J10 nr 262


J10 nr 262 "Batus" var till salu 2012.

Originalseglen från 1944.  

Originalseglen i närbild. Bomull!

J10 nr 262 "Batus" med roder innan restaureringen.

Båten renskrapad utvändigt och ena sidan linoljad.

Vackert ekträ i borden! Tänk om Henry och Gösta Johansson som byggde båten 1944
såg brädan med "solens strålar" och placerad den just där den syns bäst? Eller bara tur?

Insidan och durkarna. Ytorna glänser av linolja!   Så här skulle varje Långedragsjulle se ut!

"Blymönja" invändigt i kölsvinet...

....och utvändigt.   

Rodrets vackra form har målats med grön bottenfärg. OBS! Bred 8 cm vit snobbrand.

Renoveringen av J10 nr 262 "Batus" går vidare skrev Leif Bergmyren i ett E-brev 2013-05-06.
Har bara fernissat båten två gånger. Räknar med att fernissa minst 6 gånger till och sjösätta i maj. 

Alla delar är fernissade separat innan montering.

Nåtat däck.

Vacker ek i aktertofterna.    

Intressant bild!  Så här långt tränger linolja/terpentin in i nytt ekträ efter 8 strykningar.

"Snobbranden" målad 2013-05-26! Bara bottenmålningen kvar. Efter 200 timmar är hon en pärla!



Snart är det sjösättning!

Den efterlängtade dagen : Sjösättning! Leif Bergmyren döper J10 nr 262 "Batus".

Och så är det dags för seglen!

Leif Bergmyren på fördäck sätter focken. Notera det nöjda, förväntansfulla leendet.

Vinden tar tag i seglen (originalseglen av bomull) och så glider man iväg....





J10 nr 262 "Batus" med skepparen Leif Bergmyren i egen båt Han har skäl att vara nöjd!

ÖppnaVarv på Orust 2014. Här Kungsviken den 23-24 augusti. I förgrunden "Polstjernan"
med tändkulemotor, byggd i Kungsviken. Arrangörernas roliga idé att bygga en bro av båtar,
så att man för första gången kunde gå torrskodd över Kungsviken till Brattås.

Båtbyggare Gösta Johanssons Varvsmuseum var för dagarna fyllt med Långedragsjullar!
J10 nr 262 "Batus" hade trailats av ägaren Leif Bergmyren och hans bror (se bilden ovan)
från Södermanland på en ny Brenderup-vagn med 2x8 stödhjul under båten. Vagnen som
var bromsad = 80 km/tim, hade dessutom en kölstång på undersidan som gjorde att man
inte behövde köra ned bilen så nära vattnet. Passande för en långkölad segelbåt J10. 
(Se bilderna på vagnen nedan!)  I bakgrunden ses J14 nr 125 "Myra". Utanför låg J22 nr 1.


Leif Bergmyren, stolt ägare till J10 nr 262 "Batus". Originalseglet i bomull i bakgrunden.

J10 nr 262  "Batus" byggdes 1944 av Henry och Gösta Johansson i Kungsviken, Orust

för Motorfirman Trim i Stockholm som återförsäljare. "Batus" byggdes med öppen sittbrunn.
Den var registrerad i SXK 1964-1971 med ägaren Chr.Lundberg.     

Professor Ingemar Bergström (J14 nr 125) citerar Bertil Quirin i sin skrift : Gösta Johansson
i Kungsviken och hans många träbåtar
. I Bertil Quirins bok : Gösta Johansson båtbyggare
(bröderna Ljungbergs Tryckeri i Södertälje 1984) berättar Gösta att i början av 1940-talet bildades
en förening som samordnade beställningar för båtbyggarna på Orust med omnejd. Drivande krafter
var landshövdingen Malte Jacobsson och den kände Lysekilspolitikern Carl Brännberg, ordförande
i Bohuslandstinget.

Gösta Johanssons far var Julius i Kilen, hans farfar hette Alfred och farbrodern Henrik.

Gösta och hans farbror Henrik byggde under en tvåårsperiod i början av 1940-talet ett femtiotal
Långedragsjullar av typ J10 och sju stycken J14, till alltför låga priser konstaterade en gång Gösta
lite bittert. Ett osannolikt högt antal, men det är bara 10% av de J10 som byggdes under några år
i slutet av 1930-talet och början av 1940-talet i Orustområdet. Många av dessa båtar hade köpare
i Stockholmstrakten. De bogserades till Lysekil och lastades på de 10 m långa järnvägsvagnarna
där varje vagn kunde ta tre jullar med tillbehör. Kriget dämpade sedan marknaden och svåra år
väntade båtbyggarna på Orust.    (OBS! J10 började byggas 1942).

Träbåtsbyggnationen minskade när plasten tog över. Gösta Johansson blev tvungen att avskeda
alla de 6 anställda på varvet 1973. Gösta fortsatte ensam från 1974. Han hade en lärling 1980
och gjorde sitt sista träbåtsbygge 1984.

