J18 nr 102


J18 nr 102 "Flamman".

"Flamman"



Göran Odbratt ca 18-19 år.

Mamma Gunvor  (ovan)  och min dåvarande flickvän Eva  (nedan)  solar på däck.  OBS! Skotskenan
på däck som går ovanligt långt fram på fördäck. Troligen ett minne från Calle Båysens kappseglingar
30 år tidigare 1947-1949.

Mormor Agnes vid det blå kapellet.

Pappa Bertil.      Nedan : Pappa, mamma och Britta med barnen.


J18 nr 102 "Flamman" ritades av Tage Hellman och byggdes 1947 av Bröderna
Karlsson & Söner
vid Svinevikens Båtvarv, Orust, enligt det gamla handskrivna Julleregistret. 
Detta är felaktigt sade Båtbyggare Knut Jacobsson i Dragsmark 85 år 09-12-06. Han menade att
J18 nr 102 liksom J18 nr108 byggdes av Knut och brodern Nils Jacobssons Båtbyggeri
i Munkeby Dragsmark
till Calle Båysen.
 
Förste ägare var Calle Båysen på Klåverö i Marstrand. Han seglade hem LSS Jullepokalen
med en av sina "Flammor" antingen J18 nr 102 eller J18 nr 108, år 1955 och 1957. 

Jonas Olsson
berättar i ett E-brev 2011-02-03 : Min far Stig Olsson köpte J18 nr 102 "Flamman"
i slutet på 1950-talet (1962? Se nedan vid SXK), från Gottskär, där hon hade seglat ett antal år.

Carl-Axel Hellman, vinnare av Tjörn Runt 2013 och 2014 i sin J14 nr 77 "Flu", har 2014-03-23
skrivit ned sina minnen från att ha varit gast åt Calle Båysen. Här gäller det J18 nr 102 "Flamman" : 
Jag minns min morfar, Calle Båysens J18 nr 102 "Flamman" lite svagt, jag var ju bara omkring 6 år. 
Vid en utflykt till Pater Noster fyren fick min kusin Ulf och jag följa med. På vägen hem var det frisk
vind och vi tyckte det var spännande att krypa allra längst in under kappen med påföljd att vi ganska
snart blev rejält sjösjuka.

Jag gastade ofta under kappseglingar med den huvudsakliga uppgiften att blanda till groggen på länsen
som för det mesta var en stillsam övning. Detta var grannlaga eftersom proportionerna mellan konjaken, sockerdrickan och vichyvattnet var noga fastställda. För det mesta fick jag beröm och som belöning
tilldelades jag resterande sockerdricka. (Läs mer om grogg-blandningen på J14 nr 77).

Jonas Olsson på Båtmässan i Göteborg 2012  berättade : Efter vad jag hörde då, om min barndoms
båt, hade hon endast seglats två år av Calle Båysen (1947-1949?) så vi var alltså tredje ägare till båten.
Under vår tid låg hon på svaj vid Råö i Onsala. "Flamman" var en extremt genomtänkt J18 för kapp-
segling. Tage Hellman ritade lodrät förstäv och skarpt förskepp. Båten var mycket snabb, särskilt
i lätt vind. "Flamman" var en riktig "blekeskenare" (seglade bra i bleke).

Det hände att hon seglade förbi Folkbåtar, vilket inte borde vara möjligt med tanke på skillnaden
i segelyta. "Flamman" hade en mycket hög mast (12 m) och ett högt och smalt storsegel med genom-
gående lattor, som då var mycket ovanligt. När vi bytte det gamla bomullstället, efter att storen skörat
en höst, var de nya seglen mer konventionella med vanliga lattor. Den stående riggen var gjord i hel-
dragen rostfri rod* i stället för vajer, vilket jag aldrig sett, vare sig förr eller senare. Jag vet inte om
man tänkte sig minskat luftmotstånd kanske?
 
* Rod (kraftig ståltråd) i stället för wire i stag och vant gör riggen starkare, styvare och töjer sig inte,
kommenterade Carl-Axel Hellman 2011-11-17.

Backstaget sattes an i lovart och slackades i lä med en enda spak som satt på ett skott mitt framför
rorsman och som man alltså slog över när man vände. Rorsman satt i en avdelad brunn med ett hel-
täckande skott framför sig. "Flamman" var byggd i ek och kappad med kapptak och däck i Oregon
pine. Däcket var i smal ribb som följde skrovets form. Sittbrunnsbänkar m.m. i mahogny. Samtliga
delar över vattenlinjen, inklusive durkarna, var klarlackade och i ett fantastiskt skick. Alltså ingen
duk vare sig på kappen eller däcket, som naturligtvis var glashalt vid minsta fukt, men vad gjorde
man inte för det estetiska?

