J14 nr 38 "Tora" ritades av Hjalmar Olsson,
kölsträcktes 1946 och byggdes 1947 av
Harry
Hallbergs Båtvarv
i Kungsviken Orust. Enligt Torsten Andersson LSS ska "Tora" vara
omritad
av Hjalmar Olsson till en betydligt smäckrare båt, liknande en J18. Det
ska ha funnits behov
av en snabbare J14
och då ska
Hjalmar ha
ritat om främre kölregionen.
Förste ägare var Båtbyggare Harry Hallberg som också byggde
båten. (Se bilden av Harry ovan).
Harrys pappa var skräddare.
Familjen bodde nära Henån, på Orust. Harry föddes 1916 i en stor
syskonskara. Harry gick varannan dag i skolan.
Bönderna byggde ekor i ladorna runtomkring på
vintrarna och där fick
Harry börja hjälpa till. Han lärde sig bygga dingar och ekor av grannen
Karl
Olsson. Harry var ca 12-14 år när han
byggde sin första eka. Han
sålde sina ekor till handlaren
W.Olson i Henån och fick 55 kr för en eka,
5 kr mer
än andra då Harry lackade sina ekor.
Harrys pappa dog 1934, då Harry var 18 år.
Fem pojkar från Orust, däribland Harry och två från Bröderna Martinssons
varv i Svineviken,
åkte till Göteborg för att arbeta på Hjalmar Johanssons Varv på Tångudden 1938.
Hjalmar
Johansson var född i Kungsviken
på Orust. Hos Hjalmar Johansson
byggdes bl.a. kravellbyggda
Drakar och Skärgårdskryssare. Pojkarna hyrde
en lägenhet i Majorna på Såggatan. Harry var då
24 år. Harry fortsatte
sedan arbeta en tid vid Sverres Varv som
låg vid nuvarande Angeredsbron,
där byggdes bl.a. minsvepare, ofta
utomhus.
Harry och Evi träffades på dans på Sprängkullen i Göteborg 1939. De
gifte sig 1940 och flyttade
sedan till
Kungsviken. Evi och Harry fick fyra barn : Agneta *1943, Yvonne *1948,
Elisabeth *1951
och Sievert *1959.
Harry köpte Strids virkesupplag i Kungsviken. Där startade
han båtbyggarverksamhet.
Harry och
Einar Karlsson var kompanjoner en kort tid i Kungsviken. Lokalen byggdes
ut i flera
omgångar fram till 1964 då Harry flyttade till Ellös.
Där byggde han ett större båtvarv på en industri-
tomt intill
Ostronstugan. En bostadsstiftelse bildades i Ellös och hus byggdes
till de anställda på varvet.
Harry Hallberg insåg att det skulle behövas båtbyggare i framtiden, så
han blev den förste i Sverige
som startade skola för båtbyggare på
varvet i Kungsviken ca 1955-1960. I Storebro nära Vimmerby
startades sedan ytterligare en skola för båtbyggare. Det fanns ett stort samarbete dessa
skolor emellan.
I februari 1968 blev Harry allvarligt skadad vid en fallolycka på
varvet.
År 1972 Köpte Christoph Rassy varvet som fick namnet
Hallberg-Rassy AB.
Harry fortsatte med hantverksarbete hemma i sin bostad. Han byggde bl.a.
fioler,
öskar, möbler och en modell av ett vikingaskepp.
Harry Hallberg byggde 44 Långedragsjullar
i Kungsviken. Alla utom en var J10:or.
1942 J10 nr 91 och 92 2
1943
J10 nr 94-99 och 196-200 11
1944 J10 nr 291-300 och 321-323 13
1945 J10 nr 346-358 13
1946 J10 nr 381
1
1947 J14 nr 38
1
1948 J10 nr 390, 391 och J14 nr 44 3
___________________________________
Långedragsjullar totalt : 44
Enligt uppgift ska J14 nr 38 "Tora" sedan
ha ägts
av Riksdagsledamoten, Partisekreteraren,
Energi- och Utbildningsministern, SIDA-chefen samt Ambassadören
Carl Tham.
Han hade
ärvt båten av sin f.d. hustrus far 1954. Carl hade båten servad och vinterförvarad
hos
Hjalmar Johansson i
Kungsviken.
Stig Carlberg köpte båten av Carl Tham i mitten på
1960-talet. Båten fick hemmahamn
i Hälleviksstrand, där Carlberg hade sommarstuga. Hans
söner seglade "Tora" på 1970-
1980-talet.
(Se de översta fyra bilderna av kappsegling i Hällevikstrand från 1980-talet).
