J22 nr 18 "Mareld" ritades av Hjalmar Olsson och
byggdes 1941 av Arvid Berndtsson,
Kalvsunds Båtvarv. Båten registrerades 15/8 1942. Pelle Svensson var förste ägare.
Båten
beställdes extra lång vilket åstadkoms genom att mittspanten flyttades
isär.
Längd : 6,70 m. Pelle Svensson hade båten bara en sommar.
Christer Uppfeldt, arkitekt i Uppsala,
kom till Båtmässan i Göteborg 2018-02-03 och berättade
att familjen var ägare till J22 nr 18 åren ....
Båtens namn var "Mareld".
Bertil Olofson i Uddevalla (*1935) berättade 2009-06-03
: Familjen Einar Olofsson
köpte båten 1943 för
3.500 kr av
Pelle Svensson som hade
möbelaffär på Linnégatan i Göteborg.
Båten var lyxutrustad med två
askkoppar i rostfri plåt, fastskruvade i skotten på lämpligt
avstånd
från kojerna. Askfaten togs bort då familjen Olofsson inte
rökte.
Jag, som då var 8 år gammal,
och min pappa cyklade
till Långedrag en kväll i September 1943
för att
titta på båten som familjen skulle köpa. Eftersom det var krig var
alla
ljus släckta. En kväll
i September är mörk, så
vi fick känna oss fram inne i båten. Jag hittade en dynamolampa som jag
tände. Men pappa blev galen,
så jag fick släcka den snabbt.
Det fanns länsor mellan öarna för att hindra insegling under kriget.
Länsor var stora timmerstockar
som
sammankopplats, likt cigarrer i en cigarrask, med kätting. De öppnades
bara vid vissa tider
på
dagen av en vedettbåt från basen på Donsö. Ett Tyskt trupptransportfartyg med stor Tysk flagga
med hakkors,
hade meddelat att de ämnade gå inomskärs, öster om Vrångö, Donsö,
Asperö, Rivö,
Kalvsund och Marstrand,
och fått tillstånd till detta, varför vedettbåten kom ut och öppnade
länsorna.
Då passade familjen Olofson på att
smita ut samtidigt med sin
J22 nr18 "Mareld", men blev snabbt
upphunna av vedettbåten som sköt
varningsskott. Familjen fick visa legitimation och papper på att
de ägde
båten, varefter de fick segla tillbaka in bakom länsorna igen. Strax
efteråt öppnade vedett-
båten länsorna för vanlig båttrafik. - Så långt Bertils Olofsons berättelse.
Ett exempel på militär maktutövning och svensk undfallenhet
inför Tyska Riket under kriget!
Under många år kappseglade Bertils pappa Einar med "Mareld" i
Långedrag. Båten var registretad
i GKSS 1951 under namnet "Mareld"
med ägare Einar Olofsson. Enligt Anders Thölén i Göteborg
kappseglade Einar
Olofsson med "Mareld" 1952 och sonen Bertil Olofsson som 18-åring 1953.
De fanns med i Seglarbladets resultatlistor de åren. Bertil var gast
redan vid tolv års ålder.
En gång låg de före de andra in mot mål. Då kom det en roddbåt i vägen,
vars besättning hade
uppmärksamheten riktad in mot land. Se upp för roddbåten, ropade Bertil.
Vi var tvungna att
väja för ekan och förlorade
därmed segern. Det var kappsegling på 1950-talet! Bertil har flera
guld
och silverplaketter från dessa Långedragsseglingar.
Einar Olofsson var först med genomgående lattor i
seglet. Eftersom de byggde modellflygplan
hemma, där balsaträ kläddes
med siden, gjorde de genomgående lattor av ask 4-5 cm breda,
4 mm tjocka
vid akterliket och
0,5 mm vid mastliket, klädde lattorna med siden och målade med
zaponlack.
Det var stort motstånd mot denna nymodighet,
men storseglaren Pelle
Lomberg följde
efter. (Se bilderna på
J18 nr 92).
"Mareld" var registrerad i GKSS båtförteckning 1948 med ägaren
Einar Olofsson.
J22 nr 18 såldes 1954.
Båten var registrerad i
SXK 1958-59 som "Lotta" med ägaren L.Edstam, 1960-62
som "Artonjie"
med ägaren B.Sahlström, 1964-1974 som "Yaiko"
med ägaren H.Lindahl. Siste private ägare
var Peder Thoresen i Västerås.
Han skänkte båten till Fritidsbåtsmuseet i Västerås.
De kontaktade www.julleregister.se då de inte hade plats att ställa in
båten på museet. De tyckte
att båten var i sådant skick
att den borde gå
att sätta i stånd och seglas än i många år.
Trots många
telefonsamtal och försök att få någon intresserad av att ta
över båten gratis och frakta den tillbaka
till västkusten, lyckades det inte. Bara fraktkostnaderna på lastbil
skulle bli runt 10.000 kr.
En tidsgräns sattes upp, som vi alltså inte
klarade.
Ägarlängd :
1941-1943 ? Pelle Svensson Göteborg Möbelhandlare
1943-1954 "Mareld" Einar
Olofsson Göteborg
1958-1959 "Lotta" L.Edstam
1960-1962 "Artonjie" B.Sahlström
1964-1974 "Yaiko" H.Lindahl
?
? Peder Thoresen Västerås
?
? Fritidsbåtsmuseet Västerås
2007 Båten förstördes i Västerås pga. platsbrist.
J22 nr 18 "Mareld" blev
förstörd i Västerås 2007.
|