Bohuseka och Bohusjulle i
Hälleviksstrand 2016-09-11.
Bohusekan ror man eller vrickar.
Vrickskåran i akterspegeln är numera ofta bortsågad
för att få plats med en
aktersnurra. Bohusjullen seglas med sprisegel eller
gaffelsegel
och fock. Ibland har en
inombordsmotor
installerats. Bohusjullen kan ha ett litet för-
däck och
sittbrunnssarg.
Bohusjullens och Bohusekans
akterspeglar, en jämförelse.
Bohusjullen har sprisegel. Skrovet är päronformat
för att kunna ta
mycket last.
Bohusjullen är snabb
på läns! Foto : Bengt Arne Runnerström
Bohusjulle 2014 i Trosa. Seglad av Ann Helen Lehmann.
Ann Helens Bohusjulle på land 2014.
Bohusjulle byggd 1930 av Bröderna Arvid
och Gustav Karlsson, Svineviken,
Orust.
Båtbyggarbröderna hade sitt ursprung i Rånäs (se
nedan). De hade byggt ett nytt varv
1917 i Svineviken. Båtens
längd 5,1 m. bredd 2,0 m.
(Se entrésidan :
Långedragsjullar C.
Läs om Båtbyggare och
Svinevikens Båtvarv).
Svineviken har ingenting med svin att göra,
utan heter "Svinnviga" på
Orustmål.
Alltså viken som försvinner och blir en ö vid högvatten, som
det var i gamla
tider
när landet låg lägre än nu pga. landhöjningen. Namnet
missuppfattades nog av
kartografen när han skrev ned ortsnamnen till kartan på 1800-talet.
Bohusjullen
beställdes för "2 vuxna och 4 barn" av Arkitekt Sten Branzell i Göteborg.
Båten döptes till kejsarnamnet "Heliogabalus" och fick hemmahamn i Långedrag fram
till 1960-talet
då den flyttades till Fiskebäck. Efter Sten övertogs
båten av sonen Arne
Branzell. Arne avled 2019. Alltså endast
två ägare från
1930-2019 (89 år!)
Sten Branzells son Arne Branzell
med dam i Bohusjullen "Heliogabalus".
Arne Branzell till rors. "Heliogabalus" förde Bermudarigg, inte spri- eller
gaffelrigg.
Embarkering. Storskotet var fäst i ett block längst ut på bommen,
via ledvagnen till en knap.
Sten Branzell till rors med hunden Happy.
Båten såldes i maj 2020 till
Linn
Heiel
Ekeborg och Rasmus Åkesson på Tjörn.
Båten kommer att få byta sitt kejserliga mansnamn till kvinnonamnet
"Helia" som
är en förkortning av Grekiskans Heliades "barn från solen". Båten ska restaureras
och kontakt har tagits med
www.julleregister.se för råd
och tips.
Bohusjullen "Helia" är plastad från vattenlinjen och ned. Båten har fortfarande kvar
sin
långa järnten som
tyngd i botten.
Detta för att få båten styvare och då kunna bära mer
segel och därmed
bli snabbare. Att denna järnten fortfarande finns kvar är mycket
ovanligt.
Från denna
järnten utvecklades sedan den gjutna järnkölen, för att ytterligare öka
tyngden
i botten och
därmed öka segelytan och farten. (Jmf.
J18 "Finn")
Båten har inombordsmotor. Mast och bom med likränna för Bermudasegel.
Storskotet var fäst i ledvagnen som finns kvar i original, vilket är
mycket sällsynt.
Under båtens köl, framför träpallningen, ses den rostbruna järntenen.
- Akterspegelns form ska vara som ett vinglas, sa Båtbyggare Folke
Ericson 2009
när han restaurerade J22
nr 1 "Nabben II" i Dalby, Henån. Jämför akterspeglarna!
Bohusjullen "Helia" flyttades från Fiskebäck till sitt
nya hem i Hjälteby 2020-05-28.
Båten har ett mycket vackert språng!
Ett litet fördäck med masthål. Motorhuv och aktertoft.
Bohusjullen "Helias" vikt
är totalt ca 900 kg. vara motorn 111 kg. Längd : 5.
Båtens form skvallrar om att den inte varit en lastdryg arbetsjulle för
fisket (päronform)
utan en lite smäckrare och därmed snabbare båt byggd för fritid,
nöje- och kappsegling.
Ledvagnen finns kvar. Härifrån skotades storseglet. Skylten på
akterspegeln är oläslig
efter år av fernissande, men här finns troligen beviset för vem som
byggde båten.
Motorhuven tagits av, durkarna likaså.
Motorn en MD-6. Här satt tidigare en Albinmotor.
Till höger om båten ligger masten (L : 6,60 m) och bommen (L : 2,80 m).
Om man reser masten i masthålet på fördäck och skruvar fast bommen på
masten, är
bommen för kort, för att nå ledvagnen akterut. Hur skotades då
storseglet? Kan
masten
ha flyttats fram till hålet i däck, om fördäcket byggdes senare? På
toftvägarna framför
motorn finns urtag på var sida för två lösa tofter. Kan masten ha haft
en ursprunglig(?)
placering med fäste i den främre toften och nedre delen i en mastfisk i
spantet
under?
