J22 nr 21 "Lunka" ritades av Tage Hellman och byggdes
1942 vid Bröderna
Arvid
och Gustaf Karlssons Båtvarv i Svineviken, Orust. Längd : 6,40 m. Bredd : 2,35 m.
Förste ägare
var Gustaf Oscarsson.
"Lunka" var registrerad
i SXK 1974-78 med ägaren Bo Andersson, 1979-82 med ägaren
Leif Königson,
1983 med ägaren
Stig Königson
och 1985 med ägaren Anna Fjällman.
Det finns ett köpekontrakt från 1984 där
säljaren heter Lars Lindholm i Partille och köparna
Anna Fjellman / Katarina Heed. Sven Sarnell ägde båten 1992 -
1997. Andra ägare var
enligt uppgift : Axelsson? och Johan Kinde i Göteborg.
Lennart Kinde (sonson till Johan Kinde) på Båtbyggarskolan i Henån, köpte
båten i Långedrag
genom ett försäkringsbolag. Han seglade den till
Orust. Båten var då i gott skick. Lennart hade
båten bara en säsong och
sålde den av tidsbrist 2004. Bättre att sälja, än att låta båten förfalla.
Nicklas Byström i Rönnäng på Tjörn var "Lunkas" ägare fram till
2017-04-02.
Båten har stått på land de tre sista åren.
Bo Ulfvenstierna i Sunne skickade ett
E-brev 2017-04-02 : Det känns högtidligt att ha fått
J22 nr 21 "Lunka" i gåva! Jag ska göra mitt bästa att leva upp till
"vårdnadstagandet"!
Jag bor i Sunne, Värmland på en liten gård, men har barn och barnbarn i
Göteborg och jag hoppas
att de också skall få glädje av båten. Det är något visst med träbåtar.
Jag har haft flera stycken och
vet att det innebär en hel del arbete, men det är bara kul, nu när man
har tid som pensionär. Jag har
många fina minnen från västkusten, från barn och ungdomsår. Min far var
ivrig sportfiskare och ett
par tre gånger per sommar och höst var vi i Bohuslän. Det var roligt och
spännade. Jag gjorde värn-
plikten på jagarna "Småland" och "Halland", som nu ligger i Göteborg. Så
småningom skaffade jag
mig en Koster och lärde mig segla någorlunda, Nu har jag
kustskepparexamen och VHF-certifikat.
"Lunka" kommer att ha hemmahamn på Lysekils marina där
jag har båtplats. I Rixö kommer jag
att jobba med båten i lugn och ro, jag bor då i min retro-husvagn där
jag har tillgång till el med mera.
Jag har knutit bra kontakter med ortsbor och på marinan. Jag tycker att
Långedragsjullarna står för
mycket av Bohuslänsk kultur och planen är att när båten är sjöklar,
kunna ligga ute i skären och fiska,
segla, sola, läsa och skriva under en stor del av sommaren, med andra
ord... ha det bra.
Jag skriver om ett och annat i bokform och det är troligt att "Lunka"
dyker upp i några skildringar!
Även fortsättningsvis med namnet "Lunka".
Nytt E-brev från Bo Ulfvenstierna
2017-04-03 : Jag pratade med Niklas Byström. Han tyckte
att det mesta i båten är i bra skick. Han hade haft en båtbyggare som
bytt en bit av stäven härom året.
Kölbultarna ser fina ut, tyckte han. Jag pratade även med Sven
Sarnell som ägde "Lunka" 1992-1997.
Kölbultarna var bytta när han övertog båten 1992. Sven hade seglat mot
J22 nr 1 som hade en mycket
skicklig seglare. Det var tydligt att "Lunka" varit med och kappseglat i
alla fall.
Niklas Byström skrev 2017-04-04 ett E-brev : Det
känns jättebra att någon vill ta sig an henne och
ge henne den vård hon förtjänar. Hoppas verkligen att hon kommer i sjön
igen så snart som möjligt.
Gåvobrev! 2017-04-04
Med detta brev intygas att Bo Ulfvenstierna övertar
ägandet av J22 nr 21 "Lunka". I detta köp ingår
naturligtvis också alla inventarierna såsom segel, rigg, fock och
inredningsdetaljer od. Niklas Byström.
Bo Ulfvenstierna fortsatte 2017-04-06 kontakta f.d.
ägare och skrev : Hade kontakt med en tidigare
ägare i går, Leif Königson, som hade båten 1979-1984.
