J14 nr 91


Segling i Bohuslän 1969-1970.  Per Lindvall och Anders Rådmark seglar J14 nr 91 "Bruse" 1969
på Kosterfjorden.  I lättvind  fångades 23 makrillar.   Alla de svartvita bilderna...Foto : Lennart Carlsson


Anders "Happy" Rådmark muckade och mönstrade på Kostern "Happy" här t.v.  Stortriss nr 143
seglades av Robert Ivarsson och J14 nr 91 "Bruse" av Per Lindvall och gasten Jerry Eriksson.
Roberts pappa Knut Ivarsson var ägare till J18 nr 44




Frisk bris på Koljöfjorden!  J14 nr 91 "Bruse" t.v. och Kostern "Happy" t.h. på väg in i Nordströmmarna.
Vi var några båtar som följdes åt på långsegling under en period på 1960-1970-talet, skrev Per Lindvall
i ett E-brev 2016-05-29.


Per Lindvall till rors med gasten Jerry Eriksson i J14 nr 91 "Bruse" och Kostern "Happy" i Koljöfjorden.
De passerar Lökskärs kummel på väg mot Bälögat in i Nordströmmarna.     Foto : Lennart Carlsson.
Denna foto av segling är det bästa i www.julleregister.se!        -     Utsett till : ÅRETS BILD 2016!  
                                                                                                                                  Vi gratulerar! 


Koljöfjorden. Kim Ivarsson ser J14 nr 91 och Lagergrens gaffelriggade Koster.   Foto : Per Lindvall

Natthamn.  Fr.v. Stortriss nr 143, Capri 17 nr 23, J14 nr 91 "Bruse" och Kostern "Happy".

J14 nr 91 "Bruse" på land, ompysslad av Per Lindvall och Robert Ivarsson.

Segling i svartvitt.

Fisketången. J14 nr 91 "Bruse" möter en Folkbåt. Vid detta tillfälle lutade båten så kraftigt i den friska
vinden att den tog in vatten i sittbrunnen.    Färgbilderna nedan (från Sverige).... Foto : Lennart Carlsson

Sivan och Janne Bäckman t.v. Per och Birgitta Lindvall t.h. i J14 nr 91 utanför Ellös 1971-72.

Sillmiddag ombord i Kostern "Happy". Fr. v. Robert Ivarsson (Stortriss), Karin Rådmark,
Anders Rådmark
(Kostern "Happy") Per Lindvall (J14 "Bris") och Kim Ivarsson. Lennart
Carlsson
(foto). Detta var första gången Lennart åt sillmiddag och tog en snaps, sa han 2016-11-11.


J14 nr 91 "Bruse" med gul segelsäck, kapp och dukat däck samt träblock.

Per Lindvall i J14 nr 91 "Bruse" vid egen boj i Koljöfjorden 1970. Hjältön i bakgrunden.

Sotekanalen. Per Lindvall i "Bruse" följd av Kostern "Happy".

Samma båtar som ovan på väg ut ur Soten : Kostern "Happy" med Lars och Ingela Rådmark
samt J14 nr 91 "Bruse" med Per Lindvall.

Lennart Carlsson till rors med dörjen i vänster hand och Per Lindvall i J14 nr 91 "Bruse".

"Pôjkane växte ju te sej"... (Jmf. fotot ovan från 1970).  Per Lindvall och Lennart Carlsson på besök
i ateljén 2016-11-11 hos Bengt Arne Runnerström www.julleregister.se  för att skanna ovanstående foton
och prata om ÅRETS BILD 2016!  (Se ovan!) ...........bara 46 år senare!


J14 nr 91 "Bruse" seglade Orust Runt i juni 1969. Ägaren Per Lindvall, här till rors med gasten
Robert Ivarsson
.       Foto : Lars Hansson från J14 nr 94.


Lyckliga ägare till J14 nr 91 "Bris" :  Roy Kjöl och Mette By från Sandefjord, Norge 2008.



J14 nr 91 "Bris" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes 1957 av Skåléns Båtbyggeri? i Säffle.
De började bygga båtar i mahogny, då det gav lite spill. Mahogny fanns i stora träflak. "Bris" är byggd
i mahogny men med akterspegeln i ek. Bordläggningen på "Bris" byggdes 5 mm utanför akterspegeln,
likt en "ram" runt akterspegeln. Båtens längd : 5,40 m. Bredd : 2,08 m. 

Gunnar Skålén, 90 år 2009, berättar att Säffle Båtbyggeriaktiebolag, som mest byggde livbåtar
under kriget, brann två gånger, varefter verksamheten upphörde. Gunnars pappa Karl Skålén började
sin bana som båtbyggare med sin släkting "Båt-Johan", som egentligen hette Johan Erik Johansson
De byggde båtar utomhus under en stort asp på ovansidan i Säffle. 

Efter kriget 1945 startade Karl eget : Skåléns Båtbyggeri i Säffle, som så småningom övertogs av
sonen Gunnar. Som mest hade Skåléns Båtbyggeri 12 anställda. En av dem, Erik Äng, som var släkt
med Karl och Johan, förlorade genom en olyckshändelse höger hand i en fyrkantkuttermaskin. Han fick
en protes i form av en klo. Trots detta byggde han fantastiskt fina båtar, lika fina som de bästa båtbyg-
garna gjorde. (Enligt Torsten Andersson LSS). När plasten kom på 1960-talet fick Skåléns Båtbyggeri
ge upp.  Gunnar Skålén avled 2012.

