J22 nr 10 "Juliana" ritades av Hjalmar Olsson och
byggdes 1938 av bröderna
David och Hjalmar Olsson på Arendals Båtvarv i Göteborg. Båten byggdes i kärnfuru.
Längd : 6,02 m. Bredd : 2,295 m. Förste ägare var Rederitjänsteman
Ingmar Bondestam,
SS Kaparen i
Onsala.
Ingmar Bondestam med familj bodde på Gottskär och var med och
startade
SS Kaparen.
Ingemars son Rolf Bondestam i Uppsala berättade 2012-04-26
att
J22 nr 10 fick namnet
"Julliana" efter den Nederländska Drottningens
namn som var populärt då. Rolf berättade också
att han
vid tre års ålder fick se "Jullianas" namnbräda, (ungefär 25x10 cm) som
var av fernissat
ljust trä, med namnet i relief
i mitten och en tross runt om samt en blomma i varje hål för skruvarna.
Allt i skuret trä.
Senare ägare hittar vi
i GKSS register 1948 och 1951 under båtnamnet "Miss
Dagny II" :
Ingenjör Carl Lennart Bergqvist, Särö Båtklubb i
Göteborg. På Båtmässan i Göteborg
2017-02-12 kom Lj. Bergqvist
och berättade att Carl Lennart
hade båten från 1948 till 1969.
Berit
och Ralf Hultén
i Lerum
kom till Båtmässan i Göteborg
2012 och berättade att de köpte
båten i slutet på
1960-talet. Båten fick namnet "Nike", som alla familjen Hulténs båtar
hette.
(Se J10 nr 14 och
J14 nr 107).
Båten var kappad och lättseglad.
Familjen Hultén
sålde båten ca 1980 till Johan Frie i Göteborg,
varefter
brodern och konstnären Peter Frie i Båstad tog över ca 1986-1995. Båten hette då
"Julliana" och hade
haft en
inombordsmotor (Göta) som tagits ur redan på 1970-talet.
Patrik Edström skickade ett E-brev 2017-02-02 :
Madeleine Sjöholm-Haeger (se
J10 nr 218)
lånade J22 nr 10 av Johan Frie en sommar då Johan inte
hade tid/ork/lust att ta hand om båten.
Jag var med och seglade ner båten från Nordre Älv till
Gårda Brygga / Ölmanäs. Min bror och
jag hade seglat Stare (SWE 6037 & 7085) under några år och var förvånade
över hur snabb J22:an
var. Det skiljer 4 kvm segel och det är en del extra vikt, vilket
märktes, men på öppna bogar utan
alltför krabb sjö var hon riktigt snabb!
Peter Frie berättade 2012-04-26 att familjen seglade
till Hornbeck i Danmark och sov över natt
i båten
under det fina kapellet i bomull.
Folk måste ha blivit förvånade när det på morgonen steg upp
sex
personer
ur denna lilla båt. Peter Frie lade ner mycket arbete på båten. Peter
Frie sålde båten
ca 1995 till några forskare Mats Eriksson och Patrik Lundell
i Lund som hade båten i Lomma.
De sålde sedan båten den 1/10 2006
till Dirk Reinhart från Flensburg, Tyskland : Det är min
andra J22:a, säger Dirk i ett brev. Den första var
J22 nr 30 som jag sålde 1995 till Nederländerna
för att köpa en Koster.
Men nu är jag tillbaka i en J22:a. Det är fint att vara J22-ägare igen,
efter-
som de seglar mycket trevligt. För mig är historien av båten lika
viktig som att segla den. Därför är
jag glad att där finns andra, som
söker kontakt och samlar information. Jag ska gärna hjälpa och
vara en
del av J-familjen. Kanske vi ses någon gång vid träbåtsmöten på
västkusten eller på havet.
Hemmavattnen var Flensburgfjorden. Dirk
Reinhart sålde båten 2009 till nuvarande ägarna :
Manfred
och Ewe
Wigger i
Oldenburg, Tyskland. De har planer på att
restaurera båten.