Hans far Stig Königson hade båten registre-
rad på sig 1983-1984. Leif hade bytt kölbultar, som jag förstod allihop,
galvade, samt allt döträ. Han
hade en del roliga historier att berätta och några bilder som han skulle
skicka.
Bo Ulfvenstierna skickade ett E-brev
2017-04-22
med den grundliga undersökning han gjort av
ägarlängden genom att ringa runt till alla tidigare ägare : J22 nr 21 hette enligt skylten i båten "Tullan".
Namnet
kan vara ett kvinnonamn, eller som i vissa dialekter betyder tulla
detsamma som vagga,
"långtullan" t.ex.
Om det avses i fallet med nuvarande namnet "Lunka" är inte gott att
veta.
1942 var alltså Gustaf Oscarsson förste ägare.
1969 ägdes "Tullan" av Ingemar Andersson i
Göteborg.
1970-1972 Rolf Melander, nu Sjöscoutledare i
Göteborg. Han berättade att han köpte båten av
en
person vid namn Ingemar och som jobbade för
Ramells Radio på Hisingen. När Rolf köpte
båten låg den på Näset. Rolf kom ihåg att det satt en skylt i
båten då, och på den stod båtens namn :
"Tullan".
1974-1978 ägdes båten av Bo Andersson i
Göteborg. Troligen bytte båten då namn till "Lunka".
1979-1984 hade Leif Königson "Lunka". Det namnet behöll
båten framgent.
1984-1985 Lars Lindholm i Partille var
ny ägare.
1985-1992 ägdes båten av Anna Fjellman och
Katarina Heed i Göteborg.
De dukade om ruff och däck. Virket under var bra.
1992-1997 Sven Sarnell ny ägare.
1997-2003? någon Lennart Kinde har ej ägt båten, enligt
brodern Stig Kinde.
2003-2004 läraren på Båtbyggarskolan i Henån,
Tomas Hansson, köpte "Lunka" av ett försäkrings-
bolag i Göteborg. Tomas hade båten ett år, tyckte hon seglade
fantastiskt bra, att virket och övrigt var i
gott skick. Båten hade dubbla fiolstag och barduner. Han hade för avsikt
att behandla några skavmärken
på ena bogen. Istället blev det så att en dåvarande elev : Jon
Buskqvist, numera båtbyggare på Tjörn,
"Jon i Boa" förmedlade båten till en bekant :
Niclas Byström på Tjörn. Jon bedömde båten
vara i bra
skick. Han fick i uppdrag att byta en liten bit i stäven, där det skavt.
Det är möjligt att detta som Tomas
Hansson åsyftat, eftersom bogarna inte uppvisa några skavmärken.
Bo Ulfvenstierna skickade ett E-brev 2017-09-06 och
bifogade en serie om 6 bilder (se nedan) :
Nu är "Lunka" hämtad från Tjörn och körd till
Rixö. Tyvärr kunde inte vagnen tas med samtidigt, utan
vi
fick lägga "Lunka" på sidan och det var med nöd och näppe det fanns
plats för det. Hon har legat på land
i fyra somrar nu. Sommaren 2017 som varit, inte täckt. Jag har inte haft
möjlighet att göra någon närmare
undersökning, men det finns inte en enda torrspricka i skrovet. Masten
har tidvis legat direkt på marken.
Jag tror dock att hon kan bli fin igen, fast mycket jobb väntar. Nu
ligger hon i vagnen, som hämtades
separat dagen efter, och är täckt med presenning i Rixö.
Segel, bom, sittbrunnstält och övrig utrustning
är i fint skick. Tack igen till Niclas, som var med och lastade!
Nytt E-brev från Bo Ulfvenstierna 2017-09-08 :
Tack för de goda råden. Jo, jag vet nog hur en båt
ska lyftas. (Se bilderna och texten nedan). Nu visade det sig
att den bil vi egentligen skulle ha haft var
på verkstad den dagen. Frågan uppkom då om vi skulle ställa in
alltsammans. Transporten skulle i vart
fall betalas plus timpenning till cauffören ca 5000 kr. Vad som fanns
att välja på var att lägga båten
snett på flaket. Även Niclas Byström som kände båtens
bygge och kondition ansåg att det inte skulle
innebära några problem att göra så. Så vi gjorde så. Och for till
Brastad, Rixö. Jag hade då jobbat
16 timmar i sträck och hade ryggskott, men fick alla durkar, luckor,
britsar m.m. stuvade in i båten
och allt övrigt segelsäckar, hamnkapell, tågvirken, skot stuvat i bilen.
