J14 nr 125


J14 nr 125 "Myra"






J14 nr 125 "Myra" i Harry Hallbergs gamla varvsbyggnad i Kungsviken.

Öppna Varv i Kungsviken 23-24 augusti 2014. Gösta Johanssons Varvsmuseum syns i bakgrunden.
Där ställdes två Långedragsjullar ut, J10 nr 262 och J14 nr 125. Vid bryggan utanför låg J22 nr 1.


J14 nr 125 "Myra" utställd i Kulturföreningen Gösta Johanssons Varv i Kungsviken, Orust. 

J14 nr 125 "Myra"  byggdes av Centrala Verkstadsskolan i Halmstad 1967. 
Förste ägare var Gösta Frejd i Trollhättan. Professorn i partikelfysik Ingemar Bergström
köpte båten 1970. Ingemars hustru kom från norra Grundsund och hade även hus på Stora Kornö.
Det var däremellan båten seglade.

Jens Strömberg kom till Båtmässan i Göteborg 2017-02-03 och berättade att han seglade J14 nr 125
med sin kompis Lars Bergström, son till Ingemar Bergström på Stora Kornö.

Här några textrader ur en skrift om båtbyggare Gösta Johansson i Kungsviken,
skriven av Ingemar Bergström. Det handlar bl.a. om J14 nr 125 :


I Bertil Quirins bok : Gösta Johansson Båtbyggare (1984) står det att Gösta sålde två J14
för 800 kr styck till LSS. Olof Andersson 24/1 1945. (Läs om Gösta Johansson på J10 nr 262).

J14 nr 125 vinterförvarades i alla år hos båtbyggare Gösta Johanssons Varv i Kungsviken.
 
J14 nr 125 köptes ca 2004 av Ida, dotter till Runa och Gösta Dahlborg i Kungsviken.
Ida köpte båten till sig själv i examenspresent som advokat. Båten döptes till "Myra" men kom
att kallas "Idas Julle". 

Gösta hette ursprungligen Karlsson, men tog sin mammas efternamn Dahlborg. Göstas farmors
släkt hade Johan Nicklassons Varv i Uddevalla. (Läs mer om Uddevallavarven på J22 nr 9). 

Båtbyggare Hjalmar Johansson hade sitt varv i Kungsviken. Där arbetade Gösta Dahlborgs far
Einar Karlsson
(*1910) och hans äldre bror Torsten Olsson. (Einar tog sin far, Karl Amandus
förnamn till sitt efternamn, Karlsson). De följde med Hjalmar Johansson när han 1929 flyttade
verksamheten från Kungsviken till Långedrag i Göteborg. Einar Karlsson var då 19 år.
 
Einar Karlsson återkom till Kungsviken och arrenderade "Lia" (Liden) ovanför Kungsviken 1934
och byggde sina första egna båtar där. Bostadshuset byggde han 1937 och varvet i Kungsviken
byggdes 1938. Under kriget fanns inga jobb för båtbyggare i Kungsviken, varför Einar Karlsson
flyttade med familjen till Göterborg där de bodde 1940-42.

Einar arbetade på Sverres varv i Göteborg. Det byggdes minsvepare i trä. På Sverres Varv
träffade Einar Karlsson Harry Hallberg. När Harry Hallberg kom till Kungsviken ca 1943-
1944 köpte han Strids magasin, byggt 1931. Einar och Harry blev kompanjoner.

Efter kriget var det mycket prat om priser på båtar. Beställarna kunde gå från varv till varv
i Kungsviken och pruta ned priserna. Den som hade lägsta pris fick bygga båten, men det blev
ingen förtjänst i det. Harry Hallberg blev trångbodd i Kungsviken. Harry Hallberg och Einar
Karlsson gick isär. Harry flyttade till Ellös i början av 1960-talet där han byggde nytt varv,
det som sedan blev Hallberg-Rassy.

