![](ritningar/ritningar_0.jpg)
Konstruktör Hjalmar Olsson.
![](ritningar/ritningar_1.jpg)
J10 ritades av Hjalmar Olssons 1942. Ovanstående
skiss ritades av Mats Seldén efter 1957.
OBS! Mats har ritat en Genuafock som gick bakom masten. Seglet blev
populärt vid Olympiaden
i Genua, Italien 1956. Hjalmar Olssons J10-ritning 1942 hade öppen
sittbrunn och saknade kapp.
(Se ritningen av J14 nedan).
![](ritningar/ritningar_2.jpg)
![](ritningar/ritningar_3.jpg)
J14 ritades av Hjalmar Olssons 1934. Denna ritning är
signerad Arendal okt. 1947.
![](ritningar/ritningar_4.jpg)
Linje och arbetsritning till 14 m2 Långedragsjulle.
Arendal okt. 1947 Hjalmar Olsson.
![](ritningar/ritningar_5.jpg)
J14 som ovan med vit bakgrund. T.v. Mastens längd ned till
däck = 9,150 m. Däck-mastfot = 0.800 m.
Mastens totala längd = 9,950 m. enligt Hjalmar Olssons ritning.
![](ritningar/ritningar_6.jpg)
J14 som ovan med vit bakgrund.
![](ritningar/ritningar_7.jpg)
J14 närbild av ritningen ovan.
![](ritningar/ritningar_7a.jpg)
Konstruktör Tage Hellman med familj. Carl-Axel
Hellman t.v.
![](ritningar/ritningar_8.jpg)
Tage Hellmans Segel- och riggritning till J14 1951.
Originalritning till J14 nr 77 "Flu".
T.h. Mastens längd ned till däck = 9,150 m. Däck-mastfot = 0.890 m.
Mastens totala längd = 10,040 m. enligt Tage Hellmans ritning.
![](ritningar/ritningar_9.jpg)
J14 närbild av ritningen ovan.
![](ritningar/ritningar_9a.jpg)
Ovanstående skiss ritades av Mats Seldén ca 1957.
OBS! Hjalmar Olssons J14-ritning 1942 hade öppen sittbrunn och saknade
kapp. Denna skiss
är mycket lik originalritningen till J14 nr 77 "Flu" av Tage
Hellman från 1951. (Se ovan).
Mats Seldéns skisser i kopia hade han till sina kunder vid försäljning
av J10 och J14 vid Seldéns
Båttillbehör i Vikingsborg, Långedrag. När sedan Vikingsborg brann, gick
skisserna samma väg.
![](ritningar/ritningar_10.gif)
![](ritningar/ritningar_11.jpg)
Hjalmar Olssons första ritning till en Långedragsjulle :
Segelritning 18 kvm "Segeljulle" 1927.
OBS! Båten är ritad med gaffelrigg! Vi vet inte om J18 nr 1 hade
gaffelrigg från början. Den första bilden
vi har av J18 nr 1
är från 1956, då med Bermudarigg. Det finns en bild från en kappsegling
1934-1935
som visar två gaffelriggade Långedragsjullar, troligen J18? (Se
J22 nr 2,
J22 nr 3 och
J22 nr 1).
![](ritningar/ritningar_12.gif)
J18 nr 1, här kallad JU1. Samma ritning som ovan men
med vit bakgrund.
![](ritningar/ritningar_13.jpg)
Hjalmar Olsson ändrade ritningen året därpå : Segelritning 18 kvm
"Segeljulle" 1928. Bermudarigg!
![](ritningar/ritningar_14.jpg)
J18 nr 1. Samma ritning som ovan med vit
bakgrund.
![](ritningar/ritningar_15.jpg)
J22 kvm. Segeljulle ritades av Hjalmar Olsson 1931.
![](ritningar/ritningar_16.jpg)
![](ritningar/ritningar_17.jpg)
J22 Hjalmar Olssons ritning till 22 kvm Långedragsjulle 1937.
Från den ursprungliga kappen
till ruff med dörrar och ventiler samt förpikslucka eller pliktlucka.
![](ritningar/ritningar_18.jpg)
Segel och rigg till 22 m2 Långedragsjulle. Ritad av Jac M.
Iversen, Stockholm 30/4 1935.
![](ritningar/ritningar_19.jpg)
22 m2 Långedragsjulle. Jac M. Iversen.
![](ritningar/ritningar_20.jpg)
22 m2 Långedragsjulle. Jac M. Iversen.
![](ritningar/ritningar_21.jpg)
22 m2 Långedragsjulle. Jac M. Iversen.
![](ritningar/ritningar_22.jpg)
22 kvm. Långedragsjulle. Ritad av Roy Scherman
1939.
![](ritningar/ritningar_23.jpg)
J26 Hjalmar Olssons : Segelritning till 26 kvm. Långfärdsjulle 1940.
![](ritningar/ritningar_24.jpg)
Linje och arbetsritning till 26 m2 Långedragsjulle. Hjalmar Olsson.
![](ritningar/ritningar_25.jpg)
![](ritningar/ritningar_26.jpg)
![](ritningar/ritningar_27.jpg)
![](ritningar/ritningar_30.jpg)
|