J18 nr 44

J18 nr 44 1968.

J18 nr 44 var till salu på Blocket från november 2011.

J18 nr 44 förpiken.
Varför inte en vinterbild? J18 nr 44 var fortfarande till salu 2014 på Blocket!

J18 nr 44 "Flamman" ritades av Arvid Laurin? och byggd 1942 av Abel Johansson i Henån,
Orust.
Längd : 5,90 m. Bredd : 2,25 m. Båten byggdes i ek med däck i Oregon pine.

Förste ägare var storseglaren Calle Båysen på Klåverö, Marstrand. Båten var Calles första J18.
Fler följde! J18 nr 102, J18 nr 108 och J18 nr 118. Alla med namnet "Flamman". Calles dotter var
gift med Tage Hellman, den berömde konstruktören av J14, J18 och J22 Långedragsjullar.

Calle Båysen hade J18 nr 44 "Flamman" bara i två år. Han sålde båten till Göran Börjesson
i Kullavik 1944. "Flamman" seglades till Kullavik, och fick namnet "Falken". Hon låg där till 1952.

Arkitekt
Knut Ivarson i SS.Viken i Uddevalla hade båten 1956 och i Dragsmark ca 1960.
Båten hade då fått nytt namn : "Kimsan" och hade barkade segel.

Stefan Ivarson
, son till Knut Ivarson ägare 1952-1960, kom till Båtmässan i Göteborg 2017 :
J18 nr 44 låg i Koljöfjorden då vi hade sommarbostad i Dragsmark. På vintern låg den på
Engbergs Varv
i Dragsmark. Jag har kvar det barkade seglet. Båten hade inombordsmotor,
en encylindrig Archimedes. J18 nr 44 såldes till Stockholm ca 1980.... Detta krockar med
Ägarlängden, där Moheda Scoutkår hade båten 1971 - 2006. Framtida forskning får
visa vad som är rätt.

Christer Borgh på Vindön
skrev ett brev i maj 2015 med följande episod  i J18 nr 44 när hon
hette "Kimsan" år 1956 eller 1957 :  SS.Viken skulle ha eskadersegling med ungdomsavdelningen
där jag var kassör. Knut Ivarson ställde sin Julle till förfogande och Bosse Levín och jag fick
ansvar för den. Vi cyklade från Uddevalla till Dragsmark lite norr om St. Harholmen där Ivarsson
hade sommarstuga. Den var byggd i timmer med torv på taket och skorsten murad i natursten.
Jätteflott! Man ser den fortfarande när man passerar Koljöfjorden.

Sista beskedet från Ivarson innan vi släppte bojen var : "Motorn kan vara trögstartad ibland".
I denna 18-julle satt en Albin O11 under den breda skotbalken. 125 kg järnskrot med största
möjliga trebladiga propeller. Seglen, fock och stor, var utseglade barkade med lösfotad stor.
Vi seglade på mot Uddevalla och försökte starta motorn, utan att lyckas. Vid Brattön gav vi upp,
för då hade vi inget skinn kvar i högerhanden efter allt vevande. Vinden avtog men vid 21.30 tiden
drev och paddlade vi runt pirnocken i Skeppsviken.

För att komma in mellan pålarna tog Bosse ett regält paddeltag och jag hjälpte till med rodret.
Krasch!! Rodret sprack från propellerurtaget upp till akter om roderstocken. Vi förtöjde båten,
lyfte upp rodret i två bitar och tog varsin bit under armen. Gick hem till vår snickarbod i källaren.
Hittade några lagom plattjärn (ca 25x3 mm), fällde in dem i roderbladet och borrade hål på
lämpliga ställen. Några tiotums spikar kapades och blev bra nitar. Mitt under nitandet kom
en morgonrocksklädd ursinnig man ner i verkstaden och undrade om vi visste vad klockan var.
Det var hyresgästen ovanför. Överläraren Willhelm Strand. Klockan var 01.30 och vi hade
reparerat rodret och fått på lite primer också. Nästa morgon cyklade vi till Skeppsviken med
rodret och fick det på plats.

