J22 nr 34 "Pampero" ritades av Tage Hellman och
byggdes 1949 av Bröderna Karlsson
& Söner vid Svinevikens Båtvarv, Orust.
Längd : 7,10 m. Bredd : 2,30 m. J22 nr 34 var LSS
utlottningsbåt 1949. Ingen hämtade ut vinsten. Gunnar Persson som arbetade på
Posten, köpte då
båten tillsammans med sin hustru Majken, för 3500
kr. Gunnar blev sedan slöjdlärare.
De
sålde båten 1950, eller något senare till Arne Nylén.
De seglade tillsammans i
fem år. Arne hade båten till 1952
då han tyckte
att den var lite låg för ryggen.
Arne var lång. Då fick han se Torsten
Anderssons i LSS egen båt som han byggde i Grinnered i en lada.
Arne beställde
en likadan båt av Torsten, för i den fick han plats. Båten
kallades Tason-kryssare efter
Torstens namn. Det byggdes sju stycken
innan plasten kom. Mats Selldén var där och tittade och
IWÖ-varvet i
Henån funderade på att bygga Tason-kryssare.
J22 nr 34 "Pampero"
var känd under sitt gamla namn "Puck" och ansågs vara den snabbaste
Jullen
i Långedrag på sin tid. Men Bertil Olofsson i Uddevalla, sa
2010-01-22 : "Aldrig att han slog mig
i min J22 nr18".
Enligt Anders Thölén i Göteborg kappseglade Gunnar Persson med
"Puck" 1950 och fanns med
i Seglarbladets resultatlistor det
året. "Puck" vann LSS Jullepokalen 1953 med
Gunnar Persson
vid rodret och Stig Carlsson
som gast.
Stig Carlssons bror hette Carl-Erik Carlsson. Han
var gast åt
pappa Carl Carlsson i allmoge-
jullen "Jolly". De vann
många kappseglingar. Carl-Erik (*1931) var 15 år då
pappa Carl, som
kallades för "CalleJolly", vann SS.Frams 50-års
Jubileumsregatta 1946. Se startlistan ovan!
Carl-Erik Carlsson i Fiskebäck, 85 år 2016, berättade
2016-01-25 i telefon : Från början
bestod LSS bara av allmogejullar. Sedan byggdes Hjalmar Olssons
konstruktion, de klassade
Långedragsjullarna som var något kortare än allmogejullarna. De längre
Allmogejullarna var
därför snabbare. De klassade Långedragsjullarna fick
alltid styk på kappsegling av pappa Carl
Carlsson i sin allmogejulle "Jolly".
Carl hann med
en kopp kaffe efter att ha gått i mål, innan de
andra
klassade Långedragsjullarna seglat över mållinjen.
Därför placerade LSS
allmogejullarna i en Grupp B. De mättes in med båtarnas
längd, bredd
och segelyta. J18 kallade Grupp I och II.
Grupp II var något längre. Ändringen gjordes 1940.
Carl-Erik Carlsson skrev ett brev 2016-02-24 :
När LSS bildades fanns enbart Allmogebåtar,
Jullar och Kostrar. SS.Fram hade ju funnits några år och hunnit
klassa Kostrarna. LSS gjorde på
liknande sätt längd-bredd-förhållande och segelyta blev parametrarna
som styrde klassindelningen.
"Jolly" var 5,35 m lång och 2,18 m bred och Sy 18 kvm. Hon var
alltså kortare än J18 Grupp I.
I brevet 2016-02-24 skrev Carl-Erik Carlsson vidare
: Beträffande frågan om J15:s ändring
till J14 är en gåta. Jag har haft ett långt samtal med Torsten Andersson
i LSS, men vi kan inte
komma på hur det gick till. Klart är att vi känner till flera J15 som
blev J14. Hur detta gick till
är inte klart. Däremot vet vi att BSF, Badgästernas Seglarförbund, inte
varit inblandade i några
Julleregistreringar.
Det fanns en gång en Breviksjulle, en båttyp som var
mycket smalare än Långedragsjullarna.
