig själv att jag inte stått på mig och kämpat emot min far och behållit
båten den gången den såldes, men sånt är livet. Jag vet i alla fall att jag och båten hade en underbar tid
tillsammans. I den båten har jag lärt mig mer om segling än någon annan stans. Båten var ju helt enorm,
tålde vilka vindar, vilka vågor som helst.

Båten var byggd  med bord utan laskar över vattenlinjen i ljus polsk ek, däcket var av teak
liksom kapptaket, övriga sidor och inredning i mahogny. En helt fantastisk båt! Jag har aldrig
sett något liknande senare i livet. Båten låg under sitt liv hos mig på Ängholmen i Göteborg,
där min far och andra lotsar bodde. Båten togs upp på lotsverkets plan på Ängholmen varje år.

Nåväl livet går vidare och jag har haft en del mindre båtar senare i livet beroende på att jag i
mitt yrke som chef och ingenjör vid ett större underhållsföretag ej haft tiden för det jag älskat mest
nämligen havet, båtar segel mm. Nu som nybliven pensionär har jag dock satsat mycket på segelbåt
igen och lägger mycket möda på en Vindö 40 som jag köpte för snart 4 år sedan. Kanske blir det
en annan båt framöver och längre turer, men som sagt tiden med min. 18 nr 122 kommer jag aldrig
att glömma.  Med vänlig hälsning  Nils-Ove Stahre

Nils-Ove Stahre skickade ett E-brev 2016-03-14 som här återges i redigerad form : Som ägare
till J18 nr 122 "Stardust" efter Pelle Lomberg, fick jag oerhört många uppskattande uttalanden om
hur enormt fint båten var byggd. Det var inte många Långedragsjullar vid den tiden som kunde mäta
sig med denna båt, skönhetsmässigt och byggtekniskt, med teakdäck och mittfisk i mahogny, en kapp
i mahogny med teakinlägg, samt hela bord utan laskar i Polsk ljus ek ovan vattenlinjen, durkar i teak
och övrig inredning i mahogny.

Jag hade vid tidpunkten för införskaffandet av denna vackra båt hjälp av en kompis för underhåll och
träarbeten. Denne kompis blev sedermera inredningssnickare. Han sa att han aldrig någonsin sett en
liknande båt. (Fortsättning på E-brevet nedan).

J18 nr 122 som sedan fick namnet "Mefa" ägdes av Christer Jansson i Alingsås SS 1974-1977.
(Uppgift : Ulf Lycke i Nyköping 2012 och Alingsås SS). 

J18 nr 122 var registrerad i SXK 1982-84 som "Stardust" med ägare Bo Sagvall. Tanken var att
båten skulle skänkas till Estland 1992-1993, men det visade sig att båten hade problem med dåligt
limmade spant och laskar som inte visade sig hålla, utan har släppt i översta bordgången.

Det var väl som gamle båtbyggaren "Yx-Anders" på Såta sa en gång : "Om man limmar borden
i båten kommer bitarna flytande i kölvattnet efter". Han hade inget förtroende för den nymodigheten.
Först långt senare blev limmerna av bättre kvalité. (Se J18 nr 66). Yx-Anders kallades så, därför att
han först och främst var mycket skicklig på att hantera yxan, som alla båtbyggare var på den tiden,
men också för att han var vänsterhänt och att det väl såg avigt ut när han arbetade, enligt båtbyggare
Folke Ericson i Dalby 2013.   

En uppgift sa att Långedrags Sjöscoutkår seglade båten till 1998. En annan uppgift från Båtmässan
i Göteborg 2013 sa att J18 nr 122 låg hos Ralph Grundell ca 1993-2002, varefter den bogserades
ned till Åsa, där Mats Berggren tog över den och hade båten 1998-2007, varefter han skänkte den
till Patrik Evertsson också boende i Åsa. Patrik sålde båten 2009 till någon i Alingsås. Seglen var
till salu i Borås på Blocket i april 2012.

Mats Berggren kom till Båtmässan i Göteborg 2016 och berättade att han trodde att båten stod
på en tomt i Alingsås. Nils-Ove Stahre och Patrik Evertsson dök också upp. (Se ovan).
Tillsammans beslöt vi att leta rätt på båten för att dokumentera den och se om en möjlig restaurering
kan komma till stånd?

Här följer fortsättningen på Nils-Ove Stahres E-brev från 2016-03-14 :  Problem med limmade
stävar kan jag förstå om man inte sköter och är observant på vad som händer och åtgärdar i tid.
Limmade stävar var säkerligen ett test som gjordes för att höja finishen. Det är olyckligt att problem
uppstått, men kanske finns det möjligheter att åtgärda dem.

Bilder av båten som vi sett (se ovan) talar ju sitt tydliga språk, men under har skett förr, det är bara
frågan om hur mycket man vill och orkar. Jag står gärna till förfogande, men är ingen båtbyggare.
Tycker annars att din idé med fotografering och uppmätning låter bra som ett dokument, men i mitt
liv finns endast en vacker båt, den finaste jag någonsin sett och ägt... J18 nr 122 "Stardust".

Bo Sagvall skickade ett E-brev 2018-08-25 : Fick i dag ett infall att googla på min gamla J18 nr 122.
Fick lite ont i magen när jag såg bilderna på den. Men jag kan bekräfta att även dom två sista bilderna
är på "Stardust". När jag köpte båten 1980 så tog jag tillbaka namnet "Stardust". Det var ju en ganska
känd båt här i Göteborgsområdet. Även om hon gått på Mjörn några år. Att jag känner igen henne be-
ror på genomföringarna till vanten. Kanske inte tidstypiska men praktiska när sjön kom upp på däck.
Det höll tätt med lite Tesa tape.

Vi gick ofta till både Läsö och Skagen. En otroligt sjöduglig seglare. När familjen växte med barn nr 2
blev hon för liten. Några år senare ångrade jag mig att jag sålde henne, men var tid har sina förutsätt-
ningar. Hon hette "Juliana" när jag köpte henne från Långedrag. Kommer inte ihåg vem det var som
sålde, mer än att det var ett arkitektpar. Nu tänker jag ganska ofta på henne. Det var något med den
båten som satte sig i minnet.

Ägarlängd :
1955-1965     "Stardust"     Per-Olof Lomberg  Västra Frölunda
1965-1972     "Mefa II"      Karl-Ivan Stahre och Nils-Ove Stahre Göteborg Västra Frölunda
1972-1974     "Mefa"          Torben  Jydenramar AB  Strömstad
1974-1977     "Mefa"          Christer Jansson  Alingsås SS
1977-1980     "Juliana"       arkitektpar i Långedrag.
1980-1984     "Stardust"     Bo Sagvall
1993-2007      ?                   Ralph Grundell  Billdal
?      -1998      ?                   Långedrags Sjöscoutkår
1998-2007      ?                   Mats Berggren  Åsa
2007-2009      ?                   Patrik Evertsson  Åsa
2009-?            ?                   någon i Alingsås
2009-              ?                   någon i Göteborg?

(Årtalen här ovan är något överlappande.)
 
J18 nr 122 ligger på land
, kanske i Alingsås?  Vi hoppas hitta båten för restaurering!
 

www.julleregister.se