Efter några dagars segling, där vi varje dag kom en till två timmar senare än dom andra till
natthamn, kunde vi konstatera att "motorn var trögstartad ibland" var ett klart understatement.
På fjärde dagen gjorde motorn ett par tändande när vi seglade över Valö huvud. Natthamn var
Slottet, Hamburgsund bryggan vid gamla affären. När vi förtöjt, sist som vanligt, lyckades jag
få igång motorn. Då blev grupptrycket hårt för på på dörren till affären stod det att det var musik
och dans m.m. på bryggan i Fjällbacka på kvällen. Eskaderledningen gav tillstånd till att sju man
kunde få åka med "Kimsan" men skulle vara tillbaka i vettig tid. Motorn gick fint hela vägen och
vi hade jättekul.

Återfärden startade efter midnatt. Vi hade inga lanternor, men en fotogenlykta. Söder om
Hamburgsund var det beckmörkt och ned mot Slottet kom vi för långt åt väster och gick in
i leran, men fastnade inte utan styrde sakta ut mot farleden, men det tog nog en timme innan
vi flöt på djupt vatten. Tillbaka och förtöjda på Slottet fick vi en utskällning för att vi kom så
sent. Det var säkert förtjänat.

Ca 40 år senare bosatte sig Bosse på Slottet och hade sjöbod och båt mitt för där det gick som
trögast i leran, den där natten för snart 60 år sedan. Ivarsson vet inte om att vi knäckte hans roder.

Bengt Jönsson i Växjö
berättade på Båtmässan i Göteborg 2011, att han köpte båten i juli 1966.
Båten låg då i Arendal. Bengt renoverade båten grundligt. Gamla lager blymönja och fernissa som
runnit mellan borden när båten var torr, hade sträckt ut kopparnitarna så att det var dags att rensa
och täta med dåtidens tvåkomponentmedel "Thioflex". Det var innan "Sicaflex" fanns.

Många nitar byttes. Även däcket nåtades om. Samborden mot kölen var spikade med järnspik som
nästan hade rostat bort och lämnat stora hål. Dessa fylldes med grova förnicklade träskruv av mässing.
Sådana köpte man för 5 kr kilot på SJ:s skrotningsstation i Vislanda utanför Växjö.

Båten byggdes under kriget, då det var svårt att få tag i bronsspik. Även motorfästet byttes ut, mot
rostfritt. Nya spridare och ny rorkult kom till. Bengt Jönsson sålde båten vidare till en grupp IOGT
och Sjöscoutgrabbar 1969
. Att båten såldes berodde på att vi hade barn på väg och eftersom vi
bodde i båt så ofta vi kunde, behövde vi en bättre båt för småbarn, avslutar Bengt Jönsson.

Efter några år kom J18 nr 44 "Malin" till Helgasjön, Örviken norr om Växjö och Hasse Lundberg
i Mohedas IOGT Scouter.  Därifrån såldes båten vidare till Robert Smith i Växjö 2006, och båten
kom till sjön BolmenPierre Schmidt i Gislaved blev ny ägare sedan några år tillbaka.

Pierre säger i ett E-brev 2014-08-21 : Det vore skam om hon försvann! Dessvärre verkar det inte
vara många som bryr sig om vem som byggt eller seglat henne, tyvärr. Jag måste göra garageplanen fri,
då min fru klagar på mig dagligen om den gamla, som hon tycker, skrotbåten.

Pierre säger i ett nytt E-brev 2014-11-17 : Båten står kvar hos mig. Endast två intressenter ville
verkligen ta över henne. Den ene ville bygga om båten till "lekstuga"/ trädgårdsbod. Den andre ville
ha segel och mast. Trisst tycker jag. Ett antal bildförfrågningar. Valde att behålla henne i min ägo.