Nästa ägare
var Harry Andersson åren 1989-2007. Han
hade båten först några
år
i Kungsviken, sedan i Stigfjorden och därefter
i Svanesund.
Harry Andersson sålde båten 2007 till en ung man som ville ha
segelbåt. Han
insåg att det
var för
mycket arbete
med båten
och sålde den 2008 till
entusiasten för Långedragsjullarna
Båtbyggare
Michael Bossen på Öckerö. "Tora" ligger på Öckerö. I köpet fick Michael
förutom ett
Dacronställ, ett
fint ställ i bomull som möjligen är originalseglen. En fock
med två
rev,
stämplad : Cranfield & Carter, ltd Yacht sailmakers Burnham-on-crouch
1947, samt en
stor genua original 1940-tal.
Michael har från 2008 renoverat "Tora"
bit för bit till det fina
skick som båten har i dag.
Michael skickade ett E-brev med bilder 2014-04-21 : Arbetet
med kölen fortskrider!
Se bilderna och läs bildtexterna nedan!
Och till slut kom E-brevet från Michael Bossen
2015-08-14 vi väntat på : Sjösättningen!
Michael skriver : Efter tre år på land är "Tora" äntligen uppstånden!
Nya rostfria kölbultar,
byte av samtliga bottenstockar, ny kölplanka och nytt döträ. Nåtlimmning
av alla sprickor
och renslipning av botten. Nya vinschar, nytt skotsystem och neddragning
av alla tampar
i sittbrunnen, för att då nämna några saker. Hon ligger med en
ganska stor pump igång,
antar att åren på land har tagit ut sin rätt. Allting är "Ship shape
Bristol style" ombord.
(Se bilderna längst ned!)
Vi pratades vid i telefon 2024-06-15. Michael berättade
då att han sålt J14 nr 38 "Tora"
till Göran Adrian i Göteborg och
hans kusin hösten 2023. De är sommarboende på Råssö
i norra Bohuslän, och siktar nog på Råssöregattorna där. Vi hoppas få
mera information om
båten och fortsättningen.
Ägarlängd :
1947-? "Tora" Harry
Hallberg
1954-ca1965 "Tora" Carl Tham
ca1965-1989? "Tora" Stig Carlberg Hälleviksstrand
1989-2007? "Tora" Harry
Andersson Svanesund
2007-2008
"Tora" ung
man
2008-2023 "Tora" Michael Bossen Öckerö
2023-
"Tora" Göran Adrian Göteborg
J14 nr 38 "Tora " är registrerad som seglande i dag.
J14 nr 38 "Tora" på vinteruppställningsplatsen på Öckerö januari
2014. OBS! Kölbultarna är avsågade
liksom döträt längs kölplankan ca
5 mm under samborden inför reparation våren 2014.
Michael började med att stötta upp båten ordentligt. Han satte extra stöttor mellan spanten
och även ner till
bottenstockarna. Sedan satte han extra stöttor under
fördäcket, för att båtens
form inte ska ändras när han sedan välte båten.
När detta var klart, la han ner båten på sidan på pallar med en
trasmatta emellan.
Sedan pallade han upp kölplankan till arbetshöjd.
Michael började sedan hyvla kölplankan. Den visade sig vara i mycket
gott skick. (Se nedan!)
Därefter ska båten slipas och skrapas trären.
All bottenfärg ska bort, för att man ska kunna se
över alla bord i botten.
Fortsättning följer...
Båtbyggaren
Michael Bossen har blivit politiker i Öckerö! Här
hans broschyrer inför valet 2014 :
Novemberstormarna är här! Tora gick i ide i går. Jag var nere och oljade
lite här och var,
skrev Michael Bossen i ett E-brev 2014-11-24. Städade, tjärade den nya
kölplankan och
bytte presenning. Runt om båten satte jag rörisolering som
skavskydd på utsatta platser.
Michael Bossen skrev ett E-brev 2015-06-28 : Efter hårt
arbete och sönderslagna nävar kom äntligen
dagen när "Toras" kölregion satt på plats. Ny kölplanka, nytt döträ och
nya rostfria kölbultar. Nu återstår
bara bottenstockar, mastfot, inredning, nåtlimmning och bord. Slipa
resten av borden i botten trärena och
olja 15 gånger. Spackla, måla, lacka. Det tar väl en vecka för dig, som
Nils Hellman (J22 nr 1) hade
sagt.
Jag hyrde in en magnetborrmaskin för att kunna borra ut de gamla
kölbultarna. Det kostade 500 kr.