Mast- och bombeslag. Början till ett enkelt rullrev? Sannolikt original från 1930.
Masten med sin
likränna förefaller också vara original från 1930.
Detta är ingen mast
till en
fiskejulle med sprisegel eller gaffelsegel. Detta är en
förvånansvärt modern mast
med likränna till en Bermudarigg (trekantsegel). Med en för kort bom fick rorsman
halvt
vända
sig om
för att skota storseglet,
vilket var vanligt förr. (Se
J22 nr 6). När rullrevet
kom, satte man
en rack på bommen och
då kunde
storseglet
skotas framför rorsman.
(Se J22 nr 1).
Framtida forskning får visa hur Bohusjullen "Helia" skotades.
Linn Heiel Ekeborg skickade ett E-brev 2020-07-24
: En hälsning från oss på Tjörn.
Efter lite strul med motorn fick vi i dag äntligen sjösatt "Helia" i
Mjölkeviken.
Vi har skrapat bort det konstiga svarta på insidan (tog en evighet) och
målat med linoljetjära
och terpentin. Och där det sög bra fick den mer. Sedan har vi satt in en
extra provisorisk ek-
bräda i akterspegeln för den var lite rutten. Tanken är väl att större
delen av akterspegeln får
bytas ut så småningom. Så har vi slipat och
fernissat de värsta partierna på borden och tätat
de största sprickorna. Vi har fäst järntenen i kölen och bottenmålat
samt byggt en båtkärra.
"Helia" tar in lite vatten så länspumpen går, men det fungerar bra att
åka med i alla fall.
I höst kommer vi att beställa nya segel, och under vintern blir det
bl.a. nya durkar och
sittbänkar. Nu har vi bara en provisorisk bräda som sittbänk. Jag såg
även ett snyggt
kapell på en av de andra jullarna i Mjölkeviken (se nedan), så
ett sånt tänkte jag sy.
Vi tog oss en liten premiärtur i Stigfjorden. Pappa Rasmus
Åkesson sitter till rors.
Sindre vår minsting, var inte sälskilt imponerad och vågade knappt gå i
båten.
Här med mamma Linn Heiel Ekeborg. Men Marius
blir nog en riktig sjökapten.
Linn Heiel
Ekborg skrev ett E-brev 2022-09-20 : Vi har haft båten
i vattnet tre säsonger
nu och den ger oss mycket glädje och fina turer. Vi har dock inte hunnit
göra så mycket
med den ännu. Gård, djur, barn, byggprojekt, odlingar osv. tar sin tid
det med, så nu är
tanken att den kommer att få ligga på land ett par år och grejas med i
lugn och ro.
Men målet är att den ska kunna seglas så småningom. Gamla ägaren hittade
seglen.
Det är Bermudasegel så tanken är att vi ska använda dem som mall och
skaffa nya segel,
men de tre senaste åren har mest handlat om att lära känna båten och hur
den fungerar.
Den vackra Bohusjullen "Helia" vid en sommarstrand. Saknas något? Mast och
segel!
Vi önskar
familjen lycka till med Bohusjullen "Helia".
Vid besök i Mjölkeviken på Tjörn 2020-05-28
hittades
två Bohusjullar till vid bryggan.
En mer traditionell lastdryg Bohusjulle med "päronform" t.v.
Båten har fått sitt
namn
inristat på Kinesiska i rött på motorhuvens framsida : "Den
flytande världen" av ägaren
Kent Karlsson i Hjälteby. Kent berättade att
Bohusjullen var byggd på Orust
och att
den legat länge i Uddevallatrakten innan Kent köpte den.
Bohusjullen t.h. är lite
slankare
och därmed mer avsedd för kappsegling. Den har ett stort
fördäck likt en J10.
Riggad med mast och bom har båten fått ett fint kapell.
Foto : Linn Ekeborg 2020-07-24
Traditionella Bohusjullar med sprisegel från FAB.
Föreningen Allmoge Båtar, Bassholmen.
Traditionellt användes Bohusjullar i det kustnära
fisket. Man rodde ut tidigt på morgonen,
fiskade hela dagen och seglade sedan hem fångsten på läns i den
vanligtvis västliga vinden.
Bohusjullar togs ofta med
på däck av de stora fiskebåtarna, för att vara kännejullar (man
kände med fiskelina var fisken fanns) vid storsjöfisket. Bohusjullarna
har akterspegel för
att kunna vända fort. Snabbare än de spetsgattade sniporna. Foto : Göte Hurtig.
Bohusjullen "Tjaldur" beställd ca 1920 i Kungsviken, seglas i dag på
treaditionellt sätt med
sprisegel och fock av Pär Andreasson
och Åsa Askergren. Hemmahamn i
Mollösund.
Åsa Askergren med dotter njuter i Bohusjullen "Tjaldur". OBS!
Barlasten av sten.
Den traditionella Rånäsjullen är också helt öppen.