Einar Karlsson som tyckte att förtjänsten var för dålig, började bygga fiskebåtar, reparera
fraktskutor och serva fiskebåtar bl.a. skarpsillfiskarnas båtar och Tullbåtarna. Fiskebåtarna
som Einar byggde blev större och större, varefter han fick bygga ut varvet. Den största båt
Einar byggde var en 82 fots trålare. Einar var också redare för en Engelsk kutter på 125 ton.
Men när fiskebåtarna av stål kom, lade Einar ned verksamheten 1962.

Einar ville segla till Medelhavet. Han köpte en nedriggad skonare som hette "Vanda".
Einar riggade henne som skonare och familjen döpte om henne till  M/S "Atene".
Einar var skeppare på "Atene" vid skutseglingarna i Simrishamn.

Sista seglingen var Tall Ship Race i Kiel 1980. 
Einar fick infarkt när han skulle fylla 70 år. Einar dog på båten.

M/S "Atene" i Skärhamn.

Einar Karlsson hade tre barn : Alva, Gösta och TorvaldTorvald Karlsson och Bernt Arvidsson
startade Najadvarvet. Gösta som var mekaniskt intresserad var svetsare och svarvare. Han startade
mekanisk verkstad i sin pappa Einars Båtvarv.     


Vid Öppna Varv i Kungsviken 23-24 augusti 2014 var Gösta Dahlborg skeppare på M/S "Polstjernan"
byggd i Kungsviken. Gösta är nog bland de sista som kan köra tändkulemotor i båt!


M/S "Polstjernan" vid kaj. På Öppna Varv 2014-08-24 byggde de en bro av segelbåtar mellan
Kungsviken och Brattås, så att man för första gången skulle kunna gå torrskodd över viken.

Gösta Dahlborg berättade 2014-09-08 om de gamla båtbyggarna i Kungsviken : 
Det var Oskar Arvidsson, far till Bernt Arvidsson som startade Najadvarvet. (Se ovan!)  
Johannes Olsson
far till Bo och Orvar Olsson som startade MalövarvetBror Olsson som
var bror till Johannes Olsson, byggde Folkbåtar och Långedragsjullar. Tore Larsson hade mästar-
brev och byggde Kostrar med sonen Ante Larsson, som var först med att bygga Andungar. 
Holger Johansson
byggde 30-37 fots fiskebåtar med Gösta Johansson. (Se varvsbilden ovan).

Allan Johansson
byggde Bohusjullar hos min far Einar Karlsson. Olle Martinsson byggde små
jullar och snipor medan sonen Sigurd Martinsson byggde L-jullar. Anders Mattsson byggde
jakter på stranden i Kungsviken på 1930-talet. Sigurd och Olle Martinsson jobbade ibland med
Anders Mattsson, åtmindstone var de med när det var sjösättning. John Josefsson och sonen
Harry Josefsson
byggde J10 Långedragsjullar och Stjärnbåtar. Martin Johansson, bror till
Hjalmar Johansson som hade varvet i Långedrag, byggde Bohusjullar och reparerade skutor
med John Josefsson. Och så var det Harry Hallberg och min far Einar Karlsson på västra
sidan av Kungsviken.

Bröderna Antonsson byggde Sjöbåtar utomhus 1895-1905 , den tidens seglande fiskebåtar
för högsjöfiske. Då stod 12 båtar under byggnad runt stränderna i Kungsviken. Det fanns 20
platser bara i Kungsviken. Från Orust levererades ett seglande skepp var tredje månad under
en 5-årsperiod på 1850-talet. Bröderna Antonssons var de första som byggde båtar inomhus.

Gustav på Dammen Gustav Johansson, bror till Hjalmar Johansson i Långedrag, byggde
Bohusjullar och Jiggar. De tre sönerna Gunnar, Erik och John Johansson byggde J10
Långedragsjullar på Dammen, som låg norr om Kungsviken. Fjärde sonen Kjell Johansson
flyttade till Svanesund och arbetade på färjan. Bröderna Gunnar och Henry Andersson
byggde fiskejullar, Bohusjullar liknande Gösta Johanssons jullar.

