J18 nr 118


Carl Båysen i en av sina "Flammor". Sannolikt J18 nr 118 när båten var helt ny 1951.
Båten hade nåtat däck, skot, knapar, däck och rorkult allt var nytt. OBS! Carls tröja! 
Ett stickat mästerverk av hans fru Konstnären Matilda Båysen. Hon vann pris för sina
egenkomponerade mönster, troligen genom Bohusslöjden som startades och drevs genom
Landshövdingens fru. Matilda lärde sin dotter sticka tröjor och tillsammans stickade de hårvantar.


Calle Båysens J18 nr 118 "Flamman" 1956 på Maleperts Varv i Marstrand. Varvet ägdes
av Albert Evers. (Se J10 nr 425). De byggde bl.a. Kungskryssare och en koster till Sjövärnskåren...

En Kungskryssare kunde fraktas på Jakt från Maleperts Varv i Marstrand till Göteborg.

Kostern som Maleperts Varv i Marstrand byggde till Sjövärnskåren.

Kappsegling med J18 i Långedrag på 1950-talet. J18 nr 122 "Stardust" med Pelle Lomberg leder, 
J18 nr 118 "Flamman" med Calle Båysen ligger tvåa, J18 nr 85 trea, en skymd, sedan J18 nr 107.

J18 nr 118 med Olle och Calle Båysen 82 år 1955. OBS! Seglens genomgående lattor, som
Calle Båysen var mycket stolt över, och backstagens fäste under däck. J18 nr 118 hade vitmålat
däck med halkmedel i färgen för att förhindra fall, i alla fall på slutet, sa Carl-Axel Hellman.

   Här nedan följer några klipp ur tidningar med kappseglingsreferat som visar Calle Båysens
   storhet som seglare. Lånade av Lennart Bergqvist i J18 nr 100, där klippen kan läsas i sin helhet.





Lennart Bergqvists (J18 nr 100) hyllning till sin konkurrent Calle Båysen (J18 nr 118).



                                                   "Flamman" med Calle Båysen, först som vanligt!
                                                        Han vann därmed det årets Jullepokal.





Augustiregattan i Marstrand 1959. J18 nr 107 "Katja" ("Glenn") med Leif Nordström tog starten,
följd av J18 nr 118 "Flamman" med 86-årige Calle Båysen (närmast i bild),  J18 nr 100 "Puck" med
Lennart Bergqvist, J18 nr 79 "Tampas" med Wilhelm Grönneröd,  J18 nr 61? "Maud II" med John
"Nenne" Wilgoth från Marstrand.


Målning av Matilda Båysen 1953 från Bremseviken, Klåverön, Marstrand. (Bilden något beskuren).
I mitten ligger J18 nr 118 "Flamman". På fördäck står Calle Båysen och ska just ta ner storseglet
efter kappsegling. J22 nr 33 och J22 nr 31 ligger vid bryggan till höger, nedanför sjöboden.
I ekan närmast ror Jan Olof Andersson, son till Olle "Kakao" Andersson i LSS (J22 nr 33).


Bremseviken 2014. Familjen Båysens Bremsegården ligger t.h. om sjöboden.

Bremsegården på Klåverön 2014.
 Folk som inte bor på ön eller kommer därifrån säger : Brömsegården och Klöverön.

Seglare på besök hos familjen Båysen på Bremsegården, Klåverön, Marstrand i februari 1960.
Fr.v. Lennart Bergqvist (J18 nr 100 "Puck"), Matilda BåysenRune Andersson (J18 nr 124
"Tarantella"), Calle Båysen 87 år och Gunnar Österberg (gast i "Puck").
Rummet är fyllt av tavlor! Konstnär : Matilda Båysen.


Konstnär Matilda Båysen:s måleri! Barnen! Fr.v. Rickard, Anna.Lisa, Magnus, och Olle. 
Matilda utbildade sig vid Valands konstskola i Göteborg under Carl Wilhelmsons ledning.
Foto : www.julleregister.se 2014.

Anna-Lisa.  Porträtt målat av Matilda Båysen.

Anna-Lisa. Målat av Matilda Båysen.

Hembiträdet Laura Karlsson.  Målat av Matilda Båysen.