Här Rånäsjullen "Espri" utställd
i Glasellipsen
på Torps Köpcentrum i
Uddevalla. Båtbyggare Sven Gunnarsson 76 år
kom på
besök 2003. Sven studerade först båten mycket ingående, sedan sa
han : Den här
jullen har min farfar Johan byggt. Men
när jag tänker närmare efter, så är det nog min far
Gunnar
och farbror Valfrid som
byggt den. Farfar byggde lägre fribord och rundare framtill.
Gunnar och
Valfrid ville ha lite snabbare jullar med skarpare stäv och högre fribord.
Jag känner igen
deras sätt att fasa förstävens insida, spanten, akterspegelns form och
knäna till akterspegeln.
Rånäsjullen på Torp. Båten saknade rorkult.
Båtbyggare Sven Johansson kom tillbaka
2004-02-04 med en ny rorkult, som han gjort till sin fars båt. OBS! "Halehornet" på SB
essing. (Se ritningen nedan).
Ett kohorn att hala upp fisklinan på. Hornet var inuti fyllt
med
fårtalg, att sätta krokar i, så att ingen stack sig på dem.
Rånäs ca 1912. Båtbyggare Johan
Andreasson (1847-1936) kallades "Rånäsarn"
står till höger tillsammans med sin fru Sofia och deras söner Gunnar i vit
skjorta,
som var yngst och Valfrid som står
till vänster, samt Gustav Adolf som står uppe
på
såglaget. Sönerna fick efternamnet
Johansson efter fadern Johan. Den gamla
traditionen lever kvar än i dag på Orust.
Båtbyggare Gunnar Johansson i keps, flanellskjorta,
blåhängslebyxor och träskor
på bryggan i Rånäs, Orust ca 1965. Det var han som byggde Rånäsjullen
"Espri".
Bohuslänskt kustsamhälle som det såg ut förr. Alla båtar var tjärade och
svarta.
Rånäsjulle i plast.
Bengt Fredin i sin "Pärlan"
skrev ett E-brev 2019-03-29 :
Denna båt hade ursprungligen trämast och var inte riggad på detta sätt,
utan det hade han
gjort som vi köpte båten av, liksom sytt nya segel. -
Rånäsjullen byggdes ursprungligen
i trä. Av ett bra exemplar i trä gjordes en avgjutning (s.k. plugg). Plastskroven som gjöts,
spreds bland Orusts båtbyggare som byggde inredningen i trä. De flesta
blev halvdäckade
segeljullar med trämast och Bermudarigg. Några försågs med
inombordsmotor och vind-
ruta, medan andra till och med kunde få spririggad mast i aluminium.
Hans Mårtensson skrev ett E-brev 2019-03-30 : Det finns en inregistrerad beteckning
med Rånäsjulle i tre storlekar : 15, 20 och 22 fot. Den minsta, 15 fot har
nästan alltid
mörkblått
glasfiberskrov och brukar ha ett runskrift-R
i seglet.
(Se jullen ovan).
Mellanstorleken 20 fot var inte så vanlig och den största 22 fot
hade hytt och vindruta.
"Sjöfröken" är en 20 fots
Rånäsjulle, mellanstorleken,
som jag köpte vid Otto Hallbergs
varv på Orust. Otto berättade att de beställt de
tre
propparna av Abel Johansson, som kallades
"Jullegubbens pôjk", så det
var alltså två
generationers kunskap som byggdes in i gjutformarna. Abel
var runt 80 år, 1979
när jag
köpte skrovet. Otto sa till Abel att propparna skulle göras lite
skarpare, smalare föröver
än de som Abel vanligtvis byggde, så att
båten skulle glida bättre
genom vattnet, särskilt
i motsjö. - "Sjöfröken"
hade inte någon standardrigg från varvet, utan jag satte ihop
den själv. Spririgg med storsegel, fock, klyvare och toppsegel, totalt 21 kvm.
Riggen var för hög och för mycket yta... men
snabb var hon.
Hans Mårtensson med barnbarnet Nico i
"Sjöfröken".
Jag byggde inredningen till skrovet hemma i Småland och använde då
spillbrädor
från fanérfabriken i Blomstermåla. De skar fint ekfaner av kvistrena bräder.
Vid processen
blev det alltid en bit bräda kvar, som jag fick till båten.
"Sjöfröken" på väg till bryggan vid sjöboden på Udden.
I masttoppen sitter en gammal
svarvad mastknopp. Det heter inte masteknopp, sa Torkel på Kalvö, vi
säger flöjknapp.
Tvärs över hamnviken hade fiskarna Gunnar och Valter
sina bryggor och
sjöbodar.
De var pensionärer och dörjde makrill tidigt på morgnarna, att stekas
med salt eller läggas
i tunnan med hummeragn (agnet ska vara ruttet och lukta illa). Valter
berömde Gunnar och
berättade : "Finns det EEN maakrill uude på Nordsjön
och Gunnar ger sig iväg å dörja - då
kommer han hem med minst två.
"Sjöfröken" vid boj. Udden, Kalvö, Havstenssund. Foto : Hans Mårtensson
Vid en brand försvann riggen, med mast och spristång. Jag fick åka ut i bondens
skog
i Lur och
välja ut ett nytt masteträd. Nu har jag en låg rigg på ca 15-16
kvm, med rev-
sejsingar.
