Kappsegling 1959? J14 nr 89 "Swall" ses längst till vänster.
Stefan Henrikssons bilder av J14 nr 89.
Hela däcket på J14 nr 89 med Stefan Henrikssons
seglarskor.
Stefan Henriksson köpte rödvit genacker.
J14 nr 89 på Stefan Henrikssons tid. Foto :
2011-07-23. (Jmf.
båten nedan!)
En J14 står på en tomt på Slussen, Orust år 2015. Nikolina,
dotter i huset tänkte renovera båten och
mamma Inga Grip-Reuterberg
ville veta viken J14 det var. Därför tillkallades
www.julleregister.se
som
tog 8 foton av båten. (Se nedan). Ingen annan J14 har den
ventilformen. J14 nr 89 byggdes i ek
med hela bord utan laskar. Jmf. formen på skrovet! Rödmålad undersida
med vit snobbrand.
Akterdäck. Midskepps på sittbrunnssargen (under repet) hittades fyra hål
och märket där registrerings-
plåten suttit. Förre ägaren sades ha skruvat av plåten för att ha som
minne, men kunde inte hitta den.
Ribbtofter och spegeldörrar. Allt måste nu skrapas trärent, putsas och
fernissas sju lager...
Stefan Henriksson berättade 2017-04-11 att dörrarna var
helt slut på båten och att han
monterat kapellknäppen och använt en tältduksdörr i stället. Det var
Stefan som byggde ny
rorkult. (Se bilden nedan).
Rodret låg inne i ruffen. Det syns att båten en gång varit i mycket fint
skick.
"Ankpoolen" med sin runda form är också typisk för J14 nr 89.
(Jmf. tredje bilden uppifrån!)
J14 nr 89 "Swall" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes
1952 alt.1954 vid Hjalmar Johanssons
varv på Hisingen, innan varvet flyttade till Långedrag.
Förste ägare var en man (okänd) med arbete på SKF.
J14 nr 89 "Swall" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes i Henån 1956 av Otto
Hallberg.
Förste ägare var Alf Klevner i Göteborg.
- står det i det handskrivna
Julleregistret från
1930-talet och
som
www.julleregister.se
bygger på. Detta är sannolikt fel! (Se rätt
text ovan).
Sannolikheten för att det skulle vara Hjalmar Johanssons Varv på
Hisingen som byggde
båten,
stärktes 2017-04-09
efter samtal med fru Inga Grip-Reuterberg på Slussen.
(Se texten nedan).
Hon hade hört att Otto Hallberg
byggde Folkbåtar, men inga Långedragsjullar.
SKF-mannen ägde båten 1952 alt. 1954-1956. Enligt
registreringsplåten som återfanns 2019-06-18
(se bild nedan), blev båten klassad av LSS 1954. SKF-mannen
satte in en radannons i GP 1956 om
att båten var till salu. Den då 9 årige Bertil Klevner
fick se annonsen och visade den för sin far Alf
Klevner. Alf som seglat mycket innan kriget, saknade seglingen
och ville nu ha en båt för hela familjen
med två barn.
En J10 var för liten, tyckte Alf. Han tog med sig en seglarkompis
till varvet där J14 nr 89 låg. Båten var
i nyskick och hade förängd ruff med kojer till en familj med två barn.
- Du är dum om du inte köper den
här båten, sa seglarkompisen. Alf köpte båten. Jag tror priset var 3000
kr, skrev Bertil Klevner i ett E-
brev 2017-03-15 (se mera nedan). Vid köpet fick vi uppgiften
att den var byggd eller möjligen beställd
1952 hos Hjalmar Johansson. Båten fick hemmahamn på Grötö. Namnet "Swall" fick båten av
den förste
ägaren (SKF) som läst och fascinerats av boken "Med Swell över Nordsjön"
av Gert Preisler.
Namnskylten ca 35 cm i mahogny satt på sittbrunnssargen midskepps
akterut.
Båten var lite unik främst för att den var ruffad, men också för att den
var byggd med hela bord från för
till akter i Polsk ek utan laskar. De flesta J14-jullarna var kappade
och byggda i fur på ekspant. Båten
hade däck
och rundhult i Oregonpine, rostfri rigg, vilket var ovanligt på den
tiden. Ruffen var en förlängd
kapp
akterut med ett spantavstånd och
hade spegeldörrar. Två britsar med sargar i mahogny, en koklåda
också i mahogny med Primuskök och husgeråd. Två
långa lådor under fördäck för förvaring. Åror, båts-
hake/spristake och patentdragg. Nya dacronsegel
av Hedmark 1960.