Hembiträdet Laura Karlsson.  Konstnär : Matilda Båysen.

Carl Båysen.  Porträttet troligen målat av Konstnär Eda Douscha.

Carl Båysen med pipa.  Konstnär : Eda Douscha, som var vän till familjen Båysen.

J18 nr 118 "Flamman" ritades av Tage Hellman och byggdes 1951 av Bröderna Karlsson &
Söner vid Svinevikens Båtvarv
, Orust.  Förste ägare var Carl Båysen på Klåverö, Marstrand. 
Alla Calle Båysens båtar hette "Flamman". (Se J18 nr 44, J18 nr 102 och J18 nr 108 och J18 nr 118).
Torsten Andersson LSS berättade att Calle fick sin båt inmätt och hans dotters man Tage Hellman
ritade båten. -  Efternamnet Båysen lär komma från Cars far August Olsson som kallades "Båys"
enligt Carl-Axel Hellman.

Enligt Anders Thölén i Göteborg fanns "Flamman" med Calle Båysen i Seglarbladets resultatlistor för
kappsegling, två gånger : 1950 och 1952. 

Calle Båysen *1873-1962. Calle seglade tills han var 87 år! Han var mycket skicklig kappseglare!
Han såg dåligt på slutet, men hans gast fick se åt honom. Calle Båysen var ett med havet! sa alltid
Nils Hellman (J22 nr 1). Calle kunde knappt gå, men i båten hoppade han!
 
I ett E-brev 2011-11-19 berättar Agneta Martin : Jag minns spänningen i luften vid kappseglingarna
på Marstrandsregattan och även LSS Jullepokalen i Långedrag. Jag var ju det äldsta barnbarnet och
morfar drillade mig i "Flamman". Jag minns när jag skulle testas hos skolläkaren, därför att jag skulle
börja skolan ett år för tidigt. Han frågade var höger och vänster var och jag sade att jag inte visste det,
men morfar hade lärt mig var babord och styrbord var! - När Calle fyllde år i augusti, var det tradition
att familjen Jan Wilgodt kom från Marstrand och gratulerade med en halvpanna, berättade Maud
Andrén (Wilgodt).

Vid ett möte i Uddevalla 2016-11-12 med Per Lindvall, Vänersborg och Lennart Carlsson, Göteborg
angående J14 nr 91 "Bruse", berättade de följande från Marstrand : Ingen fick säga ägg ombord!
Calle Båysen tvärvände och seglade hem, om någon i hans båt sa ägg. Enda botemedlet var att bita
över kallt stål, en kniv.     

Carl-Axel Hellman kommenterade detta i ett E-brev 2016-11-13 så här : Det ska heta runda (ägg)
eller i stekt version---platta runda, vilket praktiseras med viss framgång på J14 nr 77 "Flu" också!!
För övrigt var fruntimmer ett otyg ombord, om de inte var osedvanligt hänförande. Att vända när
man väl gett sig av, var inte tillrådligt. En gång glömde morfar (Calle Båysen) en liter renat på
bryggan i Bremsegården på Klåverön, på väg till Långedrag och kappsegling. Han vände inte!
 
"Flamman" lär senare ha haft namnen "Zintra" och "Julli". Kappseglingsfotot ovan har vi fått låna av
Jens Lomberg i Stenungsund. (Se J18 nr 92). Fotot som troligen föreställer J18 nr 118, med sonen
Olle till rors och hans far Calle Båysen i sittbrunnen, har vi lånat av Carl-Axel Hellman, son till kon-
struktören Tage Hellman.

Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med startlistor från olika regattor där vi hittade
J18 nr118 "Flamman" seglad av Magnus Båysen i MSS vid Marstrands segelsällskap regatta
den 13 augusti 1961.

Carl-Axel Hellman, vinnare av Tjörn Runt 2013 i J14 nr 77 "Flu," har 2014-03-23 skrivit ned
sina minnen från att vara gast åt sin morfar Calle Båysen : När jag var ca 10 och min kusin
Ulf var 9 år gastade vi "Flamman"118 på Jullepokalen som var säsongens sista kappsegling och
som alltid gick av stapeln i början av september. Det blåste rejält. Så mycket att vi tog in vatten.