Traditionellt används inte gaffelsegel till så här små båtar, jag
använder inte
bom. Men
sådana här Bohusjullar måste ha ett kort peke för att inte bli
lovgiriga.
Ibland använder fiskarna ett kort peke av smidesjärn. "Sjöfröken" seglar
mycket bra
med denna rigg utan särskild köl. En 10
hk. dieselmotor
gör båten till en
bra lastdragare.
Har vid något tillfälle lastat ca 1,5
ton taktegel i båten.
Hans
Mårtenssons snäcka
med sprisegel förtöjd vid morfar Jarls magasin, byggt
1894.
Hans (*1946) berättade : Min lilla ro- och segelsnäcka (18 fot)
som jag seglade med från
10-års
ålder till in på 1970-talet, är
inte någon julle, den
är spetsgattad. Snäckan köptes av
min
morfar Jarl i Risör? Norge 1898. Jarl var jaktskeppare
och seglade på Norge. Hans
fick
en liten 4 hk utombordare till snäckan och seglade iväg från Kalvö ända
till Uddevalla.
Tidigare, innan 1940 låg min och morfars bodar bredvid varandra,
ute på Udden.
När nya hamnen kom till, flyttades den och några andra bodar dit.
Snäckan står
numera uppallad i morfar Jarls sjöbodsmagasin i Kalvö nya hamn.
En spetsgattad
snipa kallas snäcka i norra Bohuslän.
Under 1:a Världskriget låg jakterna och fiskebåtarna i gamla hamnviken,
som var en naturlig
hamn på Kalvö. Där var det lätt att angöra för
seglande fartyg, men mindre bra vid kraftig
sydlig vind. Det hände vid två tillfällen att förtöjningarna släppte och
jakter drev in i viken
och upp på "strann". Strand var det gamla ordet för hamn. Jakterna användes till frakt.
Jakternas namn : "Jacob", "Assar",
"Kolga", "Fri", "Diana", "Valkyria", "Vesta" och "Maj".
Jakten "Jacob"
kallades "Fähuset" då den var byggd i ett stall.
Morfar Jarl var skeppare på "Fri".
På Kalvö anlitades ofta båtbyggare Stjärn från
Galtö. Det hände faktiskt att han kom till
Kalvö för att bygga en jakt på stranden, platsen kallas ännu
"bådebacken". Med sig hade
Stjärn, om man ska uttrycka det enkelt, en skreyxa och en såg. Och efter
ett halvår stod
det en 15 meters jakt på plats. Stor fest blev det vid sjösättningen...
Det fanns många spöken uppe i "röset", särskilt när tjejerna skulle ut
och kvällskissa
i augustimörkret. Ett spöke var en engelsk officer som drivit iland på
utsidan Udden.
Han hade ett skotthål i pannan och bakbundna händer och såg hiskelig ut.
Ofta knep
dom ihop och höll sig hela natten.
"Gamle Jon Jonsson" sa : "Je häär alri liigat tyskrar"... Han talte med
släbig röst och tyckte
att det drev omkring för många döda soldater, efter Nordsjöslaget, under
1:a världskriget.
Det gick ju inte att fiska. Och tyska "unnerbådar" (u-båtar) skrämde
makrillen, när just han
skulle ut och dörja. De syntes tom. under hans dörjestänger... Ja, ja -
där fanns många fina
gôbbar, som var gamla när jag var liten!
Två gamla fiskare passerar i sin Vadjulle, som
verkligen visar jullen som bruksbåt.
Fiskarna är från Vorren, söder om Havstenssund. Därför
kallas de för "Vôrrane"
och är väldigt duktiga att fiska ("fracke te å fiske") med
makrillvad, en liten snörpvad.
När ett makrillstim
ringades in,
gled vadnätet ut över akterspegeln och runt fiskstimmet.
Här är "Vôrrane" på väg ut i skärgården
i augusti när
makrillen går till i stim.
Egentligen var jullar inte så vanliga i norra
Bohuslän, men som Vadeka (se bild nedan)
med bred akterspegel, fungerade de bra.
Deras vita motorsnäcka är typisk för norra Bohuslän. Snäckorna
köps ofta i Norge.
Fiskemetoderna ändrades och Vadekan behövdes inte längre.
Från den gamla tiden
ligger Vadekan och förmultnar på Kalvö. Den är vacker
även som vrak...
_______
Kenneth Fjällström kom till Träbåtsfestivalen i
Uddevalla 2-4 september 2022.
Han skrev sedan ett E-brev 2022-09-02 med bild från försättsbladet ur boken :
De levde på
Fjällbacka strand.
Min far Rolf som liten parvel och hans farfar
Johan Fjällström i robåten
"Lätt". (Rolf ser ut att vara en mycket stolt
rorsman!)
För mig ett vackert foto på min fars farfars "Robåt" med alla segel satta.
Det är så dax nu... Farsan har seglat vidare, så det går inte längre att
fråga honom :
- Är du med ombord? - Vet du om båten finns kvar? - Varför hette båten
"Lätt"?