Julius i Kilen, Göstas far Julius Johanssons varv brann ner 1947. Det var familjevarvet
som brann. Sonen Gösta Johansson byggde nytt varv, det gröna huset som står där än i dag
som Varvsmuseum. (Se bilden ovan). Grönmålat blev huset då Gösta inte ville att det skulle
se ut som en lagård. 

Henrik hette Gösta Johanssons farbror. Henrik fick problem med lungorna. Han blev inte
inlagd på sanatoriet i Svenshögen, utan medicinerades på hemmaplan. När han cyklade till
läkaren för att bli friskförklarad, blev han på hemvägen påkörd av en bil och dog! 

Samtidigt när detta hände, ringde Evert Taube och ville ha hjälp av en båtbyggare med sin
Koster. Det blev något rörigt...  Henriks änka arrenderade ut varvet... då brann det varvet upp.
 
J14 nr 125 "Myra" har skotbänk och rostfria kölbultar. Bottenstockarna är lamellimmade och
bordläggningen bladlaskad. Den står inomhus i Kungsviken i väntan på att däcket av teak och
sittbrunssargen ska renoveras. 

Hugo Bauer (se J10 nr 86 och oklassade J22 "Goodwin") skickade ett E-brev 2013-07-25 :  
Här några båtar som dök upp under "Westvind":s 100-årsjubileum i Kungsviken. J14 nr 125
skänks bort till den rätte ägaren! Den står i ett Harry Hallbergs gamla varv i Kungsviken. 
(Se bilden ovan!) 

På Båtmässan i Göteborg 2014 kom Petra Ahnfors på besök i Träbåtshallen. Hon letade efter
en Långedragsjulle. Petra är sjökapten och befälhavare på stora tankbåtar.


Petras tanker : "Corrido"

Petra  kunde lova att sköta J14 nr 125 "Myra" så att den bevaras till eftervärlden. Petra fick därefter
kontakt med Gösta Dahlborg i Kungsviken. Efter överenskommelse med Gösta och Ida, har J14 nr 125
"Myra" fått ny ägare : Petra Ahnfors i Göteborg.  

Petra Ahnfors
skickade ett E-brev 2017-08-25 :  Tack för att du la ut en blänkare. Det är synd, men
jag vet att jag inte klarar av att dreva om henne själv, och det är sannolikt att det är orsaken till att hon
läcker. Hon tätade hyfsat efter två-tre dagar, men läcker fortfarande när man kränger ned henne lite.
Jag blev förälskad i henne, jag insåg väl redan då att mitt jobb och träbåt inte funkar.

Petra Ahnfors skickade ett E-brev 2019-07-04 : Om du vill får du gärna ha med att jag lät renovera
hennes däck för närmare 30.000 kr så att hon fick en andra chans. Jag lade en hel sommar på att få hennes
undervattenskropp i ordning innan dess. Det gick åt en massa Ettan och Farm100! En sommar med tjärdoft,
liggandes på rygg i Harry Hallbergs gamla varv i Kungsviken. Det blev rätt ok, fast det trycktes ut när hon
sjönk, stackaren. Han som skulle skött om och tittat till henne när jag åkte ut på jobb, skäms troligen över
att han struntade i det. Han har inte hört av sig sedan dess.

              Så här såg J14 nr 125 "Myra" ut när hon stod på land i Björlanda Kile, 2017-06-25 :



Teakdäck.

Båtens kölregion.








                                           
                                       foto : Bengt Arne Runnerström www.julleregister.se


Tomas Thielen i Kullavik skickade ett E-brev 2018-04-17:  En promenad i Björlanda Kiles småbåts-
hamn utmynnade i ett båtköp.
J14 nr 125 "Myra" har bytt ägare.