Kölbultar, återställa spanten efter
inombordsmotorn och reparera bordläggningen under
vattenlinjen,
i övrigt är båten i toppskick!
Sommaren 2019 kom familjen Klaus och
Antje Hinrichsen
och lade till med sin plastbåt vid
Gustafsbergsbryggan i Uddevalla. De hade seglat från Flensburg
i Tyskland.
De hälsades välkomna
till bryggan av undertecknad, kapten på J22 nr 1 "Nabben II",
längst ut på bryggnocken. När jag fick
höra att de kom från Flensburg, drog jag mig till minnes att J22 nr 10
"Julliana" hade sin hemmahamn
där på Dirk Reinharts tid (2006-2009) och att jag inte hört något om
båtens vidare öden på länge.
Klaus och hans fru Antje lovade att kolla upp vad som hänt med båten.
Klaus Hinrichsen skrev ett E-brev 2019-09-17 :
Dear Bengt, meanwhile, I have been able to
take care of the Langedragsjulle number 10 "Julliana". Manfred
Wigger passed on the boat to
Bastian Hauck, a boat builder who had a shipyard in
Schleswig. Bastian wanted to restore it,
but then the shipyard property was terminated. "Julliana" is still in
his possession, must be restored,
but the substance is good. Everything else I will from Bastian, who is
currently in Spain, learn in the
next few weeks and discuss with him. Then I will contact you again.
Hopefully you are fine!
We like to think back to the meeting with you and have reported many
times at home enthusiastically!
Greetings to your wife, also from Antje! Klaus.
...and in german Alain :
Lieber Bengt, inzwischen habe ich mich um die Langedragsjulle
nummer 10, "Julliana", kümmern können.
Manfred Wigger hat das Boot an Bastian Hauck,
einen Bootsbauer, der eine Werft in Schleswig hatte,
weitergegeben. Bastian wollte es restaurieren, jedoch wurde ihm dann das
Werftgrundstück gekündigt.
"Julliana" ist aber noch in seinem Besitz, muss sicher restauriert
werden, aber die Substanz ist gut. Alles
weitere werde ich von Bastian, der zur Zeit in Spanien ist, in den
nächsten Wochen erfahren und mit ihm
besprechen. Dann melde ich mich weider. Hoffentlich geth es euch gut!
Wir denken sehr gerne an die
Begegnung mit euch zurück und haben davon schon veilfach hier zu Hause
begeistert berichtet!
Herztliche Grüsse an deine Frau, auch von Antje!
Klaus.
Klaus återkom med ett E-brev 2019-09-18 : Bastian
greatly appreciates the boat, but he suggested
that we should talk about a good solution for long-term preservation of
"Julliana". In fact, I have already
thought about whether I restore the boat together with the known boat
builders from Arnis on the Schlei
(smallest city of Germany) and we then operate it in an owner
community. Let´s see what happens in the
next conversation with Bastian. I keep you updated.
Klaus skrev ett E-brev igen 2019-09-23 : In the
meantime I have talket to Bastian Hauck. He will send
you a message to Number 10 and tell you what his ideas and opportunities
are, regarding the restoration
and use of "Julliana". The boat is currently in Schleswig,
covered on a trailer. Bastian has a friend in
Copenhagen who may be intrested in opportunities. In the meantime, I
have refrained from the idea of
taking part in the boat. I have enough other fields of activitiy and
"construction sites". It will be a good
solution. Best regards
Klaus
Båtbyggare Sebastian Funger i Flensburg (se
J14 nr 84)
skickade ett E-brev 2021-06-23 : Today
I met Bastian Hauck the owner of J22 nr 10 "Julliana".
We talked about his J22 and he told me that he
will start to "restore" the boat. I think he will use G4, epoxy and
glas. Bastian has a webside for traveling :
www.tadorna.de.
Bastian Hauck i Schleswig,
Tyskland är ägare till J22 nr 10 "Julliana", en av de
tre sista
"Allmogejullarna" som de tio första J22-orna kallades, då de bara var 6
m. långa. Detta är
alltså en extremt sällsynt och bevarandevärd båt. Ett
Svenskt båtkulturellt arv!
www.julleregister.se anser att
detta medför ett ansvar vid restaureringen av båten.