Rolf Jansson, stark man i BSS, Breviks Segelsällskap,
bildat i slutet av 1930-talet, var initiativ-
tagare till B-jullen. I en bordsvisa från någon BSS fest hette det
:"Alla så heter de något på "lita"...
Som synes ovan i startlistan från SS.Frams Jubileumskappsegling är
J14-jullarna från BSS med
och heter något på "lita"..."Zickalita" och "Tockalita". De är alltså
Breviksjullar.
"Jolly" seglades av Carl "CalleJolly" Carlsson åren 1934-1956. Båten såldes 1957.
"Jollys"
konkurrent var
Bohusjullen "Nautic" seglad av Gunnar Persson. (Se
startlistan ovan).
Gunnar sålde sedan "Nautic",
efter att han
och hustrun Majken köpt J22 nr 34 "Puck" (se text ovan).
Tore Gunnar Almius i Floda kom till Bokmässan i
Göteborg 2015 och berättade att han var gast
åt Gunnar Persson i J22 nr 34 "Puck" åren 1951- ca 1953. Det var
tisdagsseglingarna som gällde.
Båten låg då på Saltholmen.
Det fanns en lucka mellan 1953-1973, där vi inte
visste något om båten och dess ägare.
Lennart Bergqvist som var ägare till
J18 nr 100 "Puck", kände inte igen nedanstående
noteringar från
SXK som
gällande hans båt. Därför trodde
vi att uppgifterna hamnat fel
i SXK och
flyttade över dem till J22 nr 34 "Puck", då båda båtarnas namn var
"Puck".
Följande text från J18
nr 100 "Puck" flyttades till J22 nr 34 "Puck" :
J22 nr 34 var registrerad i SXK
1953-1958 som
"Diva" med ägare Oscar Wallin, 1961 som
"Misan" med ägare
C.G.Dillner
och 1966-1967 med ägare T.Landqvist.
I brevet 2016-02-24 skrev Carl-Erik Carlsson :
Beträffande J22 nr 34 "Puck. Jag gastade åt
Arne Nylén mellan 1956-1962. Arne Köpte sin
Tason-kryssare nr 1 1963. Allt enligt Torsten A.
Ägarlängden på "Puck" är felaktig. Fram till 1962 var Gunnar
Persson och Arne Nylén båtens
ägare. Om SXK:s uppgifter i stycket ovan, är fel även för J22 nr 34
"Puck", får texten stå
kvar här ovan tills vidare, men ägarlängden nedan ändras efter info i
Carl-Eriks brev.
Båten var
senare registrerad
i SXK 1973-74 som "Puck" med ägare Kerstin Dahl
och 1975
med nytt efternamn
Kerstin Germundsson.
Percy Johnson i
Fiskebäckskil
skrev ett E-brev 2012-05-19 att
han köpte båten 1997
av Bror Wilhelmsson som hade Stureholms
Såg/Snickeri på Groröd.
Bror Wilhelmsson hade fått överta fem båtar av sin bror
när han avled. En av
dessa
var J22 nr 34 "Pampero" som sades vara byggd
1947.
Den hade då legat på land några år.
Jag la rätt
många timmar på den, hade den några säsonger, först på Jordfall
och sedan på
Skaftö. Rejäl och stadig båt, bra i frisk vind,
vilket jag tycker om.
Percy Johnson sålde båten 2001 till nuvarande ägaren :
Hans Nikell i Lerum,
som håller
båten i utmärkt
fint
skick!
(Se bilderna ovan!) Båten heter
i dag "Pampero" och seglar
i vattnen
kring Rossö i norra
Bohuslän.
Ägarlängd :
1949-1956 "Puck" Gunnar och Majken Persson Göteborg
1956-1962 "Puck" Arne Nylén Göteborg
1962-1973 "Puck"
?
1973-1975 "Puck" Kerstin
(Dahl) Germundsson
? -1997
"Pampero" Bror Wilhelmsson Groröd
1997-2001 "Pampero" Percy Johnson Fiskebäckskil
Göteborg
2001-
"Pampero" Hans Nikell Lerum
J22 nr 34 "Pampero" är registrerad som seglande i dag.
|