Arbetet tog en dag. Den längsta bulten, den mittersta, var svår att
borra ut. Jag borrade därför ner
en bit i kölen och gängade upp hålet en storlek likt K6-orna.
Mikael sparade en helt avrostad kölbult för att visa
hur illa det kan se ut.
På kvällen kl 24 drog jag och Henrik ner kölen på en handdragen kärra.
Var framme kl 02 i hamnen.
Tungt som sjutton!! Detta avslutades med en burk Bullens pilsnerkorv och
två Tuborg vid "Tora".
Jag borrade nya bulthål till resknät som sammanbinder förstäven med
kölplankan.
En av de rostfria kölbultarna på plats inne i "Tora".
Det nya döträet i kärnfuru som originalet.
Kölbultarna på plats i den nya mastfoten.
Borden på "Toras" insida färdiga och kölsvinet mönjemålat.
J14 nr 38 "Tora" i all sin härlighet med den nya kölregionen.
Tora sjösatt 2015-08-14!
J14 nr 38 "Tora" seglar igen! Foto ur Michael Bossens E-brev
2015-09-04. Öckeröfärjan gick nära.
Segling i J14 nr 38 "Tora" med båtbyggare Michael Bossen, den fina söndagen 2015-09-20.
Vi lade till på utsidan av gästbryggan i Skarviken på Björkö. Jämför de två
segelbåtarnas form!
Två tidsåldrar möts. Två tänkanden. Två olika material. Två olika sätt
att leva. Ca 70 år emellan.
J14 nr 38 "Tora" byggd 1947. En skönhet!
Vi besökte Michaels kompis Joakim Petersson på Björkö. Han har gamla
bomullssegel till en J18,
sa Michael. Joakim hittade segelsäckarna på sin vind. De har legat här
hos oss i
25 år. Vi bodde i en
rivningskåk i Olskroken, Göteborg. När alla flyttat därifrån, låg det en
massa bråte kvar, bl.a. de två
segelsäckarna. En fock och ett storsegel som en gång tillhört J18 nr 7. Hade vi inte räddat seglen då,
hade de
slängts. Vi har använt dem i taket vid fester. De kan vara Sveriges äldsta
bevarade segel
till en Långedragsjulle!
Joakim skänkte seglen till Bohusläns museums båtsamling i
Uddevalla.
(Läs mer om seglen på
J18 nr 7).
J14 nr 38 "Tora" åter vid bryggan i Framnäs med två K-6:or
från SS.Fram.
Fin bild av "Tora" i Marstrand 2015. Nedan :
Michael Bossen skickade ett E-brev 2015-10-22 :
Jag var ute och gled med "Tora" i veckan. Vattnet låg som en spegel och
solen värmde på. Nu är det
dock slut, hon åker upp på land på måndag. Satte kaffet i halsen när jag
såg väderprognosen inför
helgen. Måste ju segla henne från Framnäs till Öckerö, men det ska väl
gå bra.
Hade varit kul att få in "Tora" i Träbåtshallen på Båtmässan 2016 efter
allt slit. Fair Winds!
Nya riggen 2015! Storsegel i Dacron och fock i Kevlarfiber. OBS!
GKSS-vimpeln!
Båtmässan i Göteborg 6-14/2 2016.
Långedragsjullarna, Stjärnbåtarna, Tärnungarna och Kostrarna
hade sitt presentationsbord med respektive register, vid J14 nr 38
"Tora" med ägaren Michael Bossen.
J14 nr 38 "Tora" med SS Frams vimpel.
Träbåtsavdelningen på mässan med "Toras" däck och kapp i förgrunden.
OBS! Hinken med Champagne på kylning.
Michael Bossen
blir ny gast åt Carl-Axel Hellman i J14 nr 77 "Flu" på Tjörn Runt
2016.
Inför sjösättningen : J14 nr 38 "Tora" fyller 70 år
2016 och har därför målats med gyllene snobbrand!
"Tora" sjösatt! 2016-06-30 Hemmahamnen är
Framnäs.
Segling i solnedgång 2016-08-24.
Nymonterade J14 med
rätta numret 38 i
seglet. Så ska det se ut!
Foto : Michael Bossen
Michael Bossen ska ut och träna kappsegling i sin J14
nr 38 "Tora" med Carl-Axel Hellman (foto).
Pinnen i vattnet är en levang, alltså sopborste, som jag tvättar båtens
botten med inför kappseglingen.
Det var inte Carl-Axel Hellman som knäckte masttoppen på
"Tora". Han har ju annars en viss vana på
detta område. (Se J14 nr 77
"Flu" Tjörn Runt 2015). Michael Bossens förklaring :
Masttoppen var för
klen redan när jag köpte båten. Jag har redan bytt masttoppen en gång
efter förra ägarens bravader.