Båttypen kallades "Robåt". Lokal benämning i Fjällbacka
och norrut på en båttyp
byggd av en lokal båtbyggarmäster Åkerström. Gick att
rigga på olika sätt beroende
på hur båten skulle användas. Foto ur Fjällbackabladet nr 99 år 2005.
Tillägg : Det var farsan som i sista seglingen om ett vandringspris
tjatade sig till att
på "sista benet" få sätta toppstången med toppseglet. "Lätt" seglade med
relingen i
vattnet, men vandringspriset tillföll Fjällström för alltid.
Robåt från Fjällbacka. Byggd 1895. Båten fyllde 125 år 2020. Ägare Stig
Arne Fredlund.
Bilden är hämtad från FACEBOOK. Notera att toppseglet inte är satt på
lös stång, utan
på masten. Detta skrev Kenneth Fjällström i ett nytt E-brev 2022-09-04.
_______
Ur tidningen Båt för alla 1977 hittar
vi en notis om J11 och J17 båda
byggda i plast.
Båtarna har hämtat sin form från Långedragsjullarna som i sin tur
bygger på Bohusjullen
från 1800-talet.
J11 byggdes i plast.
Steffen Lunn seglar sin J11 S-25 "Dumbo" i Hundested i
Danmark 2020-07-01.
Från Sailguide.com har vi hämtat uppgifter om J11.
Båten tillverkades av ELLOX-
produkter i Eskilstuna i slutet av 1960- och 1970-talet. L : 5 m. B : 2 m.
Djup : 0,74 m.
Båtens vikt : 600 kg. varav köl : 300 kg. Mast : 6,8 m. Storsegel : 7
m2. Fock : 5,5 m.
Genua : 8 m2. Spinnaker : 17 m2.
Foto : Steffen Lunn, Hundested, Danmark. (Båten t.h. är en
Danskbyggd Lynaes17).
J17 byggdes i plast.
Foto : Felix Åkeström, Klingerfjärden Medelpad.
Från Båtsidan.com har vi hämtat uppgifter om
J17. Konstruktion av överbyggnaden,
riggen och inredningen : Harry Becker 1969.
Konstruktion av skrovet : Tage Hellman.
Enligt Carl-Axel Hellman (2023), var det hans far
konstruktören Tage Hellmans egen
J14 nr 77 "Flu" som
var förebilden till J17. (Se Ritningar
och Veteranbåtsarkivet
).
J17 tillverkades i 315 ex.
vid Kasholmsvarvet i
Eskilstuna åren 1969-1977.
L : 5,95 m. B : 2,2 m. Djup : 0,96 m.
Båtens vikt : 1100 kg. varav köl : 500 kg.
Segel :
Krysställ 18,1 m2. Lystal : 0,86.
Ett nytt J10-bygge i plast kom från
Finland 2016.
Ritad enligt Långedrags SS.
bestämmelser.
Jaru Vankatalo på
Miilu-Veneet Oy i Myllykoski. Miilu-Boats Ltd.
Båten såldes i London.
J10 i plast med träinredning. Ett vackert bygge! Trevligt med stor
sittbrunn i fint väder.
Men båten har ingen kapp! Kappen är viktig ur säkerhetssynpunkt. Den
hindrar vatten att
komma in i sittbrunnen vid segling i hårt väder.
Detta fick J10-ägarna
erfara vid kappsegling
från 1942 och framåt. Gasten fick ösa med hink, till och med kappsejsningar
förkom!
Det dröjde inte länge innan alla J10
byggdes med kapp.
En J10 ska ha Bermudarigg. Denna båt är spririggad, och har dessutom bom.
Torbjörn Andreasson i Henån, Orust skrev ett E-brev
2019-03-28 : Jag tror att orsaken
till att ha en bom på sprisegel var att få bort det otympliga skotet
från akterhornet på seglet
och i stället få in det till mitten, så att skotet inte satt i ryggen på
rorsman.
(Se Bohusjullen på första bilden ovan).
Artiken om
"K-Jollen" ur tidningen På Kryss och till
rors nr 4 1949.
Det kom ett E-brev 2014-12-06 från Bernt Pilfalk i
Lekeryd : Min morfar drev Karlges
Bilfirma i Vänersborg. Den dåvarande platschefen Gunnar Lundin beställde
en båt som
på ritningarna först hette "Karge-jollen" och sedan "K-jollen".
Han lät Hjalmar Olsson
rita en fem meters julle med 10 kvm segel. Den byggdes i ett par ex. av
Otto Hallberg,
Henån 1949. Jag har funnit ritningar på Sjöhistoriska museet i
Stockholm.
Båtbyggare Gunnar Johansson i
Slussen, som var anställd av Otto Hallberg i Henån,
berättade om en RJ-julle som
en bilfirma i Göteborg låtit bygga. RJ måste stå för
Ragnar Jansson som var återförsäljare av GM bilar i Göteborg. Han var GM
kollega
till Karlges i Vänersborg. RJ-jullen var utrustad med centerbord.
_____
Det seglades : Månbåt, Jolly
Scott, Dubbel
Scott, Trissjolle, OK-jolle, Finnjolle,
Trollunge, Spigg, Snipe, Optimistjolle.