"Moderna" material som G4, epoxy och glasfiber får
inte användas! Om inte,
är detta
början till båtens förstörande!
Bastian Hauck in Schleswig, Germany is
the owner of J22 nr 10 "Julliana", one of the three
last "Allmogejullar", as the först ten J22 were called,
beeing
just 6 m. long. Bacause of that
J 22 nr 10 is extremely rare and worthy of preservation, a
Swedish boat cultural heritage!
That means responibility in the way Bastian is
intending to restore the boat.
www.julleregister.se consider
that modern materials like G4, epoxy and glasfiber are
not
to be used. The restauraton has to be done the traditional way! If not,
this is the beginning
of the destrucion of the boat!
Två år senare 2023 kom ett E-brev, ett sådant som gör oss gamla så glada! En
person i en ny generation
blir "förälskad" i en träbåt, och tar över den med liv och lust!
Det kom ett E-brev 2023.09-19 från Jelle Johan Schmidt
i Schleswig : (Översättning
nedan!)
Hallo Julleregister, Ich bin Jelle, der neue Eigner von "Juliana"
J22 nr 10.
Sie stand lange bei mainem Stiefvater auf dem Werkstattplatz herum.
Bastian Hauck hatte sie dort unter
einer Plane abgestellt und leider nie die Zeit gefunden sie zu
restaurieren.
Jahre lang ging ich an ihr vorbei ohne zu wisse was da für ein Schatz
auf diesem Platz stand. Eines tages,
ein paar Wochen vor meinem 17ten Geburtstag guckte ich unter die Plane
und verliebte mich direkt in sie.
Mein Stiefvater hat Erfahrung im alternativen Bootsbau und wollte mich
gerne bei dem Projekt unterstützen.
Nach ein paar Tagen stellten wir sie in unsere Werkstatt und ich begann
über den Winter den Lack innen
und aussen abzukratzen.
Sie war oberhalb bis auf ein paar kleine Reparaturen in Ordnung. Das
Unterwasserschiff war jedoch
komplett undicht. Die Planken austauschen war für mich keine Option,
weil das Projekt nie fertig ge-
worden wäre! Also habe ich sie umgedreht und komplett mit Epoxy und
Glasfaser laminiert.
Von aussen mit 2K Spachtel und Farben gestrichen und von innen mit
Leinöl.
Das Rigg ist auch verändert. Aus den Backstagen und den beiden Vorstagen
wurde ein Jumpstag.
Den Baum habe ich um 50 cm gekürtzt und die Segel aus alten Folkeboot
Segeln selber genäht.
2 Jahre später, nach Monaten Arbeit ist sie fertig geworden und ins
Wasser gekommen.
Eurer Meinung nach habe ich sie mit dem Epoxy "zerstört", aber es war
die einzige Möglichkeit sie
weider fertig zu machen. Die Originale Wiederherstellung ist zwar eine
gute Sache, jedoch werden
diese Projekte leider sehr oft nie fertig.
Es macht für mich keinen Sinn im Jahr 2023 Materialien von 1938 zu
verwenden. Die "Juliana" ist
der beste beweis dafür, dass es genau so mit Modernen Mitteln geht. Sie
ist dicht, pflegeleichter,
schneller und lääst sich durch das veränderte Rigg einfacher Segeln und
auch bei viel Wind ohne Reff.
2021 in Schleswig
Sommer 2023. Sie liegt aktuell i der Dyvig in
Dänemark, wo sie regelmässig gesegelt wird.
Vor ein paar Tagen bin ich von der Silverrudder Regatta (Einhand rund
Fyn) wiedergekommen.
Sie war mit Abstand das kleinste und älteste Boot. Sie hat jedoch mit
den modernen Plastik Yachten
erstaunlich gut mitgehalten und sie zum Teil sogar eingeholt.
