J10  nr  525


J10 nr 525.

J10 nr 525 "Snurr" utanför Svanesund.

Claes Håkansson vid J10 nr 525 "Snurr".

J10 nr 525 "Beda" byggdes 1962 vid Bröderna Karlssons Båtvarv på Söbben, Orust.
Båten var byggd i mahogny. Förste ägare var Claes Håkansson, Orust och Göteborg. 

Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med startlistor för olika regattor. Där hittade vi
J10 nr 524 "Snurr" vid SSMK:s regatta den 21 juli 1962 seglad av Jan Håkansson i ÖKK,
liksom vid Ödsmålsregattan i Halsefjorden den 11 augusti 1963, men då hade båten fått nytt
namn : "Rus". (Läs mer om regattorna på J10 nr 226).

I telefon 2013-04-04 berättade Willy Nord Öckerö att Claes Håkansson sålde båten till
Göran Nord
, som i sin tur sålde båten till Willy Nord 1992 (de är inte släkt). Willy Nord ägde
båten ett tiotal år ca 1992-2002, då han skänkte båten till Bengt Arne Osberg Öckerö,
den nuvarande ägaren. 
   
Enligt båtbyggare Michael Bossen, Öckerö, har båten dukat däck men är inte i så bra skick.
Registreringsplåten finns kvar i båten. Det finns tre master(!) varav en är originalmasten.
Ett segel har tillhört en annan J10 med ett annat nummer, som Willy köpt på Blocket, då det
gamla originalseglet förstördes i en garagebrand,

Efter fråga hos båtbyggare Michael Bossen 2017-02-22 sa han :  Båten står i en trädgård
på Öckerö. Båten har teakbordläggning, om jag inte minns fel.

Michael berättade också 2013-04-06 att han hade hört att Claes Håkansson seglat till 
Friesland utanför Nederländerna
med sin J10 nr 525!  Om detta är sant, är det lite
av en sensation, då ingen J10 förr eller senare seglat så långt i västerled med en J10! 
(Se nedan vid *)


Willy Nord berättade i telefon att Claes Håkansson beställt båten på Söbben, Orust.
När våren kom, åkte Claes till Söbben för att se båten på varvet. Men där fanns ingen båt.
"Vi har inte hittat lämpligt självvuxen del till stammen" sa bröderna Karlsson. Willy kom ihåg
denna episod som lustig. Mera troligt är att bröderna Karlsson, som aldrig slarvade med sina
båtbyggen, inte tog vilket virke som helst till stammen. Självvuxet skulle det vara, för det var
det bästa och fanns det inget, så blev det ingen båt, tills de hittat vad de sökte.

Willy mindes en annan episod : De var ute i J10 nr 525 och badade på öarna utanför Öckerö.
Då kom det en gammal fiskare förbi i sin båt med tändkulemotor. Hans fru satt på förtoften
i blommig klänning. "Titta åt skär´t där, så får du se en vacker julle", sa fiskaren till sin fru.
 
Jmf. vad fiskarbefolkningen sa till pojkarna Hellman i J22 nr 1, när de låg i fiskelägena i norra
Bohuslän på 1930-talet, med sin blankfernissade Långedragsjulle : "Det där är en båd som vi
förstår oss på, för den hör egentligen hemma hos oss, den typen har från början vuxit fram här". 
De tittade inte ens på B22:an för sådana båtar hade de sett förut. Den tillhörde ju..."fint folk"!

* Det visade sig 2017-02-24 att det var sant :
Claes Håkansson i Stenungsund, skickade ett E-brev 2017-02-24 : 
J10 nr 525 byggdes i mahogny. Kappen var dukad men inte däcket som var av playwood.
Hon hette "Snurr" tills 1969 års expedition i västerled, då hon döptes till det mer internationella
namnet "Beda". Seglingen gick mycket riktigt till de Frisiska öarna via Kielkanalen. Dessvärre
blev vi tvungna att vända vid gränsvattnet till Holland p.g.a. tidsbrist. Vi var tre mans besättning
så det var något trångt ombord. Bifogar några bilder då hon var ombyggd för de stora oceanerna.
(Se nedan!)

Claes Håkansson återkom i ett E-brev 2017-03-26 med bilder från tiden innan expeditionen
(se ovan) samt loggboken från expeditionen i västerled 1969.  (Se nedan).

Claes Håkansson kom på besök 2017-09-10 och hade med sig en låda med 35 diabilder från
expeditionen i västerled. (Bilderna skannades och resultatet ses här nedan!)

Långedragsjullar som gjort de längsta seglingarna
:  J22 nr 7 "Monsunen", J22 "Goodwin"
(oklassad systerbåt till J22 nr 7),
J10 nr 571 "Stormfågeln" och  J10 nr 525 "Beda".