Det kom ett meddelande 2015 till
www.julleregister.se från Inga Grip-Reuterberg
på Slussen,
Orust.
Familjen hade
en J14 som stod på tomten. Dottern Nikolina skulle renovera
båten,
berättade mamma Inga.
Den 29 juni 2015 kom
www.julleregister.se med båtbyggare Folke Ericson i Dalby, Henån till Slussen för
att titta på båten där den stod. (Se bilderna
ovan!)
Båten var nedgången, men Folke Ericson sa att en händig ägare skulle kunna
restaurera den
utan hjälp av
en
professionell båtbyggare. Värre fel på båten var det inte. Att båten varit
klassad var det inget tvivel om,
men ingen visste vilken J14 det var. Spikhålen på
sittbrunnssargen midskepps akter, där registreringsplåten suttit fanns kvar.
Sedan 2015 har
www.julleregister.se lagt ut en
bild av båten på Entrésidans : Nytt!
med frågan : Känner
någon igen denna båt?
Bertil Klevner skrev ett E-brev 2017-03-15 :
Lars Rohdin (J10
nr 415) kontaktade mig i dag och
jag gick in på
Julleregistret. J14 nr 89 "Swall" var familjen Klevners
segelbåt under många år, för dags-
seglingar i skärgården utanför Göteborg och långfärdssegling längs
Bohuskusten. Jag lärde mig segla i den
och fick använda den tillsammans med jämnåriga kompisar bl.a.
Lars Rohdin, från det att jag fyllt 12 år.
Jag sålde båten till Leif Tiderman i slutet av
1970-talet eller möjligen början av 1980-talet.
Leif Tiderman köpte Allmags Varv på Stillingsön
av Modig, och sålde varvet ca 2002-2003.
I slutet av Bertil Klevners E-brev stod det : Jag
tror att bilden under : Nytt! (www.julleregister.se)
2015-06-29 är J14 nr 89
"Swall".
Skrovformen, ruffen med de karekteristiska halvmåneventilerna
som jag inte sett på någon annan J14. Hela bord från för till akter i ek.
Det enda som inte stämmer
är
skotvinscharna, som kan ha tillkommit senare.
Bertil Klevner fick sedan se alla bilderna på båten i
bildarkivet på
www.julleregister.se. (Se ovan).
Han skrev igen : När jag ser dessa bilder, är jag helt säker på att
det är J14 nr 89 "Swall". Alla detaljer
stämmer!
Familjen Grip Reuterberg fick besök av
www.julleregister.se
på Slussen 2017-04-09
för
att meddela
den glada nyheten att båtens identitet klarlagts.
Nikolina Grip Reuterberg är nyutexaminerad läkare
och kom från sin utbildning i Umeå till Slussen Påsken 2017. Hon kommer att bosätta sig
på Slussen.
Med vetskap om hur lite fritid läkare har, föreslog
www.julleregister.se
att båten bör restaureras av en
båtbyggare.
Stefan Henriksson i Göteborg har varit
ägare till båten. (Se bilderna ovan). Han seglar
J26 nr
2.
Stefan ringde 2017-04-11 och berättade att han köpte J14 nr 89 av
någon som han vill minnas hette
Jessica, 1987 och sålde båten 1992
till ett par, där hon hette Karin? och han jobbade
på Teatern
eller Operan i Göteborg. Stefan ska försöka leta rätt på
namnen.
Stefan Henriksson skrev ett E-brev 2017-05-27 :
Jag sitter med ett kvitto från försäljningen av min
J14 nr 89 framför mig. Byggår 1954 (Se texten
överst!) Klassningscertifikat nr161. Kappseglings nr
89.
Medföljande motorer : Cresent
4 hk, Seagull 4 hk. Handpenning erlagd 1992-02-17. Köpare : En oläslig
namnteckning och en läslig : Karin Flodhammar i
Göteborg. Själv köpte jag båten av
Jessica 1987.