Dag 2. Hemma i väntan på kranbil.


Ägarlängd :
1967-1970           ?             Gösta Frejd  Trollhättan
1970-ca 2004       ?             Ingemar Bergström Stora Kornö
ca 2004-2014     "Myra"     Ida och Gösta Dahlborg  Kungsviken Orust
2014-2018          "Myra"     Petra Ahnfors  Göteborg och Hälleviksstrand
2018-                  "Myra"     Tomas Thielen  Kullavik

J14 nr 125 "Myra" är registrerad som seglande i dag.  


                   
Detta är läget efter vinterarbetet 2018-2019. Under sommarhalvåret gör vi annat. Vi skriver nu okt. 2019.
Att åtgärda : Några bottenstockar ska bytas eller lagas, lamellimmade spant repareras, alla skarvar- laskar
mer eller mindre skadade.   -    Det får räcka till och börja med. 


Tomas Thielen skrev ett E-brev 2019-09-26 :  J14 nr 125 "Myra" är för närvarande under restaurering.
Jag har startat en Blogg :  idasant.blogspot.com  där jag lägger ut lite bilder på arbetet framöver.

Här nedan följer valda delar av Bloggen :  idasant.blogspot.com.
Tomas Thielens restaurering av J14 nr 125 "Myra" vinterarbetet 2018-2019 :


2019-10-04. För att flytta båten in i garaget användes vikingmetod : 2 tum rör under vaggan och talja.
Garagebilden tagen senare när vaggan var demonterad.


Reparation av kölplankan. Båten har centrumlyft. Om vi lossar kölbultarna som är rostfria, borde vi kunna
lyfta skrovet av kölen och komma åt kölplankan. Investerade i en elvinsch för 2000 kr. Lyfter 800 kg!
Monterades på garagevinden. Sågade hål i taket för lyftet. Vinschen visade sig vara oumbärlig.


Bultarna till centrallyftet avrostade, så det fick bli några ekkilar och sling runt kölplankan. Efter reparation
och förstärkning av centrumlyftet, kunde vi lossa kölplankan. Den gjutna grå järnkölen ses under träkilarna.


Den tunga gjutna järnkölen med sina 5 kölbultar ligger kvar i vaggan medan båten är lyft med elvinschen.


Kölplankan.


Efter dissikering beslutade vi att kölplankan gjort sitt.


2019-10-11.  En ekplanka 4700x400x75 köptes hos Werner Abrahamsson, Orust. Nästa moment :
Såga ur en lämplig bit, rikta, plana, juster-såga. En fräsmall tillverkades, en kopia av originalet. En stor
utmaning var att borra hålen för kölbultarna i rätt vinkel och rätt plats.


Anpassning av kölplankan.


2019-10-14.  Kölens ovansidan slipades ren från rost och mönjas. Ett lager tjärpapp limmat med asfaltklister.


Döträt bakom den gjutna järnkölen.


2019-10-14.  Inhyvling och montering av BB sambord.


S
ambord BB monterat. Bord 2 byttes till halva längden pga svåråtgärdad sprickbildning.


                            
Tänkvärt.

2019-10-20.  Tillpassning av bord SB.

 
Niklas Thielen hjälper till med nitning...                       Fredrik Thielen... med mothåll... "nagelapa".


Jigg för tillverkning av lamellimmade spant.  6 st. 6 mm. ask limmas med West sistem epoxi.


Monterad nytillverkad bottenstock. Kölbulten kapad. Det gamla spantet är avtrappat för att bilda underlag
för nya spantet.
 
Bottenstock 1 akter består av två delar med ett              Gott om plats är det ont om!                                överliggande lamellimmat spant. Här har vi sågat          
bort det som var dåligt. Bulten i mitten är rå längd        "Erfarenhet är när man upptäcker att man gjort
och håller döträt bakom kölen. Bulten kapas efter          samma misstag förut".
att bottenstocken tillverkats.   