Ägarlängd :
1962                      "Snurr"     Claes Håkansson i ÖKK  Orust och Göteborg
1963                      "Rus"        Claes Håkansson i ÖKK  Orust och Göteborg
1969                      "Beda"      Claes Håkansson i ÖKK  Orust och Göteborg
?      -ca1992           ?              Göran Nord
ca1992-ca2002       ?              Willy Nord  Öckerö
ca2002-                   ?              Bengt-Arne Osberg  Öckerö

J10 nr 525 "Beda" står i dag i en trädgård på Öckerö. 
 

                 Loggbok från expeditionen med J10 nr 525 "Beda" i västerled 1969 :

J10 nr 525 vid utrustningskajen i Svanesund 1969.

Fartygsmekanikern Anders Boberg jobbar med  Huskvarnan 4 HK, som aldrig fungerade.

Johan Nyman
, nyligen muckat från Flygvapnet som meteorologibiträde. Sittbrunnens tak tar form.

Johan Nyman
arbetar med överbyggnaden. Båten ska bli osänkbar!

Klart för avsegling 1969!  Fr.v. Anders Boberg, Johan Nyman och Claes Håkansson i Svanesund.


Seglingen inritad med rött.   Svanesund, Marstrand, Bua, Höganäs.....mot Danmark...

J10 nr 525 "Beda" ombyggd för de stora oceanerna. Inbyggd sittbrunn med två luckor...
en för rorsman och en för gasten.   Johan Nyman på "Bedas" däck i Höganäs.

Höganäs. Johan Nyman torkar en filt. Båten läckte.

Anders Boberg
seglar mot Stora Bält i Danmark. OBS! Rattstyrning, kompass, klocka...

Anders Boberg
....och radio med Elvis Presley!

Johan Nyman
och Anders Boberg.

Det friskar i... luckorna kommer på och Johan Nyman tar på sig sjöstället.


Danmark... Kjerteminde, Stora Bält och Langeland till Marstal... Tyskland... Kiel, Kielkanalen....

Olympiahafen, Kiel. Hamnkaptenen Kalle pratade svenska.

Anders Boberg mekar med den ständigt krånglande Cresent, utombordaren.

Holtenau, Kielkanalen. Anders Boberg i vitt pratar med Dansken som bogserade oss med sin båt t.h.

Bogsering.

Dansken bogserar "Beda" i Kielkanalen.

Högertrafik i Kielkanalen.

Pråmskepparen erbjöd bogsering, men vi hann inte ikapp...


Tyskland... Kielkanalen till Brunsbuttelkoog vid Elbe, Haldener kanal till Bremen...
Holland
... Frisiska öarna. Hemseglingen inritad med lila :  Från Langeoogs ostspets till Wangerooge.

Slussport i Haldener Kanal, biflod till Elbe. Det var här Dansken gick på grund.

Haldener Kanal.

Haldener Kanal. Vi mötte en Holländsk Shark. Johan Nyman på däck.

Johan Nyman ser inte glad ut med Cresenten som nu bara gav 0,8 HK.

Johan Nyman i byssan.

Mellum Plate fyr. Mistsignal : MP  OBS! Tidvattnet och dimman utanför Wilhelmshafen.

Fyren i grodperspektiv med J10 nr 525 "Bedas" mast t.h.   Dimma!

Mellum Plate fyr i klart väder. Vi bodde där i tre dagar. Gratis mat och logi!


Holland... Wangerooge till Mellum Plate fyr, Wilhelmshafen, Nassauhafen och ut igen till Mellum Plate.
Därefter österut mot Weser... Tyskland... Bremerhafen och Haldener kanal.

Nassaubrücke. "Beda" och Vasserskyddspolizai.

"Beda" vid Nassaubrücke, Wilhelmshafen.

Anders Boberg tittar nöjt på den nya Seagull utombordaren som vi köpte.

Claes Håkansson med den nya Seagull utombordaren och masten på däck...

... i Haldener Kanal.

Hemseglingen. Stormporten i Haldener Kanal.

Hemseglingen. Elbesidan. Anders Boberg och Johan Nyman med vattendunk på däck.

Hemseglingen.


Haldener kanal, Elbe, Kielkanalen... Danmark... Lilla Bält norrut.

Samsö. Vi hade köpt 5 kg råa bruna bönor och gjorde upp eld med en trefot av pinnar.
Vi kokade... och kokade. Vattnet tog slut i grytan. Vi fick ta saltvatten. Det blev inget av det.
Vi fick ta en chokladkaka till middag i stället.

För ankar vid Samsö.


Lilla Bält, Samsö, Grenå, Hirsholms fyr... Sverige... Pater Noster, Rönnäng, Röra Strand, Svanesund.

                                                    Claes Håkansson  (Loggbok och foto 1969).  
                   

    www.julleregister.se