Inga Grip-Reuterberg ringde häromdagen och berättade
att hon nu bestämt sig för att J14 nr 89 ska
restaureras!
www.julleregister.se kontaktade då båtbyggare
Folke Ericson i Dalby, då han var med vid besiktiningen av
båten 2015 (se ovan). Folke arbetar inte längre med båtrenoveringar,
utan rekommende-
rade båtbyggare Thommy Larsson i Granbua,
Henån. Ingas beslut är mycket glädjande!
På Båtmässan i Göteborg 2019 kom Anders Åhman och
Thommy Larsson till Träbåtsavdelningen
och berättade att båten fortfarande står på Slussen, men att de tar in
den för renovering våren 2019
till Brattås, Henån.
Inga Grip-Reuterberg berättade i telefon 2019-06-18 att
J14 nr 89 "Swall" nu flyttats från Slussen
till Henån, Orust, där båten ska
restaureras av Thommy Larsson under 2019. Inga skickade
en bild
av båtens registreringsplåt som varit försvunnen länge, men som Inga nu
fått i ett kuvert vid Hem-
bygdsföreningens senaste möte på Orust. (Se nedan!)
Bertil Klevner berättade 2019-06-19 att båtens
mast och rigg brann upp vid en eldsvåda vid båthuset
ca 1974-1975. Originalmasten var i Oregon pine och alla beslag rostfria.
Den nya masten byggdes i gran.
Vid telefonsamtal med Inga Grip-Reuterberg 2020-05-29
berättade hon att hennes dotter Nikolina
nyligen hastigt avlidit(!) Nikolina fick aldrig segla sin båt. Mamma
Inga har trots denna tragiska händelse
beslutat att fortsätta restaureringern av J14 nr 89 "Swall" hos
Thommy
Larsson i Henån, men utsträcker
tiden till 2021.
Vid besök i Henån 2021-02-09 visade båtbyggare Thommy Larsson
sitt mycket fina arbete med att
restaurera J14 nr 89 "Swall" som nu är färdig och ska fernissas. Det
blir troligen Hugo Bauer i Åsa som
kommer till Henån och gör det med Epifanes Easy Flow, linolja med kokt
Kinesisk träolja som härdar.
Olja träet, men undvika att det sedan blir blåsor i fernissan.
Den 1 april 2021 kom Kristoffer Wallin från DEKRA
i Lysekil till Henån för att röntga kölbultarna.
Alla bultar såg ut att vara i gott skick! Stort tack till
DEKRA för detta viktiga arbete för säkerheten
ombord vid kommande seglingar!
(Se röntgen-bilderna nedan!)
Båten restaurerades av Thommy Larsson i Henån 2019-2021.
(Se bilder nedan!)
Ägarlängd :
1952 alt.1954-1956 "Swall"
någon på SKF i Göteborg satte ut annons i GP
1956-1979 "Swall" Alf
och Bertil Klevner Grötö Göteborg
? -1987
"Swall" Jessica
1987-1992
"Swall" Stefan Henriksson Göteborg
1992-?
"Swall" Karin Flodhammar och man, arb. på Teatern eller Operan i Göteborg.
ca 2000-2010
"Swall" Leif Tiderman Allmags Varv Stillingsön
2010-2020 "Swall" Nikolina Grip-Reuterberg Slussen Orust
2020- "Swall" Inga Grip-Reuterberg Slussen Orust
J14 nr 89 "Swall" finns på Orust.
J14 nr 89. Registreringsplåten från LÅNGEDRAGS SEGELSÄLLSKAP 1/5 1954.
Klassningscertifikatets N:r 161. Registreringsintygets N:r
161. Kappseglings J14 N:r 89.
Båtbyggare Thommy Larsson i Henån 2021-02-09 vid J14 nr 89
restaurerad och trären ovan vattenlinjen.
Thommy Larsson och båtens ägare Inga Grip-Reuterberg vid J14
nr 89 "Swall".
Hugo Bauer oljade båten 2021-02-14. Foto
: Hugo Bauer.
Bombeslag skänktes 2021-09-22 av
www.julleregister.se till
renoveringen av riggen på J14 nr 89 "Swall".
Resultatet från DEKRA:s kölbultsröntgen 2021-04-01. Bild
1-5 från för till akter.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5 |