Vid en storm gick masten av när hon låg förtöjd vid sin boj. Efter det fick hon vajer även i stag
och vant. Den nya masten kostade 500 kr och byggdes på Arendalsvarvet, som fanns på den tiden,
då det fortfarande var "bonnaland" utefter hela Hisingens sydkust. Vi sålde J18 nr 102 "Flamman"
vidare i slutet av 1960-talet (1966 eller 1967).
    
J18 nr 102 "Flamman" var registrerad i SXK 1950-1960 med ägaren Bertil Lundberg,
1962-64 med ägaren Stig D.Olsson och 1970 som "Katja" med ägaren U.Carresjö som döpte
båten efter sin fru. Båten ska under någon tid ha hetat "Bromma" enligt Peter Skanse i Skärhamn.

Göran Odbratt i Stockholm skickade ett E-brev 2016-05-19 : Jag fick ett tips om ditt fantastiska
Långedragsjulleregister i går, och hittade också J18 nr 102 "Flamman", som jag varit ägare till några år.
Jag skulle gissat att vi köpte henne 1969 men har pratat med en vän här på Bohus-Malmön, som var
säker på att jag köpte J18 nr 102 år 1971 när jag var 18 år. Vi hämtade henne på en brygga någon-
stans i närheten av Kungsbacka och seglade till Bohus-Malmön, där "Flamman" hade hemmahamn
till 1975. Den förre ägaren berättade att båten tidigare hade hetat "Flamman".

Jag sålde henne till en kompis Lars Gustavsson, som då var sommarboende utanför Havstenssund.
I dag bor Lars Gustavsson i Havstenssund. Lars sålde henne några år senare och köpte en Laurinkoster.
Jag vet inte till vem han sålde henne. Han var väldigt duktig på träarbete, hans pappa var möbelmästare,
och han gjorde fina inredningsarbeten i sittbrunnen.

"Flamman" var en fantastiskt fin seglare, tog inte samma höjd som mer moderna båtar, men i det övriga
registret hävdade hon sig alltid väl. Många blev överraskade när en "gammal träbåt" seglade om dem.

Göran återkom med ett nytt E-brev 2016-05-20 : När jag köpte "Flamman" J18 nr 102, berättade den
tidigare ägaren att båten vunnit Jullepokalen, men vad jag förstår så är det naturligtvis svårt att veta vilken
av de tre "Flammorna" som gjort det. (Se också J18 nr 108 och J18 nr 118).

J18 nr 102 hade furu i skrovet, Oregon pine i däcket och mahogny i sttbrunnen, ingenting var målat över
vattenlinjen, endast fernissat. En Seagull var motor då, du vet en motor där man lägger startsnöret runt
svänghjulet manuellt. Underbar motor.  -  Under sommaren ska jag leta bilder bland kompisar och släkt
här på Bohus-Malmön. Kanske finns det någon bild från kappseglingen Malmön Runt, där vi låg bra till
ända fram till kryssen uppför Stallerännan då ett tiotal moderna båtar passerade oss.

Göran Odbratt skickade ett E-brev 2016-08-27 med de första bilderna på J18 nr 102 "Flamman".
(Se de åtta bilderna ovan). Göran skriver : De enda bilder som återstår av "Flamman" under min tid med
henne är de min nittioåriga mamma förfogade över. Jag gissar att min dåvarande flickvän Eva fick behålla
fotografierna från de fem år vi var ihop. Mammas fåtaliga bilder är av bleknande karaktär, men de ger
ändå en tidsbild, och en aning om J18 nr 102 "Flammans" vackra karaktär.


Ägarlängd :
1947-1949       "Flamman"     Calle Båysen  Marstrand
1950-1960       "Flamman"     Bertil Lundberg  Gottskär
1962-1967?     "Flamman"     Stig D.Olsson  Onsala
1970-1971       "Katja"            U.Carresjö
1971-1975       "Flamman"     Göran Odbratt  Stockholm och Bohus-Malmön
1975-1977?     "Flamman"      Lars Gustavsson  Havstenssund
?                        ?                     ?

Var J18 nr 102 "Flamman" finns i dag vet vi inte.
 

www.julleregister.se