J22 nr 47 i Grundsund 1957-1975. På däck Sven Rennerfelt
med sonen Gustav.
J22 nr 47.
Svens dotter Agneta Rennerfelt på bryggan vid J22 nr 47 i Grundsund.
J22 nr 47 vid hemmahamnen i Grundsund. På däck : Göran Rennerfelt,
ca 11 år. Foto ca.1957.
J22 nr 47 "Lepili" på Tångudden i Göteborg, något eller några
år efter 2002.
J22 nr 47 "Lepili" som hon såg ut när hon stått på Tångudden i Göteborg
några år utan presenning.
J22 nr 47 "Lepili" 2012-08-04. Ägaren hade lagt på en
presenning som nästan blåst av.
Seglen låg i ruffen
som stod öppen. Än går det att rädda båten! Det är bara att skrapa.
J22 nr 47 "Lepili" står fortfarande på Tångudden i juni 2013!
J22 nr 47 "Lepili" i september 2013! Så såg båten ut när
hon hämtades med kranbil 2013-10-10.
Mårten Nilsson i Sunne ville ha en stor J22:a. Han fick J22 nr 47
"Lepili" med inombordsmotor.
Mårten Nilsson, möbelsnickare, bor med Ulrika
och barnen utanför Sunne, vid sjön Övre Fryken.
Ulrika och Mårten ser nöjda ut! Mycket arbete återstår
innan båten är i möbelskick....igen.
|
J22 nr 47 "Lepili" ritades av Tage Hellman
och byggdes
1952 vid Bröderna Karlsson
och söners Båtvarv i Svineviken, Orust. Längd : 6,90 m. Bredd : 2,50 m. Förste ägare var
Direktör Hugo
Wiik.
Göran Rennerfelt i Göteborg skrev ett E-brev 2015-04-11
där han bidrog med en viktig
pusselbit till båtens historia : Jag letade efter min fars segelbåt som
var en J22:a med nr 47.
Min far Sven Rennerfelt var ägare till båten från
ca.1957 till ca.1975. (Se de fyra
svart-
vita bilderna ovan!)
Vad jag minns var båten vid köpet utrustad med en inombordsmotor av
engelskt märke.
Den var en tidig Perkins, som far hade mycket bekymmer med att få igång!
Den var mycket
nyckfull, och till sist blev han tvungen at byta ut den mot en japansk diesel av märket Yanmar.
Eftersom min far var dieselkonstruktör, och byggde en egen diesel till
vår motorbåt, var han
skeptisk till dieslarna som fanns på marknaden då! Han var noggrann och
mycket petig när
det gällde val av dieslar. Han var med och tog fram Jönköpingsdieseln
under 1930-talet.
Vad
jag fått höra hade J22 nr 47 tidigare deltagit i Marstrandsregattor, men uteslöts då
tidigare ägare satt in en motor.
Vi var många gånger ute på segelturer och hade Grundsund som hemmahamn!
J22 nr 47
var en trevlig båt, men jag fick aldrig segla den själv utan endast med
min far samt övriga
i min familj. Jag och far gjorde en resa upp till Råssö utanför
Strömstad, men vi gick för
motor då det var svårt väder. - Det är jättekul att båten nu har en ny
ägare i Värmland
som är lycklig ägare till 47:an.
Vid telefonsamtal med Göran Rennerfelt 2015-04-11 berättade han att han
växte upp i
Grundsund på somrarna. Där lärde han sig segla med fiskarpojkarna och
detta blev senare
hans yrke : Sjökapten. Görans far hade egen firma, var motorkonstruktör
och var mycket
intresserad av fiske, kanske mer än av segling. Båten hade inget namn
utan kallades bara
för 47:an, och vinterförvarades i Fiskebäckskil. Göran sa att familjen
hade båten 17 somrar,
vilket innebär att inköpsåret 1957 kanske inte stämmer. Möjligen
var det Hugo Wiik
som sålde båten till Sven Rennerfelt och att Sven i sin
tur sålde båten vidare till Lennart
Högberg. (Se nedan).
2015-04-16 skickade Mattias Andersson ett E-brev
: Det var min morfars båt. Enligt min
mor, Görans storasyster, kan båten ha inköpts så tidigt som 1953 eller
1954. Sven var väldigt
rädd om den (och stolt). Barnen fick instruktioner att kontrollera att
de inte hade några stenar
under skorna som kunde repa däcket, då båten bara var ett år gammal.
Hela familjen bodde
i båten under segelturerna, några sov på durken, då de var fem barn.
Vid ett tillfälle fick vi stiltje en söndag och vad jag förstått
startade inte motorn. Så de fick
vänta på vind. Den kom inte förrän på morgonen när barnen skulle varit i
skolan. Som skäl
till frånvaron skrev Sven : Stiltje. Det är antagligen efter denna
händelse som motorn byttes.