Liebe Grüsse Jelle Schmidt (:
Översättning till Svenska :
Hej Julleregister, Jag är Jelle, den nya ägaren till "Juliana" J22
nr 10.
Hon stod länge på min styvfars verkstad. Bastian Hauck
hade lämnat henne där under en presenning
och han fick tyvarr aldrig tid att restaurera henne.
I åratal gick jag förbi henne utan att veta vad för en skatt som fanns
på denna plats. En dag, några
veckor innan min 17-årsdag, tittade jag under presenningen och
förälskade mig direkt i henne.
Min styvfar har erfarenhet av alternativt båtbyggeri och ville gärna
stötta mig i projektet. Efter några
dagar satte vi henne i vår verkstad och jag började över vintern skrapa bort färgen in-
och utvändigt.
Hon var i bra skick förutom några små reparationer. Undervattenskrovet
var dock helt otätt. Att byta
borden var inget alternativ för mig, eftersom projektet då aldrig skulle ha
blivit färdigt! Så jag vände
henne upp och ned
och laminerade henne helt med epoxi och glasfiber. På utsidan strök jag
henne
med
2K spackel och färg och
på insidan med linolja.
Riggen har också förändrats. Av backstagen och de två förstagen blev ett
fiolstag. Masten har jag
kortat med 50 cm. och själv sytt seglen från en gammal Folkbåt..
2 år senare, efter månader av arbete, var hon färdig att sjösättas.
Enligt din åsikt "förstörde" jag henne med epoxy, men det var den enda
möjligheten att göra henne klar.
Även om det är bra att återställa originalet, blir dessa projekt tyvärr
ofta aldrig färdiga.
Det är ingen mening för mig att år 2023 använda material från 1938.
"Juliana" är det bästa beviset på
att det är precis så det fungerar med moderna medel. Den är tät, lättare
att underhålla, snabbare
och tack vare den modifierade riggen är den lättare att segla och kan
segla utan rev även i hård vind.
2021 i Schleswig
Sommaren 2023. Hon ligger nu i Dyvig i
Danmark, där hon regelbundet blir seglad.
För några dagar sedan kom jag tillbaka från Silverroder Regattan
(Enmanssegling Fyn runt).
Hon var med råge den minsta och äldsta båten. Hon hängde ändå förvånande
väl med de moderna
plast-yachterna, och kom till slut ikapp.
Kära hälsningar Jelle Schmidt (:
Ägarlängd :
1938-? "Julliana" Ingmar Bondestam SS Kaparen Onsala
1948-1969 "Miss Dagny II" Carl Lennart Bergqvist Särö Båtklubb Göteborg
1969-1980 "Nike" Berit o Ralf Hultén Lerum och Vrångö
1980-1986 "Julliana" Johan Frie Göteborg
1986-1995 "Julliana"
Peter Frie Båstad
1995-2006 "Julliana" Mats Eriksson o Patrik Sundell Lund
2006-2009 "Julliana" Dirk Reinhart Flensburg Tyskland
2009-2018 "Julliana" Manfred o Ewe Wigger Oldenburg Tyskland
2018-2021 "Julliana"
Bastian Hauck Schleswig Tyskland
2021-
"Juliana"
Jelle Johan Schmidh Dyvig Danmark
J22 nr 10 "Juliana" har hemmahamn i Dyvig i Danmark, och är registrerad som seglande.
J22 nr 10 "Juliana". Så här såg hon ut när Jelle började arbetet med
båten.
Hela båtens undersida renskrapad och behandlad med Epoxy och
glasfiber.
Jelle Schmidt vid sin båt J22 nr 10 "Juliana".
"Juliana" på väg till sjösättning. Jelle har tagit bort ett L
i båtens namn. "Julliana" blev "Juliana".
"Juliana" åter i sitt rätta element.
Provsegling!
Styrbord kryss!
OBS! Det nya fiolstaget längst upp på masten.
Läns.
Årets Bild 2023!
Foto : Jelle Schmidt, Dyvig, Danmark.
J22 nr 10
"Juliana".
Kappseglingen : Silverroder Regattan. Fyn runt, Danmark.
|