J18 nr 19 "Carina". Ägare och rorsman Arne Ehrman.
"Carina" som var en hårdvindsbåt vann Breviks SS.
regatta 23 juli 1939 över J18 nr 2 "Gladan" och fick första pris och ett
pris för bästa start. Dessutom första
inteckningen i Eriksson och Ehrmans vandringspris. Bilden
skannad ur: Västra Frölunda Jubileumsbok1991.
Läs mer om regattan och Breviks Segelsällskap på
J18 nr 2.
J18 nr 19 "Alona". Vinterupptag på Ängebacken, Smögen vid mitten av
1970-talet.
Fr. v. Erling, Urban,
Wedel, Charles Stranne och Walter
Karlsson.
Vinterupptag. J18 nr 19 "Alona" på Ängebacken, Smögen i mitten av
1970-talet.
J18 nr 19 "Alona" 1972 ev. 1973. Bröderna Göran och
Urban Stranne (ombord) utanför Smögen.
J18 nr 19 "Alona" 1973.
Familjesegling utanför Smögen i J18 nr 19 "Alona" 1974.
J18 nr 19 "Alona" i hemmahamnen på Smögen 1975.
Urban Stranne i J18 nr 19 "Alona" i Smögens hamn 1975.
J18 nr 19 "Alona" vid Tryggö i Sotekanalen 1975.
Segling 1975 i J18 nr 19 "Alona".
Nedan : Johan Stranne till rors med kamrat, juli 1988.
J18 nr 19 "Carina" byggdes 1938 av Bröderna Arvid och Gustaf Karlsson
i Svineviken, Orust.
Båtens beställare och förste ägare var Arne Ehrman i Göteborg
(*1916),
berättade sonen Lars-Anders
Ehrman. (Se
J10 nr 101). Arne Ehrman hade Målerifirman Eriksson & Ehrman i Göteborg.
De målade
nästan alla fartyg
på
de stora skeppsvarven i Göteborg : Eriksberg, Götaverken och Lindholmens varv,
enligt Torsten Andersson i LSS.
Arne Ehrman kappseglade flitigt med J18 nr 19. "Carina" med
Arne Ehrman var en av fyra J18
som
kämpade om
vandringspriset Kungakannan 1940 i Långedrag.
J18 nr 36 "Trio"vann till
slut!
J18 nr 19 var registrerad i SXK 1952-1955 som "Eva" med ägaren
Gunnar Lagerlöw.
Julia Stranne,
från
den berömda lotssläkten Stranne på Smögen, köpte båten
till sina brorsbarn
på Smögen 1959 av en läkare i Göteborg. Detta berättade
Urban Stranne, ett av brorsbarnen,
på Båtmässan i Göteborg 2011.
Båten var kappad och hette då "Charlotta" men blev omdöpt till
"Alona". Båten såldes senare till en person från Värmland,
men med sommarboende på Smögen.
Enligt uppgift från familjen
Stranne
på Båtmässan i Göteborg 2013, är
båten skrotad.
Urban Stranne återkom till Båtmässan i Göteborg
2017-02-05 och berättade att J18 nr 19 stod
länge på land i Smögen. Riggen finns kvar, bom och mast. Sitter på
"Alona III" en 19 fots gaffel-
riggad Bohusjulle, byggd i Svineviken.
Urban Stranne på Smögen skickade ett
brev 2017-03-14 med bilder på J18 nr 19 "Alona". (Se ovan!)
Det var roligt att läsa om båtens tidiga eskapader som "Carina". Efter
vår familjs innehav av båten, såldes
hon mycket riktigt till en Värmlänning, men han vistades på Smögen som
sommarboende och båten fanns
kvar här och kom aldrig till Värmland. Det var även här hon senare blev
stående i flera år på land.
Plastningen utfördes tidigare, först däcket och senare även skrovet, som
redan då delvis hade vissa brister.
Hon blev med tiden ganska nergången, vilket ledde till att hon omkring
2010 fick sluta sina dagar i Långe-
dragsjullarnas "himmel"... För det finns väl en sådan?
Hon blev alltså Smögen trogen i ca 50 år.
Ägarlängd :
1938?-? "Carina" Arne Ehrman Göteborg
1952-1955 "Eva" Gunnar Lagerlöw
1955-1959 "Charlotta" läkare Göteborg
1959-ca1970 "Alona" Julia Stranne Smögen
1970-1992 "Alona" Urban Stranne Smögen
1992-2002 "Alona"
Johan Stranne Smögen
2002-2010 ?
någon från Värmland med sommarboende på Smögen
J18 nr 19 "Carinas" skrotades ca 2010.
J18 nr 19 blev båtmodell byggd av
Folke Engström. (Läs mer om Folke Engström på
J10 nr 4).
Nedan : Sju tidningsreportage om kappsegling ur Göteborgspressen
1939-1942.
OBS! På den tiden arbetade man även lördagar. Söndagarna var veckans
enda lediga dag för kappsegling.
1939 :
17/6 1940 :
1940 :
21/7 1941 :
|