Båten sköttes inte av familjen utan Sven lät ett varv ta hand om den
varje vinter. När båten
såldes vet jag inte, men sommarstället i Grundsund såldes 1967 eller
1968 och därefter hade
Sven båten under några år i Fiskebäckskil efter att huset i Grundsund
sålts. Där seglade han
båten så sent som 1972-1973.
Båten var registrerad
i SXK 1975
som "Lepili" med ägare
Lennart Högberg.
Hasse Palmqvist i Västra Frölunda som
senare ägde båten, hade den i möbelskick!
Hasse Palmqvist kom till Båtmässan i Göteborg
2017-02-08 och berättade att han ägde
båten 1978-2002. Han bytte kölbultar 1980. Bytte bottenstock och mastfot
på 1990-talet.
Seglen syddes av Ingvar Karlsson, som sydde seglen till
Ostindiefararen "Göteborg II".
Han sålde båten 2002 till
Claes Gårdmar i Mölnlycke. Båten kom upp på Tångudden
i Göteborg
hösten
2002, och beundrades av många, då den var i mycket fint skick. Men...
veckorna gick och ingen presenning lades på båten. Båten bara lämnades
där utan något
presenningsskydd alls.
Båten
har fått stå och förfalla sedan dess. (Se översta bilderna!)
Nya bilder kom in
till Julleregistret 2012-08-04. Ägaren hade lagt på en presenning, som
tyvärr låg halvt avblåst. Ruffen stod öppen och invändigt låg seglen.
(Se bilderna ovan!)
Här stod en bit av Sveriges finaste båtkulturhistoria och förföll!
Plötsligt hände det osannolika!
Möbelsnickaren Mårten Nilsson i Sunne hörde av
sig till
www.julleregister.se och sa
att han letade efter en stor J22:a! Då hade det precis blivit
bestämt att J22 nr 44 "Pajazzo"
skulle skänkas till Bohusläns Museum i Uddevalla för att
införlivas i
deras båtsamling för ett framtida Fritidsbåtsmuseum.
J22 nr 47 "Lepili" var då den enda som fanns kvar av de stora J22:orna.
Den båten behöver
renoveras av... en möbelsnickare! Båten har
dessutom inombordsmotor! Det blev bestämt
att
J22 nr 47 "Lepili" skulle
fraktas från
Tångudden i Göteborg i samband med att Bohus-
läns
Museum hämtade
J18 "Finn" i
Kristinehamn 2013-10-10.
De tre nedre bilderna visar leveransen av båten till Sunne hos familjen
Ulrika och Mårten
Nilsson. De berättade att de tänkt ha båten i Vänern
som ju är lite större än Övre Fryken.
Det kom ett E-brev från Mårten Nilsson i Sunne 2014-11-22 : Det
går bra med båten!
Jag håller på med att byta virke i skarndäck nu. Skarndäck med
avbärarlister, samt 2 cm
av
översta bordet var väldigt gistet. Annars försöker jag att gå varsamt
fram, och byta så
lite som möjligt. Skrovet är ju överraskande i rätt bra skick.
Ett par kölbultar med tillhörande bottenstock behöver bytas också, men
där har jag kört
fast.
Kölbulten går hela vägen igenom järnkölen, och jag visste att dom skulle
sitta hårt,
men inte
så in i... Har försökt med domkrafter, riggade både över- och underifrån
utan
minsta resultat.
Bulten verkar vara satt i någon sorts härdande tätmassa genom kölen.
Har någon ett bra tips,
så är det välkommet! Hoppas att få båten i sjön till
som-
maren, fast just nu känns det avlägset.
E-brev från Mårten Nilsson i Sunne 2015-04-22 :
Borrar ur kölbulten nu. Har ägnat
alltför mycket tid till att försöka dra ur den med domkrafter. Men
borrandet går bra!
Träarbetet går framåt så sakteliga, men mycket kvar att göra. Roligt är det i alla fall!
Anders Wiss i Torsby, som har Stjärnbåten.se,
Tärnungen.se och Kosterbåten.se
hörde av sig med ett E-brev 2016-04-07, tydligen förvånad över att det
finns en J22:a så
nära Torsby : J22 nr 47 ägs av Mårten Nilsson i Ivarsbjörke som ligger
ca 5 km söder om
Lysvik på övre Frykens östra strand mellan Torsby och Sunne. Ivarsbjörke
är en järnvägs-
station på Frykdalsbanan. I Ivarsbjörke finns en av de få säkra
natthamnarna i övre Fryken.
Det är bara NV-vind som kommer åt och det blåser nästan aldrig NV-vind i
övre Fryken.
Blåser det så är det SV-vind som gäller.
Ägarlängd :
1952-1954? ? Hugo Wiik
1954?-1973? "47:an" Sven Rennerfelt Göteborg
1975-1978 "Lepili" Lennart
Högberg
1978-2002 - Hasse Palmqvist Västra Frölunda
2002-2013 ? Claes Gårdmar Mölnlycke
2013- ? Mårten Nilsson Sunne
J22 nr 47 Vi hoppas att Mårten i Sunne ska göra"Lepili"
till den klenod den var en gång?
|