Stora pokalen t.v : Segrares Hederspris 18 kvm
Långedragsjullar SS AEOLUS Jubileumsregatta
Marstrand 1947.
Priset gick till :
J 18 nr 82 "Svanungen". Göteborgs Seglarklubb 2:a
Pris 1947 t.h.
Skålen längst ner : 1: a Pris BSF
Svanungen Hönö 20/8 1933. Se J22 nr 2.
"Svanungen" 1947.
Pappa Olle ute och seglar med barnen 1943.
Familjen Olof Andersson i sin J18 nr 82 "Svanungen" 1946.
Draghjälp norrut genom Sotenkanalen. Olle Sjöberg bogserar i
Kostern.
Ovan : "Sitt i båt!"
Bad och kaffestund vid Kärnö 1946.
J18 nr 82 "Svanungen" ritades av Roy Scherman och byggdes 1945vid Bröderna Martinssons
Båtvarv i Svineviken, Orust. Förste ägare var Olof
Andersson i Göteborg vice ordförande i LSS.
Han kallades för Olle "Kakao" därför att han blev brun som en chokladbit
på sommaren. (Se ovan!)
Olof Anderssons föräldrar kom från Borås, men flyttade
till Göteborg, där Olof föddes på Stampen.
Många gånger tog Olof
spårvagnen ut till Långedrag och satt där ute och drömde om att få en
segelbåt.
Seglandet började med en Stjärnbåt som hette "Gip".
J22 nr 2
blev Olofs första "Svanungen". Sedan
J18 nr 82. Olof arbetade vid
tullen.
Han var med i en grupp av tre herrar som åkte runt i Bohuslän
för att försöka skaffa båtbyggarna arbete
under kriget. Det var
Landshövdingen Malte Jacobsson, Älgstedt och Olof Andersson. De
körde gengas-
bil tills det gick trögt i uppförsbackarna, men då
satte landshövdingen på bensinen.
Olof deltog i SS Frams 50 år Jubileumsregatta den
22-24 juni 1946 (se ovan) och vann
Jullepokalen i LSS samma år med J18
nr 82.
Den 5-27/7 1946 genomförde familjen Andersson en långsegling
tillsammans med vänner i en Koster,
från Göteborg norrut utmed
Bohuslänska kusten via Marstrand, Lysekil, Smögen, Grebbestad, Rossö,
Resö och Strömstad till Fredrikstad i Norge. I Resö hamn träffade de en fiskare
som frågade : Hur har
ni hittat hit? - Ja, vi har ju gått efter kortet, blev svaret. - Skulle de va
vanliga fotografier?
Från Fredrikstad tog de tåg till Oslo och
Halden, varefter de fortsatte seglande till Hankö, känt som
det största
seglingscentrat i Norge, men som då efter kriget, låg tämligen öde, då
tyskarna lagt beslag
på restauranger och privata villor. Denna
semestersegling är dag kanske ingen större bedrift, men då
var det en expedition.
Båten var registrerad i GKSS båtförteckning 1948 som "Svanungen" med
ägaren Olof Andersson
och
1951
som "Svanungen" med
ägare Bror Haglund. (Se också
J22 nr 33.) Nils Sjöstrand
i GKSS
kappseglade med
J18 nr 82 "Ullita" vid Kullaviksdagen 1952-07-06, 1953-07-05,
1954-07-04.
(Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012).
Barbro och Nils Sjöstrand, Brännö kom till Båtmässan i
Göteborg 2012 och berättade att de
ägt båten. Mats Eriksson, en senare ägare, sålde båten till Bert
Wennerholm, som hade båten
i trädgården. Båten är skrotad. Endast
rodret finns kvar och står i Berts bastu på Brännö.
Ägarlängd :
1945-1951?
"Svanungen" Olof Andersson LSS Göteborg
1951-1952 "Svanungen" Bror Haglund
1952-1954? "Ullita" Barbro och Nils Sjöstrand
i GKSS Brännö
? ? Mats Eriksson
?
? Bert Wennerholm Brännö
J18 nr 82 "Svanungen"
är skrotad.
|