J10 nr 262 "Batus" var till salu 2012.
Originalseglen från 1944.
Originalseglen i närbild. Bomull!
J10 nr 262 "Batus" med roder innan restaureringen.
Båten renskrapad utvändigt och ena sidan linoljad.
Vackert ekträ i borden! Tänk om Henry och Gösta
Johansson som byggde båten 1944
såg brädan
med "solens strålar" och placerad den just där den syns bäst?
Eller bara
tur?
Insidan och durkarna. Ytorna glänser av linolja! Så här
skulle varje Långedragsjulle se ut!
"Blymönja" invändigt
i kölsvinet...
....och utvändigt.
Rodrets vackra form
har målats med
grön bottenfärg.
OBS! Bred 8 cm vit snobbrand.
Renoveringen av J10 nr 262 "Batus" går vidare
skrev Leif Bergmyren i ett E-brev 2013-05-06.
Har bara fernissat båten två gånger. Räknar med att fernissa minst 6 gånger till och sjösätta i maj.
Alla delar är fernissade separat innan montering.
Nåtat däck.
Vacker ek i aktertofterna.
Intressant bild!
Så här långt tränger linolja/terpentin in i nytt ekträ efter 8 strykningar.
"Snobbranden" målad 2013-05-26! Bara bottenmålningen kvar. Efter 200 timmar är hon en pärla!
Snart är det sjösättning!
Den efterlängtade dagen : Sjösättning! Leif
Bergmyren döper J10 nr 262 "Batus".
Och så är det dags för seglen!
Leif Bergmyren på fördäck sätter focken. Notera det nöjda,
förväntansfulla leendet.
Vinden tar tag i seglen (originalseglen av bomull) och så glider man iväg....
J10 nr 262 "Batus" med skepparen Leif Bergmyren i egen båt.
Han har skäl att vara nöjd!
ÖppnaVarv på Orust 2014. Här Kungsviken den 23-24 augusti. I
förgrunden "Polstjernan"
med tändkulemotor, byggd i Kungsviken.
Arrangörernas roliga idé att bygga en bro av båtar,
så att man för
första gången kunde gå torrskodd över Kungsviken till Brattås.
Båtbyggare Gösta Johanssons Varvsmuseum var för dagarna
fyllt med Långedragsjullar!
J10 nr 262 "Batus" hade trailats av ägaren Leif Bergmyren och hans bror
(se bilden ovan)
från Södermanland på
en ny Brenderup-vagn med 2x8 stödhjul under båten.
Vagnen som
var bromsad = 80 km/tim, hade dessutom en kölstång på
undersidan som gjorde att man
inte behövde köra ned bilen så nära
vattnet. Passande för en långkölad segelbåt J10.
(Se bilderna på
vagnen nedan!) I bakgrunden ses J14 nr 125 "Myra". Utanför låg J22 nr 1.
Leif Bergmyren, stolt ägare till J10 nr 262 "Batus".
Originalseglet i bomull i bakgrunden.
J10 nr 262 "Batus" byggdes 1944 av Henry
och Gösta Johansson i Kungsviken, Orust
för Motorfirman Trim i Stockholm som återförsäljare. "Batus"
byggdes med öppen sittbrunn.
Den var
registrerad i SXK 1964-1971 med ägaren Chr.Lundberg.
Professor Ingemar Bergström (J14 nr 125) citerar
Bertil Quirin i sin skrift : Gösta Johansson
i
Kungsviken och hans många träbåtar. I Bertil Quirins bok : Gösta Johansson båtbyggare
(bröderna Ljungbergs
Tryckeri i Södertälje 1984) berättar Gösta att i början av 1940-talet
bildades
en förening som samordnade beställningar för båtbyggarna på
Orust med omnejd. Drivande krafter
var landshövdingen Malte Jacobsson
och den kände Lysekilspolitikern Carl Brännberg, ordförande
i
Bohuslandstinget.
Gösta Johanssons far var Julius i Kilen,
hans farfar hette Alfred och farbrodern Henrik.
Gösta och hans farbror Henrik byggde under en tvåårsperiod i början av
1940-talet ett femtiotal
Långedragsjullar av typ J10 och sju stycken J14, till alltför låga priser
konstaterade en gång Gösta
lite bittert. Ett osannolikt högt antal, men
det är bara 10% av de J10 som byggdes under några år
i slutet av
1930-talet och början av 1940-talet i Orustområdet. Många av dessa båtar hade köpare
i Stockholmstrakten. De
bogserades till Lysekil och lastades på de 10 m långa järnvägsvagnarna
där varje vagn kunde ta tre jullar med
tillbehör. Kriget dämpade sedan marknaden och svåra år
väntade
båtbyggarna på Orust. (OBS! J10 började byggas 1942).
Träbåtsbyggnationen minskade när plasten tog över. Gösta Johansson
blev tvungen att avskeda
alla de 6 anställda på varvet 1973. Gösta
fortsatte ensam från 1974. Han hade en lärling 1980
och gjorde sitt sista
träbåtsbygge 1984.
När Gösta fyllde 80 år 1989 (*1909) fick han ett gasolkök till båten i
present, men han satte
aldrig in det i båten.