Det fanns, och finns säkert fler båttyper?
Hör av dig om du vet!
_____
Vi som älskar träbåtar! Trollungen.
Konstruktör : Bertil Bothén 1925.
Läs mer på :
http://www.wiss.se/varv/bild/trollungen/t04/index.t04.html
Spigg. Konstruktör Jac M. Iversen
1932. L.5,50 m. B.1,50 m. Dj.0,80 m. Segel :10 m2.
Ritning : Sjöhistoriska Museet i Stockholm.
Gilbert
Holmström hörde
av sig 2019-03-07
och
berättade om sin Spigg : Hittade den
övergiven i skogen i Påvelund när jag var ute och joggade 1978. Jag hade
båten till 2002
då jag sålde henne till Brännö. Seglade inte Spigg i ungdomen, men
känner till att den
snabbaste Spiggen på 1950-talet var Spigg nr 15 "Sonett". Min båt hette
"Piruett" som
senare stavades "Pirouette". Gilbert skickade in denna fina bild på sin Spigg...
Spigg nr 33 "Pirouette" i idealväder. Fart 7 knop
med Gilbert Holmström rorsman
och brodern Chris Holmström gast ca 1985.
Foto : Pelle Everlund.
Gilbert Holmström återkom 2019-09-24 : Här kommer
mitt inlägg om Spiggen
med de uppgifter som jag fått fram :
Spiggen konstruerades av bröderna Einar och
Karl-Erik Ohlson under 1940-talet.
Måtten är : Längd 5,65 m. Bredd 1,65 m. Djupgående 0,90 m. Gjuten
järnköl 180 kg.
Kryss ställ 14 kvm. Storsegel 10 kvm. Fock 4 kvm. Spinnaker 18 kvm.
Spigg nr 33 "Pirouette" förde även en röd genuafock (Elvström) från en
plastbåt typ
Varianty. Storsegel i dacron från Syversens Segelmakeri i Smögen
1950-tal.
Spiggen kan sägas förhålla sig till Stjärnbåten som Volvo P-1800 till
Volvo Amazon.
Vid kappseglingarna startade alltid Spiggarna, som snabbare båttyp,
före Stjärnbåtarna
och därefter kom J10:orna. Tanken med konstruktionen var nog att kunna
bjuda på ett
sportigare alternativ till Stjärnbåten i övergången till Draken.
Under 1940-talet byggde bröderna Ohlson en första prototyp som hade
rodret på akter-
spegeln. Klasstecknet i seglet var en svart cirkel med prick i centrum.
Kjell Håkansson,
Brännö, seglade en sådan. Spigg nr 7 "Spiggan" på tidigt 1950-tal.
Man var dock inte nöjd med konstruktionen. Genom att korta kölen och
flytta rodret
inombords, reviderade br.Ohlson ritningen och fick fram en snabbare och
sportigare båt.
Spigg nr 15 "Sonett" kom att bli normgivande för alla senare Spiggar på
samma sätt som
pojkbåten "Joyce" kom att stå modell för alla framtida Stjärnbåtar.
Klasstecknet i seglet blev nu en blå ring med en fylld triangel i
centrum. Med den snabba
"Sonett" som förebild kom flera båtar att få
namn som "Garionett" och "Piruett".
Jag tror att Spiggarnas högstas nummer var ca 45. Garanterat ingen båt
över 50.
Under en joggingrunda i skogen i Påvelund i augusti 1980 observerade jag
att någon ställt
en Spigg på denna osannolika plats. Det var Spigg nr 33 och ur gamla
startprogram från
Marstrandsregattan på 1960-talet, fick jag fram att hon hette "Piruett"
("Pirouette" på
franska) och att hon troligen var byggd i Mariestad ca
1950. Båten var i dåligt skick
men bordläggningen i Oregon pine var
ganska fräsch.
Spårade upp ägaren och det
blev affär.
"Piroette" med stormställ i 12 m/sek byig vind utanför Stillingsön 1995.
Jazztrrumpetaren Arne Larsson gastar. Foto : Lars Sestervik
från sin K22 "Peel".
SS.Fram:s 100 år Jubileumsregatta
26-27 juli 1996.
Startlistan. Spigg nr 33 "Pirouette" deltog
i Klass: Lys-Familje, där den svåraste
medtävlaren var J14 nr 101
"Gullungen".
Starten har gått! Bilden tagen från Framnäs.
J14 nr 101
"Gullungen" passerar startlinjens 2 röda bojar, med ena bojen
om styrbord.
J22 nr 50 "Anna"
leder med Draken "Sir Väz" i lä.
Spigg nr 33 "Pirouette", som känns
igen på sin röda fock och
grågula storsegel i dacron från 1950-talet, ligger hopplöst täckt
i klungan. (Förstoring av bilden ovan).
Bilden tagen från Kalvsund ca 5 min. efter starten. De större båtarna
har dragit ifrån.
Fr.v. Vingakryssaren "Embla". "Pirouette" passeras i lovart av
"Gullungen".
Bild från Framnäs ca 10 min. efter start. "Gullungen" har dragit
ifrån "Pirouette" som
söker lovartsläge. (Se bildförstoringen nedan).