Förste ägare till J14 nr 91 var Arvid Ahlberg i Göteborg. En annan tidig ägare av J14 nr 91 var
Arnold Karlsson i
Vänersborg som sålde båten 1969 till Per Lindvall i samma stad. Per Lindvall
hade båten åren 1969-1979, då han sålde J14 nr 91 "Bruse" och köpte K6 nr 26.

J14 nr 91 var registrerad i SXK 1979 som "Bruse" med ägaren Per Lindvall.

Per Lindvall i Vänersborg
och Lennart Carlsson i Göteborg kom till Båtmässan i Göteborg 2016.
De berättade om de fina seglingsbilderna i svartvitt (se ovan). Per Lindvall satt till rors i J14 nr 91 med
gasten Jerry Eriksson medan Lennart Carlsson fotograferade. Året var 1979?

Per Lindvall återkom 2016-02-14 med ett E-brev : Tack för en trevlig pratstund kring Jullar och bilder
på Båtmässan i Göteborg i går. Det gav extra krydda åt dagen. Fantastiskt att för några år sedan få upp-
täcka sin gamla J14 och kunna följa vad som hänt henne genom åren. Och så roligt att du uppskattar
bilden på våra seglande båtar (se de svartvita bilderna ovan). Det gjorde både fotografen och mig som
båtägare riktigt rörda.

Juristen Bengt Bengtsson blev ny ägare 1979. "Bruce" var registrerad i SXK 1980-82 och 1984-85.
Bengt Bengtsson bodde i Lund men hade båten i Ljungskile, enligt Per Lindvall. Bengt Bengtsson
seglade några Tjörn Runt med "Bruce" i början av 1980-talet och placerade sig väldigt bra. En av de
fem bästa totalt!

Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med startlistor från olika regattor. Där hittade vi J14 nr 91
"Bruce" seglad av Bengt Bengtsson Tjörn Runt 1982 i grupp K där tre Långedragsajullar ställde
upp : J10 nr 384 "Nausica", J14 nr 91 "Bruse" och J18 nr 77 "Vanadis". Bengt Bengtsson i J14 nr 91
"Bruse" seglade i mål som 11:e båt.

Senare dök båten upp på Lökholmen norr om Strömstad. Ägare var då Per Dynehäll som hade
båten från 2000-2008.

Båten såldes till Norge 2008. Lyckliga nya ägare var då Roy Kjöl och Mette By i Sandefjord.
Båten låg i Mefjorden.  Roy och Mette sålde J22 nr 31 "Zaritsa" till entusiasten i Norge för Långe-
dragsjullarna : Öystein Johannesen från Mandal. Roy och Mette sålde J14 nr 91 "Bris" 2013.

Den nye ägaren Harald Malermoen bor i Sandefjord, Norge. Han skickade ett E-brev 2013-04-30 : 
Båten är nu under full restaurering. (Se alla bilderna på renoveringen nedan!)  Dekket var ruttent, så
det blir nu erstattet med nytt furudekk, med midtbord i teak. Skroget blir skrapet helt ned. Samme med
mast og bom.  Helsingar from Harald Malermoen.

Harald Malermoen skickade ett E-brev 2016-11-16 :  J14 nr 91 "Bris" är såld till en ny ägare i
Porsgrunn, Telemark, Norge.  Namnet meddelas senare.

Ägarlängd :
1957-?            ?               Arvid Ahlberg  Göteborg
 ?     -1969      ?               Arnold Karlsson  Vänersborg
1969-1979     "Bruse"     Per Lindvall  Vänersborg
1979-1985     "Bruse"     Bengt Bengtsson  Lund  Ljungskile
1985-?            ?                ?
2000-2008      ?               Per Dynehäll  Strömstad
2008-2013     "Bris"        Roy Kjöl och Mette By  Sandefjord  Norge
2013-2016     "Bris"        Harald Malermoen  Sandefjord  Norge
2016-             "Bris"        ny ägare  Porsgrunn  Telemark  Norge


J14 nr 91 "Bris" är registrerad som seglande i dag.  


Så kommer dagen för Renoveringen, då man måste "smutsa ned" det vackra med "fula" bilder!


Hål i däcket kan man inte segla med!  Harald Malermoen ger sig på däcksbyte... utomhus!

Dags att riva däcket!


Platsen är Sandefjord, Norge.


När däcket är rivet och urstädat, kan man börja bygga upp det nya.

Grunden blir marinplaywood...

... med ribbdäck ovanpå.


Nåtning av ribbdäcket. 

Däcket slipat och klart att fernissa sju lager, sedan är däcket som nytt igen.

Men vad är detta?  Endast en stjärna kan göra detta!

En kompassros! Ett sådant arbete har aldrig skådats förut på en Långedragsjulle! Snyggt arbete!

J14 nr 91 "Bris" slipad trären och klar att fernissas.
 
                                                                  Sjösättning 23 juli 2013!                                                       
                                                           Tät på 3 dygn efter 2 år på land!
                                                        
                                                               

www.julleregister.se