Gösta hade en tanke att han ville åka båt genom kanalerna i Europa, men
kom aldrig iväg. Han skyllde på att han inte fått klart köket. När
Gösta var gammal och sjuk
sa han : Ta Märta och åk ut
till havet så att det är fri horisont runt om. Det har hon aldrig sett!
Detta angående Göstas längtan till sjömanslivet.
Hört på "Öppna Varv" i Kungsviken 2014-08-23 : J10 nr 262
"Batus" kostade 1225 kr.
som ny i Kungsviken. I Stockholm var priset nästan det dubbla ca 2400 kr! Det sägs att det
byggdes 150 Långedragsjullar i
Kungsviken, 50 i Brattås av Gösta och Henrik i Kilen
(på andra sidan samma vik) och 300 totalt på Orust.
Båtbyggare Gösta Johansson i Kungsviken (*1909), vars
båtbyggarverkstad nu är museum,
reste till Göteborg 1929 för att arbeta på Billdals Varv.
Det var båtbyggare Tore Larsson
som hade kallat Gösta till Billdals Varv. Där jobbade Gösta tillsammans
med Tore Larsson,
som senare kom att bygga sina berömda Kostrar och Andungar i Kungsviken.
Gösta hann
tjäna ihop till sin första kostym på Billdals Varv.
Sigurd Martinsson i Svineviken var lärare på den första
Båtbyggarskolan
på Orust.
Skolan startade i Kungsviken men ligger i dag i Henån och heter :
Orust Båtbyggarskola.
J10 nr 262 "Batus" har stått i en maskinhallen i 20 år och är i originalskick
från 1944, med roder,
mast och segel. (Se bilderna ovan). Ägare har
varit Carl von Heidenstam som fick båten av
sin far. Båten
seglade en tid i en sjö i Dalarna.
Per-Ola Arvidsson
i Vagnhärad fick i uppdrag
att sälja båten i juni 2012.
Ny ägare blev Leif Bergmyren i Mälarhöjden från juni 2012. I telefon
berättade Leif att han
planerade en grundlig restaurering av båten
under året och sedan segling i sjön Yngaren med
hemmahamn i Björkvik i Södermaland.
Leif Bergmyren skickade ett E-brev 2013-01-28 med info och bilder från restaureringen!
(Se ovan!) Jag har
renskrapat hela båten både invändigt och utvändigt, ca 100 arbetstimmar.
Sedan har jag inoljat henne med rå
linolja / balsamterpentin 50/50 åtta gånger utvändigt och
sex gånger invändigt. Jag har också målat kölsvinet med blymönja samt
under vattenlinjen på
styrbords sida. Nu får hon stå och torka till
mitten på mars. Planerar att fernissa senare i vår
och räknar med att
sjösätta i maj-juni. Enligt registret blir det då 50 stycken J10:or som seglar!
Leif Bergmyren återkom med ett E-brev 2013-05-30 : Nu är J10 nr
262 "Batus" klar för
sjösättning! Det blev 230 timmars arbete. Med städning, tvättning,
stöttning av båten, täckning.
Totalt 270
timmar. Själv tycker jag att hon blev väldigt snygg! Jag använde krita,
linolja och
guldockra (färgpulver) när jag monterade alla
detaljer.
Blandningen rörs till en gulbrun smet som stryks under
knapar som ska skruvas fast.
Blandningen användes med svart färgpulver till nåtmassa på
1930-talet.
(Se restaureringen av
J22 nr 1).
"Batus" kommer att visas i Mälarhöjden när vår förort
fyller 100 år. Spännande!
Leif Bermyren skickade ett E-brev 2014-08-13 : "Batus" byggdes i Kungsviken 1944 och
är således 70 år
i år. Jag kommer därför att delta i Öppna Varv den 23-24 augusti på
Gösta
Johanssons Varv. Jag kommer att köra ner båten på vagn nu
på söndag den 17 augusti och
segla lite i "hemmavatten" för första
gången. Planerar att segla till Bassholmen.
(Se de tre nedersta bilderna
ovan!)
Brenderup-vagnen som Leif Bergmyren köpt ny, kan
vara en verkligt bra vagn för frakta
små långkölade båtar t.ex. en J10. Vagnen som är
bromsad kan köras i 80 km/tim! Vagnen
har en förlängd kölstång som Leif gjort.
Med den slipper man att köra ned bilen så nära vattnet.
(Se bilderna på vagnen nedan!) Med båtvagn kan Leif segla
J10 var han vill!
J10 nr 262 är 2013 års snyggaste renovering!
Ägarlängd :
1944 - Motorfirman Trim Stockholm
1944-?
? ?
1964-1971 "Batus" Chr.Lundberg
20 år ? Carl von Heidenstam
2012- ? Leif Bergmyren Mälarhöjden och Björkvik Södermanland
J10 nr 262 "Batus" är
registrerad som seglande.
Leif Bergmyrens båtvagn med extra lång dragstång, gör att bilen inte behöver köra så nära vattnet.
Vagnens stödhjul är justerbara.
Nedan : Seglen till J10 nr 262 är stämplade :
L.L.S. 1 De är kontrollmätta för kappsegling
av LSS.
|