J18 nr 40



Claes Verner skriver i ett E-brev 2012-08-29 : Damen nr 2 från höger, på bilden ovan,
är Arne von Holtens fru Bibbi och nr 4 från höger är Claes mamma Inger Verner. På den tiden
satt alltid damerna på land. Jag fick alltid höra att vid kappsegling på Långedrag, när min pappa
gastade Arne, så käftade man om hur nära man kunde gå Polismästaren (rundningsmärke).
Pappa varnade, men Arne stor på sig och ville gå närmare, vilket resulterade i att de gick på,
så tokigt att jullen stod i en spricka på Polismästaren, till pappas illa dolda förtjusning. Kanske
var det just den kappseglingen som avbildats? Ska kolla med lokal kontakt på Vrångö.


J18 nr 40 under namnet "Säddö" med Kjell Billner tog hem en seger i Vandringspriset
Trio-Pokalen 1941. Sida ur Särö Båtklubbs skrift  om klubbens utlottare och vandringspriser.


                            Tidningsreportage från Göteborg 1940


           



           


Två bilder av J18 nr 40 "Argenta" seglande i Göteborgsområdet, troligen från mitten av 1940-talet.
Åke Verner på övre bilden och Arne von Holten på den undre. Foto ur Claes Verners album 2012.


J18 nr 40 "Argenta" i Lerbergets hamn 1970

Margit till rors ca 1973

 

J18 nr 40 "Argenta" ritades av Hjalmar Olsson? och byggdes 1940 vid Sverres Varv
i Göteborg.
Varvet låg en bit upp i Göta älv. Per Grahn som var båtens ägare några år på 1990-
talet skriver i ett E-brev 2012-04-23 att båten byggdes på Sverres Varv i Göteborg och att registre-
ringsplåt fanns/finns i båten. Detta har bekräftats av Carl-Johan Ståhl i Höganäs som var ägare
1967-1974. (Se ovanstående certifikat och Carl-Johans historieskrivning om båten från 2012-04-21).   
Uppgifter om båtens mått stämmer dock inte med certifikatet Längd : 5,95 m. Bredd : 2,0 m.  

J18 nr 40 var LSS utlottningsbåt 1940. Vinnare av båten var Karl E.Lund.
 
   
Claes Verner skickade ett E-brev 2012-08-28 med två svartvita bilder av J18 nr 40 från mitten
på 1940-talet. Claes gissar att båten då ägdes av hans föräldrars gode vän Arne von Holten.
(Se den nedre bilden). Bilden ovan är troligen min pappa, Åke Verner som ägt J18 nr 23

Båten var registrerad i SXK 1948-49, 1951-1965 som "Argenta" med ägaren Professor,
Överläkare Med
. Dr. Hans Silwer i Kristianstad. Han döpte båten till "Argenta"
(Argentum = silver på latin). Hans Silwer bodde på somrarna i Viken, där båten också
hade hemmahamn.  -  Senare ägare, de vi känner till, ses här nedan i ägarlistan :

Ägarlängd :
1940-?                ?                 Karl E. Lund
1941                  "Säddö"       Kjell Billner
1940-talet            ?                Arne von Holten?                                             
1948-1965        "Argenta"     Hans Silwer  Kristianstad                
1965?-1967      "Argenta"     Inge Mårtensson  Malmö                
1967-1974        "Argenta"     Carl-Johan Ståhl   Höganäs             
1974- ?             "Argenta"     Tord Hubert Lindström  Lerberget 
?                        "Argenta"     Sven Larsson  Lerberget                
?      -1991        "Argenta"     Peter Grahn  Höganäs                     
1991-1993        "Argenta"     Per Grahn  Lerberget  Pukavik     
1993-1999        "Argenta"     Jon Liljefors  Lyckeby                                  
ca1999-2002     "Argenta"     Göran Persson  Lyckeby             
ca2002-2010     "Argenta"     Olof Thraung  Lyckeby                
ca2010-             "Argenta"     Jon Liljefors  Lyckeby                 

Jon Liljefors i Lyckeby
köpte båten och renoverade den med att ta bort skotbänken och göra
flyttbara tofter. Göran Persson i Lyckeby tog sedan över båten . Han sågade av kölbultarna som
var nära att gå av och ersatte dem med rostfria. Göran blev sjuk och avled. Olof Thraung i Lyckeby
fick hand om båten. Länspumpen stannade vid ett tillfälle och båten sjönk. En kranbil anlitades som
slet och drog, så ruffen försvann och sprickor uppstod i skrovet. Funderingar fanns att elda upp båten.
Järnkölen skrotades och båten ligger upp och ned i Jons trädgård och ska ev. bli ombyggd till eka?

Jon berättade om en segling på 1970-talet, då han och några vänner skulle segla en J18 från Sundsvall
till Uppsala. De kom till Bålsö där de låg övernatt. På morgonen var det fint väder så de stack ut, men
gjorde misstaget att inte lyssna på väderleksrapporten. Ute på Gävlebukten blåste det upp till full storm
och misstag två gjordes! De revade inte innan det var för sent. Jon var den ende segelkunnige ombord.
De lyckades vända och länsade in bland några grynnor som de passerade så nära att Jon kunde spotta
på dem. Till slut lyckades de nå en fiskehamn där de blev väldigt väl mottagna, eftersom de lyckats
rädda livet. En annan segelbåt hade gått under i samma storm.

J18 nr 40 "Argenta" ligger  upp och ned och utan köl i Jons trädgård i Lyckeby
men masten har kommit till ny användning på J14 nr 69 som bröt masten 2012.

www.julleregister.se