Bottenstock 3 med spant är trasig. Fästet för centrumlyftet var bultat i denna. Bultarna var svårt
rostskadade och har sprängt sönder bottenstocken. Samma för spant 5.   Foto : 2019-10-24.

 
Man kan se spanten föröver där bottenstocken               För att komma åt spanten vid bottenstock 2 och 3
saknas. Båda får ersättas med nya.                                  måste bänksidorna demonteras.


Överdelen till bottenstock 2 med fräst hål för kölbulten.


Bottenstock 2 monterad med kölbulten på plats.


Bottenstock 2 monterat med sitt lamellimmade spant. Spant 1 ses akterut.
   

 
En bandsåg av hyfsad kvalité underlättar.                      Jiggen som vi använder till lamell-limning. Det vita
Denna har jag köpt begagnad för 1500.                          är mallen som formen ritats på. Vi har även några
Med lite kärlek till bandstyrning och bra sågblad           klossar som underlägg.
fungerar den utmärkt.   Foto : 2019-11-04


Monterad bottenstock nr 3.   Foto : 2019-11-22.


Montering av spant nr 2.


Läge för bottenstock nr 3.

 
Färdiga spant ämne till nr 3 samt del av botten-             Vi jobbar nu med spant 2 och 3.
stock 3. Vi har valt att frångå originalkonstruk-             Stöttor för att inte skrovet skall ändra form.
tionen med spant över bottenstocken för att                                         
spara höjd. Det gamla var ett härke av träbitar                                                         
som dessutom var bristfälligt hopkomna.                        Dags för en omgång rå linolja.
Spantet var också dellaminerat och i behov                     Det oljas med jämna mellanrum.
av byte. Det blir nu bottenstock med förskjutet               Foto : 2019-11-21
överlappande spant.  Foto : 2019-11-18.


Spant 3 uppifrån. Dom gamla spanten får sitta kvar tills de nya har nitats.   Foto : 2019-12-05


Montering av spant 3.

 
Anpassning av SB spant.                                                 Köper skruv och kopparspik från England.
                                       
                                                 De har det mesta, billigare och leverans ca 1 vecka.
                                                                                         Och det är enkelt att handla.


Monterade bottenstockar 5 och 6.   Foto : 2020-02-08.

 
Anpassning av mastfot till bottenstock.                         Infästning av fyrkantbrickor i mastfoten.
                         
 
Mastfoten pålimmad på längden BB och akterut.           Anpassning av bottenstock 5 och 6.                
Pluggat det gamla hålet samt borrat ett nytt.


Lagning av underkant bord 2 i fören. Den ljusa träbiten i nederdelen av bilden, är en pallning.
(Ingår ej i lagningen).   Foto : 2020-02-14.

 
Limmat i trä i urfräsning och pluggat SB lask vid          Slimmat in trä i urfräsningar BB lask vid spant 5.
spant 5. Stödklossen mitt i bild, är för att fixera
bordet medan reparationen pågår.


Fräst bort dåliga partier vid en bordslask föröver vid spant 5. Det ljusa partiet är en plywood som
skruvats från insidan. Ersätter temporärt den skadade laskbrickan.


Utfräsningar av röta i lask SB föröver.


Här en snedlask där limningen släppt. Vi har rensat så mycket som möjligt med ett bågfilsblad.
Tryckt in epoxylim i fogen. Lagt en plastfolie på samt skruvat en plywood som press.

                                         
                                          Det blev så bra att man kan tro det var trickfilmat.
                                          Skruvhålen pluggas.


Anpassning och montering av laskbrickor för om spant 6.   Foto : 2020-02-21

 
Ämne till laskar. Två st. hoplimmade för att öka            Montering av laskbricka mellan bottrenstock 3 och 4.
hållfastheten.