"Pirouette"
"Gullungen" t.h. "Anna"
Bild från Kalvsund ca 13 min. efter start. Stora Varholmen
i lä. Hela startfältet
på samma bild. Draken "Sir Väz" i ledningen, köbåt
Vingakryssaren "Embla",
"Gullungen" och "Pirouette" knappar in på täten. "Pirouette" söker
lovartsposition
inför förestående rundning.
"Pirouette" passerar i lä
J22 nr 50 "Anna" vars rorsman Anders
Green påpassligt
fotograferar denna bildsekvens.
Rorsman på "Pirouette" Gilbert Holmström, kränggast
Thomas Humbert och
längst
föröver ösgasten Arne Larsson.
"Pirouette" tar andraplatsen i båda seglingarna.
Med två andraplaceringar blev det totalseger i Klass:
Lys-Familje 28/7 1996.
Gilbert Holmström
och sonen Felix med priskölden i hemmahamnen
på
Kalvsund.
J14 nr 101
"Gullungen" placerade sig som 4 och 1 vilket sammanlagt blir 5.
"Pirouette" blev 2 och 2 vilket sammanlagt blir 4 och alltså gav
slutsegern.
Här några fler bilder av den härliga, underbara Spiggen
"Pirouette".
Sjösättning 1989. I bakgrunden syns Ladoga-snipan "Pippi" som
Gilbert Holmström
fortfarande äger. Byggd i finska Karelen 1923, finsk fur på ekspant. Min
far köpte henne
från Grötö 1947. Ett finskt kulturarv.
Vinteruppläggning.
Spiggen "Pirouette" klar för sjösättning.
Gilbert Holmström i sin Spigg "Pirouette"... och nedan
i det rätta elementet.
_______
Det lär ha byggts två
J8 på prov
någon gång efter 1942.
Vi vet inte vem
som konstruerade båtarna,
var de byggdes eller av vem.
J8 nr 1 hette "Havsörnen" och
namnet
skulle ha varit målat under vattenlinjen.
J8 var tänkt att
kappsegla mot
J10, men rorsman
fick inte
vara äldre än 19 år.
J10 har 10 kvm segel och J8 borde då ha 8 kvm segel. Något seriebygge av J8
blev det aldrig.
Vad som hände med de två provbåtarna är heller inte känt.
Hugo Bauer 15 år pryade som båtbyggare på Lilla
Kålviks Båtbyggeri på Orust.
I ett E-brev 2013-03-02 skickade Hugo
bilder på den minsta Långedragsjulle han sett.
Den var klart mindre än
J10 nr 195
som stod framför. (Se bilden ovan!)
J10 är den minsta
av alla Långedragsjullarna, men denna båt var ändå mindre! Ingen på
varvet visste vad det
var för sorts båt, och den ansågs dessutom vara i så dåligt skick att
den skulle skrotas.
Båten hade plastad kapp som troligen var ett senare tillbygge.
Roder och bom hade donerats till Liseberg som dekor. Ett
ersättningsroder från J10
nr 84
som skulle skrotas, skänktes av Christina Riisager i Torslanda, och
J8:ans rodret och bom
kunde hämtas tillbaka hos riggarmästarna Erik och Jens Langert som
arbetade på Konst-
epidemin med dekor för Liseberg. Bra att ni har koll på gamla båtar, sa
de.
J10 är den minsta Långedragsjullen, men J8 bakom var betydligt mindre.
Uppmätning av båten 2013-03-05.
Fördäck med mastfisk. Hålet för masten diameter 70 mm.
Röstjärn och sittbrunnssargen med påbyggd kapp.
Skotbänken, 210 mm bred med fäste för storskotet.
Totalt 8 spant. Tjocklek 35 mm.
Aktertoftens undre del. Vacker form!
Akterspegeln. Båten har haft utombordare.
Masten.
Masttoppen med vantfästen och skivan för storfallet.
Vantspridarna med beslag och likrännan i masten.
Bomfästet på masten, vars nedre del var avbruten.
Båten hade en liten gjuten järnköl som låg en bit från skrovet.
Kölbultarna var avrostade.
Bottenstockar och döträ låg inne i båten. Skulle det gå att sätta denna
båt i stånd igen?
Masten blev ryggås och båten fick presenning.
Nytt besök på Lilla Kålvik 2013-06-30. Båtbyggare Michael Bossen och
www.julleregister.se
Efter en dags arbete var J8 städad, linoljad och täckt med två
presenningar.
Vi provade att ta bort kappen. Då framträdde båtens vackra form!
Akterdelen med skotbänken.
Grävskopan närmade sig! På Lilla Kålvik var man igång med att
gräva grunder till nya
båthallar. Vi måste flytta båten snarast, eller skrota den. Det blev för
kort tid att rädda
båten. Vi blev tvungna att fatta beslutet att skrota båten.
Här ses den gjutna rödmålade kölen. Alla båtens beslag och akterspegeln
togs till vara,
och en uppmätning gjordes. (Se nedan!)
Framtida forskning får avgöra om detta var en J8.
Handlade vi rätt eller fel när vi tvingades
skrota båten. Det hade ju varit roligt att provsegla den.