Jag körde sedan till Värmland
och var hemma vid ett-tiden på natten och hade då varit verksam i
tjugoen timmar utan avbrott.
På Tjörn hade båten förvarats utomhus, visserligen med presenning några
år men sedan i våras utan.
Masten låg direkt på marken, överväxt på vissa ställen, och en spridare
hade gått av vid fästet, rutten.
Vad jag kunde se fanns inte en torrspricka i något bord, varken över
eller under vattenlinjen. Även las-
karna verkade normala och täta. Spunningen vid stäven likaså. Båterns
fernissa är helt avflagnad på
många ställen och det är svårt att säga hur träet ser ut slipat och
lackat. Dukdäcket var mycket smutsigt
och solkigt, men jag tror duken är hel. Rufftaket mest avflagnat, målat
med felaktig färg nån gång. Sitt-
brunnsbänkar och sargar illa flagnade men inget ruttet vad jag kunde se.
Det kan finnas en svag punkt
uppåt akterspegeln, möjligen mjukt trä på ett ställe, men även detta får
undersökas.
Hon ser mycket fin ut i bordläggning, spant och kölstockar inombords.
Hon har varit väl skött och trots
"förfallet" utstrålar hon hög klass i form och bygge samt träkvalité.
Enligt ett inkommet E-brev 2018-05-18 är J22 nr
21 till salu på Blocket från den 2018-05-06.
I rapporten står det : Var och tittade på J22 nr 21. Den är i mycket
dåligt skick. Bl.a har alla borden
till akterstäven släppt. Akterspegeln rutten. Synd på en så grann J22:a.
Bo Ulfvenstierna har varit i telefonkontakt med
www.julleregister.se :
Bo har drabbats av sjukdom
som gör att han inte kan arbeta med sina båtar i Rixö som han tänkt.
Därför har han sålt båtarna till
Runo Lander i Lysekil som lade ut J22 nr 21 på Blocket, där
båten var till salu. Masten påstås
vara såld men inte båten.
Sven Sarnell kom till Båtmässan i Göteborg 2019 och
konstaterade glatt att han var med i Julleregistret.
Nu hade han fått stroke, men klarade sig ändå riktigt bra. Sven ägde J22
nr 21 "Lunka" åren 1992-1997.
Båten låg då i GKSS hamn.
J22 nr 21 "Lunka" förefaller 2020-10-11 ha oklara
ägandeförhållanden. Bo Ulfenstierna i Sunne har
fått "Lunka" tillbaka hösten 2020 säger Runo Lander i
Lysekil, medan Bo Ulfvenstierna inte vill ha båten
tillbaka.
Båten har inte gått att sälja, trots långvariga försök, även på
www.julleregister.se Nytt!-sidan.
Vi hoppass dock att båten
ska hitta en ny ägare som vill satsa på den ursprungligen fina J22 nr 21
"Lunka".
Ägarlängd :
1942-? ? Gustaf Oscarsson
? -1969
?
?
1969 "Tullan"
Ingemar Andersson Göteborg
? -1970 "Tullan"
Ingemar på Ramells Radio Hisingen.
1970-1972 "Tullan" Rolf
Melander Göteborg
1974-1978 "Lunka" Bo Andersson
Göteborg
1979-1982 "Lunka" Leif Königson
Göteborg
1983-1984 "Lunka" Stig Königson Göteborg
1984-1985 "Lunka"
Lars Lindholm Partille
1985-1992 "Lunka" Anna Fjellman och Katarina Heed Göteborg
1992-1997 "Lunka" Sven Sarnell
Göteborg
1997-2003 "Lunka" Axelsson?
och Försäkringsbolag Göteborg
2003-2004 "Lunka" Tomas Hansson Båtbyggarskolan Henån
2004-2017 "Lunka" Niclas Byström
Rönnäng Tjörn
2017- "Lunka" Bo Ulfvenstierna
Sunne
2018- "Lunka" Runo Lander Lysekil
Rixö
Vem av Bo och Runo som är båtens ägare får framtiden utvisa.
J22 nr 21"Lunka" står täckt med presenning på en vagn i Rixö.
J22 nr 21 "Lunka" lastas i Rönnäng och körs till Rixö 2017.
Så här får man inte lyfta en båt! Båten måste hängas i en
fyrkantig lyftruta av rör, annars
är risken
stor att båtens bord pressas samman och båten förstörs. Sådana olyckor
har hänt!
Båten ska stå lodrät upp på flaket med två stöttor på vardera
sidan vid transport.
Ligger båten ned på sidan på flaket, kan båtens bord tryckas samman och
skadas. |