Demontering av avbärarlist.    Foto : 2020-02-25.


Snedlaskar som släppt 2 st BB och 2 st SB limmas. 


Lacksläpp på skarndäck. Skruven dåligt försänkt. Demonterat skruv, försänkt nya skruv och pluggat dem.
Det blev ett hundratal på var sida.     Foto : 2020-02-27


Foto : 2020-03-04.




Efter alla lagningar och skrap av lacksläpp, var det inte mycket kvar att renskrapa.  Knäckt spant.
Foto : 2020-04-16.


Reparation av lamellimmat spant.   Foto : 2020-04-17.

 
BB tredje bord från reling. Tidigare lagning med           Fräsmall apterad  Foto : 2020-04-17.
någon kletig fogmassa. Här behöver vi fräsa bort
trä och göra en lagning. (Se principskissen nedan).
Foto : 2020-04-16.

 
Här har vi limmat in trä under press. Översta                 Lagning på plats.  Foto : 2020-05-02.
bordsskarven i bakgrunden har också lagats. 
Foto : 2020-04-17


Principskiss över bordsskarv lagning.  Foto : 2020-05-01.


Foto : 2020-05-08.


Renskrapning av bänksidor i sittbrunnen.  


Detta skott i sittbrunnen plockas bort. Planen är att bara ha en skotbänk tvärs över.   Foto : 2020-05-21.


Skottet enligt ovan demonterat. Nya bänksidor på kortsidorna får tillverkas.        Foto : 2020-05-23


Båten har varit sjunken under föregående ägare. Det innebär massor av lagningar där limningar har släppt.
Här ett försök att laga faner på sittbrunnsargen. Flera 2 mm. hål borras och lim injeseras med en spruta och
sätts sedan under press enligt bilden.    Foto : 2020-10-23 och 24    Bilden t.h. Sista botenstocken på plats
och monterad mastfot.     Foto : 2020-09-30


Anpassning av sittbrunnsbänkar. Nytillverkade gavlar.     Foto : 2020-10-16


Profilfräsning avbärarlist 15x30 radie 12 i ek.    Foto : 2020-10-07     Avbärarlisten monterad och pluggad.    
Foto : 2020-10-30

Fråga till Tomas Thielen : När beräknar du bli färdig med renoveringen av J14 nr 125 "Myra"?
Svar 2020-11-06 : Jag har beställt nya segel, så nu vrids tumskruvarna åt. 


Ny skotbalk på plats.       Foto : 2020-12-18.


Drevning av bomullsgarn i not.       Foto : 2021-01-27.

 
Epoxybehandling av köl.     Foto : 2021-03-23.             Här lägger vi upp en ny vattenlinje
                                                                                        med hjälp av laser.     Foto : 2021-04-06.
                                                                                         
 
Botten målad med mönja.     Foto : 2021-08-25.            Montering av bänksidor.     Foto : 2021-08-28.


Montering av ny skotbalk. Allt är nu lackat tre gånger.     Foto : 2021-08-09.

 
Anpassning av befintliga durkar. Tillverkat ny              Nya spant tillverkade för att fästa bänkar i.
bänklucka. Original saknas.                                           Foto : 2021-08-22.

 
Leverans av mahognybräda från Fredrikssons trä           Detta är den lack jag föredrar. Lättarbetad
i Stora Holm (vad kan en sådan vara värd?)                    lång öppen tid. Lätt att få bra resultat.
Foto : 2021-08-24.                                                           Foto : 2021-10-29.

 
Dags att sätta upp skott mot akterpik. Renskrapat          Mitt lucka tillverkad (saknas) anpassas. Regelverket
och lackat.     Foto : 2021-08-29.                                    för bänkar monteras.     Foto : 2021-09-01.


Anpassning mittdel bänk, akter. Nytillverkad (saknas).     Foto : 2021-09-03.

                                                                   Fortsättning följer....                                                   
  

www.julleregister.se