J8. Uppmätning av båten. Längd : 4,54
m. Bredd : 1,68 m. Djupgående
: 0,60 m.
Mastens längd från bomfästet till masttoppen : 5,73 m. Storseglets
mastlik : 5,38 m.
Bommens längd : 2,36 m. Bomliket bör ha varit ca 2,20 m.
Storseglet : 6 kvm.
(5,38 x 2,20 : 2 = 5,9 ca 6 kvm). Focken : 2
kvm. (3,40 x 1,30 : 2 = 2,21 ca 2 kvm).
Totalt ca 8 kvm segel = J8! Sannolikheten steg
för att det var en J8!
J8. Uppmätning av mast och köl. - Kanske
kan man i framtiden bygga en kopia av båten?
_______
Det sägs ha funnits en J16
som var
utlottningsbåt i Lysekils SS.
Det fanns planer på
att bygga en J32 men
detta projekt lämnade aldrig ritbordet(?)
Alla dessa båtar : J11, J17, J8, J16
och J32 är
inte registrerade som
Långedragsjullar
av LSS, och finns därför inte med som klassade båtar i
www.julleregister.se.
_______
Breviksjullen
Breviks Segelsällskap bildades 25/6 1938.
Det var sommargäster som tidigare improviserat
kappseglingar, som bildade föreningen. Den hade 13
medlemmar i början men 300 året därpå.
Första regattan samlade 60 båtar! Redan 1942 hade man
en egen båttyp : Breviksjullen B 14
som
blev utlottningsbåt i flera år. År 1948 fanns 34
Breviksjullar.
B14 påminde om en slankare J14 Långedragsjulle, men hade
separat sittbrunn för rorsman och
gast,
efter det internationella kappseglingsidealet på
1920-1930-talen. Brevikskannan lockade
under 1940 och 1950-talen ett stort antal deltagande
segelsällskap och en entusiastisk publik.
Det var folkfest! Brevik kunde ibland
placera sig före både GKSS och KKKK.
(Läs mer om Breviksjullen, om Breviks
Segelsällskap och Segelklubbar i Göteborgsområdet
genom att Googla : Breviks Segelsällskap).
Breviksjullen hade separat sittbrunn för rorsman och ingen kapp. En vacker och välseglande båt.
Breviksjulle med kapp.
B14 nr 37 byggdes 1948
och skrotades 1985 eller 1987.
Siste ägaren hade båten i 21 år.
Roland Caspersson berättade 2020-01-28 att han var med
ute med
sina kompisar och seglade
B14 nr 33 när båten låg vi
boj utanför Andalen på Hisingen. Här sitter Roland till
rors 1956.
Foto : Stig Nilsson, numera Stig Gitse. -
Rolands morfar hette
Patrik Petterson. Han hade
sommarstuga i Andalen. Patrik var maskinskötare på ett snörmakeri i
Göteborg. Han köpte 1907
en begagnad Hasselbladskamera, och med den fotograferade han sin samtid
1907-1958.
Se entrésidan :
Patrik Petterssons glasplåtar.
(593 st)
Seglet till Breviksjulle B14 nr 2.
Foto från ett restaurangtak på Åstol 2017.
OBS! Torkställningarna för spillånga på berget i
bakgrunden.
J14
nr 111 seglar med Breviksjulle B14
nr 16.
B14 nr 16 för segel från Bröderna Björndal, kända
Långedrags segelmakare.
Breviksjulle på Tångudden i Göteborg
2016-04-12. Båten var i dåligt skick och är i dag upphuggen.
Bilderna visar dock båtens konstruktion och detaljer.
Vi hoppas att detta inte är den sista Breviksjullen....
________
Lysekilsjullen konstruerades
av Bunsen och byggdes under 1950-talet.
Båten byggdes enligt uppgift endast i fem exemplar. Vi har hittat två
av dem :
En Lysekilsjulle låg vid
Hinsholmen i Göteborg.
Båten var till salu på Blocket.
Lysekilsjullen byggdes med bara ett vant på var sida om masten. BB-vant
var av.
Lysekilsjullen invändigt. Båten var faktiskt ganska tät.
Lysekilsjullen togs av sin nye ägare till Uddevalla med aktersnurra. Här i
Stenungsund.
Lysekilsjullen angör bryggplatsen vid Rödön utanför Uddevalla.
Akterförtöjningarna på bryggstolpar.
Efter en sommar vid Rödön, kom båten på land över vintern. Tanken var att
ägaren
skulle restaurera båten under våren, men så blev det tyvärr inte, utan
båten skrotades.
En annan Lysekilsjulle stod
på Dammens Båtvarv i Kungsviken 2010-08-27.
Denna Lysekilsjulle hade öppen sittbrunn med tillhörande monterbart
kapptak.
Båtbyggare John Gustavsson, Nisse Dunér
SS.Fram och Nils Hellman m.fl.
Kapptaket kunde monteras vid behov. Nils Hellman
(J22 nr 1)
inspekterar.
Båten som var till salu var i fint skick. Den hade gjuten järnköl.
Båtbyggare John Gustavsson på Brattrås, Orust.
|