När en J18 tar in vatten så kränger den ordentligt! Vi gastar låg väl utsträckta på skarndäck som
motvikter. Då och då fick jag ta mig ned i lä för att ösa ut det vatten som vi seglat in. Några flyt-
västar användes inte på denna tid. Det fanns korkbälten men de var för otympliga i en så liten båt
där det gällde att kvickt utföra manövrar.

Nåväl vi låg där på däcket, Ulf en bit framför mig i höjd med vanten och jag strax bakom då jag
observerade att Ulf låg mycket stilla. Jag sade då till morfar "jag tror att Ulf har somnat, vad ska
vi göra". "Vi väcker honom när vi ska slå" kom det lakoniska svaret. Att segla med morfar var
alltid mycket roligt. Vad som än hände var han lugn, trygg och glad.

I en kappsegling på Marstrandsfjorden låg vi på kryss som första båt med en kraftig nordgående
ström emot oss. Morfar seglade då så att strömmen stöttade oss, en metod som bara bättre seglare
förstår sig på*. Nåväl vi närmade oss märket i hygglig fart i den svaga vinden. Plötsligt var märket
borta vilket jag rapporterade! Vi seglade på och efter ett tag tyckte morfar att det var dags att runda
trots att märket, som bestord av en boj med flagga på, inte syntes till. Han tyckte att vi seglat långt
nog, men det tyckte inte jag så jag protesterade. Han lät sig nöja med detta, så vi fortsatte vårt
krysslag. Strax därefter dök flaggan upp en bit längre bort och vi rundade. Det var den starka
strömmen som hade dragit ned både boj och flagga.

* Carl-Axel förklarar : Om du precis pekar på märket så ligger du inte upp om du inte är mycket
nära och kan blya dig runt, vilket innebär att du tar dig runt med hjälp av driften i båten. Det betyder
att du seglar fullt eller nästan fullt fram till pricken och därefter styr upp i vindögat och fortsätter runt
på just båtens drift. Alla segelbåtar har avdrift dvs du faller i lä om märket. Om du ligger på en kryss-
kurs som du ser ut att ligga dåligt upp till rundningsmärket, kan strömmen trycka upp dig så att du
sträcker och slipper göra slag om den trycker båten sidledes och ifrån lä! Strömmen kan till och
med komma framifrån om det bara finns en viss, tillräcklig vinkel! Det är då som stöttningen blir
så värdefull. Förmågan att slå i rätt ögonblick och göra rätt beräkningar om vad som är rätt är
ofta avgörande. Du vet, 29 sekunder är inte mycket till sjöss!
(29 sekunder var vinstmarginalen för J14 nr 77 "Flu" vid Tjörn Runt 2013)
.
Carl-Axel säger att uttrycket blya tydligen används mest på "baksidan" (ostkusten).

Ägarlängd :
1951-1959?         "Flamman"     Calle Båysen  Marstrand
?                           "Zintra"           ?
?                           "Julli"              ?

Var J18 nr 118 "Flamman" finns i dag vet vi inte.   


August Olsson (t.v.) far till Carl Båysen (t.h.) i båten vid stora bryggan i Bremsegårdsviken
efter en lyckad sjöfågelsjakt ca.1904. Carl var då ca 30 år. Det var August som kallades "Båys"
därav det tagna namnet : Båysen.  Nedan : Carl Båysen på äldre dar.
 
Läs artiklarna här nedan om Calle Båysen :



Artikeln ovan ur GP 28/8 1959 av signaturen Nick. 
Artikel nedan troligen ur GP av signaturen Malice :
 



Detta foto hittades inför inbjudan till LSS 100-årsjubileum 2023-08-26. Bilden är tagen 1963
vid LSS 40 årsjubileum i Långedrag, med deltagande av en stor mängd båtar och båttyper.
Närmast vid bryggan en Koster. Bakom den ligger Calle Båysens J18 nr 118 "Flamman" och
många mindre båtar : Stjärnbåtar, J10 nr 80 och J10 nr 415, GKSS-ekor E-156 och E-117
samt L-ekor, L-9 med den ursprungliga spririggen och L-11 med den senare Bermudariggen.

www.julleregister.se