"Toras" kapp.
Båtkontraster... Långedragsjulle - Vattenskoter.
Kompisen Henrik Utbult till rors i "Tora" utanför
hemmahamnen Framnäs.
"Tora" ska få rullfock! Mekanismen ska vara den lilla t.h. och gömd under däck...
Michael Bossen har redan börjat arbeta på
ombyggnaden av J14 nr 38!
Båtbyggare Michael Bossen kom med ett tips i ett E-brev
2017-04-13 : Släng aldrig utbytta träbitar
från båten som inte är helt ruttna. Såga ut de friska delarna och använd
dem till proppning eller lagning.
Här ett exempel på en inredningsbit i Honduras-mahogny, som jag bytte ut
för några år sedan. I går
gjorde jag en lagning och kan då använda originalplankan från när båten
byggdes! På så vi behåller
man båtens naturliga kulör. Det finns en historia kring detta, om Draken
"Slaghöken" eller "Galejan II"
som hon även heter. När båten byggdes fick ägarfamiljen Palmquist en
mahognyplanka av varvet för
att laga skador från eventuella påseglingar. Den plankan har använts
till skrovreparationer under åren
och är i dag inte större än en tegelsten!
Mahognybiten på plats. I hålet ses staget till rullfocken.
Under däck ses fästet för rullfocken och mekanismern till den.
Byte av röstjärn. De gamla satt bockade runt balkvägaren. Jag tror att
Harry Hallberg som byggde båten
hade en idé om att inte dra isär skrovet när man seglar, utan att i
stället belasta spanten? Nu blir det nya i
syrafast rostfritt stål samt en lite annan lösning... skrev
Michael Bossen i ett E-brev 2017-04-06.
De gamla röstjärnen.
Det gamla och det nya. Michael var hos smeden i går 2017-04-21 och
hämtade de nya röstjärnen.
Nu ska dom bara poleras innan montering.
Nu är J14 nr 38 "Tora" klar! Sjösättning beställd till onsdag 24/5 2017.
Provat ny Italiensk fernissa. Så här blank har hon aldrig varit.
Tillbaka till rullfocken : Mallar i kartong för att prova ut hur
stora skivorna ska vara.
Rostfria skivorna på plats. Stången är Tiggsvetsad av en smed.
Stången är avkapad, slipad och vantskruven monterad. Rullfocksystemet är
på plats!
Nu saknas endast det rostria beslaget som ska täcka hålet i däck.
Rullfocksystemet färdigt. Fungerar utmärkt!
Nu har jag premiärseglat, skriver Michael Bossen i ett
E-brev 2017-04-28. "Tora" gick som ett spjut!
GKSS Klassiska Träbåtsregatta 6 juni varje år i
Långedrag gick av stapeln i fint väder men lynnig vind.
På träbåtsbryggan i Långedrag låg Andungarna t.v. Stjärnbåtarna t.h.
och Långedragsjullarna på nocken.
Närmast J22 nr 1 "Nabben II" med stor flaggning, J22 nr 5 "Skarven" och
ytterst J14 nr 38 "Tora".
Avsegling från hemmahamnen i Framnäs. Carl-Axel
Hellman till rors och Michael Bossen gast.
Det blåste friskt! Revat storsegel.
Foto : Gun-Britt Andreasson
Michael Bossen till rors...
Foto : Niklas Stimell.
GKSS, LSS och SSF:s Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag den 6
juni varje år.
Starten har gått i Långedrag 2017! Gruppen : Övriga, där alla
Långedragsjullarna och ett
par Folkbåtar deltog. Här
J14 nr 38 "Tora", F-777 och J22 nr 1 "Nabben II"
(bomullssegel).
Carl-Axel Hellman till rors och Michael Bossen
gast i J14 nr 38 "Tora".
Målgången.
Sov i båten i natt, skrev Michael Bossen 2017-08-02.
Låg på svaj med dragg och bergkil.
Årets snyggaste bildspel!
I går täckte jag båten, så nu är sommaren över, skrev Michael
Bossen i ett E-brev 2017-10-29....
När jag inte använder mitt båthus, brukar jag bygga en enklare
täckställning som består av en längsgående
takås med två stöttor. En i masthålet och en i sittbrunnen. Sedan fäster
jag ett grovt plaströr i var ända av
takåsen. På så vis får jag fritt luftflöde under presenningen. Detta
förhindrar fukt och kondens.
|