När Gösta fyllde 80 år 1989 (*1909) fick han ett gasolkök till båten i present, men han satte
aldrig in det i båten. Gösta hade en tanke att han ville åka båt genom kanalerna i Europa, men
kom aldrig iväg. Han skyllde på att han inte fått klart köket. När Gösta var gammal och sjuk
sa han : Ta Märta och åk ut till havet så att det är fri horisont runt om. Det har hon aldrig sett! 
Detta angående Göstas längtan till sjömanslivet.

Hört på "Öppna Varv" i Kungsviken 2014-08-23 :
  J10 nr 262 "Batus" kostade 1225 kr.
som ny i Kungsviken. I Stockholm var priset nästan det dubbla ca 2400 kr! Det sägs att det
byggdes 150 Långedragsjullar i Kungsviken, 50 i Brattås av Gösta och Henrik i Kilen
(på andra sidan samma vik) och 300 totalt på Orust.

Båtbyggare Gösta Johansson i Kungsviken (*1909), vars båtbyggarverkstad nu är museum,
reste till Göteborg 1929 för att arbeta på Billdals Varv. Han var också på Sverres Varv där
han arbetade i tre månader och hann tjäna ihop pengar till en kostym. 

Sigurd Martinsson i Svineviken
var lärare på den första Båtbyggarskolan på Orust.
Skolan startade i Kungsviken men finns i dag i Henån :  Orust Båtbyggarskola.
 
J10 nr 262 "Batus" har stått i en maskinhallen i 20 år och är i originalskick från 1944, med roder,
mast och segel. (Se bilderna ovan). Ägare har varit Carl von Heidenstam som fick båten av
sin far. Båten seglade en tid i en sjö i Dalarna. Per-Ola Arvidsson i Vagnhärad fick i uppdrag
att sälja båten i juni 2012.

Ny ägare blev Leif Bergmyren i Mälarhöjden från juni 2012. I telefon berättade Leif att han
planerade en grundlig restaurering av båten under året och sedan segling i sjön Yngaren med
hemmahamn i Björkvik i Södermaland.

Leif Bergmyren skickade ett E-brev 2013-01-28 med info och bilder från restaureringen! 
(Se ovan!) Jag har renskrapat hela båten både invändigt och utvändigt, ca 100 arbetstimmar.
Sedan har jag inoljat henne med rå linolja / balsamterpentin 50/50 åtta gånger utvändigt och
sex gånger invändigt. Jag har också målat kölsvinet med blymönja samt under vattenlinjen på
styrbords sida. Nu får hon stå och torka till mitten på mars. Planerar att fernissa senare i vår
och räknar med att sjösätta i maj-juni. Enligt registret blir det då 50 stycken J10:or som seglar!   

Leif Bergmyren återkom med ett E-brev 2013-05-30 : Nu är J10 nr 262 "Batus" klar för
sjösättning! Det blev 230 timmars arbete. Med städning, tvättning, stöttning av båten, täckning.
Totalt 270 timmar
. Själv tycker jag att hon blev väldigt snygg! Jag använde krita, linolja och
guldockra (färgpulver) när jag monterade alla detaljer.

Blandningen rörs till en gulbrun smet som stryks under knapar som ska skruvas fast.
Blandningen användes med svart färgpulver till nåtmassa på 1930-talet. 
(Se restaureringen av J22 nr 1)

     
"Batus" kommer att visas i Mälarhöjden när vår förort fyller 100 år. Spännande!

Leif Bermyren skickade ett E-brev 2014-08-13 : "Batus" byggdes i Kungsviken 1944 och
är således 70 år i år. Jag kommer därför att delta i Öppna Varv den 23-24 augusti på Gösta
Johanssons Varv
. Jag kommer att köra ner båten på vagn nu på söndag den 17 augusti och
segla lite i "hemmavatten" för första gången. Planerar att segla till Bassholmen.
(Se de tre nedersta bilderna ovan!)   

Brenderup-vagnen som Leif Bergmyren köpt ny, kan vara en verkligt bra vagn för frakta
små långkölade båtar t.ex. en J10. Vagnen som är bromsad kan köras i 80 km/tim! Vagnen
har en förlängd kölstång som Leif gjort. Med den slipper man att köra ned bilen så nära vattnet.   
(Se bilderna på vagnen nedan!)  Med båtvagn kan Leif segla J10 var han vill!

J10 nr 262 är 2013 års snyggaste renovering!
 
Ägarlängd :
1944                 -             Motorfirman Trim  Stockholm
1944-?             ?              ?
1964-1971     "Batus"     Chr.Lundberg
20 år                ?              Carl von Heidenstam
2012-               ?              Leif Bergmyren Mälarhöjden och Björkvik  Södermanland

J10 nr 262 "Batus" är registrerad som seglande.
 

Leif Bergmyrens båtvagn med extra lång dragstång, gör att bilen inte behöver köra så nära vattnet.

Vagnens stödhjul är justerbara.

Nedan : Seglen till J10 nr 262 är stämplade : L.L.S. 1  De är kontrollmätta för kappsegling av LSS.

www.julleregister.se