Michael Bossen i J14 nr 38 ringde 2015-01-23. Han berättade att han nu hade bestämt sig!
Michael kunde inte se att J18 nr 44 "Malin" inte fick någon ny ägare. Han ville rädda Calle Båysens
första kappseglingsbåt J18 nr 44 "Flamman". Den enda som finns kvar i seglingsbart skick av Calles
fyra J18 (J18 nr 44, J18 nr 102, J18 nr 108 och J18 nr 118). J18 nr 44 bör bevaras åt eftervärlden!

Pierre Schmidt hörde direkt av sig med ett E-brev 2015-01-23 : Detta är glädjande!! Då har jag
inte sparat henne från "lekstugeträsket" i onödan!! Att jag lagt ut en köpeskilling för henne, antar jag
att jag får ta. Förväntar mig däremot en plakett och omnämnande för detta :)

Pierre har gjort en stor kulturinsats! Genom att inte vika sig för "stripparna" som vill köpa
reservdelar, "trädgårdsfolket" som vill ha båten i trädgården eller "lekstugeträsket" som
Pierre kallar det, de som vill ha båten till barnen på dagis. För trädgårdar och dagis finns
det gott om plastbåtar som klarar sig bra nedgrävda.
 -  Tack Pierre för denna insats!

Det blev inget övertagande av båten, då Michael Bossen fick för mycket att göra som båtbyggare.

Istället kom det ett E-brev 2016-04-14 från Pierre Schmidt i Gislaved :  Jo jag insåg att det inte
skulle bli av med ett ägarbyte. Har därför med stor glädje lyckats engagera skolans träslöjdslärare
samt en pedagog till att ta sig an "Malin". De har nu byggt en fin vagga i ett garage och båten står
sedan ett tag under tak, skyddad från fukt och vädrets tand. Båten överlåtes (en andra gång) till ny
ägare. Denna gång skänks "Malin" till Albin Svensson i Gislaved. "Malin" är under ett försiktigt
renoveringsskede.

Men det gick inte som det var tänkt. En separation kom emellan och båten måste flyttas bort fort.

Johanna Gullberg
skrev ett E-brev 2019-05-26 :  Vi har fortfarande inte hittat någon som vill ta
sig an båten och tiden rinner ut....  Vi fiskar bland vänner och bekanta och jag har säkert lagt ut 12
olika annonser och pratat med väldigt många som är intresserade. Jag har också begärt in offerter
från båttransportörer för att få den flyttad hem till oss i stället, för att på så sätt kunna ge den mer tid.
Jag har inget intresse alls i båten, men har lagt ned väldigt mycket tid och energi på att försöka hitta
en ny ägare.

Problemet är ju som du också skriver att båten är svår att flytta och kräver väldigt mycket jobb.
Det kommer att krävas en stor investering av både tid och pengar av den som tar över den. Och
frågan är om det går att hitta någon som tycker att den är värd det. Med det klarlagt så har vi fak-
tiskt fått tag i en person som ska försöka hämta den i morgon så det hoppas vi så klart mycket på.

Nytt E-brev från Johanna Gullberg 2019-06-07 :  Det är just nu en äldre man som även tidigare
renoverat båt som är intresserad. Han bygger just nu om sin trailer och hämtar båten i nästa helg
om det går. Sen är det en kvinna som står i kö och någon mer som frågat.

2019-06-18 skrev Johanna Gullberg igen :  Nu har J18 nr 44 "Malin" flyttat till mannen som jag
skrev om i första mejlet. Han är den nye ägaren av båten.

Återigen en berömvärd kulturinsats för att rädda en bevarandevärd båt. Tack Johanna!

Den nye ägaren heter Bo Björk, är 78 år och bor i Ebbebo i Gislaved. Han byggde om sin tre
ton tunga kärra och flyttade båten som stod på pallar, med hjälp av fem man, rep och talja. Mast
och segel ska Bo Björk hämta hos Pierre Schmidt.

Vi önskar Bo Björk lycka till med sin båtklenod!